abonnement Unibet Coolblue
pi_197381507
We willen het e.e.a. aan het huis verbouwen. Dit is iets wat we vanuit ons spaargeld kunnen betalen, is dit altijd verstandiger dan de financiering van de verbouwing te halen uit een "2e hypotheek"?

Op dit moment hebben we een hypotheek van 100k en is de woning volgens de WOZ waarde 400+k waard. Dus er is in ieder geval genoeg ruimte in de hypotheek om wat extra's te lenen.
pi_197381553
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 11:36 schreef Questular het volgende:
We willen het e.e.a. aan het huis verbouwen. Dit is iets wat we vanuit ons spaargeld kunnen betalen, is dit altijd verstandiger dan de financiering van de verbouwing te halen uit een "2e hypotheek"?

Op dit moment hebben we een hypotheek van 100k en is de woning volgens de WOZ waarde 400+k waard. Dus er is in ieder geval genoeg ruimte in de hypotheek om wat extra's te lenen.
Ligt eraan hoe hoog de kosten voor de verbouwing zijn. Het moet wel opwegen tegen de kosten voor een 2e hypotheek (advies, notaris, taxatie ed.). Financiering zou ook kunnen via een persoonlijke lening of een familielening als je het spaargeld niet wilt gebruiken.
pi_197381608
20/25k ongeveer.
pi_197381788
Voor hoeveel ¤ is de hypotheek afgegeven, dit kun je nagaan in de akte. Regelmatig is dat een veel hoger bedrag dan de lening zelf (door aflossingen bijv. of door de ruimte die banken zichzelf toekennen)
Vaak kun je daarom binnen de bestaande hypotheek bijlenen en hoef je niet naar de notaris etc.
pi_197382095
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 11:42 schreef Questular het volgende:
20/25k ongeveer.
Heb je daarnaast ook nog een fatsoenlijke buffer over? Ik zou echt geen rente en vooral kosten (minimaal ¤3.000 voor hypotheekadvies, afsluiten en notaris) gaan betalen als ik dat bedrag ruim op mijn spaarrekening had staan
pi_197382115
Die hypotheek moet je aflossen (tenzij je niet geïnteresseerd bent in de hypotheekrente-aftrek), en rente betalen, nog los van de verplichte advies- en notariskosten.
Dan ben je toch altijd duurder uit dan wanneer je dit uit eigen middelen financiert?
<a href="https://initiativeq.com/invite/Bz7c4Q0iQ" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" > InitiativeQ, de nieuwe crypto, maar net even anders.</a>
  woensdag 13 januari 2021 @ 12:29:18 #7
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_197382403
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 12:10 schreef tsagld het volgende:
Die hypotheek moet je aflossen (tenzij je niet geïnteresseerd bent in de hypotheekrente-aftrek), en rente betalen, nog los van de verplichte advies- en notariskosten.
Dan ben je toch altijd duurder uit dan wanneer je dit uit eigen middelen financiert?
Als je niets met je spaargeld doet klopt dit. Maar het kan ook zijn dat je je geld op de bank wilt houden om een buffer te houden.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_197382463
Dat we dan duurder uit zijn snappen we en we zouden het kunnen betalen en dan nog een aardige buffer overhouden. Maar als het b.v. alleen maar een x bedrag per maand inhoudt wat we extra kwijt zijn dan is het het overwegen waard. Als er nog notariskost bijkomen etc dan niet.
  Official ESF Kreviewer woensdag 13 januari 2021 @ 12:33:51 #9
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_197382492
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 12:29 schreef kanovinnie het volgende:
Maar het kan ook zijn dat je je geld op de bank wilt houden om een buffer te houden.
Maar dan open je geen topic met 'zal ik dit van mijn spaargeld betalen?" Als het de minimale buffer was, had TS sowieso wel een 2e hypotheek genomen, me dunkt
  Official ESF Kreviewer woensdag 13 januari 2021 @ 12:38:38 #10
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_197382593
Maar volgens mij kun je in jouw situatie toch een onderhandse verhoging doen van de hypotheek en dan bespaar je in elk geval op de notariskosten.

Ik zou het gewoon van je spaargeld betalen. Daar zit toch geen rente op en alles boven de 50k kost je alleen maar geld.
pi_197382595
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 12:32 schreef Questular het volgende:
Dat we dan duurder uit zijn snappen we en we zouden het kunnen betalen en dan nog een aardige buffer overhouden. Maar als het b.v. alleen maar een x bedrag per maand inhoudt wat we extra kwijt zijn dan is het het overwegen waard. Als er nog notariskost bijkomen etc dan niet.
Maar waarom zou dat x bedrag per maand het overwegen waard zijn? Wat overweeg je dan, wat is je gedachtengang?
  Redactie Frontpage woensdag 13 januari 2021 @ 12:41:22 #12
38148 crew  Innisdemon
pi_197382654
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 12:32 schreef Questular het volgende:
Dat we dan duurder uit zijn snappen we en we zouden het kunnen betalen en dan nog een aardige buffer overhouden. Maar als het b.v. alleen maar een x bedrag per maand inhoudt wat we extra kwijt zijn dan is het het overwegen waard. Als er nog notariskost bijkomen etc dan niet.
Nou da's dan vlot opgelost: die komen er inderdaad bij.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_197383347
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 11:42 schreef Questular het volgende:
20/25k ongeveer.
Als er familie is die dit bedrag aan je kan lenen, kan het interessant zijn om een familie lening (persoonlijke lening) af te sluiten. Je leent het bedrag dan bv tegen 5% rente op basis van een annuïtaire of lineaire aflossing en je spreekt af dat er jaarlijks 3-4% van de betaalde rente teruggeschonken wordt. Daarnaast kan je de 5% rente aftrekken van de belasting als de lening. Zowel de gelduitlener als jijzelf heeft hierdoor voordeel bij de lening.
pi_197383493
Dat perse een buffer moeten hebben is ook een mode gril. Natuurlijk is een buffer handig en zeker aan te raden maar als het er tijdelijk niet is dan is er ook weinig aan de hand natuurlijk. Je hebt dan alleen iets te verzinnen als de wasmachine of auto wel kapot gaat. Mogelijk kan je met familie afspreken dat je in de situatie geld van ze kan lenen. Voor serieus grote problemen is je buffer de overwaarde van je huis.

Als bij mij een familielid aanklopt om te lenen omdat ze een buffer willen hebben dan begin ik hard te lachen. Kom maar terug als er aanleiding toe is.
pi_197384043
Je spaargeld levert op dit moment nagenoeg niks op. Alle kosten die je maakt om het in je lopende hypotheek onder te brengen of een nieuwe hypotheek af te sluiten zijn weggegooid geld. Als je het geld hebt liggen en je voelt je comfortabel genoeg met wat er dan overblijft aan spaargeld moet je het gewoon daaruit betalen.
De constructie van KrekelJapie is mogelijk nog wel het overwegen waard.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_197385667
quote:
2s.gif Op woensdag 13 januari 2021 13:56 schreef Karstman het volgende:
Je spaargeld levert op dit moment nagenoeg niks op. Alle kosten die je maakt om het in je lopende hypotheek onder te brengen of een nieuwe hypotheek af te sluiten zijn weggegooid geld. Als je het geld hebt liggen en je voelt je comfortabel genoeg met wat er dan overblijft aan spaargeld moet je het gewoon daaruit betalen.

Dat dus. Als je het alternatief neemt: hypotheek erbij, moet je ook rekenen dat dat bedrag ooit met rente terug betaald moet worden. Kan je dan ook sparen. Zit je in no time weer op die 20-25k
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197389960
ik ga ook verbouwen,ik heb een bouwdepot geregeld.Rente is zo laag dat het prima uitkan.

Ik ga uitbouwen,nieuwe keuken,bijkeuken creeeren, vloerverwarming , vloeren vervangen en nieuwe voordeur..

ik zit rond de 80 k voor de gehele bende. Ik ga dat echt niet uit eigen zak betalen.
pi_197390067
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 12:32 schreef Questular het volgende:
Dat we dan duurder uit zijn snappen we en we zouden het kunnen betalen en dan nog een aardige buffer overhouden. Maar als het b.v. alleen maar een x bedrag per maand inhoudt wat we extra kwijt zijn dan is het het overwegen waard. Als er nog notariskost bijkomen etc dan niet.
dat hangt af van je inschrijving. Ik moet opnieuw passeren helaas..
pi_197393393
Spaargeld levert niks op. Dus als je nog een buffer overhoudt zou ik zeker geen hypotheek nemen. Of je moet op korte termijn nog andere grote uitgaven verwachten
No bitch to me
pi_197394864
Kijk even naar de duurzaamheidsleningen van de svn. Mocht je issues met een buffer hebben
pi_197397411
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 18:54 schreef MevrouwKees het volgende:
ik ga ook verbouwen,ik heb een bouwdepot geregeld.Rente is zo laag dat het prima uitkan.

Ik ga uitbouwen,nieuwe keuken,bijkeuken creeeren, vloerverwarming , vloeren vervangen en nieuwe voordeur..

ik zit rond de 80 k voor de gehele bende. Ik ga dat echt niet uit eigen zak betalen.
Maar, ook netto, is dat per definitie duurder dan van 'stilstaand' geld op een spaarrekening betalen, is het niet?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_197401107
Wij gaan toevallig de badkamer doen en ik hoog hier ook de hypotheek voor op. Voor mij is het heel simpel, alles wat aan het huis vastzit doe ik in een hypotheek. Ik heb mijn spaargeld liever vrij voor andere, vaak leukere, dingen. Ook is het makkelijker om spaargeld van de rekening te halen dan bakstenen om te zetten in geld. Als ik om een of andere reden in geldnood kom dan haal ik mijn spaarrekening leeg en stop dat in een sok en de bank zoekt het maar uit met het huis.

Maar als ik het toch vanuit spaargeld zou doen dan zou ik dit aflossen op de huidige hypotheek met 3,5% rente en dan de verbouwing financieren vanuit een nieuw hypotheekdeel met lagere rente, 1,5% is prima te halen. Per saldo levert dat veel meer geld op, blijft je totale schuld gelijk en ga je nu en in de toekomst toch minder geld weggooien.
pi_197401714
Geld lenen kost altijd geld.

Waarom dan geld lenen wanneer je het zelf hebt, en al zeker wanneer er nog een redelijke buffer over blijft, het is niet dat je in deze tijden nu zo veel spaarrente misloopt?
pi_197402757
Ik zou niet zo snel iets financieren, wat ik zelf kan betalen.

Zeker als er nog een buffer van (10-20k) over blijft.
pi_197403219
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 11:47 schreef PieterCornelis het volgende:
Geld lenen kost altijd geld.

Waarom dan geld lenen wanneer je het zelf hebt, en al zeker wanneer er nog een redelijke buffer over blijft, het is niet dat je in deze tijden nu zo veel spaarrente misloopt?
Mogelijk omdat het verwachte rendement op belegd vermogen significant hoger is dan de minimale rentekosten van een SVN lening.
pi_197404599
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 13:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Mogelijk omdat het verwachte rendement op belegd vermogen significant hoger is dan de minimale rentekosten van een SVN lening.
Dat zou zomaar kunnen.

Alleen bedoel ik met mijn buffer ook echt een buffer met cash op de bank, waar ik niet mee investeer vanwege het risico het kwijt te raken.

Ook zonde tot op een zekere hoogte, maar die buffer is er speciaal voor dit soort doeleinden. Grote uitgaven aan het huis en "fuck you money", de wetenschap dat het er is geeft een soort van rust/zekerheid en dat is me ook wat waard.

Straks na januari 2024 zijn we klaar met de hypotheek, hebben we hopelijk de volgende verbouwing achter de rug, kunnen we nog een 3-4 jaar teren op de buffer wanneer we beiden werkeloos zouden raken, en dan gaan we ook eens verder kijken naar iets extra's om in te investeren.
pi_197405351
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 14:20 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]

Dat zou zomaar kunnen.

Alleen bedoel ik met mijn buffer ook echt een buffer met cash op de bank, waar ik niet mee investeer vanwege het risico het kwijt te raken.

Ook zonde tot op een zekere hoogte, maar die buffer is er speciaal voor dit soort doeleinden. Grote uitgaven aan het huis en "fuck you money", de wetenschap dat het er is geeft een soort van rust/zekerheid en dat is me ook wat waard.

Straks na januari 2024 zijn we klaar met de hypotheek, hebben we hopelijk de volgende verbouwing achter de rug, kunnen we nog een 3-4 jaar teren op de buffer wanneer we beiden werkeloos zouden raken, en dan gaan we ook eens verder kijken naar iets extra's om in te investeren.
Dat zijn prima (emotionele) keuzes. Maar geld lenen hoeft dus niet altijd dom te zijn of juist per definitie geld te kosten. Dat ligt er aan hoe risicoavers je bent. Het mooie hiervan is dat je fuck you money om kan zetten in een inkomstenstroom en de hoogte van de lening voor je vermogensbelasting kan gebruiken. Maar dat zijn keuzes die op ondernemerschap lijken en meestal niet geschikt zijn voor Nederlanders.
pi_197405824
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2021 04:14 schreef baskick het volgende:

[..]

Maar, ook netto, is dat per definitie duurder dan van 'stilstaand' geld op een spaarrekening betalen, is het niet?
dat hangt af van je overige vermogen natuurlijk,als belastingdienst aan komt kloppen.

Ik heb liever 80 K op de bank :)
  vrijdag 15 januari 2021 @ 10:02:53 #29
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_197420824
quote:
1s.gif Op woensdag 13 januari 2021 12:09 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Heb je daarnaast ook nog een fatsoenlijke buffer over? Ik zou echt geen rente en vooral kosten (minimaal ¤3.000 voor hypotheekadvies, afsluiten en notaris) gaan betalen als ik dat bedrag ruim op mijn spaarrekening had staan
¤3000,-?!

Onze tweede hypotheek afsluiten bij dezelfde hypotheekverstrekker kostte ons 1/3 van dat bedrag. En dat was incl een taxatie. En dat is dan weer deels aftrekbaar in je IB.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_197423796
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 10:02 schreef laziness het volgende:

[..]

¤3000,-?!

Onze tweede hypotheek afsluiten bij dezelfde hypotheekverstrekker kostte ons 1/3 van dat bedrag. En dat was incl een taxatie. En dat is dan weer deels aftrekbaar in je IB.
Notaris minimaal ¤600, taxatie ¤400, hypotheekadvies en afsluitkosten kan ik niet onder de ¤2000 vinden, dus ja, dan zit je op minimaal ¤3.000 kosten
pi_197424015
hypotheekadvies was hier 1350 euro, taxatie 525, notaris 600 dus ong. 2500
pi_197424244
Normaal gesproken houden banken rekening met latere financieringen en plaatsen ze alvast een hogere hypotheek dan strikt noodzakelijk (voor zowel wanbetalingskosten als voor latere verbouwingen). Op dat moment hoef je geen extra notariskosten meer te betalen, immers de hypotheek is er al. De taxatie is mogelijk, maar was ik twee jaar geleden 300 euro aan kwijt. De afsluitkosten houd je, maar advieskosten kan je ook kijken of het niet execution only kan. De voorwaarden van je huidige hypotheek ken je immers al. Dan blijf je echt wel ruim onder de 3000 euro.
  vrijdag 15 januari 2021 @ 14:06:51 #33
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_197424935
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 13:10 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Notaris minimaal ¤600, taxatie ¤400, hypotheekadvies en afsluitkosten kan ik niet onder de ¤2000 vinden, dus ja, dan zit je op minimaal ¤3.000 kosten
Bij de Aegon was advies en afsluitkosten echt geen ¤2000 gelukkig.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_197425426
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 11:52 schreef paardendokter het volgende:
Voor hoeveel ¤ is de hypotheek afgegeven, dit kun je nagaan in de akte. Regelmatig is dat een veel hoger bedrag dan de lening zelf (door aflossingen bijv. of door de ruimte die banken zichzelf toekennen)
Vaak kun je daarom binnen de bestaande hypotheek bijlenen en hoef je niet naar de notaris etc.
Volgens mij heb je dan nog wel notariskosten ... en wellicht ook nog wel een taxatie?
Alleen geen advies en afsluitkosten meer, dus dat scheelt snel ¤1500 / 3000
pi_197425706
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 14:06 schreef laziness het volgende:

[..]

Bij de Aegon was advies en afsluitkosten echt geen ¤2000 gelukkig.
Nee die kosten betaalde ik niet aan de hypotheekbank maar aan de adviseur. Had jij die niet nodig dan? Kun je bij Aegon zonder hypotheekadviseur een hypotheek afsluiten?
pi_197425783
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 13:35 schreef investeerdertje het volgende:
Normaal gesproken houden banken rekening met latere financieringen en plaatsen ze alvast een hogere hypotheek dan strikt noodzakelijk (voor zowel wanbetalingskosten als voor latere verbouwingen). Op dat moment hoef je geen extra notariskosten meer te betalen, immers de hypotheek is er al. De taxatie is mogelijk, maar was ik twee jaar geleden 300 euro aan kwijt. De afsluitkosten houd je, maar advieskosten kan je ook kijken of het niet execution only kan. De voorwaarden van je huidige hypotheek ken je immers al. Dan blijf je echt wel ruim onder de 3000 euro.
Er is maar een beperkt aantal banken waar je execution only een hypotheek kunt afsluiten. Ik had helemaal niks aan het ‘advies’ van de hypotheekadviseur, maar zonder hem kon ik onlangs geen hypotheek bij de door mij gewenste instelling afsluiten
pi_197425850
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 14:42 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Er is maar een beperkt aantal banken waar je execution only een hypotheek kunt afsluiten. Ik had helemaal niks aan het ‘advies’ van de hypotheekadviseur, maar zonder hem kon ik onlangs geen hypotheek bij de door mij gewenste instelling afsluiten
Heb jij een NIEUWE hypotheek afgesloten, of een aanvulling op je bestaande?
pi_197426447
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 14:44 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Heb jij een NIEUWE hypotheek afgesloten, of een aanvulling op je bestaande?
Dat maakt bij deze instelling niet uit, want je kunt er alleen via een onafhankelijke adviseur afsluiten, zij hebben geen eigen adviseurs
pi_197426674
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 15:10 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Dat maakt bij deze instelling niet uit, want je kunt er alleen via een onafhankelijke adviseur afsluiten, zij hebben geen eigen adviseurs
Ja, ik net zo. Zal echt naar de Hypotheker terug moeten. Maar die gaat mij geen 2k rekenen.
  vrijdag 15 januari 2021 @ 15:32:59 #40
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_197426928
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 14:39 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Nee die kosten betaalde ik niet aan de hypotheekbank maar aan de adviseur. Had jij die niet nodig dan? Kun je bij Aegon zonder hypotheekadviseur een hypotheek afsluiten?
De OP ging om een tweede hypotheek en dat was het bij ons ook (zie mijn eerste post). Dat kan zonder externe adviseur bij Aegon.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_197683968
Doe je iets met je spaargeld of zou je er iets anders mee doen zoals beleggen? Dan kun je het overwegen.

Maar het bedrag wat je nodig hebt, is ook niet zo hoog. Ik denk dat de kosten om het te verhogen mogelijk niet de moeite waard zijn.

Maar wie weet is een nieuwe hypotheek als je nu een vrij hoge rente hebt wel de moeite waard en dan kun je verbouwing erin meenemen, praat eens met een hypotheekadviseur, 1e gesprek is gratis meestal, dus je hebt weinig te verliezen.
  donderdag 28 januari 2021 @ 14:46:29 #42
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_197685723
Die floepers in de financiele sector die weten je het geld toch wel uit de zak te kloppen als je het in je hypotheek wil doen. Ik ga dit jaar door de 50% LTV naar beneden, dat levert weer een gunstigere rente op van de hypotheek. Dus dat keukenverbouwinkje wat wij willen, die gaat van de spaar. Dat is onze keuze.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_197685900
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2021 13:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Mogelijk omdat het verwachte rendement op belegd vermogen significant hoger is dan de minimale rentekosten van een SVN lening.
Het enige juiste advies.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')