Ja binnen/midden afrika zal nog lang een probleem zijn. Maar als landen eromheen sterker worden zullen ze hopelijk zelf in staat zijn om met oplossingen te komen in die regio.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 10:49 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Het gaat idd snel dat weet ik, maar de bevolking groeit nog sneller. Landen als Botswana, Zambia, Namibie, Uganda etc. zullen geen probleem zijn. De landen in de Sahel daarentegen... Een dor gebied met het hoogste vruchtbaarheidscijfer en etno- religieuze conflicten.
milieuschade van intensieve veehouderij met oudere stallen is enormquote:Op dinsdag 8 juni 2021 10:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoe zit dat dan met milieu schade volgens jou.
Maar, niks fiscaal mee doen toch?quote:Op dinsdag 8 juni 2021 11:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
milieuschade van intensieve veehouderij met oudere stallen is enorm
afbreken en die boeren van de bespaarde subsidie aan te werk als boswachterquote:
Stoppen met eten allemaal?quote:Op dinsdag 8 juni 2021 12:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
afbreken en die boeren van de bespaarde subsidie aan te werk als boswachter
quote:Op dinsdag 8 juni 2021 12:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
afbreken en die boeren van de bespaarde subsidie aan te werk als boswachter
nee de akkerbouw en de tuinbouw en fruitteelt die blijft uiteraardquote:
https://www.telegraaf.nl/(...)oen-inwoners-in-2070quote:
quote:'Grootste groep nieuwkomers van binnen de Europese Unie'
Nederland vooral door migratie naar ruim 20 miljoen inwoners in 2070
Door VINCENT TRIEST
02 jun. 2021 in BINNENLAND
AMSTERDAM - Nederland telt ruim 20,4 miljoen inwoners in 2070. Vooral migratie zorgt voor een groei van de bevolking. Dat stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in de nieuwste prognose.
om in uw agenda te zetten:quote:Op vrijdag 11 juni 2021 04:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)oen-inwoners-in-2070
[..]
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ing/bevolkingstellerquote:De prognose beschrijft de meest waarschijnlijke ontwikkeling van de bevolking. Deze verwachting kent ook onzekerheden. Zo kan het aantal migranten van jaar tot jaar sterk fluctueren. Ook is niet zeker of de stijging van de levensduur in de toekomst in hetzelfde tempo door zal zetten en of Nederlanders een voorkeur voor gezinnen met twee kinderen blijven houden. De bevolking in 2069 ligt waarschijnlijk tussen 18,7 miljoen en 21,9 miljoen inwoners.
https://www.ewmagazine.nl(...)ad-van-links-828268/quote:Op vrijdag 11 juni 2021 23:05 schreef Alpha0 het volgende:
Wie heeft hier een abo op Elsevier en wil de opinie bijdrage van Roelof Bouwman over overbevolking scannen en hier posten?
achter betaalmuurquote:Op vrijdag 11 juni 2021 23:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.ewmagazine.nl(...)ad-van-links-828268/
In de praktijk is het aantal waarschijnlijk nog hoger, buitenlandse studenten bijvoorbeeld ook mee geteld?quote:Den Haag verwelkomt 550.000ste inwoner: 'We hadden geen idee'
DEN HAAG - Een nieuwe mijlpaal voor de stad Den Haag: tien jaar na de geboorte van de 500.000 inwoner van Den Haag kwam begin deze maand de 550.000ste Haagse inwoner ter wereld in de Vruchtenbuurt: Nanke Raisa Maria Verschoor. Burgemeester Jan van Zanen ging er donderdag op bezoek met onder zijn arm een knuffelooievaar en een mand vol cadeau's.
Ouders Wabke en Jerke en zusje Klaske zijn apetrots op Nanke, die op 1 juni geboren werd. 'We hadden natuurlijk geen idee dat ze de 550.000ste zou zijn', zegt moeder Wabke bij West Wordt Wakker. 'We hoorden het pas toen we haar gingen inschrijven bij de gemeente. En daarna kwam de burgemeester dus langs om beschuit met muisjes te eten.' Daarnaast kreeg het gezin ook nog een videoboodschap van inwoners van Den Haag. Daarin wordt het gezin gefeliciteerd door onder andere de oudste inwoonster van Den Haag, mevrouw Spaans-Den Heijer.
Als oudste inwoner kan zij zich nog herinneren dat Den Haag begin jaren '60 nog ruim 600.000 inwoners had. In de jaren '60 en '70 kromp de bevolking van de stad, onder meer door de bouw van Zoetermeer. Veel inwoners vertrokken toen bijvoorbeeld uit de Schilderswijk richting een nieuwbouwhuis in Zoetermeer. De laatste jaren groeit de stad weer, mede door de uitbreiding van de stad met de VINEX-locaties Ypenburg en Leidschenveen.
Derde stad van Nederland
Den Haag is qua inwoneraantal de derde stad van Nederland, na Amsterdam en Rotterdam. Inmiddels heeft meer dan de helft van de inwoners een recente migratieachtergrond (westers en niet-westers). Het aandeel inwoners met een migratieachtergrond neemt gestaag toe. Den Haag is samen met Amsterdam de gemeente met het hoogste percentage inwoners met een migratieachtergrond. Op 1 januari 2020 had 55,6% van de inwoners een migratieachtergrond.
Ouders Wabke en Jerke en zusje Klaske zijn apetrots op Nanke,quote:Op vrijdag 18 juni 2021 23:59 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
In de praktijk is het aantal waarschijnlijk nog hoger, buitenlandse studenten bijvoorbeeld ook mee geteld?
Precies, bovendien praten die arbeidsmigranten en expats andere talen, talen die Nederlandse mensen met een minimuminkomen niet kunnen verstaan of kunnen spreken.quote:Op vrijdag 25 juni 2021 20:49 schreef Alpha0 het volgende:
[ afbeelding ]
bron: GDP per capita vs population density, 2017
Hieruit valt, net als bij mijn eigen plot, niet af te leiden dat onze bevolking moet groeien om een hoog welvaartsniveau te behouden of te verkrijgen. Die correlatie is er immers gewoon niet. Toch is dit idee wel de basis voor ons beleid aangezien we alleen maar arbeidsmigranten en expats aan het importeren zijn. Daar is dit land veel te klein voor.
quote:Wat heeft voorrang? Een scheepswerf of woningen? "In een stad moet je ook werkindustrie houden"
Scheepswerf Damen aan de Tt. Vasumweg in Noord, vecht al jarenlang voor haar voortbestaan op deze plek. 100 jaar geleden begonnen als NDM, en later van NDSM naar Shipdock, is Damen de laatste grote werf voor zeeschepen in de stad die dreigt te verdwijnen vanwege de oprukkende woningbouw. Ook de verhuizing naar het ADM-terrein in Westpoort lijkt nu van de baan.
"Wij zijn eigenlijk het ziekenhuis van de Amsterdamse haven", zegt Tjeerd Schulting, directeur van Damen Shiprepair. Hij klom op van stagiair tot directeur van de scheepswerf in Noord, en laat geen kans voorbijgaan om het bedrijf op deze plek te behouden.
"Als de werf uit de stad verdwijnt, valt straks een belangrijke functie weg in de haven. Een paar weken geleden is een bullcarrier van 205 meter bijna zijn schroef en roer verloren. Naast hem liggen de schroef en het roer van 46.000 kilo in de loods voor reparatie."
Onder het vakkundig oog van werkplaatschef Klaas Goedhart wordt een propellerhuis gemaakt waar de bladen van de schroef in worden bevestigd. Op de werf worden niet alleen schepen gerepareerd, ook de zware industrie is hier klant. Goedhart: "We maken hier ook stenenbreekmachines of spooronderdelen, je kunt het zo gek niet bedenken en we maken het hier. En dat gaat de hele wereld over."
Goedhart vindt dat de werf voor de stad behouden moet blijven. "Het heeft verbinding met de stad, het voelt dat het zo hoort. Het is een gevoel." Ook zijn collega Frank Scheij, hoofd onderhoud van de scheepswerf en al 31 jaar in dienst, vindt dat de werf bij de stad hoort. "Het bruist hier. Je moet ook een werkindustrie houden in een stad, en niet alleen kantoren en woningen."
Maar wat heeft voorrang? Woningbouw of een scheepswerf op een uiterst gewilde locatie? De grond is gekocht door projectontwikkelaars en die willen bouwen. Net als de gemeente. Het huurcontract voor het terrein loopt af in 2028. Een plan van Schulting om de scheepswerf te integreren met woningbouw sneuvelde.
Richting IJmuiden
Onlangs viste de gemeente achter het net bij de aankoop van het ADM terrein in Westpoort. De kans voor de werf om te verhuizen naar het ADM terrein lijkt daarmee verkeken. Schulting: "Ja en nu? Afwachten en kijken naar een volgend scenario. We gaan heus wel weer een goed plan maken." De gedachte dat de werf de stad uit moet wil hij niet toelaten. "Ik denk aan wonen en werken door elkaar, maar de geschiedenis leert dat het logischer is dat aan de buitenkant van de Amsterdamse haven is, richting IJmuiden, ruimte wordt gecreërd voor bedrijven zoals wij."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |