Voorlopig zijn we er nog erger aan toe dan NZ en hebben we geen uitzicht op betere tijden.quote:Op zaterdag 27 februari 2021 10:37 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat werkt hier perfect en gaat alleen maar beter worden ja
Of wil je zeggen van niet?
dat is het einddoel in NZ inderdaad, en daar zijn ze mee bezig. Maar totdat de bevolking gevaccineerd is is dit het beleid, net zoals het de afgelopen 12 maanden geweest is. Het is dus niet lockdown, of vaccineren, maar lockdowns totdat er gevaccineerd is.quote:
Een van zijn familieleden is illegaal op bezoek gegaan bij het gezin van de andere gevallen tijdens de lockdown... Ik denk dat dit gezin de hele bevolking van NZ over zich heen krijgt....quote:Op zaterdag 27 februari 2021 10:24 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik gok dat het alleen mogelijk is dat hij daar extra mensen heeft besmet, maar hij is natuurlijk ook ergens anders besmet geraakt en dus niet de bron van het probleem.
Ik had het mis, het waren de moeders...quote:Op maandag 1 maart 2021 01:43 schreef dodoria het volgende:
[..]
Een van zijn familieleden is illegaal op bezoek gegaan bij het gezin van de andere gevallen tijdens de lockdown... Ik denk dat dit gezin de hele bevolking van NZ over zich heen krijgt....
https://www.stuff.co.nz/n(...)during-alert-level-3
Ik zet mijn geld in op een verliefd middelbare school koppel. Een jongere sibling van dit geval gaat naar school met een van de andere gevallen. Deze persoon is tot 3 keer toe getest maar bleek negatief. Ik denk dat dit een tiener is die stiekum zijn/haar vriendinnetje/vriendje heeft bezocht tijdens de lockdown en dat daarom niet aan de oevrheid heeft verteld.
quote:“Even with the full understanding of human fallibility, it is not appropriate and it is not OK for members of the team of five million to let the rest of us down …
“That is why I am asking everyone, now more than ever, to continue to back and support one another, and if that means calling a family member or work colleague out for not following the rules, then we should do that.”
quote:The priority was containing this cluster, she said. “Everyone is angry. I absolutely accept that people want to see repercussions. At the same time, how do we make sure people tell us the truth – because there is nothing more valuable to us that knowing in these scenarios where contact has occurred.”
She resisted suggestion that the government’s processes were inadequate, or that it had been premature to end last month’s lockdown after three days. “We were at the right level at the right time – we just needed people to follow the rules.”
quote:“The last thing we want to do is create an environment where those who’ve broken the rules don’t come forward for testing or mislead the contact tracers about where they’ve been or who they’ve been with.
“We really need people to cooperate to get through this.”
De tijd van #DOESLIEF is voorbij?quote:“I can see we’re slowly moving into the post-kindness phase, where instead of being a team of 5 million, we are hearing that people just need to be compliant,” he said.
Dat viel mij ook op. Vooral dat de bevolking gevraagd wordt om hun familie, vrienden en collegae aan te spreken op het verbreken van de regels. Dat is in NZ echt een hele flinke stap ver verwijderd van de gangbare cultuur, waar conflict normaal gesproken kosten wat kost vermeden dient te worden.... ik ben benieuwd hoe dit uit gaat werken.quote:Op maandag 1 maart 2021 08:58 schreef Vasilevski het volgende:
Oei, ook in gidslanden krijg je te maken met menselijke imperfectie zoals oneerlijk zijn over je contacten: https://www.theguardian.c(...)auckland-new-zealand
Een land van 5 miljoen vraagt zich af: moeten ze worden gekielhaald, geradbraakt of gevierendeeld?
[..]
[..]
[..]
[..]
De tijd van #DOESLIEF is voorbij?
Zijn ze zo conflictmijdend ja? Ik ben niet zo bekend met de cultuur maar had op de een of andere manier het idee dat ze in ieder geval niet op hun mondje gevallen zijn. Maar misschien verwar ik het te makkelijk met Australië.quote:Op maandag 1 maart 2021 09:18 schreef dodoria het volgende:
[..]
Dat viel mij ook op. Vooral dat de bevolking gevraagd wordt om hun familie, vrienden en collegae aan te spreken op het verbreken van de regels. Dat is in NZ echt een hele flinke stap ver verwijderd van de gangbare cultuur, waar conflict normaal gesproken kosten wat kost vermeden dient te worden.... ik ben benieuwd hoe dit uit gaat werken.
Ik denk ook dat het een hele fijne samenleving moet zijn in heel veel opzichten, en ik kan me ook heel goed voorstellen dat de superrijken daar een plekje zoeken om uit te wijken. Maar goed dus inderdaad een maatschappij die voor de gemiddelde persoon nooit te bereiken zal zijn, je komt er niet snel in als je niet al geld en waarde toevoegt.quote:Op maandag 1 maart 2021 09:27 schreef dodoria het volgende:
Ik vond dit artikel ook wel interessant
https://www.quotenet.nl/z(...)FcYERCZTAgCEYqEsAxvs
Het komt er op neer dat door de veilige status van NZ het nu nog aantrekkelijker is geworden voor multimiljonairs van over de hele wereld. Dat was het voorheen al voor rijke preppers, vanwege de geopolitieke ligging, maar de pandemie heeft dat nu verveelvoudigd.
Dit brengt flinke nadelen met zich mee voor de ‘gewone’ nieuw-zeelander. De huizenprijzen zijn al niet meer bij te benen voor de gemiddelde starter en nu de influx van rijke kiwi’s, visa houders en de paar gelukkigen die kunnen aantonen genoeg geld mee te brengen, lijkt dat alleen maar erger te worden.
Nieuw-Zeelanders zijn ontzettend conflict vermijdend en zullen nooit direct zeggen als ze het ergens niet mee eens zijn. Daar had ik als Nederlander best veel moeite mee toen ik hier kwam wonen omdat je steeds tussen de regels door moet kunnen lezen wat ze eigenlijk bedoelen.quote:Op maandag 1 maart 2021 09:59 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Zijn ze zo conflictmijdend ja? Ik ben niet zo bekend met de cultuur maar had op de een of andere manier het idee dat ze in ieder geval niet op hun mondje gevallen zijn. Maar misschien verwar ik het te makkelijk met Australië.
Dat verbaast me op zich wel. Ik heb heel wat moeite met allerlei coronaregels en zou ook nooit de autoriteiten informeren of zo. Maar als iemand in mijn omgeving echt iets achterlijks doet zoals na een positieve test gewoon weer onder de mensen te komen, dan zou ik er echt wel wat van zeggen in zijn gezicht. Dat is dan ook het enige, hij moet verder maar mee doen wat hij wil, maar toch. Dat heeft dan niks te maken met 'de regeltjes' maar met gewoon serieus achterlijk gedrag.
De strategie van Nieuw-Zeeland en Australië zou op de lange termijn alleen niet werken als er elk paar weken nieuwe community cases opduiken waarvan de bron onbekend is. Maar tot nu toe zijn het echt uitzonderingen geweest.quote:Lodger of family in Auckland cluster not in quarantine, self-isolating at home
A lodger in the same household as one of the families at the centre of Auckland's latest Covid-19 cluster is self-isolating at home instead of in a quarantine facility, the Ministry of Health has revealed.
The Ministry and Auckland Regional Public Health Service (ARPHS) are aware of the man, who is a close contact of a case in one of the households.
They are self-isolating with daily management and have been tested, a ministry spokesperson told the Herald.
"The person has been self-isolating since the time he might have developed the disease, has returned a negative result and will be tested a second time in the coming days."
The remainder of the household has been transferred to Auckland's quarantine facility at the Jet Park Hotel.
It is not compulsory that the man is moved to the Jet Park facility, the Ministry said, but the option was discussed with all close contacts by ARPHS.
"Public health officials are comfortable with the situation and the way the risks are being managed," the Ministry told the Herald.
When asked why the lodger was not in quarantine, the Ministry said: "it's important that we respect people's privacy and we have nothing further to add."
ARPHS has been approached for comment.
The Valentine's Day cluster has spread across four families in south Auckland, with 15 positive cases.
It began with a Papatoetoe High School Year 9 student who started showing symptoms, and spread further when two mothers from different households went for a walk during Auckland's three-day February lockdown. The source of the cluster is still unknown.
There have been no new cases in four days, but Auckland remains in alert level 3 and the rest of the country in alert level 2.
https://www.tubantia.nl/h(...)rde-aanpak~a614d7c3/quote:Saxofonist Niels Bijl uit Haaksbergen leeft in Australië al in een wereld ná corona: ‘Hier zijn ze van de keiharde aanpak’
07-02-21, 08:45
Na twee harde lockdowns is voor saxofonist Niels Bijl (49) uit Haaksbergen het leven weer begonnen. In Melbourne, zijn nieuwe woonplaats, is corona een gepasseerd station. Tijdens de twee lockdowns die hij meemaakte, verbaasde hij zich over de positieve instelling van zijn nieuwe landgenoten. ,,Noaberschap is geen fictie, het bestaat echt."
„Dat zou best kunnen, maar elk gevoel van leedvermaak is ongepast, vind ik. Ik volg het nieuws in Nederland op de voet en het voelt heel vreemd om hier onbekommerd de deur uit te kunnen gaan, terwijl de situatie in Nederland nog zo spannend is. Maar ondertussen verbaas ik me natuurlijk wel over de Nederlandse aanpak. We hebben hier twee keer een keiharde lockdown gehad. De laatste werd ingesteld toen er opeens een piek was van achthonderd besmettingen per dag. Een uitschieter, maar niettemin voor de overheid reden om in ons gebied met miljoenen inwoners hele strenge maatregelen af te kondigen. Hier in Australië zijn ze van de keiharde aanpak, en wel zo vroeg mogelijk. Dus niet eerst een paar kleine maatregelen, maar direct rigoureus. Geen bezoek meer thuis, alles dicht, een avondklok en alleen voor boodschappen het huis nog uit. Feit is dat het heeft gewerkt. Het mooie is: de Australiërs, en zelfs de wappies onder hen, hebben loyaal meegewerkt. Zelfs nu nog is de discipline groot. In de winkel draagt iedereen nog een mondkapje, terwijl het eigenlijk niet meer nodig is.”
Je bent musicus en saxofonist. Hebben ze daar behoefte aan in Australië?
„Ik zou zeggen van wel. Je hebt hier niet een muziekcultuur zoals als in Nederland, maar dat heeft ook voordelen. Er wordt hier minder geklaagd over de afbraak van de sector en het bezuinigingsbeleid van de overheid. Dat je het allemaal zelf uit moet zoeken, is hier altijd al zo geweest. Ik zie dat ook aan mijn collega’s. Die komen op voor zichzelf en knokken voor hun bestaan. Met zulke mensen is het prettig samenwerken. Maar corona heeft er hier natuurlijk ook enorm ingehakt. Toen ik hier op oudejaarsavond 2019 aankwam, zat ik boordevol plannen. Wij, mijn vrouw, ons zoontje Oscar en ik, stonden op het strand en mijmerden over de toekomst. Maar een maand later zag ik hier al de eerste mondkapjes en kwamen we in een totaal andere wereld terecht.”
Waarom ben je geëmigreerd?
„Mijn vrouw is een Australische. Ze werkte voor de UT. Ik heb haar in 2002 ontmoet. Ze is enig kind en heeft een moeder die moederziel alleen in Melbourne woont. Mijn eigen ouders in Haaksbergen zijn kort na elkaar overleden. Juist door de zorg voor hen, kwam bij haar de behoefte om datzelfde ook te kunnen voor haar eigen moeder. In 2019 hebben we de knoop doorgehakt. Als musicus is er voor mij een wereld te winnen in dit nieuwe land. Muziek is internationaal. Ik denk in projecten en die kan ik ook hier realiseren. Vanaf volgende maand word ik docent op de universiteit. Onze zoon is 9 jaar, de ideale leeftijd om te emigreren. In Enschede heeft hij op een internationale school gezeten. We hebben voor hem nog hagelslag en stroop in de kast staan, maar als ik hem voorlees, doe ik dat in het Engels. Op school is hij volledig geïntegreerd.”
Het gevoel dat beschreven wordt in het liedje ‘Lente in Twente’: dat zal altijd blijven
Eens een Tukker, altijd een Tukker: geldt dat ook voor jou?
„Het gevoel dat beschreven wordt in het liedje ‘Lente in Twente’: dat zal altijd blijven. Ik woon hier fantastisch. Een kleine bungalow op een klein stukje grond, vlakbij de baai van Melbourne. Ik loop elke dag 5 kilometer over het strand. En toch is er ook die liefde voor Twente en, vooral, de Twentenaren. Mijn ouders waren geen Tukkers, maar ik wel. Ik ben er geboren en hou van de noaberschap. Dat is geen fictie, maar het bestaat echt. Hier, in Australië, vind ik het terug. De bereidheid om elkaar te helpen en dingen aan te pakken, de nuchterheid: dat hebben de mensen hier ook. Ik voel me thuis in Melbourne en besef tegelijk hoe klein de wereld is. Door corona lijken afstanden tijdelijk groter dan ooit, maar dat gevoel zal weer verdwijnen. De wereld is een groot dorp, en zal dat ook altijd blijven.”
Niels Bijl
https://www.lc.nl/buitenl(...)eheven-26627542.htmlquote:Lockdown in Nieuw-Zeelandse stad Auckland zondag weer opgeheven
Gisteren, 05:45
De lockdown in de grootste stad van Nieuw-Zeeland, Auckland, wordt vanaf zondag weer opgeheven.
Premier Jacinda Ardern besloot zaterdag om een nieuwe lockdown in te voeren, omdat er een lokale coronabesmetting was bijgekomen. De nieuwe beperkingen kwamen minder dan twee weken nadat de stad ook al voor drie dagen op slot ging.
Ardern zei dat er een nieuwe besmetting was bevestigd die geen verband hield met andere positieve gevallen in de afgelopen twee weken. Al leken ze allemaal wel terug te herleiden naar een school in het zuiden van de stad. De ongeveer 1,7 miljoen inwoners van de stad moesten thuisblijven en mochten alleen op pad voor essentiële boodschappen of werk.
Scholen en niet-essentiële winkels moesten de deuren sluiten en de toegang tot en vanuit Auckland werd beperkt. Voor de rest van het land gelden ook beperkingen, maar die zijn minder vergaand. Zo gelden er limieten voor het aantal mensen dat aanwezig mag zijn tijdens openbare bijeenkomsten.
Sinds de nieuwe lockdown zijn nog twee lokale coronabesmettingen vastgesteld, maar de afgelopen vijf dagen zijn er geen nieuwe gevallen meer bijgekomen. Om die reden wordt de nieuwe lockdown niet verlengd.
Nieuw-Zeeland kende tot de recente besmettingen al maanden geen lokale virusgevallen en werd gezien als een van de landen die het longvirus zeer succesvol wist te bestrijden met zeer strenge maatregelen. Door haar internationale grenzen vroegtijdig te sluiten, heeft de eilandstaat het virus in een vroeg stadium van de pandemie vrijwel uitgeroeid.
In het land zijn in totaal zo'n 2000 mensen besmet geraakt met het coronavirus en stierven er 26 mensen aan Covid-19.
tja gaat niet werken op lange termijn. Corona is here to stay. Wen er maar aanquote:Op zaterdag 6 maart 2021 14:11 schreef Gretzl het volgende:
Komt voor niemand als een verrassing denk ik?
[..]
https://www.lc.nl/buitenl(...)eheven-26627542.html
Een nietszeggend niet-onderbouwd antwoord. Het is nog steeds een virus dat met het juiste beleid kan worden ingedamd naar nul. Ook in Europa. Vaccinaties helpen daar uiteraard bijquote:Op zondag 7 maart 2021 19:47 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:
[..]
tja gaat niet werken op lange termijn. Corona is here to stay. Wen er maar aan
In sommige van de landen die de juiste strategie hebben gevolgd.quote:Op maandag 15 maart 2021 11:53 schreef Gretzl het volgende:
Het leven in landen die wél de juiste strategie hebben gevolgd is al langere tijd vrijwel normaal
[ twitter ]
Nee Gretzl, in Europa waar je landsgrenzen hebt kan je een virus niet indammen naar nul. Alleen al het feit dat er in Nederland 300-500 asielzoekers per week (!) aankomen geeft dat al aan, die zijn natuurlijk niet allemaal netjes via de legale grenspassage gedaan. Laat staan wat het totale aantal asielzoekers zal zijn over heel Europa heen.quote:Op maandag 15 maart 2021 11:52 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Een nietszeggend niet-onderbouwd antwoord. Het is nog steeds een virus dat met het juiste beleid kan worden ingedamd naar nul. Ook in Europa. Vaccinaties helpen daar uiteraard bij
Een sluimerend virus lijkt toch wel onwaarschijnlijk. De wiskundige modellen (en die zijn niet heel onbetrouwbaar bij lage aantallen) zegt dat een epidemie niet makkelijk klein blijft. Het sterft uit (en wacht op nieuwe introductie) of groeit. Zeker in een westers land, waar men alert is zullen er snel genoeg besmettingen opgepikt worden als het weer gaat groeien. Of Australie het makkelijk buiten kan houden is een tweede vraag (als ze verstandig zijn vaccineren ze eerst de mensen die te maken hebben met een quarantaine hotel), maar dat sluimeren gaat er bij mij niet in.quote:Op dinsdag 16 maart 2021 19:55 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Nee Gretzl, in Europa waar je landsgrenzen hebt kan je een virus niet indammen naar nul. Alleen al het feit dat er in Nederland 300-500 asielzoekers per week (!) aankomen geeft dat al aan, die zijn natuurlijk niet allemaal netjes via de legale grenspassage gedaan. Laat staan wat het totale aantal asielzoekers zal zijn over heel Europa heen.
En in Nieuw Zeeland en Australië wordt het nu winter en zeker bij de laatste is het niet zeker dat het virus niet rond sluimert en de vraag is hoe vaak men nog in een totale lockdown wil gaan.
Tevens is het de vraag of je wel zo blij moet zijn om in een dergelijk afgesloten land te wonen. Ik geeft toch iets meer om vrijheid om gewoon het land uit te kunnen zonder elke keer toestemming te moeten vragen.
NZ en OZ hadden natuurlijk wel het voordeel dat ze heel veel ervaring hebben met een strikte biosecurity. Ieder jaar is er wel weer een virus dat moet worden buiten gehouden om hun ecosystemen te beschermen, en ze kennen de kosten van als dat mis gaat (ik denk bijvoorbeeld aan mycoplasma bovid, de bij-mijt en nog velen anderen).quote:Op maandag 15 maart 2021 11:52 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Een nietszeggend niet-onderbouwd antwoord. Het is nog steeds een virus dat met het juiste beleid kan worden ingedamd naar nul. Ook in Europa. Vaccinaties helpen daar uiteraard bij
Er is ook niemand die de theorie van een sluimerend virus serieus neemt (behalve 1 poster hier die het blijft herhalen). Er is totaal geen bewijs voor en er worden steekproeven gedaan onder asymptomatische bevolking, en de riolen worden getest op virus deeltjes. Tot nu toe zijn alle kleine uitbraken te herleiden geweest tot grens werkers en mensen in en om de MIQ faciliteiten.quote:Op dinsdag 16 maart 2021 20:01 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Een sluimerend virus lijkt toch wel onwaarschijnlijk. De wiskundige modellen (en die zijn niet heel onbetrouwbaar bij lage aantallen) zegt dat een epidemie niet makkelijk klein blijft. Het sterft uit (en wacht op nieuwe introductie) of groeit. Zeker in een westers land, waar men alert is zullen er snel genoeg besmettingen opgepikt worden als het weer gaat groeien. Of Australie het makkelijk buiten kan houden is een tweede vraag (als ze verstandig zijn vaccineren ze eerst de mensen die te maken hebben met een quarantaine hotel), maar dat sluimeren gaat er bij mij niet in.
Bron: NOS blog, 18-3-2021quote:Nieuw-Zeeland hoopt snel toeristen toe te laten
Voor het eerst sinds het begin van de coronapandemie denkt Nieuw-Zeeland eraan om weer toeristen toe te laten. Vicepremier Robertson zei op de nationale radio dat een overeenkomst daarover met Australië volgende maand al gesloten kan worden. Ook wil Nieuw-Zeeland weer mensen toelaten uit verschillende eilandengroepen, zoals de Cookeilanden en Niue.
Nieuw-Zeeland ging in maart 2020 op slot voor reizigers. Op enkele uitzonderingen na mochten alleen Nieuw-Zeelanders en mensen die in Nieuw-Zeeland wonen het land in. Het land geldt als voorbeeldland vanwege de zeer strikte maatregelen en de succesvolle aanpak van het virus.
Hier hebben ze het al over sinds april 2020. Er is wel een eenzijdige bubbel met Australie, en met wat andere landen in de stille oceaan, maar tot op heden is er nog steeds geen toegang zonder quarantaine... I'll believe it when i see it....quote:Op donderdag 18 maart 2021 10:07 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
[..]
Bron: NOS blog, 18-3-2021
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |