abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_198264347
quote:
1s.gif Op maandag 1 maart 2021 07:34 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik kijk gewoon bij mijn eigen waterleverancier.
Ik lees daar keurig gemiddeld, 8.2dH.
Ontharden tot onder de 8 wordt afgeraden, oa slecht voor de leidingen en je hebt de calcium/magnesium ook nodig als je water drinkt.

als ik het zo zie hebben vrijwel alle gebieden die ik google een keurige hardheid. Op het kaartje staan ze als vrij tot zeer hard. In andere gebieden zal het vast wel nodig zijn, maar het landkaartje klopt in elk geval niet.
Ik heb dat ooit eens opgezocht over calcium in drinkwater, om aan je minimale dagelijkse behoefte te komen moet je 15L van het hardste water van Nederland drinken. Calcium haal je uit voeding, niet uit drinkwater.
Slecht voor de leidingen komt vanuit een andere manier van ontharden waardoor de zuurgraad van het water ook veranderd, dat zou het koper uit de leidingen oplossen. Met de waterontharders die in dit topic genoemd worden verander je de zuurgraad niet, dus dat doet ook niets met je leidingen.

Nogmaals, als je zelf geen problemen hebt (of dat nou bij 5 of bij 15 dH is) hoef je er ook geen oplossing voor te kopen. Als je wel problemen hebt (of dat nou bij 5 of bij 15 dH is) kun je dit overwegen te kopen.
  Moderator maandag 1 maart 2021 @ 10:17:32 #52
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_198264455
quote:
1s.gif Op maandag 1 maart 2021 08:00 schreef ManianMan het volgende:
Bij ons is het 4dh is dat nog rendabel om zo'n ding op de leiding te zetten. Heb gister een magneet gefabriceerd. Ik heb gemerkt dat bij veel gebruik van de kraan ik drink dat... Dat de Kalk weg is na verloop maar vanmorgen zat er weer wat in het water. :')
Ik vertrouw die magneten niet haha.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_198264483
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 07:09 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

waar heb je dat kaartje vandaan? zeker bij een waterontharder leverancier. ik heb drie gebieden nagekeken.

alle drie waren ze op dit kaartje 'vrij hard' en op het kaartje van de lokale waterleiding 'gemiddeld'. Ook een manier om je ontharders te verkopen.
En als de waterboeren het hebben over "gemiddeld' komt dat in de praktijk neer op spijkerhard.
Iets met een eend.........
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  Vis een optie? maandag 1 maart 2021 @ 10:28:44 #54
70532 loveli
N
pi_198264608
Nice. Mijn ouders willen ook een ontharder, hoe vaak moet je erbij om zout bij te vullen? het lijkt me dat de ontharder in de kruipruimte niet handig is.
crap in = crap out
  Moderator maandag 1 maart 2021 @ 10:30:45 #55
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_198264653
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 10:28 schreef loveli het volgende:
Nice. Mijn ouders willen ook een ontharder, hoe vaak moet je erbij om zout bij te vullen? het lijkt me dat de ontharder in de kruipruimte niet handig is.
Ik kan met een de kleinste formaat van amysoft met een volle lading plm 200 dagen zegt het ding. Maar laten we zeggen eens per 5 a 6 maand?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator maandag 1 maart 2021 @ 10:31:15 #56
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_198264663
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 10:19 schreef quo_ het volgende:

[..]

En als de waterboeren het hebben over "gemiddeld' komt dat in de praktijk neer op spijkerhard.
Iets met een eend.........
Waar ik woon verschilt enorm met mijn oude wijk. Bijna dag en nacht haha.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 1 maart 2021 @ 11:02:42 #57
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_198265229
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 17:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
mooi, ik heb er ook 1 en de installatie duurde 10 minuten door de monteur. Dat is incl het leggen van de leidingen en het maken van een afvoer, waarbij hij onder mijn kruipruimte moest.
De montage stelt dus niet zoveel voor.

Het is inderdaad een gesleep met zoutzakken van 25kg per stuk. Het zweet komt bij mij uit mijn hele lichaam als ik ermee sjouw. Ik heb er 4 per jaar nodig.
Welk merk en type heb je dan?
  Official ESF Kreviewer maandag 1 maart 2021 @ 11:14:08 #58
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_198265400
Interessant topic. Ik durfde het in mijn oude huis uit de jaren 20 niet aan (slechte leidingen), maar binnenkort een ander huis kopen en dan komt dit er zeker wel in.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
pi_198265588
Wij hebben eentje van waterluxe, zoiets als in de OP. Staat in de meterkast. Die algehele uur om aan te sluiten, maar dat kwam doordat de installateur precies op betonijzer boorde. Verder geen centje pijn.
pi_198266328
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 11:02 schreef speedfightrage het volgende:

[..]

Welk merk en type heb je dan?
Merkloos met fleck unit
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198266359
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 10:28 schreef loveli het volgende:
Nice. Mijn ouders willen ook een ontharder, hoe vaak moet je erbij om zout bij te vullen? het lijkt me dat de ontharder in de kruipruimte niet handig is.
Dat hangt ervanaf hoe groot je het voorradvaat kiest
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198266773
Zou je een waterontharder ook voor het aquarium kunnen gebruiken ?
We lopen nu te denken aan osmose maar als dit systeem ook kan scheelt het heel veel water en meer voordelen.
  maandag 1 maart 2021 @ 14:58:26 #63
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_198268785
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 10:19 schreef quo_ het volgende:

[..]

En als de waterboeren het hebben over "gemiddeld' komt dat in de praktijk neer op spijkerhard.
Iets met een eend.........
Ik weet niet welk belang de waterboeren hebben om hard water als zacht aan te prijzen.
Ik snap wel waarom verkopers van waterontharders water al snel hard vinden.


Als ik kijk op sites waar geen waterontharderverkoper achter zit (alleen al wiki waterhardheid) dan 8 gewoon gemiddeld is en dat wordt ook als gezond gezien. Bijna alle waterontharder verkopers hebben het bij 8dH over erg hard, of hard.

Ver onder de 8 wordt vooral afgeraden. Als je toch een ontharder neemt gebruik hem dan alleen om apparaten mee aan te sluiten en geen kraanwater. Verder zie ik gevaren voor je leidingen. enz enz. In belgie zijn waterleiding bedrijven zelfs verplicht om water boven de 8dH te leveren.

Ik zou dus voor de hardheid niet zo maar vertrouwen op de watetontharder-websites want die hebben het al snel over te hard. Maar vooral even informeren mij je waterleiding. De geluiden over water onder de 8dH zijn niet heel positief.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar goed, ik neem aan dat de waterontharder van TS zijn werk goed doet en ook geen water onder de 8dH afleverd als hij juist is afgesteld. Dat je dan niet veel zout gebruikt lijkt me logisch.

[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 01-03-2021 15:54:58 ]
Tot nooit .......
  maandag 1 maart 2021 @ 15:21:07 #64
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_198269104
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 12:34 schreef Sorella het volgende:
Zou je een waterontharder ook voor het aquarium kunnen gebruiken ?
We lopen nu te denken aan osmose maar als dit systeem ook kan scheelt het heel veel water en meer voordelen.
Misschien stomme vraag, maar waarom wil je zacht water in je aquarium. Hebben je vissen last van huid-exceem of zo?
Tot nooit .......
pi_198269189
Ik kan ze leveren voor ¤390,- per stuk Aqmos voor 4-5 personen :)
Vakman pur sang
  maandag 1 maart 2021 @ 16:08:34 #66
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_198269905
quote:
1s.gif Op maandag 1 maart 2021 15:26 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik kan ze leveren voor ¤390,- per stuk Aqmos voor 4-5 personen :)
ook de angebot CM-32 ?
  Moderator maandag 1 maart 2021 @ 16:09:03 #67
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198269913
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 15:21 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Misschien stomme vraag, maar waarom wil je zacht water in je aquarium. Hebben je vissen last van huid-exceem of zo?
Er zijn een heleboel tropische vissen die alleen met een bepaalde kh of ph waarde gehouden kunnen worden :)
pi_198270973
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 14:58 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik weet niet welk belang de waterboeren hebben om hard water als zacht aan te prijzen.
Ik snap wel waarom verkopers van waterontharders water al snel hard vinden.

Als ik kijk op sites waar geen waterontharderverkoper achter zit (alleen al wiki waterhardheid) dan 8 gewoon gemiddeld is en dat wordt ook als gezond gezien. Bijna alle waterontharder verkopers hebben het bij 8dH over erg hard, of hard.

Ver onder de 8 wordt vooral afgeraden. Als je toch een ontharder neemt gebruik hem dan alleen om apparaten mee aan te sluiten en geen kraanwater. Verder zie ik gevaren voor je leidingen. enz enz. In belgie zijn waterleiding bedrijven zelfs verplicht om water boven de 8dH te leveren.

Ik zou dus voor de hardheid niet zo maar vertrouwen op de watetontharder-websites want die hebben het al snel over te hard. Maar vooral even informeren mij je waterleiding. De geluiden over water onder de 8dH zijn niet heel positief.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar goed, ik neem aan dat de waterontharder van TS zijn werk goed doet en ook geen water onder de 8dH afleverd als hij juist is afgesteld. Dat je dan niet veel zout gebruikt lijkt me logisch.

Als je je water onthardt tot 0dH en vervolgens niets aanpast aan alle dingen waarvoor je water gebruikt, dan krijg je problemen ja.
Er blijven teveel wasmiddelresten achter, DUH, je hebt nog maar een kwart dopje wasmiddel nodig, als je er gewoon de reguliere 2 doppen ingooit dan is dat te veel.
Je krijgt huidirritatie van teveel zeep, DUH, je gaat nog maar een drupje douchegel gebruiken, als je wel een handvol op je huid smeert is dat te veel.
Je krijgt aantasting van glaswerk door 3-in-1-tabletten, DUH, die ga je niet meer gebruiken, je hebt geen zout meer nodig (dat zit al in je waterontharder), minder spoelglans en maar een halve theelepel vaatwaspoeder, als je dan de reguliere sloot middelen naar binnen blijft gooien is dat te veel.

Dat is een beetje als je tochtige oude huis van top tot bodem isoleren, vervolgens wel alle verwarmingen op standje 5 laten blazen, en dan klagen dat het warm wordt.
pi_198271768
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 14:58 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Maar goed, ik neem aan dat de waterontharder van TS zijn werk goed doet en ook geen water onder de 8dH afleverd als hij juist is afgesteld. Dat je dan niet veel zout gebruikt lijkt me logisch.

Ik krijg ruim 8 dH binnen en mijn ontharder maakt er (bijna) nul van.

Ons zeepgebruik is extreem veel lager geworden en voor de vaatwasser gebruik ik de kleinste en goedkoopste blokjes zeep die ik kan vinden. (ik denk dat ik ze zelfs nog wel door midden kan snijden)

Maar ik zou inderdaad geen ontharder aanraden voor wie betonnen leidingen in huis heeft (????).
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_198273029
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 15:21 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Misschien stomme vraag, maar waarom wil je zacht water in je aquarium. Hebben je vissen last van huid-exceem of zo?
Geen stomme vraag van jou maar domme vraag van mij nu ik je vraag lees, er is dan geen hard water meer wat je vermengt met zacht water natuurlijk.
pi_198274893
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 18:10 schreef quo_ het volgende:

[..]

Ik krijg ruim 8 dH binnen en mijn ontharder maakt er (bijna) nul van.

Ons zeepgebruik is extreem veel lager geworden en voor de vaatwasser gebruik ik de kleinste en goedkoopste blokjes zeep die ik kan vinden. (ik denk dat ik ze zelfs nog wel door midden kan snijden)

Maar ik zou inderdaad geen ontharder aanraden voor wie betonnen leidingen in huis heeft (????).
ik gebruik poeder in mijn vaatwasser, dan kan je zelf bepalen hoeveel je erin doet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198278579
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 18:10 schreef quo_ het volgende:

[..]

Ik krijg ruim 8 dH binnen en mijn ontharder maakt er (bijna) nul van.

Ons zeepgebruik is extreem veel lager geworden en voor de vaatwasser gebruik ik de kleinste en goedkoopste blokjes zeep die ik kan vinden. (ik denk dat ik ze zelfs nog wel door midden kan snijden)

Maar ik zou inderdaad geen ontharder aanraden voor wie betonnen leidingen in huis heeft (????).
Ontharden naar de 0dh heeft tot gevolg dat je koperen leidingen langzaam maar zeker worden opgevroten.
Vakman pur sang
pi_201473436
[quote]0s.gif Op zondag 28 februari 2021 18:22 schreef kanovinnie het volgende:
Zijn er eigenlijk varianten die je in je meterkast kan inbouwen?

Lang gezocht voor een oplossing in de meterkast. Heb er een gevonden zonder afvoer die makkelijk past. Kijk maar op de*knip*. Daar zie je de systemen naast de watermeter hangen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Vonkenboer op 22-09-2021 20:18:19 (Overduidelijke spam; reclame verwijderd.) ]
pi_201479861
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 14:58 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik weet niet welk belang de waterboeren hebben om hard water als zacht aan te prijzen.
Ik snap wel waarom verkopers van waterontharders water al snel hard vinden.

Als ik kijk op sites waar geen waterontharderverkoper achter zit (alleen al wiki waterhardheid) dan 8 gewoon gemiddeld is en dat wordt ook als gezond gezien. Bijna alle waterontharder verkopers hebben het bij 8dH over erg hard, of hard.

Ver onder de 8 wordt vooral afgeraden. Als je toch een ontharder neemt gebruik hem dan alleen om apparaten mee aan te sluiten en geen kraanwater. Verder zie ik gevaren voor je leidingen. enz enz. In belgie zijn waterleiding bedrijven zelfs verplicht om water boven de 8dH te leveren.

Ik zou dus voor de hardheid niet zo maar vertrouwen op de watetontharder-websites want die hebben het al snel over te hard. Maar vooral even informeren mij je waterleiding. De geluiden over water onder de 8dH zijn niet heel positief.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar goed, ik neem aan dat de waterontharder van TS zijn werk goed doet en ook geen water onder de 8dH afleverd als hij juist is afgesteld. Dat je dan niet veel zout gebruikt lijkt me logisch.

Het klinkt alsof je (net als sommige anderen hier) zacht water verwart met gedemineraliseerd water. De natriumionen die in de plaats komen van de Mg en Ca-ionen leiden tot drinkwater dat even chemisch stabiel is als normaal leidingwater. Dit zorgt er dus niet voor dat het water zware metalen uit de leidingen op gaat nemen of dat de pH ineens te laag of instabiel wordt. Dit gaat alleen op voor water dat gedemineraliseerd is, door middel van omgekeerde osmose dan wel destillatie. Dat is water wat je in principe inderdaad niet moet drinken en je alleen moet gebruiken in je stoomstrijkijzer, luchtbevochtiger en om (lekker streeploos) mee schoon te maken.

Er staan een paar goede punten in het artikel van de Consumentenbond:

- Stilstaand water is inderdaad altijd een extra risico ivm legionella. Echter moet dit niet worden overdreven. Er zijn wel meer plaatsen waarin ons drinkwater stil kan staan. Denk aan de leidingen zelf of een boiler. Met normaal watergebruik blijft het meer dan genoeg in beweging. Alleen als je op vakantie bent geweest (en je waterontharder heeft geen vakantiestand) dan moet je even de kranen laten lopen om alles door te spoelen. Maar dat moet je toch al, omdat het water ook in de leidingen en evt de boiler heeft stilgestaan.

- Onthardingszout gebruiken in de vaatwasser moet je inderdaad niet doen. Die duurdere vaatwastabletten met ingebouwd onthardingszout dus ook niet.

Maar er staan ook een aantal punten in die onjuist zijn of waarvan het effect niet komt door zacht water, maar door verkeerd gebruik.

- Als eerste is hetgeen in als eerste al zei. Onthard water is niet hetzelfde als gedemineraliseerd water. Tocht trekt de Consumentenbond een parallel tussen onthard water en demiwater. Hoeveel je ook onthardt, het zal NOOIT demiwater worden. Het is immers een ionen*wisselaar*. Hier wordt pertinent een verkeerd beeld geschetst. Ook zuurtegraadschommelingen is een ding dat hoort bij demiwater; niet bij zelfs volledig onthard water.

- Zacht water leidt niet inherent tot slechtere wasresultaten. Als je de originele Oostenrijkse studie leest dan zie je ook dat de oorzaak hiervan het gebruik van teveel wasmiddel is. Harder water bindt immers heel wat zeepmoleculen aan zich. Dus als je na de installatie van een ontharder evenveel zeep blijft gebruiken, dan krijg je daar last van ja. Er is ook een reden dat op bijna alle wasmiddelen een dosering staat voor zacht en hard water. En met volledig onthard water moet je dus onder de dosering van zacht water gaan zitten. Precies hetzelfde geldt voor douchen. Je hebt minder shampoo en zeep nodig om hetzelfde resultaat te bereiken. Teveel zeep is altijd slecht, dus gebruik ook gewoon minder naarmate je water zachter is.
pi_201479919
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 20:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik gebruik poeder in mijn vaatwasser, dan kan je zelf bepalen hoeveel je erin doet.
Ongerelateerd aan de hardheid van je water, maar poeder heeft nog veel meer voordelen


pi_201480042
quote:
1s.gif Op maandag 1 maart 2021 23:03 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ontharden naar de 0dh heeft tot gevolg dat je koperen leidingen langzaam maar zeker worden opgevroten.
Onjuist. Zacht water, of zelfs volledig onthard water is niet corrosiever dan normaal leidingwater. Je hebt het hier over gedemineraliseerd water, waaruit ALLE mineralen zijn verwijderd. Volledig onthard water is water waarbij Mg en Ca zijn verwisseld met Na.

[ Bericht 22% gewijzigd door Zandstrand op 23-09-2021 10:24:06 (forum bug) ]
pi_202359558
Kick!

wij hebben onlangs een bouwdepot geopend en een waterontharder stond bij mij ook op het lijstje.
Ik heb zowel Aquacell als Amysoft langs laten komen.
Nadelen van Aquacell vond ik de prijs (2500), het feit dat ik alleen hun zout kan gebruiken en dat het een domme (mechanische) ontharder is en dus regenereert wanneer ie er zin in heb. Ook moest hij extreem dicht bij de watermeter geplaatst worden door het feit dat hij op waterdruk werkt en dus in de waterput moest wat net niet past.

De Amysoft heeft elektronica en kan flexibeler geplaatst worden, is goedkoper (1700) en gebruikt gewone regeneratie zoutblokjes. En die staat hier nu 2 week. Ik merkte het meteen bij het douchen. Je huid voelt veel gladder. Moet zeggen dat ik effe moest wennen aan de smaak van het water maar kan ook komen dat het water eerst nog door een nieuwe machine ging. Ik kreeg er 100 kg zout bij.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')