abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198129312
Beste forummers,
Wij willen een nieuwbouwhuis gaan kopen, belangrijke voorwaarde is een oprit en aangebouwde garage die via binnen te bereiken is. De woning die we op het oog hebben voldoet hier aan, al is de deur richting garage 'optioneel'.
Op zich geen probleem, ware het niet dat de garage een houtskeletbouw betreft die ongeisoleerd is. De deur zal vanuit de keuken direct toegang geven tot de garage, betreft dan een 'buitendeur' vanwege het temperatuursverschil tussen garage en keuken.

Dit laatste doet ons heel erg twijfelen of het wel verstandig is, ik ben heel erg bang dat het gaat tochten in de keuken. Is er iemand met ervaringen die kan adviseren?
Een bijkeuken is helaas geen optie. Wat wel een optie is, is dat ik de garage zelf ga isoleren óf een soort tochtsluis creëer. Heb nu de vraag uitstaan bij de makelaar of de vloer wel geïsoleerd is.

nb de garage is ook niet verwarmd en wordt voornamelijk gebruik voor opslag fietsen/spullen, frituurplek, vriezer enz. Er komt geen auto en het hoeft geen leefruimte te zijn waar de temperatuur constant 21 graden is.
Lalalalaaa
pi_198129369
Ik zou een sluis maken waar je ook een schoenenrekje en een krat bier kwijt kan.

Mocht je de garage later isoleren dan kan je die altijd weer opheffen.

Als je een plattegrond hebt, zijn er vast wel meer mensen die je advies kunnen geven ;)
pi_198129427
Ook over na zitten denken, maar die ruimte is er niet zonder helemaal de keuken in te komen. Of ik moet hem erg klein houden (60x100) maar dat heeft weer weinig zin.
Lalalalaaa
pi_198129442
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:56 schreef axzel het volgende:
Ook over na zitten denken, maar die ruimte is er niet zonder helemaal de keuken in te komen. Of ik moet hem erg klein houden (60x100) maar dat heeft weer weinig zin.
Ik bedoel in de garage. Of kan dat niet? Je kan toch een kleine ruimte maken met een extra deur en die ruimte (de sluis) zover mogelijk is voorzien van isolatie.

Maar nogmaals, we hebben zonder tekeningen geen idee hoe het eruit ziet.
pi_198129506
Het is niet ideaal om een sluis te maken, vanwege de deur naar buiten. In de tijd dat ik die heb gemaakt, kan ik ook de garage isoleren.
Heb een foto bijgevoegd:

Lalalalaaa
pi_198129550
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:59 schreef axzel het volgende:
Het kan niet echt, vanwege de deur naar buiten. Heb een foto bijgevoegd:

[ link | afbeelding ]
Isolerende deur een optie? Gelijk ook kijken naar brandwerendheid.
Je hebt ze die in de buurt zitten van HR++ glas qua isolatie.
pi_198129619
Inderdaad je moet dat tochtvrij kunnen afsluiten lijkt mij met misschien al wel gewoon een buitendeurdeur. Het is niet zo dat elke voor of achterdeur aangesloten op de buitenlucht enorm tocht.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 21-02-2021 14:05:37 ]
pi_198129628
Wij maken ook een bijkeuken in de garage bereikbaar vanuit binnen.Onze garage is al geisoleerd. We delen hem nu dus 2 delen en isoleren de nieuwe scheidingswand. En een goede deur in de keuken naar de bijkeuken. OOk leggen we vloerverwarming door in bijkeuken dus geen kou. De nieuwe deur naar buiten is goed geisoleerd qua glas.
pi_198129668
Ben je bang dat het gaat tochten met de deur dicht, of dat het koud wordt doordat je steeds de deur opent? Dat eerste lijkt me met een buitendeur onwaarschijnlijk, je hebt deze zorgen denk ik ook niet over een tuindeur in je keuken of woonkamer. Dat tweede hangt er denk ik van af hoeveel je de deur gaat gebruiken, ga je eens per dag daarlangs om je fiets te pakken, of ga je je hele keukenvoorraad en alle dagelijkse potten en pannen daar neer zetten en staat die deur dan praktisch de hele dag open?
pi_198130019
Als ik het allemaal zo lees is het prima te doen om te beginnen met een functionerende buitendeur vanvoldoende kwaliteit en vervolgens je garage te isoleren.

En dat het ook niet zo heel veel uitmaakt als het garage-isolatieproject wat vertraging oploopt, want als de deur standaard na elke passage wordt gesloten zal er niet echt sprake zijn van tocht.
pi_198130646
Tocht is denk ik het verkeerde woord. Maar het zou kunnen, als er flink geventileerd wordt, zoals met de afzuigkap, er koude lucht langs de deur binnengezogen wordt.
.
  zondag 21 februari 2021 @ 16:55:45 #12
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_198132190
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:50 schreef axzel het volgende:
Dit laatste doet ons heel erg twijfelen of het wel verstandig is, ik ben heel erg bang dat het gaat tochten in de keuken. Is er iemand met ervaringen die kan adviseren?
Zit er geen deur dan bij die rij ramen die getekend zijn aan de rechterzijde van de tekening? Zo ja, dan heb je daar toch hetzelfde "probleem"?

Wat voor deur gaan ze eigenlijk leveren tussen je keuken en garage? Een binnendeur of een buitendeur?

quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:59 schreef axzel het volgende:
Het is niet ideaal om een sluis te maken, vanwege de deur naar buiten. In de tijd dat ik die heb gemaakt, kan ik ook de garage isoleren.
Die sluis kan je natuurlijk ook door de bouwer laten meenemen: Zou je hooguit 1000 euro mogen kosten voor wat gibo-blokken, een extra binnendeur en een lichtpunt.
So we just called him Fred
pi_198132487
Klopt, die twee 'deuren' rechts zijn openslaande tuindeuren. Ze leveren overigens een buitendeur voor in de keuken, als ik jullie berichten zo lees zou dat geen probleem mogen geven.
Meerwerk bij een nieuwbouw woning gaat altijd 5x over de kop helaas.....
Lalalalaaa
pi_198144478
Waarom wil je die verbinding tussen de garage en de keuken?

Wil je het echt als bijkeuken gebruiken dan zou ik inderdaad isoleren en eigenlijk meteen bij de bouwer vragen of zij hem in geïsoleerd kunnen opleveren en dan ook echt de garage helemaal in de isolatieschil te doen. Dan moet je er ook geen kanteldeur in willen (dat levert een bak kou op) en zou ik dat laten vervangen door deuren met een deel raam erin zodat het ook nog wat lichter wordt.
Wat je nu gaat krijgen is dat je garage tegen je huis wordt aangezet, dus je huis wordt gemetseld en de kant waar hij tegen je huis zit kijk je straks tegen de buitenmuur aan. Dat kan je prima zelf isoleren, maar of het mooi wordt en hoeveel ruimte het je kost...

Wij hebben er destijds voor gekozen om de garage helemaal in de isolatieschil te doen. Er ligt zelfs vloerverwarming en die staat ook (minimaal) aan. We hebben een loopdeur (hout) in de garage aan de voorkant, maar ook van die openslaande garagedeuren. Toen het vorige week zo koud was voelde je het verschil wel tussen garage en woning, maar het leverde geen enorme tocht op. De deur tussen garage en woning is overigens een speciale brandwerende deur. We gebruiken de garage nu inderdaad veel intensiever dan in ons vorige huis waar geen verbinding was. Maar in die garage kon het vriezen ondanks de spouwmuur en dat maakt het echt niet prettig als we daar wel een verbinding gehad hadden.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_198144913
Tja ze bieden niet de optie om de garage niet tegen de woning aan te bouwen, maar ze bieden ook de optie niet om hem volledig te isoleren.
Overigens wil ik hem niet als bijkeuken gebruiken, hij hoeft ook niet volledig in de isolatieschil. Het wordt een ruimte waar ik spullen opberg (fietsen, gereedschap, tuinkussens) en incidenteel eens kan klussen of frituren op de werkbank.

Het hoeft er dus niet constant 21 graden te zijn, maar ik wil niet door de regen lopen om bij de garage te raken.
Lalalalaaa
pi_198145469
Besef dat de garage zoals zij die nu leveren niet optimaal is voor gereedschap, kussens etc. Onze ervaring met de garage met spouwmuur was dat het met vocht nog mee viel, maar het werd er echt heel koud. Dus ik zou goed navragen hoe ze dat willen. Helaas is er bijna geen nieuwbouw meer te vinden met een normale stenen garage, reden waarom wij het maar deels zelf gedaan hebben. Worden je binnenmuren gemetseld of gegoten (beton), ik ben geen held in tekeningen lezen, misschien is het daar wel af te lezen.
pi_198179621
Inmiddels heb ik wat meer info gekregen van de aannemer. De wanden zijn afgewerkt met gipsblokken en aan de buitenzijde met zweedse rabatdelen. Hier zit geen isolatie in.
De vloer is volledig geisoleerd zoals de woning, het dak is 'licht geisoleerd' wat dat ook moge betekenen.
Lalalalaaa
pi_198181977
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 12:32 schreef axzel het volgende:
Inmiddels heb ik wat meer info gekregen van de aannemer. De wanden zijn afgewerkt met gipsblokken en aan de buitenzijde met zweedse rabatdelen. Hier zit geen isolatie in.
De vloer is volledig geisoleerd zoals de woning, het dak is 'licht geisoleerd' wat dat ook moge betekenen.
Waarschijnlijk afschotisolatie om de dakbedekking op te kunnen plakken. Dus geen Rc 6 maar een heel stuk lager.
pi_198186403
Is het niet mogelijk om alleen de vloer te laten storten en zelf de verdere opbouw te verzorgen?
Dan kun je de garage helemaal naar wens laten plaatsen
  woensdag 24 februari 2021 @ 21:47:30 #20
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_198188348
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 17:13 schreef axzel het volgende:
Klopt, die twee 'deuren' rechts zijn openslaande tuindeuren. Ze leveren overigens een buitendeur voor in de keuken, als ik jullie berichten zo lees zou dat geen probleem mogen geven.
Meerwerk bij een nieuwbouw woning gaat altijd 5x over de kop helaas.....
Dan zou ik me inderdaad geen zorgen maken. Áls je al tocht krijgt is de kans groter dat je openslaande deuren daarvoor gaan zorgen.
So we just called him Fred
pi_198194152
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 20:11 schreef SemPai het volgende:
Is het niet mogelijk om alleen de vloer te laten storten en zelf de verdere opbouw te verzorgen?
Dan kun je de garage helemaal naar wens laten plaatsen
Nope. Moet voldoen aan hetzelfde beeld als de overige garages.......
Lalalalaaa
pi_198195942
Of je laat ze de garage gewoon in baksteen bouwen en daarover heen rabbatdelen? Lijkt het tovh nog op de andere garages. Wat een geneuzel dat je zelf een huis koop en je dat moet conformeren aan hoe de rest van de huizen eruit zien.
  Moderator donderdag 25 februari 2021 @ 16:05:32 #23
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198199312
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 12:24 schreef Pendule het volgende:
Of je laat ze de garage gewoon in baksteen bouwen en daarover heen rabbatdelen? Lijkt het tovh nog op de andere garages. Wat een geneuzel dat je zelf een huis koop en je dat moet conformeren aan hoe de rest van de huizen eruit zien.
Tegen een fikse meerprijs wil men het vast wel anders doen dan in de rest van de wijk.
Is het gewoon niet mogelijk om achteraf met een voorzetwandje de garage te isoleren ? Afhankelijk natuurlijk van hoe handig je bent.
pi_198199516
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 16:05 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Tegen een fikse meerprijs wil men het vast wel anders doen dan in de rest van de wijk.
Is het gewoon niet mogelijk om achteraf met een voorzetwandje de garage te isoleren ? Afhankelijk natuurlijk van hoe handig je bent.
De vraag is maar hoe sterk die constructie is. Meestal zijn die houten krotjes neergezet voor 20 jaar.

Volgensmij was er zo’n regel dat je na een aantal jaar zelf afwijkende aanpassingen mocht maken zoals kleur enzo. Zou dat hier ook gelden? Dan kan je het gewoon laten verleppen dat aantal jaartjes en dan afbreken die handel.
pi_198210394
Wij hebben ook een buitendeur van de keuken naar de garage. Garage wel geïsoleerd maar deze hebben we zelf gebouwd na oplevering dus is een aantal weken ook de daadwerkelijke buitendeur geweest.

Tja.. precies hetzelfde als een voordeur hoewel hier uiteraard de gang meer als buffer fungeert. Heb liever een deur naar een niet geïsoleerde garage dan helemaal geen deur dus wat dat betreft...

Zou persoonlijk wel de garage isoleren.. sowieso vloer en dak. (muren kan je later zelf relatief makkelijk doen)
pi_198211870
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 16:16 schreef Pendule het volgende:

[..]

De vraag is maar hoe sterk die constructie is. Meestal zijn die houten krotjes neergezet voor 20 jaar.

Volgensmij was er zo’n regel dat je na een aantal jaar zelf afwijkende aanpassingen mocht maken zoals kleur enzo. Zou dat hier ook gelden? Dan kan je het gewoon laten verleppen dat aantal jaartjes en dan afbreken die handel.
Dat zal toch echt aan de regels in je gemeente liggen. Hier zou je er, terecht, niet mee wegkomen. Nog even los van dat je dat zelf toch ook niet moet willen.
pi_198276288
Uit ervaring kan ik je vertellen dat een normale opdekdeur zo krom als een hoepel gaat staan bij de temperatuurverschillen die je in deze situatie krijgt. Tocht verzekerd !

Ik zou echt een halletje in de garage maken dat je op een temperatuur kunt houden die in de buurt van die in de keuken ligt.
Eventueel de deur vanuit de garage naar buiten wat verplaatsen zodat je een klein bijkeukentje kunt maken.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  maandag 1 maart 2021 @ 21:51:13 #28
411456 Halveprijs
Twee keer de helft
pi_198276904
Ik neem aan dat hier een fatsoenlijke buitendeur in geplaatst wordt? Geen binnen deur o.d.?

quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 21:24 schreef quo_ het volgende:
Uit ervaring kan ik je vertellen dat een normale opdekdeur
Waarom plaats je dan een normale opdekdeur naar een ongeïsoleerde garage?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')