abonnement Unibet Coolblue
  maandag 22 februari 2021 @ 16:33:04 #1
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_198148512
Salaam broeders. Ik lees momenteel de Koran en per hoofstuk ga ik 'm reviewen! Zelf ben ik agnost/atheïst (ik geloof niet in God en verwacht niet dat ik dat ooit zal doen. Maar 0.00000001% kans is nog steeds een kans dat het allemaal waar is).

Waarom?
Ik ben geïnteresseerd in religie. Er wordt veel over de Islam gezegd en geschreven, maar welke niet-moslim doet de moeite de Koran te lezen? Dit is de bron der bronnen van de Islam. De auteur IS god/Allah (via Mohammed). Wellicht vinden fokkers het interessant om mijn samenvattingen vanuit niet-religieus oogpunt te lezen. Ik moet nog even aanzien hoe lang ik het volhou, maar tot nu toe lees ik het boek met interesse (al is het soms wel ff doorzetten).

Versie
Mijn versie heet De Levende Koran en is samengesteld door stichting Lezen Leven. Via gratiskoran.nl kun je hem (gratis) bestellen, maar blijkbaar kost het die stichting 8.50 euro voor het drukken van een exemplaar, dus ik zou het alleen doen als je hem ook daadwerkelijk wil lezen. Het is een Nederlandse vertaling door de stichting zelf, die benadrukt dat welke vertaling dan ook geen eer doet aan de enige echte Arabische versie. In het voorwoord staat dat uitgebreid beschreven, plus wat (handige) lijstjes met vertalingen van Bijbelse namen naar Arabisch, alle namen van Allah, overzicht van hoofdstukken en dergelijke. Verder is deze versie voorzien van commentaar van de stichting zelf. Meestal bestaat dat uit uitleg van bepaalde (vaak Arabische begrippen) of wat context (bv als Allah verwijst naar Bijbelverhalen of personen zonder die expliciet te benoemen.) De stichting is aanhanger van de Soenitische stroming (heb ik nagevraagd).

Hoofdstuk 1. Soera Al- Fatiha. (8 verzen])
Deze opening is een korte samenvatting van wie/wat Allah is. Volgens Lezen Leven is het een samenvatting van de hele Koran. Het is zo kort dat je hem zelf makkelijk even doorneemt (linkje).
Allah is barmhartig, genadevol etc. voor degene die hem volgen, that's about it. Dit soort teksten zal Allah talloze keren gebruiken aan het eind van verzen, als een 'reminder' neem ik aan.

Hoofdstuk 2. Soera Al-Baqara ('het kalf/het rund') (286 verzen, 39 pagina's)
Dit hoofstuk heeft twee thema's die door elkaar lopen
- Recap van Eerste en Tweede testament
- Regels van Allah
Een hoop verzen in de eerste helft begint met 'en (gedenk) toen ...' gevolgd door een samenvatting van verhalen waarin de eerdere profeten Musa (Mozes) of Isa (Jezus) en anderen in voorkomen. Zeker in de eerste helft van het hoofdstuk worden deze passages vaak opgevolgd met het veroordelen van mensen die (nog steeds) het christendom of jodendom. Dat zijn 'dwalers', want de Islam is immers de laatste versie van Gods boodschap. Christenen en joden ('kinderen van Israil', nakomelingen van Mozes) waren in hun tijd goed bezig, maar negeren de update van de Islam als het ware.

De titel van dit hoofdstuk: 'het rund' of 'de koe' is een apart verhaaltje dat in een paar verzen wordt verteld. Volgers van Musa moesten van Allah een rund slachten. Ze wisten niet welke het was, dus vroegen ze Musa telkens om duidelijkere beschrijvingen van hoe dat rund er dan uit moet zien. Uiteindelijk zegt Allah (via Musa) na de zoveelste vraag, dat het een geel, haast lichtgevende koe is. Die vinden de volgers, maar die koe is wel extreem duur. De boodschap is volgens mij dat je niet te veel vragen moet stellen over het geloof, maar gewoon alles moet aannemen wat in de Koran staat. Het is immers het letterlijke woord van een onfeilbare God.

Ongelovigen gaan naar 'het vuur.' Dat heeft Allah wel duidelijk gemaakt in de tig verzen waarin hij dat beschrijft. Met name de mensen die bewust zich de rug toekeren aan Allah. Onwetenden zoals analfabeten kunnen altijd nog moslim worden, maar degenen die de Koran wél kennen en 'wegkijken', die zijn rijp voor de hel.

Allah zet een aantal regels vrij gedetailleerd op een rij in, per thema, een reeks verzen. De Ramadan bijvoorbeeld, moet zo en zo lang duren. Ben je ziek, moet je die dagen op een ander moment inhalen. Ook is er veel aandacht voor zakat (geven aan de armen). Ook daar kleven allerlei regeltjes aan, die vooral te maken hebben met hoe veel je te besteden hebt. Maar het allerbelangrijkste is nog wel dat je niet opschept over je giften. Meerdere verzen benadrukken dat dit slecht is voor je innerlijke geest, maar je ook minpunten oplevert bij Allah, die je op de laatste dag immers de toegang tot de hemel geeft (of juist niet).

Verder zijn er opvallend veel regels over echtscheidingen. Je mag max twee keer van elkaar scheiden, binnen een periode van vier maanden mag de man z'n vrouw 'terugnemen', als ze zwanger blijkt gelden weer wat aangepaste regels. Al met al viel het me op dat scheiden in de Koran meestal wordt beschreven als een keuze is van de man en vrouw samen, maar dat de man als het er op aankomt meer rechten heeft. Een vrouw kan volgens mij geen scheiding aanvragen en krijgen zonder toestemming van de man. De vrouw wordt gezien als een soort eigendom van de man, is mijn indruk.

Het hoofdstuk sluit af met een groot aantal regels over het uitlenen van geld en spullen. Rente vragen is verboden volgens de Islam (geen idee of inflatiecorrectie daar onder valt). Ook zijn er enorm strenge regels, zoals dat afspraken over leningen altijd op schrift moeten worden gesteld en dat daarbij altijd meerdere getuigen aanwezig moeten zijn, die in geval van onenigheid van pas kunnen komen. Vraag me af hoe moslims dit anno nu doen.

SAMENVATTING: Al-Baqara is een mix van regels en van terug verwijzing naar oudere geschriften. Het viel me op hoe veel detail er zit in de regels. Voor verschillende scenario's zijn weer aparte subregels. In dat opzicht is dit hoofdstuk voor een deel net een wetboek. Verder zijn er heel wat verzen die weinig zeggen behalve dat Allah groot/genadevol etc is. Veel verzen eindigen ook weer met 'Allah is genadevol, alwetend' enz.
:')
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 22 februari 2021 @ 16:39:47 #2
74056 crew  ToT
pi_198148600
Tof idee! ^O^

Natuurlijk zullen er wel mensen zijn die zullen zeggen dat je het niet te letterlijk in plat Nederlands moet lezen en het in de originele Arabische taal moet lezen omdat dat meer diepgang heeft enzo, en dat sommige mensen hun hele leven op bepaalde zaken in de Koran studeren en nog steeds de echte diepe betekenissen er achter niet kunnen doorgronden.

Fuck it; plat Nederlands is prima voor nu! ^O^
Dan maar eventuele vertaalfoutjes van maagden versus druiven, of riviertje onder de voeten versus zwanger zijn.
Ook vergissingen tussen mensen met dezelfde naam die eeuwen uit elkaar geleefd hebben boeien nu ff niet. :)
  maandag 22 februari 2021 @ 16:47:17 #3
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_198148720
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 16:39 schreef ToT het volgende:
Tof idee! ^O^

Natuurlijk zullen er wel mensen zijn die zullen zeggen dat je het niet te letterlijk in plat Nederlands moet lezen en het in de originele Arabische taal moet lezen omdat dat meer diepgang heeft enzo, en dat sommige mensen hun hele leven op bepaalde zaken in de Koran studeren en nog steeds de echte diepe betekenissen er achter niet kunnen doorgronden.

Fuck it; plat Nederlands is prima voor nu! ^O^
Dan maar eventuele vertaalfoutjes van maagden versus druiven, of riviertje onder de voeten versus zwanger zijn.
Ook vergissingen tussen mensen met dezelfde naam die eeuwen uit elkaar geleefd hebben boeien nu ff niet. :)
Die stichting (en dat zullen de meeste moslims vinden) schrijft in het voorwoord dat een niet-perfecte vertaling altijd beter is dan geen vertaling beschikbaar hebben.
En ik ga zeker niet op de komma's letten. Kan best zijn dat ik dingen verkeerd interpreteer, dus moslims, schroom niet om me te verbeteren.

Ik heb soms dingen opgezocht maar dat doe ik niet bij alle verzen die ik niet snap, en dat zijn er wel meer dan één.
:')
pi_198163922
Sowieso wordt de schoonheid van het Arabisch en de beperkingen van vertalingen sterk overdreven vanwege de vermeende goddelijke oorsprong van de tekst. Dus ik zou niet al teveel aandacht besteden aan moslims die menen dat je zonder kennis van het arabisch de tekst niet goed kunt begrijpen.

Ik ben ooit es begonnen aan de Koran, ook in het kader van een basiscursus arabisch, maar ik werd al gauw flauw van het repetititieve en vermanende karakter van de tekst. Wat dat betreft kan ik de bijbelse verhalen veel meer waarderen, ook omdat ik die taal veel beter machtig ben en dus de literaire structuur kan herkennen.
-
  woensdag 3 maart 2021 @ 21:14:08 #5
240618 Micson
The lonely stoner
pi_198308903
Ik vond vooral de do's en don'ts over het slaan van je vrouw erg inspirerend.
  woensdag 10 maart 2021 @ 20:26:37 #6
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_198433620
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 16:39 schreef Haushofer het volgende:
Sowieso wordt de schoonheid van het Arabisch en de beperkingen van vertalingen sterk overdreven vanwege de vermeende goddelijke oorsprong van de tekst. Dus ik zou niet al teveel aandacht besteden aan moslims die menen dat je zonder kennis van het arabisch de tekst niet goed kunt begrijpen.

Ik ben ooit es begonnen aan de Koran, ook in het kader van een basiscursus arabisch, maar ik werd al gauw flauw van het repetititieve en vermanende karakter van de tekst. Wat dat betreft kan ik de bijbelse verhalen veel meer waarderen, ook omdat ik die taal veel beter machtig ben en dus de literaire structuur kan herkennen.
Bijbel zit ook nog iets van een spannend verhaal in.
pi_198617208
quote:
6s.gif Op maandag 22 februari 2021 16:33 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ik lees momenteel de Koran en per hoofstuk ga ik 'm reviewen!
Maak jezelf niet belachelijk.
  zondag 21 maart 2021 @ 15:45:42 #8
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198619756
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 20:26 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Bijbel zit ook nog iets van een spannend verhaal in.
Ja, als kind vond ik de vertellingen over Jozef en Simson best mooi, en natuurlijk het kruisigingsdrama met het verraad van Judas. Klassiekers in het verhalende genre.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')