abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 31 januari 2021 @ 20:05:23 #26
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197751550
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 19:05 schreef baskick het volgende:
Niet heel spannend, maar de volgende vraag deed mij fronsen: hoe hoog is de benodigde hypotheek? Dat gaat ze vrij weinig aan :+
Dat is de luxe waar de verkopende partij in zit: die kan wellicht een lager bod accepteren dat van een koper komt die geen hypotheek nodig heeft.
Minder geld, maar meer zekerheid en snellere overdracht.
So we just called him Fred
pi_197751587
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 19:53 schreef Fred het volgende:

[..]

Jij laat je snel uit het veld slaan, wij hebben onze huidige woning ook via inschrijving. Geen cent meer geboden dan de vraagprijs en toch "gewonnen".
Dat zal wel een paar jaar geleden zijn geweest. Hoor andere verhalen van verkopers.
  zondag 31 januari 2021 @ 20:30:43 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197752057
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 19:53 schreef baskick het volgende:

[..]

Fair enough, maar er zit een verschil tussen 'nodig hebben' en 'aan ga vragen'. Het gaat verkoper niets aan of ik de koopprijs of de helft financier (omdat ik de rest uit eigen middelen betaal), toch?
Jawel, dus. Omdat daar een eventueel voorbehoud voor financiering op wordt gebaseerd.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 31 januari 2021 @ 21:00:38 #29
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197752688
quote:
1s.gif Op zondag 31 januari 2021 20:07 schreef ColtZ40 het volgende:
Dat zal wel een paar jaar geleden zijn geweest. Hoor andere verhalen van verkopers.
2018, in een regio waar de kopers toen ook al in de rij stonden voor een woning.
pi_197759118
quote:
1s.gif Op zondag 31 januari 2021 20:30 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Jawel, dus. Omdat daar een eventueel voorbehoud voor financiering op wordt gebaseerd.
Ah zo! Uiteraard. |:(
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_197759218
quote:
1s.gif Op zondag 31 januari 2021 20:30 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, leg het me eventjes uit.

Voorbehoud voor financiering is voorbehoud voor financiering toch?

Waar zijn verkopende makeleraars dan precies bang voor (en gebeurt het dan ook vaak dat de financiering niet correct is, vraag ik me af?)
pi_197759253
quote:
1s.gif Op zondag 31 januari 2021 14:19 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Volgens mij doet de makelaar van de verkoper dat helemaal niet.
Natuurlijk wel. Als iemand ontbindende voorwaarden opneemt, dan is het wel handig om te weten hoe serieus de kandidaat is.

Maar ik vraag me overigens af of het in Nederland zo eenvoudig is om aan de hand van alleen een paspoort meteen een financiele check te doen. Het is niet zo dat je met een paspoort of BSN nummer meteen even alle belasting of bankgegevens van iemand kunt gaan leeg trekken.
  maandag 1 februari 2021 @ 11:15:08 #33
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197759295
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 11:12 schreef Manolo_Rojas het volgende:
Natuurlijk wel. Als iemand ontbindende voorwaarden opneemt, dan is het wel handig om te weten hoe serieus de kandidaat is.

Maar ik vraag me overigens af of het in Nederland zo eenvoudig is om aan de hand van alleen een paspoort meteen een financiele check te doen. Het is niet zo dat je met een paspoort of BSN nummer meteen even alle belasting of bankgegevens van iemand kunt gaan leeg trekken.
Makelaars kunnen helemaal geen financiėle check uitvoeren.

De ontbindende voorwaarden zijn juist interessant voor de verkoper, wellicht kan hij dan een lager bod met betere voorwaarden accepteren. Of juist een hoger bod als hij de ontbindende voorwaarden geen risico vindt.
  maandag 1 februari 2021 @ 11:20:24 #34
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_197759366
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 09:28 schreef bitterbal het volgende:
misschien is het paspoort zodat ze er vanuit gaan dat je serieus bent in je bod en niet de kans lopen dat als ze je bod uitkiezen toch horen ja ik was aan het proefbieden ofzo :p
Ik denk ook dat het hierom te doen is hoor.
Dat je als verkopers een bod kiest en dan te horen krijgt 'ja, nee... maar, ehm... zo bedoelden we het niet'.

Die drie dagen bedenktijd na het tekenen van het voorlopig koopcontact blijven toch wel van kracht. Je zet nu alleen een handtekening onder je bod, meer niet.
pi_197759408
quote:
1s.gif Op zondag 31 januari 2021 18:41 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

En hoe zou een makelaar dat dan kunnen doen, dat opvragen? Volgens mij kan dat helemaal niet
Daarbij zegt een schone BKR natuurlijk ook niet zo veel. Het betekent alleen maar dat je nergens betalingsachterstanden hebt en niet recent gehad hebt. Voor een telekom bedrijf is dat wel leuk om te weten, maar om te weten of iemand een huis kan kopen, heb je er niet zoveel aan. Iemand kan een schone BKR hebben ook zonder inkomsten.
  maandag 1 februari 2021 @ 11:26:37 #36
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197759442
quote:
2s.gif Op maandag 1 februari 2021 11:08 schreef skrn het volgende:

[..]

Ja, leg het me eventjes uit.

Voorbehoud voor financiering is voorbehoud voor financiering toch?

Waar zijn verkopende makeleraars dan precies bang voor (en gebeurt het dan ook vaak dat de financiering niet correct is, vraag ik me af?)
Ja, dat heb ik hierboven al uitgelegd: “Die benodigde hypotheek komt ws. wel in het koopcontract, met een bepaling dat als je je wilt beroepen op een voorbehoud van financiering je wel moet kunnen aantonen dat je voor ten hoogste dat bedrag een hypotheek hebt proberen aan te vragen.”

quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 11:12 schreef Manolo_Rojas het volgende:

[..]

Dus eerst zeg je: natuurlijk doet de makelaar die check. En daarna zeg je: het is vast niet zomaar mogelijk om die check te doen met paspoort/BSN. Ja, wat is het nou? 8)7
pi_197759455
quote:
1s.gif Op zondag 31 januari 2021 19:19 schreef ColtZ40 het volgende:
Ik haak altijd af als de verkoop veranderd naar verkoop bij inschrijving. Je weet dat je dan minimaal 10% meer moet bieden dan de vraagprijs om kans te maken. Daar pas ik voor.
Dat is natuurlijk een vreemde strategie. Je moet kijken wat het huis je waard is. Uiteraard probeert men met inschrijving de prijs op te drijven, maar dat is precies waar een makelaar voor bedoeld is. Bedenk je ook dat om zo'n inschrijving aantrekkelijk te maken men vaak wat aan de lage kant gaat zitten met de vraagprijs. Dus het hoeft nog niet te betekenen dat je te veel betaalt.
pi_197759531
quote:
7s.gif Op maandag 1 februari 2021 11:15 schreef Fred het volgende:

[..]

Makelaars kunnen helemaal geen financiėle check uitvoeren.

Wat ik bedoel is dat het niet ongebruikelijk is om als verkopende makelaar voordat een bod wordt geaccepteerd, je even met de potentiele koper kortsluit over de mogelijkheid dat e.e.a. niet rond komt. Meestal zijn kopers al voordat ze uberhaupt beginnen te bieden al ver met hun besprekingen met de bank en weet je dat het allemaal wel goed komt. Om nou 4 weken te gaan wachten op een potentiele koper die geen enkele kans maakt op een hypotheek, is natuurlijk voor geen enkele partij gunstig.

Bij het laatste huis dat ik NL verkocht heb, kan ik zeggen dat dit ongeveer het enige was dat de makelaar voor me gedaan heeft.
pi_197759564
quote:
1s.gif Op maandag 1 februari 2021 11:26 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik hierboven al uitgelegd: “Die benodigde hypotheek komt ws. wel in het koopcontract, met een bepaling dat als je je wilt beroepen op een voorbehoud van financiering je wel moet kunnen aantonen dat je voor ten hoogste dat bedrag een hypotheek hebt proberen aan te vragen.”
[..]

Dus eerst zeg je: natuurlijk doet de makelaar die check. En daarna zeg je: het is vast niet zomaar mogelijk om die check te doen met paspoort/BSN. Ja, wat is het nou? 8)7
Hij kan het toch op basis van andere dingen doen. Met internet kom je tegenwoordig al een heel eind.

Wat ik alleen wilde zeggen was dat mensen direct denken dat als ze een kopie paspoort afgeven, ze ineens heel veel kunnen. Dat is natuurlijk onzin.
pi_197759599
Nou ja, ik vind screenen (hoe zeg je dat in het Nederlands?) van kandidaten wel een goed idee voor alle partijen.

Voor verkopende partij is het gewoon veel interessanter om te verkopen zonder voorbehoud dan met voorbehoud. Scheelt gewoon heel veel tijd.

Misschien zou het een idee zijn om te proberen die voorbehoud anders in te steken. Zodat huisjes niet zomaar verkocht worden aan beleggers, maar dat de verkopende partij ook gewoon met een gerust hart aan hardwerkende starters kan verkopen.

Ik zie hier wel een taak voor de NVM.
  maandag 1 februari 2021 @ 11:41:42 #41
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197759645
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 11:36 schreef Manolo_Rojas het volgende:

[..]

Hij kan het toch op basis van andere dingen doen. Met internet kom je tegenwoordig al een heel eind.

Wat ik alleen wilde zeggen was dat mensen direct denken dat als ze een kopie paspoort afgeven, ze ineens heel veel kunnen. Dat is natuurlijk onzin.
Ja, dat is ook mijn punt.

Een makelaar zal wel de nodige voelsprieten hebben voor wie wel en niet serieus te nemen is. Maar echt een check doen of iemand het financieel wel kan dragen is niet aan de makelaar.
pi_197759650
Ik had ook gekocht onder voorbehoud, terwijl ik wist dat ik bijna 100% kans heb die hypotheek te bemachtigen. Vaste baan in combinatie met opleiding, overwaarde van huis, spaargeld, geen schuld, noem het maar op.

Alleen ik had gewoon geen zin om potentieel 10% te moeten aftikken mocht er iets heel vervelends gebeuren. Dat bedrag is zo verdomde hoog dat het voor mij onbespreekbaar is. Of je moet voorstellen dat je bereid bent zonder voorbehoud te kopen als die 10% bijvoorbeeld maximaal 2 of 3% is.

Ik zit maar hardop te denken hoor. Maar ik hoop niet dat mensen zonder voorbehoud kopen terwijl ze wel financiering nodig hebben, dat zou naar mijn menig bijzonder riskant zijn. Zelfs al denk je dat je die hypotheek heel makkelijk krijgt.
pi_197759715
Ik lees hier voor het eerst dat je een cc id moet meesturen. Dat vind ik vreemd en zou ik niet doen.
pi_197759748
quote:
1s.gif Op maandag 1 februari 2021 11:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, dat is ook mijn punt.

Een makelaar zal wel de nodige voelsprieten hebben voor wie wel en niet serieus te nemen is. Maar echt een check doen of iemand het financieel wel kan dragen is niet aan de makelaar.
Ja, maar het zou wel een hele slechte makelaar zijn als hij/zij zijn/haar client 4 weken laat wachten op iemand die duidelijk niet de financiele capactiteit heeft om een bepaald huis te kopen.
  maandag 1 februari 2021 @ 11:50:07 #45
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197759786
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 11:48 schreef Manolo_Rojas het volgende:

[..]

Ja, maar het zou wel een hele slechte makelaar zijn als hij/zij zijn/haar client 4 weken laat wachten op iemand die duidelijk niet de financiele capactiteit heeft om een bepaald huis te kopen.
Niet ‘ja, maar’. Ik zeg toch dat die makelaar meestal wel zijn voelsprieten heeft?
pi_197760107
quote:
1s.gif Op maandag 1 februari 2021 11:50 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Niet ‘ja, maar’. Ik zeg toch dat die makelaar meestal wel zijn voelsprieten heeft?
OK.
pi_197760189
quote:
1s.gif Op maandag 1 februari 2021 11:50 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Had mijn makelaar voor het eerst gezien bij het tekenen van de akte.
pi_197760428
quote:
6s.gif Op maandag 1 februari 2021 12:09 schreef skrn het volgende:

[..]

Had mijn makelaar voor het eerst gezien bij het tekenen van de akte.
Jouw makelaar of de makelaar van de verkopers?
pi_197760719
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 12:25 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Jouw makelaar of de makelaar van de verkopers?
Van de verkopers.
pi_197764223
Ik heb ook geboden maar belde gewoon mijn makelaar die vervolgens via email het bod overbracht. Toen geen ID hoeven te laten zien. Snap ook niet waarom dat nu nodig zou zijn, zelfs in een verkopersmarkt.

Overigens had ik het hoogste bod, maar had nog wel voorbehoud van financiering. Terwijl iemand anders net wat lager geboden had zonder voorbehoud. Kreeg ik de vraag of ik mijn voorbehoud wilde laten vallen anders gingen ze met die andere aspirant-koper in zee. Maar ik wist al zeker dat financiering geen probleem zou worden dus dat heb ik maar aangepast en daardoor de woning kunnen verkrijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')