Geweldig nieuws!quote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:41 schreef Jor_Dii het volgende:
[ twitter ]juni/juli zijn we er vanaf mensen!
Bottom line is idd denk ik dat als je langer dan een maand op de IC hebt gelegen er weinig meer van je over is en je minimaal een jaar bezig bent om weer een beetje normaal te functioneren.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:38 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ik denk dat die stelregel op een gegeven moment niet meer opgaat, zal aardig kloppen bij opnames tot 2 weken, daarna zal het wel afvlakken, soort complete revalidatie gok ik. Mag lenny wat over roepen.
Lekkerquote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:41 schreef Jor_Dii het volgende:
Het RIVM zegt op 2 februari dat ze op dat moment denken dat het 67% is. Met nadere analyse blijkt het op 12 februari pas 50% te zijn. Dus ja, de inschatting van het RIVM was niet helemaal correct.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:21 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja, zoiets dacht ik ook. Maar dit is wat het RIVM erover zei op 2 februari: https://www.rtlnieuws.nl/(...)k-besmettingscijfers
[..]
Dat is van 2 februari. Wat klopt er dan niet? Het model, waar ze op dat moment dus nog lang niet op 66% zaten maar veel lager? Wat tot gevolg heeft dat het reproductiegetal lager ligt dan ingeschat?
Als we op 12 februari op 50% zaten zouden we 8 dagen later daar dus een verdubbeling van moeten hebben, dus zo'n 4000 per dag van alleen de Britse variant. Dat is 20 februari.
Aangezien de oude variant er ook nog is en een R van rond de 1 heeft lijkt me dat dus niet aannemelijk.
Oh dat was meer een algemene opmerking, geen reactiequote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:29 schreef chratnox het volgende:
[..]
Als je op me reageert is 't makkelijker me te quoten
Het is niet alleen die week hè, de Britse variant wordt in de modellen al 2 maanden overschat in de aanwezigheid. De ijsweek heeft verwarring veroorzaakt, maar de modellen daarvoor zaten ook al nogal ver van de werkelijkheid.
Volgens het meest recente model zitten we over anderhalve week op de piek van de hoeveelheid besmettelijke mensen, waardoor de piek in de ziekenhuizen begin april is, want verkiezingen.
Lijkt me niet heel waarschijnlijk, wat jij?
Volgens mij was 2 weken zo een beetje het maximum, en dat moesten dan mensen zijn die nog een redelijke gezondheid hadden voordat ze op IC kwamen.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:42 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Bottom line is idd denk ik dat als je langer dan een maand op de IC hebt gelegen er weinig meer van je over is en je minimaal een jaar bezig bent om weer een beetje normaal te functioneren.
(Of je überhaupt weer volledig normaal zal kunnen functioneren is dan nog maar de vraag...)
Vanaf april gaan met die banaan. Ze konden toch 2 miljoen prikken per week aan als max eventueel?quote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:41 schreef Jor_Dii het volgende:
quote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:41 schreef Jor_Dii het volgende:
gemiddeldes zeggen jouw misschien niks, maar gemiddeldes zeggen wel degelijk wat.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Gemiddeldes zeggen me niets, als er 1 iemand 160 dagen ligt, en 15 mensen een dag kom je ook aan dat gemiddelde. Daarnaast is er inderdaad een tekort aan IC plekken, maar dat komt ook omdat je moeilijk een halve IC ruimte voor Corona kunt reserveren, en dat is allemaal verborgen data, net zoals de druk in ziekenhuizen voor een groot deel komt omdat er veel personeel in quarantaine zit, dat personeel extra tijd kwijt is aan desinfecteren, etc etc.
Terwijl wij rustig wachten tot er vanuit de EU iets onze kant wordt opgestuurd, klotsen de vaccins in Hongarije tegen de plinten omhoog.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:41 schreef Jor_Dii het volgende:
Als er genoeg voorraad is maakt dat de vaccinatie strategie ook een stuk eenvoudiger, aan het aantal prikkers zal dat niet liggen, daarnaast weet ik dat men de meeste lokaties al op orde heeft.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:43 schreef Momo het volgende:
[..]
Vanaf april gaan met die banaan. Ze konden toch 2 miljoen prikken per week aan als max eventueel?
Daar zit niet echt een max op, maar het is onwaarschijnlijk dat we heel veel meer per week binnen gaan krijgen. 2.5 miljoen was de piek volgens mij.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:43 schreef Momo het volgende:
[..]
Vanaf april gaan met die banaan. Ze konden toch 2 miljoen prikken per week aan als max eventueel?
Geen idee, maar ik denk dat met de goedkeuring van Janssen volgende week we in April / Mei echt miljoenen mensen moeten kunnen gaan vaccineren op deze manier.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:43 schreef Momo het volgende:
[..]
In theorie wel, ik moet het nog zien in de praktijk.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:43 schreef Momo het volgende:
[..]
Allemaal politieke spelletjes, Rusland heeft niet eens Vaccins genoeg voor zichzelf.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:45 schreef maan_man het volgende:
[..]
Terwijl wij rustig wachten tot er vanuit de EU iets onze kant wordt opgestuurd, klotsen de vaccins in Hongarije tegen de plinten omhoog.
Maar dat was al gewoon bekend dat Pfizer vanaf Q2 flink zou gaan leveren.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:41 schreef Jor_Dii het volgende:
April wordt een hoopvolle maandquote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Geen idee, maar ik denk dat met de goedkeuring van Janssen volgende week we in April / Mei echt miljoenen mensen moeten kunnen gaan vaccineren op deze manier.
Maar ze gaan nu EXTRA leverenquote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:45 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar dat was al gewoon bekend dat Pfizer vanaf Q2 flink zou gaan leveren.
[ afbeelding ]
Mijn tactiek is dagelijks de cijfers vergelijken met die van een week geleden op https://www.worldometers.info/coronavirus/country/netherlands/, wekelijks Persbericht RIVM lezen en ontwikkeling in de R bekijken, en Virusfeiten podcast luisteren. Rest kan je negeren. Wordt niet vaak echt verrast door ontwikkelingen eigenlijkquote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:30 schreef Tijn het volgende:
[..]
Volgens sommigen zijn de cijfers juist aan het dalen. Bijzonder hoe er zoveel onduidelijkheid kan zijn.
Volgens mij moest er wat geschoven worden, ik geloof dat de faciliteit in Belgie een upgrade kreeg waardoor ze tijdelijk minder konden produceren, maar op lange duur meer, kennelijk pakt dit goed uit, overigens heb ik gister al geschreven dat het slimmer was geweest als de EU een directe overname van Pfizer had gedaan, voor ongeveer 140 Miljard kun je een meerderheidsbelang krijgen, dat is peanuts.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:45 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar dat was al gewoon bekend dat Pfizer vanaf Q2 flink zou gaan leveren.
[ afbeelding ]
Volgens Derk Sauer kon je vandaag een afspraak maken en morgen geprikt worden. Zal dus wel meevallen.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Allemaal politieke spelletjes, Rusland heeft niet eens Vaccins genoeg voor zichzelf.
Het probleem is dat het RIVM daar niets van laat zien in hun publicaties. Daar worden hele stellige uitspraken gedaan, zonder dit soort uitleg over modellen of wat dan ook. En dat is waar politici hun beleid op bepalen. Dat is gewoon kwalijk, wat je verder dan ook van de wetenschap er achter vindt.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:43 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Het RIVM zegt op 2 februari dat ze op dat moment denken dat het 67% is. Met nadere analyse blijkt het op 12 februari pas 50% te zijn. Dus ja, de inschatting van het RIVM was niet helemaal correct.
Ik vind het zelf niet heel wereldschokkend, want hoe minder data je hebt, hoe groter de onzekerheid, en hoe groter de kans dat je er (flink) naast zit. Het gaat dus ook niet om de specifieke getallen, het gaat om het algemene verhaal. En het algemene verhaal was en is: de Britse variant is besmettelijker, met gelijke maatregelen gaan de besmettingen t.z.t. weer stijgen. Dit is gewoon bewaarheid geworden.
Ik zie niet precies wat het RIVM anders kan doen. Ze signaleren een gevaar, en communiceren dat, inclusief getallen (en onzekerheden!) die uit hun data en modellen blijken. Ze kunnen de getallen ook niet noemen natuurlijk, maar ik weet niet of dat overtuigender is. Misschien valt er wat te zeggen voor nog grotere onzekerheidsmarges, wie zal het zeggen.
Daar ben ik het ook wel mee eens ja, maar het nadeel is dat er additionele maatregelen genomen zijn op basis van het model.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:43 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Het RIVM zegt op 2 februari dat ze op dat moment denken dat het 67% is. Met nadere analyse blijkt het op 12 februari pas 50% te zijn. Dus ja, de inschatting van het RIVM was niet helemaal correct.
Ik vind het zelf niet heel wereldschokkend, want hoe minder data je hebt, hoe groter de onzekerheid, en hoe groter de kans dat je er (flink) naast zit. Het gaat dus ook niet om de specifieke getallen, het gaat om het algemene verhaal. En het algemene verhaal was en is: de Britse variant is besmettelijker, met gelijke maatregelen gaan de besmettingen t.z.t. weer stijgen. Dit is gewoon bewaarheid geworden.
Ik zie niet precies wat het RIVM anders kan doen. Ze signaleren een gevaar, en communiceren dat, inclusief getallen (en onzekerheden!) die uit hun data en modellen blijken. Ze kunnen de getallen ook niet noemen natuurlijk, maar ik weet niet of dat overtuigender is. Misschien valt er wat te zeggen voor nog grotere onzekerheidsmarges, wie zal het zeggen.
Ik vind het ook wel terecht om maatregelen te nemen, maar we hebben nu een model wat retrospectief gezien niet klopte maar waar wel beleid op gebaseerd is. Nu terugkijkend is het terecht om te zeggen: De situatie is zorgelijk, maar tegelijkertijd zou het ook terecht zijn om te zeggen: Maar de situatie is minder zorgelijk dan we eerst hadden gedacht.quote:Oh dat was meer een algemene opmerking, geen reactie.
Tja, ik denk dat we wel kunnen stellen dat de Britse variant niet zo veel besmettelijker is als gedacht. Ik zie hier geen probleem in, want op basis van de data van toen leek dat wel, en het is alsnog een stuk besmettelijker. Het is een beetje als klimaatwetenschap: er wordt een bepaalde temperatuurstijging voorspeld, met een gigantische range. Ik vind het terecht om daar nu op te handelen, ook al weet ik dat de onzekerheden groot zijn en de modelleurs van nu er wel eens naast kunnen zitten. Ze kunnen er namelijk op twee manieren naast zitten: een onderschatting en een overschatting.
Zelf hoor ik de wetenschappers dat ook zeggen. Marion Koopmans zei in het begin dat die besmettelijkheid van de Britse variant ook kon komen door een paar super spreading events en dat je nog weinig kon zeggen, dat vond ik zelf juist aan de voorzichtige kant.
En het meest recente model... Ik kijk niet naar precieze modelvoorspellingen, dat heeft w.m.b. niet heel veel waarde. Het algemene plaatje is denk ik dat het een tijd gaat stijgen en er op een gegeven moment een daling komt? De daling door: beter weer (is nu al een beetje), gedragsverandering (omdat de besmettingscijfers dan heel hoog liggen), toegenomen immuniteit (zeker van de risico-aanbiddende groep) en toegenomen vaccinatiegraad.
Ja, ik kan ook regelen dat jij morgen in een MIG kan vliegen, als je 2 ton extra betaald mag je ook de boordraketten afvuren.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 15:48 schreef maan_man het volgende:
[..]
Volgens Derk Sauer kon je vandaag een afspraak maken en morgen geprikt worden. Zal dus wel meevallen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |