abonnement Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 16 september 2021 @ 10:33:30 #101
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201381212
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 09:52 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]
Wat gebruik jij dan nu? En waarom weg van Homey?
Ik gebruik nu beiden nog, maar dat is omdat ik aan het verhuizen ben dus ik wil in het nieuwe huis direct alles op het nieuwe platform gooien. Wat ik nu nieuw gebruik is een Hubitat.

De reden dat ik weg ben van Homey is een hele simpele. Homey is wifi only. Daar mijn wifi in het huidige huis niet stabiel is, en met regelmaat weg valt, valt Homey ook weg, maar waar andere devices terug online komen als wifi weer terug is (na een handmatige reboot van de modem) komt Homey dat niet. Die moet ik dus ook rebooten, wat effectief de stekker eruit trekken is want via de app is Homey dan niet meer bereikbaar.

Nou, dat vond ik irritant. Toen kwam ik Hubitat tegen. Die is hier nergens te koop dus die heb ik uit het buitenland laten komen. Dat ding is bekabeld. Ik heb nu in het nieuwe huis eigenlijk alles daar op zitten, en het werkt echt als een trein. Lampen zijn instant aan of uit. Bij Homey zat daar een vertraging in, en soms reageerden lampen gewoon niet, of van de 4 lampen gingen er maar 2 aan bijvoorbeeld, of een lamp ging aan maar ging niet naar de correcte felheid.

Om dat te omzeilen heb ik dus wachttijden van een halve sec tot een sec in moeten bouwen om zeker te weten dat alle lampen aan gaan. Maar dat betekent bij een seconde per lamp in de zitkamer met 4 lampen dus een verschil van 4 seconden tussen dat de 1e lamp aan is tot dat de 4e aan is. Nou, dat soort fratsen begon ik me steeds meer aan te irriteren.

Met Hubitat is het dus letterlijk instant. ALLE lampen gaan aan, in 1x zonder gedoe, elke keer weer. Nu zou dat met Homey wellicht ook in het nieuwe huis het geval zijn geweest omdat ik daar voor mijn netwerk niet meer afhankelijk ben van de modem van ziggo en ik m'n eigen (Unifi) netwerkspullen achter dat modem hang, maar ik heb die Hubitat inmiddels al dus die ga ik nu gewoon gebruiken.

Heeft wel een leercurve maar dat maakt het ook leuk.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_201382226
Heb je eigenlijk altijd een controller nodig of vebind je alle draadloze apparaten aan je wifi router?

Ik zie bevoorbeeld wifi stekker pluggen en schakelaars zoals:
https://www.kabelshop.nl/(...)T-i15152-t96621.html
https://www.kabelshop.nl/(...)T-i15154-t96617.html

Als ik hier de beschrijving lees zou je geen controller nodig hebben maar zou je alles met je telefoon en wandschakelaars kunnen bedienen?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  donderdag 16 september 2021 @ 12:55:06 #103
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201383246
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 11:39 schreef boegschroef het volgende:
Heb je eigenlijk altijd een controller nodig of vebind je alle draadloze apparaten aan je wifi router?

Ik zie bevoorbeeld wifi stekker pluggen en schakelaars zoals:
https://www.kabelshop.nl/(...)T-i15152-t96621.html
https://www.kabelshop.nl/(...)T-i15154-t96617.html

Als ik hier de beschrijving lees zou je geen controller nodig hebben maar zou je alles met je telefoon en wandschakelaars kunnen bedienen?
Je hebt niet perse een controller nodig.
Ik ken de functionaliteit van de Nedis app niet, maar wat je ziet van de losse apps is dat flows bouwen beperkt mogelijk is. Dus uitzonderingen programmeren is wat beperkter. Communiceren tussen verschillende merken, zo goed als onmogelijk (Dus met Nedis schakelaar, HUE lamp aan/uit zetten als Fibaro sensor aangeeft dat het donker is, gaat nie gebeuren).
pi_201383852
Ok, ik begin het denk ik nu een beetje te begrijpen. Zo'n controller is vooral voor de echte automatisering en wat ik wil kan je eigenlijk nieteens automatisering noemen, het is voor draadloos maken en met de telefoon bedienen.

Maar als ik bijvoorbeeld de luifel omhoog wil laten gaan als ik een regen sensor buiten zou hebben dan praat je over automatisering en zou zo'n controller zoals bijvoorbeeld Homey?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  Moderator donderdag 16 september 2021 @ 13:53:18 #105
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201384017
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 13:42 schreef boegschroef het volgende:
Ok, ik begin het denk ik nu een beetje te begrijpen. Zo'n controller is vooral voor de echte automatisering en wat ik wil kan je eigenlijk nieteens automatisering noemen, het is voor draadloos maken en met de telefoon bedienen.

Maar als ik bijvoorbeeld de luifel omhoog wil laten gaan als ik een regen sensor buiten zou hebben dan praat je over automatisering en zou zo'n controller zoals bijvoorbeeld Homey?
Hmmmmmjaennee.

Laten we als voorbeeld Somfy nemen. Somfy is een merk. Somfy doet bv rolluikmotoren maar nog veel meer. Somfy heeft bijvoorbeeld een controller, dat is de Tahoma. Dan zit je vast aan (dure) Somfy producten.

Dus die regensensor buiten moet Somfy zijn en de luifel die je omhoog wil laten gaan, die motor, die moet ook Somfy zijn, want Somfy praat met Somfy (dit is wat te kort door de bocht, maar voor het voorbeeld werkt het wel).

Zo'n regensensor kost bijvoorbeeld 80 euro, terwijl ook (niet somfy) regensensoren zijn die 20 euro kosten, maar die kun jij niet gebruiken want jouw Tahoma praat alleen maar met Somfy producten. In realiteit kan hij iets meer, en volgens mij praat dat ding standaard ook met Philips Hue, dus als de sensor regen detecteert gaat je luifel omhoog, en als jij een Philips Hue lamp ergens hebt die je aan wil laten gaan, dan kan dat ook.

Maar waar je heel snel tegen aan loopt is de beperkingen van veel controllers. Die kun je dan wel uitbreiden, bijvoorbeeld, voor de Tahoma kun je volgens mij een Z-Wave usb stick kopen, maar daar ga je al, dan moet je alweer iets kopen.

Ik zeg dan, als je zo ver wil gaan dat het niet alleen maar om je luifel gaat, dan kun je beter iets kopen wat out of the box al zo veel mogelijk protocollen spreekt.

Met andere woorden, ik kan dan een regensensor van 2 tientjes kopen, die mijn luifel met somfy motor omhoog laat gaan, en tegelijkertijd mijn Hue lampen onder de overkapping aan zet maar bijvoorbeeld ook de Ikea Tradfri lampen kan bedienen.

Wil jij bijvoorbeeld een sensor op je deur dat als je de deur open maakt er een lamp aan gaat? Kan, maar die sensoren (tenzij dure van Somfy zelf) praten Zigbee of Z-Wave, en dat praat jouw Tahoma niet standaard. Dus..... zie dikgedrukte.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 16 september 2021 @ 14:03:52 #106
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201384214
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 13:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hmmmmmjaennee.

lang verhaal
Gaat niet helemaal op in de casus van Boegschroef. Die wil een Nedis Stekker & Nedis Schakelaar kopen op Wifi en daar zit een App bij :P .
Maar verder klopt het natuurlijk wel wat je typt. Tis dat Boegschroef een ITer is/was dus dat ie je verhaal wel begrijpt. Maar voor een gemiddelde Nederlander gaat je verhaal denk ik wel wat stappen te ver ;) .
  Moderator donderdag 16 september 2021 @ 14:11:04 #107
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201384308
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 14:03 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Gaat niet helemaal op in de casus van Boegschroef. Die wil een Nedis Stekker & Nedis Schakelaar kopen op Wifi en daar zit een App bij :P .
Maar verder klopt het natuurlijk wel wat je typt. Tis dat Boegschroef een ITer is/was dus dat ie je verhaal wel begrijpt. Maar voor een gemiddelde Nederlander gaat je verhaal denk ik wel wat stappen te ver ;) .
Dat gaat te ver denk je? Nog meer Jip & Janneke denk ik niet dat ik 't uit kan leggen. :P
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 16 september 2021 @ 14:29:20 #108
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201384548
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 14:11 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat gaat te ver denk je? Nog meer Jip & Janneke denk ik niet dat ik 't uit kan leggen. :P
Ik had het klaar staan, maar dacht, boegschroef heeft voldoende aan jou omschrijving :P
pi_201394721
Klopt, ik kan hier veel mee, en natuurlijk dacht ik simpel te beginnen maar ik weet van mezelf dat over een jaar waarschijnlijk alles geautomatiseerd is. Ik ben alleen op de leeftijd gekomen dat ik niet alles zelf meer wil uitvinden en er is zoveel te vinden op internet dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar ik kan zeker vooruit met de info.

Nu was ik met een bestellijstje bezig en kom ik tot het volgende probleem, ik wil de schakelaars waar nu de lampen mee bestuurd worden ook vervangen met mooie knoppen maar.....

Ik kom 2 mooie types/merken tegen: Nedis en Novo.
Nedis heeft schakelaars met 1,2 en 3 knoppen en bediening voor rolgordijnen en luifels
Novo heeft schakelaars met 1,2 en 3 knoppen en dimmers

Natuurlijk zoek ik zowel dimmers, een 2 knop plaat en bediening voor rolgordijnen. Dan zou je zeggen dan koop je toch de dimmer en knoppen van Novo en de rolluik van Nedis, maar ik heb hier een plek waar ze met z'n 3e langs elkaar zitten. Dus dan wil ik graag 1 type....

Lang verhaal kort: Waarom heeft Nedis geen dimmers??? en weet iemand een merkt die wel alle drie de types heeft?

--edit--

Ik denk dat het vooral komt omdat ik mooie touch paneeltjes wil, maar gordijn en luifel bediening zie je helemaal niet zoveel.

[ Bericht 6% gewijzigd door boegschroef op 17-09-2021 11:02:35 ]
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  Moderator vrijdag 17 september 2021 @ 19:24:57 #110
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201403169
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 08:38 schreef boegschroef het volgende:
Klopt, ik kan hier veel mee, en natuurlijk dacht ik simpel te beginnen maar ik weet van mezelf dat over een jaar waarschijnlijk alles geautomatiseerd is. Ik ben alleen op de leeftijd gekomen dat ik niet alles zelf meer wil uitvinden en er is zoveel te vinden op internet dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar ik kan zeker vooruit met de info.

Nu was ik met een bestellijstje bezig en kom ik tot het volgende probleem, ik wil de schakelaars waar nu de lampen mee bestuurd worden ook vervangen met mooie knoppen maar.....

Ik kom 2 mooie types/merken tegen: Nedis en Novo.
Nedis heeft schakelaars met 1,2 en 3 knoppen en bediening voor rolgordijnen en luifels
Novo heeft schakelaars met 1,2 en 3 knoppen en dimmers

Natuurlijk zoek ik zowel dimmers, een 2 knop plaat en bediening voor rolgordijnen. Dan zou je zeggen dan koop je toch de dimmer en knoppen van Novo en de rolluik van Nedis, maar ik heb hier een plek waar ze met z'n 3e langs elkaar zitten. Dus dan wil ik graag 1 type....

Lang verhaal kort: Waarom heeft Nedis geen dimmers??? en weet iemand een merkt die wel alle drie de types heeft?

--edit--

Ik denk dat het vooral komt omdat ik mooie touch paneeltjes wil, maar gordijn en luifel bediening zie je helemaal niet zoveel.
Maar, begrijp ik dan goed dat je specifiek kijkt naar gordijn- en luifelbediening van een specifiek merk? Want dan maak je het jezelf moeilijk. Ik gok (gok!) dat dat komt omdat je gordijnen en luifel(motoren) ook van dat merk zijn?
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 9 januari 2022 @ 10:36:46 #111
80382 manny
30 is best veel
pi_203106457
Goedendag.

Ik ga over een paar maanden verhuizen en wil die gelegenheid aanpakken om wat eerste stappen te zetten op Smarthome gebied. We praten de basics: lampen wat simpele sensors en een camera.

Als ik de topics zo lees dan zie ik vrij weinig (tot niets) over Apple Homekit. Is er iets erg mis met dat systeem ? Ik zie dat de dingen die ik wil hier compatible mee zijn, en ik struikel in mijn huis over de apple producten, dus ik neig dan meteen om de makkelijke weg te nemen en voor apple te gaan.

Ik heb nu letterlijk niets wat betreft starthome spullen, dus alle opties open. Gaarne wat advies.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  zondag 9 januari 2022 @ 10:51:15 #112
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203106646
Geen idee of er iets mis mee is, denk van niet hoor. Als je veel apple producten hebt, dan zal het ongetwijfeld goed werken.
Resistance is futile.
  zondag 9 januari 2022 @ 11:01:08 #113
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203106815
Wij nemen afscheid van onze normale TV, en in plaats daarvan kopen we een beamer. We hebben overwogen om rechtstreeks op de muur te projecteren maar dan zijn we gebonden aan een hele kille tint grijs, dus het wordt toch een scherm.

Uiteraard moet het scherm automatisch naar beneden gaan bij het aanzetten van de beamer, en weer omhoog als de beamer uitgaat. Dus er moet een zogenaamde trigger tussen.

Iemand al ervaring hiermee?
Resistance is futile.
  zondag 9 januari 2022 @ 11:38:04 #114
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203107262
quote:
7s.gif Op zondag 9 januari 2022 11:01 schreef Seven. het volgende:
Wij nemen afscheid van onze normale TV, en in plaats daarvan kopen we een beamer. We hebben overwogen om rechtstreeks op de muur te projecteren maar dan zijn we gebonden aan een hele kille tint grijs, dus het wordt toch een scherm.

Uiteraard moet het scherm automatisch naar beneden gaan bij het aanzetten van de beamer, en weer omhoog als de beamer uitgaat. Dus er moet een zogenaamde trigger tussen.

Iemand al ervaring hiermee?
Nope, of nouja, ik heb geprobeerd om licht te dimmen bij tv aan, maar na een paar uur prutsen heb ik het opgegeven.
Al zou het wel gewoon moeten gaan. Mijn idee was een slimme stekker op de tv die verbruik meet. Gaat de tv aan dan springt verbruik naar +50w. En dan een trigger maken die bij +50w verbruik het licht dimt.

Dat zou bij de beamer ook kunnen lijkt mij. Maar het werkt bij mij dus nog niet :') .
  zondag 9 januari 2022 @ 12:10:02 #115
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203107632
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 11:38 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Nope, of nouja, ik heb geprobeerd om licht te dimmen bij tv aan, maar na een paar uur prutsen heb ik het opgegeven.
Al zou het wel gewoon moeten gaan. Mijn idee was een slimme stekker op de tv die verbruik meet. Gaat de tv aan dan springt verbruik naar +50w. En dan een trigger maken die bij +50w verbruik het licht dimt.

Dat zou bij de beamer ook kunnen lijkt mij. Maar het werkt bij mij dus nog niet :') .
Volgens mij is het bij een beamer redelijk simpel om het scherm op en neer te laten gaan, maar dan moet je er wel zoiets tussen zetten:

https://www.projectiesche(...)nect-rf-trigger.html

Moeten we wel een scherm kopen die compatibel is.

Lampen dimmen... dan zal ik in google home een voice commando moeten programmeren.
Resistance is futile.
  zondag 9 januari 2022 @ 12:12:13 #116
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_203107668
Heb hier een slimme fooddispenser aangeschaft voor de katten. Komt ergens aankomende week binnen. Ben benieuwd!
Wakadoodle!
  zondag 9 januari 2022 @ 12:16:45 #117
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203107731
quote:
7s.gif Op zondag 9 januari 2022 12:10 schreef Seven. het volgende:

[..]
Volgens mij is het bij een beamer redelijk simpel om het scherm op en neer te laten gaan, maar dan moet je er wel zoiets tussen zetten:

https://www.projectiesche(...)nect-rf-trigger.html

Moeten we wel een scherm kopen die compatibel is.

Lampen dimmen... dan zal ik in google home een voice commando moeten programmeren.
Oh, maar dat volledig buiten de smarthome controller om. Ja, dat is aardig straight forward.
  Moderator zondag 9 januari 2022 @ 12:41:52 #118
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203108106
Nou, Hubitat is het toch niet. Dus, op zoek naar iets nieuws :')
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 9 januari 2022 @ 12:49:37 #119
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_203108208
Oh, kerstman is geweest. Ik heb de voordeur uitgerust met een slimme sleuteldraaier! Jongens! Ik weet echt niet waarom ik dat vroeger altijd zelf met de sleutel deed. Wat een genot!
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  Moderator zondag 9 januari 2022 @ 13:07:03 #120
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203108409
quote:
99s.gif Op zondag 9 januari 2022 12:49 schreef XL het volgende:
Oh, kerstman is geweest. Ik heb de voordeur uitgerust met een slimme sleuteldraaier! Jongens! Ik weet echt niet waarom ik dat vroeger altijd zelf met de sleutel deed. Wat een genot!
Een Nuki ofzo? Want ik heb dat een paar keer overwogen, maar, ik vind dat toch te link.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 9 januari 2022 @ 13:43:20 #121
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_203108857
quote:
99s.gif Op zondag 9 januari 2022 12:49 schreef XL het volgende:
Oh, kerstman is geweest. Ik heb de voordeur uitgerust met een slimme sleuteldraaier! Jongens! Ik weet echt niet waarom ik dat vroeger altijd zelf met de sleutel deed. Wat een genot!
Dit vind ik ook interessant! Benieuwd wat je hebt geplaatst en hoe je verzekeringstechnisch zit op zo'n moment... Lijkt me heerlijk om niet meer met sleutels te klooien.
Wakadoodle!
pi_203108947
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 13:07 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Een Nuki ofzo? Want ik heb dat een paar keer overwogen, maar, ik vind dat toch te link.
Veel mooie oplossingen zijn heel lang niet echt compatible geweest met Europese sloten; zou die voor de voordeur ook wel willen hebben.
  Moderator zondag 9 januari 2022 @ 14:05:05 #123
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203109176
quote:
2s.gif Op zondag 9 januari 2022 13:50 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Veel mooie oplossingen zijn heel lang niet echt compatible geweest met Europese sloten; zou die voor de voordeur ook wel willen hebben.
Nee niet link qua of het gaat op de sloten, maar meer verzekeringstechnisch en toegang via BT etc. Ik vind dat gewoon te gevaarlijk.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 9 januari 2022 @ 14:14:26 #124
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_203109309
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 13:07 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Een Nuki ofzo? Want ik heb dat een paar keer overwogen, maar, ik vind dat toch te link.
Ik heb een Yale Linus gekocht, die is wat degelijker dan een Yuki en heeft gezondere omgang met persoonsgegevens. Werkt bovendien als hij niet met het internet verbonden is.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  Moderator zondag 9 januari 2022 @ 14:23:08 #125
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203109424
quote:
99s.gif Op zondag 9 januari 2022 14:14 schreef XL het volgende:

[..]
Ik heb een Yale Linus gekocht, die is wat degelijker dan een Yuki en heeft gezondere omgang met persoonsgegevens. Werkt bovendien als hij niet met het internet verbonden is.
Ah ja, dat is een interessant ding. Maar, wel aan de prijs, en ik moet dat ding dan 4x kopen, want 4 buitendeuren. Daar heb ik wat minder trek in :P
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 9 januari 2022 @ 14:35:49 #126
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_203109626
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 14:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ah ja, dat is een interessant ding. Maar, wel aan de prijs, en ik moet dat ding dan 4x kopen, want 4 buitendeuren. Daar heb ik wat minder trek in :P
Heb ook maar 1 van 3 deuren ermee uitgerust. Alle deuren is ook niet nodig, de tuin en kelder worden vrijwel nooit vanaf buiten opengemaakt.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  Moderator zondag 9 januari 2022 @ 14:38:01 #127
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203109659
quote:
99s.gif Op zondag 9 januari 2022 14:35 schreef XL het volgende:

[..]
Heb ook maar 1 van 3 deuren ermee uitgerust. Alle deuren is ook niet nodig, de tuin en kelder worden vrijwel nooit vanaf buiten opengemaakt.
Ja maar dat is niet hoe het hier werkt, want nu worden 3 van de 4 regelmatig gebruikt, de 4e zijnde de tuindeuren die in de winter niet gebruikt worden, maar ik weet dat er 4 deuren zijn, en in mijn app wil ik dan ook 4 deursloten zien, want anders 'klopt het niet' :') :P
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 9 januari 2022 @ 14:39:17 #128
80382 manny
30 is best veel
pi_203109684
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 12:12 schreef IkEetSlakken het volgende:
Heb hier een slimme fooddispenser aangeschaft voor de katten. Komt ergens aankomende week binnen. Ben benieuwd!
Watte watte
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  zondag 9 januari 2022 @ 14:41:33 #129
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_203109717
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 14:39 schreef manny het volgende:

[..]
Watte watte
Voor de katten. Kan er een schema aan hangen wanneer er wat uit moet komen. En ik krijg een push melding als het voer op is. Kan in totaal 3,7 kilo in. Als dat op dreigt te gaan krijg ik een push melding.
Wakadoodle!
  zondag 9 januari 2022 @ 14:53:51 #130
80382 manny
30 is best veel
pi_203109901
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 14:41 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Voor de katten. Kan er een schema aan hangen wanneer er wat uit moet komen. En ik krijg een push melding als het voer op is. Kan in totaal 3,7 kilo in. Als dat op dreigt te gaan krijg ik een push melding.
Top!
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  zondag 9 januari 2022 @ 17:14:17 #131
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_203112256
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 14:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja maar dat is niet hoe het hier werkt, want nu worden 3 van de 4 regelmatig gebruikt, de 4e zijnde de tuindeuren die in de winter niet gebruikt worden, maar ik weet dat er 4 deuren zijn, en in mijn app wil ik dan ook 4 deursloten zien, want anders 'klopt het niet' :') :P
Dan zou ik wachten tot je het hele slot smart kunt vervangen, want ze zijn best lelijk. Je begrijpt toch pas achteraf hoe omslachtig een sleutel is en hoe praktisch het is als je voordeur vergelijkbaar simpel is als de supermarktingang
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  Moderator zondag 9 januari 2022 @ 18:31:23 #132
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203113565
quote:
99s.gif Op zondag 9 januari 2022 17:14 schreef XL het volgende:

[..]
Dan zou ik wachten tot je het hele slot smart kunt vervangen, want ze zijn best lelijk. Je begrijpt toch pas achteraf hoe omslachtig een sleutel is en hoe praktisch het is als je voordeur vergelijkbaar simpel is als de supermarktingang
Ja dat kan volgens mij al wel, Bold smartlock dacht ik. Hoe praktisch het is snap ik wel, maar ik ben gewoon bang dat dat makkelijk te hacken is zonder braaksporen, waardoor de verzekering dus moeilijk gaat doen.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 9 januari 2022 @ 18:45:16 #133
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_203113777
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 18:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja dat kan volgens mij al wel, Bold smartlock dacht ik. Hoe praktisch het is snap ik wel, maar ik ben gewoon bang dat dat makkelijk te hacken is zonder braaksporen, waardoor de verzekering dus moeilijk gaat doen.
Nou ja, dat kan ik vast ook bewijzen. Op de log van dat slot, als dat niet overeenkomt met mijn locatie? Bovendien moet je echt van goede huizen komen om alle camera’s bewegingsensoren etc allemaal te omzeilen. Zelfs als dat allemaal lukt, veel meer dan wat smart home spul valt er hier niet te halen als de auto weg is.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  zondag 9 januari 2022 @ 18:48:54 #134
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_203113825
quote:
99s.gif Op zondag 9 januari 2022 18:45 schreef XL het volgende:

[..]
Nou ja, dat kan ik vast ook bewijzen. Op de log van dat slot, als dat niet overeenkomt met mijn locatie? Bovendien moet je echt van goede huizen komen om alle camera’s bewegingsensoren etc allemaal te omzeilen. Zelfs als dat allemaal lukt, veel meer dan wat smart home spul valt er hier niet te halen als de auto weg is.
Daar heb je inderdaad wel een punt. Hier zijn ook alle hoeken van mijn kavel met een camera beschermd. En binnen hangt er inderdaad ook nog 1. Dus ook hier komen ze niet ongezien binnen.
Wakadoodle!
  zondag 9 januari 2022 @ 18:53:46 #135
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_203113891
quote:
99s.gif Op zondag 9 januari 2022 14:14 schreef XL het volgende:

[..]
Ik heb een Yale Linus gekocht, die is wat degelijker dan een Yuki en heeft gezondere omgang met persoonsgegevens. Werkt bovendien als hij niet met het internet verbonden is.
Hoe lang gaat een batterij mee bij zo'n ding? Vind t wel interessant.
Wakadoodle!
  zondag 9 januari 2022 @ 18:59:12 #136
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_203113951
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 18:53 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Hoe lang gaat een batterij mee bij zo'n ding? Vind t wel interessant.
Ze zijn nog niet leeg sinds kerst. 4x AA zit erin, de Nuki heeft een accu… maar ja, die is plastic en nog lelijker en luidruchtig en slechte data policy
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_203149900
Domotica topic *O*

Ben net verhuisd en heb mijn hele huis weer volgehangen met sensoren en lampen via Zigbee. Net een enorme automation geschreven in HomeAssistant om mijn gangverlichting te schakelen aan de hand van deuren die open zijn gegaan, deuren die nog open staan, beweging in de gang en de mate van zonlicht die de gang in schijnt vanuit de keuken. Werkt al leuk.

Wel nog het standaard gedonder met Xiaomi sensortjes die hun verbinding droppen als ze via een Tradfri lamp proberen te gaan. Ben nu aan het proberen om de Pi die mijn Zigbee coordinator draait te verplaatsen naar midden in het huis, hoop een beetje dat ik een apart netwerk kan opzetten voor de Xiaomi rommel en dat dat allemaal gewoon direct met de controller kan verbinden.

En de temperatuurregeling moet ik nog aanpakken. Zit hier met een Honeywell thermostaat met alleen een draaiwieltje -O- Grondplaat meegestuct ín de muur dus die verwisselen gaat ook niet zomaar. Zit nu een beetje te rommelen met een ESP chipje, servo motortje en een elastische band. Kijken of ik op die manier het instelwiel kan draaien :D
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator woensdag 12 januari 2022 @ 09:21:13 #138
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203150102
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 08:55 schreef BlackLining het volgende:
Domotica topic *O*

Ben net verhuisd en heb mijn hele huis weer volgehangen met sensoren en lampen via Zigbee. Net een enorme automation geschreven in HomeAssistant om mijn gangverlichting te schakelen aan de hand van deuren die open zijn gegaan, deuren die nog open staan, beweging in de gang en de mate van zonlicht die de gang in schijnt vanuit de keuken. Werkt al leuk.

Wel nog het standaard gedonder met Xiaomi sensortjes die hun verbinding droppen als ze via een Tradfri lamp proberen te gaan. Ben nu aan het proberen om de Pi die mijn Zigbee coordinator draait te verplaatsen naar midden in het huis, hoop een beetje dat ik een apart netwerk kan opzetten voor de Xiaomi rommel en dat dat allemaal gewoon direct met de controller kan verbinden.

En de temperatuurregeling moet ik nog aanpakken. Zit hier met een Honeywell thermostaat met alleen een draaiwieltje -O- Grondplaat meegestuct ín de muur dus die verwisselen gaat ook niet zomaar. Zit nu een beetje te rommelen met een ESP chipje, servo motortje en een elastische band. Kijken of ik op die manier het instelwiel kan draaien :D
Dat komt omdat die Aqara sensoren wel zigbee zijn, maar die Hue spreken een ander zigbee ofzoiets, waardoor de Hue lampen NIET als repeater kunnen dienen voor Xiaomi Aqara sensoren.

Hier zelfde situatie gehad, ook gedropte verbindingen met die sensoren. De oplossing hier was het toevoegen van de repeaters uit de IKEA tradfri lijn.

Edit; ik moet goed lezen, je verbinding dropt als ze via een Tradfri lamp gaan, niet via een Hue lamp. Ik heb geen tradfri lampen, ik heb puur die repeaters van tradfri in huis omdat ze het probleem van connection drops met die aqara sensoren oplossen. wellicht voor jou alsnog een oplossing.

[ Bericht 5% gewijzigd door CoolGuy op 12-01-2022 09:27:04 ]
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203150352
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 09:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat komt omdat die Aqara sensoren wel zigbee zijn, maar die Hue spreken een ander zigbee ofzoiets, waardoor de Hue lampen NIET als repeater kunnen dienen voor Xiaomi Aqara sensoren.

Hier zelfde situatie gehad, ook gedropte verbindingen met die sensoren. De oplossing hier was het toevoegen van de repeaters uit de IKEA tradfri lijn.

Edit; ik moet goed lezen, je verbinding dropt als ze via een Tradfri lamp gaan, niet via een Hue lamp. Ik heb geen tradfri lampen, ik heb puur die repeaters van tradfri in huis omdat ze het probleem van connection drops met die aqara sensoren oplossen. wellicht voor jou alsnog een oplossing.
Hmja, ik wilde eigenlijk kijken of ik een Aqara socket kon vinden ofzo. Ik gebruik als coordinator een ConBee2 met zigbee2mqtt en ik meen dat je daarmee twee netwerken kunt draaien vanaf dezelfde stick. Dan laat ik de Aqara sensoren over andere Aqara repeaterhardware lopen en houd ik de merken gescheiden, dat is uiteindelijk toch het meest stabiele. Ik houd de Tradfri repeaters in het achterhoofd, thanks :)

De Aqara sensoren verbinden soms wel via de Tradfri lampen, maar als je dan één keer de fout maakt de Tradfri lamp te schakelen met het stroomknopje dan dropt die verbinding en kun je opnieuw gaan pairen }:| en als je dat niet doet zijn er ook af en toe disconnects trouwens. Vannacht nog op de tast naar de pot moeten navigeren omdat de boel weer plat lag. :')

Wel jammer dat dat zo'n gekut is want op zich zijn die Aqara sensoren wel superieur in precisie, batterij, omvang en prijs.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator woensdag 12 januari 2022 @ 09:47:47 #140
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203150406
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 09:42 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Hmja, ik wilde eigenlijk kijken of ik een Aqara socket kon vinden ofzo. Ik gebruik als coordinator een ConBee2 met zigbee2mqtt en ik meen dat je daarmee twee netwerken kunt draaien vanaf dezelfde stick. Dan laat ik de Aqara sensoren over andere Aqara repeaterhardware lopen en houd ik de merken gescheiden, dat is uiteindelijk toch het meest stabiele. Ik houd de Tradfri repeaters in het achterhoofd, thanks :)

De Aqara sensoren verbinden soms wel via de Tradfri lampen, maar als je dan één keer de fout maakt de Tradfri lamp te schakelen met het stroomknopje dan dropt die verbinding en kun je opnieuw gaan pairen }:| en als je dat niet doet zijn er ook af en toe disconnects trouwens. Vannacht nog op de tast naar de pot moeten navigeren omdat de boel weer plat lag. :')

Wel jammer dat dat zo'n gekut is want op zich zijn die Aqara sensoren wel superieur in precisie, batterij, omvang en prijs.
Ik had continue droppende connecties met die dingen, maar dat kwam gewoon door de afstand + muren etc wat er tussen zat. 3 van die repeaters door het huis heen toegevoegd, en voila, geen centje pijn meer, al maanden niet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203150509
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 09:47 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik had continue droppende connecties met die dingen, maar dat kwam gewoon door de afstand + muren etc wat er tussen zat. 3 van die repeaters door het huis heen toegevoegd, en voila, geen centje pijn meer, al maanden niet.
En als je de repeaters niet wil: de tradfri stopcontacten werken ook prima daarvoor.
pi_203151818
Zijn die zo fundamenteel verschillend in hun zigbee-compatibiliteit ten opzichte van de Trasfri lampen dan? Want er is, via de lampen, gewoon een line of sight verbinding beschikbaar zelfs. De meest opstandige deursensor hangt nog geen 50 centimeter van een Tradfri lamp vandaan en die zit gewoon op 254/254 op de coordinator.

Sowieso moet de coordinator dus naar midden in het huis, want nu zit die in een hoek bij de router, waar de gamepads en koptelefoons via Bluetooth aan de TV hangen en waar achter een dun muurtje de magnetron staat. Wellicht gaat ie beter als ie in het midden staat verder weg van andere zendapparatuur. Allemaal 2.4G dus dat ie zich af en toe verslikt dat snap ik toch wel. Maar goed, het signaal zou via de lampen alsnog gewoon door moeten kunnen komen.

Dat verhuizen van de coordinator is weer een heel avontuur, want ik kan/wil hier geen kabel door de muur jassen dus ik probeer een oude router met dd-wrt zo ver te krijgen dat ie verbindt met mijn 5Ghz-only router en dat bedraad deelt met de apparaten aldaar. Alleen ik kan maximaal een half uur aaneengesloten met dd-wrt werken, want anders gaan er dingen uit het raam vliegen hier O-)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator woensdag 12 januari 2022 @ 11:49:52 #143
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203151901
quote:
0s.gif Op woensdag 12 januari 2022 11:43 schreef BlackLining het volgende:
Zijn die zo fundamenteel verschillend in hun zigbee-compatibiliteit ten opzichte van de Trasfri lampen dan? Want er is, via de lampen, gewoon een line of sight verbinding beschikbaar zelfs. De meest opstandige deursensor hangt nog geen 50 centimeter van een Tradfri lamp vandaan en die zit gewoon op 254/254 op de coordinator.

Sowieso moet de coordinator dus naar midden in het huis, want nu zit die in een hoek bij de router, waar de gamepads en koptelefoons via Bluetooth aan de TV hangen en waar achter een dun muurtje de magnetron staat. Wellicht gaat ie beter als ie in het midden staat verder weg van andere zendapparatuur. Allemaal 2.4G dus dat ie zich af en toe verslikt dat snap ik toch wel. Maar goed, het signaal zou via de lampen alsnog gewoon door moeten kunnen komen.

Dat verhuizen van de coordinator is weer een heel avontuur, want ik kan/wil hier geen kabel door de muur jassen dus ik probeer een oude router met dd-wrt zo ver te krijgen dat ie verbindt met mijn 5Ghz-only router en dat bedraad deelt met de apparaten aldaar. Alleen ik kan maximaal een half uur aaneengesloten met dd-wrt werken, want anders vliegen er hier dingen uit het raam straks o|O
Ik kan niets zeggen over die lampen. Ik ging zoeken naar een oplossing omdat in dit huis uit 2010+ de aqara sensoren die het verste weg waren gedropt werden, terwijl mijn controller in het midden van het huis hing. Ik had al overal Hue, dus ik blijf bij Hue, vandaar dat ik nooit Tradfri lampen heb toegevoegd.

Bij zoeken bleek dus dat die Hue lampen geen zigbee signaal doorgeven voor die Aqara sensoren, dus dat was geen oplossing. Vervolgens las ik overal die tradfri repeaters, dat die dat wel deden, en voila, probleem opgelost. Verdween als sneeuw voor de zon.

Inmiddels ben ik recent ook overgestapt op HA, heb dus ook de ConBee II stick, en heb daar, toen ik alles opnieuw moest pairen want overstap, aan gehangen, en ook dat werkt als een zonnetje.

Voor mij waren die repeaters echt dé oplossing.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203152149
Dan ga ik eerst die repeaters proberen en als de boel dan nog onstabiel is ga ik alsnog voor merkgescheiden netwerken :)

Dank voor de input!

Dit gebouw is uit 1952, dus het gaat gelukkig wat makkelijker door de muur heen allemaal. Wel een (bescheiden) flatgebouw, dus érg veel ruis op 2.4Ghz
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator woensdag 12 januari 2022 @ 12:23:26 #145
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203152483
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2022 12:04 schreef BlackLining het volgende:
Dan ga ik eerst die repeaters proberen en als de boel dan nog onstabiel is ga ik alsnog voor merkgescheiden netwerken :)

Dank voor de input!

Dit gebouw is uit 1952, dus het gaat gelukkig wat makkelijker door de muur heen allemaal. Wel een (bescheiden) flatgebouw, dus érg veel ruis op 2.4Ghz
Sure, no problem. Die dingen kosten ook maar een tientje he, en ik zie hier in mijn conbee view in HA dat de sensoren die eerst dropten ook gewoon verbonden zijn aan (een van) de repeaters, dus ik denk dat dat een weg is om te proberen voor weinig geld :)
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 14 januari 2022 @ 13:11:50 #146
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_203184550
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2022 12:04 schreef BlackLining het volgende:
Dan ga ik eerst die repeaters proberen en als de boel dan nog onstabiel is ga ik alsnog voor merkgescheiden netwerken :)

Dank voor de input!

Dit gebouw is uit 1952, dus het gaat gelukkig wat makkelijker door de muur heen allemaal. Wel een (bescheiden) flatgebouw, dus érg veel ruis op 2.4Ghz
Ik heb hier thuis wat gledopto dingen hangen (voornamelijk voor ledstrips), draaien ook op zigbee en die kan prima babbelen met m'n aqara vochtsensor in de plantenbak. Ik zie dat die gasten tegenwoordig ook gewone switches hebben, dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn. ^O^
  Moderator zondag 16 januari 2022 @ 18:59:29 #147
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203225226
Ohhhh Home Assistant O+ O+ O+
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 16 januari 2022 @ 19:53:31 #148
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203226350
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 18:59 schreef CoolGuy het volgende:
Ohhhh Home Assistant O+ O+ O+
Zo een verademing na Homey ja?
Wat maakt het zoveel beter?
  Moderator zondag 16 januari 2022 @ 20:00:30 #149
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203226515
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 19:53 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Zo een verademing na Homey ja?
Wat maakt het zoveel beter?
Wat me bij HA opvalt is de snelheid waarmee sensoren etc gekoppeld worden. Dat gaat echt heel rap. Verder de gigantische ondersteuning voor zo'n beetje alles, de mogelijkheid tot customizen van...ja, eigenlijk gewoon álles (en ik bedoel echt alles). Stabiliteit is net als bij hubitat heel goed, maar de dashboards...ohhhh de dashboards O+ O+ O+ toegegeven, die moet je zelf maken, maar de mógelijkheden.

Wat ook tof is zijn de blueprints. Heel veel is al gemaakt. Dus als jij een melding wil dat je wasmachine klaar is, hoef je niet zelf te maken, blueprint downloaden, aanpassen naar jouw situatie, klaar. En echt alles wat ik heb aan devices wordt ondersteund, en zó makkelijk ook nog.

Ik zal dalijk als t me lukt een screenshotje plaatsen van wat dingen die ik heb. Is nog niet mooi want qua design ben ik niet zo'n held en de leercurve voor het maken van gelikte dashboards is er wel, maar na wat prutsen doorzie je de logica veel beter.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh ja, thema's kun je ook makkelijk veranderen. Dus dat blauw/grijze wat je op de screenshots overwegend ziet, kun je aanpassen naar welk thema dan ook (die je dus kunt downloaden en toepassen).

[ Bericht 12% gewijzigd door CoolGuy op 16-01-2022 22:14:37 ]
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 20 januari 2022 @ 09:01:41 #150
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_203279397
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 19:53 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Zo een verademing na Homey ja?
Wat maakt het zoveel beter?
Nooit met Homey gewerkt dus ben een beetje biased maar ik denk dat het grootste voordeel de add-ons zijn. Je hebt allereerst de addons die HA zelf native ondersteunt (als je het HA besturingssysteem gebruikt, krijg je zelfs de click-to-install mogelijkheid daarvoor, erg gebruiksvriendelijk) maar als je daarna tot de ontdekking komt dat HACS bestaat, dan ben je verkocht.

Nou ben ik niet van de spraakbesturing (ik wil dat alles gewoon vanzelf gaat, daar heb ik geen commando's voor nodig) maar ik denk dat Homey daarin nog wel voorloopt, alhoewel, als je privacy niet belangrijk vindt, je gewoon Google of Amazon kunt gebruiken. De native spraakassistent van HA vond ik, toen ik het probeerde, nog maar mwah.

Ik denk dat het grote verschil tussen Homey en HA in de community zit. Binnen HA is het erg eenvoudig om zelf spullen toe te voegen, blueprints te importeren of nieuwe API's aan te roepen. Daar staat tegenover dat de leercurve een stuk stijler is dan die van Homey en een beetje technische kennis, of de interesse om er in te duiken, wel van pas komt om er alles uit te halen wat er in zit. Ik denk dat dat bij Homey een stuk eenvoudiger is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')