abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197537708
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 14:42 schreef lunapuella het volgende:
Wat fijn van het praten @:Malteser! Ik heb vorige week bij het CB een verwijzing naar logopedie gevraagd voor Welpje, die zegt nog steeds geen woord. Ze zouden terugbellen, ik heb nog niks gehoord }:|

Welpje is dol op naar buiten gaan en wil juist absoluut niet naar binnen. Dat is vaak nog een half uur hysterisch op de deurmat liggen gillen. Het is een faaaaase...
Dat duurde hier ook lang Luna! Ik vroeg in april (toen hij 2 jaar werd) een doorverwijzing, het CB belde me 2 juli terug |:( , toen viel de doorverwijzing binnen een week op de deurmat en zaten we op 7 augustus voor het eerst bij de logopediste.
Die hebben we tot eind september trouw iedere week bezocht en toen ging ze mee in mijn twijfel of hij wel goed hoorde.
Werk van gemaakt, met een brief van de logopediste kregen we via de huisarts een doorverwijzing voor de kno-arts. Daar waren we eind november aan de beurt, toen lag hij binnen een week op de OK wegens spoed.

Hoe oud is Welpje nu exact? En maak je je zorgen? Zegt hij echt niets? Of weinig? Maakt hij wel klanken? Of een eigen brabbeltaaltje?
pi_197538146
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:06 schreef Malteser het volgende:

[..]

Dat duurde hier ook lang Luna! Ik vroeg in april (toen hij 2 jaar werd) een doorverwijzing, het CB belde me 2 juli terug |:( , toen viel de doorverwijzing binnen een week op de deurmat en zaten we op 7 augustus voor het eerst bij de logopediste.
Die hebben we tot eind september trouw iedere week bezocht en toen ging ze mee in mijn twijfel of hij wel goed hoorde.
Werk van gemaakt, met een brief van de logopediste kregen we via de huisarts een doorverwijzing voor de kno-arts. Daar waren we eind november aan de beurt, toen lag hij binnen een week op de OK wegens spoed.

Hoe oud is Welpje nu exact? En maak je je zorgen? Zegt hij echt niets? Of weinig? Maakt hij wel klanken? Of een eigen brabbeltaaltje?
Hij zegt vooral heel veel UH. Verder duh, da en soms echt ja, nuh en naah voor nee, en wat dierengeluiden. Maar gewoon echt niks wat ook maar enigszins op een woord lijkt. Ik maak me wel een beetje zorgen - Ketel liep al achter en heeft 1,5 jaar logopedie gehad, maar was wel verder dan Welpje op deze leeftijd. Dus ik wil er wat meer op tijd bij zijn nu.

Welpje is nu 2 jaar en 4 maanden trouwens. Ik denk niet dat hij slecht hoort eigenlijk, hij begrijpt wel heel veel. Hij kan vragen beantwoorden (met ja/nee) en opdrachtjes uitvoeren.
pi_197538435
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 19:59 schreef Malteser het volgende:

[..]

Nee, maar dat kon al niet beter :@. Hij slaapt van 19.15 uur tot een uur of 8.00 de volgende dag. En ik maak hem ‘s middags na 1,5 uur wakker.
Wel is het voor ons onbegrijpelijk dat hij altijd zo goed geslapen heeft.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bizar dat hij het dan toch zo goed deed zeg! :o
pi_197538691
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:17 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Hij zegt vooral heel veel UH. Verder duh, da en soms echt ja, nuh en naah voor nee, en wat dierengeluiden. Maar gewoon echt niks wat ook maar enigszins op een woord lijkt. Ik maak me wel een beetje zorgen - Ketel liep al achter en heeft 1,5 jaar logopedie gehad, maar was wel verder dan Welpje op deze leeftijd. Dus ik wil er wat meer op tijd bij zijn nu.

Welpje is nu 2 jaar en 4 maanden trouwens. Ik denk niet dat hij slecht hoort eigenlijk, hij begrijpt wel heel veel. Hij kan vragen beantwoorden (met ja/nee) en opdrachtjes uitvoeren.
Goed dat je dat op wilt pakken. Hopelijk gaat de logopedie hem vooruit helpen. Merkte je met Ketel snel verbetering?
Mars begreep ons overigens ook prima, wel moesten we hem echt naar ons laten kijken als we iets tegen hem zeiden. We hadden dus niet de indruk dat taalbegrip het probleem was. Puur alleen het zelf praten, het imiteren, enz.
Hij maakte veel klinkerklanken, bak was ‘ah’, been was ‘eeh’, buik was ‘uih’. Alsof ‘ie dus wel iets van de klank oppikte.
Hopelijk hoor je snel iets!
pi_197538796
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:28 schreef NicolasJoy het volgende:

[..]

Bizar dat hij het dan toch zo goed deed zeg! :o
Ja, dat dus. De enige verklaring die de arts en wij daarvoor hebben, is dat de pijn hem zoveel energie kostte, dat hij daarom wel altijd veel en goed sliep. Maar eigenlijk wil ik daar helemaal niet aan denken. Mijn kleine jongetje, zoveel pijn.
Ik heb in de zomer van 2019 al geroepen dat ik dacht dat hij niet goed hoorde, dat er iets niet klopte. Had ik maar vastgehouden aan mijn moedergevoel...
Maar goed, het gaat nu super goed, daar zijn we ontzettend blij mee!
pi_197545264
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:40 schreef Malteser het volgende:

[..]

Goed dat je dat op wilt pakken. Hopelijk gaat de logopedie hem vooruit helpen. Merkte je met Ketel snel verbetering?
Mars begreep ons overigens ook prima, wel moesten we hem echt naar ons laten kijken als we iets tegen hem zeiden. We hadden dus niet de indruk dat taalbegrip het probleem was. Puur alleen het zelf praten, het imiteren, enz.
Hij maakte veel klinkerklanken, bak was ‘ah’, been was ‘eeh’, buik was ‘uih’. Alsof ‘ie dus wel iets van de klank oppikte.
Hopelijk hoor je snel iets!
Die klanken maakt hij dus ook nauwelijks. Hij brabbelt nu wel wat tijdens zijn spel, maar niet in gesprekken met ons. Bij Ketel hielp logopedie zeker, hoewel naar school gaan nog veel meer hielp volgens mij.

Het CB belde gelukkig vandaag al terug. Naast een logopedie verwijzing mogen we ook naar het audiologisch centrum, want het zou ipv 'gewoon' een achterstand ook een taalontwikkelingsstoornis kunnen zijn en dat gaan ze dan onderzoeken.
pi_197546241
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 19:59 schreef Malteser het volgende:

[..]

Nee, maar dat kon al niet beter :@. Hij slaapt van 19.15 uur tot een uur of 8.00 de volgende dag. En ik maak hem ‘s middags na 1,5 uur wakker.
Wel is het voor ons onbegrijpelijk dat hij altijd zo goed geslapen heeft.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wow :o Fijn dat hij er van af is nu. :*
Protège moi de mes désirs.
pi_197546311
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:45 schreef Malteser het volgende:

[..]

Ja, dat dus. De enige verklaring die de arts en wij daarvoor hebben, is dat de pijn hem zoveel energie kostte, dat hij daarom wel altijd veel en goed sliep. Maar eigenlijk wil ik daar helemaal niet aan denken. Mijn kleine jongetje, zoveel pijn.
Ik heb in de zomer van 2019 al geroepen dat ik dacht dat hij niet goed hoorde, dat er iets niet klopte. Had ik maar vastgehouden aan mijn moedergevoel...
Maar goed, het gaat nu super goed, daar zijn we ontzettend blij mee!
Als hij nu nog steeds hetzelfde slaapritme heeft dan lijkt me niet dat pijn daarvan de oorzaak was maar alleen de gedachten eraan al...

Wat gek eigenlijk dat bij spraakachterstand niet eerst het gehoor wordt gecheckt, ik zou zeggen dat dat een simpele check is voordat je een traject met logopedie in gaat. Bij ons is logopedie ter sprake gekomen bij de psz maar toen is er eerst gekeken of hij wel goed hoort (ook omdat hij ipv brabbelen vooral heel hard ging gillen en het gebaar "horen" werd foutief aangezien voor signaal van oorpijn).
Toen L meer ging praten werden de gebaren en het gillen steeds minder. Het zijn nog niet zulke lange verhalen als bij Mars maar er komt zelfs nu met thuiszitten steeds meer bij.
pi_197548510
@Adrian4 Super leuk idee, joh.
SPOILER
Protège moi de mes désirs.
pi_197549058
Maken jullie peuters ook zoveel random klanken en zelfbedachte woorden :')

Ik wordt er knettergek van :D de hele dag spreekt ie "een andere taal" in de categorie "blaboeieeiii" ect. En hij maakt daarnaast allemaal geluidjes. En dan niet gekoppeld aan zn spel maar gewoon random :? . Als hij bijvoorbeeld de trap op loopt gaat ie van " blemp, blomp, blof, mama ik zeg blemp!" Ect

Ik weet dat er wel "iets" is met de mijne ( work in progress om dat n beetje bij te sturen en te onderzoeken) maar soms vraag ik me af wat normaal peutergedrag is en wat bij de mijne hoort :Y
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_197550252
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 10:36 schreef Elleska het volgende:

[..]

Als hij nu nog steeds hetzelfde slaapritme heeft dan lijkt me niet dat pijn daarvan de oorzaak was maar alleen de gedachten eraan al...

Wat gek eigenlijk dat bij spraakachterstand niet eerst het gehoor wordt gecheckt, ik zou zeggen dat dat een simpele check is voordat je een traject met logopedie in gaat. Bij ons is logopedie ter sprake gekomen bij de psz maar toen is er eerst gekeken of hij wel goed hoort (ook omdat hij ipv brabbelen vooral heel hard ging gillen en het gebaar "horen" werd foutief aangezien voor signaal van oorpijn).
Toen L meer ging praten werden de gebaren en het gillen steeds minder. Het zijn nog niet zulke lange verhalen als bij Mars maar er komt zelfs nu met thuiszitten steeds meer bij.
Dat slapen, daar heb je wel een punt. Dat verzacht het leed wel enigszins.

Zijn gehoor is hiervoor nooit gecheckt, buiten de gehoorscreening als newborn. We zijn wel regelmatig bij de huisarts geweest waar oorontstekingen werden geconstateerd, maar sinds maart niet meer omdat Mars nooit koorts had. Heb wel verschillende keren gebeld maar we mochten nooit komen:
“Ik vermoed weer een oorontsteking, hij grijpt er weer steeds naar en hij moppert veel.”
“Heeft hij koorts?”
“Nee.”
“Dan mag hij het zelf uitzieken.”

Waarschijnlijk is het daardoor zo op gaan hopen in zijn oren. Pas toen ik aangaf nu echt een doorverwijzing te willen naar een kno-arts, omdat de logopediste ook vermoedens had van slecht horen, is er eind november naar zijn oren gekeken en een gehoortest afgenomen. De kno-arts schrok van het abces wat hij zag en zette Mars op de spoedlijst.
pi_197550269
Hahahaha Duman, die foto’s! _O-
pi_197550342
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:56 schreef littledrummergirl het volgende:
Maken jullie peuters ook zoveel random klanken en zelfbedachte woorden :')

Ik wordt er knettergek van :D de hele dag spreekt ie "een andere taal" in de categorie "blaboeieeiii" ect. En hij maakt daarnaast allemaal geluidjes. En dan niet gekoppeld aan zn spel maar gewoon random :? . Als hij bijvoorbeeld de trap op loopt gaat ie van " blemp, blomp, blof, mama ik zeg blemp!" Ect

Ik weet dat er wel "iets" is met de mijne ( work in progress om dat n beetje bij te sturen en te onderzoeken) maar soms vraag ik me af wat normaal peutergedrag is en wat bij de mijne hoort :Y
Oeh, geen idee LDG. Mars brabbelde ook in een soort eigen taaltje wat voor ons onverstaanbaar was maar nu hij meer echt praat, verdwijnt dat eigen taaltje steeds meer. Dus geen idee eigenlijk. Heb je niks aan, sorry!
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 09:22 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Die klanken maakt hij dus ook nauwelijks. Hij brabbelt nu wel wat tijdens zijn spel, maar niet in gesprekken met ons. Bij Ketel hielp logopedie zeker, hoewel naar school gaan nog veel meer hielp volgens mij.

Het CB belde gelukkig vandaag al terug. Naast een logopedie verwijzing mogen we ook naar het audiologisch centrum, want het zou ipv 'gewoon' een achterstand ook een taalontwikkelingsstoornis kunnen zijn en dat gaan ze dan onderzoeken.
Wij stonden ook op de wachtlijst (van vele maanden :X ) voor het audiologisch centrum. Maar als ik zie hoe het hier de laatste weken gaat, dan durf ik heel voorzichtig wel te zeggen dat ik geen vermoedens van een TOS meer heb.
Hopelijk zijn jullie snel aan de beurt!
pi_197551658
@littledrummergirl ik hoor ook weleens allerlei klanken met daarna de vraag "wat is...?"
Hij spreekt prima verder dus daarin kan ik je niet zo helpen.

@Malteser wat fijn dat Mars nu zo vooruit gaat.

Banaan oefent met trommelen. Hij zingt nou steeds "rumour has it" en slaat sommige stukken hard en andere stukken zacht.
Een genot voor de oren maar het houdt hem bezig. ;)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_197552245
@littledrummergirl, Dirk heeft ook zelfbedachte woorden die voor hem een betekenis hebben. Gister aan tafel vertelde hij dat over een Blebo. En toen ik vroeg wat dat was, dan was het gewoon een Blebo. Zo heeft hij wel vaker van die woorden. Ik moet standaard s avonds de dino's en pwampoms wegsturen van zijn kamer, bijvoorbeeld. En met springen/buiten wandelen of zoiets dan heeft hij exact dezelfde uitspraken als jouw voorbeeld van de trap. Ik heb er zelf nog niet zoveel achter gezocht, maar gezien mijn eigen sticker zou het me ook niet verbazen als het niet helemaal standaard peutergedrag is.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_197552327
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 15:28 schreef Nanuke het volgende:
@:littledrummergirl, Dirk heeft ook zelfbedachte woorden die voor hem een betekenis hebben. Gister aan tafel vertelde hij dat over een Blebo. En toen ik vroeg wat dat was, dan was het gewoon een Blebo. Zo heeft hij wel vaker van die woorden. Ik moet standaard s avonds de dino's en pwampoms wegsturen van zijn kamer, bijvoorbeeld. En met springen/buiten wandelen of zoiets dan heeft hij exact dezelfde uitspraken als jouw voorbeeld van de trap. Ik heb er zelf nog niet zoveel achter gezocht, maar gezien mijn eigen sticker zou het me ook niet verbazen als het niet helemaal standaard peutergedrag is.
Precies dit is het inderdaad :D
Grappig dat jullie dat ook hebben. Dat hele geluiden maken overal bij lijkt me wel een beetje prikkelzoekend gedrag, maar dat gekke taaltje is me een raadsel haha.
  donderdag 21 januari 2021 @ 21:11:58 #42
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_197558977
Mijn peuter doet het zelden, niet-bestaande woorden of klanken gebruiken. Soms als hij zingt maar vandaag heb ik opgelet en niks gehoord. Wel ongeveer 100.000 bestaande woorden en vooral 8000 vragen. Verder is ie heel lief, hoor.

[ Bericht 34% gewijzigd door Lemijn op 22-01-2021 09:51:42 ]
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_197559098
Ons kind slaapt nu zo, zo laat.. As we speak ligt ze te kletsen en zingen in bed. Dus wel tevreden en vrolijk, maar doordat ze pas tussen 22 en 23 stil wordt is ze 's ochtends niet uit bed te krijgen. :9
pi_197559620
Mijn peuter praat heel goed, ligt voor ons gevoel wel wat voor in ontwikkeling, maar die momenten van onverstaanbare taal heeft ze zeker ook.
Ik vind het dus wel normaal peuter gedrag. Ik zou het eerder onder kopje fantasie spel plaatsen (omdat ze taal duidelijk goed beheerst).
Het geluidjes maken onder lopen herken ik minder, maar heeft ze ook wel eens gedaan.

Ze vroeg vandaag wat ze naast lezen nog ging leren op school. Toen ik schrijven noemde en naast wat woordjes haar naam zei werd ze boos: ‘maar ik kan mijn naam al schrijven’ }:|
Overtrekken ja, schrijven nog niet, maar ik dacht wel even ojee..dat komt pas in groep 3.
  donderdag 21 januari 2021 @ 21:36:01 #45
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_197559732
Ik heb op die vraag beantwoord dat je leert over vroeger, en over later, en hoe alles werkt, en hoe je goed ruzie maakt en voor elkaar zorgt, en sporten, en zingen, en verder ook lezen/schrijven/rekenen. We zullen zien of het klopt :s) .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_197559933
Geluidjes maken als prikkelverwerking doet Jeremy ook. Als hij naar bed gaat dan gaat hij ook met zn hoofd heen en weer rollen en zingen.
Gister was ik met hem bij de fysio, een van de eerste dingen die ze vroeg was of we bekend zijn met add en autisme. Laten we nu net met de oudste dat traject in zijn gerold haha. Nu lijkt hij sws heel veel op zijn grote zus dus het verbaasde me niks dat ze het aandroeg.
Zij was op haar beurt wel verbaasd dat meneer al kan koprollen haha.

Vincent begint wel aardig te kletsen inmiddels, nog wel echt losse woordjes en heel soms wat aan elkaar geplakt.
pi_197560072
Bij het kinderdagverblijf hadden ze laatst weer een verslagje gemaakt over zn ontwikkeling, daarin stond dat ze het het vermoeden hebben dat hij niet alles wat hij zegt begrijpt. Ik wilde niet de wijsneuzigere moeder uithangen maar ik weet zeker dat ie de woorden die hij gebruikt ook gewoon snapt :+

Deze jongen heeft mijn taalbegrip O+ wil woorden in verschillende talen weten, vraagt de hele dag de betekenissen van woorden als hij ze niet kent.

En tussendoor jabbert hij _O-
pi_197560436
Ik hoor nu als ik hun kamer uitloop als ik ze naar bed heb gebracht uit twee bedjes byeebyee mama O+
pi_197566205
Adrian, jaren 80 muziek is sowieso heerlijk om op te dansen met kinderen, hier gaat ze er ook los op. En C is groot fan van Queen, dankzij de indoctrinatie van d’r moeder :P En wat een leuk idee om zichzelf te schilderen!

Malteser, grappig dat je dat zegt want ondeugend is ze zeker wel, ook in haar maniertjes, vaak op een leuke manier en soms op een duivelse manier _O- En wat super van het praten, kan me voorstellen dat het een hele opluchting is!! O+ Bizar ook waar hij mee rond liep in zijn oortjes, kan me voorstellen dat het je hart breekt als je denkt aan de pijn die hij er van had maar kinderen kunnen het soms heel goed verbergen helaas.

NJ, het is een gillende lach :P Je inspireert me om hier toch ook eens de speen de deur uit te gaan doen, gaat wel wat voeten in de aarde hebben vrees ik. Ze krijgt hem alleen met slapen maar is er zeer gehecht aan :o

Exode, zo leuk om te lezen en zien hoe dol jullie duo op elkaar is O+

Duman, ik ben toch een beetje verliefd op U hoor O+

LDG, hier bedenkt ze af en toe ook wel eens woorden, soms dingen die in een andere taal wel wat bedenken zoals dat ze pas geleden keihard PUTA riep :+ Man geïrriteerd naar mij omdat hij dacht dat ik soort woorden met een peuter gebruik }:| Verder zingt/mompelt ze soms wat in onverstaanbare woorden, maar dat is vaak als ze in spel verwikkeld is, eigenlijk wat Nolita ook zegt; volgens mij kan het ook bij de fantasie horen die in ontwikkeling is.

Aapie, wat zoet O+

Mijn favoriete deel van de fase waar we nu in zitten is echt de ontwikkeling van haar karakter (behalve die vreselijke driftbuien :o )en het ontwikkelen van empathie wat ik nu zie gebeuren. Vorige week was ik ziek geweest op vrijdag, zaterdag al weer aardig beter maar toen vroeg ze ineens; mama, gaat het alweer beter met je buikje? O+ En we kunnen ook zo veel lol samen hebben, ze lijkt echt mijn gevoel voor humor te hebben, we liggen geregeld samen in een deuk over van alles en nog wat.

En het is een echt buitenkind, we wonen vlakbij een grote plas met wandelgebied en daar zijn we een paar keer per week te vinden, lekker door het bos scharrelen en met takken spelen. Ik ben sinds haar ook echt weer een buitenmens geworden, was ik er voor niet :+

Boselfje O+
SPOILER
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
pi_197568044
Juul zingt al de hele ochtend 'me me me me me, sexy me me', gaat goed met de opvoeding dus hier _O-

B heeft een enorme hotwheels baan gebouwd in de woonkamer en die is met schoolwerk bezig. Juul is al de hele ochtend zoet met die baan. B heeft nogal een wagenpark dus ze test alle auto's uit op de baan. Hilarisch vindt ze het als er een auto de bocht uit vliegt.
Dus als iemand nog entertainment zoekt, hot wheels *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')