Naar buiten met dit tyfusweerquote:Op zaterdag 6 februari 2021 08:56 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Gisteren Nieuwsuur gezien over die bejaarden in de vaccinatieststraat.
De bejaarden zelf vonden het allemaal prima geregeld. Een lekker dagje uit met dochterlief als chauffeuse.
Maar dan komt er zo'n mevrouw van de Ouderenbond die dan zegt: "Ach en wee, de ouderen moesten 300 meter met de rollator" Helemaal door de buitenlucht. Oei oei oei.
En ook die man van Thuiszorg: Er had veel meer over nagedacht moeten worden over de fysieke en psychologische hotseflots van de ouderen. Het is me toch wat.
Bingo middag gemist.
Onze nationale hersen-expert en knuffel-grijsaard Erik Scherder roept altijd: Mensen kom in beweging! Ga naar buiten! Probeer die hersen te triggeren!
Het is nooit goed!
noordrijn westfalenquote:Op zaterdag 6 februari 2021 02:26 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Welk ander land heeft het dan beter gedaan dan ons die hetzelfde klimaat en geografische ligging heeft?
In het Parool stond een overzicht van Catshuispresentaties die net zijn vrijgegeven en daaruit bleek dat men dacht dat een versoepeling rond de kerst al mogelijk zou zijn.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 02:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat dat de bestuurders ook wat tegenvalt eerlijk gezegd. Het beeld is de hele winter eigenlijk al dat de staat van de epidemie ten opzichte van de maatregelen erg tegenvalt.
https://medapp.nu/extreme(...)20dan%20warm%20water.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 08:58 schreef Predator40 het volgende:
[..]
Naar buiten met dit tyfusweer![]()
Dat word pas weer leuk vanaf april.
ik heb het over leukquote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:05 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
https://medapp.nu/extreme(...)20dan%20warm%20water.
Men heeft inderdaad vrij stelselmatig de signaalwaardes van het (zelf opgezette coronadashboard) genegeerd.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
In het Parool stond een overzicht van Catshuispresentaties die net zijn vrijgegeven en daaruit bleek dat men dacht dat een versoepeling rond de kerst al mogelijk zou zijn.
Ik vond dat overzicht sowieso wonderlijk. Het kabinet heeft met name in de zomer precies zoals ik indertijd dacht geen flauw benul gehad van de ernst van een R-getal dat te hoog was.
quote:Op zaterdag 6 februari 2021 08:49 schreef Elan het volgende:
Sowieso een domper die sneeuw in het hele coronaverhaal je zou zondag en maandag zomaar 70/80% minder testen kunnen optekenen door dat mensen de weg niet op willen/kunnen en/of teststraten dicht zijn. Net nu er een mogelijk keerpunt lijkt te zijn ontstaan met oog op die Britse variant raak je tijdelijk het zicht kwijt.
Op t moment zelf misschien niet. Maar ik denk dat zo'n bejaarde 's avonds thuis meer opgewekt is dan na het zoveelste warme pamper-dagje.quote:
er zijn ook nog andere indicatoren om het in de gaten te houdenquote:Op zaterdag 6 februari 2021 08:49 schreef Elan het volgende:
Sowieso een domper die sneeuw in het hele coronaverhaal je zou zondag en maandag zomaar 70/80% minder testen kunnen optekenen door dat mensen de weg niet op willen/kunnen en/of teststraten dicht zijn. Net nu er een mogelijk keerpunt lijkt te zijn ontstaan met oog op die Britse variant raak je tijdelijk het zicht kwijt.
Ja, ik heb het verhaal heel goed gelezen. En dat zijn nou juist de dingen waar mensen en kinderen naar uitkijken.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 08:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Heb je het verhaal überhaupt gelezen? Er is geen algeheel sleeverbod hè. Alleen op die specifieke plek mag het even niet, te weten een 51 meter hoge duin.
En dan niet om burgers te treiteren,maar omdat het wachten is op ongelukken en grote drukte want als er een keer sneeuw valt moet heel Nederland kennelijk hysterisch worden.
Ongelukken die we gezien de nog steeds substantiële druk op de ziekenhuizen willen voorkomen.
De school van mijn kinderen heeft een beroep gedaan op ouders om verkouden kinderen sowieso thuis te houden.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:07 schreef Luke83 het volgende:
Op NOS.nl: kinderen tussen 4 en 12 jaar die alleen een simpele snottebe hebben, moeten zich laten testen voordat ze weer op school welkom zijn. Aanpassing in het OMT advies. Nou ik weet niet hoe het met kinderen van 10-12 zit, maar kinderen van 4/5 jaar zijn wandelende snottebakken. Succes met dit beleid.
Het wordt steeds verder opgerekt, angst moet hoog gehouden worden. Schaatsen is levensgevaarlijk en ooh wee als je een arm breekt, dan ben je mede verantwoordelijk dat de zorg overloopt en een potentiële moordenaar.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 08:10 schreef asco het volgende:
Ik begrijp het niet. Al in het begin van deze epidemie heb ik gelezen dat de kans op besmetting in de buitenlucht zo goed als nul is.
Vervolgens mag je een jaar later niet in groepjes schaatsen en is er een sleeverbod. 🤣🙄😳
Dan heb je er als bestuurder echt niks van begrepen.
Elke dag even swabben. Dan hebben ze naast een snotneus ook een continue bloedneus.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:07 schreef Luke83 het volgende:
Op NOS.nl: kinderen tussen 4 en 12 jaar die alleen een simpele snottebe hebben, moeten zich laten testen voordat ze weer op school welkom zijn. Aanpassing in het OMT advies. Nou ik weet niet hoe het met kinderen van 10-12 zit, maar kinderen van 4/5 jaar zijn wandelende snottebakken. Succes met dit beleid.
net zoals oud en nieuwquote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:13 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ja, ik heb het verhaal heel goed gelezen. En dat zijn nou juist de dingen waar mensen en kinderen naar uitkijken.
Het percentage positief getesten, de ziekenhuisopnames. Maar Elan heeft in essentie wel gelijk.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:12 schreef Predator40 het volgende:
[..]
er zijn ook nog andere indicatoren om het in de gaten te houden
volgens mij hebben veel GGD's nu blaastestenquote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:13 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Elke dag even swabben. Dan hebben ze naast een snotneus ook een continue bloedneus.
Die vraag is vrij moeilijk te beantwoorden, vooral omdat het lokaal of zelfs per school nogal kan verschillen. Maar ik wil wel een poging wagen.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 08:21 schreef alpeko het volgende:
[..]
Bij welk % zittenblijvers verwacht je in de knoei te komen qua klassengroottes? Probleem zal dan vooral bij de instroom ontstaan natuurlijk. Als er 10 in groep 8 blijven zitten dan ook 10 in groep 7. Maar als je er 10 in groep 1 laat zitten heb je er 10 extra.
We hebben nog meer goed nieuws over schoolkinderen en overige jeugd:quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:07 schreef Luke83 het volgende:
https://www.gelderlander.(...)rn-out-aan~aaa7d954/quote:Jongeren dreigen massaal uit te vallen door psychische problemen. Meer dan tachtig procent zit tegen een burn-out aan, blijkt uit nieuw onderzoek.
Het Nationaal Centrum Preventie Stress en Burn-Out (NCPSB) slaat alarm. Directeur Theo Immers vreest dat een hele generatie onderuitgaat. ,,Ook voor corona was de burn-out al volksziekte nummer één. Maar waar toen 17,3 procent van de beroepsbevolking dreigde uit te vallen, zien we na onderzoek onder jongeren dat in die groep 82 procent op dat punt staat.’’
Ik geloof zeker dat er een grote groep jongeren is die het heel zwaar heeft en dat een deel daarvan tegen een burn-out aanhikt, maar dat dat 82% is, kan ik mij echt niet voorstellen.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
We hebben nog meer goed nieuws over schoolkinderen en overige jeugd:
[..]
https://www.gelderlander.(...)rn-out-aan~aaa7d954/
Dat krijg je ervan als je enige zorg coronazorg is.
Zeker maar het begint toch met testen, niet alleen als signaalfunctie maar toch vooral om de verdere verspreiding tegen te gaan.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:12 schreef Predator40 het volgende:
[..]
er zijn ook nog andere indicatoren om het in de gaten te houden
Herkenbaar. Afgelopen week meerdere gesprekken met mentorleerlingen gevoerd die het niet meer zien zittenquote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
[..]
Dat is gewoon absurd ja.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik geloof zeker dat er een grote groep jongeren is die het heel zwaar heeft en dat een deel daarvan tegen een burn-out aanhikt, maar dat dat 82% is, kan ik mij echt niet voorstellen.
Volgens goed gebruik accepteren we de uitkomsten van onderzoeken immers alleen als ze in ons straatje passen.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik geloof zeker dat er een grote groep jongeren is die het heel zwaar heeft en dat een deel daarvan tegen een burn-out aanhikt, maar dat dat 82% is, kan ik mij echt niet voorstellen.
Doe normaal zeg. Die mensen zijn al een jaar lang beperkt in alles, kunnen niet naar school, kunnen hun vrienden niet zien, velen zijn hun baan kwijt geraakt en dat voor een virus wat voor hen niet gevaarlijk is. Lekkere solidaire opmerking 😪quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is gewoon absurd ja.
En burn out nog wel, dat krijg je door te lang aan stress of een hoge werkdruk blootgesteld te zijn?
Ze hoeven verdomme alleen binnen te zitten om FIFA te spelen
Je mag gewoon sleeën hoor stel je anders even aan.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:13 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ja, ik heb het verhaal heel goed gelezen. En dat zijn nou juist de dingen waar mensen en kinderen naar uitkijken.
Want er vinden zoveel besmettingen plaats in de buitenlucht.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Je mag gewoon sleeën hoor stel je anders even aan.
Google anders even op "afgesloten wegens drukte" , gaat een wereld voor je open.
Yup, hier idem. Heb ook nog twee moeders gesproken die zich geen raad meer weten. Collega van me is inmiddels ook weer een mentorleerling 'kwijt'. Ik heb ze voorlopig in elk geval nog allemaal in beeld - voor zover je een fatsoenlijk beeld hebt als er een scherm tussen zit.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:25 schreef Luke83 het volgende:
[..]
Herkenbaar. Afgelopen week meerdere gesprekken met mentorleerlingen gevoerd die het niet meer zien zitten
Ik ben ervan overtuigd dat voor veel jongeren deze tijd heel stressvol is. Ik vind niet dat je er zo laatdunkend over hoeft te doen.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is gewoon absurd ja.
En burn out nog wel, dat krijg je door te lang aan stress of een hoge werkdruk blootgesteld te zijn?
Dat zal allemaal best maar toch geen 8 van de 10 joh.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:27 schreef mir1986 het volgende:
[..]
Doe normaal zeg. Die mensen zijn al een jaar lang beperkt in alles, kunnen niet naar school, kunnen hun vrienden niet zien, velen zijn hun baan kwijt geraakt en dat voor een virus wat voor hen niet gevaarlijk is. Lekkere solidaire opmerking 😪
In Engeland kon je vorige maand nog naar de kroeg en het voetbal.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zal allemaal best maar toch geen 8 van de 10 joh.
In Nederland mag je je vrienden tenminste nog zien in Engeland is dat veel lastiger, zelfs daar heb je niet van dit soort absurde cijfers. Ik las bij de BBC dat het daar gaat om ca 20% dat met enige vorm van psychische klachten lampen, en dan nog over de hele bevolking gemeten.
Het is voor iedereen stressvol, er is wel een verschil tussen stressvol en tegen een burnout aan zitten.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben ervan overtuigd dat voor veel jongeren deze tijd heel stressvol is. Ik vind niet dat je er zo laatdunkend over hoeft te doen.
Ik zeg dat ik het me niet kan voorstellen. Ik zeg niet dat ik het niet accepteer. Ik heb er wel mijn vraagtekens bij en voor ik dit zonder meer voor waar aanneem, zou ik daar graag meer informatie over willen. Zoals met alles, eigenlijk.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Volgens goed gebruik accepteren we de uitkomsten van onderzoeken immers alleen als ze in ons straatje passen.
Maar als het 50% is, is het dan minder erg? Zullen we dan onze schouders ophalen, roepen dat het in de Tweede Wereldoorlog allemaal veel erger was en al onze pijlen weer richten op de ziekenhuizen? Want dat is wat we al een jaar doen, en dat is nu precies waarom dit in de krant staat.
Ja men moet niet zeuren, in Noord-Korea mogen ze helemaal niks.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zal allemaal best maar toch geen 8 van de 10 joh.
In Nederland mag je je vrienden tenminste nog zien in Engeland is dat veel lastiger, zelfs daar heb je niet van dit soort absurde cijfers. Ik las bij de BBC dat het daar gaat om ca 20% dat met enige vorm van psychische klachten lampen, en dan nog over de hele bevolking gemeten.
ik begrijp dat ook nooit maar weet wel inmiddels dat de drempel van in de stress schieten bij veel mensen lager ligt dan je zou verwachten.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is gewoon absurd ja.
Kap daar nou eens mee.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:29 schreef Caland het volgende:
Laat maar zitten hoor dat hele onderzoek. Miss_sly van het FOK!forum gelooft het niet dus dan zal het wel niet kloppen.
Heb je een idee in welke leerjaren kinderen meestal blijven zitten, als ze al blijven zitten? (Laten we wel wezen: het is tegenwoordig niet meer populair om kinderen een klas over te laten doen omdat uit onderzoek blijkt dat het voor de kinderen zelf niet goed is. Dat is echt niet alleen een efficiëntieoverweging.)quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die vraag is vrij moeilijk te beantwoorden, vooral omdat het lokaal of zelfs per school nogal kan verschillen. Maar ik wil wel een poging wagen.
Ons onderwijssysteem is gebouwd rondom efficiency. Dat is zelfs letterlijk een KPI van de inspectie, en de berekening van de financiering is er ook grotendeels op gebaseerd. De meeste schoolbesturen pogen dus een zo constant mogelijke stroom leerlingen door de school heen te trekken. De ideale leerling haalt in het voorgeschreven aantal jaren het diploma dat correspondeert met het advies van de basisschool in een klas van 28 kinderen.
Een groot aantal zittenblijvers verstoort dat efficiënte systeem. Ergens loopt het namelijk een keer vol; de instroom is namelijk ongeveer constant (goed, het daalt al jaren maar marginaal) want er komen ieder jaar 200.000 4-jarigen de basisschool ingerold. De uitstroom zal stokken, met een of ander percentage. Oftewel: volgend jaar heb je significant meer leerlingen in je 'systeem'. Of dat qua huisvesting een probleem oplevert zal lokaal verschillen - maar we hebben vooral de leraren niet. Bijkomend probleem: leraren die wat te kiezen hebben, komen meestal niet op de achterstandsscholen terecht. Ik vermoed dat gemiddeld genomen de klassengrootte wel met een paar leerlingen zal stijgen.
Hoe dat lokaal uitpakt is moeilijk te zeggen. Als in ieder leerjaar ongeveer hetzelfde aantal leerlingen doubleert, dan heb je volgend jaar een dubbele kleuterlaag, die zich de komende 15 jaar door het onderwijssysteem schuift. Maar het kan ook heel anders lopen. Zo vermoed ik dat er maar weinig kinderen in groep 8 zullen blijven zitten (die krijgen gewoon een lager advies) dus dan zou het zich ophopen in groep 1 van de basisschool en klas 1 van het vo.
Een gok voor onze eigen school: stel dat 25% het examen niet haalt maar de instroom constant blijft, dan hebben we volgend jaar zo'n 70 leerlingen extra, dus een klas of 3. Dan komen we lokalen tekort. En wiskunde- en Duitsdocenten enzo. En het rekensommetje 70 leerlingen = 3 klassen klopt ook al niet, want ze zijn verdeeld over 5 niveaus.
Het wordt in elk geval een organisatorische chaos waar schoolbesturen vooral met Excel bezig zijn en niet met het belang van de kinderen.
Laat me raden...quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is gewoon absurd ja.
Ik ben wel benieuwd hoe zij dan precies denken. Mijn oudste zoon van 12 lijkt het namelijk allemaal wel prima te vinden. Morgen naar school is ok, maar nog 3 maanden thuis les is ook goed.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:25 schreef Luke83 het volgende:
[..]
Herkenbaar. Afgelopen week meerdere gesprekken met mentorleerlingen gevoerd die het niet meer zien zitten
Kroegen en restaurants zijn sinds de eerste week van november al dicht hoor.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:32 schreef Caland het volgende:
[..]
In Engeland kon je vorige maand nog naar de kroeg en het voetbal.
Dat sarcasme is niet per se naar jou gericht, maar is een gevolg van het feit dat we al bijna een jaar massaal de andere kant op kijken. Ik maak me geen illusie meer dat er nog iemand opstaat en een keuze gaat maken die helpend is voor kinderen tussen de 4 en de 25. Het is alle ballen op de coronazorg en de rest kan (bijna letterlijk) doodvallen. En tegen de tijd dat het ergste van de pandemie voorbij is, dan hebben we vermoedelijk ook andere prioriteiten.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zeg dat ik het me niet kan voorstellen. Ik zeg niet dat ik het niet accepteer. Ik heb er wel mijn vraagtekens bij en voor ik dit zonder meer voor waar aanneem, zou ik daar graag meer informatie over willen. Zoals met alles, eigenlijk.
En dat sarcasme uit je tweede alinea is ook niet nodig. Je hoeft niet altijd meteen op een nare manier in de aanval te gaan. Ik vind het erg dat er veel jongeren zijn die het moeilijk hebben. En zelfs als er maar 10% tegen een burn-out aanzit, is dat zorgelijk. Dat is het altijd, ook als er geen pandemie gaande is.
Die mogen inderdaad wel wat minder zeuren en gewoon werken door hun .. geld.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:36 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Laat me raden...
Jij vind ook dat de leraren niet zo moeten zeuren want die hebben immers 12 weken vakantie.
Jongeren hebben het nog nooit in de geschiedenis zo goed gehad als de generaties na de WO2. Dat wil overigens niet zeggen dat kinderen geen stress en hinder kunnen ondervinden van deze huidige tijd met beperkingen. Ook zal bij kinderen die al geestelijk zwakker zijn en weinig veerkracht hebben, dit versterkt worden in de huidige tijd of eerder tot uiting kunnen komen. De omgeving zal hierbij van grote invloed zijn. Problemen kunnen ook aangepraat worden bij bevattelijke kinderen.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is voor iedereen stressvol, er is wel een verschil tussen stressvol en tegen een burnout aan zitten.
quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:33 schreef Caland het volgende:
Dat hele in Engeland is het strenger is wel het nieuwe in Afrika daar hebben ze pas honger he.
En deze komt er nog bovenop.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
[..]
Er staat letterlijk 80% + zit tegen een burnout aan niet 80% ervaart stress want dat geloof ik best. Ofwel ze weten niet wat een burnout is, of wel ze overdrijven zwaarquote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:34 schreef Tarado het volgende:
[..]
ik begrijp dat ook nooit maar weet wel inmiddels dat de drempel van in de stress schieten bij veel mensen lager ligt dan je zou verwachten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |