abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197167040
Ik bestel nog wel eens kleding bij webshops die in de UK gevestigd zijn. Net ook weer even gekeken of er nog iets leuks te scoren is in de sale.

Nou, dat is er wel, maar ik ga het niet krijgen... Betreffende webshop geeft aan dat ze momenteel niet leveren buiten de UK en met hun koeriersdiensten in overleg zijn over de gevolgen van de Brexit.

Ze zullen binnenkort ongetwijfeld wel weer gaan leveren, maar ik ben benieuwd naar de gevolgen. Moeten we importheffingen e.d. gaan betalen? Gaat de levertijd langer worden?
  Redactie Frontpage zaterdag 2 januari 2021 @ 00:16:41 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_197167192
Als het een waarde hoger dan ¤22 heeft, dan moet je BTW en invoerrechten betalen.
Plus natuurlijk de exorbitante 'handling'-kosten van PostNL
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_197167255
Inmiddels ook een officieel linkje gevonden.

BTW vanaf ¤22, invoerrechten vanaf ¤150.

Da's lekker dus, 21% er bovenop.
pi_197168077
Ben benieuwd wat amazon.co.uk gaat doen. Vooralsnog bieden ze soms goedkoper aan dan .nl en .de met gratis verzending ook nog eens.

edit; helaas, net gecheckt en ze zetten 'import duties en fees' er al bij... maar ondanks dat nog altijd iets goedkoper dan in NL
  Moderator zaterdag 2 januari 2021 @ 09:55:47 #5
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_197169044
Auw. Das jammer voor Asos
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zaterdag 2 januari 2021 @ 16:20:57 #6
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_197173909
Amazon.co.uk heeft in het verleden nog wel eens verzonden via amazon.de
Misschien dat ze die weg kunnen blijven gebruiken aangezien het toch 1 bedrijf is die haar eigen goederen zal moeten kunnen blijven verplaatsen.
Alleen goederen die niet van Amazon zelf zijn zullen moeilijker worden denk ik dan.
pi_197174813
De vrijstelling voor BTW voor invoer onder de EUR 22 gaat trouwens verdwijnen per 1 juli a.s. :'(
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_197175202
quote:
86s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 17:33 schreef Essebes het volgende:
De vrijstelling voor BTW voor invoer onder de EUR 22 gaat trouwens verdwijnen per 1 juli a.s. :'(
Goed dat je het zegt. Nog even voor 1 juli wat tooltjes inslaan van alim
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zaterdag 2 januari 2021 @ 20:59:00 #9
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_197178742
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 00:27 schreef Sodemieters het volgende:

De meeste vervoerders rekenen ook nog administratiekosten van minimaal 10¤.
pi_197186135
Ze moeten wel heel goedkoop worden in Engeland wil het nog interessant zijn om er te bestellen (en dan is het nog maar afwachten of de prijs van de pond weer gaat stijgen....)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  Manager PR/Moderator zondag 3 januari 2021 @ 11:30:32 #11
269689 crew  Viv
pi_197186244
quote:
86s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 17:33 schreef Essebes het volgende:
Wat wordt het dan? Altijd BTW betalen ongeacht het bedrag? ;(
pi_197187394
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 11:30 schreef Viv het volgende:

[..]

Ja, de vrijstelling voor kleine bedragen verdwijnt. Dus vanaf 1 juli betaal je altijd btw over invoer van buiten de EU, ongeacht het bedrag.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  Manager PR/Moderator zondag 3 januari 2021 @ 12:59:28 #13
269689 crew  Viv
pi_197187541
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 12:50 schreef Essebes het volgende:

[..]

Ja, de vrijstelling voor kleine bedragen verdwijnt. Dus vanaf 1 juli betaal je altijd btw over invoer van buiten de EU, ongeacht het bedrag.
Meh. ;( Zal ook wel de doodsteek zijn voor veel AliExpress-verkopers dan.
pi_197187569
quote:

[..]

Op zich logisch dat de drempel verdwijnt, maar het blijft wel vreemd dat er helemaal geen drempel meer is. In theorie betekent helemaal geen drempel dat je ook BTW moet betalen over de 0,01 euro waarde van het vel papier of het metaal van een nietje in een normale brief. Dat lijkt me niet helemaal uitvoerbaar.
pi_197187664
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 09:55 schreef Rene het volgende:
Auw. Das jammer voor Asos
Nee hoor, ASOS heeft speciaal hiervoor een magazijn in de EU van waar uit bestellingen binnen de EU zullen worden verzonden.
pi_197187834
quote:

[..]

Dus dan ook de handlingskosten van 13 euro bovenop je 0,63 euro btw?
dag
pi_197187930
quote:

[..]

Zou Aliexpress dat niet kunnen "omzeilen" door een vestiging in Europa te openen en van daaruit te versturen? Dan betalen zij natuurlijk nog voor de import maar heb je als klant niet meer het gedoe en administratiekosten.
pi_197188437
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 13:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Zou Aliexpress dat niet kunnen "omzeilen" door een vestiging in Europa te openen en van daaruit te versturen? Dan betalen zij natuurlijk nog voor de import maar heb je als klant niet meer het gedoe en administratiekosten.
Ik denk dat het grotere probleem voor Ali wordt dat Ali daarmee importeur wordt en ervoor moet zorgen dat het allemaal CE-gemarkeerd is. Dus goedkoper prulletjes verkopen die niet aantoonbaar aan Westerse veiligheidsnormen voldoen, gaat niet meer vanuit een Europees distributiecentrum.
pi_197189335
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 14:00 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik denk dat het grotere probleem voor Ali wordt dat Ali daarmee importeur wordt en ervoor moet zorgen dat het allemaal CE-gemarkeerd is. Dus goedkoper prulletjes verkopen die niet aantoonbaar aan Westerse veiligheidsnormen voldoen, gaat niet meer vanuit een Europees distributiecentrum.
Ik weet niet of dat keurmerk in de praktijk heel veel voorstelt als ik zie wat er bij de Action ligt.
Maar op zich niet echt een onoverkomelijk probleem lijkt me.

Heb nu overigens nog genoeg pakketjes van >¤22 die prima zonder problemen m'n brievenbus halen. Vraag me af of het nu echt zo'n groot probleem wordt. Heb in 15 jaar 2x een pakketje gehad waar een vraag over kwam en in beide gevallen was het onder de ¤22 en hoefde ik (nadat ik dat aantoonde) niet bij te betalen.
Wel kost het weer een week extra...
pi_197190750
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 13:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Volgens mij is Ali al bezig met EU-distributiecentra.Weet echter niet of die al operationeel zijn.
(Roos Vonk)
  zondag 3 januari 2021 @ 17:56:58 #21
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_197192324
Hoe werkt dat dan van particulier naar particulier? Ik haal nog wel eens schoenen die hier in NL niet/nauwelijks te krijgen zijn uit de UK.

Maar dat is allemaal particuliere verkoop, 2e hands.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_197192574
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 00:27 schreef Sodemieters het volgende:

Nou ja, niet echt eigenlijk. Als een webwinkel verkoopt aan landen binnen de EU, dan wordt het btw-tarief van het land van de verkoper gehanteerd, tot een bepaalde grens, daarna het btw-tarief van het land van de koper. Als je webwinkel verkoopt aan landen buiten de EU dan reken je 0%. De koper rekent dan btw af bij de douane in zijn land (zoals je in de link aangeeft). De prijs van het product zou dus minder moeten worden in de webwinkel als ze zien dat je uit een ander land komt (de btw vervalt). Weinig webwinkels hebben dit goed ingesteld.

Laten we als voorbeeld een NL webwinkel nemen die kleding verkoopt dan heb je de volgende mogelijkheden:

Verkoop aan ondernemer
Binnen Nederland = 21%
Binnen EU = 0% ICP (btw nummer koper verplicht)
Buiten EU = 0% (bewijs van export verplicht)

Verkoop aan particulier
Binnen Nederland = 21%
Binnen EU = 21% (tot bepaalde drempel, daarna btw tarief van land van koper)
Buiten EU = 0% (bewijs van export verplicht)

Wat betreft de TS en de kledingwinkel in de UK, zou dus vroeger het UK tarief gewoon berekend worden over de producten (20%) en zou nu 0% gerekend moeten worden en moet jij bij invoer Nederlandse btw betalen.
Facts don't care about your feelings
  zondag 3 januari 2021 @ 19:44:19 #23
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197194271
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 11:30 schreef Viv het volgende:
In theorie wel, in de praktijk zal het wel meevallen. Je pakketje moet er namelijk wel uitgevist worden door de douane.
So we just called him Fred
  Manager PR/Moderator zondag 3 januari 2021 @ 20:15:35 #24
269689 crew  Viv
pi_197194908
quote:
7s.gif Op zondag 3 januari 2021 19:44 schreef Fred het volgende:

[..]

In theorie wel, in de praktijk zal het wel meevallen. Je pakketje moet er namelijk wel uitgevist worden door de douane.
Ik ben bijna altijd de pineut met die dingen, dus ik probeerde altijd onder die grens van 22 euro te blijven. :Y)
pi_197196781
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 18:10 schreef YoshiBignose het volgende:
Wat betreft de TS en de kledingwinkel in de UK, zou dus vroeger het UK tarief gewoon berekend worden over de producten (20%) en zou nu 0% gerekend moeten worden en moet jij bij invoer Nederlandse btw betalen.
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik snap dat het zo werkt, had inderdaad zelf al gevonden dat het zo werkt voor Nederlandse webshops die exporteren. Ik zie bij de Engelse webshops echter (nog?) geen aangepaste prijzen. Hopelijk komt dat nog. Anders schieten ze zichzelf natuurlijk ook in de voet.
  maandag 4 januari 2021 @ 12:46:56 #26
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197205625
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 21:20 schreef Sodemieters het volgende:
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik snap dat het zo werkt, had inderdaad zelf al gevonden dat het zo werkt voor Nederlandse webshops die exporteren. Ik zie bij de Engelse webshops echter (nog?) geen aangepaste prijzen. Hopelijk komt dat nog. Anders schieten ze zichzelf natuurlijk ook in de voet.
Nu ze niet meer in de EU vallen hoeven ze daar geen rekening meer mee te houden. Ze vallen immers niet meer onder de regelgeving van de EU. Ze hoeven zelfs geen BTW meer af te dragen bij een verzending van de UK naar de EU, aangezien jij degene bent die in Nederland BTW gaat betalen.

De Britten schieten zichzelf misschien in de voet, maar dit zijn wel de gevolgen van de Brexit: handelen met de UK is omslachtiger.
So we just called him Fred
pi_197206644
quote:
7s.gif Op maandag 4 januari 2021 12:46 schreef Fred het volgende:
Nu ze niet meer in de EU vallen hoeven ze daar geen rekening meer mee te houden. Ze vallen immers niet meer onder de regelgeving van de EU. Ze hoeven zelfs geen BTW meer af te dragen bij een verzending van de UK naar de EU, aangezien jij degene bent die in Nederland BTW gaat betalen.
Voorheen hoefden ze ook geen BTW af te dragen, maar betaalden ze het Engelse equivalent daarvan. Het gaat er om dat er met onveranderde prijzen kennelijk uitgegaan wordt van dubbele belastingafdracht. Enerzijds door de verzender in de UK, anderzijds door de ontvanger buiten de UK.
  maandag 4 januari 2021 @ 20:31:06 #28
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_197213662
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 15:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik weet niet of dat keurmerk in de praktijk heel veel voorstelt als ik zie wat er bij de Action ligt.
Maar op zich niet echt een onoverkomelijk probleem lijkt me.
Je weet dat er twee keurmerken CE zijn ;)
De ene staat voor 'China Export' en de andere voor 'Conformité Européenne'
pi_197239550
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 00:16 schreef Innisdemon het volgende:
Als het een waarde hoger dan ¤22 heeft, dan moet je BTW en invoerrechten betalen.
Plus natuurlijk de exorbitante 'handling'-kosten van PostNL
die 22 euro grens vervalt per 1 juli 2021, dan moet je over alles BTW en invoerrechten gaan betalen (danwel zelf, danwel via het platform van aankoop. E.e.a. leuk bedacht en totaal niet uitgewerkt zoals al dit soort zaken).

Zie: https://www.evofenedex.nl(...)20online%20platforms of https://douane-inzicht.nl/article/320666586 voor een iets grotere bron.
  Redactie Frontpage woensdag 6 januari 2021 @ 09:38:16 #30
38148 crew  Innisdemon
pi_197240129
quote:
6s.gif Op woensdag 6 januari 2021 08:52 schreef kirsten. het volgende:

[..]

die 22 euro grens vervalt per 1 juli 2021, dan moet je over alles BTW en invoerrechten gaan betalen (danwel zelf, danwel via het platform van aankoop. E.e.a. leuk bedacht en totaal niet uitgewerkt zoals al dit soort zaken).

Zie: https://www.evofenedex.nl(...)20online%20platforms of https://douane-inzicht.nl/article/320666586 voor een iets grotere bron.
Rest van de reacties niet gelezen begrijp ik?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  woensdag 6 januari 2021 @ 11:42:52 #31
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_197241814
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 14:00 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Zijn dit niet dingen die dropshippers over het hoofd zien.
Ken iemand iemand die verkoopt via Bol iphone hoesjes en laat ze drop shippen vanuit Ali.

Maar kan me dus niet voorstellen dat dat allemaal CE proof is.

Gaan die niet heel erg voor de bijl als er iets mis is?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_197242056
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 11:42 schreef nils7 het volgende:

[..]

Zijn dit niet dingen die dropshippers over het hoofd zien.
Ken iemand iemand die verkoopt via Bol iphone hoesjes en laat ze drop shippen vanuit Ali.

Maar kan me dus niet voorstellen dat dat allemaal CE proof is.

Gaan die niet heel erg voor de bijl als er iets mis is?
Bij telefoonhoesjes zal het nog wel meevallen (die hoeven voor zover ik weet geen CE-markering te hebben). Maar als iemands huis afbrand door een verkochte telefoonoplader of iemand zich verwond aan een afbrekend handvat van een schroevendraaier, heb je vermoedelijk een groot probleem.
pi_197242917
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 09:38 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Rest van de reacties niet gelezen begrijp ik?
Nee 🥴
pi_197284370
Inmiddels wat kleding besteld bij een Engelse webshop. Het is net afgeleverd en ging heel raar. Of eigenlijk: het ging precies als voorheen.

Ik heb dus bij de Engelse webshop de kleding betaald inclusief de (Engelse) belasting. Vervolgens is het gratis bezorgd. Dus zonder BTW en ook zonder extra kosten van DHL.

Op de meegeleverde factuur staan overigens wel de netto bedragen, dus zonder de Engelse belasting. Wellicht dat ik de webshop nog kan vragen om het verschil te crediteren.
  zondag 10 januari 2021 @ 09:52:21 #35
277627 Seven.
We are Borg.
pi_197318989
quote:
5s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 23:50 schreef Sodemieters het volgende:
Ik bestel nog wel eens kleding bij webshops die in de UK gevestigd zijn. Net ook weer even gekeken of er nog iets leuks te scoren is in de sale.

Nou, dat is er wel, maar ik ga het niet krijgen... Betreffende webshop geeft aan dat ze momenteel niet leveren buiten de UK en met hun koeriersdiensten in overleg zijn over de gevolgen van de Brexit.

Ze zullen binnenkort ongetwijfeld wel weer gaan leveren, maar ik ben benieuwd naar de gevolgen. Moeten we importheffingen e.d. gaan betalen? Gaat de levertijd langer worden?
Er is nu een deal waardoor de importheffingen lager zijn. Maar elk pakketje zal dus in de UK een exportdocument moeten krijgen en in NL een importdocument. Zo'n document kost 20-30 euro (dus 40-60 euro aan douanekosten per zending).

Mijn verwachting is dat kleinere webshops niet meer naar de EU zullen sturen, of hun tarieven omhoog gooien. Wat vaak gebeurt, is dat webshops gebruik maken van DPD, UPS, DHL, Fedex. Die partijen doen dan de douane formaliteiten en zij zullen hogere kosten hebben aan zendingen van en naar de UK, en dus zullen hun tarieven omhoog gaan. De vraag is of de webshops deze kosten zullen absorberen.
Resistance is futile.
pi_197321169
quote:
7s.gif Op zondag 10 januari 2021 09:52 schreef Seven. het volgende:

[..]

Er is nu een deal waardoor de importheffingen lager zijn. Maar elk pakketje zal dus in de UK een exportdocument moeten krijgen en in NL een importdocument. Zo'n document kost 20-30 euro (dus 40-60 euro aan douanekosten per zending).

Mijn verwachting is dat kleinere webshops niet meer naar de EU zullen sturen, of hun tarieven omhoog gooien. Wat vaak gebeurt, is dat webshops gebruik maken van DPD, UPS, DHL, Fedex. Die partijen doen dan de douane formaliteiten en zij zullen hogere kosten hebben aan zendingen van en naar de UK, en dus zullen hun tarieven omhoog gaan. De vraag is of de webshops deze kosten zullen absorberen.
Vooralsnog lijkt het dus nog als vanouds te gaan (met mijn steekproef van n=1). Geen extra kosten - de webshop levert gratis vanaf ¤80, dus met dergelijke douanekosten zou dat onrendabel zijn. Ik heb dus alleen wat kleding betaald. Wel inclusief de Engelse belastingen, dus wellicht gebruiken ze dat nu ter dekking van de douanekosten in plaats van dat ze het afdragen als VAT (of hoe de bTW in Engeland ook heet).
  zondag 10 januari 2021 @ 13:31:46 #37
277627 Seven.
We are Borg.
pi_197323268
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:03 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Vooralsnog lijkt het dus nog als vanouds te gaan (met mijn steekproef van n=1). Geen extra kosten - de webshop levert gratis vanaf ¤80, dus met dergelijke douanekosten zou dat onrendabel zijn. Ik heb dus alleen wat kleding betaald. Wel inclusief de Engelse belastingen, dus wellicht gebruiken ze dat nu ter dekking van de douanekosten in plaats van dat ze het afdragen als VAT (of hoe de bTW in Engeland ook heet).
VAT = value added tax

En dat klopt, douanekosten maken het vaak onrendabel. Maar weinig webshops houden daar rekening mee. Het scheelt wel dat de grote vervoerders veel goedkoper uit zijn met de douanekosten omdat zij het zelf niet uitbesteden, dus relatief minder zullen doorbelasten.

De vraag voor het opmaken van douanedocumenten zal van 0 naar 550 miljoen per jaar stijgen, is de verwachting.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')