abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 23 januari 2021 @ 22:55:08 #76
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_197600273
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 19:18 schreef Repentless het volgende:

[..]

Zie mijn reactie hierboven.
Zie mijn reactie hierboven.
  zondag 24 januari 2021 @ 01:57:17 #77
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_197602422
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 22:39 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Een hele verhandeling, maar geen antwoord op mijn vraag.

Die was: bestrijd je dat hij ontoerekeningsvatbaar was?
In juridische zin was hij volgens deze gerechtelijke uitspraak geheel ontoerekeningsvatbaar. Ik bestrijd alleen jouw uitspraak dat hem "nauwelijks iets kwalijk valt te nemen", waarbij de schuld volledig buiten de dader wordt neergelegd maar aan falende instanties wordt toegewezen.

De moeder van Rik (die afgaande op haar uitspraken over een zeer groot hart beschikt) wijt het ook aan de instanties en wil graag dat Ayoub zich laat behandelen voor zijn stoornissen. Maar: "Psychose of niet, je hebt het toch gedaan." En Riks vader vergeeft het hem nooit. Dus het kan zeker een verklaring zijn voor bepaalde daden, maar dat betekent niet dat je het iemand niet alsnog kwalijk kunt nemen.

In mijn relaas geef ik daarnaast aan dat ontoerekeningsvatbaarheid een rekbaar begrip is dat niet onomstotelijk valt vast te stellen en ruimte biedt voor de interpretatie van de rechter. Waarbij een andere rechter in hoger beroep op basis van dezelfde feiten een ander oordeel kan vellen. Dat zou betekenen dat je het iemand eerst niet kwalijk zou kunnen nemen, maar na de uitspraak van een andere rechter opeens wel.
  zondag 24 januari 2021 @ 01:59:35 #78
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_197602433
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 22:55 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Zie mijn reactie hierboven.
Ja, leuk.
pi_197607018
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 01:57 schreef Repentless het volgende:
De moeder van Rik (die afgaande op haar uitspraken over een zeer groot hart beschikt) wijt het ook aan de instanties en wil graag dat Ayoub zich laat behandelen voor zijn stoornissen. Maar: "Psychose of niet, je hebt het toch gedaan." En Riks vader vergeeft het hem nooit. Dus het kan zeker een verklaring zijn voor bepaalde daden, maar dat betekent niet dat je het iemand niet alsnog kwalijk kunt nemen.
Echt niet vervelend bedoeld hoor, maar heb jij wellicht autisme? Het lijkt of je alleen kijkt wat er letterlijk staat, zonder te beseffen wat ik wil zeggen. Ik zei 'eigenlijk kun je het hem niet kwalijk nemen'. Vervolgens kom jij met citaten van mensen die het hem wel kwalijk nemen. Feitelijk zeg je: het kán dus wel, kijk maar, deze mensen doen het.

Als ik een ander topic zeg: je kunt toch niet serieus beweren dat de aarde plat is? Dan kom jij zeker met de reactie: kijk maar eens naar dit filmpje, deze man beweert serieus dat de aarde plat is. Dus je kúnt dat zeker wel serieus beweren!
pi_197608388
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 22:13 schreef MegaKaas het volgende:
Bedenk je ook eens hoe groot de ophef zou zijn als de rollen omgekeerd zouden zijn. Dus een blanke die een neger doodsteekt.

Links zou full wappie gaan :{
Ik denk soms echt dat sommige hier in een zolder leven zonder daglicht , zonder sociale contact en dat ze daarom niet zo helder kunnen nadenken.

Dit heeft dus absoluut niets met racisme te maken. Was dit gebeurt in een stad in donker Afrika? Ja, dan was het misschien wel een racistische motief geweest aangezien er daar nauwelijks witte mensen leven. Deze man is gewoon zwaar gestoord in zijn hoofd en Rik heeft gewoon de pech gehad dat hij toevallig daar was.
  zondag 24 januari 2021 @ 14:30:21 #81
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_197608967
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 13:00 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Echt niet vervelend bedoeld hoor, maar heb jij wellicht autisme? Het lijkt of je alleen kijkt wat er letterlijk staat, zonder te beseffen wat ik wil zeggen. Ik zei 'eigenlijk kun je het hem niet kwalijk nemen'. Vervolgens kom jij met citaten van mensen die het hem wel kwalijk nemen. Feitelijk zeg je: het kán dus wel, kijk maar, deze mensen doen het.

Als ik een ander topic zeg: je kunt toch niet serieus beweren dat de aarde plat is? Dan kom jij zeker met de reactie: kijk maar eens naar dit filmpje, deze man beweert serieus dat de aarde plat is. Dus je kúnt dat zeker wel serieus beweren!
Nee, ik heb geen autisme. Beetje flauwe opmerking. Ik besef prima wat je wilt zeggen met die opmerking: je plaatst de schuld buiten de dader, i.v.m. trauma's e.d. Een gestoord iemand doet gestoorde dingen, dat kun je ze niet verwijten.

Met die citaten wil ik niet aangeven dat het wel kan omdat ze het doen, maar dat het mijns inziens niet vreemd is om de dader niet volledig vrij te pleiten van schuld, hoeveel begrip je ook voor iemands situatie/voorgeschiedenis hebt.

M.b.t. jouw platte aarde-vergelijking. Ik zeg dan niet: "Kijk eens, je kunt dat dus wél serieus beweren. Deze man doet het!" Maar: "Kijk eens naar dit filmpje. Deze man heeft toch wel een aantal argumenten die hout lijken te snijden. Ik kan me dus voorstellen dat hij daar zelf wel in gelooft."

Overigens ging je in de vorige post niet in op de casus van Bart van U. Wat vind je daarvan dan?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')