Originele OP:quote:Memelords op Reddit kosten Wall Street miljoenen met Gamestop-actie
Krijgen steun van Elon Musk
Een groep amateur handelaren op een Reddit-forum zorgt voor lichte paniek op Wall Street. De groep richt zich onder meer op hedgefund Melvin Capital door de aandelen van het bedrijf Gamestop op te kopen en zo de koers te laten stijgen. Melvin heeft juist heel veel geshorte aandelen in Gamestop en verliest hevig als de koers stijgt.
De koers van Gamestop daalde jarenlang en kende vorig jaar rond april het dieptepunt rond 2,8 dollar. Sindsdien heeft het bedrijf een deal gesloten met Microsoft en ging het iets beter, maar pas vanaf het moment dat het Reddit-forum Wallstreetbets de schouders onder het bedrijf zette, is de koers echt explosief gestegen. Waar het aandeel op de eerste handelsdag van 2021 nog rond 17 dollar waard was, is dat inmiddels gestegen naar 150 dollar.
En dit doet pijn bij de grote hedgefunds die massaal short gingen op Gamestop. Volgens databedrijf S3 Partners hebben speculanten die tegen GameStop hebben gehandeld dit jaar in totaal 3,3 miljard dollar verloren. Het eerder genoemde Melvin Capital staat door de actie 30 procent in de min en had een extra investering van 2,7 miljard dollar nodig van bevriende investeringsfondsen om niet failliet te gaan.
Ondertussen lijkt het einde van de Gamestop-sprint nog niet in zicht. Tesla-opperhoofd Elon Musk bemoeide zich gisteren met de zaak door alleen het woord 'Gamestonk!!' en een link naar de subreddit te twitteren. Het zorgde voor een extra na-markt piek voor Gamestop, waarbij het aandeel boven de 200 dollar uitkwam. Daarmee is het bedrijf enorm overgewaardeerd, maar dat lijkt de kleine investeerders niet te interesseren. Alle logica is uit het raam in deze strijd met de grote jongens.
https://www.nieuwnieuws.n(...)-met-gamestop-actie/
Omdat je de doelpalen aan het verzetten bent. Gamestop is een mooie play omdat het een vrij waardeloos aandeel is waar je toch op kunt verdienen door de shortposities of kuddementaliteit of wat dan ook.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 16:20 schreef Refragmental het volgende: [..] Gast, hij heeft het over volgend jaar. Dan zijn de fundamentals waarschijnlijk wel weer relevant want dan is deze hele shitshow voorbij. Nu, en de komende weken, zijn fundamentals totaal niet relevant. Waarom is dat zo moeilijk om te snappen?
Het is alsof mensen niet lezenquote:Op vrijdag 12 maart 2021 16:42 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Omdat je de doelpalen aan het verzetten bent. Gamestop is een mooie play omdat het een vrij waardeloos aandeel is waar je toch op kunt verdienen door de shortposities of kuddementaliteit of wat dan ook.
Erken dat dan ook gewoon en doe niet alsof je eigenlijk alsnog een prachtig bedrijf bezit wanneer de luchtbel is leeggelopen. Als dit over is is het namelijk nog steeds het waardeloze aandeel dat het altijd al was. Eentje waar je nooit in had gezeten als dit Reddit-spelletje niet gespeeld was.
Ik zie je letterlijk posten dat Gamestop over een jaar 100 tot 200 dollar waard is. Fundamenteel! Sorry, maar dat is gewoon echt een waanzinnig statement voor zo'n noodlijdend bedrijf in zo'n concurrerende markt. Echt totaal nergens op gebaseerd, behalve wensdenken.quote:
Klopt, maar dat is niet de reden waarom ik nu in GME zit en heb ik ook nooit gezegd.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 16:50 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik zie je letterlijk posten dat Gamestop over een jaar 100 tot 200 dollar waard is.
Zo zie ik het ook. Een soort Afghanistan in de koude oorlog waar een proxy oorlog was van de Russen tegen de Amerikanen. Ok, beetje vergezocht voorbeeldquote:Op vrijdag 12 maart 2021 16:42 schreef Heph844 het volgende:
Omdat je de doelpalen aan het verzetten bent. Gamestop is een mooie play omdat het een vrij waardeloos aandeel is waar je toch op kunt verdienen door de shortposities of kuddementaliteit of wat dan ook.
$6 miljard YTD las ik ergensquote:Op vrijdag 12 maart 2021 16:57 schreef nostra het volgende:
Zijn er al namen en rugnummers bekend van wie de meeste pijn heeft geleden? Dat moet toch wel om enorme bedragen gaan.
Nee maar je zegt wel:quote:Op vrijdag 12 maart 2021 16:54 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Klopt, maar dat is niet de reden waarom ik nu in GME zit en heb ik ook nooit gezegd.
Mijn punt is dat dat gevaarlijk is, want het is een zeer beroerde long term belegging. Verder moet je het lekker zelf weten natuurlijk, ik vind het leuk om de soap vanaf de zijlijn te volgen.quote:Gaat deze short squeeze niks doen dan verandert het gewoon in een long term belegging.
Me eens, dat is een marketcap van $7-14 miljard. Zelfs de grootse GME bull (dfv) schatte het op +/- 2 miljardquote:Op vrijdag 12 maart 2021 16:50 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik zie je letterlijk posten dat Gamestop over een jaar 100 tot 200 dollar waard is. Fundamenteel! Sorry, maar dat is gewoon echt een waanzinnig statement voor zo'n noodlijdend bedrijf in zo'n concurrerende markt. Echt totaal nergens op gebaseerd, behalve wensdenken.
Gebaseerd op het plan om een e-commerce platform te beginnen. Een plan.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 16:50 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik zie je letterlijk posten dat Gamestop over een jaar 100 tot 200 dollar waard is. Fundamenteel! Sorry, maar dat is gewoon echt een waanzinnig statement voor zo'n noodlijdend bedrijf in zo'n concurrerende markt. Echt totaal nergens op gebaseerd, behalve wensdenken.
Waarom is het gevaarlijk?quote:Op vrijdag 12 maart 2021 17:02 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Nee maar je zegt wel:
[..]
Mijn punt is dat dat gevaarlijk is, want het is een zeer beroerde long term belegging. Verder moet je het lekker zelf weten natuurlijk, ik vind het leuk om de soap vanaf de zijlijn te volgen.
Maar ik denk dat er een psychologisch risico is wanneer je zo lang een aandeel van zo dichtbij volgt, dat je het grotere plaatje niet meer ziet. En dat je jezelf gaat wijsmaken dat als de luchtbel knapt je nog eigenlijk best een goede koop hebt gedaan.
Huh? Het aandeel is over een jaar toch 200 dollar waard, waarom beschouw je dat als verloren?quote:Op vrijdag 12 maart 2021 18:00 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Waarom is het gevaarlijk?
Het geld beschouw ik al als verloren.
$2 miljard is al ruim. In die congressional hearing zei die Gill (dfv) dat hij potentieel zag om naar 2 miljard te kunnen gaan. Dat was in de tijd dat het aandeel (ver) onder de 10 verhandelde. Tenzij zie iets uit een hoge hoed weten te toveren zie ik een $100-200 waardering op de business echt niet gebeuren.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 17:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Gebaseerd op het plan om een e-commerce platform te beginnen. Een plan.
Dus dan gaat het zo. De fundamentele waarde van de winkelketen Gamestop is 2 miljard. Het gaat steeds slechter met de fysieke verkoop. Dan is er een directie-vergadering. De uitkomst is:”we moeten focussen op internet, dat is de toekomst. Laten we, net als Sony, Microsoft en Valve een game-platform beginnen!” . Na afloop van de vergadering en presentatie van het plan is de fundamentele waarde opeens geen 2 miljard maar 20 miljard.
18 miljard aan fundamentele waarde toegevoegd in 1 vergadering!
Opzich geen hele verkeerde instelling imho als je aan het yolo'en bent.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 18:08 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Huh? Het aandeel is over een jaar toch 200 dollar waard, waarom beschouw je dat als verloren?
Er is geen bank die dat wil begeleiden uit angst voor de claims die ongetwijfeld zullen komen. (En waarschijnlijk gewonnen zullen worden als aangetoond wordt dat die bank willens en wetens dit begeleidde terwijl ze wist (of had moeten weten) dat deze aandelen feitelijk waardeloos waren.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 18:25 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
$2 miljard is al ruim. In die congressional hearing zei die Gill (dfv) dat hij potentieel zag om naar 2 miljard te kunnen gaan. Dat was in de tijd dat het aandeel (ver) onder de 10 verhandelde. Tenzij zie iets uit een hoge hoed weten te toveren zie ik een $100-200 waardering op de business echt niet gebeuren.
Ik snap overigens nog steeds niet waarom ze niet een nieuwe emissie doen om even cash op te halen.
Op zich eens. Maar tegelijkertijd zou het natuurlijk best kunnen dat er enkele hedgefunds diep in de problemen zitten door hun short-positie. En dan is het mogelijk dat die situatie op een gegeven moment onhoudbaar wordt voor ze en het geld vanuit de hedgefunds richting de particulieren stroomt.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 18:47 schreef LXIV het volgende:
Wat je moet snappen is dat dit (in tegenstelling tot beleggen) een zero-sum-game is. Netto gaat er helemaal geen geld verdiend worden met handelen in GME. Iedereen probeert hetzelfde, namelijk op de top te verkopen voordat het instort. Aan elkaar wel te verstaan. Iedereen denkt ook dat hij slimmer is dan de rest doordat hij wel in staat is om dat moment te voorzien. De meest onervaren beleggers zonder verstand van zaken (zoals Refragmental) betalen in het algemeen de rekening voor dit soort spelletjes. Behalve als ze heel veel geluk hebben.
Heb het ook zo vaak gezien, van die bag-holders die nog jarenlang op obscure fora (IEX) positieve berichtjes blijven plaatsen over hun lievelingsaandeel terwijl niemand meer geinteresseerd is. De koers blijft gestaag afkalven en om hun (relatieve) verlies dan maar klein te doen lijken wordt telkens bijgekocht om te middelen. Uiteindelijk verdwijnen jarenlang vakantiegeld, bonussen etc allemaal in een zwart gat. Meestal eindigen ze met een spuit in hun arm in de goot.
quote:Op vrijdag 12 maart 2021 19:10 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Op zich eens. Maar tegelijkertijd zou het natuurlijk best kunnen dat er enkele hedgefunds diep in de problemen zitten door hun short-positie. En dan is het mogelijk dat die situatie op een gegeven moment onhoudbaar wordt voor ze en het geld vanuit de hedgefunds richting de particulieren stroomt.
Nog steeds zero-sum in het totale plaatje, maar voor de particulieren netto positief.
Moet je nog steeds zorgen dat je er op tijd uit bent uiteraard.
Ja, dat is als de particulieren slimmer zijn dan de gecoordineerde acties van de hedgefunds.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 19:10 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Op zich eens. Maar tegelijkertijd zou het natuurlijk best kunnen dat er enkele hedgefunds diep in de problemen zitten door hun short-positie. En dan is het mogelijk dat die situatie op een gegeven moment onhoudbaar wordt voor ze en het geld vanuit de hedgefunds richting de particulieren stroomt.
Nog steeds zero-sum in het totale plaatje, maar voor de particulieren netto positief.
Moet je nog steeds zorgen dat je er op tijd uit bent uiteraard.
Zal dat echt een issue zijn, gaat om professionele partijen natuurlijk. Die hebben niet zo'n bescherming als consumenten (zelfs in de VS). Het is niet zo dat dit het eerste zwaar overgewaardeerde aandeel is.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 18:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er is geen bank die dat wil begeleiden uit angst voor de claims die ongetwijfeld zullen komen. (En waarschijnlijk gewonnen zullen worden als aangetoond wordt dat die bank willens en wetens dit begeleidde terwijl ze wist (of had moeten weten) dat deze aandelen feitelijk waardeloos waren.
Ja, Finra, maar die heeft een vertraging van +/- 2 weken.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 19:14 schreef LXIV het volgende:
Is er in de USA een shortregister? Dan zou je dat zo kunnen zien.
Maar als er een claim komt of een uitgifte op andere wijze zijn het natuurlijk de particulieren die kopen! De professionals blijven daar echt wel weg van!quote:Op vrijdag 12 maart 2021 19:34 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Zal dat echt een issue zijn, gaat om professionele partijen natuurlijk. Die hebben niet zo'n bescherming als consumenten (zelfs in de VS). Het is niet zo dat dit het eerste zwaar overgewaardeerde aandeel is.
Overigens hebben ze afgelopen december wel al $100m opgehaald (of iig prospectus uitgegeven om op te halen) -> https://investor.gamestop(...)1a-8a4e-bb96f25c2e46
Uiteraard, die worden direct at-the-market weggezetquote:Op vrijdag 12 maart 2021 19:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar als er een claim komt of een uitgifte op andere wijze zijn het natuurlijk de particulieren die kopen! De professionals blijven daar echt wel weg van!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |