Dat is de luxe waar de verkopende partij in zit: die kan wellicht een lager bod accepteren dat van een koper komt die geen hypotheek nodig heeft.quote:Op zondag 31 januari 2021 19:05 schreef baskick het volgende:
Niet heel spannend, maar de volgende vraag deed mij fronsen: hoe hoog is de benodigde hypotheek? Dat gaat ze vrij weinig aan![]()
Dat zal wel een paar jaar geleden zijn geweest. Hoor andere verhalen van verkopers.quote:Op zondag 31 januari 2021 19:53 schreef Fred het volgende:
[..]
Jij laat je snel uit het veld slaan, wij hebben onze huidige woning ook via inschrijving. Geen cent meer geboden dan de vraagprijs en toch "gewonnen".
Jawel, dus. Omdat daar een eventueel voorbehoud voor financiering op wordt gebaseerd.quote:Op zondag 31 januari 2021 19:53 schreef baskick het volgende:
[..]
Fair enough, maar er zit een verschil tussen 'nodig hebben' en 'aan ga vragen'. Het gaat verkoper niets aan of ik de koopprijs of de helft financier (omdat ik de rest uit eigen middelen betaal), toch?
2018, in een regio waar de kopers toen ook al in de rij stonden voor een woning.quote:Op zondag 31 januari 2021 20:07 schreef ColtZ40 het volgende:
Dat zal wel een paar jaar geleden zijn geweest. Hoor andere verhalen van verkopers.
Ah zo! Uiteraard.quote:Op zondag 31 januari 2021 20:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jawel, dus. Omdat daar een eventueel voorbehoud voor financiering op wordt gebaseerd.
Ja, leg het me eventjes uit.quote:Op zondag 31 januari 2021 20:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jawel, dus. Omdat daar een eventueel voorbehoud voor financiering op wordt gebaseerd.
Natuurlijk wel. Als iemand ontbindende voorwaarden opneemt, dan is het wel handig om te weten hoe serieus de kandidaat is.quote:Op zondag 31 januari 2021 14:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volgens mij doet de makelaar van de verkoper dat helemaal niet.
Makelaars kunnen helemaal geen financiėle check uitvoeren.quote:Op maandag 1 februari 2021 11:12 schreef Manolo_Rojas het volgende:
Natuurlijk wel. Als iemand ontbindende voorwaarden opneemt, dan is het wel handig om te weten hoe serieus de kandidaat is.
Maar ik vraag me overigens af of het in Nederland zo eenvoudig is om aan de hand van alleen een paspoort meteen een financiele check te doen. Het is niet zo dat je met een paspoort of BSN nummer meteen even alle belasting of bankgegevens van iemand kunt gaan leeg trekken.
Ik denk ook dat het hierom te doen is hoor.quote:Op zondag 31 januari 2021 09:28 schreef bitterbal het volgende:
misschien is het paspoort zodat ze er vanuit gaan dat je serieus bent in je bod en niet de kans lopen dat als ze je bod uitkiezen toch horen ja ik was aan het proefbieden ofzo :p
Daarbij zegt een schone BKR natuurlijk ook niet zo veel. Het betekent alleen maar dat je nergens betalingsachterstanden hebt en niet recent gehad hebt. Voor een telekom bedrijf is dat wel leuk om te weten, maar om te weten of iemand een huis kan kopen, heb je er niet zoveel aan. Iemand kan een schone BKR hebben ook zonder inkomsten.quote:Op zondag 31 januari 2021 18:41 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
En hoe zou een makelaar dat dan kunnen doen, dat opvragen? Volgens mij kan dat helemaal niet
Ja, dat heb ik hierboven al uitgelegd: “Die benodigde hypotheek komt ws. wel in het koopcontract, met een bepaling dat als je je wilt beroepen op een voorbehoud van financiering je wel moet kunnen aantonen dat je voor ten hoogste dat bedrag een hypotheek hebt proberen aan te vragen.”quote:Op maandag 1 februari 2021 11:08 schreef skrn het volgende:
[..]
Ja, leg het me eventjes uit.
Voorbehoud voor financiering is voorbehoud voor financiering toch?
Waar zijn verkopende makeleraars dan precies bang voor (en gebeurt het dan ook vaak dat de financiering niet correct is, vraag ik me af?)
Dus eerst zeg je: natuurlijk doet de makelaar die check. En daarna zeg je: het is vast niet zomaar mogelijk om die check te doen met paspoort/BSN. Ja, wat is het nou?quote:Op maandag 1 februari 2021 11:12 schreef Manolo_Rojas het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Als iemand ontbindende voorwaarden opneemt, dan is het wel handig om te weten hoe serieus de kandidaat is.
Maar ik vraag me overigens af of het in Nederland zo eenvoudig is om aan de hand van alleen een paspoort meteen een financiele check te doen. Het is niet zo dat je met een paspoort of BSN nummer meteen even alle belasting of bankgegevens van iemand kunt gaan leeg trekken.
Dat is natuurlijk een vreemde strategie. Je moet kijken wat het huis je waard is. Uiteraard probeert men met inschrijving de prijs op te drijven, maar dat is precies waar een makelaar voor bedoeld is. Bedenk je ook dat om zo'n inschrijving aantrekkelijk te maken men vaak wat aan de lage kant gaat zitten met de vraagprijs. Dus het hoeft nog niet te betekenen dat je te veel betaalt.quote:Op zondag 31 januari 2021 19:19 schreef ColtZ40 het volgende:
Ik haak altijd af als de verkoop veranderd naar verkoop bij inschrijving. Je weet dat je dan minimaal 10% meer moet bieden dan de vraagprijs om kans te maken. Daar pas ik voor.
Wat ik bedoel is dat het niet ongebruikelijk is om als verkopende makelaar voordat een bod wordt geaccepteerd, je even met de potentiele koper kortsluit over de mogelijkheid dat e.e.a. niet rond komt. Meestal zijn kopers al voordat ze uberhaupt beginnen te bieden al ver met hun besprekingen met de bank en weet je dat het allemaal wel goed komt. Om nou 4 weken te gaan wachten op een potentiele koper die geen enkele kans maakt op een hypotheek, is natuurlijk voor geen enkele partij gunstig.quote:Op maandag 1 februari 2021 11:15 schreef Fred het volgende:
[..]
Makelaars kunnen helemaal geen financiėle check uitvoeren.
Hij kan het toch op basis van andere dingen doen. Met internet kom je tegenwoordig al een heel eind.quote:Op maandag 1 februari 2021 11:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik hierboven al uitgelegd: “Die benodigde hypotheek komt ws. wel in het koopcontract, met een bepaling dat als je je wilt beroepen op een voorbehoud van financiering je wel moet kunnen aantonen dat je voor ten hoogste dat bedrag een hypotheek hebt proberen aan te vragen.”
[..]
Dus eerst zeg je: natuurlijk doet de makelaar die check. En daarna zeg je: het is vast niet zomaar mogelijk om die check te doen met paspoort/BSN. Ja, wat is het nou?
Ja, dat is ook mijn punt.quote:Op maandag 1 februari 2021 11:36 schreef Manolo_Rojas het volgende:
[..]
Hij kan het toch op basis van andere dingen doen. Met internet kom je tegenwoordig al een heel eind.
Wat ik alleen wilde zeggen was dat mensen direct denken dat als ze een kopie paspoort afgeven, ze ineens heel veel kunnen. Dat is natuurlijk onzin.
Ja, maar het zou wel een hele slechte makelaar zijn als hij/zij zijn/haar client 4 weken laat wachten op iemand die duidelijk niet de financiele capactiteit heeft om een bepaald huis te kopen.quote:Op maandag 1 februari 2021 11:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dat is ook mijn punt.
Een makelaar zal wel de nodige voelsprieten hebben voor wie wel en niet serieus te nemen is. Maar echt een check doen of iemand het financieel wel kan dragen is niet aan de makelaar.
Niet ‘ja, maar’. Ik zeg toch dat die makelaar meestal wel zijn voelsprieten heeft?quote:Op maandag 1 februari 2021 11:48 schreef Manolo_Rojas het volgende:
[..]
Ja, maar het zou wel een hele slechte makelaar zijn als hij/zij zijn/haar client 4 weken laat wachten op iemand die duidelijk niet de financiele capactiteit heeft om een bepaald huis te kopen.
OK.quote:Op maandag 1 februari 2021 11:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Niet ‘ja, maar’. Ik zeg toch dat die makelaar meestal wel zijn voelsprieten heeft?
Had mijn makelaar voor het eerst gezien bij het tekenen van de akte.quote:Op maandag 1 februari 2021 11:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Niet ‘ja, maar’. Ik zeg toch dat die makelaar meestal wel zijn voelsprieten heeft?
Jouw makelaar of de makelaar van de verkopers?quote:Op maandag 1 februari 2021 12:09 schreef skrn het volgende:
[..]
Had mijn makelaar voor het eerst gezien bij het tekenen van de akte.
Van de verkopers.quote:Op maandag 1 februari 2021 12:25 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Jouw makelaar of de makelaar van de verkopers?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |