abonnement Unibet Coolblue
pi_198229727
Wij hebben in onze waskamer een egaline vloer aangebracht zodat de vloer mooi vlak en strak is. Nu is de vraag wat wij gaan doen ter afwerking van deze vloer. Wat ons betreft houden we deze vloer zoals hij is (de kleur en uitstraling vinden wij prima) maar egaline is in de basis natuurlijk geen afwerkvloer.

Wat kunnen wij het beste doen? Ik lees over een epoxycoating verschillende verhalen, waaronder dat deze niet geschikt is op een egaline vloer omdat deze te zacht is. Natuurlijk kunnen we de vloer ook schilderen met een gewone betonlook verf oid, maar wat gaat die verf verder doen als afwerklaag, behalve een kleur geven?

Het betreft een kamertje van ca. 1,30 x 2,20 m. waar de helft van het oppervlak ook nog bezet is door de wasmachine/droger en een kast. De vloer zal ook niet zwaar belopen worden. Wat ons betreft blijft de egaline vloer gewoon de afwerkvloer, maar het moet niet zo zijn dat als er schoon wasgoed op de grond valt dit meteen weer vies is omdat de egaline vloer misschien toch wat 'stoffig' blijft.

Dus:
- of de egaline vloer zo als afwerkvloer gebruiken;
- of de egaline vloer afwerken met ... (epoxy?) om hem geschikt te maken als afwerkvloer en/of waterdicht te maken;
- of schilderen met een betonverf (oid?)

Wat zijn jullie tips en advies?
  Moderator zaterdag 27 februari 2021 @ 16:38:02 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198235127
@Slottie

Een egaline vloer is geen afwerkvloer; zou het zelf niet zo laten. Het blijft een materiaal die bedoeld is om de ondergrond te egaliseren om daarna verder af te werken ;)

Je kunt last krijgen van scheurvorming en onregelmatigheden wanneer hij eenmaal helemaal opgedroogd is, het is en blijft een product op basis van cement. Als je toch zoiets wilt hebben zou ik kijken naar de mogelijkheden voor een gietvloer.

Neem aan dat de vloer best wel vaak belopen gaat worden en dat er geschoven word met de wasmand als je voor de wasmachine en droger staat. ;)
pi_198265934
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 16:38 schreef Vonkenboer het volgende:
@:Slottie

Een egaline vloer is geen afwerkvloer; zou het zelf niet zo laten. Het blijft een materiaal die bedoeld is om de ondergrond te egaliseren om daarna verder af te werken ;)

Je kunt last krijgen van scheurvorming en onregelmatigheden wanneer hij eenmaal helemaal opgedroogd is, het is en blijft een product op basis van cement. Als je toch zoiets wilt hebben zou ik kijken naar de mogelijkheden voor een gietvloer.

Neem aan dat de vloer best wel vaak belopen gaat worden en dat er geschoven word met de wasmand als je voor de wasmachine en droger staat. ;)
Eens, de vloer gaat 'vaak' belopen worden en er wordt natuurlijk met een wasmand geschoven.
Naast een gietvloer, wat een vrij dure oplossing is, wat voor alternatieven zijn er nog volgens jou?
  Moderator maandag 1 maart 2021 @ 12:15:53 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198266437
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 11:47 schreef Slottie het volgende:

[..]

Eens, de vloer gaat 'vaak' belopen worden en er wordt natuurlijk met een wasmand geschoven.
Naast een gietvloer, wat een vrij dure oplossing is, wat voor alternatieven zijn er nog volgens jou?
Ik zelf heb geen gietvloer in huis, we hebben hier vrijwel overal plak pvc.
Dat hebben we laten doen, hij ligt er nu al een paar jaar en houdt zich eigenlijk goed.

@SV-tje en @bleiblei hadden jullie geen ervaring met een gietvloer ? Of alternatieven ?
pi_198267448
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 09:52 schreef Slottie het volgende:
Wij hebben in onze waskamer een egaline vloer aangebracht zodat de vloer mooi vlak en strak is. Nu is de vraag wat wij gaan doen ter afwerking van deze vloer. Wat ons betreft houden we deze vloer zoals hij is (de kleur en uitstraling vinden wij prima) maar egaline is in de basis natuurlijk geen afwerkvloer.

Wat kunnen wij het beste doen? Ik lees over een epoxycoating verschillende verhalen, waaronder dat deze niet geschikt is op een egaline vloer omdat deze te zacht is. Natuurlijk kunnen we de vloer ook schilderen met een gewone betonlook verf oid, maar wat gaat die verf verder doen als afwerklaag, behalve een kleur geven?

Het betreft een kamertje van ca. 1,30 x 2,20 m. waar de helft van het oppervlak ook nog bezet is door de wasmachine/droger en een kast. De vloer zal ook niet zwaar belopen worden. Wat ons betreft blijft de egaline vloer gewoon de afwerkvloer, maar het moet niet zo zijn dat als er schoon wasgoed op de grond valt dit meteen weer vies is omdat de egaline vloer misschien toch wat 'stoffig' blijft.

Dus:
- of de egaline vloer zo als afwerkvloer gebruiken;
- of de egaline vloer afwerken met ... (epoxy?) om hem geschikt te maken als afwerkvloer en/of waterdicht te maken;
- of schilderen met een betonverf (oid?)

Wat zijn jullie tips en advies?
Toen wij in ons nieuwbouwhuis trokken hebben wij alles geegaliseerd en op de bg en 1e verdieping PVC stroken gelijmd. Op de zolder - die toendertijd voornamelijk voor de was en opslag gebruikt werd - hebben we gewoon egaline als afwerking gehad. Dit heeft er juist voor gezorgd dat het niet stoffig was en was na 3 jaar nog steeds prima, ook met het slepen van wasmanden en droogrekken enzo. Later zijn er enkele punten bijgewerkt (waar iets puntigs gevallen was) en is er direct pvc op verlijmd zonder dat dit problemen gaf.
  maandag 1 maart 2021 @ 14:14:20 #6
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_198268229
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 12:15 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik zelf heb geen gietvloer in huis, we hebben hier vrijwel overal plak pvc.
Dat hebben we laten doen, hij ligt er nu al een paar jaar en houdt zich eigenlijk goed.

@:SV-tje en @:Bleiblei hadden jullie geen ervaring met een gietvloer ? Of alternatieven ?
Wij hadden in het vorige huis in de garage een egaline vloer, hierover heen hebben we toen garagecoating geverfd. De vloer is wel gaan scheuren maar de bovenlaag zag er netjes uit. Nu hebben we op de technische zolder weer een stuk geegaliseerd en daar wil ik gewoon beton erg overheen doen, zodat het een egale kleur is en als extra bescherming.
Vanwege de krasgevoeligheid hebben we op de slaapkamer bewust geen gietvloer genomen maar marmoleum. Maar dit is zeker niet goedkoper dan een gietvloer, dus als het alleen wasruimte is zou ik pot betonverf kopen en die erop doen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_198273715
Ik zou toch echt een rest partijtje plak pvc of klik zoeken. Dat ligt zo, veel sterker en geen gedoe.
Laat die handjes wapperen!
pi_198286106
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 19:37 schreef Gieliovd het volgende:
Ik zou toch echt een rest partijtje plak pvc of klik zoeken. Dat ligt zo, veel sterker en geen gedoe.
Dat is niet wat we willen, sterker nog: verschrikkelijk vinden.
Het is een klein washok, met zomaar 1,5 m2 zichtbare vloer. Er lag voorheen al een soort van betonlook / gietvloer achtig iets in, dat wilde we graag weer terug.

quote:
3s.gif Op maandag 1 maart 2021 13:20 schreef boerjanssen1 het volgende:

[..]

Toen wij in ons nieuwbouwhuis trokken hebben wij alles geegaliseerd en op de bg en 1e verdieping PVC stroken gelijmd. Op de zolder - die toendertijd voornamelijk voor de was en opslag gebruikt werd - hebben we gewoon egaline als afwerking gehad. Dit heeft er juist voor gezorgd dat het niet stoffig was en was na 3 jaar nog steeds prima, ook met het slepen van wasmanden en droogrekken enzo. Later zijn er enkele punten bijgewerkt (waar iets puntigs gevallen was) en is er direct pvc op verlijmd zonder dat dit problemen gaf.
Egaline als eindafwerking op de zolder gaf dus geen (directe) problemen? Heb je de vloer eerst nog opgeschuurd, of daadwerkelijk niets aan gedaan?

quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 14:14 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Wij hadden in het vorige huis in de garage een egaline vloer, hierover heen hebben we toen garagecoating geverfd. De vloer is wel gaan scheuren maar de bovenlaag zag er netjes uit. Nu hebben we op de technische zolder weer een stuk geegaliseerd en daar wil ik gewoon beton erg overheen doen, zodat het een egale kleur is en als extra bescherming.
Vanwege de krasgevoeligheid hebben we op de slaapkamer bewust geen gietvloer genomen maar marmoleum. Maar dit is zeker niet goedkoper dan een gietvloer, dus als het alleen wasruimte is zou ik pot betonverf kopen en die erop doen.
Dat was ook ons idee, betonverf. Maar in principe vinden we de uitstraling van egaline zoals die nu is ook prima. Doet de betonverf nog iets aan bescherming of afdichting tbv water bijvoorbeeld?
pi_198291151
Egaline is te zwak als afwerking. Een keer wat laten vallen en de brokken liggen eruit.

Je hebt ook pvc in beton look.

Maar goed, je kunt het proberen. Het helpt zeker tegen verstoffen, water en vlekken maar eronder blijft het gewoon een zacht cement laagje.
Laat die handjes wapperen!
  dinsdag 2 maart 2021 @ 20:49:35 #10
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_198292009
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 15:37 schreef Slottie het volgende:

[..]

[..]

Egaline als eindafwerking op de zolder gaf dus geen (directe) problemen? Heb je de vloer eerst nog opgeschuurd, of daadwerkelijk niets aan gedaan?
[..]

Dat was ook ons idee, betonverf. Maar in principe vinden we de uitstraling van egaline zoals die nu is ook prima. Doet de betonverf nog iets aan bescherming of afdichting tbv water bijvoorbeeld?
We hebben nog geen ervaring met betonverf, maar ik verwacht dat net als met latex op je muren het net een extra laagje vormt.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_198297435
quote:
[..]

Egaline als eindafwerking op de zolder gaf dus geen (directe) problemen? Heb je de vloer eerst nog opgeschuurd, of daadwerkelijk niets aan gedaan?
[..]

Nee gaf geen echte problemen maar dus ook echt weinig gebruikt. Wel zag je als er natte was drupte (bijvoorbeeld winterjassen die niet helemaal droog waren) dat er verkleuring op de vloer kwam, maar technisch gezien was het prima.
Onze betonvloer was niet heel netjes afgewerkt om het simpel te zeggen, en hebben gewoon direct egaline erop gegooid, uitgevloeid en klaar. Na 3 jaar hebben we hem lichtelijk bijgewerkt, geschuurd en PVC geplakt.

Het is zeker niet het hardste en zal echt niet tig jaar mooi blijven, maar ik heb geen idee of betonverf zoveel harder gaat worden.
pi_198310700
Ik weet dat weber beamix hier wat producten voor heeft. Het mooiste resultaat zal denk ik zijn om een laag 'zichtvloer' aan te brengen. Hierna kan je alles nog afwerken met een coating om het makkelijker te kunnen schoonhouden.
pi_198310854
Garagevloer coating? Dat is idd epoxy,maar ervoor gemaakt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')