Zo heb ik het ook begrepen, ja. 2 dagen voordat de symptomen beginnen zijn mensen doorgaans al besmettelijk.quote:Op maandag 4 januari 2021 14:13 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen asymptomatisch en pre-symptomatisch. Iemand die asymptomatisch is verspreid dacht ik veel minder, maar pre-symptomatisch niet.
Als je op https://pletdecurve.nl kijkt, is er rond 14 december een enorme piek te zien. Het is niet zo raar om dat te linken aan Sinterklaasavond, denk ik.quote:Op maandag 4 januari 2021 14:01 schreef Elan het volgende:
[..]
Begin steeds meer me af te vragen hoeveel die feestdagen nu helemaal invloed gaan hebben
Dat wel maar klachten zoals niezen en hoesten zijn wel van wezenlijk belang in de transmissie, het is tenslotte een druppelinfectie.quote:Op maandag 4 januari 2021 14:13 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen asymptomatisch en pre-symptomatisch. Iemand die asymptomatisch is verspreid dacht ik veel minder, maar pre-symptomatisch niet.
14 december is een maandag, en dus binnen de week altijd een piekdag, en daarna begon de lockdown. Niet heel verwonderlijk dus. @simonblue maakt hier ook elke keer grafiekjes met wat duiding over.quote:Op maandag 4 januari 2021 14:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als je op https://pletdecurve.nl kijkt, is er rond 14 december een enorme piek te zien. Het is niet zo raar om dat te linken aan Sinterklaasavond, denk ik.
Mijn indruk is dat er internationaal veel minder aandacht wordt geschonken aan dingen als hoesten of niesen. Zeker als je urenlang met anderen binnen zit, zoals bij een kerstdiner, krijgt dat virus genoeg kans zich te verspreiden, zelfs als mensen afstand houden.quote:Op maandag 4 januari 2021 14:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat wel maar klachten zoals niezen en hoesten zijn wel van wezenlijk belang in de transmissie, het is tenslotte een druppelinfectie.
Daarom ben ik nog even voorzichtig over de daling nu. Wanneer we rond 10 januari nog steeds een daling zien dan gaat het goede kant op, dan hebben de feestdagen gelukkig geen extra stijging gebracht. Blijft wel lastig voor de regering om te bepalen welke maatregelen dan echt geholpen helpen. Scholen? Horeca? Of misschien toch de reisbewegingen binnen Europa. Lastig, lastig.quote:Op maandag 4 januari 2021 14:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als je op https://pletdecurve.nl kijkt, is er rond 14 december een enorme piek te zien. Het is niet zo raar om dat te linken aan Sinterklaasavond, denk ik.
Maar de mensen die op 14 december positief testen zijn daarvoor besmet geraakt. De incubatietijd in acht nemend, kom je dan ongeveer rond 5 december terecht, toch?quote:Op maandag 4 januari 2021 14:22 schreef VoMy het volgende:
[..]
14 december is een maandag, en dus binnen de week altijd een piekdag, en daarna begon de lockdown. Niet heel verwonderlijk dus. @:simonblue maakt hier ook elke keer grafiekjes met wat duiding over.
Het zou mij echt heeeeel erg verbazen als er een voorzichtige daling blijft.quote:Op maandag 4 januari 2021 14:25 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Daarom ben ik nog even voorzichtig over de daling nu. Wanneer we rond 10 januari nog steeds een daling zien dan gaat het goede kant op, dan hebben de feestdagen gelukkig geen extra stijging gebracht. Blijft wel lastig voor de regering om te bepalen welke maatregelen dan echt geholpen helpen. Scholen? Horeca? Of misschien toch de reisbewegingen binnen Europa. Lastig, lastig.
Dan kunnen ze positief testen maar zijn ze dan ook besmettelijk?quote:Op maandag 4 januari 2021 14:17 schreef Jane het volgende:
[..]
Zo heb ik het ook begrepen, ja. 2 dagen voordat de symptomen beginnen zijn mensen doorgaans al besmettelijk.
Dat geloof ik niet afstand houden en testen bij klachten zijn nog steeds zo'n steeds de belangrijkste regels wereldwijd. Met reden natuurlijk, omdat de de transmissie beperkt blijft als je op afstand van elkaar zit.quote:Op maandag 4 januari 2021 14:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Mijn indruk is dat er internationaal veel minder aandacht wordt geschonken aan dingen als hoesten of niesen. Zeker als je urenlang met anderen binnen zit, zoals bij een kerstdiner, krijgt dat virus genoeg kans zich te verspreiden, zelfs als mensen afstand houden.
https://thehill.com/polic(...)to-christmas-costumequote:Coronavirus outbreak at hospital may be tied to Christmas costume
A San Jose, Calif., hospital said an inflatable costume worn by a staffer on Christmas may be tied to more than 40 coronavirus infections at the facility.
Irene Chavez, a spokesperson for Kaiser Permanente San Jose Medical Center, said in a statement that 44 staff members have tested positive for the virus between Dec. 27 and last Friday, according to The New York Times. She said the “holiday themed” costume was powered by a fan that sucked air into it, and that hospital officials are investigating whether the costume “was a contributing factor.”
The hospital did not disclose whether any patients were infected or how long the staffer wore the costume in the hospital’s emergency department.
Daling in het aantal besmetting en de invloed daarvan op ziekenhuis bezetting loopt niet synchroon he.quote:Op maandag 4 januari 2021 14:26 schreef aarontje112 het volgende:
Helemaal geen daling in de ziekenhuizen eigenlijk, eerder een fikse stijging...
Inderdaad, snap ook niet dat er hier juist daarvoor niet wat meer aandacht is. We hebben het kunnen zien bij die sinterklaas in Belgie en ook in het begin, bij slachthuizen waar mensen elkaar besmetten zonder ook maar in direct contact (of dezelfde ruimte) te zijn geweest. Maar vanwege de ventilatie (of gebrek daaraan) dat virus deeltjes rondvliegen.quote:Op maandag 4 januari 2021 14:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Mijn indruk is dat er internationaal veel minder aandacht wordt geschonken aan dingen als hoesten of niesen. Zeker als je urenlang met anderen binnen zit, zoals bij een kerstdiner, krijgt dat virus genoeg kans zich te verspreiden, zelfs als mensen afstand houden.
Leuk, maar de onbetwiste duidkoning is natuurlijk vriend Martinoquote:Op maandag 4 januari 2021 14:22 schreef VoMy het volgende:
[..]
14 december is een maandag, en dus binnen de week altijd een piekdag, en daarna begon de lockdown. Niet heel verwonderlijk dus. @:simonblue maakt hier ook elke keer grafiekjes met wat duiding over.
quote:Op maandag 4 januari 2021 14:29 schreef Noek het volgende:
[..]
Dan kunnen ze positief testen maar zijn ze dan ook besmettelijk?
Ook zonder klachten kunnen ze al positief testen
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/vragen-antwoordenquote:Wanneer ben je besmettelijk met het coronavirus SARS-CoV-2? Je kunt al besmettelijk zijn vlak voordat je klachten hebt. Bijvoorbeeld als je schreeuwt en er kleine druppeltjes met virus uit neus en mond in de lucht komen. Dit kan ook door niezen en hoesten gebeuren.22 dec. 2020
Ik kwam hier door het berichtje van @VoMy.quote:Op maandag 4 januari 2021 14:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar de mensen die op 14 december positief testen zijn daarvoor besmet geraakt. De incubatietijd in acht nemend, kom je dan ongeveer rond 5 december terecht, toch?
Wat heeft 'gaaf land' daarmee te maken? Waar woon jij dan waar alles zo veel beter is?quote:Op maandag 4 januari 2021 14:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Gaaf land joh. Ouderen en kwetsbaren achteraan.
Dagelijkse nieuwe opnames lijken nu eindelijk in een dalende trend te komenquote:Op maandag 4 januari 2021 14:26 schreef aarontje112 het volgende:
[ twitter ]
Helemaal geen daling in de ziekenhuizen eigenlijk, eerder een fikse stijging...
Eerlijk gezegd vond ik het wel logisch om direct betrokken zorgpersoneel asap te vaccineren.quote:Op maandag 4 januari 2021 14:08 schreef VoMy het volgende:
[..]
Een tijdlijn:
- Sommige (vrij veel) mensen met een grote bek en een account ergens op het internet, hebben de afgelopen maand gebruikt om alleen maar ongefundeerd te schreeuwen dat het een schande was dat het vaccineren nog niet is begonnen, dat alle bewindslieden moeten opstappen, dat de GGD bestaat uit prutsers, dat Nederland een modderfiguur slaat.
- Kamervragen, woedende twitteraars en Fok'kers ten spijt, werd niet ingegaan op de roep om energie te verspillen aan het naar voren halen van een symbolische start van het vaccineren, noch aan het verleidelijke idee om willekeurige mensen uit andere groepen dan de risicogroepen, te vaccineren om maar te zeggen dat je begonnen bent.
- Inspelend op de woede die dat opriep bij iedereen die zichzelf zo belangrijk vindt dat hij/zij zijn/haar eigen gevoel boven het functioneren van het vaccinatieprogramma stelt, zagen Gommers en Kuipers hun kans schoon en hebben, nooit gehinderd door kritische vragen bij de vele tv-programma's waar ze wekelijks aanschuiven, gesuggereerd dat zij wel gewoon kunnen beginnen met het inenten van de mensen op de IC's - hoewel dat voor het voorkomen van slachtoffers niks, nul, nada doet en ook niet gaat helpen met het vervroegd openen van de maatschappij, en wel ten koste gaat van de spaarzame vaccins die in eerste instantie bedoeld waren voor mensen die daadwerkelijk grotere kans hebben om te overlijden bij het krijgen van covid.
- De toch al woedende Fok- en Twittermenigte werd nog bozer en bozer. Het is een schande, de regering moeten ze kielhalen, een aanfluiting, sabotage.
- Er wordt, na aanhoudende druk, ingegaan op de roep om een willekeurige groep eerst in te enten, want het is toch echt belangrijk dat we zo vroeg mogelijk mensen vaccins geven. Direct blijkt dat het helemaal niet zo simpel was als het een paar dagen eerder nog op tv werd voorgesteld, dat starten met vaccineren.
- Andere belangenvertegenwoordigers zien dat het mogelijk is om een deel van de spaarzame vaccins die er zijn, te krijgen als je helemaal geen onderdeel bent van de top van het oorspronkelijke prioriteitenlijstje, als je maar genoeg reuring in de media weet te veroorzaken. De huisartsen slagen hierin en hun succes gaat ten koste van de verpleeghuisbewoners, die waarschijnlijk langer moeten wachten op een vaccin want zoveel Moderna-vaccins zijn er niet.
- Elke willekeurige bond gooit er een persbericht uit dat ze voorrang moeten krijgen.
- De mensen die een week geleden nog boos waren op VWS (Niet geschikt! Wanbeleid! Schandalig!) dat er niet werd geluisterd naar lobbyclubs die claimden dat ze wel eventjes snel hun eigen groepje konden inenten, zijn nu boos op VWS (Niet geschikt! Wanbeleid! Schandalig!) dat er geluisterd werd naar lobbyclubjes die claimden dat ze wel eventjes snel hun eigen groepje konden inenten.
Ze willen allemaal hun graantje meepikken. Zelfde als in het begin waarin supermarkt medewerkers ook 1000 euro extra wilden omdat ze net als mensen in de zorg veel risico lopen.quote:Op maandag 4 januari 2021 14:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Gaaf land joh. Ouderen en kwetsbaren achteraan.
Maar het is wel onwaarschijnlijk dat mensen voor het eerst ziek zijn op de dag dat ze ook hun positieve testresultaat ontvangen, toch? Lijkt mij dat de kans groter is dat ze het een paar dagen daarvoor hebben opgelopen, je vraagt immers niet bij de eerste kuch gelijk een test aan.quote:Op maandag 4 januari 2021 14:35 schreef simonblue het volgende:
[..]
Bij een eerste ziektedag op 14 december en een incubatietijd van ongeveer 5 dagen zou dit dus komen door besmettingen rond 9 december, ipv 5 december.
In Q1 verwachtten ze maar 400k doses, dus dat valt vrij tegen. Maar hopen dat we die dosis zo snel mogelijk krijgen.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |