abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197962857
Ik heb mijn mbo diploma en ging daarna hbo doen.

Heb alles fluitend gehaald tot ik bij mijn scriptie aankwam. Keer op keer lukt het niet. Ik zit nu in mijn 6e studiejaar waarvan de afgelopen 3 studiejaren ik enkel nog de scriptie moet afronden. Nu is onlangs mijn scriptie weer afgekeurd en moet ik een volledig nieuw onderzoek gaan starten bij een andere organisatie omdat de looptijd van mijn eigen onderzoek verstreken is. Ik sta dus weer bij nul.

Tussendoor ook een kindje gekregen wat alle aandacht opeist, inmiddels is OV en stufie verlopen.

Zit er over na te denken om er gewoon mee te kappen want ik zie niet in hoe ik dit ooit moet gaan behalen. Iemand die ook zoiets heeft meegemaakt?
pi_197962967
Wat voor opleiding?
pi_197963005
Waar wordt je scriptie of afgekeurd? Gaat het dan vaak over dezelfde dingen?

Ik ken compleet laaggeletterde weekdieren die tussen het pilsen door die scriptie wisten af te maken. Dit moet jij ook kunnen. Heb je hulp van studiebegeleiders ingeschakeld?
-nee-
pi_197963080
Het klinkt alsof er vooral iets fout gaat bij je scriptiebegeleiding en niet zozeer bij jou. Zeker als je de rest van de opleiding zo makkelijk hebt gehaald.

Heb je wat meer informatie over hoe dit zo is gelopen? Waarom werd je scriptie afgekeurd?

Je hoeft hier niet zomaar in mee te gaan. De opleiding heeft hier ook een verantoordelijkheid in; daar betaal je ze tenslotte voor.
pi_197963122
Misschien lag het ook wel aan de organisatie, een beetje toffe organisatie zet zich in om je te laten slagen, met goede begeleiding vanuit het bedrijf. Maar als die begeleiding slecht is of ontbreekt dan kan het lastig zijn om te slagen. Dus misschien heb je bij een ander bedrijf meer geluk.
  vrijdag 12 februari 2021 @ 12:46:39 #6
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_197963190
Als je stopt moet je 6 jaar stufi en ov vergoeding terug betalen.

Denk goed na hierover
I assure you. I have no notion of treating men with such respect. That is the way to spoil them. (Jane Austen, Northanger Abbey)
This is a man's world but women hold it up (Carter Fatih, Man)
Het officiële liefje van @Monitor O+
  vrijdag 12 februari 2021 @ 12:50:25 #7
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_197963246
En als je reflecteert op je afgelopen pogingen tot afstuderen, kan je dan een vinger leggen waarop het mis is gegaan, of is dat niet helder voor je? Dit weegt ook wel zwaar mee in nog een poging wagen natuurlijk. Het is wel behoorlijk zuur om zo ver in je opleiding te eindigen met een flinke schuld ipv een diploma.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_197963449
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 12:46 schreef ieniminimuis het volgende:

Denk goed na hierover
Als je binnen de diplomatermijn ( 10 jaar) alsnog een opleiding afrond niet.

TS, heb je een baan waarbij je een scriptie kunt doen en kun je dan als deeltijd student ingeschreven blijven?
dag
  vrijdag 12 februari 2021 @ 13:09:06 #9
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_197963537
Ik heb ook meerdere jaren aan mijn scriptie "gewerkt". Wel wo, ik weet niet hoe de begeleiding bij jou is georganiseerd.

Niet op inspiratie gaan wachten, dat komt toch niet. En regelmatig contact houden met je scriptiebegeleider zodat er een beetje vaart in blijft zitten.
  vrijdag 12 februari 2021 @ 13:16:43 #10
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_197963656
Huh, meestal is de scriptie een relatief makkelijk deel van de studie.. Zoals anderen al zeggen: waar is ie nu en voorheen op afgekeurd?
pi_197964133
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 12:46 schreef ieniminimuis het volgende:

Denk goed na hierover
Geldt toch niet meer sinds leenstelsel is ingevoerd :?
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_197964352
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 13:03 schreef Peter het volgende:

[..]

Als je binnen de diplomatermijn ( 10 jaar) alsnog een opleiding afrond niet.

TS, heb je een baan waarbij je een scriptie kunt doen en kun je dan als deeltijd student ingeschreven blijven?
Ja, mits op hetzelfde niveau. Dus effectief nog 4 jaar voor een hbo bachelor.

Ik ken het, TS, ik heb ook meerdere pogingen nodig gehad en moest op een gegeven moment ook volledig opnieuw beginnen, bij ander bedrijf, nieuw onderwerp. Balen!
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator vrijdag 12 februari 2021 @ 14:33:07 #13
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_197964989
Eeuwig zonde... Plus een dikke schuld.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_197965595
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 12:31 schreef Marsenal het volgende:
Waar wordt je scriptie of afgekeurd? Gaat het dan vaak over dezelfde dingen?

Ik ken compleet laaggeletterde weekdieren die tussen het pilsen door die scriptie wisten af te maken. Dit moet jij ook kunnen. Heb je hulp van studiebegeleiders ingeschakeld?
Dit idd. Ik vond het ook het vervelendste van mijn twee masters maar het is even doorbijten en hem halen.
In het ergste geval kun je er een "coach" opzetten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_197965643
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 12:22 schreef milaya het volgende:

Heb alles fluitend gehaald tot ik bij mijn scriptie aankwam. Keer op keer lukt het niet. Ik zit nu in mijn 6e studiejaar waarvan de afgelopen 3 studiejaren ik enkel nog de scriptie moet afronden. Nu is onlangs mijn scriptie weer afgekeurd en moet ik een volledig nieuw onderzoek gaan starten bij een andere organisatie omdat de looptijd van mijn eigen onderzoek verstreken is. Ik sta dus weer bij nul.

Tussendoor ook een kindje gekregen wat alle aandacht opeist, inmiddels is OV en stufie verlopen.

Zit er over na te denken om er gewoon mee te kappen want ik zie niet in hoe ik dit ooit moet gaan behalen. Iemand die ook zoiets heeft meegemaakt?
Daar ging het fout. Had dan uitstel gevraagd zodat je moeder kon worden. Of had je kinderwens uit gesteld. Je kan geen 2 dingen tegelijk doen. Of ja, neuken doe je tussen het schrijven aan je scriptie door, maar eenmaal dikke buik, moe en hormonen achtbaan gaat het lastiger, laat staan als de verse kleine (terecht) alle aandacht opeist. Maar goed, leer moment misschien voor aanstaande studenten meisjes die hier mee lezen.

Nu? Wat hier boven gezegd is, niet akkoord gaan met afkeuring en nog kijken of het met aanpassingen alsnog er door heen kan...
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_197965696
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 13:43 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]

Geldt toch niet meer sinds leenstelsel is ingevoerd :?
OV Kaart is nog steeds prestatiebeurs, ook onder leenstelsel. Ongeveer 100 euro per maand.
Net als een eventueel aanvullende beurs, ook die moet dan terug.
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_197967660
Die stuffi moet je sowieso terug betalen toch?
pi_197967810
je staat niet bij 0. Je hebt hiervoor al je vakken wél gehaald zonder problemen.

Je gaat het jezelf voor eeuwig verwijten dat je nu niet hebt doorgezet. Wat voor studie is het? WO/HBO? Wat is de feedback die je van je begeleider krijgt?
Zie het als een mooie kans dat je opnieuw kan beginnen bij een andere organisatie. Misschien heb je dat nodig.
pi_197968265
Je moet dan (indien van toepassing) al je stuf plus het gebruik van je studenten-ov terugbetalen. Geen idee hoe lang je een studenten-ov hebt gehad, maar dat is al bijna 1200 euro per jaar.
pi_197968630
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 17:16 schreef NightDancert het volgende:
Je moet dan (indien van toepassing) al je stuf plus het gebruik van je studenten-ov terugbetalen. Geen idee hoe lang je een studenten-ov hebt gehad, maar dat is al bijna 1200 euro per jaar.
Studentenov is na 5 tot 7 jaar wel echt op. Dus dan heb je het over 7.000 tot 8.400 euro die je over 35 jaar terug moe betalen.

Belangrijkere overweging lijkt mij je verdiencapaciteit op langere termijn met en zonder je hbo diploma. Kun je met je mbo diploma ook een redelijk betaalde baan vinden ts?
  Moderator vrijdag 12 februari 2021 @ 20:17:43 #21
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_197971653
Mijn reactie uit je vorige topix over exact dit issue is nog steeds geldig:

quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:26 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, ik heb wel een tip; stop met mekkeren en doe het gewoon. Je weet dat het probleem niet corona of wat dan ook is. Nee, je motivatie is gewoon 0. Dát is de reden.

Nou, simpel gezegd; stop met zeiken, en maak het gewoon af. Er is geen magische manier om het te doen, je zult door de zure appel heen moeten bijten.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_197972310
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 16:45 schreef xjust_mii het volgende:
je staat niet bij 0. Je hebt hiervoor al je vakken wél gehaald zonder problemen.

Je gaat het jezelf voor eeuwig verwijten dat je nu niet hebt doorgezet. Wat voor studie is het? WO/HBO? Wat is de feedback die je van je begeleider krijgt?
Zie het als een mooie kans dat je opnieuw kan beginnen bij een andere organisatie. Misschien heb je dat nodig.
Ik heb zo'n idee dat het om hbo gaat:
quote:
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_197972955
Ik kan je van harte een scriptiecoach aanraden. Zoiets als https://jouwscriptiecoach.nl/
Probeer te redden wat er te redden valt.
pi_197973125
quote:

Ik heb 7.5 jaar over mijn studie (van standaard 4 jaar) gedaan. Alles vlot doorlopen tot 3,5 jaar; ook ik ben bij mijn afstuderen meerdere keren flink de mist ingegaan (door zowel eigen schuld, luiheid als de schuld van de hbo-instelling).

Ook ik had er na de zoveelste keer echt geen zin meer in; geen studiefinanciering meer, geen OV-kaart, helemaal niks had ik meer.

Ook ik stond op een gegeven moment voor hetzelfde kruispunt: er mee kappen of er mee doorgaan? Ik heb toen de beste beslissing van mijn leven genomen: stoppen met mijn toenmalige werk (nou ja, eigenlijk een bijbaan) en volledig voor de studie gaan.

De beste beslissing die ik ooit genomen heb; als je het niet doet, ga je er later zo ontzettend veel spijt van krijgen. De gedachte dat je 7,5 jaar 'van je leven hebt vergooid', gaat je volgens mij echt opbreken.

Dus hup: zet de schouders eronder en maak die studie af!

En voor de goede orde: ik werk op dit moment in een vakgebied dat geen zak met mijn opleiding te maken heeft. Het gaat er bij bedrijven meer om dat jij kan aantonen dat je op hbo/universitair niveau kan werken. Dat is veel belangrijker dan dat je de juiste studie voor die toffe baan hebt gedaan.

[ Bericht 6% gewijzigd door Mutsaers__78 op 12-02-2021 21:46:54 ]
pi_197973225
Ja. 10 jaar uni, waarvan 5 jaar alleen scriptie. Ben gekapt, kon e.e.a. laten omzetten want intussen waren ze naar het bachelor/master stelsel overgegaan, waardoor ik een bachelor kreeg. Anders alleen propadeuse gehad :7

Ondertussen werkte ik al, mocht daar nog opleiding doen van een jaar, eitje oO<

Laatst geprobeerd de baas te porren voor een master, maar hij trapte er niet in :+
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_197973261
Achteraf bezien had ik in jaar 5 gewoon iemand dikke ekkies moeten betalen om dat ding voor me te schrijven, was geheid goedkoper geweest dan nog 5 jaar collegegeld betalen. Ach ja.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_197973788
Enigszins herkenbaar.. studie relatief makkelijk doorlopen maar afstudeerscriptie liep ik bijna op stuk. Die hele studie boeide me allang niet meer en die scriptie kwam mijn strot uit. Ben gaan werken en uiteindelijk alsnog een scriptie uitgepoept. Ik wilde gewoon perse dat fucking diploma. Heb rechten gestudeerd overigens.

Ieder persoon en iedere situatie is weer anders maar ik zou altijd het advies geven om het niet te snel op te geven. Het gevoel van spijt dat je later kan krijgen heeft mij gedwongen om die ellende toch af te maken.
pi_197973804
Ik zou toch eens feedback zoeken waarop je nou steeds stukloopt. Dazr samen met een coach op gaan werken. Zes jaar weggooien is toch doodzonde
pi_197973836
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 13:16 schreef kwiwi het volgende:
Huh, meestal is de scriptie een relatief makkelijk deel van de studie..
Welnee, dat is juist het stukje waar velen op stuklopen omdat het vaardigheden vereist die je waarschijnlijk te weinig hebt geoefend tijdens de opleiding.
pi_197974998
Niet opgeven, het is alleen nog maar een groot werkstuk
  zaterdag 13 februari 2021 @ 08:15:46 #31
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_197977637
3 jaar over een scriptie...

betaal dan gewoon iemand om het voor je te doen of doe gewoon een onderzoek wat al 10x gedaan is. Afronden. Afronden. Afronden. Maak jezelf kwaad.
pi_197980500
Welke studie doe je? Misschien kun je het inderdaad opgeven en via een omweg toch je HBO diploma halen, door een aanverwante studie te doen waarbij je wel deze vakken/ studiepunten hebt en dan is het misschien makkelijker om zo toch je HBO diploma binnen 10 jarige termijn te halen. Of misschien kun je deeltijdstudie doen?
pi_197985852
Zoals anderen al zeggen: als je je studie echt op je sloffen hebt doorlopen, dan mag de scriptie het probleem niet zijn. Net als anderen ben ik benieuwd waar je scriptie op wordt afgekeurd.

Ik heb zelf scripties begeleid en heb gezien hoeveel moeite studenten er vaak mee hadden. Mijn advies aan studenten die moeite hadden met het traject, was om voor een onderwerp te kiezen met zo weinig mogelijk vrijheid en zoveel mogelijk structuur. Niet: zelf een onderzoek opzetten. Wel: data verzamelen voor lopend onderzoek. Niet: alles in je eentje doen. Wel: de sociale dwang van een groepje opzoeken. Met zulke studenten maakte ik in de beginfase afspraken over tussentijdse deadlines voor deelproducten.

Van het grootste belang is dat je niet in je eentje blijft malen en het moment van feedback uitstelt. Schrijf iets op, hoe slecht het ook is, leg het voor en neem de feedback ter harte. Da's de beste manier om een scriptie te doorlopen. Veel studenten halen een deadline niet, nemen zich voor om een afspraak te verzetten en een sprintje te trekken, hikken daar vervolgens tegenaan, maken geen nieuwe afspraak omdat ze zich schamen voor het weinige of slechte werk dat ze hebben verzet. In die valkuil moet je in ieder geval niet trappen.

Het onderwerp zelf is van secundair belang. Je hoeft het niet fantastisch te vinden. Als je er eenmaal in zit, maak je er wel wat van. Belangrijk is vooral dat je een fijne begeleider hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197987665
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 12:04 schreef Twintig het volgende:
Welke studie doe je? Misschien kun je het inderdaad opgeven en via een omweg toch je HBO diploma halen, door een aanverwante studie te doen waarbij je wel deze vakken/ studiepunten hebt en dan is het misschien makkelijker om zo toch je HBO diploma binnen 10 jarige termijn te halen. Of misschien kun je deeltijdstudie doen?
Er zijn weinig studies waar je op basis van behaalde vakken vrijstelling krijgt voor het afstudeertraject. Zeker als je die elders ook nog niet gehaald hebt. En afstuderen voor een andere studie is niet makkelijker, maar vergelijkbaar qua opzet en eisen.
  zaterdag 13 februari 2021 @ 19:33:41 #35
8369 speknek
Another day another slay
pi_197987798
Nooit stoppen. Gewoon door blijven gaan totdat ze je een keer een zesje geven omdat ze je zat zijn. Geen diploma en een hoge schuld is geen grap.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_197989069
Niet stoppen! Ik heb mijn scriptieonderwerp na 6 maanden ook veranderd in iets dat commercieel totaal niet interessant was, maar dat ik persoonlijk wel interessant vond.
pi_197994004
Ik zou er zeker niet mee stoppen. Ik heb zes jaar gedaan over een HBO-studie waar vier jaar voor stond. Dan wordt Journalistiek ook nogeens een pretstudie genoemd. Een docent merkte zelfs op dat ik de studie ook in drie jaar had kunnen doen.

Maar in het eerste jaar kreeg ik opeens problemen met mijn oren en duizeligheidsklachten. Uiteindelijk bleek dat dus ze ziekte van Ménière te zijn. Ik had recidiverende oorontstekingen en heb verschillende operaties ondergaan. Doordat sommige docenten daar absoluut geen empathie voor hadden werd ik onzeker en ben ik een half jaar aan een zware depressie verloren.

Op dat punt heb ik ook even gedacht of ik niet beter ermee kon stoppen. Kan je wel studeren als je je elke dag zo ziek voelt? En als niemand je begrijpt? Dat de docent ook nog eens de teamleider aanschrijft dat je van de opleiding verwijderd moet worden is dan natuurlijk helemaal een domper. Gelukkig had ik mijn propedeuse al en konden ze me niks maken.

Daarna heb ik fluitend de opleiding afgemaakt. Alles ging me voor de wind. Alle vakken vanaf het derde jaar in één keer behaalf. Geen herkansingen nodig. En dan komt de afstudeerproductie. Daar had de afstudeerbegeleider een hard hoofd in. Aan alle kanten kreeg ik kritiek. Het is niet haalbaar. Het is niet duidelijk genoeg.

Toen kwam de ochtend van de beoordeling. De beoordelaars waren juist heel enthousiast en beloonden de productie met een acht. Ik heb zelfs een tijd lang een nominatie gehad voor beste afstudeerproductie. Zo kan het dus ook.

En het onderzoek, dat was ook zo’n dingetje. Dat werd bij mij ook steeds afgekeurd. Gelukkig wilde de begeleider wel even een middagje samen gaan zitten. Toen was het ook zo gepiept en ben ik er met een 7 van af gekomen. Ik heb mijn diploma behaald en nooit meer achterom gekeken. Ik heb geen studieschuld (zat in het oude stelsel, binnen tien jaar afstuderen is een gift). Ik spaar elke maand en maak me niet druk.

Heb een eigen bedrijf als zzp’er. En als ik op vakantie wil, dan kan dat. Dus maak die studie af. Het is zonde om al die jaren weg te gooien. Zeker nu je bijna klaar bent. Ik heb natuurlijk geen kind, maar je krijgt spijt als je het niet afmaakt. Opgeven is altijd de makkelijkste en minstbevredigende optie.
  zondag 14 februari 2021 @ 01:18:20 #38
277627 Seven.
We are Borg.
pi_197994095
Ik heb 2 jaar geleden iemand begeleid, hij is met een 8 afgestudeerd ^O^ . Was ik wel trots op. Hij heeft destijds uitgezocht waar in Europa de meest strategische lokatie voor centrale onderdelenmagazijn is. Ik heb hem 1x ontmoet, verder om de week online meeten. Wat Claudia zegt, hele concrete opdrachten geven helpt. Dus voorzetjes doen over hoe de onderzoeksvraag af te bakenen, aangeven waar te zoeken en toegang geven tot data en bronnen. Verder interviews regelen met collega's, nog even samen de vragen doornemen van tevoren en that's it.
Resistance is futile.
  zondag 14 februari 2021 @ 01:19:29 #39
277627 Seven.
We are Borg.
pi_197994100
Ik heb 2 jaar geleden iemand begeleid, hij is met een 8 afgestudeerd ^O^ . Was ik wel trots op. Hij heeft destijds uitgezocht waar in Europa de meest strategische lokatie voor centrale onderdelenmagazijn is. Ik heb hem 1x ontmoet, verder om de week online meeten. Wat Claudia zegt, hele concrete opdrachten geven helpt. Dus voorzetjes doen over hoe de onderzoeksvraag af te bakenen, aangeven waar te zoeken en toegang geven tot data en bronnen. Verder interviews regelen met collega's, nog even samen de vragen doornemen van tevoren en that's it.

In jouw geval zou je misschien baat hebben bij dergelijke hulp.
Resistance is futile.
pi_197994330
Een scriptie op HBO niveau is echt een eitje omdat er gewoon een overzicht is welke punten in je scriptie moeten staan en hoeveel je daarvoor krijgt, wat wij bij onze afstudeerders deden was als eerste dus een scriptie maken met daarin alle placeholders zodat je geen punten kan laten liggen.

Heel simpel voorbeeld, 1 van de eisen was een verantwoording van de financiële impact. Nu had onze stagair een tool gemaakt die ons leven kon versimpelen. Dus daarbij gewoon een overzichtje welke werkzaamheden ons minder tijd kosten, hoe vaak we dat deden, en wat ons tarief was, geen raket technologie maar het was geloof ik wel weer 3/100e punt wat je in een middagje kunt afronden. Daarnaast lieten we de afstudeerders tot 3 keer aan toe hun presentatie doen, waarbij de eerste 2 keer feedback werd gegeven zodat er geen gaten in zitten. Het komt echt allemaal aan op gestructureerd werken.

Daarnaast gewoon je studiebegeleider achter de broek aanzitten, het is niet iets wat vrijblijvend is, desnoods gewoon een recuring meeting inschieten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_197995083
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 02:08 schreef raptorix het volgende:
Een scriptie op HBO niveau is echt een eitje omdat er gewoon een overzicht is welke punten in je scriptie moeten staan en hoeveel je daarvoor krijgt, wat wij bij onze afstudeerders deden was als eerste dus een scriptie maken met daarin alle placeholders zodat je geen punten kan laten liggen.
Het is voor velen geen eitje. Tijdens de meeste opleidingen ben je als student vooral bezig met tentamens maken, vaak meerkeuzetoetsen. Dan is het schrijven van een scriptie iets totaal anders. Bovendien word je minder aan het handje genomen. Een tentamen heeft betrekking op een flinke hoeveelheid stof, maar daar word je doorheen geleid door middel van colleges.

Ik ben een groot voorstander van schrijfopdrachten vanaf het begin van de opleiding met gelegenheid om tussentijds feedback te ontvangen en te verwerken. Alleen zo kun je studenten enigszins voorbereiden op de scriptie.

quote:
Het komt echt allemaal aan op gestructureerd werken.
En dat is iets wat velen moeten leren. Laten we vooral niet doen alsof het iets vanzelfsprekends is. Daar komt bij dat je feedback moet leren incasseren zonder ontmoedigd te raken. Ik heb gezien dat dat ook voor veel studenten moeilijk is, van jonge vrouwen die er onzeker van werden tot jonge mannen die zichzelf structureel overschatten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 15 februari 2021 @ 10:30:06 #42
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_198013890
Heb zelf als opdrachtgever meerdere hbo scripties te lezen gekregen, en daar zaten een aantal dezelfde struikelblokken in. Het verschil tussen goede en minder goede scripties was bij ons het zich verplaatsen in de opdrachtgever, en kritisch blijven nadenken waarom bepaalde dingen gedaan werden. Helaas zijn dat de punten die je niet praktisch kan toevoegen aan je scriptie, het is belangrijk dat die in het proces meegenomen worden.

Hoe haalbaar het is ligt aan de opzet, is het een stage van 20 weken met daarin 1 terugkomdag, of is het maandenlang zelf proberen de focus te houden?

Beide vallen of staan met goede begeleiding, en zoals eerder gemeld, een goede scriptie-structuur. Als je weet wat er in een "goed verslag" staat kan je beginnen met de inhoudsopgave, en daarop je plan inrichten voor de komende maanden. Zodat je aan het eind van de rit een kloppend en sluitend onderzoek hebt.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
  donderdag 18 februari 2021 @ 09:37:52 #43
495093 MugglesLife
Not really a muggle
pi_198070211
Nee, niet opgeven: volhouden! Een scriptie schrijven zuigt, maar gelukkig begin je niet helemaal op nul.

Je voelt je nu waarschijnlijk heel erg rot en weet niet waar je moet beginnen, maar probeer wanneer het lukt een beetje afstand te nemen. Kijk in elk geval heel erg goed naar de handleiding vanuit je opleiding en gebruik die handleiding, want dat zijn de punten die je moet afvinken.

En je bent niet alleen, heel erg veel mensen hebben het zwaar met hun scriptie.
pi_198070734
het zou jammer zijn als je je studie niet zou afmaken. Gewoon hulp vragen (en niet bang zijn om opbouwende kritiek te krijgen). Voor mij was de scriptie 1 van de makkelijke dingen tijdens mijn HBO-opleiding, maar dat kwam waarschijnlijk wel omdat ik vrij veel (grote) offertes en plannen van aanpak geschreven had, of mee geholpen ze te schrijven (ik heb HBO in de avonduren gedaan).

Mocht je er interesse in hebben mag je wat mij betreft gewoon je scriptie opsturen en dan lees ik hem wel door en geef aanmerkingen zoveel als mogelijk.

Grootste fout die je eventueel kan maken is eigenlijk om geen hulp te zoeken of aanvaarden.
pi_198107079
Ik ken het.. Helaas is mijn eerste scriptie ''poging'' destijds ook afgekeurd. Waar je maximaal één 5 mag hebben, had ik die op twee onderdelen.. 😴. Dit alles heeft me een jaar vertraging gekost (half jaar scriptie & half jaar uitloop) en doordat ik alle vakken al had afgerond was dat meer dan 1000 euro door de plee..

Na bestudering van de beoordeling, was ik destijds tot de conclusie gekomen dat ik het mezelf te moeilijk had gemaakt op bepaalde onderdelen zoals bijvoorbeeld het theoretisch kader. De onderdelen waar mijn knelpunten zaten heb ik in de volgende succesvolle ''poging/onderzoek'' daarom ook simpel gehouden. Desnoods zoek je een onderwerp dat al tig keer onderzocht is, de scripties worden toch alleen maar in een la gestopt. Bijvoorbeeld bij mijn studie bedrijfseconomie was dat procesoptimalisatie.

Bespreek regelmatig je voortgang en huidige versies met je scriptiebegeleider en verwerk zijn/haar commentaar. De begeleider is tot slot ook mede degene die alles beoordeelt. Hij/zij geeft je daarom ook geen feedback wat nergens op slaat.

Het zou echt zonde zijn om een hbo-studie door het niet behalen van een scriptie op te geven. Met enkel een mbo-diploma kom je (helaas) tegenwoordig niet meer ver. Veel werkzaamheden worden geautomatiseerd waardoor veel mbo banen in de toekomst gaan verdwijnen. Door de huidige corona tijden en gebrek aan aanbod, heb je als mbo'er daarnaast (tijdelijk) concurrentie van hbo'ers die solliciteren op vacatures onder hun niveau.

Nog even doorzetten, je kan het!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')