abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198284938

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020/2021)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 2 maart 2021 @ 14:17:04 #2
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_198284945
Wie zou het eerst ten tonele komen dat we toch echt niet kunnen versoepelen?

Kuipers?
Gommers?
De Jonge?

place your bets people.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_198284954
quote:
19s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 14:17 schreef Gunner het volgende:

Kuipers?
Gommers?
De Jonge?

place your bets people.
Die hebben het toch allemaal al gezegd?
pi_198284959
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 14:14 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ik vind dat idee ook niet bizar.

M'n angst is alleen dat ze het in april dan ook nog ''te vroeg'' vinden. Of dat er teveel risico aan verbonden zit. Dat bedoel ik. Ik zou zo tekenen voor jouw plan, maar ik heb zo'n idee dat ze het onnodig gaan rekken.

Helemaal als de besmettingscijfers door open scholen e.d. toch weer gaan stijgen. Wat hopelijk niet gebeurd. Maar als dat wel het geval is zijn die andere sectoren de klos; die wellicht al wel veilig open zouden kunnen. Maar ze houden zich aan een generieke volgorde waarin bepaalde sectoren altijd achteraan mogen aansluiten en dus afhankelijk zijn van hoe het gaat bij andere sectoren.
Daarom baal ik nu ook zo van die versoepelingen die wat mij betreft nogal 'voor de bühne' zijn omdat 'het volk het eist'. Ik zou liever nu nog even volhouden zodat je BCO weer volledig kan oppakken (wat volgens mij nog steeds niet mogelijk is), waardoor je eventuele nieuwe stijgingen veel verder voor je uit kan drukken (in theorie). En dus meer kans geeft aan 'mijn' plannetje.
pi_198284963
quote:
19s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 14:17 schreef Gunner het volgende:

Kuipers?
Gommers?
De Jonge?

place your bets people.
De Jonge, gister nog als reactie na het overleg met de burgemeesters.
  dinsdag 2 maart 2021 @ 14:17:51 #6
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_198284967
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 14:17 schreef chratnox het volgende:

[..]

Die hebben het toch allemaal al gezegd?
Vandaag nog niet toch? :+
Where law ends, tyrrany begins.
pi_198284970
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 14:15 schreef chratnox het volgende:

[..]

Kuipers sprak over mei/juni. Marcouch had het over mei/juni. Die maanden lijken me niet uit de lucht gegrepen, denk dat daar op de achtergrond dus al over gesproken wordt.
Ik mag toch hopen dat ze al weer wat meer gaan versoepelen voor die tijd. Naast scholen dan.
  dinsdag 2 maart 2021 @ 14:18:20 #8
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_198284972
Zucht, pas in mei weer buiten sporten...
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
pi_198284979
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 14:18 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen dat ze al weer wat meer gaan versoepelen voor die tijd. Naast scholen dan.
Ik hoop het, m'n bruiloft staat gepland op 21 mei. Deze maand beslissen we of het door kan gaan dus dat wordt spannend.
pi_198284983
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 14:15 schreef raptorix het volgende:
Helaas gewoon klote cijfers, had eigenlijk gehoopt dat ziekenhuizen zouden blijven dalen.
Maar wel een beetje volgens verwachting (mijn verwachting dan).
pi_198284992
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 14:19 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Maar wel een beetje volgens verwachting (mijn verwachting dan).
Volgens mij zijn de mensen die nu in de ziekenhuizen binnen druppelen de gevallen rondom het mooie winterweer, ik heb idee dat toen veel mensen bij elkaar op bezoek zijn geweest.
pi_198284993
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 14:17 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Daarom baal ik nu ook zo van die versoepelingen die wat mij betreft nogal 'voor de bühne' zijn omdat 'het volk het eist'. Ik zou liever nu nog even volhouden zodat je BCO weer volledig kan oppakken (wat volgens mij nog steeds niet mogelijk is), waardoor je eventuele nieuwe stijgingen veel verder voor je uit kan drukken (in theorie). En dus meer kans geeft aan 'mijn' plannetje.
In de zomer gaven de GGD's aan dat bij ~1200 besmettingen BCO volledig gedaan kan worden. Volgens mij wordt BCO nu bij zo'n 2000 besmettingen gedaan, dus we zouden nog heel flink door moeten dalen voor dat weer kan.

Het lijkt me niet dat we vol kunnen blijven houden, er zal een keer versoepeld moeten worden. Lijkt mij dat het moment dat je meer risico moet accepteren dichterbij begint te komen.
pi_198285001
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 14:19 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Ik hoop het, m'n bruiloft staat gepland op 21 mei. Deze maand beslissen we of het door kan gaan dus dat wordt spannend.
Klote, ik ken iemand die het nu al voor 2e keer moet uitstellen.
pi_198285008
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 14:19 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Jeetje ja, dat zijn ook kutsituaties. Mijn zwager en zijn vriendin zitten in hetzelfde schuitje en die hebben het al een keer een jaar verplaatst (vorige lente). Ik zal voor je duimen :)
pi_198285019
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 14:20 schreef raptorix het volgende:

[..]

Volgens mij zijn de mensen die nu in de ziekenhuizen binnen druppelen de gevallen rondom het mooie winterweer, ik heb idee dat toen veel mensen bij elkaar op bezoek zijn geweest.
Ja, dat klinkt in elk geval logisch.

Je ziet ook een 'piekje' op pletdecurve.nl rond die periode.
pi_198285029
Aantallen in instellingen:

Personen: soort instelling Verzorgings- en verpleeghuis (aantal)
119,911
Overige zorginstelling (aantal)
114.394

Totaal:
234.305

Gevaccineerd:
152.061

Ik mag hopen dat het meeste vaccins in de eerste groep gegeven zijn (gemiddelde leeftijd verpleeghuis: 83; gemiddelde leeftijd overige zorginstelling: 42).

Er zijn 563.489 80+ers in NL. Hiervan wonen er 90.419 in een verpleeghuis. Met 152.061 gezette prikken hoop ik dat bijna alle 80+ers daar wel zijn gevaccineerd. Dan heb je daar al een 15% te pakken.
In mijn regio komt daar dus nog 50% vanuit de GGD bij. Dan zit ik hier op grofweg 2/3 van de 80+ers die zijn gevaccineerd.
pi_198285042
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 14:20 schreef chratnox het volgende:

[..]

In de zomer gaven de GGD's aan dat bij ~1200 besmettingen BCO volledig gedaan kan worden. Volgens mij wordt BCO nu bij zo'n 2000 besmettingen gedaan, dus we zouden nog heel flink door moeten dalen voor dat weer kan.

Het lijkt me niet dat we vol kunnen blijven houden, er zal een keer versoepeld moeten worden. Lijkt mij dat het moment dat je meer risico moet accepteren dichterbij begint te komen.
Al afgezien van de enorme economische gevolgen, vergeet niet dat sinds December ook een groot deel van de retail plat ligt, en die gingen al niet lekker.
Nog maar niet te spreken van de Horeca, een deel daarvan heeft vorig jaar nog goed kunnen maken door de mooie zomer, maar die houden het echt niet meer vol.
pi_198285043
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 14:22 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Jeetje ja, dat zijn ook kutsituaties. Mijn zwager en zijn vriendin zitten in hetzelfde schuitje en die hebben het al een keer een jaar verplaatst (vorige lente). Ik zal voor je duimen :)
We hadden afgelopen september een datum geprikt, toen hadden we toch niet verwacht nu nog in deze shit te zitten :')

Ik heb de hoop voor mei al opgegeven eigenlijk, m'n aanstaande heeft nog hoop. Het zou wel echt heel fijn zijn als het door kan gaan, iedereen kijkt enorm uit naar een feestje.
pi_198285048
Hoe diep zijn die zakken van de overheid? Nogmaals een voorjaar moeten missen als tuincentrum, horeca en zo en het zal deze keer wellicht wel de nekslag zijn. Dan is het hopen als ze wel dicht blijven dat we met z'n allen deze zomaar massaal in Nederland blijven en elke dag uit eten gaan en terrasjes pakken met al dat opgespaarde geld.
pi_198285050
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 14:20 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ja, daarom vind ik de versoepelingen nu dom.

Uiteraard komt het moment dat het allemaal stopt qua draagvlak etc. Maar als je de onderzoeken daarvan bekijkt lijkt het me niet dat we binnen nu en 4 weken van 'vervelend maar prima joh' naar 'krijg de tering allemaal maar' gaan (uitzonderingen daargelaten).
pi_198285071
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 14:24 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Uiteraard komt het moment dat het allemaal stopt qua draagvlak etc. Maar als je de onderzoeken daarvan bekijkt lijkt het me niet dat we binnen nu en 4 weken van 'vervelend maar prima joh' naar 'krijg de tering allemaal maar' gaan (uitzonderingen daargelaten).
Volgens mij zijn we al bij 'krijg de tering allemaal'. Ik zie weinig mensen meer die zich nog aan het bezoekersaantal houden bijvoorbeeld.
pi_198285075
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 14:24 schreef xFriendx het volgende:
Hoe diep zijn die zakken van de overheid? Nogmaals een voorjaar moeten missen als tuincentrum, horeca en zo en het zal deze keer wellicht wel de nekslag zijn. Dan is het hopen als ze wel dicht blijven dat we met z'n allen deze zomaar massaal in Nederland blijven en elke dag uit eten gaan en terrasjes pakken met al dat opgespaarde geld.
Als de restaurants weer open gaan zullen wij elke week wel een keer ergens wat gaan eten. Nieuwe woonplaats ook, dus allemaal nieuwe restaurants om te proberen. Als ze het redden althans.

Ach, die rekening maakt niet uit, die komt toch bij de jongeren te liggen. Maakt deze regering weinig uit hoor; problemen voor de lange termijn. Andermans probleem.
pi_198285079
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 14:24 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Het meest recente gedragsonderzoek van het RIVM liet wel zien dat er een fikse daling in draagvlak was. Niet op het niveau van 'krijg de tering maar', maar wel flink lager. Daar wil je op ingrijpen voor je op het niveau 'krijg de tering maar' aan komt, want dan is de geest uit de fles.
pi_198285081
Ik denk dat het misschien nu ook het moment word om meer risico te gaan nemen qua vaccinaties, we zitten nu in de eindspurt gewoon alles wegprikken, en de kwetsbare groep isoleren tot er beschikbaar is.
pi_198285084
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 14:26 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Volgens mij zijn we al bij 'krijg de tering allemaal'. Ik zie weinig mensen meer die zich nog aan het bezoekersaantal houden bijvoorbeeld.
Volgens recente onderzoeken niet, ik ga liever daar vanuit dan ArnosL van het FOK!forum.

Overigens heb ik ook mijn eigen beleving, en die strookt ook niet met de beleving van ArnlosL van het FOK!forum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')