abonnement Unibet Coolblue
pi_198344800
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 20:53 schreef DrMarten het volgende:

[..]

https://www.belastingdien(...)leeg_of_in_aanbouw/#

Even stukje naar beneden scrollen naar "Bouwterrein gekocht?"
Dus geen eigenwoningforfait is dan mijn conclusie (geen woz waarde dus)
Rente gewoon aftrekbaar op het verbruikte deel van de hypotheek was mij duidelijk :-)
pi_198344878
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 21:03 schreef Baske1978 het volgende:

[..]

Dus geen eigenwoningforfait is dan mijn conclusie (geen woz waarde dus)
Rente gewoon aftrekbaar op het verbruikte deel van de hypotheek was mij duidelijk :-)
Ook al had je wel een WOZ-waarde is het forfait 0 omdat je er niet woont.
A mind with a heart of it's own
  vrijdag 5 maart 2021 @ 21:49:34 #53
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198345985
Wij hebben ook een kavel met huis in aanbouw en was de WOZ die we vorige week hebben ontvangen met een peildatum van 01-01-2021, dus de waarde die ik daar ingevuld heb is de verkoopprijs die de gemeente in het taxatierapport had gezet.
Die was trouwens lager dan de prijs die wij betaald hebben, want de projectontwikkelaar die de grond aan ons verkocht moest natuurlijk ook een stukje van de taart.

Maar goed, aangifte die wat lastiger was dan normaal, met een huis verkocht, ruim 4 maanden later een kavel gekocht, een huis in aanbouw, een bouwdepot en daar weer rentevergoeding over.

Maar ik had alles voorbereid, gisteren al een excel gemaakt met alle gegevens erin, om 12.00 uur beiden ingelogd, om 12.57 uur klaar.
Voor 12.00 uur was het een paar pogingen niet gelukt in te loggen, maar wilde het niet lukken, dus paar keer blijven proberen en dat werkte (of half NL ging toen lunchpauze houden :+).

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 06-03-2021 01:55:16 (WFT?! Typo) ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator vrijdag 5 maart 2021 @ 22:30:38 #54
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_198347026
Ow stom. Woz waarde van dit jaar ingevuld ipv de aankoopwaarde. Nouja. Zal toch niet zoveel schelen :{ :')
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_198349009
Zo, dat was toch wel weer 10 minuten werk. ¤ 48 betalen. Ook gewoon precies de aanslaggrens :')
A mind with a heart of it's own
  zaterdag 6 maart 2021 @ 01:51:51 #56
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198349782
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 22:30 schreef Rene het volgende:
Ow stom. Woz waarde van dit jaar ingevuld ipv de aankoopwaarde. Nouja. Zal toch niet zoveel schelen :{ :')
Bij ons scheelde het bijna een ton, maar zolang je er niet woont is de EWF toch ¤ 0, dus dan scheelt het idd niet :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 6 maart 2021 @ 11:39:09 #57
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_198353238
Net ingevuld maar toen zag ik dat een foutje in 2019 heb gemaakt, dat kun je nog aanpassen las ik dus dat ga ik nog wel even doen. Dan moet iets meer betalen nog maja anders sta ik straks ook als frauder te boek met alle gevolgen van dien :P
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_198356134
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 11:39 schreef AQuila360 het volgende:
Net ingevuld maar toen zag ik dat een foutje in 2019 heb gemaakt, dat kun je nog aanpassen las ik dus dat ga ik nog wel even doen. Dan moet iets meer betalen nog maja anders sta ik straks ook als frauder te boek met alle gevolgen van dien :P
Nou, join the club 😅 het was een hoge rekening door een foutje haha

Dit jaar moet ik hem nog doen
pi_198370583
Vraagje, ik twijfel of we fiscaal partner zijn.

Situatie is samen het volledige jaar een koophuis, waarvan 11 maanden samen ingeschreven op het adres. Wel na 7mnd uit elkaar gegaan.

Mijn eerste reactie was van wel, de boekhouder van hem zei van niet.

Wat zeggen jullie?
pi_198371459
Ik heb een fiscaal partner. Wij kunnen er voor kiezen om samen belastingaangifte te doen of afzonderlijk.
Wij hebben geen brief gehad dat wij aangifte moeten doen dus hoeven dit in principe niet verplicht te doen.

Nu krijg ik een klein bedrag terug en zij moet een klein bedrag betalen. geen interessante bedragen.
Als ik mijn aangifte invul voor de kleine teruggave ben ik dan verplicht om ook haar aangifte in te sturen?
Ik heb me wezenloos gezocht op internet maar kan hier niks over vinden.

Er word aangegeven dat als je zelf kijkt of je terug krijgt of moet betalen boven een bepaald bedrag je dan verplicht bent aangifte te doen, maar hier heb je dan toch 5 jaar de tijd voor? En anders krijg je rond Juli toch alsnog een brief dat je aangifte moet doen?
pi_198371526
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 09:06 schreef Puala het volgende:
Vraagje, ik twijfel of we fiscaal partner zijn.

Situatie is samen het volledige jaar een koophuis, waarvan 11 maanden samen ingeschreven op het adres. Wel na 7mnd uit elkaar gegaan.

Mijn eerste reactie was van wel, de boekhouder van hem zei van niet.

Wat zeggen jullie?
Je bent fiscaal partner tot het moment van uit elkaar gaan en uitschrijven op het adres, maar je kunt kiezen om het hele jaar fiscaal partner te zijn.

quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:27 schreef LibriCarruci het volgende:
Ik heb een fiscaal partner. Wij kunnen er voor kiezen om samen belastingaangifte te doen of afzonderlijk.
Wij hebben geen brief gehad dat wij aangifte moeten doen dus hoeven dit in principe niet verplicht te doen.

Nu krijg ik een klein bedrag terug en zij moet een klein bedrag betalen. geen interessante bedragen.
Als ik mijn aangifte invul voor de kleine teruggave ben ik dan verplicht om ook haar aangifte in te sturen?
Ik heb me wezenloos gezocht op internet maar kan hier niks over vinden.

Er word aangegeven dat als je zelf kijkt of je terug krijgt of moet betalen boven een bepaald bedrag je dan verplicht bent aangifte te doen, maar hier heb je dan toch 5 jaar de tijd voor? En anders krijg je rond Juli toch alsnog een brief dat je aangifte moet doen?
Een aangifte is altijd individueel, je bent dus nooit verplicht die van je partner samen in te vullen. Zo lang zij geen brief krijgt om aangifte te doen hoeft zij dat ook niet te doen (tenzij ze nog ergens inkomsten uit heeft gehaald waarvan ze weet dat ze dat op moet geven).
Facts don't care about your feelings
pi_198372068
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:31 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Je bent fiscaal partner tot het moment van uit elkaar gaan en uitschrijven op het adres, maar je kunt kiezen om het hele jaar fiscaal partner te zijn.
Euh hoe doe je dat, 11 maanden samen en dan 1 maand niet? :')
pi_198372168
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 11:20 schreef Puala het volgende:

[..]

Euh hoe doe je dat, 11 maanden samen en dan 1 maand niet? :')
Dat kan dus feitelijk niet. Volgens mij is de regel bij fiscaal partnerschap (waarbij je dus mag schuiven met aftrekposten of vermogen) dat je het hele jaar fiscaal partner bent met die persoon. Je keuze is dan dus kiezen voor het hele jaar fiscaal partnerschap en dus samen indienen, of niet.
Facts don't care about your feelings
pi_198372508
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 11:20 schreef Puala het volgende:

[..]

Euh hoe doe je dat, 11 maanden samen en dan 1 maand niet? :')
Of de aangifte samen invullen over het hele jaar (kiezen voor hele jaar fiscaal partnerschap), of voorhet hele jaar alleen jouw deel invullen, dus 50% van de woning.
Veruit het makkelijkste is dus om nog 1x als fiscaal partners de aangifte in te dienen als je nog goed genoeg samen door 1 deur kan.

https://www.belastingdien(...)nl/scheiden/scheiden
A mind with a heart of it's own
pi_198372533
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 11:52 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Of de aangifte samen invullen over het hele jaar (kiezen voor hele jaar fiscaal partnerschap), of voorhet hele jaar alleen jouw deel invullen, dus 50% van de woning.
Veruit het makkelijkste is dus om nog 1x als fiscaal partners de aangifte in te dienen als je nog goed genoeg samen door 1 deur kan.

https://www.belastingdien(...)nl/scheiden/scheiden
Oh komt goed, tnx :)
pi_198375241
Hier eindelijk gelukt na vele keren inloggen. :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Knapste mannelijke user 2022 zondag 7 maart 2021 @ 18:21:39 #67
206731 Mortaxx
Doomer
pi_198379534
Ik wil mijn studieschuld aftrekken, maar wat verwachten ze nu dat ik ga invullen bij naam en bankrekeningnummer geldverstrekker?

Gewoon DUO en rekeningnummer waarbij ik aflos?
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_198386507
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 18:21 schreef Mortaxx het volgende:
Ik wil mijn studieschuld aftrekken, maar wat verwachten ze nu dat ik ga invullen bij naam en bankrekeningnummer geldverstrekker?

Gewoon DUO en rekeningnummer waarbij ik aflos?
Heb ik wel gedaan
pi_198415776
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:31 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Je bent fiscaal partner tot het moment van uit elkaar gaan en uitschrijven op het adres, maar je kunt kiezen om het hele jaar fiscaal partner te zijn.
[..]

Een aangifte is altijd individueel, je bent dus nooit verplicht die van je partner samen in te vullen. Zo lang zij geen brief krijgt om aangifte te doen hoeft zij dat ook niet te doen (tenzij ze nog ergens inkomsten uit heeft gehaald waarvan ze weet dat ze dat op moet geven).
Thanks!
  Moderator dinsdag 9 maart 2021 @ 20:36:17 #70
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_198415917
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 18:21 schreef Mortaxx het volgende:
Ik wil mijn studieschuld aftrekken, maar wat verwachten ze nu dat ik ga invullen bij naam en bankrekeningnummer geldverstrekker?

Gewoon DUO en rekeningnummer waarbij ik aflos?
Ik heb naam: DUO en bij nummer: Studieschuld ingevuld omdat ik het ook niet wist. Wou er eerst m'n BSN invullen maar op zich ga ik ervan uit dat ze die wel kennen bij de belastingdienst
  woensdag 10 maart 2021 @ 10:56:44 #71
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_198424131
quote:
1s.gif Op maandag 1 maart 2021 19:58 schreef koentjuh18 het volgende:
Volgende week verder, het is echt traag! huis gekocht en verkocht, 3 oude hypotheekdelen, drie nieuwe... en een overbrugging en een kortlopende lening... hopelijk snap ik het zelf nog :-)

Klopt het trouwens dat ik alleen maar hoef aan te vinken dat ik de overwaarde in de woning heb gestopt? Voor 1/3 kunnen ze dat redelijk terug rekenen aan de hypotheek vs aanschafprijs maar 2/3 is verdwenen in nieuwe keuken, badkamers, vloeren, tuin, stukadoor, schilder enz enz. Daarvoor moet ik gewoon wachten tot ik in een steekproef val?
Je rekeningen bewaren kunnen ze later opvragen
  woensdag 10 maart 2021 @ 11:01:04 #72
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_198424215
quote:
1s.gif Op woensdag 3 maart 2021 18:15 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Tja, ben met onze aangifte meestal paar uurtjes kwijt. En dan doe ik hem ook voor mijn chronisch zieke schoonouders (lees: een doos vol parkeerbonnetjes en allerhande zorgkosten).

Dus ben er al met al ruim een halve dag mee bezig. Vandaag had ik daar tijd voor, dus is dan gewoon irritant als de Belastingdienst zijn servers weer eens niet op orde heeft.
Wat voor zaak heb je dan hier voor vier gezinnen in een uur tijd, alles is al ingevuld als er niets gewijzigd is wat ze nog niet weten, ja dan ben je wa5 meer tijd kwijt
pi_198424412
Bij aftrekposten voor werk wat je moet invullilen bij loon uit overige werkzaamheden moet je voor posten hoger dan 1000 euro dit verdelen over 5 jaar. Echter dan moet je rekening houden met de restwaarde na 5 jaar.
Iemand een idee welke regels de bd hanteert voor het bepalen van de restwaarde?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198425543
Ik heb het afgelopen jaar geen inkomsten uit arbeid gehad.
Heeft iemand een link of informatie over manieren om belasting voordelig iets met mijn geld te doen? Bijvoorbeeld via een pensioen?
pi_198427282
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 12:35 schreef twisteddlogic het volgende:
Ik heb het afgelopen jaar geen inkomsten uit arbeid gehad.
Heeft iemand een link of informatie over manieren om belasting voordelig iets met mijn geld te doen? Bijvoorbeeld via een pensioen?
Periodieke giften dat anbi gecertificeerd is
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198429328
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 12:35 schreef twisteddlogic het volgende:
Ik heb het afgelopen jaar geen inkomsten uit arbeid gehad.
Heeft iemand een link of informatie over manieren om belasting voordelig iets met mijn geld te doen? Bijvoorbeeld via een pensioen?
Maar heb je nu wel inkomsten dan? Als je geen inkomstenbelasting betaalt heb je ook niet zoveel aan aftrekposten...

quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 11:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
Bij aftrekposten voor werk wat je moet invullilen bij loon uit overige werkzaamheden moet je voor posten hoger dan 1000 euro dit verdelen over 5 jaar. Echter dan moet je rekening houden met de restwaarde na 5 jaar.
Iemand een idee welke regels de bd hanteert voor het bepalen van de restwaarde?
Die 1000 euro grens zegt me niet zoveel. Staat die regel ergens uitgelegd? Ik zou gewoon zelfde regels hanteren als de normale afschrijvingsregels. Dus inderdaad afschrijven over 5 jaar en eventueel een restwaarde hanteren. Als je de investering uiteindelijk weer verkoopt dan reken je dat weer als inkomsten mee. Als de verkoopprijs uiteindelijk gelijk is aan de restwaarde heb je het goed geschat :P
Facts don't care about your feelings
pi_198440607
Korte vraag; ik heb in 2020 een financieel adviseur ingehuurd voor de hypotheek van mijn koophuis dat naar verwachting april 2021 zal passeren bij de notaris. Trek ik de kosten van de financieel adviseur uit 2020 pas bij Inkomstenbelasting 2021 af?
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_198440733
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 08:48 schreef Black-Death het volgende:
Korte vraag; ik heb in 2020 een financieel adviseur ingehuurd voor de hypotheek van mijn koophuis dat naar verwachting april 2021 zal passeren bij de notaris. Trek ik de kosten van de financieel adviseur uit 2020 pas bij Inkomstenbelasting 2021 af?
Kan je zelf besluiten. Als je nu geen huis hebt, dan kies je het beste voor 2021
pi_198440741
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 09:00 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Kan je zelf besluiten. Als je nu geen huis hebt, dan kies je het beste voor 2021
Ja zit nu gehuurd. 2021 it is. Dank!
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_198463626
Iemand al definitieve aanslag gekregen?😋
pi_198464443
Ik moet een flink bedrag betalen. Nu lees ik dat je alleen een voorlopige aanslag in termijnen kan betalen. weten jullie of ik deze aangifte ook in termijnen kan betalen?
pi_198464625
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 17:00 schreef bitterbal het volgende:
Ik moet een flink bedrag betalen. Nu lees ik dat je alleen een voorlopige aanslag in termijnen kan betalen. weten jullie of ik deze aangifte ook in termijnen kan betalen?
https://www.belastingdien(...)el-betalingsregeling
A mind with a heart of it's own
pi_198464659
quote:
Hmm oke. k zal maandag dan bellen. Las overal voorlopige
pi_198464818
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 17:13 schreef bitterbal het volgende:

[..]

Hmm oke. k zal maandag dan bellen. Las overal voorlopige
Bellen heeft pas zin als je daadwerkelijk de aanslag hebt.
A mind with a heart of it's own
pi_198464839
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 17:25 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Bellen heeft pas zin als je daadwerkelijk de aanslag hebt.
Dan moet ik wachten. :P
pi_198465251
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 17:00 schreef bitterbal het volgende:
Ik moet een flink bedrag betalen. Nu lees ik dat je alleen een voorlopige aanslag in termijnen kan betalen. weten jullie of ik deze aangifte ook in termijnen kan betalen?
Dat is zeker een bittere bal dat je zoveel moet terug betalen
pi_198465287
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 18:04 schreef Roenco het volgende:

[..]

Dat is zeker een bittere bal dat je zoveel moet terug betalen
:D
pi_198470079
Ik heb twee minimale foutjes gemaakt in de aangifte. Qua teruggave heeft het geen invloed. Zou het nodig zijn om hem opnieuw te versturen?

Foutjes zijn:
Ja geantwoord bij de vraag of ik beleggingen heb. Die heb ik wel, maar zijn voor pensioen, dus vallen niet in Box 3. Ik dacht dat er eventueel nog een vraag zou komen hierover, maar die kwam niet. Verder zat m'n spaargeld net onder het vrijgestelde vermogen, dus als ik wel beleggingen zou hebben, zou ik daar al snel overheen zitten. Ik heb nu geantwoord dat de waarde onder het vrijgestelde vermogen ligt. Zou dit problemen op kunnen leveren? Overigens kloppen de antwoorden op zich wel, want ik heb wel beleggingen.

Andere foutje is 4 dagen verschil van de ingangsdatum van de hypotheek, die in 2014 ligt. Ik weet eigenlijk niet waar ze die precies voor gebruiken. Ik neem aan om te checken of je wel minimaal annuitair aflost.
pi_198473310
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 16:21 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Maar heb je nu wel inkomsten dan? Als je geen inkomstenbelasting betaalt heb je ook niet zoveel aan aftrekposten...
Nee op dit moment ook niet.
Ik dacht dat er misschien regels zouden zijn waarmee ik kon op manieren kon sparen of beleggen waarover normaal gesproken inkomstenbelasting betaald dient te worden, maar waarbij ik dit voordelig kan doen aangezien het direct in de laagste schijf valt.
pi_198473743
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 22:09 schreef Schuifpui het volgende:
Ik heb twee minimale foutjes gemaakt in de aangifte. Qua teruggave heeft het geen invloed. Zou het nodig zijn om hem opnieuw te versturen?

Foutjes zijn:
Ja geantwoord bij de vraag of ik beleggingen heb. Die heb ik wel, maar zijn voor pensioen, dus vallen niet in Box 3. Ik dacht dat er eventueel nog een vraag zou komen hierover, maar die kwam niet. Verder zat m'n spaargeld net onder het vrijgestelde vermogen, dus als ik wel beleggingen zou hebben, zou ik daar al snel overheen zitten. Ik heb nu geantwoord dat de waarde onder het vrijgestelde vermogen ligt. Zou dit problemen op kunnen leveren? Overigens kloppen de antwoorden op zich wel, want ik heb wel beleggingen.

Andere foutje is 4 dagen verschil van de ingangsdatum van de hypotheek, die in 2014 ligt. Ik weet eigenlijk niet waar ze die precies voor gebruiken. Ik neem aan om te checken of je wel minimaal annuitair aflost.
Zijn beide niet relevant (en hebben geen invloed op het te betalen/ontvangen bedrag) dus ik zou daar niet helemaal de aangifte voor corrigeren.
Facts don't care about your feelings
pi_198474388
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 maart 2021 08:24 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Zijn beide niet relevant (en hebben geen invloed op het te betalen/ontvangen bedrag) dus ik zou daar niet helemaal de aangifte voor corrigeren.
Thanks, dacht ik ook inderdaad.

Heb alleen een aantal jaar terug ook zo'n soort foutje zonder invloed op het bedrag gehad en toen heb ik wel een voorlopige aanslag gehad, maar de definitieve was er na 4 jaar nog niet. Toen ik ze aangeschreven heb, kreeg ik het verzoek om al mn uitgaven voor levensonderhoud inzichtelijk te maken van dat jaar. Daar had ik weinig trek in en ik had ook geen idee hoe, aangezien mn internetbankieren niet eens zo ver terug ging. Uiteindelijk is dat opgelost door die vraag toen alsnog te corrigeren van ja naar nee en toen kreeg ik wel de definitieve aanslag.
pi_198474446
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 maart 2021 09:39 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Thanks, dacht ik ook inderdaad.

Heb alleen een aantal jaar terug ook zo'n soort foutje zonder invloed op het bedrag gehad en toen heb ik wel een voorlopige aanslag gehad, maar de definitieve was er na 4 jaar nog niet. Toen ik ze aangeschreven heb, kreeg ik het verzoek om al mn uitgaven voor levensonderhoud inzichtelijk te maken van dat jaar. Daar had ik weinig trek in en ik had ook geen idee hoe, aangezien mn internetbankieren niet eens zo ver terug ging. Uiteindelijk is dat opgelost door die vraag toen alsnog te corrigeren van ja naar nee en toen kreeg ik wel de definitieve aanslag.
Apart. Welke vraag was dat dan?
Facts don't care about your feelings
pi_198474515
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 maart 2021 09:45 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Apart. Welke vraag was dat dan?
Dat ging toen om aftrekbare studiekosten zonder recht op studiefinanciering, terwijl ik dat jaar weinig inkomen had. Plaatje studiekosten, inkomen en vermogen heeft een rode vlag opgeleverd blijkbaar. Uiteindelijk die kosten niet afgetrokken, had geen invloed op de teruggave.

Edit: was dus niet eens een fout, maar niet volledig logisch volgens de BD. Aftrekbare kosten werden wel geaccepteerd, maar toen kwam die vraag over levensonderhoud.
  maandag 15 maart 2021 @ 12:09:47 #94
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_198509999
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 12:35 schreef twisteddlogic het volgende:
Ik heb het afgelopen jaar geen inkomsten uit arbeid gehad.
Heeft iemand een link of informatie over manieren om belasting voordelig iets met mijn geld te doen? Bijvoorbeeld via een pensioen?
Als je geen belasting betaald, dan kan je niets aftrekken.......maar er zijn wel mogelijkheden om dingen fiscaal gunstig te doen, alleen niet direct nu.

1 is met pensioen. Je houd dus over een jaar zonder inkomsten een "gat" in je pensioenvoorziening. Dat gat, dat kan je in latere jaren (tot 7 jaar) weer dichten door meer geld belastingvrij te storten in een pensioenvoorziening en dat af te trekken door gebruik te maken van jaarruimte van voorgaande jaren. Zo kan je dus volgend jaar meer dan dat je eigenlijk normaal mag inleggen in pensioen en die inleg dan dus aftrekken van je belastbaar inkomen voor dat jaar.

2 Middelen. Dat levert pas echt goed geld op, in jou geval. Zoek maar eens op, middeling voor inkomstenbelasting. Dan middel je je belasting over 3 jaar, en betaal je mogelijk gewoon veel minder belasting. dat kan over 3 aan-eengesloten jaren met als uiterste datum tot 36 maanden na de defenitieve aanslag van jaar 3. Dus wat je kan doen als je de aanslag hebt voor het jaar zonder inkomsten is gelijk uitrekenen wat je over jaar 2018, 2019 en 2020 kan krijgen bij middeling maar slimmer is om te kijken naar dat vs 2019/2020/2021 en 2020/2021/2022 (wel op het laatst de 36 maanden in oog houden) en dan indienen welke het meeste oplevert.

Middelen is gunstig voor bijna iedereen die rare sprongen in zijn inkomen heeft. Ik ging eens vet meer verdienen, en was een jaar wat extra onbetaald vrij geweest. Leverde mij effe snel 600 euries op. Dat is het uitwerekn van een spreadsheetje wel waard toch?
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_198536349
Wilde zojuist ook aangifte doen via de website en kreeg als opties: inkomstenbelasting, gift, erfenis.
Krijgen jullie die drie opties ook of alleen die van inkomstenbelasting?
pi_198540363
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 20:00 schreef WammesWaggel het volgende:
Wilde zojuist ook aangifte doen via de website en kreeg als opties: inkomstenbelasting, gift, erfenis.
Krijgen jullie die drie opties ook of alleen die van inkomstenbelasting?
Dat is het standaardscherm, je hoeft alleen diegene(n) in te vullen die voor jou van toepassing zijn. Dus als je geen erfenis hebt gehad in 2020, gewoon niet aanklikken en die niet invullen
pi_198542826
Ik heb in 2020 mijn huis verkocht met een flinke overwaarde. Ik heb slechts een deel van die overwaarde in de hypotheek voor mijn nieuwe huis gestoken. Ongeveer 70%. De overige 30% staat op mijn bankrekening.

In dit geval is er volgens mij sprake van de bijleenregeling: een bedrag á die 30% is niet aftrekbaar in mijn nieuwe hypotheek.

Bij de aangifte werd echter alleen gevraagd:
- Heeft u een huis verkocht met overwaarde? (Ja dus)
- Heeft u de volledige overwaarde in een nieuw huis gestoken (nee dus)

Er werd verder echter verder niet door gevraagd of om bedragen gevraagd mbt de overwaarde.

Rekenen ze dit dan zelf uit aan de hand van de gegevens die ik heb opgegeven ten aanzien van mijn hypotheekschulden? Snap het niet helemaal.

Iemand hier ervaring mee?
*******
pi_198544478
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 16:21 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Maar heb je nu wel inkomsten dan? Als je geen inkomstenbelasting betaalt heb je ook niet zoveel aan aftrekposten...
[..]

Die 1000 euro grens zegt me niet zoveel. Staat die regel ergens uitgelegd? Ik zou gewoon zelfde regels hanteren als de normale afschrijvingsregels. Dus inderdaad afschrijven over 5 jaar en eventueel een restwaarde hanteren. Als je de investering uiteindelijk weer verkoopt dan reken je dat weer als inkomsten mee. Als de verkoopprijs uiteindelijk gelijk is aan de restwaarde heb je het goed geschat :P
Die restwaarde wil je natuurlijk zo laag mogelijk hebben dus dan kied ik wel een euro voor iets wat 6000 euro heeft gekost... Of zijn er daar vaste waarden voor?
Dat de verkoopprijs weer inkomen is waar belasting over moet worden betaald zal je vast wel een bron voor hebben?
Ik ben geen zzper en ik ben geen ondernemer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198544606
quote:
1s.gif Op woensdag 17 maart 2021 10:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Die restwaarde wil je natuurlijk zo laag mogelijk hebben dus dan kied ik wel een euro voor iets wat 6000 euro heeft gekost... Of zijn er daar vaste waarden voor?
Dat de verkoopprijs weer inkomen is waar belasting over moet worden betaald zal je vast wel een bron voor hebben?
Je vraagt om mijn bron maar komt niet zelf met een bron van je opmerking over 1000 euro. Ik snap dat je geen ondernemer bent, maar als de afschrijvingsregels bij overig werk hetzelfde zijn (minimaal 450,- en meerdere jaren gebruiken) waarom zou de rest dan afwijken? Auto kopen, 5 jaar afschrijven en dan onbelast verkopen? Klinkt heel gunstig. Alhoewel ik het sowieso al dubieus vindt dat iemand met "resultaat uit overige werkzaamheden" grote meerjarige investeringen doet. Je zou dan toch al sneller neigen naar een ondernemer, ipv een sporadische klus. Maar goed er zijn vast wel situaties mogelijk waar dat zo is... uiteindelijk naai je alleen jezelf want bij resultaat uit overige werkzaamheden krijg je niet de 14% mkb-winstvrijstelling.
Facts don't care about your feelings
pi_198544735
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 10:15 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Je vraagt om mijn bron maar komt niet zelf met een bron van je opmerking over 1000 euro. Ik snap dat je geen ondernemer bent, maar als de afschrijvingsregels bij overig werk hetzelfde zijn (minimaal 450,- en meerdere jaren gebruiken) waarom zou de rest dan afwijken? Auto kopen, 5 jaar afschrijven en dan onbelast verkopen? Klinkt heel gunstig. Alhoewel ik het sowieso al dubieus vindt dat iemand met "resultaat uit overige werkzaamheden" grote meerjarige investeringen doet. Je zou dan toch al sneller neigen naar een ondernemer, ipv een sporadische klus. Maar goed er zijn vast wel situaties mogelijk waar dat zo is... uiteindelijk naai je alleen jezelf want bij resultaat uit overige werkzaamheden krijg je niet de 14% mkb-winstvrijstelling.
Ik type nu op mijn mobiel en heb geen idee hoe ik zonder ctrl+c en ctrl+v iets kan knippen en plakken hier.
Die 1000 euro had ik vorig jaar gelezen ergens, maar ik kan me vergissen. Voor mijn vraag is het bedrag niet belangrijk want 6000 eur zit er toch overheen.
Zijn er richtlijnen wat de restwaarde is die de belastingdienst hanteert?

Als je een auto koopt met eigen geld, alleen zakelijk gebruikt en dan verkoopt dan zou ik niet weten waarom je dan over de verkoopwaarde weer belasting moet betalen.
Er is geen sprake van een balans, zakelijk vermogen, etc. Een administratie bijhouden is ook niet verplicht. Alleen bonnetjes bewaren is handig. Mijn werkzaamheden zijn ook niet btw-plichtig.

De normale belastingkortingen zijn voor mij al hoog genoeg. Samen met aftrekposten is mijn belasting wat ik moet betalen praktisch nihil.

[ Bericht 3% gewijzigd door sjorsie1982 op 17-03-2021 10:32:22 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')