Die existentialisten waren nog niet zo gek vroeger nee. Dat is echt een fijne stroming waar je heel veel uit kan halen.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 16:22 schreef Academicus het volgende:
[..]
Goed geschreven en verwoord, kerel. Ik herken hier veel in. Ik heb iets bijzonders bij mezelf opgemerkt de laatste tijd. Soms heb ik wat te besteden en soms helemaal niks. Juist als ik niks te besteden heb, ben ik op mijn best. Dat heeft er vooral mee te maken dat mijn mogelijkheden dan beperkt zijn qua reizen/uitgaan/sociale dingen en ik echt de focus op mezelf kan leggen. Gewoon het zijn in existentiële zin. En dat is onbetaalbaar.
Verder moet ik opmerken dat ook het drastisch decimeren van je schermtijd een hoop wonderen doet.
Ik snap wel dat je die spanning/genot nodig hebt om te 'voelen dat je leeft', alleen ik denk dat Fok-it in zijn OP meer bedoelt dat dat dus een bijzaak is, niet hoofdzaak.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 15:57 schreef Cockwhale het volgende:
Mooi streven, maar ik zou het niet kunnen. Wat als vrouwen en intimiteit je passie is, je levenslust? (en dan doel ik niet echt op een vaste relatie)
Wat mij betreft is het een van de weinige dingen die mij spanning (in de zin van avontuur) oplevert. De spanning van anticipatie en nieuwigheid, pure levenslust ervaren, een trigger om jezelf te willen optimaliseren, een catalysator om je weer zelfverzekerd te voelen. Anders wordt het voor mij een doelloos bestaan, een leegte. Ik heb verder geen echte passies, hoewel ik veel dingen leuk vind om te doen.
Al de andere dingen die in de buurt komen, liggen buiten mijn bereik, te duur, te zeldzaam, en staan te ver af van het normale (moeten-werken) leven (qua afstand en vrije tijd). Er valt in dit leven vrij weinig te ontdekken (voor mij persoonlijk) die dat gevoel oproepen.
Ik herken wat je zegt. Ik heb ook veel in mijn leven gegeven. Uiteindelijk raak je daarvan uitgeput, als je er niks voor terugkrijg.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 18:44 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Mooie OP. Het raakt me.
Ben hier de laatste tijd zelf ook mee bezig, omdat ik simpelweg merk dat ik steeds minder energie heb om aan anderen te geven (wat ik jammer vind) en denk dat ik op deze manier mijn batterij eens op moet laden.
Ook na jaren van laag zelfbeeld, zelfhaat, en dergelijke. Dus gaat een hele klus worden, maar i'm in.
Ja, dat speelt bij mij ook, maar het is vooral dat ik veel aan anderen wil geven omdat ik me dus niet zeker genoeg over mezelf voel. Durf geen nee te zeggen, omdat ik dan bang ben dat anderen mij dan niet meer waarderen. Terwijl dat gewoon bullshit is, want als je continu over je heen laat lopen gaan mensen juist je waarde niet meer inzien.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 19:14 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik herken wat je zegt. Ik heb ook veel in mijn leven gegeven. Uiteindelijk raak je daarvan uitgeput, als je er niks voor terugkrijg.
En als je tijd voor jezelf vrij maakt, is dat wel met dezelfde intensie als wanneer je aandacht aan anderen geeft of hou je dan alsnog een slag om de arm voor het geval iemand anders weer iets van je nodig heeft? Want zo zorg je er natuurlijk niet voor dat het ook echt nut heeft gehad dat je tijd aan jezelf hebt besteed.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 19:17 schreef Naardegallemiezen het volgende:
[..]
Daarnaast vind ik het wel leuk en bevredigend om veel aan anderen te geven.
Ik merk dat ik het lastig vind, niet omdat ik dan 'aan' wil blijven staan voor een ander, maar vooral omdat ik het eng vind om op mezelf te focussen. Omdat je dan ook kanten van jezelf zal tegenkomen waar je niet naar durft of wilt kijken.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 19:41 schreef Fok-it het volgende:
[..]
En als je tijd voor jezelf vrij maakt, is dat wel met dezelfde intensie als wanneer je aandacht aan anderen geeft of hou je dan alsnog een slag om de arm voor het geval iemand anders weer iets van je nodig heeft? Want zo zorg je er natuurlijk niet voor dat het ook echt nut heeft gehad dat je tijd aan jezelf hebt besteed.
Maar als je die kanten tegen komt hoef je er ook niet a la minute wat aan te veranderen. Kan wel zijn dat hoe vaker je de focus hebt op jezelf dat je dan na een tijdje ook inziet hoe je er wat aan kan doen.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 19:43 schreef Naardegallemiezen het volgende:
[..]
Ik merk dat ik het lastig vind, niet omdat ik dan 'aan' wil blijven staan voor een ander, maar vooral omdat ik het eng vind om op mezelf te focussen. Omdat je dan ook kanten van jezelf zal tegenkomen waar je niet naar durft of wilt kijken.
Het is vooral de zelfacceptatie inderdaad. Dan is het zo (in mijn geval in ieder geval) dat je geen afleiding meer hoeft te zoeken en je zelf je beste vriend bent.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 19:50 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Maar als je die kanten tegen komt hoef je er ook niet a la minute wat aan te veranderen. Kan wel zijn dat hoe vaker je de focus hebt op jezelf dat je dan na een tijdje ook inziet hoe je er wat aan kan doen.
Het is net als met dingen die je niet hebt, ook kanten van jezelf die je wel hebt, tsja, accepteer dat het zo is en laat het op zijn beloop. Zolang je je echt op het moment zelf goed voelt hoef je je voor de rest nergens anders druk om te maken.
Ik claim dan ook niks anders dan dat.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 19:57 schreef scrupuleus het volgende:
Trieste op.
Je hebt zoveel meer te geven en te ontvangen in het leven.
Imo heb je het opgegeven, zit je in een fase en gebruik je dat om jezelf een houvast te bieden.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 20:00 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ik claim dan ook niks anders dan dat.
Totaal niet zelfs. Als ik het zou hebben opgegeven zou ik toch niet tijd in mezelf stekenquote:Op zaterdag 13 februari 2021 20:06 schreef scrupuleus het volgende:
[..]
Imo heb je het opgegeven, zit je in een fase en gebruik je dat om jezelf een houvast te bieden.
Ligt eraan wat je voor ogen hebt inderdaad.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 20:07 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Totaal niet zelfs. Als ik het zou hebben opgegeven zou ik toch niet tijd in mezelf steken
Waar het hier voor mij als buitenstaander op lijkt, is dat deze mensen zich emotioneel laten gijzelen door het concept van een partner. Het is (en dat is meteen een mooi bruggetje naar zekere, met name klassieke, filosofiestromingen) slechts hun indruk van de werkelijkheid die hen zo in beslag neemt.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 11:47 schreef Fok-it het volgende:
Maar voor de mensen hier, die op een dusdanig obsessieve manier op zoek gaan naar seks, naar een relatie, vraag jezelf af: Als ik dit heb, ben ik dan van mijn ongeluk af?
Ikzelf ben erg kritisch op de zogeheten incel-movement, en ik kan het soms dan ook niet laten om daar enigszins cynisch op te reageren hier op FOK!.
Ergens heb je gelijk, ergens ook niet. Er zijn mensen die alles wat TS wil maar nooit heeft gehad, hebben en dan toch die noodzaak hebben om "hun fantastische zelf" overal en nergens te etaleren. Zijn die ook gelukkig? Nee, anders zouden ze niet constant over proberen te compenseren.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 20:06 schreef scrupuleus het volgende:
[..]
Imo heb je het opgegeven, zit je in een fase en gebruik je dat om jezelf een houvast te bieden.
Hoe kom je aan deze aanname?quote:Op zondag 14 februari 2021 18:02 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Ergens heb je gelijk, ergens ook niet. Er zijn mensen die alles wat TS wil maar nooit heeft gehad, hebben en dan toch die noodzaak hebben om "hun fantastische zelf" overal en nergens te etaleren. Zijn die ook gelukkig? Nee, anders zouden ze niet constant over proberen te compenseren.
Het concept van een partner is eeuwenoud en legitiem, ware het niet dat een partner vandaag de dag een persoonlijke God of Godin van de lusten en verlangens dient te zijn.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 23:51 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Waar het hier voor mij als buitenstaander op lijkt, is dat deze mensen zich emotioneel laten gijzelen door het concept van een partner. Het is (en dat is meteen een mooi bruggetje naar zekere, met name klassieke, filosofiestromingen) slechts hun indruk van de werkelijkheid die hen zo in beslag neemt.
Zeker. Accepteer je lot. En dus ook je lijden. En hopelijk is het in de toekomst ergens goed voor geweestquote:Op zondag 14 februari 2021 21:12 schreef Maharski het volgende:
Ja, mooie post!
Een goed advies om je focus op jezelf te gaan richten in plaats van op 'buiten' (wat altijd, per definitie een PROJECTIE is van jouw eigen psyche; je ziet nóóit de werkelijke buitenwereld, die bestaat niet eens; je bent alleen maar in staat als mens je eigen privé droom te aanschouwen. Schokkend soms, als je dat eens werkelijk goed tot je laat doordringen.)
Daar gebeurt het allemaal. Krijg er oog voor, en hou de boel schoon en mentaal hygiënisch. Daar zouden we beter oog voor kunnen krijgen dan de hele dag onze handen wassen.
Zou er nog aan toe willen voegen: stop met je altijd maar GOED willen voelen. Leer accepteren dat dat gewoon niet altijd geval is. De geest is net als het weer en de natuur: soms is er bewolking, soms regent het, regelmatig waait het, soms storm, onweer, en soms sereen en strakhelder. Iets erboven schijnt altijd de zon, en dat staat weer symbool voor het bewustzijn dat je bent. Mediteren kan die deur voor je openen.
Het verlangen je altijd maar goed te voelen is een verkramping die juist ironisch genoeg tot onvrede leidt vaak.
Tja, je kunt het natuurlijk ook niet doen. Zie maar wat ervan komt dan.quote:Op zondag 14 februari 2021 21:17 schreef Fok-it het volgende:
Zeker. Accepteer je lot. En dus ook je lijden. En hopelijk is het in de toekomst ergens goed voor geweest
Klinkt alsof jij al een stuk verder in die ontwikkeling bent zo te horen. Prima uitleg welquote:Op zondag 14 februari 2021 21:39 schreef Maharski het volgende:
[..]
Tja, je kunt het natuurlijk ook niet doen. Zie maar wat ervan komt dan.
Het leven en hoe alles werkt (en zeker je psyche) met een onderzoekende houding tegemoet treden (ipv 'het zal zo en zo moeten' of 'ik moet zo en zo veranderen') is denk ik een goeie switch die een mens kan maken.
Je hebt alle ruimte in het leven. Het kan en mag allemaal. Alleen mensen verzinnen er van alles en nog wat over en houden elkaar in hun geloof erover vast.
Maar het leven is wat het is. Leer kennen wat dat is. Wordt nieuwsgierig. Laat het je allemaal niet langer vertellen. Zowel niet door die verslaggever in je kop, als de commentatoren zoals je vrienden, familie en weet ik veel wie allemaal .
De uiterlijke omstandigheden in je leven hoeven niet te veranderen, dat is maar symptoombestrijding. Je moet zelf een paradigmaswitch maken als het kan. En ja, soms is dat heel moeilijk en moet je eerst flink door de modder heen. Wie en wat je dénkt te zijn is het eigenlijke probleem, niet het leven. We dragen meestal een zooi diepgewortelde overtuigingen, conditioneringen en onbewuste zooi met ons mee dat als een soort kankergezwel om ons heen hangt. Allemaal onhandige aangeleerde bullshit. Het kan allemaal zo los gaan weken. Maar dan moet het wel eerst helder worden. Onbewustheid is the real enemy.
Oké, einde preek
Depressies. Je misère weg-eten/drinken/roken. Hoop negatieve energie, hoop stress. Maar inderdaad. Het is een behoorlijk kwinkslag die je moet maken. Ik had dat soort levensbeschouwingen ook liever al op mijn 18de opgepaktquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |