abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_197585798
Verscheidene leden van het Outbreak Management Team (OMT) zouden hebben overwogen om op te stappen. Ze hadden het gevoel dat ze niet onafhankelijk konden functioneren.

'OMT-leden overwogen op te stappen vanwege druk uit politiek'

Verschillende leden van het het Outbreak Management Team (OMT) hebben overwogen om op te stappen. Dat meldt de Volkskrant. Het OMT adviseert het kabinet bij de bestrijding van het coronavirus. Vooral de overleggen in het Catshuis waren aanleiding om het opstappen te overwegen, schrijft de krant.

Doordat nieuwe maatregelen in het Catshuis al werden besproken en er op voorhand dingen werden uitgesloten, lukt het de OMT-leden niet om scherpere maatregelen op de agenda te krijgen.

Een ingreep van RIVM-directeur en OMT-voorzitter Van Dissel haalde de kou uit de lucht. Hij verplaatste de vergaderingen van het OMT naar de vrijdag voor het Catshuisberaad, zodat politici er minder invloed op hadden.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)-intensive-care-ziek

Rutte weer lekker bezig :')
Wel luisteren naar omt en bij kritiek zich achter het omt verschuilen, maar toch al bij voorbaat harde ingrepen uitsluiten :r
En ja dan krijg je dus een 2e en een3e golf
Wat een gepruts :(
pi_197585825
In de krant beschrijven zij hoe ze worstelden met de politieke beïnvloeding, die vooral zou plaatsvinden vanuit het Catshuis. Daar waren op zondagochtend informele kabinetsbijeenkomsten waarbij OMT-voorzitter en RIVM-directeur Jaap van Dissel aanwezig was.

quote:
Doordat nieuwe maatregelen in het Catshuis al werden voorbesproken en andere maatregelen op voorhand uitgesloten leken, slaagde het OMT er volgens de wetenschappers vaak niet in scherpere restricties erdoor te krijgen en werden sommige maatregelen bovendien later ingevoerd.
‘Instructies’
Onder anderen microbiologen Jan Kluytmans en Alex Friedrich en intensivist Diederik Gommers overwogen door dit soort persoonlijke dilemma’s hun positie ter beschikking te stellen. Zij deden dat uiteindelijk niet, omdat voorzitter Van Dissel ingreep. Zo verplaatste hij de OMT-vergadering van de maandagen na het Catshuisberaad naar de vrijdagen ervoor. Op die manier zouden politici geen ‘instructies’ meer kunnen meegeven. Daarmee was volgens de OMT-leden ‘de kou voor een groot deel uit de lucht’.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210123_92401507

Voorbesprekingen over advies van het omt |:(
Hoe verzin je het
pi_197585845
Als het zo lees overwogen ze op te stappen omdat ze zelf niet genoeg politieke invloed konden krijgen. Omgekeerde wereld. Dit is dus de reden dat we met die belachelijke avondklok zitten :{
  zaterdag 23 januari 2021 @ 09:10:54 #4
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_197585868
Dat OMT is toch slechts een adviesgroep. de daadwerkelijke besluiten worden elders genomen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_197585869
Ik word echt zo moe van die OMT-leden. Het kabinet zit er niet om alles maar te doen wat zij zeggen. Ze hebben een medische adviesfunctie en het kabinet weegt hun advies af tegen andere belangen. Dat gejank en gepiep in talkshows elke keer als het kabinet niet precies doet wat zij willen. Rot op zeg.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  zaterdag 23 januari 2021 @ 09:12:48 #6
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_197585890
Maatregelen erdoor te krijgen? Het punt van de scheiding is toch dat zij onafhankelijk kunnen adviseren en de kamer onafhankelijk beslist? Het klinkt alsof het OMT vooral zelf graag wil kunnen bepalen, zonder dat die vervelende volksvertegenwoordiging ze in de weg zit.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 09:16:03 #7
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_197585918
Ik ben inmiddels viroloog en bioloog moe. Kan niet wachten tot die mensen weer in de vergetelheid raken. Die 15 minuten hebben lang zat geduurd
pi_197586019
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 09:12 schreef PiyeReloaded het volgende:
Maatregelen erdoor te krijgen? Het punt van de scheiding is toch dat zij onafhankelijk kunnen adviseren en de kamer onafhankelijk beslist? Het klinkt alsof het OMT vooral zelf graag wil kunnen bepalen, zonder dat die vervelende volksvertegenwoordiging ze in de weg zit.
Dit dus. :{
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_197586036
Alles wat hierboven staat.

Die mensen zijn veel te veel in zichzelf gaan geloven :{
pi_197586093
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 09:11 schreef Nielsch het volgende:
Ik word echt zo moe van die OMT-leden. Het kabinet zit er niet om alles maar te doen wat zij zeggen. Ze hebben een medische adviesfunctie en het kabinet weegt hun advies af tegen andere belangen. Dat gejank en gepiep in talkshows elke keer als het kabinet niet precies doet wat zij willen. Rot op zeg.
Het kabinet moet niet doen alsof ze alles beter weten, het zijn burgers met geen opleiding, een te lange opleiding van niks of vanuit het bedrijfsleven of wat dan ook.

Maar virologen zijn het niet.

Dan ben je wat mij betreft verplicht te luisteren naar de experts.
pi_197586099
TS die gelijk naar Rutte wijst :')
  zaterdag 23 januari 2021 @ 09:35:41 #12
338319 ZarB
Piña colada
pi_197586156
"Overwogen". Stap op of zeik niet. Naar buiten brengen dat je iets overweegt of overwogen hebt is zo hol.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_197586320
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 09:31 schreef Aanmodderfakker het volgende:
TS die gelijk naar Rutte wijst :')
TS heeft issues
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_197586393
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 09:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Het kabinet moet niet doen alsof ze alles beter weten, het zijn burgers met geen opleiding, een te lange opleiding van niks of vanuit het bedrijfsleven of wat dan ook.

Maar virologen zijn het niet.

Dan ben je wat mij betreft verplicht te luisteren naar de experts.
Maar de experts moeten er zijn op het gebied van alle getroffen gebieden. Kijk ook naar de schoolachterstanden, ook naar het omvallend mkb, ook naar de eenzaamheid en depressies etc
pi_197586508
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 09:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Het kabinet moet niet doen alsof ze alles beter weten, het zijn burgers met geen opleiding, een te lange opleiding van niks of vanuit het bedrijfsleven of wat dan ook.

Maar virologen zijn het niet.

Dan ben je wat mij betreft verplicht te luisteren naar de experts.
OK hans, gelukkig spreken de 'experts' elkaar nooit tegen....oh wacht....misschien dat de 'experts' ook niet de waarheid in pacht hebben?
  zaterdag 23 januari 2021 @ 10:10:04 #16
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_197586579
Uiteindelijk is het de politiek die zegt wat er gebeurt.

In het OMT zijn ze niet vrij om te oreren en filosoferen wat ze zelf willen. Er is een bepaald scala aan mogelijkheden wat de politiek maatschappelijk verantwoord acht. Daar wordt advies over gevraagd.

Qua virusbeheersing is het niet zo lastig, niemand de deur uit tenzij je een écht essentieel beroep hebt en max 1x per week boodschappen doen. Dat zou een bijzonder effectief advies zijn, maar het lijkt me nogal logisch dat het kabinet daarvan op voorhand zegt dat we daar geen trek in hebben.
Laffe huichelaar
  zaterdag 23 januari 2021 @ 10:15:40 #17
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_197586636
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 09:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Het kabinet moet niet doen alsof ze alles beter weten, het zijn burgers met geen opleiding, een te lange opleiding van niks of vanuit het bedrijfsleven of wat dan ook.

Maar virologen zijn het niet.

Dan ben je wat mij betreft verplicht te luisteren naar de experts.
Verplicht te luisteren, maar niet verplicht alles op te volgen.

De maatschappij draait nu eenmaal om meer dan virusbeheersing. Daar mogen de virologen over adviseren, maar het is aan het kabinet om de balans te vinden tussen de optimale virusbeheersing en de maatschappelijke impact. Zij zijn gekozen daarin de juiste beslissingen te nemen, niet het OMT. Dus wanneer het kabinet zegt dat bepaalde maatregelen, zoals een algeheel verbod je zonder dringende reden op straat te begeven, gewoon niet mogelijk zijn, maar ze advies willen over een heel scala aan andere mogelijkheden, is het ook aan het OMT om te luisteren
Laffe huichelaar
pi_197586645
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:04 schreef Jappie81 het volgende:

[..]

OK hans, gelukkig spreken de 'experts' elkaar nooit tegen....oh wacht....misschien dat de 'experts' ook niet de waarheid in pacht hebben?
Daarom zitten er wat bij elkaar en komen tot een consensus, zeg maar zoals de overheid dat ook doet als ze weer iets bedenken en in de doofpot stoppen.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 10:23:16 #19
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_197586691
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 09:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dan ben je wat mij betreft verplicht te luisteren naar de experts.
Luisteren ja, blind opvolgen nee zeker niet
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_197586703
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 09:11 schreef Nielsch het volgende:
Ik word echt zo moe van die OMT-leden. Het kabinet zit er niet om alles maar te doen wat zij zeggen. Ze hebben een medische adviesfunctie en het kabinet weegt hun advies af tegen andere belangen. Dat gejank en gepiep in talkshows elke keer als het kabinet niet precies doet wat zij willen. Rot op zeg.
Het OMT is slechts een adviesorgaan, het is aan het kabinet en de Kamer om de uiteindelijke afweging te maken.

En daar wringt de schoen hier wel behoorlijk wat mij betreft: als je het als kabinet op deze manier voorkookt en bepaalde maatregelen en opties daardoor dus niet in het OMT advies komen ontneem je de Kamer een deel van het advies en de mogelijkheid een eigen afweging te maken.

Gevalletje Rutte doctrine waarbij de informatiestroom naar de Kamer wordt afgeknepen dus, en dat is een stuk ernstiger dan dat wat OMT'ers ontevreden zijn.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 23 januari 2021 @ 10:36:21 #21
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_197586846
Ik vraag me ook echt af hoe dat nu met die avondklok is gegaan. Iedereen doet alsof het de enige optie is, alle alternatieven uit de kamer werden weggewuifd. D66 en GL zijn ook vanuit het niets van fel tegen naar voor omgeslagen, en dat half uurtje zal echt niet de reden zijn. Zelfs vanuit het OMT is er iemand teruggefloten omdat hij te kritisch was.

Je zou toch spontaan complotdenker gaan worden van dit zooitje ongeregeld :')
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_197586876
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:24 schreef tizitl2 het volgende:

[..]

En daar wringt de schoen hier wel behoorlijk wat mij betreft: als je het als kabinet op deze manier voorkookt en bepaalde maatregelen en opties daardoor dus niet in het OMT advies komen ontneem je de Kamer een deel van het advies en de mogelijkheid een eigen afweging te maken.

De Kamer krijgt zelf een briefing waar men deze vragen kan stellen.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 10:39:51 #23
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_197586887
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:36 schreef Nattekat het volgende:
Ik vraag me ook echt af hoe dat nu met die avondklok is gegaan. Iedereen doet alsof het de enige optie is, alle alternatieven uit de kamer werden weggewuifd. D66 en GL zijn ook vanuit het niets van fel tegen naar voor omgeslagen, en dat half uurtje zal echt niet de reden zijn. Zelfs vanuit het OMT is er iemand teruggefloten omdat hij te kritisch was.

Je zou toch spontaan complotdenker gaan worden van dit zooitje ongeregeld :')
Pas wanneer D66 en GL dit voorspelbare riedeltje niet meer afdraaien moet je je zorgen gaan maken over een complot.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 23 januari 2021 @ 10:42:15 #24
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_197586921
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:39 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]

Pas wanneer D66 en GL dit voorspelbare riedeltje niet meer afdraaien moet je je zorgen gaan maken over een complot.
Van D66 ben ik niks anders gewend idd, GL is normaal nog wel wat koppiger. Maar ja, misschien heb je wel een punt :P
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_197586961
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 09:10 schreef karr-1 het volgende:
Dat OMT is toch slechts een adviesgroep. de daadwerkelijke besluiten worden elders genomen.
Dat is het de facto dus niet. We worden geregeerd op dit moment door het OMT want zij bepalen de vrijheden in NL met hun adviezen die worden overgenomen door het kabinet.

Verifiëren kan ik het niet, want paywall, maar ik lees ook dat v dissel het afhoudt om ook psychologen en economen in het OMT te zetten. Nu wordt er dus zuiver op virus en gezondheid gekeken en is de verhouding zoek.
Volgens tandartsen zou het ook beter zijn geen suiker meer te eten omdat suiker slecht is voor de tanden. Maar vraag je het aan een voedingsdeskundige dan is suiker in een gezonde hoeveelheid een essentiële bouwstof. We vragen nu alleen aan virologen wat we zouden moeten doen tot het beheersen van het virus en je ziet dat het land op sociaal economisch vlak echt naar de klote gaat.

Ik vind het een hele kwalijke zaak want de weegschaal is virusvirusvirus en het OMT is zo innig verbonden met de politiek+media apparaat dat ze alles voor elkaar krijgen op dit moment. Zelfs een spertijd. Als ze straks ook nog eens gaan willen verbieden om overdag op straat te komen, zal het ook gewoon worden overgenomen.

Lansingerland werd gisteren gepresenteerd, zonder blikken of blozen, als 'we waren er vroeg bij dus de verspreiding is niet zo groot', het zou zomaar ook zo kunnen zijn dat deze paniek om b117 gewoon onzin is. Wordt niet eens ter overweging genomen.

quote:
9s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 09:16 schreef Twiitch het volgende:
Ik ben inmiddels viroloog en bioloog moe. Kan niet wachten tot die mensen weer in de vergetelheid raken. Die 15 minuten hebben lang zat geduurd
Graag.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_197587005
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:36 schreef Nattekat het volgende:
Ik vraag me ook echt af hoe dat nu met die avondklok is gegaan. Iedereen doet alsof het de enige optie is, alle alternatieven uit de kamer werden weggewuifd. D66 en GL zijn ook vanuit het niets van fel tegen naar voor omgeslagen, en dat half uurtje zal echt niet de reden zijn. Zelfs vanuit het OMT is er iemand teruggefloten omdat hij te kritisch was.

Je zou toch spontaan complotdenker gaan worden van dit zooitje ongeregeld :')
Dit dus ook.
Sense of urgency kweken bij 'het volk'? Iedereen moet immers grote last ervaren van het virus. Is het niet een naaste die dood is gegaan, is het wel de vrijheid die van je afgepakt wordt.

Ik vraag me echt af wat er aan de hand is geweest daar, net als jij kat. Bizar is het echt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_197587088
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:39 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

De Kamer krijgt zelf een briefing waar men deze vragen kan stellen.
Zuiver is het volgende: Het OMT brengt onafhankelijk een advies uit met eerdere scenario's, het kabinet kiest daarin een lijn en motiveert die en de Kamer weegt vervolgens de keuze van het kabinet en stuurt indien nodig bij.

Nu kookte het kabinet al de maatregelen voor, mocht het OMT vervolgens een vinkje zetten en werd het de Kamer gepresenteerd alsof er geen alternatieve lijn was.

Dan krijgt de Kamer inderdaad een briefing met vragen maar is minder duidelijk welke andere opties gewenst, overwogen en mogelijk zijn. Dus is de vraagstelling van de Kamer ook minder gericht.
pi_197587233
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:45 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dat is het de facto dus niet. We worden geregeerd op dit moment door het OMT want zij bepalen de vrijheden in NL met hun adviezen die worden overgenomen door het kabinet.

Verifiëren kan ik het niet, want paywall, maar ik lees ook dat v dissel het afhoudt om ook psychologen en economen in het OMT te zetten. Nu wordt er dus zuiver op virus en gezondheid gekeken en is de verhouding zoek.
Van Dissel zegt dat het aan het OMT is om adviezen te geven op het gebied van virusbestrijding, daarvoor heb je inderdaad geen economen nodig en er is best iets voor te zeggen om het OMT inderdaad tot de virusbestrijding te beperken. Wat hij ook zegt is dat het aan het kabinet is dat advies vervolgens te wegen tegen andere adviezen en de impact op andere delen van de maatschappij.

Waar het hier misgaat is dat het dus aan het kabinet is om de adviezen van het OMT en andere, bijvoorbeeld economische of psychologische, adviesorganen te wegen en daarin een afweging te maken. Dat gebeurt alleen niet en het OMT advies wordt door het kabinet doorgaat 1 op 1 overgenomen.

Maar dan is het probleem dus meer dat het kabinet zich achter het OMT verschuilt en zich te makkelijk van zijn taak een weging te maken ontslaat (dit geldt overigens ook voor de Kamer wat mij betreft) dan dat het OMT niet breed genoeg zou zijn of bepaalt.

Het OMT doet zijn werk, het kabinet en de Kamer niet.
pi_197587474
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:55 schreef tizitl2 het volgende:

[..]

Zuiver is het volgende: Het OMT brengt onafhankelijk een advies uit met eerdere scenario's, het kabinet kiest daarin een lijn en motiveert die en de Kamer weegt vervolgens de keuze van het kabinet en stuurt indien nodig bij.

Nu kookte het kabinet al de maatregelen voor, mocht het OMT vervolgens een vinkje zetten en werd het de Kamer gepresenteerd alsof er geen alternatieve lijn was.
Dat is ook correct. Het kabinet bepaalt de lijn, niet de Kamer. Die controleert. In de briefings.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 11:33:24 #30
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_197587587
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:45 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dat is het de facto dus niet. We worden geregeerd op dit moment door het OMT want zij bepalen de vrijheden in NL met hun adviezen die worden overgenomen door het kabinet.
Volgens mij zijn er ook genoeg adviezen die niet overgenomen worden......
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_197588873
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 11:05 schreef tizitl2 het volgende:

[..]

Van Dissel zegt dat het aan het OMT is om adviezen te geven op het gebied van virusbestrijding, daarvoor heb je inderdaad geen economen nodig en er is best iets voor te zeggen om het OMT inderdaad tot de virusbestrijding te beperken. Wat hij ook zegt is dat het aan het kabinet is dat advies vervolgens te wegen tegen andere adviezen en de impact op andere delen van de maatschappij.

Waar het hier misgaat is dat het dus aan het kabinet is om de adviezen van het OMT en andere, bijvoorbeeld economische of psychologische, adviesorganen te wegen en daarin een afweging te maken. Dat gebeurt alleen niet en het OMT advies wordt door het kabinet doorgaat 1 op 1 overgenomen.

Maar dan is het probleem dus meer dat het kabinet zich achter het OMT verschuilt en zich te makkelijk van zijn taak een weging te maken ontslaat (dit geldt overigens ook voor de Kamer wat mij betreft) dan dat het OMT niet breed genoeg zou zijn of bepaalt.

Het OMT doet zijn werk, het kabinet en de Kamer niet.
Dat is puur de mening van v dissel en er valt veel voor te zeggen om er meer disciplines aan toe te voegen dan alleen adviseurs mbt de gezondheid. Of je zet er een omt-sociaal/economisch naast. Maar wat v dissel hier dus doet is zijn macht consolideren, want het omt mag alleen gaan over gezondheid...

Verder ben ik het eens met je dat het kabinet zich blind staart op virus omt. Wat ik me af vraag hier is hoe los je dat op? Het evenwicht is zoek en wordt alleen maar erger.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_197588901
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 11:33 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Volgens mij zijn er ook genoeg adviezen die niet overgenomen worden......
Zoals? Op het moment wordt alles klakkeloos overgenomen. Zelfs als er twijfel is over de werking of als de consequenties groter zijn dan de opbrengst.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 23 januari 2021 @ 12:56:02 #33
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_197588941
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:55 schreef tizitl2 het volgende:

[..]

Zuiver is het volgende: Het OMT brengt onafhankelijk een advies uit met eerdere scenario's, het kabinet kiest daarin een lijn en motiveert die en de Kamer weegt vervolgens de keuze van het kabinet en stuurt indien nodig bij.

Bovenstaande gebeurt ook, alleen krijgt het OMT, in zijn adviserende en ondersteunende rol, wel bepaalde kaders mee waarbinnen het advies gevraagd wordt.

Voor het kabinet zijn er bepaalde scenario's wel en niet acceptabel, omdat ze aan de ene kant wél een minimum aan maatregelen stellen omdat het virus bestreden moet worden maar aan de andere kant ook een maximum stellen om de maatschappij niet volledig te ontwrichten. Het kan niet enkel virusbestrijding zijn, want er zijn veel meer dingen om rekening mee te houden en het advies over de virusbestrijding van het OMT is slechts deel van het geheel.

Dus, zuiver zit het zo en zou het zo ook moeten zitten.

Het kabinet stelt de brede kaders waarbinnen ze advies willen
Het OMT brengt over diverse scenario's advies uit
Het OMT licht dit advies toe aan het kabinet en de kamer
Het kabinet kiest een lijn met behulp van de adviezen
de kamer weegt deze lijn

Zo is het, zo zou het moeten zijn.

Wanneer je het OMT vrij de gang laat gaan verspillen ze enkel tijd aan het onderzoeken van dingen die buiten de maatschappelijk acceptabele kaders vallen. Prima, mogen ze ook best doen, maar de kans is groot dat de kaders gewoon blijven staan.

Uiteindelijk is het kabinet de opdrachtgever van het adviesorgaan en is onze gekozen volksvertegenwoordiging geen instelling die uitvoert wat het adviesorgaan dicteert.
Laffe huichelaar
pi_197588943
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 09:31 schreef Aanmodderfakker het volgende:
TS die gelijk naar Rutte wijst :')
Dit! Alsof Rutte de hele politiek is. Alles wat kut is zou de schuld van Rutte zijn. Als je dat zegt heb je echt geen idee hoe de politiek werkt.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 13:01:46 #35
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_197589030
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 09:47 schreef Nielsch het volgende:
TS heeft issues
Rutte gelukkig niet :') _O-

Shoot the messenger O-)
pi_197589181
Ik heb in het Catshuis gewerkt, ken het gebouw.

Ik irriteer me met grote mate aan het amicale informele sfeertje. Zondagmiddag in het Catshuis:
Lekker lunchen en borrelen voor de openhaard. Corona in het Catshuis bestaat op zondagmiddag niet.
Dat gevoel heb ik heel sterk.

Waarom vergaderingen ze niet officieel gewoon op kantoor? Met mondkapjes en op afstand?
  zaterdag 23 januari 2021 @ 13:15:25 #37
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197589239
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:24 schreef tizitl2 het volgende:

[..]

Het OMT is slechts een adviesorgaan, het is aan het kabinet en de Kamer om de uiteindelijke afweging te maken.

En daar wringt de schoen hier wel behoorlijk wat mij betreft: als je het als kabinet op deze manier voorkookt en bepaalde maatregelen en opties daardoor dus niet in het OMT advies komen ontneem je de Kamer een deel van het advies en de mogelijkheid een eigen afweging te maken.

Gevalletje Rutte doctrine waarbij de informatiestroom naar de Kamer wordt afgeknepen dus, en dat is een stuk ernstiger dan dat wat OMT'ers ontevreden zijn.
Dit inderdaad.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 23 januari 2021 @ 13:17:05 #38
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_197589265
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 09:10 schreef karr-1 het volgende:
Dat OMT is toch slechts een adviesgroep. de daadwerkelijke besluiten worden elders genomen.
Dit dus.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 13:18:35 #39
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_197589285
Volgens mij begint de macht een beetje het OMT naar het hoofd te stijgen. Rutte had dus prima door dat je deze dissidenten en hun meningen kort moet houden zodat ze doen waar ze voor aangesteld zijn; advies geven. En niet het land uiteindelijk besturen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 14:43:08 #40
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_197590572
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:36 schreef Nattekat het volgende:
Ik vraag me ook echt af hoe dat nu met die avondklok is gegaan. Iedereen doet alsof het de enige optie is, alle alternatieven uit de kamer werden weggewuifd. D66 en GL zijn ook vanuit het niets van fel tegen naar voor omgeslagen, en dat half uurtje zal echt niet de reden zijn. Zelfs vanuit het OMT is er iemand teruggefloten omdat hij te kritisch was.

Je zou toch spontaan complotdenker gaan worden van dit zooitje ongeregeld :')
Maar zou je dan dit zogenaamde complot ook kunnen formuleren met gestaafde argumenten en motieven?
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 14:52:07 #41
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_197590711
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 10:36 schreef Nattekat het volgende:
Ik vraag me ook echt af hoe dat nu met die avondklok is gegaan. Iedereen doet alsof het de enige optie is, alle alternatieven uit de kamer werden weggewuifd. D66 en GL zijn ook vanuit het niets van fel tegen naar voor omgeslagen, en dat half uurtje zal echt niet de reden zijn. Zelfs vanuit het OMT is er iemand teruggefloten omdat hij te kritisch was.

Je zou toch spontaan complotdenker gaan worden van dit zooitje ongeregeld :')
Als voormalig FvD-stemmer ben je waarschijnlijk ook wel wat gevoeliger voor complotdenken
Laffe huichelaar
  zaterdag 23 januari 2021 @ 15:03:23 #42
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_197590855
Nou nou, na een paar comments te lezen van de alwetende users hier, is de conclusie duidelijk voor velen: het OMT pleegt een staatsgreep en het kabinet zou slachtoffer van deze coup moeten zijn.

Iedereen draait het uiteraard verkeerd om: in plaats van het OMT die macht zou willen vergaren, is het juist Rutte die zo min mogelijk verantwoordelijkheid wil nemen voor deze crisis. Nu laat hij de wol over zijn ogen trekken door het OMT. Ja, het is een bewuste overweging geweest van ons kabinet om het OMT de touwtjes in handen te laten hebben. Dit heeft meerdere redenen: 1) zoals eerder gesteld het verantwoordelijkheidsprincipe wordt verlegd naar het OMT en niet het kabinet, 2) Rutte kan zich dan richten op andere dossiers, zoals bijvoorbeeld het toeleggen tot schadevergoeding van de toeslagenaffaire, 3) het is makkelijker om adviezen over te nemen dan om zelf beleid te bepalen, waarin onze MP niet in is geschoold.

Maandenlang had ik mij afgevraagd waarom onze minister van Volksgezondheid De Jonge constant de hand boven het hoofd werd gehouden. Ondanks dat de fouten zich hebben opgestapeld en helemaal niets goeds heeft gedaan, mag hij gewoon aanblijven. Waarom is dit? Welnu is het mij maar al te duidelijk geworden: door het falen van een ander, wordt Rutte sterker - alles is immers politiek. Dat zie je bijvoorbeeld in de peilingen: CDA, PvdA, D66, CU en alle andere coalitiepartijen worden aanzienlijk verzwakt door in associatie te zijn met de VVD onder Rutte (nogmaals, ik neem de peilingen als uitgangspunt). Eerst was het de PvdA als coalitiepartij dat werd gemarginaliseerd en datzelfde dreigde te gebeuren met het CDA (vandaar wilde De Jonge ook aftreden, omdat hij ook opmerkte dat het schadelijk was voor zijn partij als hij aanbleef als lijsttrekker). Dit is een truc van Rutte, omdat hij zich profileert als een goedlachse kapitein op een schip. Maar ondertussen gooit hij zijn bootpersoneel steevast onder de bus om zodoende schone handen te blijven behouden. Dit doet hij trouwens ook met ministers van zijn eigen partij, zoals Wiebes, Zijlstra, Opstelten, Wekers etcetera etcetera. Allemaal om zelf buiten schot te blijven.

Om terug te komen op het OMT - het komt Rutte verdomd goed uit! Iedere keer als er kritiek komt op zijn beleid, is het een uitgelezen mogelijkheid om te kunnen stellen dat 'de experts' het beleid hebben bepaald en daardoor indirect geen verantwoordelijkheid draagt voor de nevenschade. Economische schade? Hield het OMT geen rekening mee. Vaccinatiestrategie en te weinig kwantiteit prikken? Dat was dan de verantwoordelijkheid van Hugo de Jonge. En zo worden zijn handen weer schoon.

Dit proces kan je Rutte overigens niet eens kwalijk nemen: zo werkt de politiek nu eenmaal. Meerderheid behalen en polderen - als je daar behendig in bent, kan je tot in de eeuwigheid aanblijven.

[ Bericht 1% gewijzigd door Grishenko_ op 23-01-2021 15:18:58 ]
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 15:32:17 #43
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197591302
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:03 schreef Grishenko_ het volgende:
Dit proces kan je Rutte overigens niet eens kwalijk nemen: zo werkt de politiek nu eenmaal. Meerderheid behalen en polderen - als je daar behendig in bent, kan je tot in de eeuwigheid aanblijven.
Ben het met je post eens behalve met 'zo werkt de politiek nu eenmaal'. Dat is niet juist, er zijn wel degelijk opener en transparanter systemen mogelijk (en als je de V-Dem index bekijkt, of de OECD, dan blinkt Nederland niet uit). Ik vind het te algemeen en absoluut gesteld.

Conservatieve regeringen werken inderdaad op deze manier, en proberen vervolgens formules zoals 'de politiek faalt' erop los te laten.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 23 januari 2021 @ 15:50:56 #44
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_197591614
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:32 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ben het met je post eens behalve met 'zo werkt de politiek nu eenmaal'. Dat is niet juist, er zijn wel degelijk opener en transparanter systemen mogelijk (en als je de V-Dem index bekijkt, of de OECD, dan blinkt Nederland niet uit). Ik vind het te algemeen en absoluut gesteld.

Conservatieve regeringen werken inderdaad op deze manier, en proberen vervolgens formules zoals 'de politiek faalt' erop los te laten.
Als je Thorbecke erop naleest is het weldegelijk het fundament van ons politiek systeem. Dat andere landen (bijvoorbeeld Noorwegen en Denemarken) een transparanter politiek systeem hebben, vind ik alleen maar goed van hen. Dat is ook het verschil tussen een directe democratie en indirecte democratie. Wij hebben sinds mensenheugenis een indirecte democratie, omdat wij als samenleving hebben besloten om volksvertegenwoordigers de moeilijke politieke beslissingen te laten nemen in plaats van de maatschappij zelf. Hier zijn zeker argumenten voor te verzinnen, maar door de toenemende complexiteit zijn er scheuren in het politieke systeem te vinden. Zelf ben ik van mening dat een directe democratie ook niet helpt, omdat heel veel mensen bij het maken van keuzes zich baseren op onderbuikgevoelens en zich niet hebben ingelezen in het dossier - dat hebben volksvertegenwoordigers uiteindelijk wel.

Om een lang antwoord kort te maken: ons politiek systeem is erop gebouwd om te polderen en meerderheden te behalen en het resultaat daarvan is een gebrek aan transparantie en achterkamertjespolitiek. Dat andere landen transparantere systemen hebben, is iets wat we moeten najagen - maar ook in de directe democratieën zijn er tekortkomingen. Wij hebben overigens ook een (te slecht) onderwijs dat latere kiezers weinig tot niet ondersteund/aanzet om eigen meningen te construeren door middel van causaliteit, argumenten en doel-middel-redeneringen. Ook zulke dingen staan een directe democratie in de weg.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
pi_197591740
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 09:10 schreef karr-1 het volgende:
Dat OMT is toch slechts een adviesgroep. de daadwerkelijke besluiten worden elders genomen.
Klopt, echter de politiek zoekt een onderbouwing voor hun vooringenomen mening, en die moet ven experts komen.

Dat is al eerder gebeurd met Opstelten met het drugsbeleid.

Hugo is wat dat betreft eerlijker. Hij heeft een advies gevraagd wie het eerst moet worden ingeeent en dit gewoon naast zich neergelegd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 16:06:22 #46
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197591827
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:50 schreef Grishenko_ het volgende:

[..]

Als je Thorbecke erop naleest is het weldegelijk het fundament van ons politiek systeem. Dat andere landen (bijvoorbeeld Noorwegen en Denemarken) een transparanter politiek systeem hebben, vind ik alleen maar goed van hen. Dat is ook het verschil tussen een directe democratie en indirecte democratie. Wij hebben sinds mensenheugenis een indirecte democratie, omdat wij als samenleving hebben besloten om volksvertegenwoordigers de moeilijke politieke beslissingen te laten nemen in plaats van de maatschappij zelf. Hier zijn zeker argumenten voor te verzinnen, maar door de toenemende complexiteit zijn er scheuren in het politieke systeem te vinden. Zelf ben ik van mening dat een directe democratie ook niet helpt, omdat heel veel mensen bij het maken van keuzes zich baseren op onderbuikgevoelens en zich niet hebben ingelezen in het dossier - dat hebben volksvertegenwoordigers uiteindelijk wel.

Om een lang antwoord kort te maken: ons politiek systeem is erop gebouwd om te polderen en meerderheden te behalen en het resultaat daarvan is een gebrek aan transparantie en achterkamertjespolitiek. Dat andere landen transparantere systemen hebben, is iets wat we moeten najagen - maar ook in de directe democratieën zijn er tekortkomingen. Wij hebben overigens ook een (te slecht) onderwijs dat latere kiezers weinig tot niet ondersteund/aanzet om eigen meningen te construeren door middel van causaliteit, argumenten en doel-middel-redeneringen. Ook zulke dingen staan een directe democratie in de weg.
Wat is jouw definitie van 'directe democratie' dan?

Normaliter houdt dat in het regeren bij referendum. Hoewel een aantal landen het referendum als een welkome aanvulling erkennen, is de basis nog steeds de vertegenwoordigende democratie. Het referendum is daarbij alleen een element binnen dat systeem, niet het systeem zelf.

quote:
Wij hebben overigens ook een (te slecht) onderwijs dat latere kiezers weinig tot niet ondersteund/aanzet om eigen meningen te construeren door middel van causaliteit, argumenten en doel-middel-redeneringen. Ook zulke dingen staan een directe democratie in de weg.
Dat is helemaal waar, en het ontbreekt aan de politieke wil daar wat aan te doen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 23 januari 2021 @ 16:15:42 #47
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197591955
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:50 schreef Grishenko_ het volgende:

[..]

Als je Thorbecke erop naleest is het weldegelijk het fundament van ons politiek systeem. Dat andere landen (bijvoorbeeld Noorwegen en Denemarken) een transparanter politiek systeem hebben, vind ik alleen maar goed van hen. Dat is ook het verschil tussen een directe democratie en indirecte democratie.
Ter aanvulling, een indirecte democratie kan prima samen gaan met meer transparantie en inzicht in de machtsvorming. Hier een concreet voorbeeld.

Zodat niet opeens kostbare miljarden kostende hobbies, die in geen enkel verkiezingsprogramma staan, er opeens tussendoor glippen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 23 januari 2021 @ 16:16:00 #48
408813 crew  trein2000
pi_197591961
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 09:27 schreef Piles het volgende:
Alles wat hierboven staat.

Die mensen zijn veel te veel in zichzelf gaan geloven :{
Ik zie het toch een beetje anders. Die mensen zijn zeke Tim het begin door het kabinet verantwoordelijk gemaakt. We deden het volgens de wetenschap immers.

Dan wil je ook kunnen staan achter wat je zegt. Je bent geen bliksemafleider.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 23 januari 2021 @ 16:17:13 #49
408813 crew  trein2000
pi_197591973
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 11:25 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dat is ook correct. Het kabinet bepaalt de lijn, niet de Kamer. Die controleert. In de briefings.
Het Kabinet heeft de grondwettelijke plicht om de Kamer volledig te informeren...
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zaterdag 23 januari 2021 @ 16:27:45 #50
8369 speknek
Another day another slay
pi_197592127
Veel mensen hier lijken het probleem niet te snappen. Er is geen duidelijke scheiding van meningen, omdat het OMT opzettelijk door de politiek niet openbaar is gemaakt.

De medici worden gevraagd zitting te nemen in het OMT, ze geven een advies, dat advies wordt vervolgens niet opgevolgd door de politiek, en als het de verkeerde kant opgaat en heel veel mensen doodgaan verschuilt de politiek zich achter dezelfde OMT als zou dit een gezamenlijke beslissing zijn geweest. Ze zijn dus een schild voor beleidskeuzes van de politiek waar ze zelf niet achter staan. Zulke schimmige taskforces opzetten is een klassieke managementstruc om bestuurlijke verantwoordelijkheid te ontduiken. We hebben een taskforce dus de bestuurder luistert zogenaamd naar de onderdanen, terwijl de bestuurder gewoon doorgaat zijn eigen plannen door te voeren. Gaat het mis is het de schuld van de taskforce en wordt ie weer opgeheven. Geen wonder dat ze er aan dachten om op te stappen.

[ Bericht 3% gewijzigd door speknek op 23-01-2021 19:14:19 ]
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')