abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198462097
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 14:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Met dat verschil dat het Westen tegenwoordig, uitzonderingen daargelaten (tokkies), veel beschaafder is en woorden gebruikt om te strijden, geen geweld.

Veel moslims zien in een aanval met woorden een reden om geweld te gebruiken. Als je dan de koran na wil leven sla dan met dezelfde middelen terug: woorden.
Mee eens. Maar.... "veel beschaafder" ..... ik heb mijn twijfels. En dat was in vroeger tijd zeker niet zo.
In historisch opzicht is het Christendom veel brutaler en gewelddadiger dan de Islam.
"Veel moslims" ... "veel geweld".
Hoe is t in Nederland. Eén islamitische moord. Op Theo van Gogh.
Daar staat tegenover. Eén Christelijke moord. Op Els Borst.
In beide gevallen: Warhoofden die de religie als drijfveer hadden.
In beide gevallen is er geen reden om een hele groep daarmee te veroordelen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  vrijdag 12 maart 2021 @ 14:51:03 #27
3542 Gia
User under construction
pi_198462189
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 11:29 schreef Twentsche_Ros het volgende:

In de Koran worden de Joden die destijds leefden als afvalligen beschouwd. Dat is dan een kwestie van het geloof niet juist belijden, en de Koran geeft "het ware geloof" aan. Kritiek bv omdat de Joden de Sabbath niet meer eren.
De Islam verbindt zich dan juist met het orthodoxe Jodendom.
Waar bemoeien ze zich mee? Mag een Jood of Christen misschien zelf weten hoe zij hun geloofsgeschriften interpreteren?

Je moet eens vraagtekens zetten bij het zogenaamd vrijwillig dragen van de hoofddoek! Krijg je ook te horen dat dat hun zaak is.

Interpretatie is juist de crux. De ene moslim is de andere niet. Hele volksstammen verplichten hun vrouwen onder tenten te lopen, totaal onzichtbaar, anderen vinden een hoofddoekje voldoende en vele jonge moslima's dragen niets meer.
Wat is nu wat de koran voorschrijft?
  vrijdag 12 maart 2021 @ 14:52:56 #28
3542 Gia
User under construction
pi_198462223
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 14:47 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Mee eens. Maar.... "veel beschaafder" ..... ik heb mijn twijfels. En dat was in vroeger tijd zeker niet zo.
In historisch opzicht is het Christendom veel brutaler en gewelddadiger dan de Islam.
"Veel moslims" ... "veel geweld".
Hoe is t in Nederland. Eén islamitische moord. Op Theo van Gogh.
Daar staat tegenover. Eén Christelijke moord. Op Els Borst.
In beide gevallen: Warhoofden die de religie als drijfveer hadden.
In beide gevallen is er geen reden om een hele groep daarmee te veroordelen.
We leven niet in vroegere tijden, we leven nu. Of vind jij dat moslims dat nog allemaal mogen inhalen?

Dit is de moderne 21ste eeuw!

En één islamitische moord? Wat denk je van al die terroristische aanslagen? De Bataclan, Charlie Hebdo, de Franse leraar en ga zo maar door. En de bedreigingen, op Wilders, bijvoorbeeld. Is dat beschaafd gedrag?
pi_198462364
religie is een kwestie van interpretatie verzonnen door mensen moeten we dus gewoon verbieden.
pi_198462442
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 14:52 schreef Gia het volgende:

[..]

We leven niet in vroegere tijden, we leven nu. Of vind jij dat moslims dat nog allemaal mogen inhalen?

Dit is de moderne 21ste eeuw!

En één islamitische moord? Wat denk je van al die terroristische aanslagen? De Bataclan, Charlie Hebdo, de Franse leraar en ga zo maar door. En de bedreigingen, op Wilders, bijvoorbeeld. Is dat beschaafd gedrag?
Ik beperk me tot Nederland. Als je Bataclan etc. erbij betrekt (Europees bekeken) moet je ook Breivik meenemen. En de katholieke IRA en de protestantse UDA. En wat denk je van de Molukse terreur mbt de treinen. Enfin....
Bedreigingen zijn er ook aan het adres van Sylvana Simons. En zo kun je wel blijven turven.
En onlangs alle Coronoa-rellen in de streng gereformeerde plaatsen als Urk en Staphorst.

Het ging om het feit dat de Koran anti-semitisch zou zijn. Nog erger dan Mein Kampf. Maar de Koran is daarin vergelijkbaar met de Bijbel.
  vrijdag 12 maart 2021 @ 15:56:53 #31
3542 Gia
User under construction
pi_198463296
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 15:09 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ik beperk me tot Nederland. Als je Bataclan etc. erbij betrekt (Europees bekeken) moet je ook Breivik meenemen. En de katholieke IRA en de protestantse UDA. En wat denk je van de Molukse terreur mbt de treinen. Enfin....
Bedreigingen zijn er ook aan het adres van Sylvana Simons. En zo kun je wel blijven turven.
En onlangs alle Coronoa-rellen in de streng gereformeerde plaatsen als Urk en Staphorst.

Het ging om het feit dat de Koran anti-semitisch zou zijn. Nog erger dan Mein Kampf. Maar de Koran is daarin vergelijkbaar met de Bijbel.
Verschil tussen de Bijbel, m.n. Nieuwe Testament, en de koran is wel dat de Bijbel meer spreekt in vergelijkingen, waar ieder uithaalt wat voor hem/haar van toepassing is, terwijl de koran dwingender is van toon, als een wetboek. Meer leefregels.

Het OT zie ik meer als geschiedenisboek. Verhalen hoe men vroeger leefde, niet meer van toepassing op deze tijd.
pi_198463441
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 15:56 schreef Gia het volgende:

[..]

Verschil tussen de Bijbel, m.n. Nieuwe Testament, en de koran is wel dat de Bijbel meer spreekt in vergelijkingen, waar ieder uithaalt wat voor hem/haar van toepassing is, terwijl de koran dwingender is van toon, als een wetboek. Meer leefregels.

Het OT zie ik meer als geschiedenisboek. Verhalen hoe men vroeger leefde, niet meer van toepassing op deze tijd.
https://www.kerkenisrael.nl/vrede-over-israel/voi56-5b.php

quote:
Anti-judaïsme
Wel treffen we in het Nieuwe Testament het anti-judaïsme aan. Dat is het verzet tegen het Jodendom als religie. Als een ijver om door de gehoorzaamheid aan de wet tegenover God rechtvaardig te zijn. Als zodanig wordt het door Jezus en de aposte­len afgewezen. Zie o.a. Johannes 5:38-40; Romeinen 9:30-10:15; Filippenzen 3.

In heel het Nieuwe Testament gaat het altijd om de beslissende keuze tegenover Jezus van Nazareth, als de Zoon van God, de Messias van Israël en de volken, de Verlosser. Daarbij gaat het om het volstrekte genadekarakter van Gods heil in Hem. Door het geloof delen Jood en heiden daarin. Het afwijzen van Hem is een heilloze weg voor Jood en heiden. Zie o.a. Johannes 3:36; 5:24; 14:6; Handelingen 13:38-47. Romeinen 10:4-15.

Daarbij worden harde uitspraken gedaan tegenover Joden en met name tegen­over hun geestelijke leiders. Door Jezus en de apostelen. Zie o.a. Mattheüs 23; Johannes 8:44 1 Thessalonicenzen 2:14-16. Het gaat hierbij om een intern Joods conflict.

Tegen deze achtergrond moeten wij de zogenaamde ‘antisemitische teksten’ lezen.
Hoe dan ook. De holocaust is uitgevoerd en bedacht door een Christelijk volk, lang nadat het Nieuwe Testament is geschreven en ook lang na "De Verlichting". En dat geldt ook voor het schrijven van Mein Kampf.
Dus ook het Nieuwe Testament kan aanleiding zijn voor anti-semitisme.
De anti-Judaïstische teksten in het nieuwe Testament zijn echter net als in de Koran niet gericht op de Joden als etnische groep, maar als mensen die blijven kiezen voor het oude geloof, terwijl nu, nu de Messias JC is opgekomen, toch Hem zou moeten volgen.
  vrijdag 12 maart 2021 @ 16:08:42 #33
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_198463524
Ben je bekend met de term 'whataboutism', Twentse_Ros?
pi_198463702
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 16:08 schreef DecoAoreste het volgende:
Ben je bekend met de term 'whataboutism', Twentse_Ros?
Dat ken ik ja?
Ik praat de wandaden van de terroristen niet goed.
Het ging mij puur om de uitspraak van Geert dat de Koran "nog erger" zou zijn de Mein Kampf als het gaat om anti-semitisme. En Geert geeft zelf de soera's door waar dat zou moeten staan. En die heb ik geverifieerd. En daar komt volgens mij een andere conclusie uit voort dan dat dit anti-semitisch zou zijn.
Als het Christendom "net zo erg" zou moeten zijn dan "de Islam". Waarom wordt dan alleen de Islam verboden in Nederland, en niet het Christendom?
  vrijdag 12 maart 2021 @ 16:21:53 #35
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_198463754
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 16:19 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Dat ken ik ja?
Ik praat de wandaden van de terroristen niet goed.
Het ging mij puur om de uitspraak van Geert dat de Koran "nog erger" zou zijn de Mein Kampf als het gaat om anti-semitisme. En Geert geeft zelf de soera's door waar dat zou moeten staan. En die heb ik geverifieerd. En daar komt volgens mij een andere conclusie uit voort dan dat dit anti-semitisch zou zijn.
Wilders chargeert vaak ja. Mein Kampf was volgens mij erger. Maar jouw argumentatie komt voor een groot deel neer op 'Je mag niet kritisch zijn op het antisemitisme en het geweld van moslims of van de Koran, want christenen/de Bijbel doen het ook'. Dat is een whataboutism. En het is een zwaktebod.
pi_198463859
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 16:21 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Wilders chargeert vaak ja. Mein Kampf was volgens mij erger. Maar jouw argumentatie komt voor een groot deel neer op 'Je mag niet kritisch zijn op het antisemitisme en het geweld van moslims of van de Koran, want christenen/de Bijbel doen het ook'. Dat is een whataboutism. En het is een zwaktebod.
Onzin, ik vind dat je wel degelijk kritisch mag zijn op antisemitisme bij de moslims.
Wilders wil met zijn "chargering" wel degelijk overgaan tot uitsluiting van moslims in NL.
En dat moet dan gelden voor moslims, en niet Christenen.
Hoe hij dat wil doen (Grondwet opzij) zoals Mark vroeg, geeft hij geen antwoord op.
Waarom alleen de Islam uitbannen uit NL en niet het Christendom?
Maar als jij vindt:

Mein Kampf was volgens mij erger.

.... zijn we het dus eens. Want daar ging het topic over.
  vrijdag 12 maart 2021 @ 17:04:18 #37
3542 Gia
User under construction
pi_198464525
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 16:04 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

https://www.kerkenisrael.nl/vrede-over-israel/voi56-5b.php
[..]

Hoe dan ook. De holocaust is uitgevoerd en bedacht door een Christelijk volk, lang nadat het Nieuwe Testament is geschreven en ook lang na "De Verlichting". En dat geldt ook voor het schrijven van Mein Kampf.
Dus ook het Nieuwe Testament kan aanleiding zijn voor anti-semitisme.
De anti-Judaïstische teksten in het nieuwe Testament zijn echter net als in de Koran niet gericht op de Joden als etnische groep, maar als mensen die blijven kiezen voor het oude geloof, terwijl nu, nu de Messias JC is opgekomen, toch Hem zou moeten volgen.
Dan nog is de Bijbel geen boek met gedragsregels. Wat de koran wel degelijk is. Het schrijft zelfs voor hoe een vrouw die ongesteld is, zich behoort te gedragen.

Dat er geloofsgekken zijn, doe je niks aan, maar er wordt niet door de kerk, voorganger of wie dan ook gevraagd om andere mensen geweld aan te doen, te mijden of te verketteren, hetgeen in de moskee wel degelijk gebeurt.
Homo's van een flatgebouw gooien, bijvoorbeeld, of, iets minder drastisch, homoseksualiteit bestempelen als besmettelijke ziekte.
En dat in de 21ste eeuw!

Dat men daar voor de middeleeuwen anders over dacht, kun je die mensen niet kwalijk nemen, maar dat dit heden ten dage nog gepredikt wordt, is van de zotte.
pi_198464843
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 17:04 schreef Gia het volgende:

[..]

Dan nog is de Bijbel geen boek met gedragsregels. Wat de koran wel degelijk is. Het schrijft zelfs voor hoe een vrouw die ongesteld is, zich behoort te gedragen.

Dat er geloofsgekken zijn, doe je niks aan, maar er wordt niet door de kerk, voorganger of wie dan ook gevraagd om andere mensen geweld aan te doen, te mijden of te verketteren, hetgeen in de moskee wel degelijk gebeurt.
Homo's van een flatgebouw gooien, bijvoorbeeld, of, iets minder drastisch, homoseksualiteit bestempelen als besmettelijke ziekte.
En dat in de 21ste eeuw!

Dat men daar voor de middeleeuwen anders over dacht, kun je die mensen niet kwalijk nemen, maar dat dit heden ten dage nog gepredikt wordt, is van de zotte.
Jij ziet het heel zwart wit.

Even een recent voorbeeld.
In Arnhem was een 70 jarige homo doodgeslagen.
Toen men nog niet wist wie de daders waren zat iedereen te azen op het feit dat het natuurlijk "weer" moslims zijn.
Toen bleek het het Nederlandse jongens waren, kwam men aankakken dat het om "pedohunters" ging.

En zo wordt er elke keer met 2 maten gemeten als het om moslims of niet-moslims gaat.

Het voorbeeld over vermeend anti-semitisme in de Koran is daar het zoveelste voorbeeld van.
  vrijdag 12 maart 2021 @ 20:23:33 #39
3542 Gia
User under construction
pi_198467648
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 17:28 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Jij ziet het heel zwart wit.

Even een recent voorbeeld.
In Arnhem was een 70 jarige homo doodgeslagen.
Toen men nog niet wist wie de daders waren zat iedereen te azen op het feit dat het natuurlijk "weer" moslims zijn.
Toen bleek het het Nederlandse jongens waren, kwam men aankakken dat het om "pedohunters" ging.

En zo wordt er elke keer met 2 maten gemeten als het om moslims of niet-moslims gaat.

Het voorbeeld over vermeend anti-semitisme in de Koran is daar het zoveelste voorbeeld van.
Nogmaals, ik heb het niet over geloofgekkies, maar over indoctrinatie door de imam, ayatollah, sjeik of wie dan ook.
Dat gebeurt in de islam.

Bij Christenen gebeurt dat ook, maar niet vanuit de kerk en niet vanuit het boek.

Verder komt antisemitisme overal voor.
De islam/koran ageert ook niet alleen tegen Joden, maar ook tegen Christenen en Ongelovigen. Eigenlijk tegen iedereen die niet de islam omarmt.

Liefst willen moslims dat de hele wereld zich onderwerpt.
pi_198468022
De Koran als schrift is veel meer een wetboek van de Bijbel, en daarbij is het binnen de islamitische wereld onomstreden dat de Koran het letterlijke woord van God is. Alle andere schriften zijn gecorrumpeerd.

Vertalingen van de Koran zijn niet rechtsgeldig. Het moet in het Arabisch. En moslims geloven ook dat de Koran met zin ritmes, verzen, en verwijzingingen zo is opgebouwd dat het onmogelijk wordt fouten in te laten sluipen in de loop der jaren. Een soort fool-proof versie van eerdere geschriften.

Dat alles maakt de Koran wel een stuk dwingerder dan de Bijbel.
pi_198468149
Los daarvan zijn er natuurlijk ook moslims die precies het tegenovergestelde zeggen: het anti-semitisme is meer een uitvinding van het westen en/of het christendom. Joden zijn in Europa door de eeuwen heen vervolgd, terwijl de Islamitische wereld een bepaalde tolerantie nog toonde over mensen 'van het Boek'.

Maar goed .. de vergelijking van Geert Wilders is nogal stuitend, natuurlijk. Neemt niet weg dat de islam nog heel wat werk te verrichten heeft, en dat begint toch met ontspannen houding met alles wat in de Koran (en andere geschriften) staat.
pi_198468849
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 17:04 schreef Gia het volgende:
Dan nog is de Bijbel geen boek met gedragsregels.
Eh, weet je wat een beetje de kern van de bijbel is?

U zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
U zult voor uzelf geen afgodsbeelden maken, noch die dienen.
U zult de naam van de Eeuwige, uw God, niet ijdel gebruiken.
Gedenk de sabbatdag, dat u die heiligt.
Eert uw vader en uw moeder.
U zult niet doodslaan.
U zult niet echtbreken.
U zult niet stelen.
U zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
U zult niet begeren wat van uw naaste is.

Lijken me allemaal gedragsregels hoor.
  vrijdag 12 maart 2021 @ 22:29:07 #43
3542 Gia
User under construction
pi_198470434
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 21:11 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Eh, weet je wat een beetje de kern van de bijbel is?

U zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
U zult voor uzelf geen afgodsbeelden maken, noch die dienen.
U zult de naam van de Eeuwige, uw God, niet ijdel gebruiken.
Gedenk de sabbatdag, dat u die heiligt.
Eert uw vader en uw moeder.
U zult niet doodslaan.
U zult niet echtbreken.
U zult niet stelen.
U zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
U zult niet begeren wat van uw naaste is.

Lijken me allemaal gedragsregels hoor.
De meeste geboden zijn niet meer dan normaal. Verder verhaalt het OT over de 10 geboden, maar worden ze er niet als leefregels ingestampt. Het heeft geen gevolgen, behalve wettelijke, als je je daar niet aan houdt.
Tenzij je in de biblebelt woont, dan moet je niet op zondag je auto wassen of het gras maaien.
pi_198470549
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 22:29 schreef Gia het volgende:

[..]

De meeste geboden zijn niet meer dan normaal. Verder verhaalt het OT over de 10 geboden, maar worden ze er niet als leefregels ingestampt. Het heeft geen gevolgen, behalve wettelijke, als je je daar niet aan houdt.
Tenzij je in de biblebelt woont, dan moet je niet op zondag je auto wassen of het gras maaien.
Precies zoals je het zegt.
Jij vind het normale leefregels waarvan je het dus niet meer dan normaal vindt dat iedereen zich er ook aan houd. Ik zie er zeven (mogelijk acht) van de tien staan die zeker geen wet zijn en waar een groot deel van de mensen ook geen boodschap aan heeft.

Toch wil de kerk ook mij die regels opleggen, het is me vroeger behoorlijk ingestampt. In het eerste gebod verbieden ze sowieso al alle andere godsdiensten. Lekker tolerant dus.
pi_198472100
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 20:45 schreef skrn het volgende:
Los daarvan zijn er natuurlijk ook moslims die precies het tegenovergestelde zeggen: het anti-semitisme is meer een uitvinding van het westen en/of het christendom. Joden zijn in Europa door de eeuwen heen vervolgd, terwijl de Islamitische wereld een bepaalde tolerantie nog toonde over mensen 'van het Boek'.

Maar goed .. de vergelijking van Geert Wilders is nogal stuitend, natuurlijk. Neemt niet weg dat de islam nog heel wat werk te verrichten heeft, en dat begint toch met ontspannen houding met alles wat in de Koran (en andere geschriften) staat.
Helemaal mee eens.
Maar in hoeverre wordt die ontspannen houding onmogelijk gemaakt als er door de andere groep stuitende vergelijkingen worden gemaakt. Beide partijen gaan dan de hakken in het zand zetten en je krijgt polarisatie.
  zaterdag 13 maart 2021 @ 02:24:40 #46
3542 Gia
User under construction
pi_198472654
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 22:37 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Precies zoals je het zegt.
Jij vind het normale leefregels waarvan je het dus niet meer dan normaal vindt dat iedereen zich er ook aan houd. Ik zie er zeven (mogelijk acht) van de tien staan die zeker geen wet zijn en waar een groot deel van de mensen ook geen boodschap aan heeft.

Toch wil de kerk ook mij die regels opleggen, het is me vroeger behoorlijk ingestampt. In het eerste gebod verbieden ze sowieso al alle andere godsdiensten. Lekker tolerant dus.
Als mensen zich niet aan de geboden houden, even de wet niet meegerekend, heeft dat voor die mensen geen gevolgen.

Ingestampt? Ik ben katholiek, geboren 1963, er is bij mij niks ingestampt.
pi_198477203
quote:
Dit fragment zocht ik ook al. Het is in grote lijnen precies datgene waar ik mee begon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')