Goedenavond mensen, hier is Oliver weer met het ondergesneeuwde Coronanieuws van donderdag 18 maart 2021. En dan met name het positieve nieuws, maar wel met altijd een realistische kijk daarop.
Omdat ik gisteren laat thuis was, vandaag een dubbele editie.

Ik moest overigens erg lachen. Nog geen 24 uur na het sluiten van de stembussen hebben Diederik Gommers en Marjon Koopmans zich al adviserend uitgelaten wat het nieuwe kabinet met de zorg moet doen

. Deze mensen gaan het nog heel zwaar krijgen als de Coron-crisis voorbij is

Maar terug naar het nieuws,
* Bijwerkingencentrum Lareb ziet tot nu toe geen aanleiding om te denken dat er een verband is tussen de AstraZeneca-prik en het ontstaan van stollingsproblemen. Lareb heeft enkele tientallen meldingen ontvangen van longembolie en trombose, maar een verband met het toegediende vaccin is tot nu toe niet aangetoond.
Lareb heeft ook gekeken of er door het vaccin van AstraZeneca een combinatie ontstaat van trombose en een sterk verlaagd aantal bloedplaatjes. De twee ontvangen meldingen, bij patiënten van boven de 50 jaar, zijn volgens het bijwerkingencentrum niet vergelijkbaar met de meldingen in andere landen. In deze meldingen is de aard van de trombose volgens Lareb anders en de verlaging van de bloedplaatjes minder sterk. In Nederland zijn ruim 350.000 prikken met het AstraZeneca-vaccin gezet.
Hugo de Jonge heeft ook net medegedeeld dat volgende week het prikken met AstraZeneca wordt hervat.
* Duitsland gaat proberen de vaart erin te krijgen betreft vaccineren. Het Duitse leger staat namelijk klaar om 28 vaccinatiecentra te openen. Daar kunnen dan dag en nacht mensen worden ingeënt met coronavaccins, zegt minister van Defensie Annegret Kramp-Karrenbauer tegen het Duitse zakentijdschrift
Wirtschaftswoche.
De door militairen gerunde priklocaties kunnen volgens de minister snel de deuren openen. De politica voorspelt dat dan nog eens 20.000 mensen per dag ingeënt kunnen worden, mits voldoende vaccins beschikbaar zijn. Kramp-Karrenbauer richt zich volgens Wirtschaftswoche indirect tot haar collega Jens Spahn, de minister van Volksgezondheid. Die gaat over de vaccinatiecampagne en zou het voortouw moeten nemen bij het inschakelen van het leger.
Duitsland betrekt het leger nu ook al bij de vaccinatiecampagne, die in december begon en volgens critici te traag verloopt. Militair personeel wordt onder meer ingezet bij bestaande vaccinatiecentra en helpt bij het uitvoeren van
contactonderzoek.
* Het gaat enorm goed in Israel dat de nachtclubs nu op het lijstje staan om heropend te worden. Jullie horen het goed, de nachtclubs

. Die staan in Nederland helemaal onderaan in de routekaart om te heropenen, maar in Israel is dat punt bereikt. Ook kun je al een geruime week weer een terrasje pakken in Israel.
Mensen met een ‘groen paspoort’ op zak en iedereen die een negatieve uitslag heeft bij een sneltest, mag behalve in restaurants en bioscopen ook weer vertier zoeken in nachtclubs. ,,Het wordt tijd om de nachtclubs te heropenen’’, aldus minister Edelstein. Om dat proces te vergemakkelijken zorgt de regering ervoor dat er voldoende sneltests voorradig zijn.
* Ook uit eigen land goed nieuws, want de cijfers uit de verpleeghuizen blijven erg goed. Ook zien we dat 80+ leeftijden niet meegaan in de stijgende lijn qua besmettingen. Laten we a.u.b. haast maken met het volledig vaccineren van de 70+ leeftijden en het goed starten van de 60+ leeftijden. Want als die groepen beschermd zijn, breekt er echt een hele mooie periode aan.
![verpleeg.png]()
![besmettingen.png]()
* Dan de tussenbalans opmaken voor de aankomende weekcijfers. Tijdens de laatste persconferentie werd er verteld dat er weer iets van versoepelingen mogelijk zijn als met name de ziekenhuiscijfers niet enorm
stijgen de aankomende twee weken. In de eerste week zagen we die stijging nauwelijks, en ook lijkt het in de tweede week stabiel te blijven in de ziekenhuizen.
De instroom van nieuwe patienten op de IC-afdelingen laat tot nu toe stabiliteit zien. Er werden slechts drie patienten tot nu toe meer opgenomen, dan tot en met vorige week donderdag. De instroom van nieuwe patienten op de verpleegafdelingen laat wel weer een kleine stijging zien. Tot nu toe loopt deze week 24 nieuwe patienten voor t.o.v. vorige week.
De uitstroom blijft uitstekend op gang. Betreft de IC patienten zien we een uitstroom die gelijkwaardig is aan vorige week. Deze week stroomde wel vijf IC-patienten minder uit dan vorige week. Wel was de uitstroom op de verpleegafdelingen hoger dan vorige week, om precies te zijn 20 patienten meer.
Al met al redelijk stabiele cijfers in het ziekenhuis.
De besmettingcijfers kwamen vandaag boven de 6000 uit. Benieuwd of die grens van 6000 het plafond is, of dat die morgen nog verder gaat stijgen. De extrapolatie op basis van de weekcijfers tot nu toe laat een stijging zien van 800 nieuwe besmettingen t.o.v. vorige week. Het percentage positief geteste personen blijft wel keurig rond.
* Tot slot, ik ga het aantal sterftegevallen namelijk bijhouden in mijn weekcijfers. Toen ik bezig was met het opmaken van de historische cijfers, werd ik zo enorm blij van de grafiek betreft de sterftegevallen. Het aantal overlijdens zit al weken in een dalende lijn en blijft dalen. Ben erg benieuwd naar de weekcijfers betreft sterftegevallen, aankomende zondag

![20210318035356.jpg]()
Tot zover mijn dagelijkse praatje, en heb ik mijn absentie van gisteren een beetje kunnen goedmaken

Mensen, fijne avond en tot morgen