Wat leuk om al jullie verhalen en ervaringen te lezen. En ook leuk om al die verschillen te lezen.
Simon kwam vanochtend met de volgende vragen:
Wat voor geluid maakt een egel?
Hoe komt er water uit de kraan?
Eerder deze week vroeg ie wat "dus" betekent. Tja, dat is nog wel lastig uitleggen. Maar hij gebruikte het wel goed, want hij zei kort daarna "als je 4 autootjes hebt en nog 1, dan heb je er dus 5". Manlief en ik keken elkaar zo aan
Tellen kan hij al best goed, hij telt tot ong. 25, maar hij kan ook goed voorwerpen tellen of met spelletjes de ogen van de dobbelsteen tellen om te kijken hoeveel stapjes hij mag doen (weer tellen

). Hij vindt het ook leuk om gewoon dingen te tellen, alle auto's uit de kast en dan tellen en weer terugzetten en weer tellen.
Afgelopen weekend maakte hij in zijn eentje een puzzel van 50 stukjes.
Hij is wel heel erg bezig met cijfers en letters. Als we wandelen, dan noemt hij ook vaak huisnummers op (bv. huisnummer 356, dan noemt hij alle getallen apart op, wel altijd consequent achterstevoren, dus 6 - 5 - 3).
Hij wil bij alles ook weten wat er staat. Hij kan zijn naam al redelijk schrijven, de eerste helft gaat goed en de laatste letters gaan dan vaak in willekeurige volgorde. Hij herkent ook al diverse letters.
Motorisch snapt ie dan nog niets van trappers, hij probeert wel wat, maar snapt de techniek echt nog niet. Voor zichzelf opkomen doet ie ook nog niet echt.
Maar dat vind ik zelf ook nog steeds wel eens lastig
Hier ook wel lichtelijk OCD, vooral bij eten: niks mag elkaar aanraken. Op het bord mag vlees dus niet in aanraking komen met de saus (om vervolgens wel stukjes vlees in de saus te dippen

), aardappeltjes mogen ook niets aanraken, net als de groentes. Alles moet dus los van elkaar liggen. En hij is dan ook heel precies waar iets moet liggen. Als iets ook maar 2 mm verder komt te liggen, dan wat hij wil, is het drama niet te overzien

Gisteravond heeft Simon op het potje gepoept. Helemaal trots was ie en we hebben hem beloond met een nieuw kleurboek. Komende anderhalf week ben ik vrij, dan gaan we proberen om hem wat meer te stimuleren om op het potje of de wc te poepen. Na 3 stickers dan weer een verrassing ofzo. Dan na 6 stickers. Kijken of dat werkt. Hij was wel enthousiast over het vooruitzicht van nog een verrassing. Ik vrees echter dat hij weer terug wil naar de luier als hij merkt dat we niet tot in de eeuwigheid met kleine beloningen blijven komen

Wel heerlijk om al ontwikkelingen mee te maken