En dit. Bekende valkuil voor CotS natuurlijk.quote:Op woensdag 24 maart 2021 12:00 schreef Declan-Harp het volgende:
[..]
Niks mis met enthousiasme, maar het moet geen dwang worden
Daarom. Baby steps!quote:Op woensdag 24 maart 2021 12:00 schreef minilot het volgende:
[..]
En dit. Bekende valkuil voor CotS natuurlijk.
Hardlopen heb ik meerdere malen in mijn leven geprobeerd, ook toen ik heel fit was. Alleen ik vind het verschrikkelijk om eerlijk te zijn. Zelfs toen ik dun was deed het zeer aan mijn knieën en heupen. Het is niet mijn sport.quote:Op woensdag 24 maart 2021 11:59 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik weet niet of het idee van hardlopen je aanspreekt maar ben zelf echt heel erg te spreken over het couch-to-5k-schema. Dat is voor absolute beginners met nul komma nul conditie: je begint in de eerste week met stukjes van maar negentig seconden sloompjes joggen (en tussendoor wandelen) en dat bouwt dan langggggzaam op naar vijf kilometer hollen. Het leuke daaraan is dat je echt ontzettend duidelijk de vooruitgang bij jezelf kunt zien: elke week gaat het alweer merkbaar beter en dat is hartstikke motiverend.
True... Ik wacht even af wat de eetmensen slim vindenquote:Op woensdag 24 maart 2021 12:00 schreef Declan-Harp het volgende:
[..]
Niks mis met enthousiasme, maar het moet geen dwang worden
Beetje lullig om te zeggen, maar probeer maar gewoon te doen wat de experts jou aanraden, dan is het nooit teveelquote:Op woensdag 24 maart 2021 12:03 schreef ChildoftheStars het volgende:
Kans op doorschieten is de reden waarom er zoveel mensen zich ermee bezig houden.
Yesquote:Op woensdag 24 maart 2021 12:04 schreef Declan-Harp het volgende:
[..]
Beetje lullig om te zeggen, maar probeer maar gewoon te doen wat de experts jou aanraden, dan is het nooit teveel
Het lijkt mij waanzinnig moeilijk om jouw relatie met eten uit de probleemzone te slepen. Als je mij zou vragen (wat je niet doet, maar ik doe lekker als of) zou ik zeggen dat je wat liever voor jezelf moet zijn. En wat anderen ervan vinden boeit sowieso niet zo heel erg.quote:Op woensdag 24 maart 2021 12:07 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Yes
En niet lullig... je hebt gelijk... wil het te graag goed doen en met een perfect plan me melden. Alleen als ik zo goed was in perfecte plannen (en het uitvoeren ervan) was had ik de hulp niet nodig. Liet me even meeslepen door mezelf
Daar heb ej zeker gelijk in en wordt aan gewerkt. Erg goede band met voedsel heb ik niet, daarom aan de bel getrokkenquote:Op woensdag 24 maart 2021 16:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het lijkt mij waanzinnig moeilijk om jouw relatie met eten uit de probleemzone te slepen. Als je mij zou vragen (wat je niet doet, maar ik doe lekker als of) zou ik zeggen dat je wat liever voor jezelf moet zijn. En wat anderen ervan vinden boeit sowieso niet zo heel erg.
Als je een andere blik op wat gezond eten is wilt, adviseer ik je eens te kijken op YouTube naar een van de video's van dr Jason Fung. Voor mij was dat een eye opener. Geen oplossing voor jou, maar het bevat interessante informatie over gezonde voeding.quote:Op woensdag 24 maart 2021 16:11 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Daar heb ej zeker gelijk in en wordt aan gewerkt. Erg goede band met voedsel heb ik niet, daarom aan de bel getrokkenIk heb namelijk wel het gevoel dat ik nu klaar ben om een goede band op te bouwen met eten. Er is rust in mijn leven en hoofd, krijg veel steun en handvatten. Het komt wel goed
en samen met een vriendin een kookboek aan het opstellen met gezonde en betaalbare recepten om goed mee voor mezelf te zorgen
Heel eerlijk denk ik dat het voor CotS vooral heel goed is om op dit moment te luisteren naar de adviezen die ze bij het leefstijl programma gaat krijgen.quote:Op woensdag 24 maart 2021 18:01 schreef HiZ het volgende:
[..]
Als je een andere blik op wat gezond eten is wilt, adviseer ik je eens te kijken op YouTube naar een van de video's van dr Jason Fung. Voor mij was dat een eye opener. Geen oplossing voor jou, maar het bevat interessante informatie over gezonde voeding.
P.S. Ik dacht net dat ik na het eten (een bord groenten en tofu in groene curry) nog wel zin had in wat blokjes kaas. Ik heb er 2 genomen en de rest staat nu in de koelkast onder de folie. Zelfs als ik door had willen eten had ik het niet gekund. Mijn lichaam weigerde echt. Dit soort veranderingen vind ik opvallend en ik ben er ook heel blij mee.
Dat vermoedde ik al, daarom wilde ik je er toch even op wijzen. En daar hoef je je idd niet voor te verontschuldigen, dus goed dat je dat niet doet ondanks dat je t lastig vindt! Iedereen heeft wel dingen die hij/zij onbewust doet die niet per se het meest fijn zijn voor zichzelf.quote:Op woensdag 24 maart 2021 19:33 schreef ChildoftheStars het volgende:
Oh... Wow... Daar was ik me niet bewust van! Het is nu lastig om niet verontschuldigd te reageren
Goed bezigquote:Geen zorgen; ik luister naar de professionals en vertrouw hen
De reden dat ik hier post is ook puur uit eenzelfde weg als jullie bewandelen. Dus gezond willen leven, afvallen en bovenal gelukkig worden met mezelf en mijn houding naar eten.
Dus zullen we daarmee verder gaan
Ik snap heel goed dat wat ik heb ervaren niet hetzelfde is. Het is ook niet aan mij om adviezen te geven. Dat betreft trouwens iedereen hier. Ik zie lijstjes met wat mensen eten en maak iedere keer de keuze niet te reageren. Wat ik wel denk is dat het goed is als mensen echt geïnformeerd zijn voor ze keuzes maken. Voor mij persoonlijk durf ik te zeggen dat ik kwaad ben als ik eraan denk wat ik (door bestendige indoctrinatie) dacht dat gezond eten was.quote:Op woensdag 24 maart 2021 18:53 schreef vlindertje89 het volgende:
Verder wel alleen maar respect voor je prestaties, @:HiZ! Echt heel knap hoe je bezig bent geweest en bent en wat fijn dat je iets hebt gevonden dat zo goed voor je werkt! En tof om aan je lijf te merken dat er dingen veranderen ook op die manier, dat je nu gewoon deel vd kaas kan (moet) laten staan!
Mijn lijst vandaag:
L: twee crackers met gebakken eitje, twee crackers met karamel witte chocolade pindakaas
D: twee kaasschnitzels met beetje chilisaus, 400g broccoli
T: fruit, lijnzaad, kwark, granola
Twee kaasschnitzels omdat ik anders op te weinig kcal zat. Lekkerr!
Zo nog sporten. Grit strength, bodycombat of bodypump, nog even kijken waar ik zo meeste zin in heb.
Wat voor adviezen kreeg je dan?quote:Op woensdag 24 maart 2021 21:22 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik snap heel goed dat wat ik heb ervaren niet hetzelfde is. Het is ook niet aan mij om adviezen te geven. Dat betreft trouwens iedereen hier. Ik zie lijstjes met wat mensen eten en maak iedere keer de keuze niet te reageren. Wat ik wel denk is dat het goed is als mensen echt geïnformeerd zijn voor ze keuzes maken. Voor mij persoonlijk durf ik te zeggen dat ik kwaad ben als ik eraan denk wat ik (door bestendige indoctrinatie) dacht dat gezond eten was.
Maar nogmaals, weten wat gezond is, is wat anders dan een gezonde relatie met eten te krijgen.
Dezelfde adviezen die iedereen kreeg. In het kort: schijf van vijf, meer bewegen, minder eten. Adviezen die achtereenvolgens onjuist waren en aantoonbaar niet werkten. En dan heb ik het niet alleen over mezelf.quote:Op donderdag 25 maart 2021 07:45 schreef Koekoekskind het volgende:
[..]
Wat voor adviezen kreeg je dan?
Ik kan nu geen citaat leveren, maar zelfs de experts die het aanraden erkennen dat het voor 99% van de mensen geen effectieve strategie voor blijvend gewichtsverlies is.quote:Op donderdag 25 maart 2021 09:05 schreef Lonaa het volgende:
Hoe werkt 'meer bewegen, minder eten' niet dan?
Effectief gewicht verliezen vraagt een blijvende verandering in 'meer bewegen, minder eten', geen tijdelijke. Dat is genuanceerd.quote:Op donderdag 25 maart 2021 09:24 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik kan nu geen citaat leveren, maar zelfs de experts die het aanraden erkennen dat het voor 99% van de mensen geen effectieve strategie voor blijvend gewichtsverlies is.
Elementen die daarbij spelen zijn de vertraging van het basale metabolisme die het veroorzaakt en het feit dat het vaak gepaard gaat met foute voedingsadviezen (grof gezegd; eet minder vet).
Het eerste zorgt dat je steeds meer moet bewegen voor steeds minder resultaat, het tweede dat je lichaam je permanent signalen geeft dat je moet eten. Hierdoor wordt minder eten een permanent gevecht tegen jezelf.
Overigens weet iedereen die het wel eens geprobeerd heeft dat echt wel. Dat je plotseling geen gram meer afvalt en dat cheat days een noodzaak worden om het vol te houden totdat je je 'streefgewicht' hebt bereikt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |