abonnement Unibet Coolblue
pi_197378029
quote:
Beveiliging in Rotterdamse haven hielp mee met cocaïnesmokkel van 4000 kilo

SECURITAS. Het gerenommeerde beveiligingsbedrijf Securitas blijkt in de haven van Rotterdam diep te zijn geïnfiltreerd door criminelen. Tot op managementniveau waren medewerkers corrupt, zeggen betrokkenen. Zo hielpen beveiligers duizenden kilo's cocaïne de haven in te smokkelen.

De aanhouding van twee Securitasbeveiligers in de haven van Rotterdam, afgelopen zomer, is nog maar het topje van de ijsberg van de corruptie binnen het bedrijf. Dat stellen medewerkers, advocaten en bronnen rond een politieonderzoek naar de smokkel van 4000 kilo cocaïne via de haven. Volgens hen vervulden criminelen zelfs leidinggevende functies binnen Securitas en rekruteerden ze met opzet nieuwe corrupte beveiligers.

Als hoofdverdachte heeft het Openbaar Ministerie (OM) de voortvluchtige Eril A. op het oog. A. zou beveiligers hebben aangestuurd tijdens tientallen coketransporten in de haven. Ze liepen tegen de lamp dankzij het gekraakte communicatienetwerk Encrochat, waar A. schuilging onder de naam Super Legend en Superman. Volgens bronnen rond het onderzoek is hoofdverdachte A. naar het buitenland gevlucht.

Pakken geld
A. zou onder anderen de 53-jarige beveiligingsmedewerker Azam S. en zijn collega Yasim K. (35) hebben aangestuurd bij het faciliteren van drugstransporten. Beiden zitten in voorarrest. Volgens het OM waren zij betrokken bij de invoer van meerdere grote partijen cocaïne. De twee beveiligers beschikten over pakken geld waarmee ze dure merkkleding, kostbare horloges, sieraden en auto's kochten. Ze speelden niet alleen gevoelige informatie door naar de onderwereld, maar hadden ook invloed op het logistieke proces van de drugstransporten.

Securitas noemt de verdenking van de medewerkers verschrikkelijk. ,,Het druist in tegen de waarden en ethiek van ons bedrijf'', reageert een woordvoerder. ,,We hebben integriteit hoog in het vaandel staan en besteden veel aandacht aan het werven van medewerkers. Die worden allemaal gescreend."

Zonder hulp van binnenuit ben je als crimineel op de Maasvlakte nergens. Bij de uitgestrekte Europe Containers Terminal in de Rotterdamse haven staan doorgaans wel 30.000 containers naast en op elkaar gestapeld. Zie daar maar eens de juiste te vinden. ,,Criminelen hebben aanwijzingen nodig voor de exacte locatie van de container met gesmokkelde drugs erin. In elk onderzoek naar drugssmokkel zien we daarom dat er sprake is van corruptie", zegt districtschef Zeehavenpolitie Jan Janse.

De afgelopen jaren speelden in de Rotterdamse haven verschillende grote corruptieaffaires, waarvan de grote rechtszaak tegen douanier Gerrit G. het meest in het oog sprong. G. werd vorig jaar in hoger beroep tot veertien jaar cel veroordeeld wegens het doorlaten van grote ladingen cocaïne. Vorig jaar nog kwam het onderzoek naar buiten tegen onder anderen de 45-jarige douanier Izaira F..

Nu blijkt dat drugscriminelen ook diep zijn geïnfiltreerd in het grootste beveiligingsbedrijf in de Rotterdamse haven, Securitas. Afgelopen zomer arresteerde de politie verschillende medewerkers van de Zweedse multinational, onder wie de 53-jarige beveiligingsmedewerker Azam S. en zijn collega Yasim K. (35). De Rotterdammers zouden zijn aangestuurd door de nog steeds voortvluchtige Eril A. bij het faciliteren van tientallen drugstransporten, ter waarde van tientallen of zelfs honderden miljoenen euro's.


S. en K. wisselden volgens het Openbaar Ministerie chatberichten over smokkelcontainers uit met de leden van de drugsbende en verschaften uithalers van de drugs toegang tot het haventerrein. Ook zouden ze voertuigen hebben geregeld om de drugs in te vervoeren. De corrupte beveiligingsmedewerkers kwamen in beeld toen de Nederlandse en Franse politie erin slaagden de beveiligde berichtendienst Encrochat te kraken.

Interne medewerkers, die de afgelopen maanden - uit veiligheidsoverwegingen anoniem via klokkenluidersplatform Publeaks - contact zochten met deze krant, spreken van ernstige corruptie tot op hoog niveau. ,,Iedereen weet dat ze scheef zijn", vertellen ze over een manager en een planner van Securitas in de haven. ,,Zij bepalen wie waar werkt en hebben overal mannetjes voor. Die kunnen van alles. Toegangspasjes uitlenen, slagbomen openen, kijken naar camera's en wegkijken bij camera's. We krijgen vaak geld geboden voor toegang. Er wordt duizenden euro's geboden per keer."

Rotte appels
Er zijn zelfs mensen in dienst die criminelen rekruteren om bij Securitas te komen werken, zegt één van de advocaten die een verdachte bijstaat in een megaproces rond de invoer van in totaal ruim 3600 kilo coke afgelopen mei en juni. ,,Ze pakken al gauw 150.000 euro voor het doorlaten van een transport. De goedwillende medewerkers lijden daar onder. Als ze van plan zijn te praten over wat er gebeurt, krijgen ze te horen dat wel eventjes wordt geregeld dat ze hun baan kwijtraken. Die rotte appels trekken de goede beveiligers mee in de drugssmokkel.''

Securitas heeft een monopoliepositie in de Rotterdamse haven, maar 'is zo lek als een mandje', zegt een andere bron. ,,Veel medewerkers weten ervan, maar zijn bang voor hun baan en doen alsof hun neus bloedt. Aan de andere kant staan medewerkers te dringen om mee te doen bij een transport, omdat het een flinke som geld oplevert.''

Strijd over handel
De foute groep binnen Securitas is overwegend van Nederlands-Turkse afkomst, zeggen medewerkers. ,,Er is sprake van een heel netwerk binnen de havenvestiging, die op allerlei manieren de touwtjes in handen heeft. Zij werken op vele kritische plaatsen binnen Securitas. De planners hebben zelfs onderling strijd over handel."

Volgens districtschef van de Zeehavenpolitie Jan Janse zijn er vaker aanwijzingen dat beveiligers een rol spelen bij drugstransporten. Hij sluit ook niet uit dat in de haven bewust corrupte beveiligers worden gerekruteerd. Personen voor de rechter brengen voor corruptie is alleen moeilijker dan gedacht. ,,Dat is vaak lastig te bewijzen. In veel zaken zien we wel dat er sprake is van corruptie, maar dan is er te weinig bewijs om ook de havenmedewerkers mee te nemen in de vervolging. In deze zaak van Securitas kregen we het bewijs wel rond."

Bron: https://www.ad.nl/binnenl(...)-4000-kilo~aef59b1d/


[ Bericht 33% gewijzigd door Danny op 13-01-2021 08:40:11 ]
  woensdag 13 januari 2021 @ 06:35:02 #2
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_197378035
Dat bedrijf verdient wel de Divibokaal. _O_
Ik ben inmiddels overleden
pi_197378347
Securitas is het probleem niet, die gasten wel. En niemand zal het verbazen dat het weer geen Jan, Piet en Klaas types zijn, dus dat moet en kan de discussie niet zijn. Daar is iedereen het wel over eens lijkt me. De multiculturele samenleving :')
U MAD?
pi_197378401
quote:
1s.gif Op woensdag 13 januari 2021 07:34 schreef de_boswachter het volgende:
Securitas is het probleem niet, die gasten wel. En niemand zal het verbazen dat het weer geen Jan, Piet en Klaas types zijn, dus dat moet en kan de discussie niet zijn. Daar is iedereen het wel over eens lijkt me. De multiculturele samenleving :')
Maakt niet zo veel uit waar ze vandaan komen, als jij als bedrijf alleen maar paupers zonder diploma aan neemt en maar 10,- per uur betaald. Tja wat verwacht je dan. :`)

Sterke jongen als je een grote zak geld kan weigeren met zo’n kut salaris.
pi_197378656
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 07:41 schreef 111210 het volgende:

[..]

Maakt niet zo veel uit waar ze vandaan komen, als jij als bedrijf alleen maar paupers zonder diploma aan neemt en maar 10,- per uur betaald. Tja wat verwacht je dan. :`)

Sterke jongen als je een grote zak geld kan weigeren met zo’n kut salaris.
Had je verwacht dat Securitas alleen maar universitair opgeleide personen in dienst had dan?
U MAD?
  woensdag 13 januari 2021 @ 08:26:09 #6
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_197378800
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 07:41 schreef 111210 het volgende:

[..]

Maakt niet zo veel uit waar ze vandaan komen, als jij als bedrijf alleen maar paupers zonder diploma aan neemt en maar 10,- per uur betaald. Tja wat verwacht je dan. :`)

Sterke jongen als je een grote zak geld kan weigeren met zo’n kut salaris.
Dat maakt wel uit.
Zo een bedrijf zal misschien nu minder snel geneigd zijn om iemand met een migratieachtergrond in dienst te nemen.
Gaan mensen weer lopen zeiken dat het bedrijf racistisch is.
Ik ben inmiddels overleden
  woensdag 13 januari 2021 @ 08:27:28 #7
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_197378816
Ik ben in m'n hele leven maar twee soorten beveiligers tegengekomen. De uitgebluste wat oudere en dikkere man/vrouw waarvan ik denk, hoe de fuck moet die iets beveiligen en de opgefokte macho's die vaak gevaarlijker lijken dan de mensen waartegen wie ze iets moeten beveiligen.
pi_197378891
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 07:24 schreef DonDruiper het volgende:
Wel frappant dat ze geen Jan, Piet of Klaas heten inderdaad.

Maar ja.. what else is new :)
Dat is helemaal niet zo frappant. Mensen met een migratie achtergrond zijn oververtegenwoordigd bij beveiligingsbedrijven.

Het is één van de branches die het minst discrimineert (afhankelijk van hoe je het bekijkt, trouwens) op dat vlak en in verschillende regio's hebben zij in het kader van Social Return specifiek in die doelgroep werving gedaan.

Deels, en sorry dat ik het zo bot zeg, omdat een groot deel van de problemen die ze tegenkomen in hun werk ook te maken hebben met criminaliteit van dezelfde doelgroep. Ook de reden waarom de politie zo graag mensen met en migratie achtergrond aanneemt. Diversiteit? Speelt vast mee, maar het is ook gewoon praktisch denken.

En verder een beetje kansloos al die reacties hier over buitenlanders bashen. Kijk gewoon naar de cijfers. Het merendeel van de mensen met een migratie-achtergrond (ongeacht welke generatie) doet het prima in Nederland.

Feit is wel dat ze gemiddeld in lagere sociale klassen vertoeven en dat daar ook meer criminaliteit wordt uitgevoerd. Heeft dat te maken met het feit dat het 'buitenlanders' zijn? Is erfelijk of cultureel bepaald dat iemand vanuit Marokko makkelijker de criminaliteit in gaat? Lijkt me een mooi promotie onderzoek criminologie of neurologie.

Is het hebben van een kakkineuze achtergrond als blanke Nederlander een erfelijke belasting als het gaat om witte boorden criminaliteit? Zou kunnen.
pi_197378918
Nederland is ook echt zo ontzettend naïef op dit gebied.

Gelukkig is de beveiliging wel divers anders waren we nog verder van huis.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Admin woensdag 13 januari 2021 @ 08:43:38 #10
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_197378955
Opgeschoond. Kan het pseudomodden achterwege blijven? tnx!
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  woensdag 13 januari 2021 @ 10:15:17 #11
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_197380173
quote:
1s.gif Op woensdag 13 januari 2021 07:34 schreef de_boswachter het volgende:
Securitas is het probleem niet, die gasten wel. En niemand zal het verbazen dat het weer geen Jan, Piet en Klaas types zijn, dus dat moet en kan de discussie niet zijn. Daar is iedereen het wel over eens lijkt me. De multiculturele samenleving :')
Tja, de druk vanuit familieleden is daar ook groter. Er hoeft vaak maar een neef in de criminaliteit te zitten die eventjes een 'gunst' nodig heeft.....
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_197380816
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 10:15 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Tja, de druk vanuit familieleden is daar ook groter. Er hoeft vaak maar een neef in de criminaliteit te zitten die eventjes een 'gunst' nodig heeft.....
Nou het is ook meer de manier van leven. Voor een bepaalde groep mensen is uiterlijk vertoon ontzettend belangrijk: gouden ketting, merkkleding, mooie auto. Maar dan wel in een flat van 15 m2 wonen. Aan merken ontlenen zij status. En tsja.... voor merken heb je veel geld nodig. Dus moet je of er voor werken zoals de blanke tatta's of je doet het via een minder legale weg. Criminaliteit is meestal een keuze.
U MAD?
pi_197380911
quote:
1s.gif Op woensdag 13 januari 2021 10:57 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Nou het is ook meer de manier van leven. Voor een bepaalde groep mensen is uiterlijk vertoon ontzettend belangrijk: gouden ketting, merkkleding, mooie auto. Maar dan wel in een flat van 15 m2 wonen. Aan merken ontlenen zij status. En tsja.... voor merken heb je veel geld nodig. Dus moet je of er voor werken zoals de blanke tatta's of je doet het via een minder legale weg. Criminaliteit is meestal altijd een keuze.
FTFY

Verder vind ik je relaas ietwat stigmatiserend, maar vooruit. Ik denk namelijk dat dit ook voor grote groepen blanke mensen in de samenleving geldt.
pi_197380968
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 11:02 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

FTFY

Verder vind ik je relaas ietwat stigmatiserend, maar vooruit. Ik denk namelijk dat dit ook voor grote groepen blanke mensen in de samenleving geldt.
Ow, hoezo stigmatiserend dan? Omdat ik tatta's zeg? Nouja, alsnog geldt het dan ook voor de mensen met een lichte huidskleur.
U MAD?
pi_197380998
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 11:05 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Ow, hoezo stigmatiserend dan? Omdat ik tatta's zeg? Nouja, alsnog geldt het dan ook voor de mensen met een lichte huidskleur.
Top! Je verwees naar blanke tatta's, waarmee je impliceert dat de groep die waar je je op richt niet blank zijn.

Maar goed dat je je herstelt.
  woensdag 13 januari 2021 @ 11:30:12 #16
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_197381382
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 11:02 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

FTFY

Verder vind ik je relaas ietwat stigmatiserend, maar vooruit. Ik denk namelijk dat dit ook voor grote groepen blanke mensen in de samenleving geldt.
Waar, zie de groep van Klaas Bruinsma, Cor van Hout enzo.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_197385040
quote:
The Cocaine Trail is een zesdelige reality-docu serie bij PowNed. In het programma volgen we 6 recreatieve coke-gebruikers. Creatief ondernemer Donny, chef-kok Justin, model Laura, de in psychologie afgestudeerde Sterre, student meubelmaker Pepijn en filmkunstenaar Rik gaan samen op onderzoek uit. Zij gaan in Colombia op zoek naar de oorsprong van hun lijntje coke.
De gemiddelde cocaïnegebruiker is niet per se wie je denkt dat hij is. De gemiddelde gebruiker is hoogopgeleid en 20 tot 35 jaar. Naast een leven als baantjesjager, vege- of flexitariër en millenial zijn deze (yoga)snuivers ook niet vies van een lijntje. Juist met deze mensen gaat PowNews naar het hol van de leeuw in de nieuwe documentaire The Cocaine Trail.

[ Bericht 28% gewijzigd door W.H.I.S.T.L.E op 13-01-2021 15:02:34 ]
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_197393290
quote:
1s.gif Op woensdag 13 januari 2021 07:34 schreef de_boswachter het volgende:
Securitas is het probleem niet, die gasten wel. En niemand zal het verbazen dat het weer geen Jan, Piet en Klaas types zijn, dus dat moet en kan de discussie niet zijn. Daar is iedereen het wel over eens lijkt me. De multiculturele samenleving :')
Douanier Gerrit dan? :P
pi_197393318
Overigens is het niks nieuws dat de haven ondernemende types aantrekt, VOC-mentaliteit!
pi_197395921
Als jij een jaarsalaris aangeboden krijgt om een container op groen te zetten...

Als ze dit willen voorkomen moeten ze alle containers uit Zuid/Midden/Noord-Amerika gaan controleren.
pi_197396161
30.000 containers per dag.

Zou het een idee zijn om de processen zo in te richten dat niemand weet wat in welke container zit? Denk bijvoorbeeld aan een computersysteem dat zowel de containers sorteert als ook de containers toe wijst aan een willekeurige vrachtwagenchauffeur, die in z'n vrachtwagen een soort tomtom heeft die pas als de container ingeladen is geactiveerd wordt door het systeem en de chauffeur de routebeschrijving geeft.

Op die manier zijn containers niet te herleiden als je een veilig systeem hebt.
pi_197396520
Toevallig deze week De Schiedamse cocaïnemaffia gelezen van Jan Meeus, dat gaat over corrupte douanier Gerrit en de penose die van zijn diensten gebruik maakte. Vond het wel interessant, gaat wat dieper in op het proces dat achter de smokkel van cocaïne zit, het gebruik van criminele informanten etc. Gerrit is er niet best vanaf gekomen met 14 jaartjes brommen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')