Akwasi pakt laptops van Radio 1 af en dwingt journalist opname te wissen na vraag over Dam-speechRapper Akwasi heeft afgelopen maand laptops van de crew van NPO Radio 1 afgepakt en presentator Hans van der Steeg gedwongen de opname van een gesprek met hem te verwijderen. Het ging volgens hem te veel over zijn omstreden speech op de Dam en hij liep boos weg. De zender spreekt van ‘kwalijke’ en ‘bedreigende’ intimidatie door een publiek figuur en zond het gesprek daarom vandaag alsnog uit.![5.jpg]()
Het interview, onderdeel van het programma Dit is de dag en opgenomen op 28 december, was bedoeld om met Akwasi terug te blikken op het jaar. Na enkele vragen over zijn speech op de Dam vroeg Akwasi aan Van der Steeg of dit ‘de kant’ was die hij op wilde gaan. Dat wilde Akwasi niet en hij eiste dat de opname verwijderd zou worden, omdat de journalist anders ‘een probleem’ met hem zou hebben.
‘Op dat moment trekt Akwasi alle stekkers uit de
laptop van de technicus, klapt hem dicht en neemt de
laptop onder zijn arm mee’, beschrijft Radio 1 op zijn website. ‘Daardoor stopt de opname. Daarna pakt hij ook de
laptop van Hans en verlaat de kelder.’
Volgens Van der Steeg gebeurde toen het volgende: ,,Ik liep meteen achter hem aan en zei hem dat die
laptops niet van hem zijn, maar Akwasi zei dat hij moest afkoelen en dat hij over vijf minuten terug zou zijn.” Hij kwam uiteindelijk een halfuur later terug en gaf de redactie twee opties. ,,Of je wist het gesprek van je
laptop waar ik bij ben, of ik formatteer allebei de
laptops”, zou hij hebben gezegd.
Onder druk van Akwasi verwijderde Van der Steeg uiteindelijk de opname. Hij had wel een tweede opname, die vandaag dus werd uitgezonden en nu op de website van de zender staat.
Akwasi wilde vandaag niet in de uitzending reageren op het incident, maar heeft wel zijn excuses aangeboden.
https://www.ad.nl/show/ak(...)dam-speech~a614c8a2/https://www.dumpert.nl/item/8042559_5f232d09[ Bericht 2% gewijzigd door voetbalmanager2 op 08-01-2021 20:44:50 ]