FranticDJ | donderdag 21 januari 2021 @ 08:28 |
Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde? Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar! En let op, er bestaan geen domme vragen maar wel domme antwoorden | |
FranticDJ | donderdag 21 januari 2021 @ 08:30 |
Die epoxy sticks zijn leuk als het niet 100% dicht moet zijn en je moet het altijd zien als nood reparatie. Ik heb er zelf slechte ervaringen mee. Die griffon dingen zijn slecht te kneden en hechten ook heel slecht. Als je aan Wencon kan komen kan je het daarmee doen, maar dat is eigenlijk ook een tijdelijke optie. Ik zou: of overnieuw solderen, of een nieuw stuk leiding/t stukken er tussen persen (ja dat betekent dat je het houtwerk wat verder open zal moeten maken. Of even een mannetje laten komen als je 't zelf niet ziet zitten. | |
stavromulabeta | donderdag 21 januari 2021 @ 08:38 |
Daar was ik al een beetje bang voor. Dan ga ik de schacht wel verder open maken, kan ik gelijk ook isolatie rond de leidingen aanbrengen. | |
valentijn101 | donderdag 21 januari 2021 @ 09:11 |
Voor het schuren eerst ontvetten als je wil schilderen. Normaal gebruik ik hiervoor St. Marc. Nu heb ik niet echt zin om meer als een uur in de rij te gaan staan voor een bouwmarkt en vroeg ik me af of de gele Dasty niet ook geschikt is? Als er iets ontvet is het dat spul wel. | |
stavromulabeta | donderdag 21 januari 2021 @ 09:18 |
Nee. Dusty (en andere schoonmaakmiddelen) laten residu achter o.a. om het oppervlak mooi glanzend te maken. Je kunt wel kijken of je ergens ammoniak kunt krijgen (supermarkt? kruidvat?) dat ontvet ook uitstekend. Af en toe hoor ik ook dat water+azijn zou werken, maar daar heb ik geen ervaring mee. | |
FranticDJ | donderdag 21 januari 2021 @ 10:23 |
Ik zou dat na het schuren en voor het schilderen doen Haal je gelijk je stof weg. | |
stavromulabeta | donderdag 21 januari 2021 @ 11:01 |
Is dit serieus of is dit sarcastisch? Voor de zekerheid: NOOIT maar dan ook echt nooit schuren voordat je ontvet hebt. Anders schuur je alle zooi de bestaande laklaag in. Dat krijg je nooit meer goed, tenzij je alles tot op de ondergrond gaat wegschuren. | |
blomke | donderdag 21 januari 2021 @ 11:53 |
Kan je niet online bestellen? Overigens kan met ammonia ook, maar daarna wel grondig afnemen met heet water. | |
valentijn101 | donderdag 21 januari 2021 @ 20:57 |
Dat kan zeker. Maar ik dacht dat Dasty misschien ook een optie was en daar heb ik nog wel een paar flessen van staan. Scheelt weer gedoe. | |
FranticDJ | donderdag 21 januari 2021 @ 21:30 |
voor en na | |
Questular | vrijdag 22 januari 2021 @ 12:26 |
Wij willen dit gaan halen om op het balkon van onze woonkamer te zetten: https://www.vuurkorfwinkel.nl/tuinhaard-bonfeu-bonbono.html. Hij komt in een hoek te staan en we willen niet dat de hitte schade toebrengt aan de reling van het balkon en we willen ook niet dat de hitte "ontsnapt". Welk materiaal kunnen we gebruiken om de reling te beschermen en de hitte als het ware terug te kaatsen? Zou b.v. de hittewerende folie die je vaker achter verwamingen ziet hangen een optie zijn? | |
FranticDJ | vrijdag 22 januari 2021 @ 12:36 |
Ik zou er niet aan beginnen Dit krijg je nooit 100% voor elkaar tenzij je bv een muurtje van bv chamotte steen er achter zet. Maar dan nog heb ik daar wel een beetje mn twijfels bij. En mag dit wel op een balkon? Ik mag absoluut geen bbq’s of vuurkorven op mn balkon zetten van de vve en verhuurder. | |
Questular | vrijdag 22 januari 2021 @ 12:59 |
Is een eigen vrijstaande woning, het balkon zit aan de woonkamer vast omdat het een bungalow woning is met een hoogteverschil naar de achtertuin | |
qajariaq | vrijdag 22 januari 2021 @ 14:54 |
Als je rustig stookt dan wordt ie niet roodgloeiend maar het kan wel. Die folie is van plastic, dat zou ik niet doen. Als je perse iets wilt doe dan een plaat blik of staal een stukje van het ding af, vijf tot tien cm zal wel voldoende zijn. Er tussen wel volledig open laten voor ventilatie. | |
blomke | vrijdag 22 januari 2021 @ 14:57 |
Zet 'm dan gewoon in de tuin…..?? | |
Questular | vrijdag 22 januari 2021 @ 15:05 |
Als ik dat zou willen dan zou ik deze vraag niet stellen toch? Er zit 1 verdieping verschil tussen de achtertuin en de woonkamer. Dus vinden we het wel leuk als we op het balkon kunnen zitten met een beetje warmte. | |
bleiblei | vrijdag 22 januari 2021 @ 15:21 |
Dan zou ik geen tuinhaard gebruiken maar zo een straalkachel-ding. 99% van de warmte die je in een tuinhaard maakt gaat via de pijp de lucht in . Effect van zo een ding is nihil qua warmte en voornamelijk leuk om fikkie in te stoken. [ Bericht 0% gewijzigd door bleiblei op 22-01-2021 17:15:52 ] | |
blomke | vrijdag 22 januari 2021 @ 15:44 |
Als je al denkt dat je op 't balkon daar warmte van hebt, lijkt me de gedachtengang dat ie ook in de tuin geplaatst kan worden, misschien wel een relevatie voor je. [ Bericht % gewijzigd door Vonkenboer op 22-01-2021 17:42:36 ] | |
Questular | vrijdag 22 januari 2021 @ 15:57 |
Uiteindelijk is de bedoeling dat het balkon uitgebreid wordt en dat de kachel in een serre komt te staan. Maar het is natuurlijk ook gewoon leuk om een beetje fikkie te kunnen stoken | |
bleiblei | vrijdag 22 januari 2021 @ 17:15 |
Dan zou ik zeker geen tuinhaard aanschaffen maar 1tje die bedoeld is waar je em voor wil gebruiken . Die tuinhaardjes zijn gewoon leuk onder een overkapping, niet te dicht bij je huis (want alles stinkt naar de rook) ter sfeer verhoging en natuurlijk voor het fikkie stoken. Maar toegevoegde waarde van zo een ding is vergelijkbaar van een kampvuur. Op 1-2m afstand heb je het te warm, een halve m verder voel je niets meer. | |
Vonkenboer | vrijdag 22 januari 2021 @ 17:43 |
Zo; even met de bezem erdoor. Dat autoritaire toontje is denk ik niet nodig om je punt te maken. | |
Questular | vrijdag 22 januari 2021 @ 17:49 |
Suggesties? | |
FranticDJ | vrijdag 22 januari 2021 @ 17:50 |
Straalkachel en dan een braai zodra je serre/overkapping staat | |
Questular | vrijdag 22 januari 2021 @ 17:57 |
We hebben al zo een terraslamp ophangen dus het e.e.a. aan warmte genereren we al maar goed ik ga eens nadenken over wat te doen. | |
bleiblei | zaterdag 23 januari 2021 @ 14:20 |
Dat weten jullie wel . Mag je XMVK in een kabelgoot leggen? En gaat dat mogelijk storen met UTP en COAX in dezelfde goot? | |
blomke | zaterdag 23 januari 2021 @ 14:34 |
Kan. En qua interferentie kan ik me weinig voorstellen, de 50Hz ligt heel ver van de MHz en Ghz van je COAX/UTP. | |
bleiblei | zaterdag 23 januari 2021 @ 14:54 |
Das waar qua storing. Top! Dank je wel! | |
Makrolon | zaterdag 23 januari 2021 @ 20:58 |
Als ik het goed heb moet xmvk in buis, ymvk mag wel in goot. | |
Vonkenboer | zaterdag 23 januari 2021 @ 21:10 |
In een goot mag enkel ymvk gebruiken. | |
bleiblei | zaterdag 23 januari 2021 @ 22:01 |
Ok! Thanks. Stond mij ergens bij dat inderdaad de 1 wel mocht, de ander niet. Maar wist niet meer welke wel en welke niet. Thanks! | |
Gieliovd | zondag 24 januari 2021 @ 07:49 |
Weer wat geleerd. Ik dacht toch echt dat beide netjes dubbel geïsoleerd waren en dus zou mogen. | |
miss_sly | donderdag 28 januari 2021 @ 13:29 |
Ik weet niet of mijn vraag hier past, maar aangezien ik de vorige keer zo fijn geholpen met met mijn vraag, begin ik maar even hier. Wij zijn bezig met de aanleg van de tuin. Ik wil hierbij vast de juiste bekabeling leggen om in de toekomst beetje bij beetje lampen op aan te sluiten. Als we alles tegelijk doen, gaat dat nogal in de papieren lopen. Ik heb mijn lief gevraagd ernaar te kijken. Volgens hem kunnen we met Philips Hue aan de slag, en met andere kabels. Die van Philips Hue zouden een heel stuk gemakkelijker zijn, maar die zijn ook prijzig. En dan hebben we het nog niet over de lampen die er straks bij komen, want die zijn uiteraard ook behoorlijk prijzig. Is Philips Hue het geld waard? Is het kwalitatief zo goed en inderdaad zoveel gemakkelijker, dat je de kosten er graag voor over moet hebben? Of is er een alternatief dat zeker net zo goed is, maar dat wat minder duur is en waarbij je meer en goedkopere opties voor lampen hebt? | |
Blik | donderdag 28 januari 2021 @ 13:47 |
Klusvraag voor een absolute n00b. Situatie: De leiding die gekoppeld is aan één lichtknop is defect, bij omzetten van die specifieke lichtknop klapt de aardlek eruit. Dit probleem zit in de leiding en niet bij het aangekoppelde apparaat. Vermoeden is dat er vocht in de leiding is gekomen, het is namelijk de leiding naar de buitenverlichting. Is dit makkelijk te herstellen, en zo ja, wat moet ik doen om dit te herstellen en welke materiaal zou ik daarvoor nodig hebben? Of kan ik beter een elektriciën hiervoor bellen, en wat zou het dan mogelijkerwijs kosten? Alle info is gewenst, ook bijvoorbeeld filmpjes/websites die me wijzer kunnen maken | |
daNpy | donderdag 28 januari 2021 @ 14:30 |
Nieuwe draden trekken, wat prima te doen is als je weet wat je doet en de draden niet mega vast zitten. Je hebt een trekveer, combinatietang en/of striptang, schroevendraaiers en nieuwe draad nodig in waarschijnlijk 3 kleuren. Maar wellicht is het verstandig een elektricien te bellen als je hier geen kaas van gegeten hebt | |
daNpy | donderdag 28 januari 2021 @ 14:32 |
Andere kabels? Anders kabels als... standaard grondkabel met aardscherm? | |
Blik | donderdag 28 januari 2021 @ 15:32 |
Ik hou wel van een uitdaging, en ik ben met je eens dat het helemaal zo moeilijk niet zou moeten zijn op het eerste gezicht. Moet alleen een trekveer en nieuwe draden regelen. Paar vragen: - Voor het trekken van de draden, koppel je de draden aan elkaar en trek je die er alle 3 in 1 keer doorheen of draad voor draad? - Mocht er vocht in de leiding zitten, dan ga ik in de toekomst natuurlijk weer een dergelijk probleem krijgen. Hoe zou ik het vocht eruit kunnen krijgen? | |
miss_sly | donderdag 28 januari 2021 @ 15:47 |
Grondkabels. Om in de grond te leggen vast, waar we later gemakkelijk lampen op kunnen aansluiten op punten die we nu vast bepalen en aanleggen. Dus eigenlijk ook al met een aansluitpunt kant en klaar als het kan. Zodat we straks telkens een lamp kunnen kopen en aansluiten, verder niks. | |
bleiblei | donderdag 28 januari 2021 @ 16:15 |
Veel outdoor HUE is 12v. Daar heb je aparte kabels voor die niet gelijk 60cm diep hoeven (wat officieel met grondkabel wel zou moeten). Jullie hebben de tuin al aangelegd, dus ik zou een 12v systeem zoeken. Die kabeltjes kan je gewoon boven de grond tussen de planten leggen. | |
miss_sly | donderdag 28 januari 2021 @ 16:17 |
Onze tuin is nog niet echt aangelegd, hoor Ik ben ermee bezig, maar er kan nog zonder enig probleem een heleboel gegraven worden Maar als het niet hoeft, ook goed, natuurlijk. Kun je die HUE outdoor dan ook nog aanvullen met meer kabels telkens? Dus je lichtplan beetje bij beetje uitrollen in de tuin? | |
daNpy | donderdag 28 januari 2021 @ 16:18 |
Alle draden in 1x Zorgen dat de leiding omlaag loopt naar buiten toe; maar dat is als het goed is al... | |
bleiblei | donderdag 28 januari 2021 @ 17:01 |
Ja hoor, dat kan. Bij elke losse lamp die je koopt zit een kabel en een T-splitter. Moet alleen ff kijken met de adapter hoeveel watt die is en hoeveel lampjes er op kunnen (en welke). | |
miss_sly | donderdag 28 januari 2021 @ 17:02 |
Hartstikke mooi, dank je! Wij gaan het dus gewoon rustig aan aanleggen zoals het uitkomt. | |
bleiblei | donderdag 28 januari 2021 @ 17:05 |
Maar er zijn meer 12v tuinverlichting systemen dan HUE, dus staar je daar niet blind op . | |
miss_sly | donderdag 28 januari 2021 @ 17:13 |
Klopt. We zijn binnen al helemaal over op Hue en we hebben al een bridge, hoor ik net, dus het is eigenlijk meer logisch dat we hiermee verder werken. | |
bleiblei | donderdag 28 januari 2021 @ 17:38 |
In dat geval moet je uitkijken dat je niet over de 50 lampen heen gaat. Want dat is de capaciteit van een bridge . Officieel dan. Officieus kan je dat rekken tot 60ish. Maar reageren de lampen die op nr 50 t/m 60 staan significant trager op opdrachten. | |
miss_sly | donderdag 28 januari 2021 @ 17:41 |
Ah, dat is een goede. Ik vermoed dat schaap dat weet, maar ik zal het nog even onder de aandacht brengen | |
koentjuh18 | donderdag 28 januari 2021 @ 21:34 |
Aan de hand van je vraag ook maar eens gaan nadenken. Zijn nu ook met onze tuin bezig en heb alleen een grondkabel helemaal naar achter in de tuin gepland. Werkt dat hue met een app? | |
bleiblei | donderdag 28 januari 2021 @ 21:54 |
Jup. Of met een afstandsbediening, home automation, bewegingsmelder of met een schakelaar . | |
FranticDJ | donderdag 28 januari 2021 @ 21:54 |
app, schakelaars van friends of hue of de hue dimmer, of met schakelaars die via een home controller als bv homey communiceren met hue | |
Gerard1793 | vrijdag 29 januari 2021 @ 00:54 |
Hoi! Ik ben bezig met het vervangen van het schakelmateriaal in onze woning uit 1967. Kan iemand me iets meer info geven over deze situatie? Ik zie een zwarte draad aan de fase gelast, en uit de leiding aan de rechterkant komt een flexibele gevlochten aardedraad, waar dient die voor? Ik wil deze wanddoos graag gebruiken om een inbouw wcd te plaatsen... Thanks in advance! | |
Vonkenboer | vrijdag 29 januari 2021 @ 06:10 |
Vermoedelijk is deze inbouwdoos in gebruik als lasdoos. Hét lijkt erop dat er een grondkabel in afgemonteerd is. Die flexibele draad is de aardlidze van de grondkabel. Ook de kleuren komen daarmee overheen. Er mag geen wandcontactdoos gemonteerd worden, de inbouwdoos is daar voor niet diep genoeg. Die moet minimaal 50 mm diep zijn om ruimte te bieden voor die lasdoppen en de wandcontactdoos. | |
Gerard1793 | vrijdag 29 januari 2021 @ 08:33 |
Hoi Vonkenboer, bedankt voor je duidelijke antwoord! De aardlitze van de grondkabel is inderdaad aangesloten aan de aardedraad die weer aan de waterleiding van de keuken vastzit, die zal dan wel als aarde dienen? Mag ik hier wel een wcd in monteren als ik alle lasdoppen vervang voor Wago insteekklemmen? Groeten! [ Bericht 2% gewijzigd door Gerard1793 op 29-01-2021 08:36:24 (Onvolledig antwoord) ] | |
Vonkenboer | vrijdag 29 januari 2021 @ 08:48 |
Ik schat dat de doos maar vier centimeter diep is. Deze mag je niet gebruiken als lasdoos als je daar ook nog een wandcontactdoos op wilt zetten. Ook is het aarden van een kabel aan de waterleiding niet toegestaan en potentiël zelfs levensgevaarlijk. Je zal een aarde draad moeten trekken vanuit de installatie; die uiteindelijk via een rail in de meterkast aan aarde ligt . | |
qajariaq | vrijdag 29 januari 2021 @ 08:58 |
Wordt waterleiding dan niet meer geaard? Ik neem aan dat @Gerard1793 dat bedoeld en er dus elders een echt aardepunt is. | |
Vonkenboer | vrijdag 29 januari 2021 @ 09:01 |
De waterleiding word in je meterkast vereffend met de rest van je installatie zodat er door spanningsverschillen geen gevaar kan ontstaan. Dat is een heel ander doel. Aarding via de metalen waterleiding was makkelijk en voldeed goed vanwege het geleidende materiaal. Tegenwoordig zijn waterleidingbuizen/systemen van kunststof en daarmee is deze manier van aarding onbruikbaar geworden. | |
Gerard1793 | vrijdag 29 januari 2021 @ 09:02 |
Klopt inderdaad, ik heb gewoon een aardaansluiting in de meterkast en vermoed dat de aarde aan de waterleiding niet als hoofdaarde dient. @Vonkenboer, ik zal die doos zo eens opmeten | |
jpajs | vrijdag 29 januari 2021 @ 09:05 |
Dit is een betonskelet woning met daarin in de elementen ingegoten instalatiedozen. Hierin past GEEN opbouw schakelmateriaal. Dus moet je deze dozen vervangen en dat is een grote klus. Het beste kan je met een kolomboormachine een mal maken met gaatjes buitendimater 70mm. Dan met een boorhamer alle gaatjes voor boren 6 mm. Daarna mal weg en alle gaten opnieuw boren met 8 mm, let oop de diepte. De aanvoerbuis links en recht inslijpen en heel voorzichtig loskappen. Als het goed is is er 19 mm buis gebruikt voor het aankoppelen op de buizen. Simpel nieuw doos er in en aansluiten op oude buis. Opnieuw draden trekken en aansluiten. Per door twee uur werk als je het onder de knie hebt. Je kan ook bij boels een betonboor met diameter van 70 mm huren. Dan in één keer de doos uitboren. in alle gevallen mag je nieuw installatie draad trekken. Dus kansen voor hotel schakelingen en extra stopcontacten. | |
Gerard1793 | vrijdag 29 januari 2021 @ 09:12 |
Ik trek je advies niet in twijfel hoor, laat ik dat voorop stellen. Maar de rest van de woning is praktisch overal voorzien van inbouw schakelmateriaal? | |
Vonkenboer | vrijdag 29 januari 2021 @ 09:14 |
Hoe diep is de inbouwdoos ? Hij lijkt mij zelfs maar 30 diep oid. | |
jpajs | vrijdag 29 januari 2021 @ 09:19 |
Er is ooit een serie inbouw materiaal geweest inderdaad. Dat klopt maar dan nog was het freubelen met de draadjes. Ik heb de afgelopen tien jaar geen serie inbouw materiaal kunnen vinden met geringe inbouwdiepte. Heb nu mijn huis helemaal opnieuw gedaan kamer voor kamer met de mal gaatjes methode. Die voorgegoten elementen zijn bikkelhard en aardbevingsproof. | |
Gerard1793 | vrijdag 29 januari 2021 @ 09:37 |
De doos is 40 diep. @jpajs Mijn Peha stopcontacten en lichtschakelaars gaan er ook prima in🤔 | |
vlindertje89 | vrijdag 29 januari 2021 @ 09:51 |
Ik heb een, waarschijnlijk domme, vraag. Niet echt klussen, maar wel met een multimeter, en denk dat jullie me wel kunnen helpen. Ik heb sinds augustus een nieuwe robotstofzuiger (Xiaomi mi 1c). Was heel tevreden, maar de laatste weken heeft hij wat kuren. Soms stopt hij ineens, lijkt net alsof de batterij dan leeg is, compleet uit. Als ik dan handmatig hem weer aanzet door de aan-knop ingedrukt te houden, gaat hij weer aan. Volgens de app heeft ie dan gewoon ruim voldoende batterij (>50%). Als ik dan weer een clean-up start, gebeurt na een minuut of twee hetzelfde. Maar vaak doet hij het ook gewoon wel normaal en loopt ie z'n rondje zonder problemen. Ik heb de laatste tijd wel dat als ik m op turbo laat lopen hij tussendoor even moet opladen, waar dat eerst nooit hoefde. Ik heb contact opgenomen met de seller, en die vraagt het voltage van de batterij te meten. Dat heb ik gedaan: De draaiknop staat ingesteld op 20V gelijkstroom. De batterij zou 14.4V moeten zijn volgens de seller. Volgens mij betekent mijn meting dat de batterij maar 0.07V heeft, maar dan lijkt het me weer zo sterk dat hij heel vaak het ook wel gewoon goed doet? Of lees ik het verkeerd af en is het 7V? Ik heb net ook een gewone AA batterij gemeten op dezelfde stand, en dan geeft 'ie keurig 1.54 aan bij een batterij die 1.5V is volgens verpakking. Ik heb de foto ook aan de seller laten zien, om te checken of ik het wel op de goede manier meet (of ik wel echt de batterij meet zo) en die zegt van wel. Dit zijn ook de twee plekken waar 'ie contact maakt met de dock als 'ie daarop staat. Maar op 0.07V kan 'ie toch niet een half uur m'n woonkamer stofzuigen? Of wel? Ik heb t gevoel dat ik ergens iets fout doe. Batterij is volgens de app 99% opgeladen overigens bij deze meting. Heb ook de twee contacten van de dock waarmee ie zou moeten opladen gemeten, dat is 4.03V, waar dat volgens de seller 4.6V +- 0.5V zou moeten zijn, dus dat klopt wel ongeveer. [ Bericht 2% gewijzigd door vlindertje89 op 29-01-2021 09:59:33 ] | |
Vonkenboer | vrijdag 29 januari 2021 @ 09:51 |
Je mag pas lasdoppen plaatsen in inbouw dozen vanaf 50 diep. Wat zat er voorheen op deze plek ? | |
Makrolon | vrijdag 29 januari 2021 @ 10:29 |
Zijn daar regels voor ja? Wist ik helemaal niet. | |
Gerard1793 | vrijdag 29 januari 2021 @ 10:34 |
Geen idee, misschien wel een wcd. De inbouwdoos bevind zich vlak bij de buitenmuur aan de achterkant van het huis, wie weet hebben ze ooit een grondkabel naar de garage gelegd en deze hier op aangesloten? Onder lasdoppen versta je ook lasklemmen? | |
Vonkenboer | vrijdag 29 januari 2021 @ 10:59 |
Ja, daar bedoel ik ook lasklemmen mee. Heeft er dan geen schakelaar gezeten voor tuinverlichting ? Gezien de plek en de plaats ? | |
Vonkenboer | vrijdag 29 januari 2021 @ 11:00 |
Daar zijn inderdaad eisen aan gesteld vanuit de NEN1010 en voorschriften van fabrikanten. | |
jpajs | vrijdag 29 januari 2021 @ 13:18 |
Dit type doosjes zijn daar voor gebruikt en ik ken ze alleen als maar 40 mm diep. Mijn wijk is van 1970 en alle huizen hebben dit type doos van 40 mm geen een uitgezonderd. Ik had hier twee dozen gekoppeld waarbij twee verschillende groepen door elkaar lopen. De onderste WCD is van boven gevoed en de bovenste schakelaar is van onder gevoed. Nu staat alles horizontaal is gescheiden gelukkig. | |
Pensioengenieter | vrijdag 29 januari 2021 @ 17:01 |
als je nu nieuwe draden trekt komt er toch weer vocht in, voor buitenwerk zou ik daarvoor kabels voor buitenwerk gebruiken. | |
qajariaq | vrijdag 29 januari 2021 @ 17:11 |
Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze de volle batterijspanning op die punten durven te zetten, dat is vragen om kortsluiting als er een stukje folie of een ijzerdraadje op de vloer ligt. Kijk eens of je het batterijcompartiment open kan maken en meet dan aan de batterij zelf. | |
Vonkenboer | vrijdag 29 januari 2021 @ 17:37 |
Is de batterij ansich ook bereikbaar zodat je rechtstreeks daarop kunt meten ? | |
danzazlol | maandag 1 februari 2021 @ 12:09 |
Ik wil zo discreet mogelijk een internetkabel over laminaten vloer in de gang laten lopen (onder of bovendoor gaat helaas niet). Ik kwam deze tegen https://www.gamma.nl/asso(...)mm-2-meter/p/B652602 Denken jullie dat hier een UTP-kabel in past? En zou ik deze kabelgoot een andere kleur kunnen spuiten met een spuitbus oid? | |
Vonkenboer | maandag 1 februari 2021 @ 13:35 |
Daar past wel een internet kabel in. Ben alleen bang dat je het niet mooi kunt spuiten of verven. Dat word bijna nooit echt mooi. Over de vloer lijkt mij ook zonder meer niet praktisch.. | |
danzazlol | maandag 1 februari 2021 @ 14:15 |
Hmm, bedankt voor je reactie. Misschien gaffertape dan? (Het is een studentenwoning dus het hoeft ook weer geen schoonheidsprijs). Ik zal wat duidelijker zijn, ik wil de kabel gewoon langs/via wat plinten laten lopen eigenlijk, niet het midden van de vloer. De kabel komt de muur uit, gaat langs een stukje muur, langs 1 deuropening (dus vooral daar wegwerken zodat je er niet over struikelt) en dan langs een stukje muur. Geheel is maar 2-2,5m. | |
daNpy | maandag 1 februari 2021 @ 15:03 |
Kun je die kabel niet kwijt in de speling van het laminaat tov de muur? | |
qajariaq | maandag 1 februari 2021 @ 16:11 |
Vaak zijn drempels hol van onder, daar kan je met een klein beetje vijlen die kabel wel doorvoeren. Verder gewoon langs de plint en vastzetten met kabelclips. Minder opvallend dan die buis. kabel kan je in vele kleuren krijgen en verven mag ook. | |
Pensioengenieter | maandag 1 februari 2021 @ 19:52 |
uh dat had ik hier ook ongeveer een jaar en nu is alles wifi, kan dat niet bij jou | |
pitboer | vrijdag 5 februari 2021 @ 20:14 |
Hallohallo. Valt onder buitenschrijnwerk ook alu gevelbeplating bij een flat? | |
BEFEM | zondag 7 februari 2021 @ 15:49 |
Sinds een paar weken komt er om het uur ofzo een heel harde tik uit de koelkast. Ding is een jaar oud, AEG, dit zou ik niet verwachten Iemand enig idee? Lijkt alsof er iets knalt ofzo. Heb het geluid opgenomen voor als iemand het wilt horen... | |
FranticDJ | zondag 7 februari 2021 @ 16:00 |
wss iets wat schakelt. thermostaat of expansieventiel ofzo. valt op afstand lastig te zeggen wat 't is. Zou het garantietraject op starten als ik jou was. | |
pitboer | zondag 7 februari 2021 @ 16:27 |
Zou dit een koudebrug kunnen veroorzaken? | |
stavromulabeta | zondag 7 februari 2021 @ 16:40 |
Geen idee, dat is op basis van deze foto ook niet te zeggen. Dat zou je een detaildoorsnede van de constructie voor moeten hebben. Waarom vermoed je een koudebrug? | |
daNpy | zondag 7 februari 2021 @ 16:42 |
Ik denk eerder een tochtpunt. | |
pitboer | zondag 7 februari 2021 @ 16:44 |
Omdat mijn slaapkamerraam met koud weer zeiknat is waar niet tegen te ventileren valt. Toen heb ik zitten googlen en kwam ik tegen dat oud en of slecht buitenschrijnwerk een koudebrug veroorzaken waardoor er veel vocht en koude lucht binnen komt. | |
BEFEM | zondag 7 februari 2021 @ 19:09 |
Pfff, zou klote zijn. Ga morgen maar eens contact met de keukenboer opnemen denk ik... | |
Barry1986 | zondag 7 februari 2021 @ 19:11 |
Ik had nooit verwacht dat ik ook binnenshuis sneeuw zou gaan ruimen (zolder). Deze zomer een mooi hokje gebouwd voor de grasmaaier zodat hij mooi bescherm staat in de winter Ooh nee toch niet 🙈🙈 | |
Makrolon | zondag 7 februari 2021 @ 19:28 |
Hahaha meer een kleine klusblunder. Ik denk dat er ook best veel mensen last krijgen van 'lekkage'. Waar ze nog nooit eerder last van hebben gehad. | |
FranticDJ | zondag 7 februari 2021 @ 19:54 |
Wel blij nu dat ik afgelopen vrijdag de sleutels heb overgedragen | |
Barry1986 | zondag 7 februari 2021 @ 20:22 |
Idd die stuifsneeuw gaat overal onder en tussendoor! | |
Sounddragon | zondag 7 februari 2021 @ 23:18 |
Zolder is even zoeken, maar dat hok: horizontale balk/plank onderaan de deur en wat goedkope bezems eronder schroeven. In de winter minder sneeuw binnen, en vd zomer waait de deur niet alle kanten op, plus dat dat stukje altijd netjes geveegd en zonder onkruid blijft N.a.v je zolderfoto net even op zolder wezen checken, alles ok gelukkig [edit:] oh, en blaadjes in de herfst [ Bericht 2% gewijzigd door Sounddragon op 07-02-2021 23:42:03 ] | |
Sounddragon | zondag 7 februari 2021 @ 23:18 |
Tuig is het! | |
Sounddragon | zondag 7 februari 2021 @ 23:40 |
Ik zie zulke dingen meer als een leermoment en een uitgelezen kans om je ontwerp te verbeteren Zelfs de ervaren klussert is nooit uitgeleerd | |
Barry1986 | maandag 8 februari 2021 @ 07:01 |
Haha Ach ja, gelukkig komt dit weer niet frequent voor. Ik houd wel van extreem weer Ik woon net over de grens in het oosten. Mijn parkeerplaats ligt in de luwte, het zuid/westen/ precies waar de sneeuw zich verzameld. Gisteren deze foto gemaakt. Dit was gisterochtend al en Savonds opgelopen tot aan kentekenhoogte. Erg gaaf, maar het uitgraven minder 😅 [ Bericht 73% gewijzigd door Barry1986 op 08-02-2021 07:09:07 ] | |
Makrolon | maandag 8 februari 2021 @ 07:18 |
Ik vind het ook wel mooi hoor. Bij mij ging t uitgraven makkelijker https://imgur.com/a/sywbPal | |
Barry1986 | maandag 8 februari 2021 @ 07:44 |
Godver! Dat moet ik ook nu hebben! | |
stavromulabeta | maandag 8 februari 2021 @ 07:57 |
Het glas zelf is zeiknat? Of komt de condens ergen anders vandaan? Bij een klassiek koudebrug verwacht je een koud constructiedeel dat in het ergste geval schimmelvorming gaat krijgen, bijvoorbeeld omdat een balkon doorloopt in de verdiepingsvloer. Dit klinkt meer als enkelglas of lek dubbelglas (als het op de ruit zelf condenseert) of een slecht kozijn (als het op het kozijn condenseert). Strikt genomen is enkelglas of een slecht geisoleerd kozijn ook een koudebrug maar in het normale taalgebruik bedoel je daarmee meestal constructieve onderdelen. | |
pitboer | maandag 8 februari 2021 @ 08:43 |
Op de ruit.Er al een glaszetter wezen kijken en die zegt dat het glas goed is.Hmmm het kozijn zelf had ik nog niet aan gedacht. | |
stavromulabeta | maandag 8 februari 2021 @ 09:09 |
Wat voor materiaal is het? En uit welk jaar is het kozijn ongeveer? Wat goedkopere aluminiumkozijnen uit de jaren '70 en '80 zijn nogal berucht voor hun slechte isolatie ook al hebben ze koudebrugonderbreking. Aluminiumkozijnen uit de jaren '50 en '60 ("Slochteren moet leeg voordat kernenergie doorbreekt") zijn vrijwel zeker bagger. [ Bericht 10% gewijzigd door stavromulabeta op 08-02-2021 09:15:54 ] | |
koentjuh18 | maandag 8 februari 2021 @ 11:09 |
Ik heb natte plekken (condens?) op het plafond in een slaapkamer zitten. Condens zit over de hele rand waar het plafond aansluit op de buitenmuur. Slaapkamer zit op het noorden dus staat vol in het koude, gure, winterweer. Is dit een gevolg van slechte ventilatie? Ramen zijn in die kamer dicht 's nachts als gevolg van de sterke noorder wind. Verwarmin stond wel wat laag, dus die heb ik nu even aangezet; tevens raam open voor ventilatie. In de slaapkamer zit trippel glas, wat niet echt last had van condens (behalve langs de randen). Vermoedelijk is het koudste punt nu dus de aansluiting tussen muur en plafond. Het betreft een jaren 30 huis, en het condens zit op de plek waar dak aansluit op de overstek. Mijn gevoel zegt dat deze aansluiting niet helemaal luchtdicht is en daar de wind door waait waardoor plafond koud wordt en condens optreed. De vloer op de kamer erboven voelt ook behoorlijk koud aan. Iemand enig idee?
| |
bleiblei | maandag 8 februari 2021 @ 11:16 |
Kan het geen stuifsneeuw zijn die ergens door een kier (aansluiting dak/muur) naar binnen is geblazen? Dit ziet er namelijk niet uit als condens. Meer als ergens een lek. Maar dat is nu met die stuifsneeuw wel anders dan normaal. | |
koentjuh18 | maandag 8 februari 2021 @ 11:33 |
Was ook mijn eerste idee. Probleem is dat boven deze kamer een kamer zit waar het knieschot redelijk permanent is afgesloten, dus kan daar niet bij zonder te slopen. Maar de kamer ernaast (badkamer) had het zelfde euvel en gelukkig is was daar het knieschot in de kamer erboven wel bereikbaar. Lag geen sneeuw achter, ook niet tussen de houten balkenvloer. Denk dus toch een ventilatie probleem. Met de verwarming aan een raam iets open (brrr) trekt het redelijk snel weg. Afgelopen zomer redelijk wat oud dubbelglas en kunststof kozijnen vervangen voor hardhouten kozijnen met tripple glas. Qua comfort een goede stap, maar daardoor een stuk minder natuurlijke ventilatie. Bij gebrek aan roosters in het raam moet ik maar eens opzoek naar een permanente manier van ventilatie vermoed ik. Los daarvan toch maar eens de kierdichtheid van dakaansluiting op de muur aanpakken deze zomer. | |
mrPanerai | maandag 8 februari 2021 @ 14:56 |
Iemand soms een idee waar je montagerails van 4m kan vinden? Niet van Flamco want die gaan aan 72¤/stuk, maar wel dat soort rail dus. | |
bleiblei | maandag 8 februari 2021 @ 20:17 |
Hoort een P1 poort altijd bereikbaar te zijn? Op onze meter lijkt ie achter verzegeling te zitten. Maar dat vind ik nogal vreemd (en irritant ). | |
bleiblei | maandag 8 februari 2021 @ 20:35 |
Ah, gevonden! Moest een stukje verder naar rechts zoeken . | |
qajariaq | dinsdag 9 februari 2021 @ 10:36 |
De dikke leiding loopt horizontaal en de dunne komt er van boven af in. Vanmorgen constateerde is dat ie is gaan lekken, een losse leiding dus zoals de TT verlangt voor dit deel. Maar goed, helemaal los halen heb ik de ruimte niet voor. Hoe maak ik het weer dicht? Schuren en kitten? | |
FranticDJ | dinsdag 9 februari 2021 @ 10:48 |
https://www.bouwsales.nl/(...)vaniseerd-w1-2-meter 2 stuks van 2 meter aan elkaar knopen is geen optie? | |
Leandra | dinsdag 9 februari 2021 @ 11:39 |
Niet echt een kluskwestie maar meer een "ik weet hier geen ruk van en wat moet ik hier nou mee" kwestie: WIj wonen tijdelijk een jaartje in een nieuwbouw appartement, overal vloerverwarming en boven ieder raam een rooster, volgens mij zijn het Renson Invisivent, helemaal dicht kan niet, want zelfs als je dicht duwt tot je klik hoort blijft er kou bovenlangs komen, anyway, ze staan niet dichtgeklikt maar wel de stand die daarvoor komt, en het is gewoon vies koud in de buurt van de ramen, maar ook de rest wordt lastiger warm, ik heb de CV nu al omhoog gezet naar 22 graden. Waar ik vooral een vraag over heb; er hangt condens aan de luchtroosters van de ramen in de woonkamer, is dat normaal? En dan niet een paar, maar over de hele 188 cm breed hangen condensdruppels. In de ene slaapkamer niet, in de andere slaapkamer op een stukje. Alle ramen zitten aan de zuidzijde. Kan iemand aangeven of dit zorgwekkend is, of is het allemaal maar normaal met ventilatieroosters? | |
blomke | dinsdag 9 februari 2021 @ 11:46 |
Dit is een kloteverbinding, zowel qua aanleg als qua hulpstukken. Tip: zaag er een halve meter incl. dit stuk, tussen uit en maak een nieuwe verbinding met een T-stuk (manchet) een schuifmof op een 110 mm buis. Zet eerst het T-stuk op de bestaande buis, met nieuwe stuk rioolbuis aan de andere kant en schuif dan de schuifmof over het andere deel. Zit dicht en kan een beetje krimpen & uitzetten, hetgeen in dit geval tot de lekkage heeft geleid. | |
mrPanerai | dinsdag 9 februari 2021 @ 13:32 |
Dan doen we nu, 2 stuks verbinden met een derde. Dus 3 rails en 4 boutjes... Maar ik moet er 376 hebben. Die van 2m betaal ik zo'n 3¤/stuk Die van Flamco van 4m kosten..... 72¤/stuk | |
lipje | dinsdag 9 februari 2021 @ 13:32 |
ik betaal maar 26 euro ex btw voor 6m | |
mrPanerai | dinsdag 9 februari 2021 @ 13:52 |
welke zijn dat? | |
lipje | dinsdag 9 februari 2021 @ 13:55 |
flamco R1 15x30.5mm Maar dat is in nederland bij de groothandel | |
mrPanerai | dinsdag 9 februari 2021 @ 14:02 |
bedoelde ook wel de handel, als bedrijf zijnde en 346 stuks nodig te hebben gaan ze me vast wel willen helpen. | |
lipje | dinsdag 9 februari 2021 @ 14:29 |
ze hebben 220 lengtes van 6 meter op voorraad liggen. | |
mrPanerai | dinsdag 9 februari 2021 @ 14:38 |
thx | |
Ridocar | dinsdag 9 februari 2021 @ 15:01 |
Als de meter het ondersteunt moet de P1 bereikbaar zijn. Maar je had 'm al gevonden, lees ik net. | |
Gieliovd | woensdag 10 februari 2021 @ 07:14 |
Dat is een plak verbinding, hoort ook nog een klem bij die ontbreekt? Ideaal inderdaad wat Blomke zegt. Snelle fix om het goed oplossen uit te stellen kan schoonmaken, kitten klemmen... Ja het is vast redelijk dicht daarna. | |
qajariaq | woensdag 10 februari 2021 @ 07:47 |
Dank je. De klem was niet meer dan een elastiekje. Dat is kennelijk al verdwenen. De verbinding heeft toch een jaar of tien prima gewerkt. Kennelijk is er met lijmen al iets mis gegaan. PVC lijm gaan normaal niet los. Hoewel ik het met @blomke eens ben dat een schuifmof beter is heb ik daar domweg de ruimte niet voor. De leiding zit strak tussen de muur en het wc-frame. Ik zal eens zien of ie helemaal los is en dan in een bedje van kit maar weer vastplakken, dan blijft ook enige beweging mogelijk. Als het weer tien jaar houdt... Tegen die tijd zal er wel een keer een andere badkamer inzitten. | |
Isane | woensdag 10 februari 2021 @ 12:00 |
acrylaat kit kan ik gebruiken om ramen af te kitten? | |
Gieliovd | woensdag 10 februari 2021 @ 18:55 |
Niet aan te bevelen, beter pak je beglazingskit. Zo'n raam blijft toch een beetje condenseren, uv, etc. Daar is het gewoon niet voor gemaakt. | |
danzazlol | donderdag 11 februari 2021 @ 11:54 |
We hebben een buitendeur bij balkon die niet 100% sluit. Kieren zijn iets te groot voor tochtstrip. Wat is een makkelijke manier om ze deze dagen te isoleren? Ducttape? | |
Lucky_Strike | donderdag 11 februari 2021 @ 12:17 |
We willen in de tuin stapelblokken plaatsen: Ik ben benieuwd welke lijm we het beste kunnen gebruiken. Het gaat om zo'n 400 blokken. Ik zie poederlijm, PU-lijm en kit. | |
blomke | donderdag 11 februari 2021 @ 12:50 |
Ik heb tamelijk goede ervaring met PU-lijm, maar die is vrij dik en taai. Die zie je in de bouw ook veel als gevelvoafdichting en tij trottoirs e.d. Belangrijk is bestendigheid tegen vocht, gevolgd door vorst | |
blomke | donderdag 11 februari 2021 @ 12:52 |
Alu-strip met rubberflap "in de dag" aanbrengen. | |
blomke | donderdag 11 februari 2021 @ 12:54 |
Kan best. Siliconenkit kan ook. | |
koentjuh18 | donderdag 11 februari 2021 @ 18:41 |
Onze hovenier is toevallig bezig, en gebruikt een soort pur pistool; dat zal wel PU lijm zijn. Gaat als de brandweer, behalve onder nul... dus nu doet ie weinig | |
Lucky_Strike | donderdag 11 februari 2021 @ 18:53 |
Ik wacht ook tot de hovenier hier de eerste laag komt maken maar dat gaat niet vanwege de sneeuw. Wij plakken er als hij klaar is zelf nog 4 lagen op. Ik ga bij hem ook even de kunst afkijken. | |
bleiblei | donderdag 11 februari 2021 @ 19:17 |
PU700 van Illbruck kan je daarvoor gebruiken. Werkt fijn. Wel een teringzooi om van je handen te krijgen. En komt het op je kleren, kan je die weggooien . | |
Sounddragon | donderdag 11 februari 2021 @ 19:40 |
Als het natuursteen is, kun je poederlijm (goedkoopste optie denk ik) wel schrappen, dat wil net als specie het liefst een poreuze ondergrond, blijft over PU en kit, PU is sterker dan kit, en de hechting is vaak echt fabeltastisch, maar kan bij grotere laagdikte water doorlaten (leksporen als het zo een plantenbak-achtig iets als in je foto wordt), dus als het dat wordt, dan kit.. er zijn prima montagekitjes tegenwoordig, al denk ik dat dat een vrij dure hobby is bij die aantallen blokken. | |
Sounddragon | donderdag 11 februari 2021 @ 19:45 |
Ik kan je uit eerste hand ( ) vertellen dat het mákkelijk 4 weken meegaat als je het een beetje laat drogen op je huid. krabben, schrappen, oplosmiddelen, schuurpapier, huilen, stampvoeten, alles. forget it Handschoentjes zijn een soort van aan te raden | |
Vonkenboer | donderdag 11 februari 2021 @ 19:47 |
Duidelijkere waarschuwing dan dit kun je niet krijgen | |
Lucky_Strike | donderdag 11 februari 2021 @ 21:14 |
Dank je. Leksporen zijn in dit geval geen probleem. Ik las dat kit minder snel uithardt dus dat je daar wat meer mee kunt spelen. Maar als we het samen doen, komt het vast goed met PU. Mijn ex had eens een bus purschuim vast toen deze ontplofte. Dat duurde echt lang voor het weg was ja. Was goed pijnlijk ook. | |
Sounddragon | donderdag 11 februari 2021 @ 21:59 |
Polyurethaan is in alle vormen erg handig spul, je moet het alleen niet in vloeibare vorm hebben, da's niet zo fijn. Gewoon niet aanraken, of meteen afdoen met een doek met Aceton, dat kan alleen zolang het vloeibaar is, en dat is niet heel lang. Ik heb eens een bus in een olievat-fikkie gegooid; dan kun je ook beter een beetje afstand houden | |
Lucky_Strike | donderdag 11 februari 2021 @ 22:01 |
Dat klinkt niet als een heel verstandige actie | |
Makrolon | donderdag 11 februari 2021 @ 22:10 |
Ik gebruik altijd kit, gewoon iets als polymax oid. Werkt prima, al kan ik me voorstellen dat pu schuim ook goed werkt. | |
Sounddragon | donderdag 11 februari 2021 @ 22:56 |
Vaak bejje te bang | |
blomke | vrijdag 12 februari 2021 @ 08:46 |
PUR schuim is heel wat ander dan de - lijm. Met schuim gaat het sowieso niet werken, | |
avotar | vrijdag 12 februari 2021 @ 10:09 |
Tec7 hebben wij gebruikt. | |
koentjuh18 | vrijdag 12 februari 2021 @ 10:43 |
Ja; ik zeg toch ook dat het PU lijm is en zeg alleen dat het lijkt op een pur achtige bus. Adviseer nergens om een pur schuin te gaan gebruiken Blomke :-) | |
blomke | vrijdag 12 februari 2021 @ 16:43 |
C'est le ton qui fait la musique [ Bericht 95% gewijzigd door derLudolf op 12-02-2021 17:32:05 ] | |
FranticDJ | vrijdag 12 februari 2021 @ 17:11 |
Drop die toon eens man. K&W is nog zowat het enige serieuze forum op Fok! Dat autoritaire toontje van je draagt er niet in positieve zin aan bij. [ Bericht 4% gewijzigd door Vonkenboer op 12-02-2021 17:44:08 ] | |
Isane | zaterdag 13 februari 2021 @ 08:29 |
Ik moet binnen kitranden vervangen van het raam, nu kwam ik op de volgende kits uit bij de praxis https://www.praxis.nl/bou(...)st-wit-300ml/6089143 https://www.praxis.nl/bou(...)it-wit-300ml/6088878 Welke kan ik het beste kopen? [ Bericht 1% gewijzigd door Isane op 13-02-2021 09:22:47 ] | |
Miniem | zaterdag 13 februari 2021 @ 08:34 |
Mijn aanvoer en retourleiding zitten verkeerd om. Is dit zelf goed te doen om dit op te lossen of beter iemand inschakelen daarvoor? Edit: krijg de image er niet ingeplakt. Dan maar een linkje: https://ibb.co/G7xVQDt | |
bleiblei | zaterdag 13 februari 2021 @ 08:38 |
Waar precies moet je kitranden vervangen? Meestal moeten in badkamers na een tijd kit vervangen worden. Maar dan moet je siliconenkit hebben, en niet 1 van die 2. | |
stavromulabeta | zaterdag 13 februari 2021 @ 08:39 |
Als je al eens eerder met koperen buizen gewerkt hebt, is het goed te doen. Moet je wel materiaal hebben, zoals een buizensnijder en bij voorkeur een buiger (die laatste heb ik nog steeds niet, dus ik gebruik vanalles en nogwat om buizen een beetje te buigen.) Als je nog nooit met buizen gewerkt hebt, zou ik het in ieder geval uitstellen tot na de winter. Oh ja, en soldeerverbindingen vind ik persoonlijk 100x handiger dan knelkoppelingen, maar dan moet je wel weer een brander hebben. [ Bericht 12% gewijzigd door stavromulabeta op 13-02-2021 08:44:20 ] | |
Isane | zaterdag 13 februari 2021 @ 08:40 |
Oeps, vergeten bij te melden natuurlijk. Ik moet enkele kitranden van het raam opnieuw kitten https://www.praxis.nl/bou(...)st-wit-300ml/6089143 https://www.praxis.nl/bou(...)it-wit-300ml/6088878 welke van 2 kan ik het beste kopen? [ Bericht 12% gewijzigd door Isane op 13-02-2021 09:22:59 ] | |
Miniem | zaterdag 13 februari 2021 @ 08:53 |
Die spullen heb ik allebei niet. Klinkt als uitbesteden | |
FranticDJ | zaterdag 13 februari 2021 @ 09:30 |
Er zijn volgens mij zulke onderblokken voor als je aanvoer en retour verkeerd om zitten. Voor als je je radiator van richting wil veranderen zeg maar, maar de leidingen niet kan veranderen. bv: https://www.installatiest(...)-mm-art-2615920.html Neem ff contact op met je lokale warmteservice. die zullen wel de juiste kunnen leveren. Dan vandaar met een rechte buis naar boven de bovenkant van je radiator in. Is best zelf te doen, als je idd een beetje met koperen buizen overweg kan. Buigen vind ik zelf nog steeds een crime. Maar ook pex een beetje netjes (recht) krijgen vind ik een crime Als het echt zichtwerk in een woonkamer is en je hebt er niet veel ervaring mee, zou ik het uitbesteden. Als het ergens op een zolder is: kan je best eens zelf proberen, maar dan kan het wel eens wat minder 'mooi' worden Zitten er ergens verdelers? Dan zou je ook kunnen kiezen om daar de leidingen om te wisselen. | |
stavromulabeta | zaterdag 13 februari 2021 @ 09:36 |
Met die onderblokken moet je nog steeds gaan prutsen met de leidingen. Als je dan toch al bezig bent... | |
FranticDJ | zaterdag 13 februari 2021 @ 09:37 |
Mja ik vind zelf zo'n onderblok dan mooier dan wanneer je een bochtenwerk gaat buigen om de ene leiding netjes langs de andere te krijgen. | |
stavromulabeta | zaterdag 13 februari 2021 @ 09:41 |
Daar zit wat in. Ik heb hier in huis ook een soort Rube Goldberg Machine gecreëerd met verlegde pijpjes. Maar dat zit gelukkig niet in het zicht. | |
FranticDJ | zaterdag 13 februari 2021 @ 09:42 |
ja ach. in m'n vorige huis heb ik ook constructies verwijderd waar de gemiddelde moonshiner jaloers van zou zijn. | |
bleiblei | zaterdag 13 februari 2021 @ 22:33 |
Ik probeer het te vermijden, maar het lukt niet altijd . Maareh, vraagje. Om een zolder te isoleren, en niet alleen om warmte binnen te houden in de winter, maar ook warmte buiten te houden in de zomer. Welk materiaal kan je daar het beste voor gebruiken? Mij staat bij dat PIR en Resol verrekte goed isoleren wat betreft warmte binnen houden. Maar minder goed performen in de zomer als je warmte juist buiten wil houden. Klopt dat? En wat kan ik dan beter gebruiken? Zoals altijd is RD-waarde per cm dikte belangrijk . Maar wel 2 kanten op, met die zomers van tegenwoordig. En heeft iemand hier toevallig misschien ervaring met oliekachels van vroeger? Ik kwam op zolder, onder de schoorsteen een raar ijzeren tankje tegen met de leidingen van de oliegestookte ketel van vroeger, eraan gelast. En ik zit mij af te vragen waar dat ding voor geweest kan zijn. | |
Barry1986 | zaterdag 13 februari 2021 @ 22:39 |
Cellulose is superieur in de zomer Google er maar eens op. Anders Houtwol/vlas. Persoonlijk had ik gewoon glaswol 032 gebruikt. Edit: ik weet de toepassing niet. Maar PIR isoleer geluid niet. Dus mocht het een slaapkamer worden dat is pir niet aan te bevelen. Des te meer cellulose, mits je dat verwerkt krijgt [ Bericht 5% gewijzigd door Barry1986 op 13-02-2021 22:57:30 ] | |
Makrolon | zaterdag 13 februari 2021 @ 22:52 |
Met glaswol moet je toch niet willen werken?? Wat een ellende.. | |
Barry1986 | zaterdag 13 februari 2021 @ 22:55 |
Tsja, ik zal wel onder 1 van de gelukkigen vallen die geen jeuk krijgt van dat spul . | |
bleiblei | zaterdag 13 februari 2021 @ 22:56 |
Mja, als het "Wol" wordt, ga ik voor MW34 of MW35. Dat scheelt de jeuk en isoleert wat beter. Maar scheelt wel weer behoorlijk in RD tov. PIR. Is het wel waar dan? Dat die schuimplaten minder goed warmte buiten weten te houden? | |
FranticDJ | zondag 14 februari 2021 @ 00:11 |
Cellulose is ook een crime om te verwerken.. dat kan je er eigenlijk alleen in laten 'blazen' ofzo. Verder geen idee. Qua isolatie zijn er zoveel meningen als dat er onderbroeken zijn. | |
koentjuh18 | zondag 14 februari 2021 @ 07:44 |
Wij hebben vorig jaar “wol” laten plaatsen, qua isolatie waarde wel wat minder maar bij ons speelde geluid ook mee. Voor geluid zou je ook een dubbele gips laag kunnen overwegen voor de massa. Mijn ervaring is dat de isolatie de warmte vooral vertraagt. Op een gegeven moment is het gewoon warm op onze zolder (vol op het zuiden) en als het dan snachts niet meer afkoelt helpt alleen een airco nog. | |
Barry1986 | zondag 14 februari 2021 @ 08:16 |
Als je jou toekomstige dakopbouw van warm naar koud opgeeft. Dan kan ik wel eens het verschil aangeven. Ook of er vocht in de constructie komt en wat de totale rd waarde is. Dan graag de materialen en diktes. Dus bv Gips12.5mm Hout 2x25mm Dampscherm Pir 80mm Ventilerende of niet ventilerende luchtspouw Dakbeschot 25mm Hout25mm Dakpannen Dat ik met wol 032 aangaf is vanwege de Max haalbare rd waarde met wol. | |
bleiblei | zondag 14 februari 2021 @ 09:06 |
Oh, dat is makkelijk. Nu: - Houten dakbeschot (plankjes, 100 jaar oud) - Dakvlies/spinvlies (van dat zeil wat damp doorlaat en water tegen houdt) - Leien pannen En toekomst: - wat hierboven staat + isolatie en gipsplaat. That's it . | |
Barry1986 | zondag 14 februari 2021 @ 09:23 |
Dikte isolatie? | |
bleiblei | zondag 14 februari 2021 @ 09:54 |
Ik denk dat dat 120mm wordt. Maar het wordt of 120mm Resol van een isolatie discounter of 120mm MW34. Is vergelijkbaar met prijs, alleen heb ik bij resol dan nog een shitload aan pur nodig voor alle kiertjes en kost het gruwelijk veel tijd. En ik denk dat ik daar geen zin in heb. Verschilt wel 3 punten qua RD waarde. En das wel veel. | |
daNpy | zondag 14 februari 2021 @ 10:39 |
Moet je na het isoleren niet weer aftimmeren om je gipsplaten vast te kunnen zetten? En nogmaals dampwerende folie plaatsen tussen gips en isolatie. Zo hebben we het bij een vriend van me vorige maand gedaan althans. Ik zou altijd kiezen voor PIR platen, en purren met een purpistool is ook goed te doen. Kijk eens in Helmond bij de isolatiehal, dat scheelt flink in de prijs. | |
daNpy | zondag 14 februari 2021 @ 11:00 |
Heeft er iemand een M16 snijraam? | |
bleiblei | zondag 14 februari 2021 @ 11:42 |
Daar ga ik altijd heen inderdaad . Enne als je pir of wol met folie neemt hoef je niet meer te klooien met folie. Dat scheelt behoorlijk in tijd en materiaal . | |
Barry1986 | zondag 14 februari 2021 @ 12:28 |
bleiblei | zondag 14 februari 2021 @ 12:30 |
Oh! Thanks! Dat verschil valt heel erg mee! Dan wordt het wol denk ik. Stukken makkelijker te verwerken. | |
Barry1986 | zondag 14 februari 2021 @ 12:32 |
Absoluut! Wel goed dampscherm er voor knuppen en maximaal opvullen. ivm vochtopname | |
bleiblei | zondag 14 februari 2021 @ 12:46 |
Ik zat er aan te denken om tegen dakbeschot een extra laag dampdoorlatende folie te plaatsen om evt. Water van buitenaf extra tegen te houden (mocht er iets mis gaan met dat vlies tussen leien en dakbeschot). En voor het dampscherm gebruik te maken van het alufolie wat er al op zit, en dat goed dicht te tapen overal. | |
Barry1986 | zondag 14 februari 2021 @ 13:42 |
Ja dat is een prima oplossing. Als je maar geen stilstaande luchtspouw crieert tussen isolatie en dakbeschot | |
Miniem | maandag 15 februari 2021 @ 10:34 |
Hoe kun je je cv systeem op een goede manier ontluchten? Ik lees verschillende dingen. Hoe ik het nu doe: M'n ketel hangt op de begane grond. Als ik hem dan heb bijgevuld begin ik bij de dichtstbijzijnde radiator. Ga dan verder van beneden naar zolder. Verder moet alle thermostaatknoppen open of dicht als je dat doet? En cv aan of uit? Of maakt dit weinig uit? | |
daNpy | maandag 15 februari 2021 @ 11:17 |
Alle thermostaatknoppen open, CV aan, en op het hoogste punt ontluchten volgens mij. | |
qajariaq | maandag 15 februari 2021 @ 11:32 |
CV voor het vullen uitzetten, de pomp moet stilstaan. Dan rustig vullen en na een paar minuten bij de ketel zelf ontluchten. De zaak weer aanzetten en na een paar uur op het hoogste punt ontluchten. Essentieel voor deze methode is wel dat de pomp uit staat tijdens het vullen en dat je niet al te veel lucht naar binnen blaast met vullen. Vooral ook langzaam vullen. | |
daNpy | maandag 15 februari 2021 @ 11:34 |
Klopt, eerst de slang vullen en dan zo goed als mogelijk aansluiten | |
Miniem | maandag 15 februari 2021 @ 15:03 |
Cv staat uit bij vullen ja. Vul de slang altijd met water en dan sluit ik hem aan. Maar bedoelde voor 't ontluchten. Maakt 't dan uit bij welke radiator je start? Knoppen open of dicht? Cv aan of uit? | |
qajariaq | maandag 15 februari 2021 @ 15:14 |
Het ontluchten van radiatoren hoeft eigenlijk alleen maar als ie helemaal leeg is geweest. De knop boven zou ik bijna helemaal dicht doen, het voetventiel gewoon open laten. Je wilt dan niet veel stroming hebben in die radiator. Wel op een kiertje laten zodat je de lucht in de leiding ook laat ontsnappen. Maar waarschijnlijk lukt het ook wel als je alles open laat, een dag later dan er nog eens langs lopen. | |
Barry1986 | dinsdag 16 februari 2021 @ 15:11 |
Deze kamer van 42m2 wordt omgetoverd van 1 grote kamer naar 2 slaapkamers en 1 voorraad hok. De dakramen zijn al een tijd geleden geplaatst. Maar vandaag was deze eerste generatie kunststof kozijn met dubbeglas uit 1985 van 3m10 breed en 1m40, inclusief 1 rolluik over de volledige breedte met de hand bediend aan de beurt. De bedoeling is een scheiding wand er tussen te plaatsen. Deze staat al klaar... Vandaag werden de kozijnen geleverd. en gingen we van: Via Naar: eind resultaat: Schucco kozijn, 3 laags beglazing ug0.6, alles draai kiep, met elektrische rolluiken en geisolleerde rolluikkast. Nu kan de tussenwand ook weer doorgetrokken worden en hebben we straks 2 fijne bedienbare ramen met goede isolatie | |
pitboer | dinsdag 16 februari 2021 @ 18:53 |
Het is dus geen koude brug,maar volgens de aannemer een lek lekdorpel achter de gevelbekleding.Geen idee wat het is. | |
kanovinnie | woensdag 17 februari 2021 @ 11:38 |
Ik wil in mijn voortuin (zo'n 10m2) een border maken waar ik boomschors in kan doen. Ik zit te denken om dat van hardhout te maken, dus zoiets als dit: Het plan was eigenlijk om het te bevestigen met schroeven die ik onder een prop verstop. Maar alle voorbeelden die ik online tegenkom zitten met een fretbout oid vast. Dat is natuurlijk ook een stuk sterker, maar omdat ik aan de straatkant zit, en aan 1 kant een verhoogde stenen border van de buurvrouw heb helpen dat soort uitstekels niet echt mee. En een fretbout kan ik niet echt verstoppen achter een prop lijkt me Kan ik zoiets ook met schroeven doen of is dat te zwak? We hebben het dan over een hardhouten plank van 30 cm hoog over een lengte van 4 meter. Ik heb nog niet echt bedacht hoeveel paaltjes er achter komen, mij lijkt om de meter wel prima. | |
YoshiBignose | donderdag 18 februari 2021 @ 20:05 |
Hoe krijg ik zo'n metalen hollewandplug los met zo min mogelijk schade aan m'n plafond? | |
derLudolf | donderdag 18 februari 2021 @ 20:09 |
Volgens mij zij die houtdraadbouten met een carroseriering er onder ook deels voor de stoere look. Met was 6mm dikke schroeven moet het ook wel lukken denk ik. Persoonlijk zou ik in dit geval wel voor RVS gaan, het is vaak nat/vochtig dan gaat een verzinkte schroef vroeg of laat toch roesten. | |
kanovinnie | donderdag 18 februari 2021 @ 21:52 |
De andere kant opdraaien? Ieder zijn smaak. Ik vind het lelijk. En RVS is idd een nobrainer. Thanks! | |
Makrolon | donderdag 18 februari 2021 @ 21:54 |
De voorste ring met een boor los boren en t ding je plafond in drukken? | |
YoshiBignose | donderdag 18 februari 2021 @ 22:04 |
Was 't leven maar zo simpel Vind dat vrij extreem maar lijkt me ook de makkelijkste optie... daarna weer dicht plamuren. | |
derLudolf | donderdag 18 februari 2021 @ 22:08 |
Juist niet, de minst destructieve oplossing lijkt me | |
YoshiBignose | donderdag 18 februari 2021 @ 22:09 |
Zo eenvoudig boor je het niet los lijkt me, het is een vrij grote plug. Kan dan net zo goed die plug wat dieper m'n plafond in rammen of duwen en dan erover plamuren. | |
bleiblei | donderdag 18 februari 2021 @ 22:11 |
Dat kan ook, wel vrij destructief . Heb je ipv een gat van 8mm, minimaal een gat van 25mm in je plafond . En die zijn gelijk wat lastiger netjes dicht te plamuren. Qua los boren hoef je alleen maar de kraag eraf te boren. Dus zeg, met een 10mm boor, een mm of 2-3 diep en de kraag valt eraf. Kan je de rest door het plafond duwen. | |
YoshiBignose | donderdag 18 februari 2021 @ 22:13 |
Erin duwen niet eruit trekken.... hij vreet dan toch alleen een beetje dieper in het gips? Paar mm is genoeg en dan plamuur erover. | |
bleiblei | donderdag 18 februari 2021 @ 22:15 |
Oh, je wil de kraag in het gips duwen, ik dacht door het gips heen. Mja, zou kunnen. Heb geen goed argument waarom niet, maar toch zou ik pluggen niet in het plafond laten zitten. (En zie edit op mijn vorige post) | |
bleiblei | donderdag 18 februari 2021 @ 22:16 |
Als je eruit trekt heb je trouwens een gat van minimaal 5cm doorsnede . | |
FranticDJ | donderdag 18 februari 2021 @ 22:19 |
Mja dicht smeren.. enzo.. Ik weet niet. Je gaat dat gegalvaniseerde toch dichtsmeren met iets 'vochtigs'. Op den duur gaat dat wel roesten en krijg je volgens mij vieze vlekken. | |
bleiblei | donderdag 18 februari 2021 @ 22:23 |
Ze hebben niet voor niets gefosfateerde gipsplaatschroeven idd. | |
lipje | vrijdag 19 februari 2021 @ 06:43 |
Ruim om dat ding heen de gipsplaat wegzagen en een nieuw stuk erin zetten, vervolgens dat stukje opnieuw stuccen | |
stavromulabeta | vrijdag 19 februari 2021 @ 07:42 |
Dit zou inderdaad kunnen. Als @YoshiBignose een multitool heeft, kan hijvrij nette zaagsnedes maken. Vierkantje rondom de plug loszagen. Stukje met plug en als er uit halen en dan vanaf de achterkant de plug dichtdrukken en aan de voorkant netjes er uit trekken. Om het gat te herstellen eerst een achterconstructie knutselen (bijvoorbeeld een verfroerstokje bovenop het gipsplafond plakken met constructielijm en als die vast zit het verwijderde stukje gipsplaat weer terug plakken. Dan hoe je minimale naadjes over, met een likje verf erover zijn ze niet meer te zien. Die werkwijze heb ik hier ook wel eens in een gipsen schachtje toegepast. Amper nog iets van te zien. | |
YoshiBignose | vrijdag 19 februari 2021 @ 10:38 |
Bedankt voor de tips. Toch wel raar dat ze niet een tool ofzo hebben gemaakt die eigenlijk die hollewandplug weer terug in normale stand zet? Of bestaat dat wel bij duurdere varianten? | |
bleiblei | vrijdag 19 februari 2021 @ 12:59 |
Nope, er zijn wel massa's hollewand pluggen die je makkelijker verwijderd. Zoals die van plastic waar je de kraag vanaf kan snijden. | |
NotToBe | vrijdag 19 februari 2021 @ 22:09 |
Je kunt ook gipsplaat insnijden van de achterkant en papier van de voorkant groter houden en dan vastplakken, pakt het aan de voorkant strak vast. | |
vannelle | zaterdag 20 februari 2021 @ 18:20 |
Kan het boutje niet zo ver mogelijk uitdraaien en dan daar voorzichtig op tikken? Het lijkt mij dat het dan wel mogelijk moet zijn om die paraplu weer enigszins recht te maken, recht genoeg om de plug (die je dan uiteraard niet aan het boutje probeert uit de plaat te trekken) een stukje uit de plaat te wippen om dan met een tangetje de kraag vast te pakken en dan verder te trekken. Tijdens dit trekken zal het pluutje nóg rechter (kunnen) worden want het is behoorlijk flexibel materiaal. | |
Makrolon | zondag 21 februari 2021 @ 18:57 |
Ik moet boeiborden vervangen, nu hebben de huidige boeiborden een sleuf je aan de zijkant er in gefreesd en daar zit weer een latje in om ze aan elkaar te verbinden. Hebben jullie enig idee hoe dit heet en welk freesje of ander stuk gereedschap je hier voor nodig hebt? | |
bbtb77 | maandag 22 februari 2021 @ 04:52 |
Verbinding met een losse veer. De groeven maak je met een groefzaagfrees.. | |
ShoNuf | maandag 22 februari 2021 @ 09:04 |
Advies gevraagd: In onze nieuwbouwwoning willen we de wanden in de slaapkamers wit hebben. Per slaapkamer willen we 1 wand een kleur (fotobehang) hebben. Wat is beter, de andere wanden wit behangen of gewoon wit sauzen? | |
Hojdhopper | maandag 22 februari 2021 @ 10:53 |
Vraag m.b.t. kracht op schroeven. De getoonde pallet hangt bij de rode pijlen aan twee 4x60mm schroeven, die zitten ongeveer 40mm in de muur. De pallet weegt 25kg + jassen en shit a 10-15kg. Het hangt momenteel stevig, maar ben er niet gerust op. Voorheen hing de pallet ergens anders, en was met 6mm bouten bevestigd bij de blauwe pijlen. Maar de huidige muur zit vol met leidingen dus ik kan daar niet boren. De gaten bij de rode pijlen zaten al in de muur, maar kunnen waren te klein voor 6mm bouten + plug. Wat jullie, kan ik het zo laten hangen? En zo nee, tips? Thumbnail, klik voor groot: | |
qajariaq | maandag 22 februari 2021 @ 14:32 |
Als die muur ook van een laag stuc is voorzien dan vind ik het wat kort. Als de schroeven direct in de muur zitten zal het wel lukken. | |
Hojdhopper | maandag 22 februari 2021 @ 14:50 |
Ja, zit nog wel een laagje stuc op... Moet ook eerlijk bekennen dat ik hem heb opgehangen met schroeven die ik had liggen. Zo kut dat ook bouwmarkten niet open zijn. Maar oké, zodra het kan zal ik er nog eens langere schroeven tegen aan gooien. | |
Miniem | maandag 22 februari 2021 @ 17:18 |
Hebben jullie ervaringen met schuurschijven op je slijptol? Moet houten delen van m'n garage schuren. Zijn van die potdekselplanken waar zo'n radius inzit. Dus de slijptol leek me daar wel handig voor. Alleen welke schuurschijven? | |
FranticDJ | maandag 22 februari 2021 @ 17:22 |
Ja ervaring mee, bijzonder agressief (ook bij een 'hoog' korrelgetal). Ik heb het alleen toegepast op zware roestplekken in staal. Naar mijn mening nog wel agressiever dan een bandschuurmachine. Ik zou eerder een excenter met zachte zool nemen als ik jou was. | |
FranticDJ | maandag 22 februari 2021 @ 19:04 |
Weet er iemand bewegingsmelders voor inbouwdozen die in een jung 2 vaks raam passen? M'n hal is poep donker (geen ramen) en de lichtschakelaar zit echt precies aan de verkeerde kant Wilde eerst een Hue lamp + sensor ophangen (de sensor heb ik nog) maar een inbouw sensor lijkt me wat goedkoper edit: nvm heb een goedkope e27 lamp gevonden. Heb nog een hue e27 lamp liggen. dus die fiets ik er wel in met de sensor erbij. [ Bericht 14% gewijzigd door FranticDJ op 22-02-2021 19:18:08 ] | |
Vonkenboer | maandag 22 februari 2021 @ 19:23 |
Dat kan toch gewoon met iedere standaard inbouwmelder die Jung in het assortiment heeft ? https://www.elektramat.nl(...)50Vy2nRoCt6YQAvD_BwE | |
FranticDJ | maandag 22 februari 2021 @ 19:24 |
oh wist niet dat Jung ze ook had naja goed. Voor 15 euro heb ik een andere lamp hangen die mooier is dan wat er nu hangt Qua straalhoek is een losse sensor bij nader inzien ook een stuk beter dan eentje in plaats van die lichtschakelaar te plaatsen. | |
Makrolon | maandag 22 februari 2021 @ 21:11 |
Thanks! Dat zijn de termen waar ik naar opzoek was. | |
Miniem | maandag 22 februari 2021 @ 22:31 |
Een excenter is plat en dan kom je niet in de radius van die planken. | |
FranticDJ | maandag 22 februari 2021 @ 22:39 |
Oh ze zijn hol (convex)? Ik begreep dat ze bol zijn. | |
Miniem | maandag 22 februari 2021 @ 22:57 |
Hol ja. | |
stavromulabeta | dinsdag 23 februari 2021 @ 08:25 |
In mijn kelder zit zo'n afsluiter om de CV-installatie te laten leeglopen. Open en dicht gaat het met de vierkantaansluiting er boven op, ordegrootte 5x5 mm. Omdat ik nu telkens zit te klooien met een tang, wil ik daar een echt hendeltje opzetten. Hoe heet zo'n hendel/kraantje dat er boven op past? | |
Hojdhopper | dinsdag 23 februari 2021 @ 09:17 |
Kan je er geen cv-sleuteltje voor kopen en eraan hangen aan een touwtje. | |
exlurker | dinsdag 23 februari 2021 @ 11:03 |
https://www.gyzs.nl/insta(...)WEAQYASABEgI4ffD_BwE | |
FranticDJ | dinsdag 23 februari 2021 @ 11:42 |
band schuurmachine dan? maar goed, die zijn ook vrij agressief. hoe kaal wil je gaan? | |
FranticDJ | dinsdag 23 februari 2021 @ 11:43 |
succes om met zo'n sleuteltje kracht van betekenis te zetten | |
Hojdhopper | dinsdag 23 februari 2021 @ 13:18 |
Niet dat ik het vaak moet gebruiken, maar heb daar voor zover ik me kan herinneren nooit echt problemen mee ondervonden. | |
stavromulabeta | dinsdag 23 februari 2021 @ 14:13 |
Een standaard ontluchtingssleutel is net een maatje te klein. Als dit past zou het perfect zijn. Irritant dat hier geen maten bij staan... Ik denk dat ik het trouwens gevonden heb. https://www.hornbach.nl/shop/Losse-sleutel-voor-vul-aftapkraan/8716826/artikel.html (die 5mm was op het oog. Kennelijk zijn mijn ogen niet maatvast ) [ Bericht 3% gewijzigd door stavromulabeta op 23-02-2021 14:19:29 ] | |
FranticDJ | dinsdag 23 februari 2021 @ 16:04 |
op een radiator niet maar als het echt een afstop/aftapkraan is | |
FranticDJ | dinsdag 23 februari 2021 @ 16:04 |
is wss een standaard maat. zoek anders eens op de hendel van een kogelkraan van bv econosto | |
Gieliovd | dinsdag 23 februari 2021 @ 16:39 |
Heeft iemand ervaring met het merk AUX voor airco's, worden goedkoop aangeboden voor ¤375 incl. leidingwerk. | |
Miniem | dinsdag 23 februari 2021 @ 19:56 |
Mja, ik had het eerst met de hand geschuurd en daarna met grondverf geverfd en afgelakt. Maar het is vrij snel gaan bladeren. Die zooi moet er dus af. Zijn van die zwarte potdekselplanken (geen Zweeds rabbat) weet ook nog niet wat ik er dan wel op kan smeren. Zwarte teer ofzo. | |
FranticDJ | dinsdag 23 februari 2021 @ 19:57 |
klinkt alsof je beter met een verfbrander aan de gang kan | |
derLudolf | dinsdag 23 februari 2021 @ 20:03 |
Welke capaciteit? Het klinkt wel erg goedkoop. | |
halfway | dinsdag 23 februari 2021 @ 20:20 |
De isolatie tegen de zon was enorm nadat er zonnepanelen werden gelegd. | |
Gieliovd | dinsdag 23 februari 2021 @ 20:30 |
9000 btu. De 12000 is 20 euro duurder geloof ik. | |
derLudolf | dinsdag 23 februari 2021 @ 20:41 |
Dat is wel erg goedkoop, als ik zie dat ze van Daikin al meer dan het dubbele kosten... Aan de andere kant, als het CE is, zou je het een kans kunnen geven. Maar zou dan wel zeker willen zijn dat je de gaten door de buitenmuur voor een andere merk ook kunt gebruiken | |
Makrolon | dinsdag 23 februari 2021 @ 22:24 |
Ik heb wel een paar radio's van het merk aux. Koop er een en deel je ervaringen Maar jij had je hele woning toch al voorzien van aircos? | |
Gieliovd | woensdag 24 februari 2021 @ 06:59 |
Haha ja, voordat ik dat doe wilde ik eens kijken of er al ervaringen zijn. Onze woonkamer en onze slaapkamer beneden hebben airconditioning. Boven heb ik nog 4 slaapkamers, zolder, overloop... En natuurlijk de garage Deze zomer slaapt de baby ook boven. Zit eraan te denken om een 12k op de overloop te hangen. | |
FranticDJ | woensdag 24 februari 2021 @ 08:06 |
Wacht wat.. je bent op andere vlakken ook aan de klus geweest gefeliciteerd! | |
vannelle | woensdag 24 februari 2021 @ 18:09 |
Topictiel klopt dus niet meer, niks mis met de leidingen! Gefeliciteerd Gieliovd en partner. | |
Gieliovd | woensdag 24 februari 2021 @ 21:43 |
Haha thanks nee niets mis met de loodgieterij de kleine man is morgen 8 maanden. Vorige zomer was het boven wel vrij warm zeg maar. Dus ik ben ff aan het kijken hoe en wat. | |
FranticDJ | woensdag 24 februari 2021 @ 21:48 |
Ooh ik begreep dat er nog een op komst was | |
vannelle | donderdag 25 februari 2021 @ 18:39 |
Dat dacht ik dus ook. Dan schakel ik maar over naar alsnog gefeliciteerd. | |
Barry1986 | zondag 28 februari 2021 @ 21:13 |
Ik moet gaan egaliseren op een betonvloer met hoogte verschillen van 2-8mm. Oppervlakte is 45m2 en er ligt nu een tapijt op. De lijm ligt dun en mooi egaal op het beton. Ik heb wel eens situaities gehoord van egalisatiemortel waarbij de lijm niet verwijderd hoeft te worden. Zijn er hier ervaringen? Ik heb gezocht maar er is zoveel keuze dat ik niet weet waar te beginnen. | |
Goddelijker | maandag 1 maart 2021 @ 10:20 |
Ik moet een stukje buitenmuur herstellen waar een spachtelputz/structuurputz op zit... Enkel is nu de vraag welke grootte van korrel heb ik nodig. Is dit te meten of iets? | |
Hojdhopper | maandag 1 maart 2021 @ 17:32 |
Ik wil kleine plantjes (max 2 kg per stuk) aan een gipsplaat plafond hangen. Heb dit geprobeerd met de gipskartonpluggen maar dat vind ik echt ondingen, al een paar gaten dolgedraaid zeg maar alhoewel alle lampen met die dingen zijn opgehangen. Wat is een goed alternatief? Zie een hoop verschillende zoals hollwandpluggen uit plastic, uit metaal, veerklappluggen... | |
Vonkenboer | maandag 1 maart 2021 @ 18:03 |
Heeft de stucadoor in kwestie daar geen staaltjes van ? Qua korrel grootte; dat je het op die manier kunt vergelijken ? Hoe groot is het te herstellen oppervlakte ? | |
Gieliovd | maandag 1 maart 2021 @ 18:39 |
Kunststof hollewandplug is daar prima voor. | |
Goddelijker | dinsdag 2 maart 2021 @ 12:21 |
Daarvoor zou ik een stukadoor moeten vragen. Het betreft een oppervlakte van 15cm in diameter op ongeveer 2,3 meter hoog. Dus het zit niet direct in het zicht. Het lijkt eigenlijk nog het meest op structuurputz, na wat gegoogled te hebben. | |
Blik | vrijdag 5 maart 2021 @ 16:26 |
Heel erg late reactie, andere klussen kregen even de voorkeur. Die zonneluifel gebruik ik de komende maanden toch nog niet. Zou je dan al ingevlochten kabels gebruiken, zoiets als dit? En gaat dat passen door een loze leiding? | |
Vonkenboer | vrijdag 5 maart 2021 @ 16:49 |
Dat gaat in ieder geval niet passen door een 16mm leiding. | |
Blik | vrijdag 5 maart 2021 @ 16:52 |
Suggestie voor wat ik wel zou moeten gebruiken? Toch gewoon losse kabels? | |
Vonkenboer | vrijdag 5 maart 2021 @ 16:56 |
Wat zit er nu dan in gewoon draad ? Of een snoer ? | |
Blik | vrijdag 5 maart 2021 @ 17:01 |
Nooit opengemaakt, maar het zal draad zijn aangezien het een voorbereiding is geweest voor buitenverlichting. Die heeft er nooit ingezeten maar er is een zonneluifel geplaatst en die is op die plek aangesloten. | |
ShoNuf | maandag 8 maart 2021 @ 19:39 |
Ik heb een vraag over de warmtepomp en/of onze vloerverwarming. Het betreft een nieuwbouwwoning (3 weken geleden opgeleverd). 10 dagen geleden heeft de loodgieter (van het project) het expansievat verplaatst. Nu heb gistermiddag de temperatuur beneden op 19 graden ingesteld (temperatuur stond laag want er werd gewerkt door de timmerman en de deur stond continu open). Vanavond was ik er maar het volgende viel mij op: boven is het warm en beneden is het koud. Boven en beneden is er vloerverwarming. Wat kan er aan de hand zijn (ik heb wel gewoon warm water. | |
BEFEM | maandag 8 maart 2021 @ 19:55 |
Slangen omgedraaid? Komt vaker voor bij nieuwbouw. Dus dat de slang van A openstaat maar B warm wordt. Dan moeten die slangen omgedraaid worden. Kan je goed testen met te kijken naar die kleppen van je vloerverwarming als je de thermostaat aanzet in een kamer. Edit; ik denk dat ik verkeerd lees. | |
ShoNuf | maandag 8 maart 2021 @ 20:19 |
@BEFEM, bedankt voor je reactie. Bij oplevering werkte alles maar nu beneden werkt de vloerverwarming niet meer. Ik heb beneden de thermostaat op 14 graden gezet en het expansievat is verplaatst (van kniehoogte naar schouderhoogte). Voor de rest is er niets gebeurt dus vroeg mij af of het kan komen door het verplaatsen van het expansievat. | |
BEFEM | maandag 8 maart 2021 @ 20:40 |
Ja mijn reactie was verkeerd, excuses. Ik ga me hier snel buiten houden | |
kalinhos | dinsdag 9 maart 2021 @ 13:19 |
Ik wil in mn woonkamer een boekenkast gaan maken van 250cm hoog bij 75cm breed bij 20-30cm diep. Niet een formaat dat IKEA verkoopt, vandaar. Welk hout is hiervoor geschikt? Zit bij wat bouwmarkten online te kijken en ik zie qua goede formaten: -meubelpanelen - douglashout - steigerhout - boomplank Ik twijfel nog of ik m ook wil verven daarna dus dat speelt ook nog mee. | |
daNpy | dinsdag 9 maart 2021 @ 13:38 |
Moet het eruitzien als hout? Of wordt het afgelakt -> Dan is MDF wel makkelijk. Meubelpanelen kan ook, maar dan moet j heel er op zaagranden gaan letten. | |
Gieliovd | woensdag 10 maart 2021 @ 16:46 |
Mijn schilder adviseerde vandaag voor al het buitenwerk Jotun Demidekk. Ik denk Ultimate. Ik heb even onderzoek gedaan en het product lijkt vooral gemaakt te zijn voor gevels, grote oppervlakken, rabatdelen etc. Eigenlijk niet voor kozijnen en deuren lijkt het. Hij adviseerde het omdat het flexibeler blijft, beter dan lak. Kent iemand het product en is het inderdaad beter dan een goede Wijzonol lak? | |
Vonkenboer | woensdag 10 maart 2021 @ 18:15 |
Even praktische gedachte; als die 2.50m hoog is. Hoe ga je daar in godsnaam fatsoenlijk bij kunnen ? Wat voor uitstraling wil je bereiken ? Dat beperkt je keuzen natuurlijk wel ? | |
Vonkenboer | woensdag 10 maart 2021 @ 18:15 |
Ik heb er nog nooit van gehoord iig. | |
Miniem | woensdag 10 maart 2021 @ 20:31 |
Ik ga een schommel bouwen van Douglas hout. Ik ga de ligger bevestigen met tellerkopschroeven van 8x220 op de staander. Nu wil ik de 15cm balken daarvoor voorboren maar mijn std 6mm boor is veel tekorr Wat voor boor heb ik daarvoor nodig? Extra lange boor of een slangenboor of iets? En de tellerkopschroeven moet ik aan de bovenkant daarna nog afkitten ivm water, maar welke kit is daarvoor her beste geschikt? | |
daNpy | woensdag 10 maart 2021 @ 20:58 |
Ik heb een 6 mm slangenboor, die is een cm of 20 lang (zeg maar 2/3e penerlengte). Qua kit denk ik gewoon siliconenkit? | |
Miniem | woensdag 10 maart 2021 @ 22:31 |
Ik heb geen ervaringen met slangenbooren, had er zelfs nog niet van gehoord maar dat is dus gewoon geschikt? Ff kijken of ecotools ze heeft Dacht juist geen siliconenkit maar een soort rubberkit ofzo? | |
bleiblei | woensdag 10 maart 2021 @ 22:36 |
Dunne slangenboren breken wel snel. Dus boor rustig en forceer niets . | |
Miniem | woensdag 10 maart 2021 @ 22:40 |
Kan ook geen 6mm slangenboor vinden bij ecotools. Ze hebben wel een 200mm houtboor van 6mm. Staat alleen niet bij of die maat incl of excl schacht is. Ff berichtje gestuurd | |
Barry1986 | zondag 14 maart 2021 @ 22:05 |
Hoe sluit je dit aan? Ik heb een 3 draad voedings kabel En een 4 draads kabel voor de rolluik. (Bruin/zwart/blauw/aarde) Het is een schakelaar met functie omhoog en omlaag. | |
Makrolon | zondag 14 maart 2021 @ 22:08 |
Ik denk fase in de L, en zwart en bruin van t rolluik in de andere 2 gaten. Werkt ie verkeerdom dan effe wisselen. | |
Ridocar | maandag 15 maart 2021 @ 18:49 |
Beide snoeren hebben blauw en geel\groen, deze kun je kleur op kleur aan elkaar zetten met een kroonsteentje, op L komt bruin van de voeding, op de pijlen komen bruin en zwart van de rolluik. | |
kalinhos | maandag 15 maart 2021 @ 18:58 |
Nou ja of 2.40. Ben zelf 1m95 dus ik kom een heel eind. | |
Vonkenboer | maandag 15 maart 2021 @ 19:21 |
Zou een paar geschikte lasdoppen gebruiken; een kroonsteentje is wel een beetje beun werk | |
Chaos | maandag 15 maart 2021 @ 20:18 |
IKEA verkoopt voor de Billly bovendelen om hem hoger te maken, daarvan kun je er zoveel stapelen als je wilt. | |
ShoNuf | maandag 15 maart 2021 @ 22:11 |
Ben op zoek naar een plafondlamp in de nieuwe badkamer met bluetooth en speaker zodat mijn meiden muziek kunnen luisteren tijdens het douchen. Wie heeft een link voor een knappe (ip44) en niet al te dure plafondlamp. | |
Ridocar | dinsdag 16 maart 2021 @ 05:57 |
Eens. Ik heb zelf alle rolluikbediening inbouw gemaakt, met adereindhulsjes en Wago klemmetjes, maar ik verwacht dat niet van de meeste klussers hier. Zolang het niet van het type in-elkaar-draaien-en-een-stukkie-tape-erom is vind ik het al heel wat... | |
Barry1986 | dinsdag 16 maart 2021 @ 09:05 |
Bedankt, ik werk ook met wago klemmetjes etc. Basis electra is mij bekend. Maar als er meer dan 3 draden bij komen kijken dan heb ik wat ondersteuning nodig ;-) | |
Peligrosso | dinsdag 16 maart 2021 @ 10:13 |
Ik ben een overkapping aan het bouwen in de tuin en gebruik daarbij betonpoeren. Heeft iemand tips hoe ik deze waterpas krijg ten opzichte van elkaar? | |
bleiblei | dinsdag 16 maart 2021 @ 10:37 |
Met een bouwlaser, een touwtje waterpas stellen of lekker oldskool met een tuinslang met water . | |
verita | dinsdag 16 maart 2021 @ 10:38 |
Waterslang methode? Doorzichtige slang vullen met water, op beide plekken zal het water gelijk zijn = waterpas. | |
bleiblei | dinsdag 16 maart 2021 @ 10:40 |
Das wel makkelijker inderdaad, als de slang doorzichtig is . | |
Peligrosso | dinsdag 16 maart 2021 @ 10:55 |
Ga ik even uitzoeken hoe dat precies werkt, bedankt allebei | |
qajariaq | dinsdag 16 maart 2021 @ 19:56 |
Oei, heb zojuist de aardlitze van een ymkv-as met een kroonsteentje aangesloten op een heel kort stukje aarde draad en daar weer een wago op. Had ik dat anders moeten doen dan? | |
Vonkenboer | dinsdag 16 maart 2021 @ 20:16 |
Heb je van die wago's gebruikt met die oranje hendeltjes ? Dat kan direct in de lasdop | |
qajariaq | dinsdag 16 maart 2021 @ 20:18 |
Dus zonder aardhuls of solderen? Dan ga ik dat nog aanpassen. Ik vond juist dat kroonsteentje en dan beide draden er helemaal doorheen wel een goed plan :-( Dus ja, met die klepjes | |
kalinhos | dinsdag 16 maart 2021 @ 20:19 |
Ha dit wist ik helemaal niet?! Ga ff zoeken of er ook 1 van 75cm breed is, dan ben ik er | |
Vonkenboer | dinsdag 16 maart 2021 @ 20:25 |
Gewoon zonder adereindhuls toepassen. Je hebt kans dat een adereindhuls in dit geval juist door de veerdruk vervormd en blijft zitten als je de draad probeert los te halen. Dit type lasdop is er juist voor bedoeld om makkelijk diverse draadtypes te verbinden aan elkaar. Wel even goed kijken of alle "draadjes" er netjes insteken. | |
NedKelly | donderdag 18 maart 2021 @ 19:03 |
Is het te doen om kunststof zelf te verven of kun je dat beter uitbesteden aan een spuiterij o.i.d.? Voor een monoblock airco krijg ik 2 roosters op de buitenmuur. Deze zijn standaard wit kunststof. Vanuit de VvE is er een verplichting voor een bepaalde RAL kleur. Maar hoe pak ik dit aan? (ander type rooster in ander materiaal is geen optie, omdat er dan een hoogwerker nodig is om ze te monteren aan de buitenmuur, de bijgeleverde roosters kunnen worden ingeklapt en dan van binnenuit worden aangebracht op de buitenmuur). | |
bleiblei | donderdag 18 maart 2021 @ 19:16 |
Kan prima, eerst primer erop en dan bijv. met een bus Motip in de juiste kleur spuiten. | |
NedKelly | donderdag 18 maart 2021 @ 19:28 |
Ah top! Dank voor de tip. Ik heb alleen ervaring met muurtjes en deuren en nooit kunststof gedaan of een spuitbus verf gehanteerd. Dus ik dacht te moeilijk Ik slinger Google aan. | |
bleiblei | donderdag 18 maart 2021 @ 20:58 |
Maar vergeet niet de primer (heb je ook van motip). Anders bladdert de lak er zo vanaf. | |
Miniem | donderdag 18 maart 2021 @ 21:25 |
Je hebt ook plastic/kunststof primer. Beter geschikt denk ik. | |
bleiblei | donderdag 18 maart 2021 @ 21:36 |
Die bedoel ik ook https://www.bullstore.nl/(...)lastic-primer-400-ml | |
NedKelly | vrijdag 19 maart 2021 @ 08:27 |
Dank. Kun je deze webshop ook aanbevelen of was het een willekeurige link? | |
Roberto_BOZ | vrijdag 19 maart 2021 @ 10:11 |
Goedemorgen, Wij willen ook zoiets in onze nieuwe keuken. Maar natuurlijk zonder zichtbare leidingen. Maak je gewoon achter de planken een aansluiting voor stroom of, hoe doe je dat? Wat moet je hiervoor aanleggen voordat je de plank verlicht kan hangen? | |
bleiblei | vrijdag 19 maart 2021 @ 10:40 |
Was een willekeurige link. Ik kocht het long time ago bij de lokale automaterialen boer. | |
bleiblei | vrijdag 19 maart 2021 @ 10:42 |
Je laat inderdaad bedrading gewoon uit de muur komen. Wat er nodig is voor specifiek die planken, kunnen ze denk ik het beste bij die webshop vertellen. Ik weet namelijk niet hoe hun beugelsysteem eruit ziet, en dan weet je ook niet waar tov. De plank je de elektra uit de muur moet laten komen. | |
Fixers | vrijdag 19 maart 2021 @ 22:16 |
Hoe vast is vast, of hoe vast moet iets zitten om gasdicht te zijn? Ik heb een nieuw fornuis, maar de nieuwe heeft aan de achterkant wat minder ruimte dan de oude, daardoor zit de gaskraan nu op op een plek waardoor ik het fornuis niet tegen de muur kan schuiven. Zie foto onder. Voor ik een loodgieter bel om die leiding 5 cm te verleggen. Is het mogelijk en veilig om de gaskraan nog een kwartslag verder die muurplaat in te draaien? Dan komt de uitgang van de kraam horizontaal en is er ruimte genoeg. Of als alternatief de kraan uit de muurplaat te draaien en dan driekwart slag minder ver erin te schroeven met nieuwe teflon tape? https://pbs.twimg.com/med(...)rmat=jpg&name=medium | |
lipje | vrijdag 19 maart 2021 @ 23:02 |
Gasdraad is conisch, dus verder aandraaien is dichter | |
BEFEM | zaterdag 20 maart 2021 @ 08:52 |
Vrienden van me wonen in een huurhuis en gaan verhuizen. Nu hebben hun katten op 1 plek een hoop schade gemaakt aan het behang door er aan te krabben. Het lijkt op renovlies en het is wit, maar ik ben geen behangexpert. Ze willen natuurlijk niet gaan behangen, kan je dat licht schuren en dan wit verven? Het is de hal, geen zonplek. Of wat is de beste manier om het acceptabel achte te laten? Tis een plek van 50cm bij 50cm | |
Fred | zaterdag 20 maart 2021 @ 10:38 |
Mag het behang überhaupt blijven zitten? Hebben we het hier over sociale huur? Dan is waarschijnlijk een dikke laag witte latex op de muur genoeg. Is het vrije sector in het lagere segment dan zal diezelfde pot latex ook nog wel voldoende zijn. In het hogere segment is de kans groot dat de verhuurder een enigszins strakke muur terug verwacht. | |
BEFEM | zaterdag 20 maart 2021 @ 15:53 |
Vrije sector van rond de 1000 euro. Behang zat er al, tevens gaatjes in de muren (en tegels in de badkamer) die opgevuld zijn. De nieuwe huurders willen alles eruit hebben, geen idee of die iets met het behang gaan doen of niet, kunnen ze ook niet navragen. Tis dus ff goed nadenken hoeveel moeite ze er in willen steken | |
stavromulabeta | zaterdag 20 maart 2021 @ 16:05 |
Een aantal nokvorsten op het zadeldak van mijn schuurtje zijn gescheurd. Nu wil ik ze vervangen. • Kan ik gewoon op een pannendak klimmen zonder alle dakpannen te slopen? • Ik heb nog 1 reserve nokvorst gevonden. De producent bestaat kennelijk niet meer. Kan ik de andere kapotte nokvorsten met bitumenkit repareren? | |
Fred | zaterdag 20 maart 2021 @ 16:10 |
Ze kunnen ook eerst de eindinspectie afwachten en als de verhuurder er dan niks over zegt lekker zo laten. | |
Vonkenboer | zaterdag 20 maart 2021 @ 16:51 |
Ik zou ze wel voorzichtig onder elkaar bijvoorbeeld om en om schuiven en dan op het fysieke dak met de panlatten mee omhoog klimmen. Wij hebben al eens pannen gesloopt door er zo op te gaan staan. En dan wordt je probleem alleen maar groter... Er zijn een heleboel bedrijven die pannen van allerlei merken hebben, er is vast wel een sloopbedrijf te vinden in Nederland die ergens jouw soort en merk in jouw kleur heeft liggen. Hier in het oosten van het land heb je bijvoorbeeld https://www.gort-de-pannenboer.nl/ Nokvorsten liggen ook vast in een soort cement.. ben bang dat repareren met bitumen kit niet wat word. | |
Vonkenboer | zaterdag 20 maart 2021 @ 16:52 |
Zou ik ook doen; eerst maar eens afwachten wat men zegt voordat je een muur gaat staan opknappen die straks toch bij de nieuwe huurders totaal anders moet worden. | |
qajariaq | zaterdag 20 maart 2021 @ 17:48 |
Maar dan nog toont een likje latex erover een stuk beter dan zwarte kattenpootjes. |