abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198443873
quote:
Denemarken is met onmiddellijke ingang gestopt met het inenten met het AstraZeneca-vaccin. Dat heeft de Deense gezondheidsautoriteit bekendgemaakt. De maatregel geldt in ieder geval voor twee weken.

De beslissing is genomen nadat er in enkele gevallen bloedproppen zijn geconstateerd bij mensen die het vaccin hadden gekregen. In een geval zou er een dode zijn gevallen in Denemarken.

"Het is geen makkelijke beslissing om het vaccineren op te schorten", laat directeur Brostrøm weten. "Maar juist omdat we zoveel mensen vaccineren, moeten we snel ingrijpen als we over mogelijk ernstige bijwerkingen horen."

De Deense gezondheidsautoriteit benadrukt dat niet duidelijk is of er een link is tussen de bloedproppen en het vaccin. Het spreekt van "zeldzame maar ernstige mogelijke bijwerkingen" bij een medicijn "waarvoor goed bewijs is dat het veilig en effectief is". Het EU-medicijnagentschap EMA heeft een onderzoek ingesteld.

Het ministerie van Volksgezondheid en het RIVM overleggen over de berichten uit Denemarken.

Oostenrijk
Zondag besloot de Oostenrijkse toezichthouder ook om een specifieke partij van het AstraZeneca-vaccin niet te gebruiken vanwege problemen met bloedproppen. Ook Estland, Litouwen, Luxemburg en Letland hebben inentingen met vaccins uit die partij opgeschort.

Volgens een verklaring van de EMA was in Oostenrijk bij een persoon trombose vastgesteld, de vorming van bloedproppen in bloedvaten. Die persoon is 10 dagen na de vaccinatie overleden.

In een tweede geval, ook in Oostenrijk, werd iemand opgenomen met longembolie, een blokkade van aderen in de longen. Deze persoon is aan het herstellen. De EMA heeft daarnaast nog twee meldingen gekregen van trombose na inenting met een vaccin uit deze partij met het nummer ABV5300.

Britse ervaring
Vaccins uit die partij zijn geleverd aan 17 EU-landen, waaronder ook Nederland en Denemarken. Ook de EMA zegt dat er geen verband is aangetoond met het AstraZeneca-vaccin.

In totaal heeft zijn er 22 gevallen van trombose gemeld aan de EMA onder de 3 miljoen mensen die in de EU zijn ingeënt met AstraZeneca.

In het Verenigd Koninkrijk is er al veel ervaring met de AstraZeneca-prikken. Uit het laatste overzicht van bijwerkingen, dat loopt tot 21 februari, blijkt dat er op 8,4 miljoen inentingen ruim 42.000 meldingen kwamen van bijwerkingen, waaronder 244 sterfgevallen.

Ook zijn er meldingen van andere ernstige, maar niet-dodelijke bijwerkingen. Maar, benadrukt de Britse gezondheidsautoriteit MHRA, in geen enkel geval is er aanleiding om te denken dat het vaccin een rol heeft gespeeld.

Nederland
In Nederland zijn er tot nu toe 264.200 prikken met het AstraZeneca-vaccin gezet. Per 14 maart moeten dat er 350.284 zijn. Nederland heeft tot nu toe 636.500 AstraZeneca-doses ontvangen, volgens cijfers van het ministerie van VWS. In het hele eerste kwartaal moeten dat er 1,6 miljoen worden. In het tweede kwartaal 4 miljoen.

Volgens de vaccinatiestrategie van VWS wordt het AstraZeneca-vaccin in Nederland nu gegeven aan zorgmedewerkers, GGZ-clienten, alle 60 tot 64-jarigen, en aan mensen met het syndroom van Down en morbide obesitas van alle leeftijden.

Bijwerkingencentrum Lareb zegt in Nederland één melding te hebben gekregen van een met AstraZeneca gevaccineerde persoon bij wie er een verdenking van trombose was. Het was geen ernstige melding, er was ook ziekenhuisopname nodig en er waren geen ernstige gevolgen.

Gisteren zei directeur Agnes Kant van Lareb dat er verschillen zijn tussen de bijwerkingen van de diverse coronavaccins. "De bijwerkingen van het AstraZeneca-vaccin blijken iets vaker als heftig te worden ervaren", aldus Kant.

AstraZeneca Nederland zegt in een reactie op de beslissingen in Denemarken en andere landen dat de farmaceut niet gaat over de inzet van vaccins. "Het is niet aan ons om daarover te beslissen of te adviseren. Daar gaan gezondheidsautoriteiten over. Het is goed om er onderzoek naar te doen en wij hebben nauw contact met EMA. Zij besluiten uiteindelijk wat het gevolg hiervan is."
pi_198443909
Wat een gedoe rondom AstraZeneca. Leveringsproblemen, geen bescherming tegen nieuwe COVID-19 varianten, nu ernstige bijwerkingen.
  donderdag 11 maart 2021 @ 13:06:14 #3
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198443946
22 op de 3 miljoen. Ik maak me nog weinig zorgen
Laffe huichelaar
  donderdag 11 maart 2021 @ 13:09:27 #4
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_198444011
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:06 schreef timmmmm het volgende:
Het zal ook wel meevallen, het is immers al eerder goedgekeurd door de EU. Maar het is minder effectief dan andere vaccins, het zou niet veilig zijn voor ouderen en zwangere vrouwen, heftigere bijwerkingen en nu dit. Doe mij maar Pfizer, daar heb ik nu toch meer vertrouwen in dan AstaZeneca.
  donderdag 11 maart 2021 @ 13:10:31 #5
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_198444022
quote:
En het feit dat een trombose al 1 van de meest voorkomende doodsoorzaken zijn in Denemarken. :')
In Nederland gaan er zo'n 35-40 mensen per dag aan dood :')
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_198444025
Ach je hebt niks te kiezen. Als je in de zomer weer naar het festival wil neem je maar gewoon het vaccin.
pi_198444035
quote:
89s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:10 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

En het feit dat een trombose al 1 van de meest voorkomende doodsoorzaken zijn in Denemarken. :')
In Nederland gaan er zo'n 35-40 mensen per dag aan dood :')
Hmm.. En hoeveel aan corona? Waarom is er geen tromboselockdown?
  donderdag 11 maart 2021 @ 13:12:51 #8
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_198444061
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:10 schreef Sapstengel het volgende:
Ach je hebt niks te kiezen. Als je in de zomer weer naar het festival wil neem je maar gewoon het vaccin.
Moah als ik aan de beurt ben met AstraZeneca wacht ik gewoon een tijdje. Eventueel ben ik wel bereid om Pfizer gewoon zelf te betalen als dat moet. Ik ben toch pas als een van de laatste aan de beurt. AstaZeneca lijkt gewoon een inferieur middel vergeleken met Pfizer.
pi_198444073
twitter
  donderdag 11 maart 2021 @ 13:13:41 #10
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_198444078
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:09 schreef Hahug13 het volgende:

[..]

Het zal ook wel meevallen, het is immers al eerder goedgekeurd door de EU. Maar het is minder effectief dan andere vaccins, het zou niet veilig zijn voor ouderen en zwangere vrouwen, heftigere bijwerkingen en nu dit. Doe mij maar Pfizer, daar heb ik nu toch meer vertrouwen in dan AstaZeneca.
Geen van de doden zijn tot nu toe nog aan het vaccin gelinkt. Dit zijn gewoon mensen die bijvoorbeeld dood zijn gegaan of een trombose hebben gehad nadat ze zijn gevaccineerd. Daarbij is niet gekeken of het vaccin ook de oorzaak was.
  donderdag 11 maart 2021 @ 13:15:24 #11
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_198444107
quote:
89s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:13 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Geen van de doden zijn tot nu toe nog aan het vaccin gelinkt. Dit zijn gewoon mensen die bijvoorbeeld dood zijn gegaan of een trombose hebben gehad nadat ze zijn gevaccineerd. Daarbij is niet gekeken of het vaccin ook de oorzaak was.
Zoals ik zojuist eerder gepost heb. Ik heb het gevoel dat AstraZeneca gewoon een slechter vaccin is dan Pfizer. Constant klachten over dat vaccin. Dan kies ik toch voor het betere vaccin.
pi_198444128
Doet denken aan in het begin van de vaccinaties, toen gingen er (helaas) een paar hele oude mensen met onderliggende klanten kort na het vaccin dood. Toen werd ook alles op het vaccin gegooid en bleek het gewoon op te zijn bij deze mensen. Triest, maar dat is hoe het nu eenmaal werkt in het leven.

De meeste mensen zullen overigens overlijden ná vaccinatie. Dat is een feit.

Het is belangrijk dat er kritisch gekeken wordt en blijft worden naar alle vaccins. Maar laten we ons hier aub op de Nederlandse situatie richten. Net als bij alles zijn landen niet vergelijkbaar, er zijn zoveel invloeden dat dit echt niet 1 op 1 op een ander land van toepassing is.
  donderdag 11 maart 2021 @ 13:16:59 #13
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_198444129
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:15 schreef Hahug13 het volgende:
Ik heb het gevoel dat
Daar begint het probleem
pi_198444132
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:15 schreef Hahug13 het volgende:

[..]

Zoals ik zojuist eerder gepost heb. Ik heb het gevoel dat AstraZeneca gewoon een slechter vaccin is dan Pfizer. Constant klachten over dat vaccin. Dan kies ik toch voor het betere vaccin.
Je hebt geen keus. Niet dit jaar in ieder geval.
  donderdag 11 maart 2021 @ 13:18:14 #15
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_198444156
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:17 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Je hebt geen keus. Niet dit jaar in ieder geval.
Dan wacht ik wel tot volgend jaar. Ik hoef niet perse vooraan in de rij te staan hoor. Ik ben best geduldig.
pi_198444170
quote:
Het is goed dat alles en iedereen scherp en kritisch naar alle vaccins kijkt. Maar inderdaad, die getallen zijn niet zorgwekkend. Zeker niet als je bedenkt dat deze mensen niet dood zijn gegaan maar een bijwerking hebben die tijdig ontdekt is.
pi_198444185
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:18 schreef Hahug13 het volgende:

[..]

Dan wacht ik wel tot volgend jaar. Ik hoef niet perse vooraan in de rij te staan hoor. Ik ben best geduldig.
Als je nog een jaartje op je zoldertje blijft zitten dan is dat een prima keuze. Mij heb je er niet mee in ieder geval.

Overigens is dat vooraan in de rij staan wel een kortzichtige opmerking. Er wordt al maanden in diverse landen geprikt met diverse vaccins en tot op heden is er weinig serieus opgedoken. Er zijn al vele miljoenen vaccinaties gezet. Als het echt spannend was had je al veel eerder grote problemen gezien.
  donderdag 11 maart 2021 @ 13:24:11 #18
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_198444247
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:19 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Als je nog een jaartje op je zoldertje blijft zitten dan is dat een prima keuze. Mij heb je er niet mee in ieder geval.

Overigens is dat vooraan in de rij staan wel een kortzichtige opmerking. Er wordt al maanden in diverse landen geprikt met diverse vaccins en tot op heden is er weinig serieus opgedoken. Er zijn al vele miljoenen vaccinaties gezet. Als het echt spannend was had je al veel eerder grote problemen gezien.
Ik bedoelde meer dat het me niet zoveel uit maakt of ik volgende week, volgende maand of pas volgend jaar geprikt wordt. Ik ben jong, heb in december al corona gehad met hele lichte klachten. Dus wat dat betreft ben ik niet zo bang voor corona. Het vaccin nemen zal ik dan ook vooral doen om andere te beschermen.
pi_198444253
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:16 schreef GereDathan het volgende:

De meeste mensen zullen overigens overlijden ná vaccinatie. Dat is een feit.

Hoezo de meeste? Iedereen gaat toch wel een keer dood? Of heb ik iets gemist in de tussentijd?
stupidity has become as common as common sense was before
pi_198444272
Maar als je zegt dat je geen vaccin wilt omdat het nog niet goed genoeg is getest dan ben je een wappie :')
-XOXO-
  donderdag 11 maart 2021 @ 13:32:31 #21
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_198444365
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_198444421
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:24 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Hoezo de meeste? Iedereen gaat toch wel een keer dood? Of heb ik iets gemist in de tussentijd?
Dat heb je precies goed inschat en is precies hoe ik het bedoel. De meeste mensen zullen doodgaan ná vaccinatie tegen Corona.
pi_198444445
Ik vraag me af of die mensen zonder prik ook niet trombose hadden gekregen...
pi_198444463
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:25 schreef datismijnmening het volgende:
Maar als je zegt dat je geen vaccin wilt omdat het nog niet goed genoeg is getest dan ben je een wappie :')
Ik vind 'niet goed genoeg' getest echt een drogreden. Net als 'ik moet mij inlezen', tuurlijk. Net of iemand zich ooit ingelezen heeft voor vakantie-prikjes de afgelopen 50 jaar.
En ook vaccins die al jaren en jaren getest zijn hebben soms nog een vervelende bijwerking, iedereen reageert er anders op. Op een gegeven moment moet je ook ergens vanuit gaan wat mij betreft.

Overigens ben je wat mij betreft dan geen wappie, die vind ik van een heel ander kaliber (Corona ontkennen, stad slopen, provoceren, dat soort lieden).
pi_198444474
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:39 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik vraag me af of die mensen zonder prik ook niet trombose hadden gekregen...
Dat denk ik wel, al kan het natuurlijk zijn dat dit vaccin een trigger is. Maar dat had het glas cola van volgende week ook kunnen zijn.

Typisch weer paniekvoetbal zoals we dat eerder gezien hebben. Een paar mensen krijgen wat ná vaccinatie en gelijk ligt het aan de vaccinatie. Als je bij het terugreizen van je vaccinatie doodgereden wordt door een bus, is het dan ook de schuld van de vaccinatie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')