abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 20 januari 2021 @ 09:56:32 #1
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_197523183

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes meer

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
pi_197523194
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 09:52 schreef Da_Sandman het volgende:
Ik heb principieel iets tegen die avondklok, maar het drama wat er hier van gemaakt wordt is echt lachwekkend :'). Een paar weken 's avonds in je eigen huis blijven, toe zeg. In maart kon dat ook prima.
Ik heb principieel iets tegen de avondklok en tegen het invoeren van zo'n maatregel zonder dat er duidelijk is hoe effectief die is. Ik vind het een lastige, heeft wel effect op mijn gemoedstoestand dit.
pi_197523202
Als de avondklok vrijdag wordt ingevoerd, krijgen we dan niet het probleem dat mensen vanavond en morgenavond dik gaan feesten?
cvketeltje89
  woensdag 20 januari 2021 @ 09:58:00 #4
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_197523205
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 09:57 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik heb principieel iets tegen de avondklok en tegen het invoeren van zo'n maatregel zonder dat er duidelijk is hoe effectief die is. Ik vind het een lastige, heeft wel effect op mijn gemoedstoestand dit.
Wil je dan eerst een half jaar gedegen onderzoek?
pi_197523208
quote:
Ik heb principieel iets tegen die avondklok, maar het drama wat er hier van gemaakt wordt is echt lachwekkend :'). Een paar weken 's avonds in je eigen huis blijven, toe zeg. In maart kon dat ook prima.
Dat argument weer, het is altijd maar "eventjes" dit en "eventjes " dat en nog "eventjes" volhouden. Inmiddels zijn we "eventjes" bijna een jaar verder.
  woensdag 20 januari 2021 @ 09:58:13 #6
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197523213
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 09:55 schreef noodgang het volgende:

[..]

Als het de veroorzaker van de piek zou zijn moet ie ook wel vaker voorkomen lijkt me
[..]

Ja dat weet ik, maar het lijkt me heel vreemd dat het percentage Britse variant tov alle besmettingen sinds december is afgenomen
Waarom zou dat vreemd zijn? Kennelijk helpt onze lockdown en ook in de UK dalen de besmettingen alweer een tijdje.
pi_197523225
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2021 09:58 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Dat is niet wat ik zeg, je hoeft het niet uit proportie te trekken.

Ik verwacht meer dan: "We verwachten dat het verschil maakt"

Van elke andere maatregel tot nu toe is ingeschat wat het effect van de maatregel op de R is. Dat zou ik hier ook verwachten.
pi_197523226
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 09:57 schreef cvketeltje89 het volgende:
Als de avondklok vrijdag wordt ingevoerd, krijgen we dan niet het probleem dat mensen vanavond en morgenavond dik gaan feesten?
Ook na vrijdag kun je nog dik feesten als je dat perse wilt.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_197523233
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 09:55 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Fijn voor jou dat je het niet erg vindt om als onschuldige burger huisarrest te krijgen van de overheid :)
Thanks. Jammer dat je te weinig relativeringsvermogen hebt om dit niet als een straf te zien. Hopelijk hou je je taai in deze oorlogstijden.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  Moderator woensdag 20 januari 2021 @ 10:00:38 #10
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_197523239
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 09:58 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Waarom zou dat vreemd zijn? Kennelijk helpt onze lockdown en ook in de UK dalen de besmettingen alweer een tijdje.
De Britse variant is een besmettelijkere variant dan de 'reguliere' variant. Beide gaan rond in hetzelfde land, met dezelfde maatregelen. Dan kan het niet zo zijn dat de R waarde van de Britse variant lager is dan de R waarde van de reguliere variant
pi_197523243
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2021 09:58 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Nee, een teken dat er eens vooruit gekeken gaat worden. Waarom is een onderzoek naar een avondklok niet eind vorig jaar gedaan, gewoon voor het geval dit nodig zou zijn?
pi_197523244
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 09:58 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Dat argument weer, het is altijd maar "eventjes" dit en "eventjes " dat en nog "eventjes" volhouden. Inmiddels zijn we "eventjes" bijna een jaar verder.
Ja ik geloof niet dat de boel al opgelost is, wel?
In Southern Sun
pi_197523258
quote:
In maart vorig jaar was het heerlijk weer en als je wilde kon je om middernacht met de toen geldende maatregelen nog prima in contact met wie dan ook.
Totaal niet vergelijkbaar met een avondklok.
pi_197523262
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 09:55 schreef noodgang het volgende:

[..]

Als het de veroorzaker van de piek zou zijn moet ie ook wel vaker voorkomen lijkt me
Ja, maar dat is dus wellicht helemaal niet zo. Die stijging van 1 naar 12% lijkt erg stevig, maar zou zomaar eens over een veel langere periode kunnen gaan dan vier weken.
In Southern Sun
pi_197523272
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 10:01 schreef Xqtress het volgende:

[..]

In maart vorig jaar was het heerlijk weer en als je wilde kon je om middernacht met de toen geldende maatregelen nog prima in contact met wie dan ook.
Totaal niet vergelijkbaar met een avondklok.
Nee, in maart bleven we thuis. Werden we boos als er tien mensen bij elkaar in een bos waren.
In Southern Sun
  woensdag 20 januari 2021 @ 10:04:11 #16
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197523283
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 09:59 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Thanks. Jammer dat je te weinig relativeringsvermogen hebt om dit niet als een straf te zien. Hopelijk hou je je taai in deze oorlogstijden.
Bedankt :). Komt helemaal goed!
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_197523284
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 10:00 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Ja ik geloof niet dat de boel al opgelost is, wel?
Dat bedoel ik, kom dan niet aan met "een paar weken thuis zitten" alsof het daarna dan is opgelost.
pi_197523285
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 10:03 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Nee, in maart bleven we thuis. Werden we boos als er tien mensen bij elkaar in een bos waren.
Nu blijven we niet thuis maar worden we nog boos als er tien mensen bij elkaar in een bos zijn. Niet heel anders :P
pi_197523296
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 23:54 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Hij gaf bij Jinek nog iets anders belangrijks aan, namelijk dat het kabinet moet stoppen met het verkopen van maatregelen door naar het OMT te wijzen.

In die context moet je dit zien. Het kabinet wil de avondklok, het veinst daarbij dat de effectiviteit van die maatregel wordt ondersteund door een OMT-rapport, waarmee de verantwoordelijkheid ook bij het OMT gelegd wordt. Gommers gaat daar tegenin door te zeggen: als jullie een avondklok willen invoeren prima, maar gebruik het OMT dan niet als stoplap, want ik ken geen data waarmee het ondersteund wordt.
Behalve dan dat het OMT wel degelijk een avondklok adviseert. Volgens mij stoort het Gommers gewoon dat hij overrulet is tijdens het OMT-overleg.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_197523302
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 10:04 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Dat bedoel ik, kom dan niet aan met "een paar weken thuis zitten" alsof het daarna dan is opgelost.
Dat is dan ook niet het doel van deze maatregel.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_197523307
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 10:04 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Dat is toch geen argument om die regel niet in te voeren?
In Southern Sun
pi_197523313
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 10:04 schreef chratnox het volgende:

[..]

Nu blijven we niet thuis maar worden we nog boos als er tien mensen bij elkaar in een bos zijn. Niet heel anders :P
Haha, precies, dan zijn we vanaf locatie boos :D.
In Southern Sun
pi_197523327
In maart kon ik in de avond nog gewoon het park in om te sporten hoor.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  woensdag 20 januari 2021 @ 10:08:10 #24
3542 Gia
User under construction
pi_197523329
Afgelopen jaar is het kabinet regelmatig aangevallen omdat ze steeds te laat maatregelen troffen. Dan schoten de cijfers al door.

Nu willen ze op voorhand een strengere maatregel invoeren om een piek in maart te voorkomen, krijg je mensen die roepen dat ze een avondklok in maart wel zouden accepteren. Maar wachten op de piek, betekent nog langer in lockdown.

We willen in maart toch weer de terrassen open, of niet?
Is het dan niet beter om nu alles op alles te zetten om een piek in maart te voorkomen?
  Moderator woensdag 20 januari 2021 @ 10:08:48 #25
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_197523340
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 10:08 schreef Gia het volgende:
Beetje koud dan nog hoor om op het terras te zitten :P
  woensdag 20 januari 2021 @ 10:08:49 #26
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197523341
quote:
Afgelopen jaar is het kabinet regelmatig aangevallen omdat ze steeds te laat maatregelen troffen. Dan schoten de cijfers al door.

Nu willen ze op voorhand een strengere maatregel invoeren om een piek in maart te voorkomen, krijg je mensen die roepen dat ze een avondklok in maart wel zouden accepteren. Maar wachten op de piek, betekent nog langer in lockdown.

Is het dan niet beter om nu alles op alles te zetten om een piek in maart te voorkomen?
De terrassen gaan in maart toch niet open, avondklok of niet.
pi_197523355
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 10:08 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

De terrassen gaan in maart toch niet open, avondklok of niet.
Denk dat we met 1 april al blij moeten zijn, voor die tijd zie ik de horeca echt niet opengaan.
pi_197523356
quote:

Niet als een vergaande maatregel vooralsnog geen enkel bewezen effect heeft.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_197523365
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 09:58 schreef WheeledWarrior het volgende:
en ook in de UK dalen de besmettingen alweer een tijdje.
In het VK hebben ze dan ook verregaande maatregelen genomen. Precies wat wij nu ook willen proberen. Alleen wij doen dat liever vóór we een situatie krijgen zoals daar.

Bovendien hebben ze in het VK dezelfde situatie als wij in maart. Dan zit de schrik er zo in bij de bevolking dat men bijna zonder maatregelen al thuis was gebleven.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_197523367
Heb maar de logeerbedden opgehaald.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')