De aanspraak en inspraak is met de jaren beperkt, maar dit komt omdat conservatieve krachten niet zoveel zin hadden in milieulobbies of een stuk snelweg dat 40 jaar lang geen doorgang kan vinden (dat zijn de excessen uiteraard). De Crisis en Herstelwet, bijvoorbeeld, heeft de inspraak van burgers enorm beperkt, en die van bouwlobbies vergroot.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 10:13 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Het referendum op zichzelf is natuurlijk niks. Dat moet ingebed zijn in een systeem waar burgerraadpleging één van de middelen is om tot goede/betere politieke besluiten te komen. Dat is in Nederland vrijwel nergens het geval: van bestuursniveau tot op het niveau van projectontwikkeling. Als het er is, is het er meestal voor de vorm. Dus om een referendum te laten slagen moet het hele systeem een democratiseringsslag krijgen.
De decentralisering is m.i. juist te ver doorgevoerd en bovendien is Nederland in feite gewoon al een soort New York of Londen. Het is een soort stadsstaat, waar dan wel alle activiteit is opeen gehoopt in de Randstad (neoliberaal beleid).quote:Daar ben ik groot voorstander van, net als een versterking van de lokale democratische instituties.
Misschien, maar de FvD was dan wel weer de grootste voorstander van de Omgevingswet, nog veel kritieklozer dan de VVD. Die wet versterkt de positie van de burger (en de wat meer modale en benedenmodale burger) helemaal niet en is vooral gunstig voor projectontwikkelaars om dingen door te duwen. 'Burgerparticipatie' klinkt leuk, maar zonder wettelijke verankering en proces zullen voornamelijk de meer welgestelden daar hun voordeel mee doen. Dit is alweer zo een wet waar de tegenmacht en rechtsstaat wordt ingeperkt.quote:Maar de enige die dat een beetje uitgedacht hadden in hun vorige programma was de FvD nota bene.
Hoe bedoel je dit? Leg eens meer uit?quote:Dat is waar, maar dat kan ook ontstaan omdat het systeem nu a) relatief gesloten is en b) door verregaande centralisatie relatief onbereikbaar is en weinig voeling heeft met de impact van het beleid dat ze produceren.
Dat ons Koningshuis nogal veel geld krijgt, weten ze in het buitenland ook:quote:Op donderdag 21 januari 2021 22:06 schreef Klopkoek het volgende:
Prins Bernhard stal eens een miljoen uit een fonds voor Joodse oorlogsslachtoffers, eind jaren 50. Omdat iedereen echter zo kruiperig was (pers, ambtenaren, politici) bleef dat jarenlang weg uit de pers. Pas decennia later kwam het naar boven. Heel veel heeft ook gewoon niet het daglicht gehaald. Ja, het is lang geleden maar ook toen gold het mantra dat ze geen macht hebben.
Politici waren tijdens de Lockheed affaire doodsbenauwd voor een Oranje volksopstand (zoals in 1917 of 1853), of een opstand der militairen.
Echt: alle bezweringsformules zijn hoogst naïef. De Koning mag van mij wel blijven, maar dan wel graag naar Engels of Noors model. Minder financiële privileges, minder archief privileges etc.
Je ziet het in principe van de grote dossiers (bijv. nieuwe Luchtvaartplan - of hoe het ook precies heet) tot de kleine projectontwikkelingen. In die laatsten wil je nog wel eens gemeenten hebben die er werk van maken maar in de basis is het 'burgerbelang' geen expliciet onderdeel van de politiek-bestuurlijke afweging. Die zit zogenaamd al in de wetten waaraan getoetst wordt besloten. Dat is maar deel waar, en voor zover het waar is is het generiek (iig infrastructuur bijvoorbeeld in de geluidsnorm ipv lokale afspraken over wat acceptabel is). Ironisch genoeg moet de omgevingswet hier verbetering in aanbrengen, o.a. door het afschaffen van de crisis en herstelwet, maar dat terzijde.quote:Op zondag 24 januari 2021 11:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De aanspraak en inspraak is met de jaren beperkt, maar dit komt omdat conservatieve krachten niet zoveel zin hadden in milieulobbies of een stuk snelweg dat 40 jaar lang geen doorgang kan vinden (dat zijn de excessen uiteraard). De Crisis en Herstelwet, bijvoorbeeld, heeft de inspraak van burgers enorm beperkt, en die van bouwlobbies vergroot.
[..]
De decentralisering is m.i. juist te ver doorgevoerd en bovendien is Nederland in feite gewoon al een soort New York of Londen. Het is een soort stadsstaat, waar dan wel alle activiteit is opeen gehoopt in de Randstad (neoliberaal beleid).
[..]
Misschien, maar de FvD was dan wel weer de grootste voorstander van de Omgevingswet, nog veel kritieklozer dan de VVD. Die wet versterkt de positie van de burger (en de wat meer modale en benedenmodale burger) helemaal niet en is vooral gunstig voor projectontwikkelaars om dingen door te duwen. 'Burgerparticipatie' klinkt leuk, maar zonder wettelijke verankering en proces zullen voornamelijk de meer welgestelden daar hun voordeel mee doen. Dit is alweer zo een wet waar de tegenmacht en rechtsstaat wordt ingeperkt.
https://www.socialevraags(...)t-meer-ongelijkheid/
https://www.uva.nl/conten(...)rrechte-burgers.html
https://geoplan.nl/omgevi(...)rojectontwikkelaars/
https://www.binnenlandsbe(...)dschap.9451581.lynkx
[..]
Hoe bedoel je dit? Leg eens meer uit?
Ik vond en vind de verlagingen van de erfenisbelasting een slechte zaak, en ook de verruiming van de faciliteiten voor familiebedrijven (na 1985) hebben een ongelijkheid vergrotende uitwerking gehad en verstoren de economie. Erfenisbelasting is veel minder marktverstorend dan belasting op inkomen. Maar ik wil dat inderdaad niet net zoals het koningshuis helemaal afschaffen.quote:Op zondag 24 januari 2021 14:13 schreef Jan_Lul het volgende:
en voordat je gaat zeggen: "dat is van een totaal andere orde".. Ja, misschien wel, maar het principe is hetzelfde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |