abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198573423
Nog meer goed nieuws: EMA ziet geen problemen bij AZ. Het is veilig en hoewel er gevallen zijn van oa trombose is dit normaal en verwacht. Geen verhoogd risico of problemen.

Goed nieuws dus, we kunnen weer starten *O*
pi_198573490
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 17:09 schreef GereDathan het volgende:
Nog meer goed nieuws: EMA ziet geen problemen bij AZ. Het is veilig en hoewel er gevallen zijn van oa trombose is dit normaal en verwacht. Geen verhoogd risico of problemen.

Normaliter is nu.nl het eerste met meldingen, en zijn de Engelse sites later. Nu zijn TheGuardian en BBC eerder en ook NYTimes, en stuurt nu.nl geen pushbericht of moet dat nog doen.
Volgens EMA is het vaccin 'safe and effective, and do the benefits outweigh the risks'. Kunnen ze mooi die 280.000 afgezegde afspraken weer in gaan plannen. Dat houdt ze lekker bezig.

Nu.nl voegt eraan toen "Het PRAC kan nog niet uitsluiten of vaccinatie in hele zeldzame gevallen heeft bijgedragen aan dit ziektebeeld." Dat lees je niet terug in de artikelen van de anderen voor zover ik nu kan zien. Dat geeft wel een beetje het verschillende sentiment tov het AZ vaccin weer in verschillende delen van de wereld. En iets wat je eigenlijk altijd in je achterhoofd moet houden bij nieuws, geen enkele bron is altijd volledig objectief.

[ Bericht 17% gewijzigd door George_of_the_Jungle op 18-03-2021 17:19:34 ]
pi_198573621
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 17:09 schreef GereDathan het volgende:

Ga die link toch even in mijn werkapp zetten, hopelijk haalt het nog wat collega's over de streep....
pi_198573701
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 17:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Normaliter is nu.nl het eerste met meldingen, en zijn de Engelse sites later. Nu zijn TheGuardian en BBC eerder en ook NYTimes, en stuurt nu.nl geen pushbericht of moet dat nog doen.
Volgens EMA is het vaccin 'safe and effective, and do the benefits outweigh the risks'. Kunnen ze mooi die 280.000 afgezegde afspraken weer in gaan plannen. Dat houdt ze lekker bezig.

Nu.nl voegt eraan toen "Het PRAC kan nog niet uitsluiten of vaccinatie in hele zeldzame gevallen heeft bijgedragen aan dit ziektebeeld." Dat lees je niet terug in de artikelen van de anderen voor zover ik nu kan zien. Dat geeft wel een beetje het verschillende sentiment tov het AZ vaccin weer in verschillende delen van de wereld. En iets wat je eigenlijk altijd in je achterhoofd moet houden bij nieuws, geen enkele bron is altijd volledig objectief.
NOS en AD mekden ook dat een verband tussen de klachten en het vaccin niet uit te sluiten is maar dat de voordelen opwegen tegen de nadelen.

Prikken met handel!!
A mind with a heart of it's own
pi_198573948
Mijn grafieken van vandaag:

Data lijkt nu compleet te zijn t/m 10 maart. Na de gebruikelijke sprong van zondag naar maandag 8 maart is er voor dinsdag 9 en woensdag 10 maart een kleine toename zichtbaar. Voor donderdag 11 maart is dan juist weer een flinke sprong naar beneden zichtbaar. Ook de afgelopen twee weken was er op donderdag een sterke daling zichtbaar, ik ben benieuwd waar dat door veroorzaakt wordt.

De dagcurves zijn wat hoger dan die van maandag en dinsdag, wat ook op basis van de dagcijfers te verwachten was. De vorm van de curve is normaal.

Weer even een update met het aandeel per leeftijdsgroep voor de besmettingen. De laatste twee vakjes in de grafiek (vanaf ongeveer 11 maart) zijn nog onbetrouwbaar omdat die dagen nog aangevuld worden. De patronen zijn hetzelfde als eerder op de week gemeld. De jongste groep (0-20) laat een sterke stijging zien, de groepen tussen 20 en 60 zijn ongeveer stabiel en de oudste groepen laten sinds midden februari een daling zien.
pi_198574143
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 16:54 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

Klopt maar de besmettingen kelderden al eerder, het effect zag je pas veel later omdat er amper werd getest.
Klopt!
pi_198576294
Het zijn kleine dingen waar ik blij van wordt en waardoor het langzaam lijkt dat we op de weg terug naar normaal zijn. Afgelopen weekend al weer een paar grote triathlon wedstrijden (IM 70.3 Dubai en Challenge Miami), maar afgelopen nacht is in Tenneessee op de schelp geblazen, en een uur later de sigaret aangestoken. Vorig jaar ging het niet door, nu wel, helaas doet Karel Sabbe niet mee, maar ik ben benieuwd of er iemand zal finishen dit jaar, of dat er vooral weer dromen sneuvelen. Eigenlijk alleen een beetje te volgen op Twitter. Er zijn al een paar afvallers, en een aantal die de eerste ronde hebben volbracht tussen de 10 en 11u. 4 to go, 2 voor een fun run!
Voor degenen die geen idee hebben waar ik het over heb, en om degenen die het geen moer interesseert, wat flimpjes in de spoiler.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 18 maart 2021 @ 20:20:55 #283
268495 Oliver23
Ninja Mime!
pi_198576742
Goedenavond mensen, hier is Oliver weer met het ondergesneeuwde Coronanieuws van donderdag 18 maart 2021. En dan met name het positieve nieuws, maar wel met altijd een realistische kijk daarop.

Omdat ik gisteren laat thuis was, vandaag een dubbele editie. ;) Ik moest overigens erg lachen. Nog geen 24 uur na het sluiten van de stembussen hebben Diederik Gommers en Marjon Koopmans zich al adviserend uitgelaten wat het nieuwe kabinet met de zorg moet doen _O-. Deze mensen gaan het nog heel zwaar krijgen als de Coron-crisis voorbij is ;)

Maar terug naar het nieuws,

* Bijwerkingencentrum Lareb ziet tot nu toe geen aanleiding om te denken dat er een verband is tussen de AstraZeneca-prik en het ontstaan van stollingsproblemen. Lareb heeft enkele tientallen meldingen ontvangen van longembolie en trombose, maar een verband met het toegediende vaccin is tot nu toe niet aangetoond.

Lareb heeft ook gekeken of er door het vaccin van AstraZeneca een combinatie ontstaat van trombose en een sterk verlaagd aantal bloedplaatjes. De twee ontvangen meldingen, bij patiënten van boven de 50 jaar, zijn volgens het bijwerkingencentrum niet vergelijkbaar met de meldingen in andere landen. In deze meldingen is de aard van de trombose volgens Lareb anders en de verlaging van de bloedplaatjes minder sterk. In Nederland zijn ruim 350.000 prikken met het AstraZeneca-vaccin gezet.

Hugo de Jonge heeft ook net medegedeeld dat volgende week het prikken met AstraZeneca wordt hervat.

* Duitsland gaat proberen de vaart erin te krijgen betreft vaccineren. Het Duitse leger staat namelijk klaar om 28 vaccinatiecentra te openen. Daar kunnen dan dag en nacht mensen worden ingeënt met coronavaccins, zegt minister van Defensie Annegret Kramp-Karrenbauer tegen het Duitse zakentijdschrift
Wirtschaftswoche.

De door militairen gerunde priklocaties kunnen volgens de minister snel de deuren openen. De politica voorspelt dat dan nog eens 20.000 mensen per dag ingeënt kunnen worden, mits voldoende vaccins beschikbaar zijn. Kramp-Karrenbauer richt zich volgens Wirtschaftswoche indirect tot haar collega Jens Spahn, de minister van Volksgezondheid. Die gaat over de vaccinatiecampagne en zou het voortouw moeten nemen bij het inschakelen van het leger.

Duitsland betrekt het leger nu ook al bij de vaccinatiecampagne, die in december begon en volgens critici te traag verloopt. Militair personeel wordt onder meer ingezet bij bestaande vaccinatiecentra en helpt bij het uitvoeren van
contactonderzoek.

* Het gaat enorm goed in Israel dat de nachtclubs nu op het lijstje staan om heropend te worden. Jullie horen het goed, de nachtclubs _O_. Die staan in Nederland helemaal onderaan in de routekaart om te heropenen, maar in Israel is dat punt bereikt. Ook kun je al een geruime week weer een terrasje pakken in Israel.

Mensen met een ‘groen paspoort’ op zak en iedereen die een negatieve uitslag heeft bij een sneltest, mag behalve in restaurants en bioscopen ook weer vertier zoeken in nachtclubs. ,,Het wordt tijd om de nachtclubs te heropenen’’, aldus minister Edelstein. Om dat proces te vergemakkelijken zorgt de regering ervoor dat er voldoende sneltests voorradig zijn.

* Ook uit eigen land goed nieuws, want de cijfers uit de verpleeghuizen blijven erg goed. Ook zien we dat 80+ leeftijden niet meegaan in de stijgende lijn qua besmettingen. Laten we a.u.b. haast maken met het volledig vaccineren van de 70+ leeftijden en het goed starten van de 60+ leeftijden. Want als die groepen beschermd zijn, breekt er echt een hele mooie periode aan.

* Dan de tussenbalans opmaken voor de aankomende weekcijfers. Tijdens de laatste persconferentie werd er verteld dat er weer iets van versoepelingen mogelijk zijn als met name de ziekenhuiscijfers niet enorm
stijgen de aankomende twee weken. In de eerste week zagen we die stijging nauwelijks, en ook lijkt het in de tweede week stabiel te blijven in de ziekenhuizen.

De instroom van nieuwe patienten op de IC-afdelingen laat tot nu toe stabiliteit zien. Er werden slechts drie patienten tot nu toe meer opgenomen, dan tot en met vorige week donderdag. De instroom van nieuwe patienten op de verpleegafdelingen laat wel weer een kleine stijging zien. Tot nu toe loopt deze week 24 nieuwe patienten voor t.o.v. vorige week.

De uitstroom blijft uitstekend op gang. Betreft de IC patienten zien we een uitstroom die gelijkwaardig is aan vorige week. Deze week stroomde wel vijf IC-patienten minder uit dan vorige week. Wel was de uitstroom op de verpleegafdelingen hoger dan vorige week, om precies te zijn 20 patienten meer.

Al met al redelijk stabiele cijfers in het ziekenhuis.

De besmettingcijfers kwamen vandaag boven de 6000 uit. Benieuwd of die grens van 6000 het plafond is, of dat die morgen nog verder gaat stijgen. De extrapolatie op basis van de weekcijfers tot nu toe laat een stijging zien van 800 nieuwe besmettingen t.o.v. vorige week. Het percentage positief geteste personen blijft wel keurig rond.

* Tot slot, ik ga het aantal sterftegevallen namelijk bijhouden in mijn weekcijfers. Toen ik bezig was met het opmaken van de historische cijfers, werd ik zo enorm blij van de grafiek betreft de sterftegevallen. Het aantal overlijdens zit al weken in een dalende lijn en blijft dalen. Ben erg benieuwd naar de weekcijfers betreft sterftegevallen, aankomende zondag _O_

Tot zover mijn dagelijkse praatje, en heb ik mijn absentie van gisteren een beetje kunnen goedmaken ;)

Mensen, fijne avond en tot morgen :W
pi_198576909
Dank Oliver O+ _O_

Fijne post weer
The rain of your insults does not reach the umbrella of my indifference
pi_198582800

quote:
Antistoffen coronavirus bij gemiddeld 18,6% van de donors

Sinds februari 2021 is het landelijke gemiddelde van antistoffen tegen het coronavirus bij donors gestegen van 15,1% tot 18,6%. In Brabant en Limburg komt het gemiddelde inmiddels zelfs boven de 20% uit. Dat blijkt uit de laatste cijfers van Sanquin.

Het percentage IgM, kortdurende antistoffen, is in de laatste maand gestegen van 56% naar 60%. Dat wil zeggen dat de tweede golf voortduurt en dat het aantal recente besmettingen onverminderd hoog is.

Onderstaand overzicht geeft de maandelijkse verdeling van de aangetroffen antistoffen over Nederland weer na verloop van tijd. Let wel: omdat donors pas mogen doneren als zij minimaal twee weken klachtenvrij zijn, lopen deze getallen altijd achter op de actuele infectiecijfers. Het kleurenpalet is aangepast om regionaal onderscheid en verloop van tijd te verduidelijken.

Wekelijks onderzoekt Sanquins Vinger aan de Pols (VAP)-studie een steekproef van ongeveer 2.000 plasmadonors op antistoffen, in aanvulling op het onderzoek dat het RIVM naar antistoffen doet. Het meten van antistoffen bij donors geeft inzicht in de verspreiding van COVID-19 over Nederland. Sanquin doet dit in opdracht van het ministerie van VWS, in ieder geval tot en met juni van dit jaar.
https://www.sanquin.nl/ov(...)ld-186-van-de-donors

Meer en meer anti-stoffen bij donoren. Dat is goed nieuws, dat zal op een gegeven moment natuurlijk sneller gaan als we meer gaan vaccineren. Mensen tot 79 jaar mogen doneren, dus die zullen wel nog niet in grote hoeveelheden een vaccin hebben gehad.
pi_198583864
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 08:38 schreef Anton91 het volgende:

Meer en meer anti-stoffen bij donoren. Dat is goed nieuws, dat zal op een gegeven moment natuurlijk sneller gaan als we meer gaan vaccineren. Mensen tot 79 jaar mogen doneren, dus die zullen wel nog niet in grote hoeveelheden een vaccin hebben gehad.
Als deze percentages een goede doorsnede van de bevolking zijn, dan zou dat met een stijging van bijna 3 % in 1 maand, betekenen dat er een half miljoen mensen antistoffen hebben ontwikkeld. (En dus besmet moeten zijn geweest) heel erg positief dat er daarvan dan toch maar zo weinig in het ziekenhuis belanden.
Ik weet eigenlijk niet of je bloed of plasma mag geven als je kort geleden bent gevaccineerd. Anders zou je die groep hier inderdaad ook in gaan terugzien.

[ Bericht 7% gewijzigd door blissard1984 op 19-03-2021 10:11:35 (Aanvulling) ]
pi_198584206
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 08:38 schreef Anton91 het volgende:
[ afbeelding ]
[..]

https://www.sanquin.nl/ov(...)ld-186-van-de-donors

De toename Feb 25, maart 10 is groter dan april-juli? En de grote problemen in maart-april was met 2.7% mensen besmet, maar 2.7% mensen nu besmetten leidt schijnbaar tot een veel mindere druk op de ziekenhuizen. Ook mooi om te zien.
pi_198584267
quote:
10.00 uur - Huisarts verwijst steeds vaker door

Huisartsen hebben hun patiënten afgelopen week weer net zo vaak doorverwezen naar ziekenhuizen en klinieken als ze zonder coronacrisis zouden hebben gedaan. Dat is voor het eerst sinds de afgelopen zomer. Dat meldt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

De toename kan volgens de organisatie ook betekenen dat mensen met gezondheidsklachten de huisarts weer eerder opzoeken. Eerder drongen gezondheidsorganisaties erop aan bij mensen om klachten gewoon te blijven melden.

Acute en semi-acute zorg is in alle ziekenhuizen volledig beschikbaar. Zorg die binnen zes weken moet plaatshebben is nu in 79 procent van de ziekenhuizen voorhanden. In de overige 21 procent kan deze zorg deels worden geboden.

Bij zorg die zonder grote gevolgen langer dan zes weken kan wachten, is het anders. Deze planbare zorg is bij 82 procent van de ziekenhuizen voor een deel beschikbaar en slechts in 8 procent daarvan volledig.

De operatiecapaciteit is ook nog steeds lager dan het normaal aantal beschikbare operatiekamers.
https://www.telegraaf.nl/(...)ankondiging-lockdown

Voor een groot deel positief, de zorg lijkt zich weer wat te herstellen. Dat is fijn, mensen met acute problemen hoeven niet te wachten. Langzaam zal ook de planbare zorg wel weer herstellen, maar ik verwacht dat we daarvoor wel eerst een daling moeten gaan maken richting de 1200-1400 Corona bedden. Maar met AZ weer op de planning, Pfizer/Moderna goed op stoom en Janssen in het vooruitzicht ga ik er vanuit dat de groep 60+, die de meeste bedden innemen, nu snel een eerste vaccin krijgen.
pi_198584346
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 10:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

De toename Feb 25, maart 10 is groter dan april-juli? En de grote problemen in maart-april was met 2.7% mensen besmet, maar 2.7% mensen nu besmetten leidt schijnbaar tot een veel mindere druk op de ziekenhuizen. Ook mooi om te zien.
En dat zou heel goed kunnen kloppen, want in de eerste golf raakten natuurlijk veel ouderen besmet. Inmiddels is het percentage anti-stoffen bij jongeren al flink aan het groeien en ook dat is positief, want diezelfde jongeren komen waarschijnlijk als laatste aan de beurt bij het inenten (tenzij ze vanwege hun beroep een vaccin krijgen). Dus er gaan minder vaccins 'verloren' op dit moment.

https://www.sanquin.nl/ov(...)r-besmet-dan-ouderen
  vrijdag 19 maart 2021 @ 12:00:16 #290
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_198585516
In mijn omgeving hoor ik nu ook de eerste geluiden van mensen die uitgenodigd zijn voor een prik. O.a. oom en tante van me. Het komt dichterbij :)
pi_198585593
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 10:50 schreef Anton91 het volgende:

En dat zou heel goed kunnen kloppen, want in de eerste golf raakten natuurlijk veel ouderen besmet.
Ik denk ook een hoop jongeren, alleen zijn die nooit getest.
pi_198585615
Overigens positief: percentage positief geteste mensen blijft een dalende trend.
  vrijdag 19 maart 2021 @ 13:36:15 #293
268495 Oliver23
Ninja Mime!
pi_198586888
Minister Grapperhaus beweerd zojuist dat de besmettingen vandaag op 7400 liggen, en het R-getal al is gestegen naar 1.16.

En wij normaal volk maar wachten tot het 15:15uur is _O-
pi_198586919
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 13:36 schreef Oliver23 het volgende:
Minister Grapperhaus beweerd zojuist dat de besmettingen vandaag op 7400 liggen, en het R-getal al is gestegen naar 1.16.

Wát zegt ie?? :o :')
  vrijdag 19 maart 2021 @ 13:39:28 #295
268495 Oliver23
Ninja Mime!
pi_198586941
quote:
17s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 13:38 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Wát zegt ie?? :o :')
7400 nieuwe positieven afgelopen etmaal, hoogste aantal sinds begin januari
AMSTERDAM - Tussen donderdagochtend en vrijdagochtend zijn ongeveer 7400 nieuwe coronagevallen geregistreerd. Dat meldt minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) na afloop van de wekelijkse ministerraad.

Dat zou het hoogste aantal sinds 8 januari zijn. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) brengt in de loop van de middag het exacte cijfer naar buiten.

Het reproductiegetal, dat aangeeft hoe snel het virus zich verspreidt, staat volgens de laatste berekeningen op 1,14. Dat betekent dat honderd besmette personen 114 anderen aansteken. „Ik word er wel vrij, ik zou bijna zeggen, kortademig van”, zegt Grapperhaus over de nieuwste cijfers.

bron:
pi_198587119
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 13:36 schreef Oliver23 het volgende:

We weten allemaal toch wel hoe betrouwbaar ome Grappie is. Ik denk dat hij dit weekend gerust zijn 1 jarig huwelijk viert met familie en vrienden.

Ik geloof er geen barst van, dat zou zo ongeveer de grootste stijging in een jaar zijn. Niet alleen qua besmettingen maar ook qua stijging van het reproductiegetal. Wat overigens sowieso niet zo kan zijn, als de R 1,16 zou zijn 2 weken geleden dan zouden we al dagelijks stijgingen van +1000 zien.

Met een slag om de arm zeg ik dat het onzin is en hij straks zal verklaren iets verkeerd begrepen te hebben.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat we niet in een zorgelijke situatie zitten. Het plateau van 6000 per dag waar we op hangen is gewoon hoog, zo realistisch moeten we wel zijn.
pi_198587145
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 13:51 schreef GereDathan het volgende:

[..]

We weten allemaal toch wel hoe betrouwbaar ome Grappie is. Ik denk dat hij dit weekend gerust zijn 1 jarig huwelijk viert met familie en vrienden.

Ik geloof er geen barst van, dat zou zo ongeveer de grootste stijging in een jaar zijn. Niet alleen qua besmettingen maar ook qua stijging van het reproductiegetal. Wat overigens sowieso niet zo kan zijn, als de R 1,16 zou zijn 2 weken geleden dan zouden we al dagelijks stijgingen van +1000 zien.

Met een slag om de arm zeg ik dat het onzin is en hij straks zal verklaren iets verkeerd begrepen te hebben.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat we niet in een zorgelijke situatie zitten. Het plateau van 6000 per dag waar we op hangen is gewoon hoog, zo realistisch moeten we wel zijn.
Ik lees dat het RIVM het heeft bevestigd...
  vrijdag 19 maart 2021 @ 13:57:24 #298
268495 Oliver23
Ninja Mime!
pi_198587188
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 13:54 schreef koemleit het volgende:

[..]

Ik lees dat het RIVM het heeft bevestigd...
Serieus, zag alleen staan dat het RIVM later met de exacte cijfers kwam

Zie het nu staan op Nu.nl
pi_198587278
We doen hem even dicht
pi_198587283
Want het is goed geweest met deel 33
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')