abonnement Unibet Coolblue
pi_197509077
Ohai. Ik post niet zoveel hier want ik ben dus helemaal geen klusser, maar hoopte nu op wat mensen die dat wel zijn die mee kunnen denken.

De situatie is als volgt; ik woon met man in een tussenwoning die gebouwd is omstreeks 1985, met heteluchtverwarming. Wij willen op de begane grond nu een meter of 1,5 à 2 uitbouwen (er is al een stukje uitgebouwd maar niet genoeg naar onze zin). Nu moeten we gaan kiezen hoe we straks de begane grond willen verwarmen. Momenteel hebben we dus heteluchtverwarming, wat ook onze mechanische ventilatie verzorgt. Ketel zou nog toereikend moeten zijn voor de uitbouw, maar voor het omleggen van de luchtkanalen hebben we een offerte van bijna 3K gekregen.
Alternatief is vloerverwarming aanleggen. Dit betekent in ieder geval onze geiser vervangen voor een CV ketel, daarnaast moeten we dan iets bedenken voor de ventilatie. Mijn voorlopige idee was om voor zowel de keuken als voor de woonkamer de heteluchtkanalen aangesloten te laten maar dan met een rooster in/net onder het plafond. Dat betekent dat we de woonkamer nog steeds een beetje verwarmen, maar vooral ook ventileren. Wat ik in geval van vloerverwarming zou willen is eigenlijk 2 thermostaten, één die de oude heteluchtinstallatie aanstuurt (waarmee we alsnog onze bovenverdieping en zolder verwarmen) en één voor de begane grond met vloerverwarming.

Een CV ketel plus het leggen van vloerverwarming verwacht ik qua kosten redelijk vergelijkbaar, met het voordeel dat we geen roosters in onze vloer hoeven te leggen. Vloer wilden we toch al voor PVC vervangen dus dat maakt weinig verschil.

Maargoed, mijn vraag is dus een beetje wat in deze situatie wijsheid is. Ik wil ook nog wat buren met uitbouw vragen hoe zij dit gedaan hebben, maar weet ook dat FOK! heel veel kennis bevat. O+
pi_197509266
quote:
5s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 16:36 schreef AlbinoBambi het volgende:
Ohai. Ik post niet zoveel hier want ik ben dus helemaal geen klusser, maar hoopte nu op wat mensen die dat wel zijn die mee kunnen denken.

De situatie is als volgt; ik woon met man in een tussenwoning die gebouwd is omstreeks 1985, met heteluchtverwarming. Wij willen op de begane grond nu een meter of 1,5 à 2 uitbouwen (er is al een stukje uitgebouwd maar niet genoeg naar onze zin). Nu moeten we gaan kiezen hoe we straks de begane grond willen verwarmen. Momenteel hebben we dus heteluchtverwarming, wat ook onze mechanische ventilatie verzorgt. Ketel zou nog toereikend moeten zijn voor de uitbouw, maar voor het omleggen van de luchtkanalen hebben we een offerte van bijna 3K gekregen.
Alternatief is vloerverwarming aanleggen. Dit betekent in ieder geval onze geiser vervangen voor een CV ketel, daarnaast moeten we dan iets bedenken voor de ventilatie. Mijn voorlopige idee was om voor zowel de keuken als voor de woonkamer de heteluchtkanalen aangesloten te laten maar dan met een rooster in/net onder het plafond. Dat betekent dat we de woonkamer nog steeds een beetje verwarmen, maar vooral ook ventileren. Wat ik in geval van vloerverwarming zou willen is eigenlijk 2 thermostaten, één die de oude heteluchtinstallatie aanstuurt (waarmee we alsnog onze bovenverdieping en zolder verwarmen) en één voor de begane grond met vloerverwarming.

Een CV ketel plus het leggen van vloerverwarming verwacht ik qua kosten redelijk vergelijkbaar, met het voordeel dat we geen roosters in onze vloer hoeven te leggen. Vloer wilden we toch al voor PVC vervangen dus dat maakt weinig verschil.

Maargoed, mijn vraag is dus een beetje wat in deze situatie wijsheid is. Ik wil ook nog wat buren met uitbouw vragen hoe zij dit gedaan hebben, maar weet ook dat FOK! heel veel kennis bevat. O+
Waarom moeten de luchtkanalen omgelegd worden?
pi_197509413
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 16:44 schreef AToontje87 het volgende:

[..]

Waarom moeten de luchtkanalen omgelegd worden?
Omdat die nu in een stuk muur zitten dat straks niet meer bestaat.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 18:49:08 #4
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_197511856
Een plattegrond zou helpen denk ik. Tevens is het volgens mij zo dat simpelweg een aantal kanalen afkoppelen niet echt bevorderlijk is voor je installatie/rendement. Wel eens gehoord, of dat zo is weet ik niet.

Hoe wordt je hal/wc op de begane grond verwarmt?
pi_197511949
quote:
5s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 16:36 schreef AlbinoBambi het volgende:
Momenteel hebben we dus heteluchtverwarming, wat ook onze mechanische ventilatie verzorgt. Ketel zou nog toereikend moeten zijn voor de uitbouw, maar voor het omleggen van de luchtkanalen hebben we een offerte van bijna 3K gekregen.
Alternatief is vloerverwarming aanleggen. Dit betekent in ieder geval onze geiser vervangen voor een CV ketel, daarnaast moeten we dan iets bedenken voor de ventilatie. Mijn voorlopige idee was om voor zowel de keuken als voor de woonkamer de heteluchtkanalen aangesloten te laten maar dan met een rooster in/net onder het plafond. Dat betekent dat we de woonkamer nog steeds een beetje verwarmen, maar vooral ook ventileren. Wat ik in geval van vloerverwarming zou willen is eigenlijk 2 thermostaten, één die de oude heteluchtinstallatie aanstuurt (waarmee we alsnog onze bovenverdieping en zolder verwarmen) en één voor de begane grond met vloerverwarming.
Ik weet niet hoe en of dat gaat werken met 2 thermostaten die één warmtebron aanstuurt. Ik zou dus kiezen voor óf vloerverwarming beneden en radiatoren boven, óf hetelucht uitbreiden naar de nieuwe uitbouw?

Btw, hoeveel m2 wordt de nieuwe uitbouw en hoeveel warmteverlies wordt er berekend??

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 19-01-2021 19:05:37 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197514296
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 18:49 schreef RedFever007 het volgende:
Een plattegrond zou helpen denk ik. Tevens is het volgens mij zo dat simpelweg een aantal kanalen afkoppelen niet echt bevorderlijk is voor je installatie/rendement. Wel eens gehoord, of dat zo is weet ik niet.

Hoe wordt je hal/wc op de begane grond verwarmt?
Plattegrond is een goede, ga ik regelen.
Dat afkoppelen zouden we moeten overleggen met het bedrijf dat de ketel ook geïnstalleerd heeft inderdaad. We hebben de optie vloerverwarming wel kort besproken met die man en toen gaf hij alleen aan dat we dan naar de ventilatie moesten kijken, niet zozeer dat het afkoppelen een probleem zou zijn.

Volgens mij met hete lucht ook, al voelt het niet alsof daar heel actief verwarmd wordt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 18:53 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe en of dat gaat werken met 2 thermostaten die één warmtebron aanstuurt. Ik zou dus kiezen voor óf vloerverwarming beneden en radiatoren boven, óf hetelucht uitbreiden naar de nieuwe uitbouw?

Btw, hoeveel m2 wordt de nieuwe uitbouw en hoeveel warmteverlies wordt er berekend??
Het zijn 2 losse warmtebronnen. Heteluchtverwarming heeft zijn eigen installatie/ketel, daarnaast zou dan de geiser die we nu hebben vervangen worden voor een cv-ketel die de vloerverwarming aanstuurt.

De nieuwe uitbouw wordt 1.5 a 2 meter bij 5, alleen hebben we nu nog een ‘klompenhok’ wat dan ook opengebroken en bij de woonkamer getrokken gaat worden.

De warmte verlies berekening zegt mij weinig, wat houdt dat precies in?
pi_197514439
Vloerverwarming zou ik sowieso laten leggen in een nieuwe vloer, of je het nu aansluit of niet.
Wil / moet je over enkele jaren gasloos dan ben je blij dat je de vloer niet weer hoeft open te breken, frezen, etc.
pi_197516721
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 20:20 schreef AlbinoBambi het volgende:

De warmte verlies berekening zegt mij weinig, wat houdt dat precies in?
Hoeveel warmte je toe moet voeren... :7
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197516733
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 20:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vloerverwarming zou ik sowieso laten leggen in een nieuwe vloer, of je het nu aansluit of niet.
Wil / moet je over enkele jaren gasloos dan ben je blij dat je de vloer niet weer hoeft open te breken, frezen, etc.
Met hetelucht kan je toch prima een warmtepomp aanleggen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197517515
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 21:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Met hetelucht kan je toch prima een warmtepomp aanleggen?
Oh, mss ook wel. Weinig ervaring mee.
pi_197517812
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 21:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoeveel warmte je toe moet voeren... :7
Extra dan dus, ten opzichte van nu? Daar heeft de hetelucht installatiemeneer volgens mij wel een berekening voor gemaakt, maar die heeft hij (nog) niet met ons gedeeld.

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 21:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Met hetelucht kan je toch prima een warmtepomp aanleggen?
Dit had ik ook begrepen ja, met daarbij het advies om daar voorlopig nog niet aan te beginnen want veel minder efficiënt dan gas, dus zolang het niet noodzakelijk is...
pi_197517996
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 22:29 schreef AlbinoBambi het volgende:

[..]

Extra dan dus, ten opzichte van nu? Daar heeft de hetelucht installatiemeneer volgens mij wel een berekening voor gemaakt, maar die heeft hij (nog) niet met ons gedeeld.
[..]

Dit had ik ook begrepen ja, met daarbij het advies om daar voorlopig nog niet aan te beginnen want veel minder efficiënt dan gas, dus zolang het niet noodzakelijk is...
Veel minder efficiënt dan gas zou ik niet willen zeggen, zelfs energetisch doet een warmtepomp het prima zolang je aanvoertemperaturen maar niet te hoog zijn (tot zo'n 40 à 45 graden Celsius), wel gaat er een investering aan vooraf en als je net een nieuwe CV-ketel hebt is dat natuurlijk zonde.

Kijk over 10 of 15 jaar nog eens hoe het ervoor staat, pak eventueel nog wat isolatie aan als het nodig is.

Qua verwarmingskosten ben ik met mijn warmtepomp zo'n 43% goedkoper uit dan met aardgas en dat loopt op naarmate aardgas duurder wordt maar uiteraard is dat gebaseerd op energieprijzen die weer voor een groot deel uit belastingen bestaan. Wordt gas duurder, loopt het voordeel op, wordt elektrisch duurder dan loopt het voordeel terug.
pi_197521985
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 22:29 schreef AlbinoBambi het volgende:
Dit had ik ook begrepen ja, met daarbij het advies om daar voorlopig nog niet aan te beginnen want veel minder efficiënt dan gas, dus zolang het niet noodzakelijk is...
Echte onzin, een warmtepomp gaat veel efficiënter mer energie om dan een gasgetookt toestel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197523242
De combi gas en heteluchtverwarming was veel efficiënter dan elektrisch lucht verwarmen, schijnbaar. Ik weet daar niet zoveel van af. ;)
Plus ik denk eigenlijk niet dat ons huis op dit moment goed genoeg geïsoleerd is om op een warmtepomp over te stappen.


Dit is een plattegrondje, in het rood is aangegeven waar nu roosters van de heteluchtverwarming zitten. Dat halletje linksboven vervalt dus, waarmee de woonkamer 1 grote rechthoek wordt. Ik heb het ook nog even nagemeten, uitbouw wordt een kleine 1.5 meter extra t.o.v. de huidige pui.
pi_197524213
quote:
17s.gif Op woensdag 20 januari 2021 10:00 schreef AlbinoBambi het volgende:
De combi gas en heteluchtverwarming was veel efficiënter dan elektrisch lucht verwarmen, schijnbaar. Ik weet daar niet zoveel van af. ;)
Elektrisch lucht verwarmen is uiteraard duur, je zal met een elektrische verwarmingselement nooit meer dan 100% van de stroom om kunnen zetten in warmte.

Een warmtepomp werkt echter anders, deze verplaatst warmte (haalt het bijvoorbeeld uit buitenlucht) en haalt daarmee een gemiddeld rendement van tussen de 350 en 450% op jaarbasis.

En dan kan je ineens heel goed meedoen met aardgas.
pi_197524360
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 10:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Elektrisch lucht verwarmen is uiteraard duur, je zal met een elektrische verwarmingselement nooit meer dan 100% van de stroom om kunnen zetten in warmte.

Een warmtepomp werkt echter anders, deze verplaatst warmte (haalt het bijvoorbeeld uit buitenlucht) en haalt daarmee een gemiddeld rendement van tussen de 350 en 450% op jaarbasis.

En dan kan je ineens heel goed meedoen met aardgas.
We hebben wel ook al een warmte-terugwin systeem voor de mechanische ventilatie, waarmee ons gasverbruik nu al vrij zuinig is.

Maargoed, een warmtepomp gaan we sowieso niet installeren nu, we hebben gelukkig ook nog 30 jaar voordat we van het gas af moeten zijn. Vooralsnog moeten we alleen kiezen tussen vloerverwarming of hetelucht.
pi_197535466
Als de luchtverwarming bevalt, waarom zou je er niet mee doorgaan?

Lijkt me, dat termijn er ook wel warmtepompen voor luchtverwaming komt. Lucht/lucht warmtepompen zijn hardstikke efficient.
.
pi_197542620
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:38 schreef Fer het volgende:
Als de luchtverwarming bevalt, waarom zou je er niet mee doorgaan?

Lijkt me, dat termijn er ook wel warmtepompen voor luchtverwaming komt. Lucht/lucht warmtepompen zijn hardstikke efficient.
De roosters komen met de uitbouw in de vloer terecht, dat vind ik niet optimaal. Daarnaast voelt 3K uitgeven alleen voor het omleggen van kanalen ook wel heftig, en lijkt het me zo chill om de verdiepingen los van de woonkamer te kunnen verwarmen. Nu verwarm ik alles of niks, behalve als ik op zolder buizen dicht ga draaien wat ik meh vind.

Maar het zou kunnen dat de conclusie toch wordt dat heteluchtverwarming houden het beste idee is inderdaad, op het moment twijfel ik nog.
pi_197629531
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 18:49 schreef RedFever007 het volgende:
Een plattegrond zou helpen denk ik. Tevens is het volgens mij zo dat simpelweg een aantal kanalen afkoppelen niet echt bevorderlijk is voor je installatie/rendement. Wel eens gehoord, of dat zo is weet ik niet.

Hoe wordt je hal/wc op de begane grond verwarmt?
Ondertussen antwoord dat het prima mogelijk is om het heteluchtverwarmingskanaal per ruimte (woonkamer + keuken) nog op 1 plek aangesloten te laten en dan in/net onder het plafond een rooster te plaatsen. Dit zou dan meteen het ventilatie-probleem oplossen. En we kunnen een draadloze thermostaat voor de heteluchtverwarming op de eerste verdieping plaatsen.

Oftewel, het is nog steeds allebei een optie. :+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')