Dan mogen ze ook wel consequent zijn. "Dame" wordt in die context bijna nooit gebruikt, media zijn blijkbaar seksistisch. En da mag toch nie?quote:Op vrijdag 15 januari 2021 21:39 schreef datismijnmening het volgende:
Titels zijn er om gebruikt te worden
Dame Judy Dench hoor ik toch wel regelmatig.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 21:43 schreef Andros het volgende:
[..]
Dan mogen ze ook wel consequent zijn. "Dame" wordt in die context bijna nooit gebruikt, media zijn blijkbaar seksistisch. En da mag toch nie?
Ik vind dat wel zo tenenkrommend he, dat pretentieuze...quote:Op vrijdag 15 januari 2021 21:47 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Dame Judy Dench hoor ik toch wel regelmatig.
Waarom is het pretentieus?quote:Op vrijdag 15 januari 2021 21:54 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik vind dat wel zo tenenkrommend he, dat pretentieuze...
Wat is er niet pretentieus aan een titel?quote:Op vrijdag 15 januari 2021 22:01 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Waarom is het pretentieus?
Omdat het predicaat sir/dame vaak een "beloning" is voor een verdienste voor de samenleving.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 22:02 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Wat is er niet pretentieus aan een titel?
John Bercowquote:Op vrijdag 15 januari 2021 21:30 schreef Oostblokkert het volgende:
Orde! Orde!
Daar waren we ook hélemaal gek op.
Haha zelfbenoemde kosmopoliet gespot!quote:Op vrijdag 15 januari 2021 23:12 schreef Fok-it het volgende:
In het Limburgse wereldvreemde gat waar TS woont wordt iedereen nog gewoon met zijn voornaam aangesproken!!
Ja leuk TS, misschien kan je eens wat verder kijken, zal je wereldbeeld goed doen
Geen Sir BasenAad, dusquote:Op vrijdag 15 januari 2021 22:07 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Omdat het predicaat sir/dame vaak een "beloning" is voor een verdienste voor de samenleving.
Die ervaring hadden wij ook in Engeland. Moesten er een beetje om lachen.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 23:50 schreef Magister_Artium het volgende:
In Nederland kan je eigenlijk alleen nog een academische titel krijgen. En gelukkig voor mij als bezitter daarvan word ik niet door de postbode aangesproken met ‘de weledelgeleerde heer’. Hoe anders was het in een Duits hotel, waar mij op de bij het boeken werd gevraagd naar mijn titulatuur. Zelfs BA en BSc behoorden tot de opties...
Bowie heeft zijn titel geweigerd hoorquote:Op zaterdag 16 januari 2021 11:31 schreef vaarsuvius het volgende:
Terecht klacht
En er is maar een Sir, das Sir David
(de andere is onlangs overleden) bonuspunt als je in 1 keer goed raadt
fout!quote:Op zaterdag 16 januari 2021 12:46 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Bowie heeft zijn titel geweigerd hoor
Je kan beter "verdienste" tussen haakjes zetten.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 22:07 schreef datismijnmening het volgende:
Omdat het predicaat sir/dame vaak een "beloning" is voor een verdienste voor de samenleving.
Volkomen onterechte klacht.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 21:28 schreef BasEnAad het volgende:
De Nederlandse media geilen in het algemeen al ontiegelijk op alles dat uit het Verenigd Koninkrijk komt, maar het gedweep met het woord 'sir' spant wel de kroon.
Journalisten krijgen een klein stijfje bij het idee dat ze 'sir' kunnen gebruiken in een van hun typsels. Elton John wordt dan Sir Elton John. Geil. Of die verering van David Attebvedefkh, die ook steevast met titel 'sir' wordt benoemd
Een welkome afwisseling natuurlijk om af en toe zo'n pretentieus woordje te gebruiken!
Het is ook echt van die journalistentaal, net zo'n cliché als FC Utrecht de domstedelingen te noemen in de tweede alinea. Clichés moet je vermijden wordt ze geleerd bij de opleiding journalistiek, helaas blijven sommige termen hardnekkig terugkomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |