quote:Op zaterdag 30 januari 2021 00:08 schreef Houtenbeen het volgende:
Hmm en dat kan ook weer zijn om mensen te verleiden om te gaan verkopen... en überhaupt om het vertrouwen in die app (en andere apps) voor particuliere trading weg te krijgen zodat dit niet meer gebeurt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
Lekker gevalletje 6 degrees of bacon hoor.quote:
Leuk voor hem, maar de koers van een van de grootste banken van Amerika gaat niet zomaar to the moon.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 23:13 schreef slashdotter3 het volgende:
Van mijn post hierboven #54
[..]
https://finance.yahoo.com/quote/WFC
WFC is Wells Fargo en de koers is nog niet geexplodeerd. Wat weet Ryan Cohen dat wij niet weten?
Is dit een hidden gem buying opportunity?
Hoezo?quote:Op zaterdag 30 januari 2021 13:36 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
Maandag gamestock kopen
Komt een nieuwe golf kopers aan maandag
Om de hedgefondsen te zien branden.quote:
Zal me niks verbazen, inmiddels wereldnieuws geworden en kan me voorstellen dat best wat nieuwe mensen er in zich kunnen vinden.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 13:36 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
Maandag gamestock kopen
Komt een nieuwe golf kopers aan maandag
Hij heeft 13M cash... hij zal vbest wat verkocht hebbenquote:Op vrijdag 29 januari 2021 22:49 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ongelofelijk dat hij alles blijft houden. Niet eens even een paar miljoen opzij zetten om je verder financieel geen zorgen meer te hoeven maken.
Tja. Infinitief-squeeze... er zal toch op een bepaald gedrag gesetteld moeten worden. Het is niet zo dat al het geld van de wereld straks gaat naar die paar mensen die gme toevallig in hun porto hadden.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 15:18 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Om de hedgefondsen te zien branden.
Elke dag dat deze positie langer vastgehouden wordt, zal hun positie meer en meer onhoudbaar worden.
Daarnaast, het wordt voor grootkapitaalbeleggers met de dag interessanter om GME te gaan pushen, want met een infinity squeeze kun je al je liquide middelen voor een dumpprijs terug op de markt brengen.
Dat zeg ik ook niet, maar bij die aankomende marktcorrectie beginnen pas echt de gevolgen. Want er zijn al veel beleggers aan het dumpen geslagen om de markt van aankomende maandag af te wachten.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 16:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tja. Infinitief-squeeze... er zal toch op een bepaald gedrag gesetteld moeten worden. Het is niet zo dat al het geld van de wereld straks gaat naar die paar mensen die gme toevallig in hun porto hadden.
Een settlement op $500 vind ik prima.
Deze vergelijking klopt niet. Verzekeraars brengen toegevoegde waarde in de markt. Short sellers op de manier waarop bijvoorbeeld melvin Capital dat doet niet.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 16:37 schreef raptorix het volgende:
Er moet trouwens niet gedaan worden of short selling evil is, je gaat ook niet roepen dat verzekeraars verdienen aan de ellende van mensen, het word wel vervelend als verzekeraars niet zouden uitkeren in geval van pech.
Ik had het over short selling in het algemeen, als ik een aandeel bezit van 10 euro, en wil de toekomstige waarde verzekeren tegen grote stijging of daling, dan is dat gewoon een legitiem middel tegen schommelingen, waar vraag is, is ook aanbod.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:03 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Deze vergelijking klopt niet. Verzekeraars brengen toegevoegde waarde in de markt. Short sellers op de manier waarop bijvoorbeeld melvin Capital dat doet niet.
Appels met peren dit.
Instappen in GME bedoel je? Waanzin natuurlijk.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:01 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet, maar bij die aankomende marktcorrectie beginnen pas echt de gevolgen. Want er zijn al veel beleggers aan het dumpen geslagen om de markt van aankomende maandag af te wachten.
Maar instappen moet je ook alleen doen als je erin stapt met het idee je geld niet meer terug te zien
Wordt er op zo'n klap maandag geanticipeerd joh?quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:01 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet, maar bij die aankomende marktcorrectie beginnen pas echt de gevolgen. Want er zijn al veel beleggers aan het dumpen geslagen om de markt van aankomende maandag af te wachten.
Maar instappen moet je ook alleen doen als je erin stapt met het idee je geld niet meer terug te zien
Ben net zwaar short gegaan in GMEquote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Instappen in GME bedoel je? Waanzin natuurlijk.
Wilde ik ook, want het is gewoon zeker dat het aandeel binnen een maand onder de $10 staat. Maar kon geen manier vinden om dit verantwoord te doen. Met turbo’s/sprinters had ik het wel aangedurfd, maar die had Binck niet. En puts waren echt zo bizar extreem duur!!quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ben net zwaar short gegaan in GME
Het was een grapje, ik volg mijn hele leven al de financiële markten, maar geef niets om geld, als ik had gewild had ik allang miljonair geweest, maar goed vind geld compleet oninteressant.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wilde ik ook, want het is gewoon zeker dat het aandeel binnen een maand onder de $10 staat. Maar kon geen manier vinden om dit verantwoord te doen. Met turbo’s/sprinters had ik het wel aangedurfd, maar die had Binck niet. En puts waren echt zo bizar extreem duur!!
Als je vanuit financieel perspectief kijkt is dit natuurlijk een open deur.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Instappen in GME bedoel je? Waanzin natuurlijk.
Maar het spel zelf is toch ook leuk? Als je echt meespeelt is het veel interessanter.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het was een grapje, ik volg mijn hele leven al de financiële markten, maar geef niets om geld, als ik had gewild had ik allang miljonair geweest, maar goed vind geld compleet oninteressant.
Nee. Het gaat natuurlijk om geld. Als je een miljoen kunt cashen, maar je doet het niet ‘om de hedgefunds te naaien’, dan ben je gewoon een gek. Want er verandert na GME echt helemaal niks.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:10 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Als je vanuit financieel perspectief kijkt is dit natuurlijk een open deur.
Maar voor iedereen die dit enigszins gevolgd heeft gaat het niet om het geld. Sterker nog, je gaat er vanuit dat je elke euro die je erin hebt gestopt kwijt bent.
Ik adviseer liever mensen, kreeg tijdje terug nog een heel leuk compliment van iemand op FOK! die had een analyse van mij overgenomen en behoorlijk wat mee verdient, hoop niet dat hij die aandelen toen alsnog heeft verkochtquote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar het spel zelf is toch ook leuk? Als je echt meespeelt is het veel interessanter.
Een klap is misschien niet goed verwoord, want dit blijft een geleidelijk proces, maar er heerst hierdoor wel spanning in de markt.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:07 schreef trustychords het volgende:
[..]
Wordt er op zo'n klap maandag geanticipeerd joh?
Het geeft ook de ongezonde markt van aandelenhandel aan, het hele concept van een aandeel is om een bedrijf te voorzien in financieringsbehoefte dan wel een eigenaar een deel van zijn bedrijf te laten verzilveren. Dit soort zaken zouden eigenlijk niet moeten bestaan.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:15 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Een klap is misschien niet goed verwoord, want dit blijft een geleidelijk proces, maar er heerst hierdoor wel spanning in de markt.
Zoals ik al zei; de belegger die straks het meest liquide is, heeft met elke dag die voorbij gaat en GME 300+ staat, de grootste kans om zijn kapitaal voor lage prijzen terug in de markt te brengen.
Deze waarschijnlijkheid zal naar ratio opgenomen worden en ik denk dat je dat op dit moment al in de markt terug ziet.
Het is nu wel duidelijk dat je hierin een buitenstaander bent.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Het gaat natuurlijk om geld. Als je een miljoen kunt cashen, maar je doet het niet ‘om de hedgefunds te naaien’, dan ben je gewoon een gek. Want er verandert na GME echt helemaal niks.
Nee klopt, maar dit is dus het spel van de hedgefondsen die voor 140% cap short gaan. En nu worden ze in hun eigen spel dus verslagen. Ze zijn zo wanhopig dat ze de markt hebben gemanipuleerd door brokers onder druk te zetten, omdat ze weten dat de miljoenenboetes minder hoog zijn dan het extra aan verlies wat ze ermee vermijden.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het geeft ook de ongezonde markt van aandelenhandel aan, het hele concept van een aandeel is om een bedrijf te voorzien in financieringsbehoefte dan wel een eigenaar een deel van zijn bedrijf te laten verzilveren. Dit soort zaken zouden eigenlijk niet moeten bestaan.
Jup, daarnaast adverteert CNBC ook met het 'feit' dat Melvin capital geen short posities meer heeft.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:21 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Het is nu wel duidelijk dat je hierin een buitenstaander bent.
Het mooiste van dit alles is dat je nog gelijk hebt ook: het is namelijk waanzin, gekeken vanuit financieel perspectief. Maar daar gaat het allang niet meer om, en het gaat er bij die bobo’s maar niet in dat het persoonlijk is geworden. Machtig mooi.
Melvin Capital heeft in prime time zelfs voor miljoenen geadverteerd: “Wij hebben geen short posities meer, verkoop GME voor je te laat bent”.
Hoe wanhopig ben je dan? Want als je ze niet meer zou hebben, waarom adverteer je daarmee dan?
Er zijn een hoop stropdassen die al 3 dagen lang op cocaïne lopen daar
Ja preciesquote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:32 schreef Harlekien2 het volgende:
[..]
Jup, daarnaast adverteert CNBC ook met het 'feit' dat Melvin capital geen short posities meer heeft.
quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:32 schreef Harlekien2 het volgende:
[..]
Jup, daarnaast adverteert CNBC ook met het 'feit' dat Melvin capital geen short posities meer heeft.
Precies. 67% en daarna redelijk horizontaal. Terwijl brokers zo veel mogelijk koop proberen te ontmoedigen of blokkeren. Met Robinhood als kopstuk uiteraard. Melvin Capitol is in paniek tot op zeer wanhopige hoogtes. Hence de advertenties.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:28 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Nee klopt, maar dit is dus het spel van de hedgefondsen die voor 140% cap short gaan. En nu worden ze in hun eigen spel dus verslagen. Ze zijn zo wanhopig dat ze de markt hebben gemanipuleerd door brokers onder druk te zetten, omdat ze weten dat de miljoenenboetes minder hoog zijn dan het extra aan verlies wat ze ermee vermijden.
En ondanks al hun inspanningen is het aandeel gister nog 67% geplust ook. Het is inderdaad waanzin, maar totale logica als je 328 dollar wilt vergokken om de wereld van de schimmige hedgefondsen zien in te storten.
De verwachting is ook dat veel panicsellers inderdaad al gecashed hebben, maar gedekt zijn/worden door instappers die het met 1 of 2 aandelen puur voor de show doen.
Ik denk het ook. Mooi instapmomentje straks in de markt denk ik. Wel risicovol.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:47 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Precies. 67% en daarna redelijk horizontaal. Terwijl brokers zo veel mogelijk koop proberen te ontmoedigen of blokkeren. Met Robinhood als kopstuk uiteraard. Melvin Capitol is in paniek tot op zeer wanhopige hoogtes. Hence de advertenties.
Dit alles zegt mij dat de squeeze voor gme zomaar eens voor de deur zou kunnen staan.
Ach, als je geld echt over hebt... paar aandeeltjes, een zak popcorn en genietenquote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:49 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Ik denk het ook. Mooi instapmomentje straks in de markt denk ik. Wel risicovol.
Machtig mooi hoe dit zich ontvouwt.
Ik doe eentje maandag, gewoon omdat ik hier deel van wil uitmaken. Die 300 verdien ik wel weer terugquote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:51 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Ach, als je geld echt over hebt... paar aandeeltjes, een zak popcorn en genieten
Je vond dit nog geen squeeze genoeg?!quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:47 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Precies. 67% en daarna redelijk horizontaal. Terwijl brokers zo veel mogelijk koop proberen te ontmoedigen of blokkeren. Met Robinhood als kopstuk uiteraard. Melvin Capitol is in paniek tot op zeer wanhopige hoogtes. Hence de advertenties.
Dit alles zegt mij dat de squeeze voor gme zomaar eens voor de deur zou kunnen staan.
Als de huidige koers aangehouden wordt tegen de shortposities die er nog staan, dan is het wachten op de echte squeeze.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je vond dit nog geen squeeze genoeg?!
Zelf zei je dit:quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, mijn indruk is dat dit slechts het voorgerecht was.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Idd erg interessant allemaal.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:49 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Ik denk het ook. Mooi instapmomentje straks in de markt denk ik. Wel risicovol.
Machtig mooi hoe dit zich ontvouwt.
Er zijn vast genoeg filmpjes op youtube waar het uitgelegd wordt. Ik ben zelf ook niet bezig met beleggen in aandelen of crypto en ik denk dat het beste moment om je erin te verdiepen juist op een rustig moment is ipv je te laten meeslepen in een hype zoals nu en toen een aantal jaar terug met de bitcoin. En dan gewoon met de volgende hype meedoen ipv er nu enigszins laat, overhaast en onervaren in te stappen.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 18:19 schreef Attitude het volgende:
Al die verhalen hier.
Zo jammer dat ik niet weet hoe ik dit moet aanpakken. Ja , een account openen op degiro en wachten op verificatie (10 dagen ? ) en dan geld storten via Ideal.
Maar hoe of waar vandaan koop je aandelen?
Hoe krijg je ze binnen na betaling?
Wanneer moet je ze verkopen?
Hoe werkt dat met de prijs want volgens mij werkt het niet zo, als het 500 waard is, dat je dan ook 500 krijgt maar je krijgt wat minder?
En als je wil verkopen voor 500, kan het zijn dat het minder wordt als de transactie veel tijd in beslag neemt en de koers ondertussen al wat gezakt is?
Hoe verkoop je ze? Het zal wel niet zoiets simpels zijn als op een knopje drukken denk ik.
Hoe krijg je je geld binnen en hoe stort je dat weer naar je rekening?
Ik weet wel dat je alleen moet spelen met geld dat je kan missen.
Als ik rondlees op internet dan word je zowat doodgegooid met termen en dan denk ik , kan het niet simpeler? Het zal wel aan mij liggen want er zijn er zoveel mensen die in deze tijden in de beleg / aandelen wereld stappen.
Eigenlijk zou ik iemand naast mij moeten hebben zitten die dan koop tot verkoop doorneemt maar niemand in mijn wereld doet iets met aandelen of digitale munt.
Hoe zijn jullie begonnen? En waar haal je nuttige informatie vandaan?
Als je geïnteresseerd bent om wat meer te leren over de aandelenmarkt, raad ik je aan jong beleggen de podcast aan. Ik was al wat verder toen, maar daar kwamen dingen langs waar ik van had gewild dat ik dat geweten had toen ik begon.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 18:19 schreef Attitude het volgende:
Al die verhalen hier.
Zo jammer dat ik niet weet hoe ik dit moet aanpakken. Ja , een account openen op degiro en wachten op verificatie (10 dagen ? ) en dan geld storten via Ideal.
Hoe werkt dat met de prijs want volgens mij werkt het niet zo, als het 500 waard is, dat je dan ook 500 krijgt maar je krijgt wat minder?
En als je wil verkopen voor 500, kan het zijn dat het minder wordt als de transactie veel tijd in beslag neemt en de koers ondertussen al wat gezakt is?
Hoe verkoop je ze? Het zal wel niet zoiets simpels zijn als op een knopje drukken denk ik.
Als ik rondlees op internet dan word je zowat doodgegooid met termen en dan denk ik , kan het niet simpeler? Het zal wel aan mij liggen want er zijn er zoveel mensen die in deze tijden in de beleg / aandelen wereld stappen.
Eigenlijk zou ik iemand naast mij moeten hebben zitten die dan koop tot verkoop doorneemt maar niemand in mijn wereld doet iets met aandelen of digitale munt.
De beste manier voor mij was om dagelijks YT guru's te volgen zoals Deadnsyde, TomNash, MeetKevin, SolvingTheMoneyProblem en nog 100+ anderen. Zij maken het 100x leuker en levendiger dan droog een boek lezen. Zij doen de fundamental en technical analysis voor je en maken er een leuk verhaal van.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 18:19 schreef Attitude het volgende:
Google op beleggen voor beginners en kijk de YouTube filmpjes. Ook moet je toetsen maken op de Giro voor je sommige aandelen kunt kopen wat je toch dwingt om je erin te verdiepen of te beginnen met gokken maar dan op antwoorden.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 18:19 schreef Attitude het volgende:
Al die verhalen hier.
Dit is geen realistisch voorbeeld van wat beleggen inhoud.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 18:19 schreef Attitude het volgende:
Al die verhalen hier.
Ik denk dat hij zelf wil beleggen en lid wil worden van de beleggers community ipv het geld aan anderen geven om het voor hem te doen terwijl hij zelf niets wijzer wordt.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 19:20 schreef LXIV het volgende:
Dit is geen realistisch voorbeeld van wat beleggen inhoud.
Wil je geld verdienen met beleggen hoef je daar niet eens veel verstand van te hebben. Sterker nog, het gros van de particulieren dat met turbo’s, shorts en derivaten handelt verliest gewoon.
Wat je het beste kunt doen is gewoon een rekening openen bij een broker en iedere maand bijv 500 euro investeren in een index-fonds (FTE) en ook de dividenden herbeleggen. Dan is de kans zeer groot dat je over 20 jaar aardig wat vermogen hebt opgebouwd zonder ooit een boek over beleggen gelezen te hebben.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exact.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 19:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wil je geld verdienen met beleggen hoef je daar niet eens veel verstand van te hebben. Sterker nog, het gros van de particulieren dat met turbo’s, shorts en derivaten handelt verliest gewoon.
Wat je het beste kunt doen is gewoon een rekening openen bij een broker en iedere maand bijv 500 euro investeren in een index-fonds (FTE) en ook de dividenden herbeleggen. Dan is de kans zeer groot dat je over 20 jaar aardig wat vermogen hebt opgebouwd zonder ooit een boek over beleggen gelezen te hebben.
quote:Op zaterdag 30 januari 2021 19:31 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Ik denk dat hij zelf wil beleggen en lid wil worden van de beleggers community ipv het geld aan anderen geven om het voor hem te doen terwijl hij zelf niets wijzer wordt.Dit is ook totaal niet wat de user die je quote zegt. Je lijkt wel gek als je geld in een EFT stopt en dat via een derde zoals de bank doet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat doe je gewoon zelf via een broker. Maar dan moet je wel eerst een beetje een idee hebben van wat je doetLaffe huichelaar
Haha wat een bullshit.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het was een grapje, ik volg mijn hele leven al de financiële markten, maar geef niets om geld, als ik had gewild had ik allang miljonair geweest, maar goed vind geld compleet oninteressant.
Hoe verzeker je je als je naast het aandeel in je bezit ook een aandeel short, en dus verkoopt?quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik had het over short selling in het algemeen, als ik een aandeel bezit van 10 euro, en wil de toekomstige waarde verzekeren tegen grote stijging of daling, dan is dat gewoon een legitiem middel tegen schommelingen, waar vraag is, is ook aanbod.
Dat is een doorlopend proces, het is niet zo dat een optie schrijver op expiratiedag wakker wordt en denkt van "shit, laat ik maar eens aandelen kopen om die positie te hedgen"quote:Op zaterdag 30 januari 2021 20:17 schreef slashdotter3 het volgende:
Gamma squeeze uitleg
1 People buy a lot of call options
2 The market maker that sold the options now has huge risk if the stock rises quickly
3 The market maker reduces this risk by buying the stock
4 They add to the buying pressure and the stock rises
Is toch simpel? Je koopt een aandeel vanwege veel dividend of omdat je verwacht dat de waarde omhoog gaat. Als de waarde daalt word dat gecompenseerd door de optie.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 20:24 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Hoe verzeker je je als je naast het aandeel in je bezit ook een aandeel short, en dus verkoopt?
Bij een short/long draag je naar mijn weten meestal niet fysiek het aandeel over maar betaal je het verschil.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 20:24 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Hoe verzeker je je als je naast het aandeel in je bezit ook een aandeel short, en dus verkoopt?
Wie heeft het over opties?quote:Op zaterdag 30 januari 2021 20:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Is toch simpel? Je koopt een aandeel vanwege veel dividend of omdat je verwacht dat de waarde omhoog gaat. Als de waarde daalt word dat gecompenseerd door de optie.
Graag want snap niet echt wat je bedoeltquote:Op zaterdag 30 januari 2021 20:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bij een short/long draag je naar mijn weten meestal niet fysiek het aandeel over maar betaal je het verschil.
Stel je hebt een aandeel dat 10 euro waard is, en ik zeg: ik garandeer jouw 3 maanden lang minimaal een prijs van 6 euro, en ik ben bereid daar een bedrag van 1 euro voor te vragen, dan krijg je dus die 4 euro verschil uitbetaalt.
Dat is volgens mij ook de reden dat het geshorte bedrag technisch veel hoger kan zijn dan het complete volume van de aandelen zelf.
Iemand die dit wellicht beter kan uitleggen/verbeteren mag dit doen.
Volgens mij is het concept van short/long niet tot opties beperkt maar kan het feitelijk alles zijn, het is gewoon een verzekering tegen koersschommelingen.quote:
Voor mij is het nu vooral om het begrijpen ervan. Ik ga nu niet meedoen met de hype van nu, daarvoor is het te laat maar als ik het onder de knie krijgt , dan zou ik gewoon een keer proberen om met weinig inleg mee te doen met reddit-hype. En misschien zo wat paar honderd te verdienen . Maar voor nu vooral om het begrijpen.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 18:31 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Er zijn vast genoeg filmpjes op youtube waar het uitgelegd wordt. Ik ben zelf ook niet bezig met beleggen in aandelen of crypto en ik denk dat het beste moment om je erin te verdiepen juist op een rustig moment is ipv je te laten meeslepen in een hype zoals nu en toen een aantal jaar terug met de bitcoin. En dan gewoon met de volgende hype meedoen ipv er nu enigszins laat, overhaast en onervaren in te stappen.
Behalve misschien als er een crisis op til is en je wil wat geld veilig stellen.
Aan de andere kant is er ook niets mis met proberen je voordeel te halen uit de huidige hype, wat wel een sprong in het diepe is.
Blijft het geld altijd omhoog gaan? Kan het dan niet voorkomen dat het ergens fout gaat en dat het flink omlaag gaat waardoor er weinig overblijft?quote:Op zaterdag 30 januari 2021 18:43 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Als je geïnteresseerd bent om wat meer te leren over de aandelenmarkt, raad ik je aan jong beleggen de podcast aan. Ik was al wat verder toen, maar daar kwamen dingen langs waar ik van had gewild dat ik dat geweten had toen ik begon.
Mijn tegenstrijdige advies:
-begin er zo snel mogelijk mee want in principe kan je er vanuit de geschiedenis gewoon vanuit gaan dat ondanks dips en recessies de beurs toch altijd omhoog blijft gaan op de lange termijn en met die stijging en dividend is het gewoon gratis geld op gratis geld.
-begin er pas aan als je weet waar je mee bezig bent
quote:Op zaterdag 30 januari 2021 19:03 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
De beste manier voor mij was om dagelijks YT guru's te volgen zoals Deadnsyde, TomNash, MeetKevin, SolvingTheMoneyProblem en nog 100+ anderen. Zij maken het 100x leuker en levendiger dan droog een boek lezen. Zij doen de fundamental en technical analysis voor je en maken er een leuk verhaal van.
Als je een aandeel hebt gevonden dan zoek je de ticker op reddit om discussies erover te lezen.
Dat wist ik niet, dat je toetsen moet maken op de Giro. En aangezien zowat van alle kanten wordt aangeraden om Giro te nemen, dan zijn er dus hoop mensen die wel gelukt zijn.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 19:07 schreef sweetlady-o het volgende:
[..]
Google op beleggen voor beginners en kijk de YouTube filmpjes. Ook moet je toetsen maken op de Giro voor je sommige aandelen kunt kopen wat je toch dwingt om je erin te verdiepen of te beginnen met gokken maar dan op antwoorden.
DeGiro heeft een goede serie filmpjes waarin veel wordt uitgelegd: https://www.degiro.nl/leren-beleggen/beleggersacademiequote:Op zaterdag 30 januari 2021 18:19 schreef Attitude het volgende:
Al die verhalen hier.
...
Short gaan is het verkopen van een aandeel dat je niet hebt, dat huur je en betaal je rente over. Met het idee dat je die later op een lagere koers echt koopt en teruggeeft aan de verhuurder. Dit is ook wat hier bij GME gebeurt. Staat helemaal los van opties, dat is wat andersquote:Op zaterdag 30 januari 2021 20:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij is het concept van short/long niet tot opties beperkt maar kan het feitelijk alles zijn, het is gewoon een verzekering tegen koersschommelingen.
Volgens mij is het short/long gaan juist de essentie van opties. Het is hetzelfde als gokken op paarden, je koopt het paard niet, je gokt alleen op winst of verlies.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 20:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij is het concept van short/long niet tot opties beperkt maar kan het feitelijk alles zijn, het is gewoon een verzekering tegen koersschommelingen.
Verliezen al die particulieren omdat ze geen kennis hebben ? Is dat wat je wilt zeggen?quote:Op zaterdag 30 januari 2021 19:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Leuk maar dat heeft niks met shorten te makenquote:Op zaterdag 30 januari 2021 20:35 schreef raptorix het volgende:
Heel simpel, stel jij bezit een aandeel 10 euro Fok, nu wil jij op het eind van het jaar graag een huis kopen, en daar je aandeel Fok voor verkopen. Stel dat nu het aandeel Fok in de loop van het jaar gaat dalen, dat zou betekenen dat jij niet meer je huis kan kopen.
Dan kom ik in het spel, en zeg: Weet je wat? Betaal mij een euro, en als dan op het eind van het jaar het aandeel Fok nog maaar 6 euro waard is, dan betaal ik je die 4 euro verschil. Op die manier ben jij verzekert dat bij een daling je aandeel nog steeds geld oplevert.
Het zelfde trucje kan je ook doen voor een stijging, dan zeg ik: Ik betaal je 11 euro op 1 januari, maar als ie hoger staat is de winst voor mij.
Kortom dat is ongeveer hoe het werkt.
Een optie is gewoon een recht op koop of verkoop, en kan wel degelijk als middel van shorting worden gebruikt.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 20:38 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Short gaan is het verkopen van een aandeel dat je niet hebt, dat huur je en betaal je rente over. Met het idee dat je die later op een lagere koers echt koopt en teruggeeft aan de verhuurder. Dit is ook wat hier bij GME gebeurt. Staat helemaal los van opties, dat is wat anders
Dat is ook wat ik zeg, technisch zou je kunnen leveren, maar voor de prijs maakt dat natuurlijk niet uit. Als ik zeg: Op 1 januari lever ik dat aandeel voor 10 euro, terwijl deze op 6 staat, dan kan ik natuurlijk wel dat aandeel met 4 euro verlies verkopen, maar kan ook gewoon die 4 euro overmaken, voor het resultaat maakt dat niet uit natuurlijk.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 20:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Volgens mij is het short/long gaan juist de essentie van opties. Het is hetzelfde als gokken op paarden, je koopt het paard niet, je gokt alleen op winst of verlies.
Bullshit, anders lees je gewoon even een willekeurige definitie.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 20:39 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Leuk maar dat heeft niks met shorten te maken
Misschien moet je dat zelf eens doenquote:Op zaterdag 30 januari 2021 20:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bullshit, anders lees je gewoon even een willekeurige definitie.
Shorting is niet beperkt tot aandelen (die je niet bezit), maar is als term veel breder gangbaar.
Investopediaquote:Short gaan, short selling of het innemen van een baissepositie is het verkopen van effecten die men niet in bezit heeft, om zo te kunnen profiteren van een daling van de beurskoers. Het kan gaan om effecten zoals aandelen en obligaties. Short gaan in afgeleide effecten zoals opties en futures wijkt hiervan af. Soms wordt het in bepaalde gevallen verboden omdat het destabiliserend kan werken, naar aanleiding van de kredietcrisis in 2008.
Wat je beschrijft als optie hedge is een prima strategie verder hoor. Maar bij GME speelt het eckt eckte shorten.quote:In short selling, a position is opened by borrowing shares of a stock or other asset that the investor believes will decrease in value by a set future date—the expiration date. The investor then sells these borrowed shares to buyers willing to pay the market price. Before the borrowed shares must be returned, the trader is betting that the price will continue to decline and they can purchase them at a lower cost. The risk of loss on a short sale is theoretically unlimited since the price of any asset can climb to infinity.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |