Dit!quote:Op dinsdag 23 februari 2021 07:45 schreef Jordy-B het volgende:
Zoek op marktplaats een leuke auto en ga aan de hand van gewicht en kenteken eens kijken wat wegenbelasting en verzekering je maandelijks gaan kosten. Verzekering zal een van de grootste kostenposten zijn.
Idd, iets met een muizenhart dat ze in een olifant stoppen. Nooit begrepen waarom sommige moderne stationwagons van 1300kg geleverd worden met een 1.0 driecilinderquote:Op dinsdag 23 februari 2021 08:45 schreef ToT het volgende:
En ga niet voor een auto met een klein motortje dat belachelijk veel pk's levert.
Nog los van de verzekering; dat soort opgefokte motorblokjes hebben heel snel problemen. Ik was er vorig jaar ook zowat ingetrapt toen ik een Citroën C4 wilde kopen.
Zo hebben TSI-motorblokken die o.a. in Volkswagens zitten ook vaak problemen?
Het zal wel aantrekkelijk zijn voor de lease zo'n slow bluemotion motortje.quote:Op dinsdag 23 februari 2021 10:11 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Idd, iets met een muizenhart dat ze in een olifant stoppen. Nooit begrepen waarom sommige moderne stationwagons van 1300kg geleverd worden met een 1.0 driecilinder
Of ja, ik begrijp het wel, emissies en wetgeving etc. Maar goed, dit soort auto's vallen toch buiten budget van TS.
Gewoon een Starletje ofzo kopen en gaan met die banaan
Laag verbruik, lage emissie, goedkoop in de belastingen, veel power........fakking duur in reparaties.quote:Op dinsdag 23 februari 2021 10:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het zal wel aantrekkelijk zijn voor de lease zo'n slow bluemotion motortje.
Die TSI motoren tot 2014 idd. Iets met een distributieketting die oprekte wat voor dure reparaties zorgt. In 2014 zijn ze weer overgegaan op de ouderwetae distributieriem. Maar die auto's heb je niet binnen budgwt van TS.quote:Op dinsdag 23 februari 2021 08:45 schreef ToT het volgende:
En ga niet voor een auto met een klein motortje dat belachelijk veel pk's levert.
Nog los van de verzekering; dat soort opgefokte motorblokjes hebben heel snel problemen. Ik was er vorig jaar ook zowat ingetrapt toen ik een Citroën C4 wilde kopen.
Zo hebben TSI-motorblokken die o.a. in Volkswagens zitten ook vaak problemen?
Ik heb een Toledo gehad, prima wagen! Comfortabel, zag er in die tijd erg goed uit (nu duidelijk gedateerd), nooit problemen mee gehad!quote:Op dinsdag 23 februari 2021 16:30 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Die TSI motoren tot 2014 idd. Iets met een distributieketting die oprekte wat voor dure reparaties zorgt. In 2014 zijn ze weer overgegaan op de ouderwetae distributieriem. Maar die auto's heb je niet binnen budgwt van TS.
Voor TS, kijk ook eens naar merken als Seat en Skoda. Allemaal VW techniek. Ik rij al 5 jaar naar tevredenheid in een Seat uit 2007 die ik indertijd voor ¤4000 heb gekocht.
Maar dan dus wel oppassen voor de 1.2 TSI motoren.
Dat past niet binnen zijn budget. Dwz, dan mankeert er wat aan.quote:
Je kan me veel wijsmaken, maar een SEAT Ateca 1.0 3cilinder rijdt echt hemels ten opzichte van zo'n stink Fiesta a 1200 kilo met een 1.3 4cilinder. Tegenwoordig is het best wel goed spul.quote:Op dinsdag 23 februari 2021 10:11 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Idd, iets met een muizenhart dat ze in een olifant stoppen. Nooit begrepen waarom sommige moderne stationwagons van 1300kg geleverd worden met een 1.0 driecilinder
Of ja, ik begrijp het wel, emissies en wetgeving etc. Maar goed, dit soort auto's vallen toch buiten budget van TS.
Gewoon een Starletje ofzo kopen en gaan met die banaan
Nieuw inderdaad. Maar met 150.000 km op de klok?quote:Op woensdag 24 februari 2021 00:00 schreef Fcu030 het volgende:
[..]
Je kan me veel wijsmaken, maar een SEAT Ateca 1.0 3cilinder rijdt echt hemels ten opzichte van zo'n stink Fiesta a 1200 kilo met een 1.3 4cilinder. Tegenwoordig is het best wel goed spul.
Mjah, kijk naar Ford. Die zijn al vanaf 2012 bezig met die 1.0 ecoboost motoren. Daar was een koelingsprobleempje mee wat snel op te lossen was en verder rijden ze er nog steeds mee rond. Als die motoren dikke problemen zouden veroorzaken na 150k kilometers dan waren ze er al lang mee gestopt.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 13:12 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Nieuw inderdaad. Maar met 150.000 km op de klok?
Zo’n klein blokje wordt thermisch enorm belast. Je hebt bij dat soort blokjes al veel koppel bij lage toeren. Zeker als je motor koud is, krijgt je motor op z’n donder als je op koppel rijdt met lage toerentallen.
Ik zou het wel weten als ik een keuze voorgelegd krijg. Voeg toch liever wat veiliger in dan te beschikken over een trage lompe maar wel degelijke zuipschuit.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 13:12 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Nieuw inderdaad. Maar met 150.000 km op de klok?
Zo’n klein blokje wordt thermisch enorm belast. Je hebt bij dat soort blokjes al veel koppel bij lage toeren. Zeker als je motor koud is, krijgt je motor op z’n donder als je op koppel rijdt met lage toerentallen.
Enige juiste advies :-)) Afentoe wat olie erop en gassenquote:Op dinsdag 23 februari 2021 10:11 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
[...]
Gewoon een Starletje ofzo kopen en gaan met die banaan
Daarbij rijd het gros de turbo niet netjes warm voordat er getrapt gaat worden. Dus met een dure turbo reparatie als resultaat.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 13:12 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Nieuw inderdaad. Maar met 150.000 km op de klok?
Zo’n klein blokje wordt thermisch enorm belast. Je hebt bij dat soort blokjes al veel koppel bij lage toeren. Zeker als je motor koud is, krijgt je motor op z’n donder als je op koppel rijdt met lage toerentallen.
Precies en weg is je behaalde besparing op benzine. Lekker links laten liggen die koffiemolens met turbo’s als je tweedehands zoekt.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 14:45 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Daarbij rijd het gros de turbo niet netjes warm voordat er getrapt gaat worden. Dus met een dure turbo reparatie als resultaat.
Dit !! + de rest van het advies van Sounddragon. En koop een auto met aantoonbaar onderhoud(ingevuld serviceboekje!) Koop ook geen auto die 5000km per jaar heeft gereden(vaak nog kleine stukjes ook). Je kunt beter een auto kopen die 10 á 15K per jaar heeft gereden want die heeft waarschijnlijk de normale service intervallen gehad. Kijk ook ff onder de oliedop of er niet allemaal aangekoekte zwarte prut zit. Als dat zo is dan zijn er meestal kleine stukken mee gereden en/of is er te weinig olie ververst.quote:Op dinsdag 23 februari 2021 23:45 schreef Sounddragon het volgende:
Enige tip die ik TS mee kan geven is om EERST 1000¤ fysiek uit de hele vergelijking en budgettering te halen, en die in een potje stoppen voor de ellende die komen gaat. En als die ellende niet komt, laat je hem voor dat geld zover mogelijk technisch op 0 zetten..
Dat witte is sludge en is ook niet goed nee, zie je vaak aan de binnen/onderkant vd olievuldop of aan de peilstok.(komt voornamelijk door korte stukjes rijden en kan soms ook weer verdwijnen als je lange stukken gaat rijden, het vocht verdampt dan)quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.terwijl het er zo uit moet zien links zoals het hoort en rechts wat ik bedoel(dit kun je zien als je kijk waar je de olievuldop verwijdert;SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
quote:Op donderdag 4 maart 2021 20:49 schreef Snowsquall het volgende:
[..]
Dat witte is sludge en is ook niet goed nee, zie je vaak aan de binnen/onderkant vd olievuldop of aan de peilstok.(komt voornamelijk door korte stukjes rijden en kan soms ook weer verdwijnen als je lange stukken gaat rijden, het vocht verdampt dan)
Wat ik bedoelde is vervuiling door te weinig olie verversen en heel veel korte stukjes rijden waarbij de motor niet eens op bedrijfstemperatuur komt....dan krijg je zoiets;SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.terwijl het er zo uit moet zien links zoals het hoort en rechts wat ik bedoel(dit kun je zien als je kijk waar je de olievuldop verwijdert;Oh, zo. Ja, dat zou ook goed kunnen, maar jij zei "kijk onder de vuldop" dus ik dacht dat je die mayo bedoelde.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je de vuldop verwijdert en 'in' de motor kijkt en je ziet net als bij de bovenste foto die vervuiling dan laat de auto maar staan. Op het moment dat jij veel en lange stukken gaat rijden komt die vervuiling 'los' en gaat door de motor circuleren......en uiteindelijk de (tegenwoordig) kleine oliekanaaltjes verstoppen waardoor er geen smering meer is en je motor of turbo etc in de soep draait..quote:Op donderdag 4 maart 2021 21:40 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Oh, zo. Ja, dat zou ook goed kunnen, maar jij zei "kijk onder de vuldop" dus ik dacht dat je die mayo bedoelde.
Kost het wel, onderhoud is zomaar duurder dan brandstof.quote:Op dinsdag 23 februari 2021 07:45 schreef Jordy-B het volgende:
Zoek op marktplaats een leuke auto en ga aan de hand van gewicht en kenteken eens kijken wat wegenbelasting en verzekering je maandelijks gaan kosten. Verzekering zal een van de grootste kostenposten zijn.
Als de auto een beetje normaal gebruik heeft (1:15), reken je voor brandstof zo'n 11-12 cent/km (dus 10.000 km/jaar is dan ¤1200 aan benzine).
Je moet ook geld opzijzetten voor beurten, reparaties, etc. Het ligt een beetje aan de auto. Ik zou, afhankelijk van de auto, veilig gaan zitten en een euro of 1000-1500 reserveren. Dat kost het niet, maar dan kom je niet gelijk in de problemen als je eens een grotere reparatie moet laten verrichten.
Japanners (behalve Nissan) zijn in de regel het meest betrouwbaar en komen fluitend door de APK, maar als je dan toch iets moet vervangen, zijn ze wel duurder.
Ik heb zelf nog nooit meer dan ¤850 aan onderhoud betaald. Maar dat ligt er heel erg aan wat voor auto je kiest.quote:Op vrijdag 5 maart 2021 06:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kost het wel, onderhoud is zomaar duurder dan brandstof.
Anyhow, bij mij is de verdeling 1/3 1/3 1/3.
Heb de indruk dat de onderhoudskosten wat hoog lagen maar tussen de 25-30ct per kilometer zal het wel blijven liggen. Even afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt.. Variabele kosten kunnen wel zakken naar 20cent.
Oja bij onderhoud rekende ik wel ook afschrijving...
Een TDI als eerst auto? Je betaald je werkelijk blauw aan wegenbelasting zonder dat je weet hoe veel KM je gaat rijden per jaar.quote:Op zondag 7 maart 2021 11:04 schreef Hendroit het volgende:
Polo 1.2 tdi is wel leuk als eerste auto, zuinig en redelijk betrouwbaar.
Eventueel laten chippen gaat dan van 75 naar 105pk dan rijdt ie wel een stuk beter
Rijdt prima als het een turbo is, maar die heb je nog niet voor 4000-5000.quote:Op woensdag 10 maart 2021 13:54 schreef VenusFlyTrap het volgende:
Ik zou zelf heel ver weg blijven van een (Ford Fiesta) 3 cilinder. Wat een koekblik. Rijdt voor geen meter.
Wat vreemd.quote:Op dinsdag 23 februari 2021 08:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit!
De verzekering heeft bij sommige modellen echt een totaal ander prijskaartje als het gaat om een jonge bestuurder.
VW Golf, Honda Civic, enz zijn in de verzekering erg duur als je jong bent. Dat kan op model echt heel veel schelen, dat zit m niet alleen in de nieuwwaarde en het aantal PK's.
Die maken zoveel herrie bij 120km/uur dat je niet eens normaal kan communiceren met je bijrijder..quote:Op zondag 7 maart 2021 11:04 schreef Hendroit het volgende:
Polo 1.2 tdi is wel leuk als eerste auto, zuinig en redelijk betrouwbaar.
Eventueel laten chippen gaat dan van 75 naar 105pk dan rijdt ie wel een stuk beter
Moet je in een fully tuned Honda Civic proberenquote:Op donderdag 11 maart 2021 07:31 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Die maken zoveel herrie bij 120km/uur dat je niet eens normaal kan communiceren met je bijrijder..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |