abonnement Unibet Coolblue
pi_198007391
Sinds eind december wonen wij in een nieuwbouwhuis. Even kort, verwarming via vloerverwarming met warmtepomp, balans-ventilatiesysteem D.

Alles leuk en aardig, maar nu met het koude weer daalt de luchtvochtigheid in huis enorm, we zitten nu op 20%, en dipten gisteren zelfs even daaronder. Deur van de badkamer staat standaard open na het douchen, we hebben een aantal planten die we regelmatig bespuiten en om het parket en de trap op orde te houden dweilen we 3x in de week (niet mijn hobby!).

Nu voelt het niet comfortabel, deze lage luchtvochtigheid. Ik ga er vanuit dat het ventilatiesysteem uitschakelen en manueel ventileren niet veel beter zal zijn. We zitten te denken aan een luchtbevochtiger, maar hebben een vrij grote open woonkamer, met een open trap naar boven, en ik ben bang dat we een heleboel geld gaan uitgeven voor iets wat maar weinig effectief zal zijn.

Heeft iemand ervaring met luchtbevochtigers, en zijn er andere oplossingen te bedenken?
  zondag 14 februari 2021 @ 20:20:32 #2
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_198007467
Luchten.
pi_198007570
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2021 20:20 schreef Boca_Raton het volgende:
Luchten.
Why? Door het ventilatiesysteem verluchten we toch vrijwel altijd? Dit lijkt me eigenlijk het probleem, dat we continue de droge buitenlucht binnen brengen zo.

Of bedoel je ventilatiesysteem uit, en gewoon manueel verluchten?
pi_198007575
Ja ik heb een luchtbevochtiger maar dan moet u nu continue draaien om richting de 45% te gaan.
pi_198007615
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2021 20:26 schreef scrupuleus het volgende:
Ja ik heb een luchtbevochtiger maar dan moet u nu continue draaien om richting de 45% te gaan.
wat voor 1 heb je?
  zondag 14 februari 2021 @ 20:30:07 #6
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_198007660
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 20:25 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Why? Door het ventilatiesysteem verluchten we toch vrijwel altijd? Dit lijkt me eigenlijk het probleem, dat we continue de droge buitenlucht binnen brengen zo.

Of bedoel je ventilatiesysteem uit, en gewoon manueel verluchten?
Ik bedoel de deuren open en frisse lucht binnenlaten.
pi_198007665
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 20:28 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

wat voor 1 heb je?
Clean air optima 605.

Maar als het wat warmer wordt kunnen de ramen weer open voor vochtige lucht.
pi_198007683
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2021 20:30 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik bedoel de deuren open en frisse lucht binnenlaten.
Probeer niet koppig te zijn, maar dat lijkt me vrij zinloos. A) komt er continue frisse lucht binnen door het ventilatiesysteem, B) is de lucht buiten natuurlijk net zo droog...
  zondag 14 februari 2021 @ 20:34:05 #9
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_198007744
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 20:31 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Probeer niet koppig te zijn, maar dat lijkt me vrij zinloos. A) komt er continue frisse lucht binnen door het ventilatiesysteem, B) is de lucht buiten natuurlijk net zo droog...
Ik zou niet durven.
pi_198007817
'Probleem' lost zich komende week vanzelf op. ;)

En verder voor wanneer het echt even nodig is de was binnen ophangen en 's nachts een natte handdoek. Moeilijker is het niet.
pi_198007903
Ik heb hier nagenoeg hetzelfde probleem, beperkt ventileren en een keertje de vloer extra dweilen loste beneden het probleem op, op mn werkkamer zet ik de waterkoker gewoon wat vaker aan :P merk direct verschil in mn ogen/neus.
pi_198008337
Zo weinig mogelijk luchten, flink dweilen en de was uithangen in plaats van de droger gebruiken.

Ventileren doe je in de regel om vocht af te voeren.
pi_198010382
Een paar bakjes water op de (vloer-) verwarming zetten ^O^
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_198011113
De verwarming niet te hoog zetten helpt ook aanzienlijk.
Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
pi_198012003
De afgelopen anderhalve week hier hetzelfde probleem. Waardes halverwege de 20. Ventilatieroosters open of dicht maakte eigenlijk niets uit.

Gisteravond liepen de waarden al omhoog en vanmorgen is de stand 41. Blijkbaar is het (bij mijn huis) alleen een probleem wanneer de buitentemperatuur echt onder nul is. Daar ga ik niets mee doen, dat gebeurt niet vaak genoeg.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_198012041
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2021 22:49 schreef valentijn101 het volgende:
Een paar bakjes water op de (vloer-) verwarming zetten ^O^
Met kleine kinderen ben ik dan vooral bang dat ik aan het dweilen blijf...
pi_198012054
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 23:53 schreef JustinK het volgende:
De verwarming niet te hoog zetten helpt ook aanzienlijk.
Die staat op 20... Kouder vind ik niet aangenaam, zeker niet meer thuiswerken waar je toch vrijwel de hele dag stilzit...

@ sometimes: hier is de luchtvochtigheid vanmorgen 20%....
pi_198012175
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 07:32 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

@ sometimes: hier is de luchtvochtigheid vanmorgen 20%....
Mijn huis is vrij oud, dus het effect zal hier waarschijnlijk wat sneller merkbaar zijn.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  maandag 15 februari 2021 @ 07:58:38 #19
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_198012213
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 20:31 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Probeer niet koppig te zijn, maar dat lijkt me vrij zinloos. A) komt er continue frisse lucht binnen door het ventilatiesysteem, B) is de lucht buiten natuurlijk net zo droog...
Beetje water koken en of een stoomstrijkijzer leegstomen. En dan de afzuigkap uitlaten.
Of douchen met de badkamerdeur open en de afzuiger laag of uit.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  maandag 15 februari 2021 @ 08:07:35 #20
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_198012251
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2021 20:20 schreef Boca_Raton het volgende:
Luchten.
Luchten is het laatste dat je wil doen om de luchtvochtigheid te verhogen. Desondanks wel onontbeerlijk voor een gezond woonklimaat en dient dan ook wel gewoon te gebeuren.

Het lastige in dezen is dat koude lucht veel minder vocht kan bevatten dan warme lucht. Op het moment dat de relatief warme binnenlucht dus met de relatief koude buitenlucht in aanraking komt dan zal de relatieve luchtvochtigheid spectaculair dalen.


Alle oplossingen zijn eenvoudig en reeds al genoemd. Een luchtbevochtiger werkt prima zolang de specs passen bij inhoud van de ruimte die je wil bevochtigen. Anders gaan grootmoeders trucjes ook prima alhoewel niemand fan zou moeten zijn van bakken water langdurig lauw te houden. Dan kies je er inderdaad beter voor om een natte handdoek te verwarmen, de was binnen uit te hangen of een grote pan met water leeg te koken.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 15 februari 2021 @ 08:22:05 #21
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_198012347
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2021 20:30 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik bedoel de deuren open en frisse lucht binnenlaten.
De buitenlucht is ook droog
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  maandag 15 februari 2021 @ 09:22:24 #22
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_198013003
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 08:07 schreef Dven het volgende:

[..]

Luchten is het laatste dat je wil doen om de luchtvochtigheid te verhogen. Desondanks wel onontbeerlijk voor een gezond woonklimaat en dient dan ook wel gewoon te gebeuren.

Het lastige in dezen is dat koude lucht veel minder vocht kan bevatten dan warme lucht. Op het moment dat de relatief warme binnenlucht dus met de relatief koude buitenlucht in aanraking komt dan zal de relatieve luchtvochtigheid spectaculair dalen.


Alle oplossingen zijn eenvoudig en reeds al genoemd. Een luchtbevochtiger werkt prima zolang de specs passen bij inhoud van de ruimte die je wil bevochtigen. Anders gaan grootmoeders trucjes ook prima alhoewel niemand fan zou moeten zijn van bakken water langdurig lauw te houden. Dan kies je er inderdaad beter voor om een natte handdoek te verwarmen, de was binnen uit te hangen of een grote pan met water leeg te koken.
👍🏻
pi_198013032


Maar eens kijken wat voor effect dit gaat hebben. Vandaag merk ik ook dat mijn ogen het niet prettig beginnen te vinden.

En anders gaan we inderdaad maar gewoon een luchtbevochtiger kopen, ik hoop het eigenlijk te kunnen rekken tot volgende winter...Zoveel zal deze winter niet meer brengen..
pi_198013307
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 20:16 schreef Jagärtrut het volgende:
balans-ventilatiesysteem D.

Wat voor een balans-ventilatiesysteem? Of beter gezegd, wat voor een warmtewisselaar? Mocht je een duurzame oplossing willen, dat zijn er warmtewisselaars te krijgen die niet alleen de warmte maar ook de luchtvochtigheid van de uitgaande lucht aan de inkomende lucht afgeven. Zogenaamde rotatie-warmtewisselaars.
Deze zijn in NL niet zo bekend, maar in landen waar het wat vaker en langer koud is wel.

Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_198013382
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2021 20:20 schreef Boca_Raton het volgende:
Luchten.
Dat heeft 0,0% effect. Je kan ook je schoen opeten dat heeft hetzelfde effect.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')