Maar heb je de test zelf aangevraagd of is het onderdeel van een hulpverleningstraject?quote:Op woensdag 3 februari 2021 19:56 schreef -Ferb- het volgende:
[..]
Ben je gek, de "angst" dat het dezelfde uitkomst zal hebben is zeer aanwezig. Want ik vermoed dat het die uitkomst heeft omdat ik op de een of andere manier niet goed ben in zo'n dergelijk test maken. Dat mijn werkelijke IQ er gewoon niet uitkomt.
Je verbale IQ ligt dan wel boven de 100 waarschijnlijk? Vind het trouwens wel vreemd om voorafgaand aan de test al met getallen te strooien.quote:Op woensdag 3 februari 2021 20:20 schreef -Ferb- het volgende:
[..]
Dat ik denk dat mijn daadwerkelijke IQ er niet uitkomt ligt niet aan angst. Tijdens het maken van de test was ik niet angstig, ook niet heel onzeker. Een vroegere psycholoog schatte mijn IQ rond de 125 na aanvang van gesprekken, dus ik dacht dat de uitslag rond dat getal zou liggen. Wellicht iets lager, bijvoorbeeld 115. Ik ging er in ieder geval neutraal in.
Een IQ test werkt gewoon bij iedereen, dus ook gewoon bij jou.quote:Op woensdag 3 februari 2021 20:20 schreef -Ferb- het volgende:
[..]
Dat ik denk dat mijn daadwerkelijke IQ er niet uitkomt ligt niet aan angst. Tijdens het maken van de test was ik niet angstig, ook niet heel onzeker. Een vroegere psycholoog schatte mijn IQ rond de 125 na aanvang van gesprekken, dus ik dacht dat de uitslag rond dat getal zou liggen. Wellicht iets lager, bijvoorbeeld 115. Ik ging er in ieder geval neutraal in.
Je komt idd niet over alsof je een laag IQ heb. Ik zou juist denken bovengemiddeld.quote:Op woensdag 3 februari 2021 19:05 schreef -Ferb- het volgende:
[..]
Dat is wel officieel vastgesteld. En ik viel daar ook steil van achterover. Ik heb blijkbaar zo'n laag IQ? Maar wat Missbutterfly zegt: het is een momentopname. Wellicht was er iets waardoor dit laag is uitgevallen, of ben ik minder goed in dat soort testen? Het gaat natuurlijk op tijd en daar raak ik wel wat gestrest van. Dat zit dan altijd in mijn achterhoofd. Een klein stemmetje wat zegt: "Schiet op, tijd!".
Mijn informatieverwerkingssnelheid was juist rond de 100, terwijl ik dacht dat die juist lager zou zijn.
Het feit dat je moeite hebt met rekenen is natuurlijk wel een indicatie.quote:Op woensdag 3 februari 2021 20:20 schreef -Ferb- het volgende:
[..]
Zelf aangevraagd. Maar het was ook nodig ivm onderzoek naar persoonlijkheidsstoornissen.quote:Op woensdag 3 februari 2021 20:38 schreef Chia het volgende:
[..]
Maar heb je de test zelf aangevraagd of is het onderdeel van een hulpverleningstraject?
Dat was jaren geleden en een geheel andere situatie met een andere psycholoog.quote:Op woensdag 3 februari 2021 20:42 schreef Chia het volgende:
[..]
Je verbale IQ ligt dan wel boven de 100 waarschijnlijk? Vind het trouwens wel vreemd om voorafgaand aan de test al met getallen te strooien.
En blijkbaar is het ook niet geëvalueerd met de psycholoog gezien de vragen die je nu nog hebt?
Waarom testen ze in de GGZ op IQ?quote:Op woensdag 3 februari 2021 18:02 schreef Keep_Walking het volgende:
Trouwens, nu ik erover nadenk, heb ik meer mensen met een laag IQ gekend en wat ik me nu bedenk is dat ze allemaal duidelijk tot een subcultuur hoort en vaak van die hard rock/heavy metal subcultuur. Soms ook hiphop. In de GGZ deden ze IQ testen bij iedereen en de mensen met een bovengemiddelde IQ kleed zich normaal, dus zoals de meeste mensen op straat lopen. De mensen met een laag IQ hadden die uitstraling van een subcultuur, dus Rock Scène of Hiphop scène.
Oh? Sinds wanneer geldt iets per definitie voor iedereen? Er zijn altijd uitzonderingen, al is het een enkeling.quote:Op woensdag 3 februari 2021 20:45 schreef madam-april het volgende:
[..]
Een IQ test werkt gewoon bij iedereen, dus ook gewoon bij jou.
Kun je een voorbeeld noemen?quote:Op woensdag 3 februari 2021 20:49 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Het feit dat je moeite hebt met rekenen is natuurlijk wel een indicatie.
Wat ik merk bij mensen met een lager IQ is dat ze moeite hebben met abstracties. En dat zelf niet doorhebben (of er geen weet van hebben).
IQ en opleidingsniveau hebben soms bijster weinig met elkaar te maken.quote:Op woensdag 3 februari 2021 17:27 schreef Vimbavimba het volgende:
Een trage leerling die moeite heeft met de stof. Mbo 2/3 zal wel haalbaar zijn ?
Hangt er ook vanaf, als je iq onregelmatig verdeeld is als bv verbaal 100 en performaal 60 geeft dat ook weer geen beeld.
Toch wel zelfreflectie!quote:
Weet ik ook niet, om beter de cliënt te snappen? Ik heb twee IQ test gedaan, kwam 118 uit, toen ik kind was heb ik ook een test gedaan en toen was het 127. Het schijnt dat psychiatrische problemen ervoor zorgt dat de IQ daalt.quote:Op woensdag 3 februari 2021 21:16 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Waarom testen ze in de GGZ op IQ?Lekker boeiend, zorg dat je behandeling aansluit op de persoon, en dat doe je door te luisteren...
Ah, iedereen die niet in jouw denkbeeld past heeft een laag IQ.quote:Op woensdag 3 februari 2021 20:47 schreef matigeuser het volgende:
Aangezien het gemiddelde IQ 100 is en iemand van 120 nou niet extreem intelligent is ofzo, komt ook het IQ van 80 veel meer voor dan je denkt. Dat zijn geen uitzonderlijke gevallen.
Voetbalfans. Moslims. Mannen met oorbellen. Vrouwen met kleren met luipaardprint. Het stikt ervan.
Gebeurd regelmatig hoor, ben zelf ook ooit getest. Doen ze o.a. als er wordt gekeken naar een woonvorm, als er bepaalde problemen spelen. Het kan een hoop uitleggen en weer handvatten geven over hoe je met iemand moet omgaan.quote:Op woensdag 3 februari 2021 21:16 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Waarom testen ze in de GGZ op IQ?Lekker boeiend, zorg dat je behandeling aansluit op de persoon, en dat doe je door te luisteren...
Omdat je bij mensen die een lager iq hebben je manier van communiceren toch moet aanpassen, en ze verwerken informatie ook trager.quote:Op woensdag 3 februari 2021 21:16 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ik ben ook getest toen ik opgenomen werd. Precies zoals je het zegt Summer, waar het voor nodig is.quote:Op woensdag 3 februari 2021 22:12 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Gebeurd regelmatig hoor, ben zelf ook ooit getest. Doen ze o.a. als er wordt gekeken naar een woonvorm, als er bepaalde problemen spelen. Het kan een hoop uitleggen en weer handvatten geven over hoe je met iemand moet omgaan.
Nee hoor er zijn lang niet altijd uitzonderingen.quote:Op woensdag 3 februari 2021 21:20 schreef -Ferb- het volgende:
[..]
Oh? Sinds wanneer geldt iets per definitie voor iedereen? Er zijn altijd uitzonderingen, al is het een enkeling.
Om niets aan iemands probleem te hoeven doen zodat er weer doorstroom komt vanuit de wachtlijst. Met een laag iq word je namelijk uitgesloten van veel behandelingen, want dan is ineens je iq het probleem en kan je geen persoonlijkheidsstoornis oid hebben of hun algemene adviezen begrijpen... vinden ze je dan te dom voor. https://blikophulp.nl/zwakbegaafden-laag-iq-ggz-aanpassingen/quote:Op woensdag 3 februari 2021 21:16 schreef Postbus100 het volgende:
dat is wel heel cynisch,maar ik denk dat er ook wel een kern van waarheid in zit. Of in ieder geval dat alles 'objectief onderbouwd' is, zodat ze vandaar uit een gegrond advies kunnen geven (en dat is dan vaak: doorstromen, want hier kunnen we je niet goed behandelen).quote:Op woensdag 3 februari 2021 23:06 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
[..]
Om niets aan iemands probleem te hoeven doen zodat er weer doorstroom komt vanuit de wachtlijst. Met een laag iq word je namelijk uitgesloten van veel behandelingen, want dan is ineens je iq het probleem en kan je geen persoonlijkheidsstoornis oid hebben of hun algemene adviezen begrijpen... vinden ze je dan te dom voor. https://blikophulp.nl/zwakbegaafden-laag-iq-ggz-aanpassingen/
En als professional doe je dan dus een test, in plaats van een beetje inschatten op het oog.quote:Op woensdag 3 februari 2021 23:15 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
dat is wel heel cynisch,maar ik denk dat er ook wel een kern van waarheid in zit. Of in ieder geval dat alles 'objectief onderbouwd' is, zodat ze vandaar uit een gegrond advies kunnen geven (en dat is dan vaak: doorstromen, want hier kunnen we je niet goed behandelen).
In plaats van dat ze nou naar de persoon kijken... Op het oog inschatten hoe hoog een IQ is en daarop aansluiten. Waar ben je anders professional voor?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |