Hoe meet je af hoe lang je sneller moet lopen? Houd je dat op een of andere manier bij? Er staat dat je bijvoorbeeld iedere keer dat je een rode auto ziet 250 m kunt versnellen, maar ik zou geen idee hebben wat nou ongeveer 250 m is.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 14:11 schreef minilot het volgende:
@:Tele6 Helemaal geen gestructureerde intervallen op tijd maar voortaan fartlek-trainingen dus
https://www.hardloopzone.nl/fartlek-training/
Heuveltjes hier zijn overigens onontkoombaar, mijn dorp ligt ingeklemd tussen een stel rivieren dus één en al hoge bruggen en dijken
Succes met de vijftien kilometer!
Gps klokjequote:Op zaterdag 30 januari 2021 19:28 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Hoe meet je af hoe lang je sneller moet lopen? Houd je dat op een of andere manier bij? Er staat dat je bijvoorbeeld iedere keer dat je een rode auto ziet 250 m kunt versnellen, maar ik zou geen idee hebben wat nou ongeveer 250 m is.
Bij gebrek aan een gpshorloge zou je een fietspad langs een provinciale kunnen gebruiken en dan de hectometerpaaltjes als referentie kunnen gebruiken.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 19:28 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Hoe meet je af hoe lang je sneller moet lopen? Houd je dat op een of andere manier bij? Er staat dat je bijvoorbeeld iedere keer dat je een rode auto ziet 250 m kunt versnellen, maar ik zou geen idee hebben wat nou ongeveer 250 m is.
Het kan ook wel eens lekker zijn op gevoel te lopen toch? Normaal loop ik met een schema omdat ik anders te hard loop. Maar af en toe fartlek vind ik juist leuk. En dan doe ik geen vaste intervals maar bijvoorbeeld tot een verkeersbord of een bocht. Of een kilometer op 90%quote:Op zaterdag 30 januari 2021 19:28 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Gisteren in de oostenwind mijn duurloop gedaan. Vandaag beentjes omhoog.quote:Op zondag 31 januari 2021 14:38 schreef Spanky78 het volgende:
Wat is het stil hier, allemaal een ultra aan het lopen in de winterzon?
Ik had hier een gesprek over met mijn trainer, die had ook wat wetenschappelijke papers gelezen over benadering van critical power met hardloopuitslagen.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 17:19 schreef Spanky78 het volgende:
Vandaag eens een poging gedaan mijn ftp:critical power wat op te krikken. Door de regen en sneeuw eerst opgewarmd toen een flink stuk gas gegeven. Resultaat: cp 18% hoger. Al die kilometers hebben dus wel zin gehad afgelopen maanden.
Nu rustig verder trainen met een hogere cp als basis. Dat wordt wel pittig komende weken.
Was trouwens wel echt klote weer...
Dat klopt, ware het niet dat een Stryd ook windcorrectie heeft. Een gaatje bevat een sensor daarvoor.quote:Op zondag 31 januari 2021 19:42 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ik had hier een gesprek over met mijn trainer, die had ook wat wetenschappelijke papers gelezen over benadering van critical power met hardloopuitslagen.
Hij had het idee dat zo'n footpod als jij hebt bij wind tegen alsnog geen realistische schatting van het vermogen geeft, omdat hij de snelheid van je voet meet en daar een schatting van het vermogen van maakt. Dus bij wind tegen lever je meer maar gaat je voet langzamer en geeft hij een lager vermogen?
Ik dacht dat hij ook acceleratie van de voet meet en dat je daarmee wel iets kunt afleiden over hoeveel kracht je levert bij een gegeven snelheid.. Weet jij dat?
Ik kwam juist bizar veel mensen tegen, onderhand het honderdvoudige van wat ik normaal zou tegenkomen.quote:Op zondag 31 januari 2021 19:37 schreef Corniel het volgende:
Vandaag was echt heerlijk loopweer! Op gevoel 25 km gelopen, en op het laatste stuk door Cronensteyn (park in Leiden) na, nauwelijks mensen gezien.
En ik ben heel blij te lezen dat de kinderdagverblijven weer open gaan: los van dat ik denk dat het goed is voor de ontwikkeling van onze dondersteen, en voor haar sociale contacten, is het ook wel prettig weer gewoon full-time te kunnen werken, waardoor ik ook weer zonder schuldgevoel 's middags een training kan afwerken, omdat ik mijn uren gewoon kan maken. (Nu maar hopen dat het ook een goede beslissing blijkt).
Misschien dat deze 10 km in verhouding tot die 38'er van laatst wel minimaal net zo goed was.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 16:50 schreef La_Tramposa het volgende:
Nou, die 10km race was hem niet vandaag. Het rondje (driehoekje) lag me niet zo goed, er was één lange zijde met wind mee en één lange zijde met harde wind tegen, maar die liep ook een beetje omhoog. Daar raakte ik elke keer zo mijn ontspanning en ritme kwijt dat ik op het stuk met wind mee ook niet meer goed terug kon versnellen. De eerste helft ging nog wel prima, de tweede helft heb ik eigenlijk ook mentaal een beetje opgegeven.
Voelde ook wel een beetje als Schoorl, daar waait het ook altijd te hard en ben je na die heuvel op 3km ook al zo aan het afzien dat het niks meer wordt.. bij mij in ieder geval
Maar goed, met dit slechte gevoel nog om en nabij de 40 rond lopen is dan wel weer een teken van prima vorm..
Ik ook. Bizar druk. Hardlopers, mountainbikers, wielrenners, ruiters. Alsof iedereen snel even iets actiefs ging doen. Dichter bij de bewoonde wereld was het slalommen tussen de grijze koppen en kinderwagens.quote:Op zondag 31 januari 2021 20:43 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
Ik kwam juist bizar veel mensen tegen, onderhand het honderdvoudige van wat ik normaal zou tegenkomen.
Een hattrickquotepost (3x woordwaarde) Gisteren pijnvrij 9 km gelopen. Heel fijn, maar ook weer vreemd.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 16:20 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Nouja, dat ging zo zo. 5 km dit keer, beetje rekken enzo. Spanning zat (zit) er weer in, maar kon er nog net om hardlopen zonder dat het ondoenlijk was.
Nee zeker niet, daar was ik echt diep gegaan, hartslag 198 gemiddeld, nu was dat 187. Het was gewoon mijn dag niet helemaal en ik gooide uiteindelijk het bijltje mentaal erbij neer.. Hartslag zakte ook zelfs in de tweede helft en ik heb zelfs een paar tellen gejogd omdat ik er echt mee wou kappen. Ik had dus makkelijk onder de 40 kunnen lopen. Het voordeel van wind mee is echt niet zó groot als loper, dat merkten we nu ook, wind tegen ging je een stuk langzamer maar wind tegen kon je nauwelijks sneller dan normaal. Ik ben nu wel weer wat fitter dan die vorige 10km race, 2 weken geleden liep ik 8km op 3.55-56 en dat voelde echt ontspannen. Maar eergisteren kwam het er gewoon iet uit, geeft ook niet. Ik heb de laatste maanden zoveel PRs en goede races gelopen, kan niet altijd feest zijn.. we bouwen gewoon door naar hopelijk die najaarsmarathon!quote:Op zondag 31 januari 2021 21:26 schreef Zwabberhark het volgende:
[..]
Misschien dat deze 10 km in verhouding tot die 38'er van laatst wel minimaal net zo goed was.
Super! Wat een progressie! Een dag of 4-6 rust aanhouden lijkt me prima ja, en daarna wat rustige loopjes. Ze zeggen wel eens, 1 dag per mijl wedstrijdafstand herstel. Dus bij een halve marathon 13 dagen. Dat betekent niet helemaal niks doen, maar 13 dagen tot je de pittige snelheidstrainingen weer kunt oppakken. Verder gewoon een beetje naar je gevoel luisteren, fietsen kan ook lekker zijn om de stijve spieren los te maken.quote:Op maandag 1 februari 2021 11:14 schreef Welten het volgende:
kzij tips van hier, voor de tweede zondag op rij een halve marathon gelopen. Vorige week was dat in ongeveer 1:57 dus ik ging voor een tijd onder de 1:55. Uiteindelijk werd dit zelfs onder de 1:50 dus ik was erg tevreden qua tijd.
Ik merkte wel dat het de laatste kilometers zeer ging doen, waarschijnlijk door een wat hoger tempo. Ik heb vandaag ook wel iets meer last van vorige week. Met name mijn knie en heup doen zeer en ik heb wel lichte irritatie rondom mijn scheenbeen / shin splint. Qua tijd en prestatie in ieder geval erg tevreden, de lichamelijke klachten had ik wel verwacht.
Ik liep 25km. Eerste stukjes 's middags nog wat druk met mensen, naarmate het later en grijzer werd, werd het overal rustiger en keek ik alleen nog op van een koppel die met hun kat in het bos aan het wandelen was. Heb ook nog in alle rust kunnen wildplassen in een verlaten greppeltje in het bos.quote:Op zondag 31 januari 2021 14:38 schreef Spanky78 het volgende:
Wat is het stil hier, allemaal een ultra aan het lopen in de winterzon?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |