Even zitten zoeken, dit is wat ik erover kan vinden in het geval van België (die zijn ook akkoord met EVRM gegaan):quote:Op woensdag 20 januari 2021 16:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is een goede vraag. Wil jij het voorleggen aan een rechter?
En verder:quote:Voor de rechtsgrond wordt verwezen naar enerzijds artikel 128 van de Provinciewet én artikel 23 van het Ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het corona-Covid-19 virus te beperken. Het artikel 128 van de Provinciewet bepaalt dat de gouverneur zorgt in de provincie voor het handhaven van de openbare orde, te weten de openbare rust, veiligheid en gezondheid. Artikel 23 van het Ministerieel besluit van 30 juni 2020 bepaalt dat de burgemeester of de gouverneur wanneer ze door het gezondheidsorganisme van de betrokken gefedereerde entiteit worden ingelicht over een plaatselijke heropleving van de epidemie op diens grondgebied, of wanneer hij dit vaststelt, bijkomende maatregelen nemen.
Op meerdere plaatsen in de Politieverordening wordt aangegeven dat de maatregel zowel effectief als proportioneel is én is een sterke motivering aanwezig. Zo vermeldt de Politieverordening onder meer:
In de provincie Antwerpen neemt het aantal besmettingen met het coronavirus COVID-19 sinds midden juli 2020 sterk toe. Het is bijgevolg noodzakelijk dat het aantal samenkomsten op het openbaar domein drastisch beperkt wordt, alsmede de periode dat men zich op het openbaar domein mag begeven.
Niettegenstaande deze verregaande beperking op de individuele vrijheid is de verplichting om tussen 23.30 u en 6.00 u thuis te zijn noodzakelijk, effectief en proportioneel om het doel: de gezondheid van eenieder en de volksgezondheid in het algemeen beschermen door een verdere verspreiding van het virus door bijkomende besmettingen te vermijden.
De Antwerpse Provinciegouverneur heeft met deze Politieverordening dan een ook een sterk juridisch document afgeleverd. Uiteraard zal wel verdere opvolging noodzakelijk zijn. Deze maatregelen moeten immers afgebouwd worden van zodra komt vast te staan dat zij niet pertinent zouden blijken te zijn of niet langer proportioneel omdat bijvoorbeeld het virus onder controle is.
Het zal er dus heel sterk van afhangen hoe goed ze de maatregel motiveren en documenteren, maar het lijkt mij dat er wel een sterke weging vanaf moet gaan. Wat denk jij @trein2000 ?quote:Artikel 15 EVRM bepaalt in dat verband dat in tijd van oorlog of in geval van enig andere algemene noodtoestand welke het bestaan van het volk bedreigt, de lidstaat maatregelen kan nemen die afwijken van het EVRM-verdrag mits deze maatregelen niet verder gaan dan de toestand vereist en niet in strijd zijn met andere verplichtingen. Het EVRM kent enkel een absoluut recht toe aan het recht op leven behalve dan voor geoorloofde oorlogshandelingen, het verbod op folteringen en slavernij.
Op basis van de deze bepaling van het EVRM heeft de rechtspraak aangenomen dat beperkingen kunnen worden opgelegd aan de individuele rechten en vrijheden indien wordt voldaan aan twee cumulatieve voorwaarden, zijnde a) er moet een rechtsgrond bestaan én b) deze afwijkingen moeten noodzakelijk zijn in een democratische samenleving zijnde dat deze afwijkingen moeten beantwoorden aan een dwingende maatschappelijke behoefte in een vrije, pluralistische en ruimdenkende samenleving. Hieronder kunnen maatregelen vallen inzake nationale veiligheid bvb. gevaar voor terrorisme maar ook gezondheidsaspecten waaronder in casu een pandemie. Om dit laatste aspect te beoordelen wordt het criterium van de evenredigheid gehanteerd. De inmenging moet pertinent nodig zijn om het bedreigde rechtsgoed te vrijwaren maar moet tevens proportioneel zijn met het beoogde doel.
Het EVRM is ook door Nederland geratificeerd. Het wordt vaak gebruikt voor rechtsvragen rondom grondrechten. Dit omdat Nederland geen constitutioneel hof heeft dat een wet of besluit kan toetsen aan onze eigen grondwet. Er kan wél getoetst worden aan internationale verdragen, dus worden grondrechten getoetst aan het EVRM.quote:Op woensdag 20 januari 2021 16:28 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
UVRM is van de VN. Is wat anders dan het EVRM.
Maar...maar.....quote:Op woensdag 20 januari 2021 16:27 schreef _serial_ het volgende:
[..]
22 Lansingerland
Vergelijkbare gemeente om de hoek
17 Capelle aan den IJssel
Niets aan de hand, gewoon doorlopen.
Nee, maar dat zijn de bloeddonoren middels Sanquin. Plus de meetbare antistoffen verdwijnen, dus het werkelijk aantal is een veelvoud.quote:Op woensdag 20 januari 2021 16:25 schreef Cynicio het volgende:
Nou daar moeten we het ook niet van hebben
In België is de avondklok vanaf ik geloof 23:30-05:00, daar zou ik een stuk beter mee kunnen leven.quote:Op woensdag 20 januari 2021 16:31 schreef chratnox het volgende:
[..]
Even zitten zoeken, dit is wat ik erover kan vinden in het geval van België (die zijn ook akkoord met EVRM gegaan):
[..]
En verder:
[..]
Het zal er dus heel sterk van afhangen hoe goed ze de maatregel motiveren en documenteren, maar het lijkt mij dat er wel een sterke weging vanaf moet gaan. Wat denk jij @:trein2000 ?
Ik wens je veel succes in North-Dakota, en niet vergeten dat je ook geen recht hebt op een gezondheidszorg verkezering of een uitkering als je ziek word, he?quote:Op woensdag 20 januari 2021 16:31 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
In de VS zijn zeer weinig maatregelen getroffen in de republikeinse staten en zetten ze niet alles opzij om wat bejaarden te redden.
Ik heb niet eens naar de bron gekeken dus direct aangenomen dat het om EVRM ging, mijn fout. Je hebt gelijk. Dat gezegd hebbende, die beperkingen zijn ook onderdeel van EVRM, wellicht in andere woorden.quote:Op woensdag 20 januari 2021 16:28 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
UVRM is van de VN. Is wat anders dan het EVRM.
Daar zou iedereen een stuk beter mee kunnen leven, maar dan is het écht een fopmaatregel.quote:Op woensdag 20 januari 2021 16:33 schreef _serial_ het volgende:
[..]
In België is de avondklok vanaf ik geloof 23:30-05:00, daar zou ik een stuk beter mee kunnen leven.
quote:Op woensdag 20 januari 2021 16:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik wens je veel succes in North-Dakota, en niet vergeten dat je ook geen recht hebt op een gezondheidszorg verkezering of een uitkering als je ziek word, he?
In dit hele dossier is weinig transparantie.quote:Op woensdag 20 januari 2021 16:32 schreef Za het volgende:
[..]
Nee, maar dat zijn de bloeddonoren middels Sanquin. Plus de meetbare antistoffen verdwijnen, dus het werkelijk aantal is een veelvoud.
Limburg is op 20 oktober 10.000 mensen gaan testen op antistoffen om de antistoffen aldaar in kaart te brengen, maar nu 3 maanden later geen woord erover.
Niet als je daar te uitgelaten van wordt.quote:Op woensdag 20 januari 2021 16:30 schreef Da_Sandman het volgende:
Als de mensen aan een lijntje worden gehouden, mag ik daarmee dan naar buiten na 20.30 uur?
De gezondheidszorg is inmiddels hier ook al op het niveau dat je jezelf moet bedruipen.quote:Op woensdag 20 januari 2021 16:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik wens je veel succes in North-Dakota, en niet vergeten dat je ook geen recht hebt op een gezondheidszorg verkezering of een uitkering als je ziek word, he?
Nederlanders en hun permanente angstquote:Op woensdag 20 januari 2021 16:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is een risico wat ik dan neem. Vrijheid en genieten van de jaren die je krijgt weegt veel zwaarder voor mij dan alles er aan doen om iets hopen te voorkomen.quote:Op woensdag 20 januari 2021 16:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Even een algemene frustratie..quote:Op woensdag 20 januari 2021 16:34 schreef hjansen82 het volgende:
Vaccin beschermt niet tegen Zuid-Afrikaanse variantl
Jaap van Dissel brengt ons langzaam maar zeker richting de afgrond.
You aint seen nothing yet als je denkt dat dit Amerikaanse toestanden zijn of vergelijkbaar met de VS is.quote:Op woensdag 20 januari 2021 16:35 schreef hjansen82 het volgende:
[..]
De gezondheidszorg is inmiddels hier ook al op het niveau dat je jezelf moet bedruipen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |