abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197924104
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit rijen gezien...
Nee, klopt, dat was niet gebruikelijk in Nederland. We hadden ook niet eerder een pandemie en niet eerder dat mensen afstand moeten houden, ontsmettingsprocedures in werking zijn in de stemlokalen. Het zal allemaal veel trager gaan.
pi_197924107
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Zo werkt dat natuurlijk niet. Dan ga jij er vanuit dat alle frauduleuze stemmen op dezelfde partij zijn.
Nee 1 fraudestem is genoeg om in dit geval een zetel te krijgen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197924119
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Nee, klopt, dat was niet gebruikelijk in Nederland. We hadden ook niet eerder een pandemie en niet eerder dat mensen afstand moeten houden, ontsmettingsprocedures in werking zijn in de stemlokalen. Het zal allemaal veel trager gaan.
Klopt, maar volgens mij wordt het aantal stembureaus toch verhoogd?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197924120
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Met een paar andere fraude stemmers elders heb je weer een ander aantal nodig voor een zetel.
pi_197924129
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat is een hele theoretische kans. De kans dat iemand die je machtigt wat anders stemt is minimaal net zo groot.

Doe eerst nog maar eens een cursus kansberekening ;)
pi_197924132
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 11:30 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Nee. Op een stembiljet staat geen naam van degene die gestemd heeft.
Dat klopt, maar je ontvangt pas een postbiljet als je staat geregistreerd (om te voorkomen dat je ook een stembiljet ontvangt) en je moet verplicht legitimeren.

Je geeft overigens geen antwoord op de vraag. Hoe fraudeer je dan? En wat precies is zeer fraudegevoelig?

quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 11:11 schreef apenoot het volgende:

[..]

Stemcomputers zijn afgeschaft omdat onderzoekers hebben aangetoond dat het eventueel mogelijk is om hiermee te frauderen. Iedereen met een beetje gezond verstand ziet zelf ook wel dat frauderen met post een stuk eenvoudiger is. Dat het in het verleden nog niet aantoonbaar is gebeurt wil niet zeggen dat het niet mogelijk is. Als je volgens dat criteria werkt hadden we ook nog gewoon de stemcomputers kunnen gebruiken of zelfs online kunnen stemmen.
Ik zeg nergens dat het niet fraudegevoelig is.

User stelt echter dat het "zeer" fraudegevoelig is en ik vraag enkel hoe zeer dan en op welke wijze er dan massaal gefraudeerd kan worden.
pi_197924135
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Klopt, ze hadden het stemmen mooi uit kunnen spreiden over meerdere weken met zo'n oplossing.
Nu moet je met z'n allen toch weer in de rij staan bij een stembureau omdat er na iedere stemmer de boel weer schoongemaakt moet worden, potloodje ontsmet, etc.

Ik vind het schandelijk dat het kabinet zo passief hier in heeft gestaan terwijl we al bijna een jaar tegen deze pandemie aankijken. Alsof ze het er bewust op aan willen laten komen in de hoop dat VVD-stemmers sowieso wel komen opdagen.
Potloden worden per persoon uitgedeeld.
pi_197924136
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat is een hele theoretische kans. De kans dat iemand die je machtigt wat anders stemt is minimaal net zo groot.

Doe eerst nog maar eens een cursus kansberekening ;)
Net zo groot als de reactie waar ik op reageerde
pi_197924155
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Was wel de planning maar ik denk niet dat het genoeg is.
Ik verwacht hele lange rijen of een hele beroerde opkomst.
  woensdag 10 februari 2021 @ 13:23:42 #60
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_197924156
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:06 schreef Herkauwer het volgende:

Daarnaast zal ook het stemmen via post gaan met een check op ID. Dit is in Nederland prima op orde wat grootschalige fraude haast onmogelijk maakt. Overigens is het meesturen van je ID ook een probleem, want niet iedereen heeft een scanner en printer in huis.

Meesturen van een kopie ID is niet verplicht voor de 70-plussers die nu per brief mogen stemmen. Precies om de reden die je aangeeft. Wel moet de stempas meegestuurd worden (en ook ondertekend worden). De stempas en briefstembiljet worden op verschillende momenten verstuurd naar de kiezer.

quote:
Stemmen per machtiging uitbreiden naar 3 of 4 is wellicht een betere optie. Ligt in de lijn van mantelzorg wat nu zo gewenst is.
Het aantal volmachtstemmen per kiezer is al tijdelijk uitgebreid van 2 naar 3.
pi_197924163
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:22 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Potloden worden per persoon uitgedeeld.
Dat verschilt per gemeente, er zijn gemeenten die het potloodje schoon gaan maken na iedere stemmer.

En na iedere stemmer moet iig de desk in het stemhokje ontsmet worden.
  woensdag 10 februari 2021 @ 13:24:54 #62
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_197924171
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Met 69999 geldige stemmen is 1 fraudestem genoeg
Klopt, alleen weet jij niet van te voren of je er al 69999 hebt. Het gaat dan ook niet om 1 zo'n stem, het gaat er om of een politieke partij of andere instantie/persoon het voor elkaar kan krijgen om grootschalig te frauderen.

Ik durf te zeggen dat er nu al bij iedere verkiezing stemmen onder druk worden uitgebracht. Als is het maar een partner van iemand die op een bepaalde persoon/partij moet stemmen, want anders.

Maar zolang die kans heel klein is en de invloed ook heel klein is het goed genoeg voor een betrouwbare uitslag.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_197924193
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:24 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Klopt, alleen weet jij niet van te voren of je er al 69999 hebt. Het gaat dan ook niet om 1 zo'n stem, het gaat er om of een politieke partij of andere instantie/persoon het voor elkaar kan krijgen om grootschalig te frauderen.

Ik durf te zeggen dat er nu al bij iedere verkiezing stemmen onder druk worden uitgebracht. Als is het maar een partner van iemand die op een bepaalde persoon/partij moet stemmen, want anders.

Maar zolang die kans heel klein is en de invloed ook heel klein is het goed genoeg voor een betrouwbare uitslag.
Klopt, tenzij fraude georganiseerd en grootschalig is, middelt zoiets uit.
pi_197924196
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:24 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Geen enkele verkiezing is zonder fraude.
pi_197924200
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Geen enkele verkiezing is zonder fraude.
Wordt nergens beweerd ;)
pi_197924239
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat verschilt per gemeente, er zijn gemeenten die het potloodje schoon gaan maken na iedere stemmer.

En na iedere stemmer moet iig de desk in het stemhokje ontsmet worden.
Handen ontsmetten bij binnenkomst en bij vertrek. Tevens mondkapje. Daarmee is de kans op besmetten via het hokje al minimaal. Het hele hokje hoef je niet eens aan te raken met het huidige formaat stembiljet. Waarschijnlijk staat er een doos ontsmettingsdoekjes klaar voor hen die het hokje tevoren willen boenen.

Ik denk dat het ontsmetten van de bus zelf belangrijker is maar ook dat kost weinig tijd.
pi_197924244
Maar goed, als grootschalige fraude wel een issue zou zijn, dan moet je het natuurlijk niet willen, ook voor 70+'ers.

Als fraude een relatief non-issue is, waarom wordt het per post stemmen dan niet voor iedereen toegestaan?
pi_197924258
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:29 schreef SnertMetChoco het volgende:
Als fraude een relatief non-issue is, waarom wordt het per post stemmen dan niet voor iedereen toegestaan?
Omdat het heel veel tijd en geld kost.
  woensdag 10 februari 2021 @ 13:31:50 #69
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_197924285
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Het zal ongeveer gelijk blijven, maar verschilt per gemeente. Het is ook afhankelijk van wat er eventueel beschikbaar is als stembureau.

Ongeveer 10% van de stembureaus zal ook op maandag en dinsdag geopend zijn.
pi_197924329
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:30 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Is dat zo? Je zou een hoop stemlokalen dan lekker gesloten kunnen houden, wat je ook weer heel wat oplevert.
pi_197924375
Hoe gaan de mensen met corona in quarantaine stemmen?
  woensdag 10 februari 2021 @ 13:38:04 #72
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_197924378
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:34 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

Is dat zo? Je zou een hoop stemlokalen dan lekker gesloten kunnen houden, wat je ook weer heel wat oplevert.
Dan gok je er wel op dat veel kiezers per post gaan stemmen. Als het merendeel dat niet doet, dan hang je. Dan krijg je van die Amerikaanse toestanden met urenlange rijen.
pi_197924379
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:34 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

Hoeveel werk denk je dat de gemeente dan vooraf moet doen? Daarnaast kost het tellen dan onwijs veel tijd, dat zijn wel grotendeels vrijwilligers maar dan nog.
  woensdag 10 februari 2021 @ 13:38:41 #74
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_197924386
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:30 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Is het stemrecht niet belangrijker? Geen idee wat het kost overigens, ben wel benieuwd naar dat kostenplaatje. Ik denk dat we dat er voor kunnen hebben.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  woensdag 10 februari 2021 @ 13:39:06 #75
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_197924395
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 13:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hoe gaan de mensen met corona in quarantaine stemmen?
Bij volmacht, of niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')