abonnement Unibet Coolblue
pi_197162643


Welkom in het Algemene Dev Topic! *O*
Gezien er veel losse topics liepen over programmeren hebben we besloten verder te gaan met één generiek topic. Je kunt hier gezellig ouwehoeren over projecten waar je mee bezig bent, het gereedschap dat je hiervoor gebruikt, vragen stellen, en ga zo maar door!

De vaste users in dit topic beschikken over een enorme dosis kennis en kunnen je, wanneer je ergens niet uit komt, met van alles helpen. Probeer alleen wel eerst zelf een oplossing te vinden voor je probleem, want zo leer je natuurlijk het meest!

Daarnaast er zijn meer dan genoeg meetups.com te vinden waar je kan leren programmeren. Zoveel doelen / mensen , vertel je project! Deel je smaad en problemen. Doel is om constructief te wezen en naar oplossingen te zoeken.

DevFreak Tutorials (te vinden bij de sticky topics van DIG):
DIG / [tutorial] Hoe configureer je een nieuwe Linux-server?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Topic-manifest:

• Gij zult open staan voor meer dan het OO paradigma.


*O* Wees welkom! *O*

[ Bericht 4% gewijzigd door FlippingCoin op 01-01-2021 21:05:41 ]
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197162923
Zelf ben ik vooral nog bezig geweest met bepalen hoe ik nou wil dat mijn app eruit gaat zien, maar door alle feestdagen en zo niet bijzonder veel tijd voor gehad; nog steeds niet hoe ik het wil maar weer een stap in de goede richting:

I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197192977
quote:
16s.gif Op woensdag 23 december 2020 12:34 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Cool ben benieuwd klinkt wel als een gaaf project. :7
Ik heb op zich deduplicatie werkend, wel blocksize nog niet op basis van werkelijke diff's, but hey. Je moet ergens beginnen.

Files "verwijderen" nu dus nog niet. Hij doet gewoon incrementeel backuppen en na een restore krijg je een nieuwe tree. Het leuke is wel, als je vervolgens er weer in gaat werken en onverhoopt kom je op het punt waar je wel weer matchende tree vlakken hebt kan dit helemaal in elkaar over gaan lopen.

Nu zal ik dus nog de werkelijke diffs van blocks moeten gaan bouwen. Dan kan een block van 512 bytes bij een kleinere wijziging nog maar iets van 75 bytes opslag. Staat op de to do :)

Om de snelheid een beetje redelijk te houden heb ik de encryptie uit staan. Maar de blocks worden via public key encryptie versleuteld, waarbij de sleutels in een password protected sqlite database staan. Yeah kon beter. Maar good 'nough
pi_197192985
quote:
16s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 21:07 schreef FlippingCoin het volgende:
Zelf ben ik vooral nog bezig geweest met bepalen hoe ik nou wil dat mijn app eruit gaat zien, maar door alle feestdagen en zo niet bijzonder veel tijd voor gehad; nog steeds niet hoe ik het wil maar weer een stap in de goede richting:

[ afbeelding ]
Wat ging jij maken? #hebhetgemist #sorry
pi_197193845
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 18:36 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik heb op zich deduplicatie werkend, wel blocksize nog niet op basis van werkelijke diff's, but hey. Je moet ergens beginnen.

Files "verwijderen" nu dus nog niet. Hij doet gewoon incrementeel backuppen en na een restore krijg je een nieuwe tree. Het leuke is wel, als je vervolgens er weer in gaat werken en onverhoopt kom je op het punt waar je wel weer matchende tree vlakken hebt kan dit helemaal in elkaar over gaan lopen.

Nu zal ik dus nog de werkelijke diffs van blocks moeten gaan bouwen. Dan kan een block van 512 bytes bij een kleinere wijziging nog maar iets van 75 bytes opslag. Staat op de to do :)

Om de snelheid een beetje redelijk te houden heb ik de encryptie uit staan. Maar de blocks worden via public key encryptie versleuteld, waarbij de sleutels in een password protected sqlite database staan. Yeah kon beter. Maar good 'nough
Klinkt al als een goede eerste opzet. :7
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197193867
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 18:37 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Wat ging jij maken? #hebhetgemist #sorry
Een boodschappenlijst app. :+

Maar voor nu vooral een beetje ana het uitvogelen hoe het er uit moet zien, en begin nu wel wat beter in Figma te worden, aardige software dat.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197195054
quote:
16s.gif Op zondag 3 januari 2021 19:24 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Klinkt al als een goede eerste opzet. :7
Recovery en backups werken :D
pi_197218751
Wordt php nog vaak gebruikt?
pi_197224804
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 02:14 schreef osodevo het volgende:
Wordt php nog vaak gebruikt?
https://www.statista.com/(...)most-used-languages/
pi_197229465
Gelukkig nieuwjaar iedereen!
Redacted
pi_197229522
quote:
Wel rare plek voor HTML en CSS imho
pi_197232166
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 20:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Recovery en backups werken :D
Begrijp ik het trouwens goed dat de tree weer samenkomt trouwens?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197232185
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 17:42 schreef cablegunmaster het volgende:
Gelukkig nieuwjaar iedereen!
Jij, en de rest ook, ook beste wensen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197232444
Oke een kleine vraag. Stel je wil een functie maken:

De input is:
een regel van een boodschappenlijst zoals deze voorbeelden:

• 300 gram aardappels
• 1 appel
• coca cola
• bietjes 4 keer
• 15 zwarte olijven

Je hebt dus een grootheid, hoeveelheid en een product van 1...n woorden.
Aangenomen is dat een grootheid altijd een hoeveelheid heeft, een hoeveelheid ook zonder grootheid kan voorkomen, een grootheid is maximaal een woord zonder spaties, een hoeveelheid is een getal en je hebt altijd een product bestaande uit 1...n woorden.

De gewenste output is een object met de hoeveelheid als een attribuut, de grootheid als attribuut en de termen die het product vormen als attribuut.

Je krijgt de collectie grootheden aangeboden in de gewenste vorm.

Hoe zouden jullie dit aanvliegen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 9% gewijzigd door FlippingCoin op 05-01-2021 20:23:17 ]
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197233726
quote:
16s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 19:56 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Begrijp ik het trouwens goed dat de tree weer samenkomt trouwens?
De tree kan weer samen komen, maar de tree kan ook afhankelijk van hoeveel mensen aan een file werken steeds verder uit elkaar groeien (en ineens weer bij elkaar komen)
pi_197233959
quote:
16s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 20:05 schreef FlippingCoin het volgende:
Oke een kleine vraag. Stel je wil een functie maken:

De input is:
een regel van een boodschappenlijst zoals deze voorbeelden:

• 300 gram aardappels
• 1 appel
• coca cola
• bietjes 4 keer
• 15 zwarte olijven

Je hebt dus een grootheid, hoeveelheid en een product van 1...n woorden.
Aangenomen is dat een grootheid altijd een hoeveelheid heeft, een hoeveelheid ook zonder grootheid kan voorkomen, een grootheid is maximaal een woord zonder spaties, een hoeveelheid is een getal en je hebt altijd een product bestaande uit 1...n woorden.

De gewenste output is een object met de hoeveelheid als een attribuut, de grootheid als attribuut en de termen die het product vormen als attribuut.

Je krijgt de collectie grootheden aangeboden in de gewenste vorm.

Hoe zouden jullie dit aanvliegen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is het niet eenvoudiger om de invoer te limiteren? Dit omdat je anders usecases krijgt waarin mensen "een stuk of 4 appels" gaan invoeren
pi_197234046
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Is het niet eenvoudiger om de invoer te limiteren? Dit omdat je anders usecases krijgt waarin mensen "een stuk of 4 appels" gaan invoeren
Ik denk dat dat voor nu onmogelijk is.

Bij "een stuk of 4 appels" werkt het gewoon niet. :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197234205
quote:
16s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:04 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ik denk dat dat voor nu onmogelijk is.

Bij "een stuk of 4 appels" werkt het gewoon niet. :+
Dan denk ik dat je een prima optie hebt verzonnen om dit te parsen :)
pi_197234242
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:10 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Dan denk ik dat je een prima optie hebt verzonnen om dit te parsen :)
Ja precies, in de toekomst wil ik het wel zo veel mogelijk afvangen door goede suggesties te geven, user typt minder en ik heb sanitized input.

Maarja dan moet ik wel suggesties kunnen geven. :+

En er zal altijd wel wat buiten de bestaande suggesties bestaan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197234686
quote:
16s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:12 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja precies, in de toekomst wil ik het wel zo veel mogelijk afvangen door goede suggesties te geven, user typt minder en ik heb sanitized input.

Maarja dan moet ik wel suggesties kunnen geven. :+

En er zal altijd wel wat buiten de bestaande suggesties bestaan.
Dat is absoluut waar, en ook daar kan je dan op in spelen. het is helaas niet zo dat je onbeperkt mensen hun gedrag kan voorspellen :)
pi_197245660
quote:
Maar in werkelijkheid bijna allemaal vervangen door hippe js frameworks. :')
pi_197246724
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 15:25 schreef osodevo het volgende:

[..]

Maar in werkelijkheid bijna allemaal vervangen door hippe js frameworks. :')
Niet.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197246749
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 15:25 schreef osodevo het volgende:

[..]

Maar in werkelijkheid bijna allemaal vervangen door hippe js frameworks. :')
Nope
pi_197249311
leg uit
pi_197249625
Nou ja bij PHP gebruik je toch ook frameworks tegenwoordig. Je gaat geen websites meer bouwen zonder ze. De basis is alsnog PHP. Het is niet vervangen door frameworks, je moet alsnog gewoon veel kennis hebben van PHP, alleen de standaardzaken worden op een gestructureerdere manier afgevangen. Zo ook met javascript toch lijkt mij en die frameworks.
pi_197249632
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 18:47 schreef osodevo het volgende:
leg uit
Nou het is gewoon niet zo, php is nog steeds een veel gebruikte taal en ik zie het ook heel veel terug komen in vacatures. Ben er absoluut geen fan van verder.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197253147
quote:
16s.gif Op woensdag 6 januari 2021 18:58 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Nou het is gewoon niet zo, php is nog steeds een veel gebruikte taal en ik zie het ook heel veel terug komen in vacatures. Ben er absoluut geen fan van verder.
Ieder persoon heeft verbeterpunten

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197263042
Grappig, ik had het idee om ook een soort boodschappen app of website op te gaan zetten, maar zie hier dat er meer mensen zijn met dit idee.

Mijn idee was om een soort database te maken met allerlei recepten, waarin je wekelijks een menu samenstelt en dat daar dan de boodschappenlijst uitrolt, samen met de algemene boodschappen als toiletpapier en schoonmaakmiddelen.
pi_197264454
quote:
7s.gif Op donderdag 7 januari 2021 11:07 schreef Kawakami het volgende:
Grappig, ik had het idee om ook een soort boodschappen app of website op te gaan zetten, maar zie hier dat er meer mensen zijn met dit idee.

Mijn idee was om een soort database te maken met allerlei recepten, waarin je wekelijks een menu samenstelt en dat daar dan de boodschappenlijst uitrolt, samen met de algemene boodschappen als toiletpapier en schoonmaakmiddelen.
Ah ja dat is ook wel een cool idee. Moeten de gebruikers dan zelf de recepten toevoegen met de producten die erbij horen?


Volgens mij was Ben Awad ook bezig met een recepten app miaschien heb je daar wat aan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197264606
quote:
16s.gif Op donderdag 7 januari 2021 12:32 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ah ja dat is ook wel een cool idee. Moeten de gebruikers dan zelf de recepten toevoegen met de producten die erbij horen?

Volgens mij was Ben Awad ook bezig met een recepten app miaschien heb je daar wat aan.
Ik wilde hem in eerste instantie voor mezelf maken aangezien we nu altijd helemaal gek worden van het boodschappen doen. We hebben een aantal recepten die we een beetje afwisselen, maar die verder ook maar gewoon van het internet geplukt zijn. In een later stadium wil ik het dan ook wel uit gaan rollen voor een groter publiek. Eigenlijk snap ik niet dat grote recepten-sites of supermarkten een dergelijk concept hebben opgezet. Het zou niet zo ingewikkeld hoeven zijn, toch?
pi_197264694
quote:
7s.gif Op donderdag 7 januari 2021 12:40 schreef Kawakami het volgende:

[..]

Ik wilde hem in eerste instantie voor mezelf maken aangezien we nu altijd helemaal gek worden van het boodschappen doen. We hebben een aantal recepten die we een beetje afwisselen, maar die verder ook maar gewoon van het internet geplukt zijn. In een later stadium wil ik het dan ook wel uit gaan rollen voor een groter publiek. Eigenlijk snap ik niet dat grote recepten-sites of supermarkten een dergelijk concept hebben opgezet. Het zou niet zo ingewikkeld hoeven zijn, toch?
Nee voor een supermarkt zeker niet.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197264998
Hebben ze wel toch? De AH bijvoorbeeld, recepten tonen en dan kan je de ingrediënten bestellen.

https://www.ah.nl/allerha(...)n-avocado-en-ricotta
pi_197265079
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 21:09 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Ieder persoon heeft verbeterpunten

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lol. :D
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197265096
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 12:59 schreef phoenyx het volgende:
Hebben ze wel toch? De AH bijvoorbeeld, recepten tonen en dan kan je de ingrediënten bestellen.

https://www.ah.nl/allerha(...)n-avocado-en-ricotta
Oh dat wist ik niet eens. Ik bestel ook nooit boodschappen, woon er zo dichtbij. :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197368815
devfreak waar ben je man. Je andere posts zijn nu anoniem, je kan terugkomen.
pi_197447217
Even een update, gewoon om het toch een beetje levendig te houden. Vandaag iets van 7 uur bezig geweest tot nu toe, navigatiegedeelte geperfectioneerd, nu nog het navigatie-settings gedeelte (dropdowns, color-picker etc.) daarmee morgen nog wel een tijd bezig maar het mooie is dat ik als zoiets af is gemakkelijk door kan voeren op de andere settings. Gaat wel vlot opzich gezien het aantal uren wat ik erin steek.
pi_197464620
Ik heb een experimentje gedaan met wat nieuwe PWA dingen als device orientation and speech to text, volgende week mee verder gaan. Was wel een beetje een gekut omdat het alleen werkt via het https protocol met een goed certificaat, uiteindelijk met netlify aan de praat gekregen maar zijn wel leuke dingen. :7
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  One tough cookie maandag 18 januari 2021 @ 01:24:17 #38
169210 liesje1979
pi_197478982
quote:
16s.gif Op zondag 3 januari 2021 15:23 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Voor technische vragen zou je ook in het algemen development topic welkom zijn, vanwege eigen projecten heb ik geen tijd om nog iets op te pakken maar voor een aantal vragen kan ik wel meedenken. (en misschien nog wel meer mensen daar)
Ik geloof niet dat ik hier helemaal op mijn plek ben. :D
Programmeren kan ik niet, ik moet het dus echt hebben van wordpres thema's en plugins enzo.
Het gaat om een spelletje wat ik heb bedacht, onder andere voor de kinderen van mijn werk. Een beetje vergelijkbaar met geocaching.

Ik wil dus eigenlijk een homepage en onder een korte uitleggende tekst een zoekbalk waar mensen dan een unieke code kunnen invoeren die naar de subsite linked waar die code bij hoort. Verder vind ik het fijn als mensen in hun reactie foto's zouden kunnen invoegen en een locatie zou helemaal mooi zijn maar dat laatste lijkt me wat te hoog gegrepen.
Mijn vraag is dus of iemand thema;s en plugins weten die aansluiten bij mijn wensen. Maar denk dus niet dat dit het goede topic is.
  Moderator maandag 18 januari 2021 @ 15:46:51 #39
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197487537
Uit noodzaak een tif_reader moeten bakken in java, omdat ik een tif file meegepakt met de jar file alleen maar kon benaderen als een inputstream. Toch grappig om een keer in zo'n file structuur te duiken :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_197494407
quote:
10s.gif Op maandag 18 januari 2021 01:24 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat ik hier helemaal op mijn plek ben. :D
Programmeren kan ik niet, ik moet het dus echt hebben van wordpres thema's en plugins enzo.
Het gaat om een spelletje wat ik heb bedacht, onder andere voor de kinderen van mijn werk. Een beetje vergelijkbaar met geocaching.

Ik wil dus eigenlijk een homepage en onder een korte uitleggende tekst een zoekbalk waar mensen dan een unieke code kunnen invoeren die naar de subsite linked waar die code bij hoort. Verder vind ik het fijn als mensen in hun reactie foto's zouden kunnen invoegen en een locatie zou helemaal mooi zijn maar dat laatste lijkt me wat te hoog gegrepen.
Mijn vraag is dus of iemand thema;s en plugins weten die aansluiten bij mijn wensen. Maar denk dus niet dat dit het goede topic is.
Ik heb zelf geen kennis van wordpress behalve wat ik heb meegekeken met ex-collega's. Maar wat je zegt lijkt mij niet zo moeilijk om te maken.. althans zou ik denken.. met iets als Salesforce zou je ook denken dat sommige dingen goed werken maar dat is ook niet zo dus wat dat betreft ben ik wat terughoudend.

Maar als je een wordpress site hebt dan kan je wel op de basis van de input in een form bepalen welke pagina getoond wordt lijkt me. Ergens een standaard formulier met een input field waar je de waarde (de unieke code in kan vullen), dat ergens naartoe gaat waar je zegt van 'if(code == '1234')' dan naar deze pagina, if dit dan naar die pagina etc.

Je hoeft ook niet een domein al te hebben je kan het ook lokaal op je computer met bijvoorbeeld WAMP draaien en kijken wat werkt en wat niet werkt.

Zoals gezegd heb ik er niet echt kennis van, ik reageer vooral even zodat je niet dagen zit te wachten op een antwoord wat waarschijnlijk niet komt (de personen hier hebben volgens mij meer kennis over programmeertalen etc. en wellicht wat minder over kant en klare systemen als wordpress, drupal etc, ik in ieder geval wel). Ik zou je aanraden om er wel gewoon een topic over te openen aangezien het algemene wordpress topic niet bepaald levendig is. En zelf wordpress op je computer te installeren en te gebruiken en wat rond te kijken hoe je het voor elkaar zou kunnen krijgen lokaal.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2021 21:36:18 ]
  donderdag 21 januari 2021 @ 14:12:41 #41
494059 Scooteraar
Samen met Romana!
pi_197550632
* Scooteraar blijft gewoon lekker dwars Vagrant en Homestead gebruiken in plaats van Docker
  donderdag 21 januari 2021 @ 15:16:11 #42
494059 Scooteraar
Samen met Romana!
pi_197551982
Echt waar, f*ck Docker. Ik snap het niet en wil het ook niet snappen. :')
pi_197556225
Oke ja ik heb nooit gewerkt met docker dus kan het niet haten :P Van wat ik hoor is het juist handig om te gebruiken maar ja iedereen denkt weer verschillend over van alles en nog wat.

Ik ben de laatste week vooral bezig geweest met de navigatie en navigatie-instellingen.



Alles wat je daar ziet bij 'Navigation settings' werkt nu, dus op die manier kan je nu de hele navigatie inrichten zoals je zelf wil eigenlijk. Ook schaduw, iconen tonen of juist niet tonen, icoonafbeeldingen instellen, breedte en hoogte ervan etc. zijn nieuwe toegevoegde zaken. Gebruikersvriendelijk gemaakt met bootstrap color picker en dropdown voor de fonts. Verder veel validatieregels geschreven. Navigatie is ook mobielvriendelijk.

Zijn nog wel verbeterpunten, nu heb ik bijvoorbeeld geen onhover kleur instelbaar zoals je kan zien, dat is omdat dat geen inline style is dus dat moet ik ergens in een css bestand toevoegen. Ik haal alles uit de database, zijn wel omwegen voor maar ik hou de code eerst gewoon heel standaard, daarmee is al veel instelbaar dus tjah. Later zoiets toevoegen kan altijd nog, maar zijn nu nog genoeg meer basiszaken die ik nog moet maken en de navigatie is voor nu genoeg instelbaar.
pi_197575269


Wat ik uiteindelijk heb gemaakt met de Device Position Web API. Zoals ik mijn telefoon roteer, roteert de kubus mee. (de kubus is op mijn laptop) Waar ik tegen aan liep was dat deze web api, zoals veel anderen ook, niet werkt zonder SSL protocol; vervolgens heb ik met Heroku een socket servertje opgezet, een app gemaakt voor op mijn telefoon deze geeft via de socket server de rotatie gegevens door, en deze gaan naar de app met de kubus om de data te renderen.

Was wel een leuk projectje, en even kennis gemaakt met Heroku en Socket.io.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197576483
quote:
16s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 17:59 schreef FlippingCoin het volgende:
[ afbeelding ]

Wat ik uiteindelijk heb gemaakt met de Device Position Web API. Zoals ik mijn telefoon roteer, roteert de kubus mee. (de kubus is op mijn laptop) Waar ik tegen aan liep was dat deze web api, zoals veel anderen ook, niet werkt zonder SSL protocol; vervolgens heb ik met Heroku een socket servertje opgezet, een app gemaakt voor op mijn telefoon deze geeft via de socket server de rotatie gegevens door, en deze gaan naar de app met de kubus om de data te renderen.

Was wel een leuk projectje, en even kennis gemaakt met Heroku en Socket.io.
Hoelang duurt zoiets voor jou om te maken? Je zet dus een server op je telefoon via heroku (iets om van alles te deployen lees ik) dan maak je een app (dat zal wel een tijd kosten toch?) en die ontvangt bepaalde rotatiewaardes die je telefoon ergens heeft.

socket.io is trouwens iets waar ik eigenlijk al jarenlang iets mee heb willen doen maar nog niet heb gedaan. Vooral omdat het me nogal mooi leek voor chatfunctionaliteit. Is dus ook te gebruiken voor dit soort zaken om direct (andere) gegevens door te sturen wat wel logisch is maar ikzelf niet direct aan gedacht had

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2021 19:11:31 ]
pi_197576583
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 19:08 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Hoelang duurt zoiets voor jou om te maken? Je zet dus een server op je telefoon via heroku (iets om van alles te deployen lees ik) dan maak je een app (dat zal wel een tijd kosten toch?) en die ontvangt bepaalde rotatiewaardes die je telefoon ergens heeft.

socket.io is trouwens iets waar ik eigenlijk al jarenlang iets mee heb willen doen maar nog niet heb gedaan. Vooral omdat het me nogal mooi leek voor chatfunctionaliteit. Is dus ook te gebruiken voor dit soort zaken om direct (andere) gegevens door te sturen wat wel logisch is maar ikzelf niet direct aan gedacht had
Vandaag rond 11u begonnen en om 16u een korte presentatie over gegeven.


Ja voor chat dingen is het super handig, de tutorial is ook een chat maken. _O_

En ik zag ook dat ze p2p ondersteunen nu maar daar geen tijd voor gehad om naar te kijken.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zondag 24 januari 2021 @ 11:13:21 #47
494059 Scooteraar
Samen met Romana!
pi_197605224
https://nodejs.org/en/black-lives-matter/

NodeJS is gemaakt door extreemlinkse activisten? :')
pi_197605265
quote:
83s.gif Op zondag 24 januari 2021 11:13 schreef Scooteraar het volgende:
https://nodejs.org/en/black-lives-matter/

NodeJS is gemaakt door extreemlinkse activisten? :')
Genoeg (tech) bedrijven die een duidelijk standpunt hierover ingenomen hebben anders.
pi_197605774
Sommige bedrijven hebben zelfs een aantal dagen de documentatie offline gehaald voor een BLM statement. :')


Heb wel flink wat mensen uit o.a. Hong Kong flink pissed gezien daarover.

Maar goed dat zeg ik al veel langer, we zijn véél te afhankelijk van de amerikaanse nukken w.b. software.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zondag 24 januari 2021 @ 12:51:47 #50
494059 Scooteraar
Samen met Romana!
pi_197606849
Ik probeer mezelf te verdiepen in ASP.NET. Ik heb een nieuw project gemaakt op basis van .NET 5.0 en heb Entity Framework + SQLite geïnstalleerd.

Ik heb nu dotnet-ef nodig voor het maken van o.a. de migrations. Ik krijg alleen deze error:

Error NU1202 Package dotnet-ef 3.1.11 is not compatible with netcoreapp3.1 (.NETCoreApp,Version=v3.1). Package dotnet-ef 3.1.11 supports: netcoreapp3.1 (.NETCoreApp,Version=v3.1) / any API C:\Users\Scooteraar\source\repos\DatingApp\API\API.csproj

Ehh wat?
- Ik heb het target framework voor DatingApp.API verlaagd naar .NET 3.1
- Ik heb geprobeerd oudere (3.x) versies te installeren.

Wie is bekend met deze ellende? :')
  zondag 24 januari 2021 @ 12:56:18 #51
494059 Scooteraar
Samen met Romana!
pi_197606950
Microsoft.EntityFrameworkCore / SQLite downgraden naar 3.1.11 verhelpt het probleem trouwens ook niet.

Edit: ook het project rebuilden doet niks

Een warm welkom in de wereld van .NET _O-
pi_197607269
quote:
7s.gif Op zondag 24 januari 2021 12:51 schreef Scooteraar het volgende:
Ik probeer mezelf te verdiepen in ASP.NET. Ik heb een nieuw project gemaakt op basis van .NET 5.0 en heb Entity Framework + SQLite geïnstalleerd.

Ik heb nu dotnet-ef nodig voor het maken van o.a. de migrations. Ik krijg alleen deze error:

Error NU1202 Package dotnet-ef 3.1.11 is not compatible with netcoreapp3.1 (.NETCoreApp,Version=v3.1). Package dotnet-ef 3.1.11 supports: netcoreapp3.1 (.NETCoreApp,Version=v3.1) / any API C:\Users\Scooteraar\source\repos\DatingApp\API\API.csproj

Ehh wat?
- Ik heb het target framework voor DatingApp.API verlaagd naar .NET 3.1
- Ik heb geprobeerd oudere (3.x) versies te installeren.

Wie is bekend met deze ellende? :')
Al gezocht op stack overflow en github? Heb nooit met de .net omgeving gewerkt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zondag 24 januari 2021 @ 13:18:18 #53
494059 Scooteraar
Samen met Romana!
pi_197607366
quote:
16s.gif Op zondag 24 januari 2021 13:12 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Al gezocht op stack overflow en github? Heb nooit met de .net omgeving gewerkt.
Ik heb wel een beetje rond zitten kijken, maar nog geen oplossing gevonden. Het is ook niet heel belangrijk ofzo hoor, ik wilde gewoon wat experimenteren. Maar frustrerend wel.

[ Bericht 1% gewijzigd door Scooteraar op 24-01-2021 13:27:35 ]
pi_197608402
quote:
7s.gif Op zondag 24 januari 2021 12:51 schreef Scooteraar het volgende:
Error NU1202 Package dotnet-ef 3.1.11 is not compatible with netcoreapp3.1
Als ik dit zo lees lijkt het volgende een mogelijke oplossing te zijn:

dotnet tool install --global dotnet-ef --version 3.0.0

https://github.com/dotnet(...)suecomment-556092925

Ik weet niet of je met je 3.x probeersels ook 3.0.0 hebt geprobeerd

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2021 14:08:18 ]
  zondag 24 januari 2021 @ 17:02:45 #55
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_197612886
quote:
7s.gif Op zondag 24 januari 2021 12:51 schreef Scooteraar het volgende:
Ik probeer mezelf te verdiepen in ASP.NET. Ik heb een nieuw project gemaakt op basis van .NET 5.0 en heb Entity Framework + SQLite geïnstalleerd.

Ik heb nu dotnet-ef nodig voor het maken van o.a. de migrations. Ik krijg alleen deze error:

Error NU1202 Package dotnet-ef 3.1.11 is not compatible with netcoreapp3.1 (.NETCoreApp,Version=v3.1). Package dotnet-ef 3.1.11 supports: netcoreapp3.1 (.NETCoreApp,Version=v3.1) / any API C:\Users\Scooteraar\source\repos\DatingApp\API\API.csproj

Ehh wat?
- Ik heb het target framework voor DatingApp.API verlaagd naar .NET 3.1
- Ik heb geprobeerd oudere (3.x) versies te installeren.

Wie is bekend met deze ellende? :')
dot net framework en dot net core zijn twee verschillende dingen. framework is zeg maar de windows extensie, core is zeg maar de multi-platform versie ervan. asp.net is net framework, aspnetcore is core framework. je dotnet-ef is zo te zien een net core library, maar je bent begonnen met een net framework applicatie. libraries voor net core werken vaak niet voor framework en vice versa. Praktisch alle libraries hebben wel versies compatibel met beide, maar je moet dus goed opletten welke je installeert. Soms zijn de libraries hernoemd waardoor het niet altijd even makkelijk is de compatibel evenknie te vinden, maar met google lukt dat altijd wel.

https://medium.com/@prita(...)tandard-66fdeb308bf7
pi_197617837
Hier iemand veel ervaring met git workflows Ik loop tegen wat issues aan die steeds meer tijd kosten.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197618413
quote:
16s.gif Op zondag 24 januari 2021 19:49 schreef FlippingCoin het volgende:
git workflows
Zeker, wat is je vraag?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_197618490
quote:
16s.gif Op zondag 24 januari 2021 11:43 schreef FlippingCoin het volgende:
Sommige bedrijven hebben zelfs een aantal dagen de documentatie offline gehaald voor een BLM statement. :')

Heb wel flink wat mensen uit o.a. Hong Kong flink pissed gezien daarover.

Maar goed dat zeg ik al veel langer, we zijn véél te afhankelijk van de amerikaanse nukken w.b. software.
Sowieso zou ik heel erg uitkijken met externe repositories, er word soms veel te makkelijk vanuit gegaan dat het altijd maar beschikbaar en veilig is, letterlijk 1 regeltje in je nuget includes kunnen desastreuze gevolgen hebben.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_197618559
quote:
16s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 19:13 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Vandaag rond 11u begonnen en om 16u een korte presentatie over gegeven.

Ja voor chat dingen is het super handig, de tutorial is ook een chat maken. _O_

En ik zag ook dat ze p2p ondersteunen nu maar daar geen tijd voor gehad om naar te kijken.
Als je dit soort dingen leuk vind, kijk dan eens naar www.phaser.io zit ook heel veel in qua framework, echt heel tof hoe je bijvoorbeeld met 40 regels een compleet 3d spel kunt maken :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_197620419
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 20:18 schreef raptorix het volgende:

[..]

Zeker, wat is je vraag?
Wij gebruiken nu de volgende branch flow:

master -> feature -> test -> acceptance -> release

waarbij een feature van en naar master gaat, en vervolgens de features die goed bevonden zijn naar test dan wel acceptance of release cherry picked worden. Alleen dit geeft super veel merge conflicts omdat we een app van scratch maken en dus niet uit elkaars vaarwater kunnen blijven. Per sprint van 2 weken meerdere uren die aan merge conflicts + controleren of er niks mis is gegaan besteed worden.

Nu ben ik wat aan het kijken naar alternatieven maar ik vroeg mij af of hier iemand nog suggesties heeft.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197620449
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 20:21 schreef raptorix het volgende:

[..]

Sowieso zou ik heel erg uitkijken met externe repositories, er word soms veel te makkelijk vanuit gegaan dat het altijd maar beschikbaar en veilig is, letterlijk 1 regeltje in je nuget includes kunnen desastreuze gevolgen hebben.
Ja ik vond het ook echt bizar eigenlijk, een statement maken is een, maar er zijn wel gewoon bedrijven afhankelijk van die software... Maar goed, ken je afhankelijkheden inderdaad. :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197626281
quote:
16s.gif Op zondag 24 januari 2021 21:27 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Wij gebruiken nu de volgende branch flow:

master -> feature -> test -> acceptance -> release

waarbij een feature van en naar master gaat, en vervolgens de features die goed bevonden zijn naar test dan wel acceptance of release cherry picked worden. Alleen dit geeft super veel merge conflicts omdat we een app van scratch maken en dus niet uit elkaars vaarwater kunnen blijven. Per sprint van 2 weken meerdere uren die aan merge conflicts + controleren of er niks mis is gegaan besteed worden.

Nu ben ik wat aan het kijken naar alternatieven maar ik vroeg mij af of hier iemand nog suggesties heeft.
Het meest handige is al je gebruik maakt van GitFlow, is over het algemeen erg handig voor sprints van 2 weken, in het kort:

-Iedereen werkt op Development
-Een uitzondering zijn feature branches, mag altijd, maar pull requests gaan altijd naar terug naar de development branch

-Wanneer je sprint ten einde loopt, dan word er een release branch gemaaakt van development
-Als uit testen bijvoorbeeld een bug word gevonden, dan word deze op de release branch gefixed (eventueel via een feature branch)
-Wanneer je klaar bent met testen en fixen, dan word de release branch terug gemerged naar Master en Dev, de release branch kun je sluiten, en een final build maak je van Master (dit zou in principe gelijk moeten zijn als je laatste release Branch!!!!
-Blijkt er na de release een probleem, dan maak je van de Master weer een Hotfix branch, en voer je het zelfde trucje uit, de fix merge je uiteraard ook terug naar development, dat wil je niet kwijt raken!

Kortom:

-Het grote voordeel is dat je team altijd op development kan blijven werken zonder dat er per ongeluk iets mee gereleased kan worden
-De release branch die je getest hebt, gaat naar productie, dus in principe is je laatste test versie altijd gelijk aan wat je naar productie release
-Je kunt ten alle tijden een hotfix maken op de Master branch zonder dat je bang hoeft te zijn zaken mee te releasen!!!!!

Belangrijk is om dus er voor te zorgen dat er branch policies op Master zitten, deze mogen alleen gepulled worden van een release of een hotfix branch!

https://nvie.com/posts/a-successful-git-branching-model/

Als tip, creeer met je team gewoon eens een sample projectje en ga het oefenen, je zult zien dat het erg overzichtelijk werkt :)

Nog een kleine tip, en dat is meer GIT algemeen, hou je pull requests klein, bij voorkeur gerelateerd aan 1 isssue, dat houd het overzichelijk en maakt de kans op merge problemen een stuk kleiner.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 25 januari 2021 @ 09:01:11 #63
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_197626603
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 08:25 schreef raptorix het volgende:

[..]

Het meest handige is al je gebruik maakt van GitFlow, is over het algemeen erg handig voor sprints van 2 weken, in het kort:

-Iedereen werkt op Development
-Een uitzondering zijn feature branches, mag altijd, maar pull requests gaan altijd naar terug naar de development branch

-Wanneer je sprint ten einde loopt, dan word er een release branch gemaaakt van development
-Als uit testen bijvoorbeeld een bug word gevonden, dan word deze op de release branch gefixed (eventueel via een feature branch)
-Wanneer je klaar bent met testen en fixen, dan word de release branch terug gemerged naar Master en Dev, de release branch kun je sluiten, en een final build maak je van Master (dit zou in principe gelijk moeten zijn als je laatste release Branch!!!!
-Blijkt er na de release een probleem, dan maak je van de Master weer een Hotfix branch, en voer je het zelfde trucje uit, de fix merge je uiteraard ook terug naar development, dat wil je niet kwijt raken!

Kortom:

-Het grote voordeel is dat je team altijd op development kan blijven werken zonder dat er per ongeluk iets mee gereleased kan worden
-De release branch die je getest hebt, gaat naar productie, dus in principe is je laatste test versie altijd gelijk aan wat je naar productie release
-Je kunt ten alle tijden een hotfix maken op de Master branch zonder dat je bang hoeft te zijn zaken mee te releasen!!!!!

Belangrijk is om dus er voor te zorgen dat er branch policies op Master zitten, deze mogen alleen gepulled worden van een release of een hotfix branch!

https://nvie.com/posts/a-successful-git-branching-model/

Als tip, creeer met je team gewoon eens een sample projectje en ga het oefenen, je zult zien dat het erg overzichtelijk werkt :)

Nog een kleine tip, en dat is meer GIT algemeen, hou je pull requests klein, bij voorkeur gerelateerd aan 1 isssue, dat houd het overzichelijk en maakt de kans op merge problemen een stuk kleiner.
en (hopelijk overbodig) werk zoveel mogelijk via interfaces , abstracts of header files of whatever je taal en je project ondersteunt, dat minimaliseert merge problemen als er iets aan de implementatiekant veranderd.
pi_197693244
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 08:25 schreef raptorix het volgende:

[..]

Het meest handige is al je gebruik maakt van GitFlow, is over het algemeen erg handig voor sprints van 2 weken, in het kort:

-Iedereen werkt op Development
-Een uitzondering zijn feature branches, mag altijd, maar pull requests gaan altijd naar terug naar de development branch

-Wanneer je sprint ten einde loopt, dan word er een release branch gemaaakt van development
-Als uit testen bijvoorbeeld een bug word gevonden, dan word deze op de release branch gefixed (eventueel via een feature branch)
-Wanneer je klaar bent met testen en fixen, dan word de release branch terug gemerged naar Master en Dev, de release branch kun je sluiten, en een final build maak je van Master (dit zou in principe gelijk moeten zijn als je laatste release Branch!!!!
-Blijkt er na de release een probleem, dan maak je van de Master weer een Hotfix branch, en voer je het zelfde trucje uit, de fix merge je uiteraard ook terug naar development, dat wil je niet kwijt raken!

Kortom:

-Het grote voordeel is dat je team altijd op development kan blijven werken zonder dat er per ongeluk iets mee gereleased kan worden
-De release branch die je getest hebt, gaat naar productie, dus in principe is je laatste test versie altijd gelijk aan wat je naar productie release
-Je kunt ten alle tijden een hotfix maken op de Master branch zonder dat je bang hoeft te zijn zaken mee te releasen!!!!!

Belangrijk is om dus er voor te zorgen dat er branch policies op Master zitten, deze mogen alleen gepulled worden van een release of een hotfix branch!

https://nvie.com/posts/a-successful-git-branching-model/

Als tip, creeer met je team gewoon eens een sample projectje en ga het oefenen, je zult zien dat het erg overzichtelijk werkt :)

Nog een kleine tip, en dat is meer GIT algemeen, hou je pull requests klein, bij voorkeur gerelateerd aan 1 isssue, dat houd het overzichelijk en maakt de kans op merge problemen een stuk kleiner.
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 09:01 schreef ralfie het volgende:

[..]

en (hopelijk overbodig) werk zoveel mogelijk via interfaces , abstracts of header files of whatever je taal en je project ondersteunt, dat minimaliseert merge problemen als er iets aan de implementatiekant veranderd.
Ik was nog vergeten te reageren sorry, ik ga van het weekend weer verder kijken; ik heb het er op mijn werk over gehad en ik ga een klein onderzoekje doen. Wij gebruiken nu gitflow maar ik stoor mij toch aan de vele conflicts, vooral omdat dit mergen te vaak bugs (her)introduceert.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197693307
quote:
16s.gif Op donderdag 28 januari 2021 21:42 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

[..]

Ik was nog vergeten te reageren sorry, ik ga van het weekend weer verder kijken; ik heb het er op mijn werk over gehad en ik ga een klein onderzoekje doen. Wij gebruiken nu gitflow maar ik stoor mij toch aan de vele conflicts, vooral omdat dit mergen te vaak bugs (her)introduceert.
Geen probleem, kan je wel zeggen dat een andere GIT strategie je merge problemen niet gaat oplossen, ik zou daarvoor eerder kijken of de commits kleiner kunnen en of je eventueel gebruik kunt maken van meer atomaire bestanden (bijvoorbeeld via includes of subclasses in losse files).

Ik weet niet hoe groot je merge problemen zijn, maar ik had altijd tyfus hekel aan die editors waar je dat moet oplossen, meestal stelde ik gewoon mijn werk even veilig en deed even al mijn changes opnieuw op de laatste versie :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_197693416
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 21:45 schreef raptorix het volgende:

[..]

Geen probleem, kan je wel zeggen dat een andere GIT strategie je merge problemen niet gaat oplossen, ik zou daarvoor eerder kijken of de commits kleiner kunnen en of je eventueel gebruik kunt maken van meer atomaire bestanden (bijvoorbeeld via includes of subclasses in losse files).

Ik weet niet hoe groot je merge problemen zijn, maar ik had altijd tyfus hekel aan die editors waar je dat moet oplossen, meestal stelde ik gewoon mijn werk even veilig en deed even al mijn changes opnieuw op de laatste versie :)
Ik kwam in een talk wel de volgende quote tegen:

quote:
branching is an integration credit-card, you to pay that debt of sometime
En dat herken ik wel erg terug bij ons.

En omdat we 3 verschillende testomgevingen hebben (met drie verschillende checks om weer een omgeving verder te geraken), hebben we ook drie keer het probleem met cherry picken ten zij alle tickets goedgekeurd worden wat natuurlijk bijna nooit zo is. Waardoor we effectief het probleem met een factor drie vergroten misschien moet daar gewoon kritisch naar gekeken worden.

Ik ga er nog even over nadenken iig. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197693770
Het hele concept van Gitflow is dat je juist niet aan Cherrypicking doet, dan ga je inderdaad de problemen op je nek halen, Cherrypicking doe je binnen GitFlow hoogstens om bijvoorbeeld een hotfix te doen, of wellicht een fix op een release branch.

Tenzij ik jullie Git model niet helemaal goed begrijp waarbij je dus sprake hebt van een model waarbij je bepaalde delen van je repo's shared met andere projecten, dit laatste maakt het wel complexer, ik heb een aantal keren met dat soort systemen gewerkt en het vergt een behoorlijk goede architectuur, bij een grote reisorganisatie deded we dat door nuget packages te maken die als dependencies op andere projecten werden geladen, in de praktijk klinkt dat erg mooi, maar als je abstractie laag niet goed geregeld is, is het een recept voor hoofdpijn (zeker op projecten die niet elke spring worden geupdate :( )
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_197693899
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 22:09 schreef raptorix het volgende:
Het hele concept van Gitflow is dat je juist niet aan Cherrypicking doet, dan ga je inderdaad de problemen op je nek halen, Cherrypicking doe je binnen GitFlow hoogstens om bijvoorbeeld een hotfix te doen, of wellicht een fix op een release branch.

Tenzij ik jullie Git model niet helemaal goed begrijp waarbij je dus sprake hebt van een model waarbij je bepaalde delen van je repo's shared met andere projecten, dit laatste maakt het wel complexer, ik heb een aantal keren met dat soort systemen gewerkt en het vergt een behoorlijk goede architectuur, bij een grote reisorganisatie deded we dat door nuget packages te maken die als dependencies op andere projecten werden geladen, in de praktijk klinkt dat erg mooi, maar als je abstractie laag niet goed geregeld is, is het een recept voor hoofdpijn (zeker op projecten die niet elke spring worden geupdate :( )
Hm ja maar dat sluit niet aan bij het agile idee, iig niet bij ons, we kunnen niet zeggen oke deze tickets zijn niet af we wachten met een deploy tot de laatste feedback of wijzigingen ook verwerkt zijn; en daar wringt de schoen ook denk ik.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_197694210
quote:
16s.gif Op donderdag 28 januari 2021 22:14 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Hm ja maar dat sluit niet aan bij het agile idee, iig niet bij ons, we kunnen niet zeggen oke deze tickets zijn niet af we wachten met een deploy tot de laatste feedback of wijzigingen ook verwerkt zijn; en daar wringt de schoen ook denk ik.
Ja het hele idee van CI/CD is dat je ten alle tijden kunt deployen, alleen komt dat natuurlijk wel met een prijs :)
Kijk ik kan prima een CI/CD deployment maken die vrolijk alles doorzet, maar daar zit de pijn natuurlijk niet.

Mijn ervaring is dat als je dit wel wilt, en je software dit eigenlijk niet toelaat je het beste kunt investeren in goede integratie checks (dus geen unit tests), het voordeel van integratie tests is namelijk dat ze relatief snel te bouwen zijn en ook waarde blijven houden voor toekomstige refactoring. Uiteraard is het wel sterk afhankelijk van je software of dit mogelijk is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_197780479
Ik ben de laatste 1,5 week 's avonds en in het weekend vooral bezig geweest met het 3e 'blokje', het informationcentre. Werkt grotendeels, CRUD en extra instellingen daarvoor ook. Nu tot het weekend bezig om alle code weer te optimaliseren, uniformeren.



Verder ook bezig mijn hele server opnieuw in te richten/beveiligen en daarvan een handleiding te maken.
pi_197929312
8 dagen later, server redelijk beveiligd naar mijn maatstaven
@investeerdertje, dank je nog (je PM van maanden geleden), wat je meldde was nuttig en heb ik gebruik van gemaakt. Nu pas echt iets mee gedaan omdat ik eerst vooral bezig was met de website zelf.

Nou ja in het kort:
Server: SSH met keys werkt, ufw firewall, iptables, fail2ban, root login disabled. Ik ga fail2ban nog extra testen maar voor nu sowieso wel veilig genoeg (kon niet inloggen zonder de gebruikersnaam te weten en die is nogal ingewikkeld)

Informationcentre blokje is af, search heb ik uitgebreid, heel veel codes extra in functies geplaatst, dashboard mee begonnen. Komend weekend ga ik denk ik weer een youtube clipje maken over de vorderingen.

Tussentijds een programmeursgrapje

pi_198136279
Lekker bezig weer @phoenyx , wanneer ben je van plan om je applicatie te latent testen door anderen?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_198136358
Ik ben bezig geweest met drie dingen buiten de normale werkzaamheden:

Voor de merge conflicts heb ik nu wat dingen besproken, en besloten het breder te trekken dan de branchin strategy en dat te onderzoeken: iig hier is de branching strategy zoals die nu is:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarnaast bezig met de course over algoritmes en datastructuren maar niet heel veel tijd voor gehad, en ik ben bezig met een kleine tool in Java om meerdere dingen te copy pasten; en deze maak ik met RxJava, tijd niet meer met Java gewerkt dus het gaat niet heel soepel maar het is wel leuk om er weer eens mee bezig te zijnl. :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_198136384
P.s. Gaan er hier mensen wel eens naar meetups? Iemand vroeg mij laatst eens naar een RxJava meetup te komen (vandaar dat ik daar even mee aan het oefenen ben) maar dit klinkt wel leuk al is het nu digitaal door corona.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_198136837
quote:
16s.gif Op zondag 21 februari 2021 20:21 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik ben bezig geweest met drie dingen buiten de normale werkzaamheden:

Voor de merge conflicts heb ik nu wat dingen besproken, en besloten het breder te trekken dan de branchin strategy en dat te onderzoeken: iig hier is de branching strategy zoals die nu is:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarnaast bezig met de course over algoritmes en datastructuren maar niet heel veel tijd voor gehad, en ik ben bezig met een kleine tool in Java om meerdere dingen te copy pasten; en deze maak ik met RxJava, tijd niet meer met Java gewerkt dus het gaat niet heel soepel maar het is wel leuk om er weer eens mee bezig te zijnl. :+
pi_198136859
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 20:40 schreef Gehrman het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
_O- _O- _O-
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_198142623
quote:
16s.gif Op zondag 21 februari 2021 20:16 schreef FlippingCoin het volgende:
Lekker bezig weer @:phoenyx , wanneer ben je van plan om je applicatie te latent testen door anderen?
Nou ja dit weekend zet ik de website wel weer online. Dan kan iedereen gewoon wat erdoorheen klikken als ze willen. Zelf moet ik sowieso nog een keer gestructureerd veel testen maar ja er is sowieso nog wel voor maanden werk wat ik moet doen. Ik ben nu ongeveer 7-8 maanden bezig, ik denk dat ik nog wel 3 maanden bezig ben voor een MVP überhaupt. Ook elke keer bedenk je wel weer iets van 'ja dit moet er eigenlijk ook bij' :P
pi_198142765
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 09:51 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Nou ja dit weekend zet ik de website wel weer online. Dan kan iedereen gewoon wat erdoorheen klikken als ze willen. Zelf moet ik sowieso nog een keer gestructureerd veel testen maar ja er is sowieso nog wel voor maanden werk wat ik moet doen. Ik ben nu ongeveer 7-8 maanden bezig, ik denk dat ik nog wel 3 maanden bezig ben voor een MVP überhaupt. Ook elke keer bedenk je wel weer iets van 'ja dit moet er eigenlijk ook bij' :P
Ja heel erg herkenbaar inderdaad.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_198161294
quote:
16s.gif Op zondag 21 februari 2021 20:22 schreef FlippingCoin het volgende:
P.s. Gaan er hier mensen wel eens naar meetups? Iemand vroeg mij laatst eens naar een RxJava meetup te komen (vandaar dat ik daar even mee aan het oefenen ben) maar dit klinkt wel leuk al is het nu digitaal door corona.
Wij organiseren elke maand een digitale meetup, deze woensdag over GIT strategies, kan je wel even linkje sturen :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_198161644
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 14:16 schreef raptorix het volgende:

[..]

Wij organiseren elke maand een digitale meetup, deze woensdag over GIT strategies, kan je wel even linkje sturen :)
Oh ja dat zou ik wel cool vinden. ^O^
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_198161692
quote:
16s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 14:41 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Oh ja dat zou ik wel cool vinden. ^O^
Done :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_198186536
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 14:43 schreef raptorix het volgende:

[..]

Done :)
Zou ik de volgende keer ook aan kunnen sluiten om mee te kijken? Lijkt me wel leuk om een beetje op zo'n manier ook af en toe contact met mensen hier te hebben.
pi_198186664
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 20:18 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Zou ik de volgende keer ook aan kunnen sluiten om mee te kijken? Lijkt me wel leuk om een beetje op zo'n manier ook af en toe contact met mensen hier te hebben.
Ja goed plan, mss post corona eens een echte.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_198186751
quote:
16s.gif Op woensdag 24 februari 2021 20:24 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja goed plan, mss post corona eens een echte.
Hé? Die zin begrijp ik niet
pi_198186979
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 20:28 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Hé? Die zin begrijp ik niet
Nou nu was die digitaal maar normaal gewoon fysiek vaak.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_198187069
quote:
16s.gif Op woensdag 24 februari 2021 20:38 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Nou nu was die digitaal maar normaal gewoon fysiek vaak.
Mijn hersenen konden even niet meer post-corona denken blijkbaar, maar dat zou mooi zijn :P
pi_198214559
Nou mijn website heb ik succesvol op mijn nieuw geinstalleerde server weer geïnstalleerd. Moet nu alleen nog weer even de beveiliging op orde maken (ben wel aan het werk als in loondienst dus verdeel dat een beetje tussendoor) maar de website zelf werkt in ieder geval weer.

Straks even de server opnieuw installeren met de nieuwe handleiding die ik voor mijzelf heb opgesteld, firewall etc. terugzetten en dan ga ik weer even een video'tje maken denk ik.

Even gewoon als fun-informatie voor jullie

1 van de grootste problemen de laatste dagen was dat ik het laravel config had gecached (eerder niet echt gedaan). Ik wou daarna de verbinding veranderen van root naar een gebruiker om het veiliger te maken maar kreeg het maar niet voor elkaar. Elke keer de melding dat de root nog connectie wou maken. Na een 1-3 uur (geen idee hoelang ik wel niet bezig was met zoiets kleins) ging het lampje branden dat ik het gecached had en ik het weer moest cachen. Daarna werkte het gewoon prima natuurlijk.

Een ander dingetje wat ik heb gemerkt is dat de localhost/wamp lokaal niet echt hoofdletter gevoelig is. Ik had informationcentreController staan, lokaal werkt dat gewoon, op de server werkt dat niet, moest InformationcentreController zijn. In de laravel.log gaf hij aan dat hij de controller niet kon vinden, begreep niet echt waarom want op de pc vindt hij die (lokaal/wamp) wel gewoon. Toen maar even goed gekeken naar web.php en toen viel me dat verschil in hoofdletters gelukkig wel op. Werkt op de computer wel maar op de server niet, dat was ook wel even een dingetje.

En het laatste wat ik zonet heb opgelost (waardoor ik nu deze post kan plaatsen, wou pas iets melden als het echt allemaal gelukt was), is dat je ook een SERVER 500 error kan krijgen zonder dat er ook maar iets in het laravel.log staat. Bleek te gaan om een functie die ik 2 maanden geleden nog gebruikte maar nu verwijderd had maar nog wel aanhaalde. Ging lokaal ook mis dus wat dat betreft was het niet zo moeilijk maar ik dacht dat alles lokaal gewoon werkte dus ging dat niet direct controleren en eerst wat andere zaken uitproberen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-02-2021 11:09:10 ]
pi_198215819
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 11:08 schreef phoenyx het volgende:
Nou mijn website heb ik succesvol op mijn nieuw geinstalleerde server weer geïnstalleerd. Moet nu alleen nog weer even de beveiliging op orde maken (ben wel aan het werk als in loondienst dus verdeel dat een beetje tussendoor) maar de website zelf werkt in ieder geval weer.

Straks even de server opnieuw installeren met de nieuwe handleiding die ik voor mijzelf heb opgesteld, firewall etc. terugzetten en dan ga ik weer even een video'tje maken denk ik.

Even gewoon als fun-informatie voor jullie

1 van de grootste problemen de laatste dagen was dat ik het laravel config had gecached (eerder niet echt gedaan). Ik wou daarna de verbinding veranderen van root naar een gebruiker om het veiliger te maken maar kreeg het maar niet voor elkaar. Elke keer de melding dat de root nog connectie wou maken. Na een 1-3 uur (geen idee hoelang ik wel niet bezig was met zoiets kleins) ging het lampje branden dat ik het gecached had en ik het weer moest cachen. Daarna werkte het gewoon prima natuurlijk.

Een ander dingetje wat ik heb gemerkt is dat de localhost/wamp lokaal niet echt hoofdletter gevoelig is. Ik had informationcentreController staan, lokaal werkt dat gewoon, op de server werkt dat niet, moest InformationcentreController zijn. In de laravel.log gaf hij aan dat hij de controller niet kon vinden, begreep niet echt waarom want op de pc vindt hij die (lokaal/wamp) wel gewoon. Toen maar even goed gekeken naar web.php en toen viel me dat verschil in hoofdletters gelukkig wel op. Werkt op de computer wel maar op de server niet, dat was ook wel even een dingetje.

En het laatste wat ik zonet heb opgelost (waardoor ik nu deze post kan plaatsen, wou pas iets melden als het echt allemaal gelukt was), is dat je ook een SERVER 500 error kan krijgen zonder dat er ook maar iets in het laravel.log staat. Bleek te gaan om een functie die ik 2 maanden geleden nog gebruikte maar nu verwijderd had maar nog wel aanhaalde. Ging lokaal ook mis dus wat dat betreft was het niet zo moeilijk maar ik dacht dat alles lokaal gewoon werkte dus ging dat niet direct controleren en eerst wat andere zaken uitproberen.
Nice dat je het opgelost hebt iig. :7 Een van de argumenten om Docker dus te gebruiken is te vrookomen: it works on my machine. :P


En misschien kan je voor meer inzicht in je errors sentry implementeren? Ik weet niet in hoeverre hun free plan gaat maar je hebt het zo opgezet iig.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_198216094
quote:
16s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 12:20 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Nice dat je het opgelost hebt iig. :7 Een van de argumenten om Docker dus te gebruiken is te vrookomen: it works on my machine. :P

En misschien kan je voor meer inzicht in je errors sentry implementeren? Ik weet niet in hoeverre hun free plan gaat maar je hebt het zo opgezet iig.
Ja maar ja ik sta nog zo in de basis dat ik zit te denken van 'als ik docker lokaal installeer en op de server, geeft dat dan niet onnodige vertraging op mijn website voor die paar keer dat ik ergens tegenaan loop?'. Ik denk dat het iets voor mij voor over 3-6 maanden is, ook omdat ik er nog nooit mee gewerkt heb en mijn projectje nog in de kinderschoenen staat. Wat je zegt klopt voor zover ik kan inzien zeker, ik betrek het alleen even op mijn situatie (ik heb niet overal zoveel kennis over, een server inrichten voor Laravel is me gelukt maar duurde ook al even weet je, ik kan wel van alles erbij gaan betrekken (zoals docker) maar dan maak ik het mijzelf ook moeilijker in het begin)

En wat betreft errors sentry ook geen idee. Misschien is dat prima, ik kan uberhaupt nog genoeg leren m.b.t. debuggen en errors (en linux). Ik doe mijn best maar het is allemaal nogal uitgebreid :P

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-02-2021 12:58:54 ]
pi_198237495
Nou de website staat weer online, server beveiligd, 3e blokje toegevoegd, meer settings maar vooral heel veel in functies gezet en geüniformeerd. Website gaat ook online erg vlot merk ik, daar ben ik ook wel blij om.

Zelf klikken kan op tinyurl.com/w2z52c88

Video'tje met updates



Ik zag bij mijn video dat hij alleen de website laat zien, niet mijn code uit VSC dus daarvan maar even een screenshotje toegevoegd om een idee te geven (de laatste 1,5 minuut zit ik daarover te praten terwijl er blijkbaar niks te zien is omdat de focus op de website lag).



[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 28-02-2021 10:30:36 ]
pi_198704979


Even een bump voordat het topic weg is

Iets van 3 weken lang 'pauze' gehouden, naast mijn werk in ieder geval even niet meer gecodeerd, mag ook wel na iets van 7 maanden. Komende tijd (dit weekend o.a. gewoon weer) ga ik er wel weer mee bezig/verder dus ja.

Iemand hier nog een update over een eigen projectje? :P
pi_198716085
Ik ben met van alles en nog wat bezig; maar ik had geen public projectjes dus nu bezig met een kleine game naar het functioneel reactive paradigma die ik in een public repo wil plaatsen als het iets is.

Maar daar moet ik nog wel het eea aan refactoren, momenteel loop ik een beetje vast ook. ;(



De colission$ stream and de vector$ stream moet ik op eoa manier combinen waarbij vector$ de default is, wanneer er geemit wordt door colission$ er geswitched wordt naar colission$ tot deze complete waarna die weer naar vector$ gaat. Laatste puzzelstukje van het ontwerp van het charactermovement. (Heb al het eea geprogrammeerd maar liep hier op vast dus even een flow chart gemaakt)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_198724962
Dankzij wat online hulp eruit geraakt:

https://stackblitz.com/edit/rxjs-srwthz?file=index.ts

ik kan weer verder. *O*
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_199169530
Nog een andere projectje waar ik mee bezig ben, om RxJS te visualiseren. Het doel is dat de user links een editor krijgt, en rechts een visualisatie in de vorm van een real-time marble diagram.




Tot nu toe gewerkt aan de parser, kan nu import statements parsen; met als uitzondering de wildcard import die was ik nog vergeten. :+


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_199220319
quote:
16s.gif Op maandag 26 april 2021 20:35 schreef FlippingCoin het volgende:
Nog een andere projectje waar ik mee bezig ben, om RxJS te visualiseren. Het doel is dat de user links een editor krijgt, en rechts een visualisatie in de vorm van een real-time marble diagram.

[ afbeelding ]

Tot nu toe gewerkt aan de parser, kan nu import statements parsen; met als uitzondering de wildcard import die was ik nog vergeten. :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zoiets ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_199241319
https://twitter.com/OwONieuws

Hobby projectje OWO van al het NOS nieuws maken O+
Redacted
pi_199298897
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 04:02 schreef cablegunmaster het volgende:
https://twitter.com/OwONieuws

Hobby projectje OWO van al het NOS nieuws maken O+
:D
pi_201146685
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 04:02 schreef cablegunmaster het volgende:
https://twitter.com/OwONieuws

Hobby projectje OWO van al het NOS nieuws maken O+
_O-

ik zie dit nu pas :'(
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201156354
Ben nog steeds bezig met RxJS. :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201167188
Ik nog met mijn website bezig, al iets van 12 maanden ondertussen, en de basis van hacken te leren. Over 4 maanden hopelijk ver genoeg met mijn website om wat met Google analytics en Google ads bezig te gaan

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-09-2021 15:11:04 ]
pi_201327643
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar voor een projectje probeer ik regex te gebruiken in mijn Python script. Het rare is dat als ik het in een testomgeving probeer (bijvoorbeeld https://regex101.com/) ik wel de juiste uitkomst krijg, maar als ik het in mijn python script doe, werkt het niet zoals ik wil.

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Of kan ik beter proberen het op stackoverflow te vragen?
pi_201327699
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 19:06 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar voor een projectje probeer ik regex te gebruiken in mijn Python script. Het rare is dat als ik het in een testomgeving probeer (bijvoorbeeld https://regex101.com/) ik wel de juiste uitkomst krijg, maar als ik het in mijn python script doe, werkt het niet zoals ik wil.

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Of kan ik beter proberen het op stackoverflow te vragen?
Zouje het iets uitgebreider kunnen beschrijven?

Ik weet dat in javascript de regex bijvoorbeeld statefull is, maar ik kan nu niet inschatten of je tegen zulke problemen aanloopt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201327755
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 19:06 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar voor een projectje probeer ik regex te gebruiken in mijn Python script. Het rare is dat als ik het in een testomgeving probeer (bijvoorbeeld https://regex101.com/) ik wel de juiste uitkomst krijg, maar als ik het in mijn python script doe, werkt het niet zoals ik wil.

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Of kan ik beter proberen het op stackoverflow te vragen?
Iets meer detail zou uitkomst kunnen bieden. ;). Er zijn meerdere standaarden voor regex, waar wel een zeer grote overlap tussen zit.
pi_201327893
Verder qua vragen op SO, ja dat is daar een goede plaats voor een antwoord, wil je wat meer een discussie of wat verdere praktische hulp/begeleiding dan ben je hier of op een ander forum beter thuis naar mijn ervaring.

SO is geen plaats voor een dialoog normaal gesproken, wel gebruik ik SO verder dagelijks en dit geeft misschien wel aan wat ik er van vind.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201329782
quote:
16s.gif Op zondag 12 september 2021 19:08 schreef FlippingCoin het volgende:
Zouje het iets uitgebreider kunnen beschrijven?
quote:
1s.gif Op zondag 12 september 2021 19:10 schreef thabit het volgende:
Iets meer detail zou uitkomst kunnen bieden. ;). Er zijn meerdere standaarden voor regex, waar wel een zeer grote overlap tussen zit.
Maanden geleden heb ik het voor het laatst proberen op te lossen en vandaag kwam ik er weer niet uit. Maar net nu ik heb hier heb gepost, begreep ik natuurlijk plots wat ik verkeerd deed! Blijkbaar heb ik toch behoefte aan het idee van iemand die over mijn schouder meekijkt om kritischer naar mijn eigen werk te kijken. Dus bedankt voor jullie hulp!

Het minste wat ik nu kan doen is alsnog uitleggen wat ik verkeerd deed. Ik deed eigenlijk iets best wel doms. Ik probeerde een groep teksten schoon te maken. In de tekst staan af en toe opmerkingen. Bijvoorbeeld zoiets als: [mogelijke oplossing: weliswaar]. Ik wilde daarom alleen het woordje 'weliswaar' bewaren. Daarnaast waren er ook andere woorden tussen haakjes die integraal bewaard moesten worden. Bijvoorbeeld [Frederik de Vries]. Daarom gebruikte ik een regex om drie groepen te onderscheiden:

1(\[.{10,21}\:)(.{1,100}?)(])

Vervolgens bewaarde ik met re.sub alleen de middelste groep (bijvoorbeeld het woord 'weliswaar'). Alleen had ik niet door dat er niet altijd aan het minimum aantal van 10 karakters voldaan werd :') Wat ik niet direct doorhad was dat er namelijk ook hele korte fragmenten geïntroduceerd waren in de teksten (bijvoorbeeld: [niet: weliswaar]). Voor ik dat doorhad dacht ik dat het probleem was dat alle drie de groepen alsnog bewaard bleven. In werkelijkheid werd er dus nooit aan de voorwaarde voldaan.

Ik ben dus zo’n anderhalf jaar begonnen met zelfstandig Python leren. Zoals je ziet maak ik soms nog steeds domme fouten en ligt het probleem dan heel ergens anders dan dat ik dacht :@

Programmeren was voor mij iets heel nieuws. Ik haal er wel veel voldoening uit omdat ik het creatieve proces van het scheppen van iets nieuws heel aangenaam vind.
pi_201329911
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 20:42 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
[..]
Maanden geleden heb ik het voor het laatst proberen op te lossen en vandaag kwam ik er weer niet uit. Maar net nu ik heb hier heb gepost, begreep ik natuurlijk plots wat ik verkeerd deed! Blijkbaar heb ik toch behoefte aan het idee van iemand die over mijn schouder meekijkt om kritischer naar mijn eigen werk te kijken. Dus bedankt voor jullie hulp!

Het minste wat ik nu kan doen is alsnog uitleggen wat ik verkeerd deed. Ik deed eigenlijk iets best wel doms. Ik probeerde een groep teksten schoon te maken. In de tekst staan af en toe opmerkingen. Bijvoorbeeld zoiets als: [mogelijke oplossing: weliswaar]. Ik wilde daarom alleen het woordje 'weliswaar' bewaren. Daarnaast waren er ook andere woorden tussen haakjes die integraal bewaard moesten worden. Bijvoorbeeld [Frederik de Vries]. Daarom gebruikte ik een regex om drie groepen te onderscheiden:
[ code verwijderd ]

Vervolgens bewaarde ik met re.sub alleen de middelste groep (bijvoorbeeld het woord 'weliswaar'). Alleen had ik niet door dat er niet altijd aan het minimum aantal van 10 karakters voldaan werd :') Wat ik niet direct doorhad was dat er namelijk ook hele korte fragmenten geïntroduceerd waren in de teksten (bijvoorbeeld: [niet: weliswaar]). Voor ik dat doorhad dacht ik dat het probleem was dat alle drie de groepen alsnog bewaard bleven. In werkelijkheid werd er dus nooit aan de voorwaarde voldaan.

Ik ben dus zo’n anderhalf jaar begonnen met zelfstandig Python leren. Zoals je ziet maak ik soms nog steeds domme fouten en ligt het probleem dan heel ergens anders dan dat ik dacht :@

Programmeren was voor mij iets heel nieuws. Ik haal er wel veel voldoening uit omdat ik het creatieve proces van het scheppen van iets nieuws heel aangenaam vind.
Dan zijn we je rubber duck geweest. :)

https://medium.com/@katie(...)veloper-99ac0ee5b70a


P.s. die "domme" fouten heeft iedereen en dat gaat ook niet weg. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_202472547
Als hobby de laatste maanden veel bezig geweest met JavaScript, vue en SQL oa. Toen ik voor het eerst aan de slag ging met een framework ging er een wereld voor me open, wat wordt het een stuk makkelijker en overzichtelijker. :)

Maar goed, nu heb ik een prima baan en heb ik het daar ook naar m'n zin. Alleen begin ik het coden nu zo leuk te vinden dat ik er stiekem over nadenk om ooit misschien een switch te maken naar developer. Een hbo/uni opleiding ga ik niet meer doen, maar een portfolio opbouwen kan geen kwaad. Aan een leuk project zit ik nu te denken: monteurs van een autoverhuurbedrijf doen onderhoud aan het wagenpark. Na het inloggen van de monteur kun je zien wat voor onderhoud er per auto gedaan moet worden en die monteur kan dat dan afvinken. Noem schade aan de bumper en daar wordt x tijd voor gerekend. Ook het tanken, wassen, vervangen van onderdelen (na bv een x aantal kilometers) etc komen erin.

Mijn vraag: wat voor projecten staan er goed op je portfolio en zijn niet te complex om te maken met JavaScript? Ik heb wel eens geprobeerd om mini casino te maken maar dat werd me te complex en wellicht is dat in een andere taal eenvoudiger.
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
pi_202492017
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 22:17 schreef Neef_Wuppie het volgende:
Als hobby de laatste maanden veel bezig geweest met JavaScript, vue en SQL oa. Toen ik voor het eerst aan de slag ging met een framework ging er een wereld voor me open, wat wordt het een stuk makkelijker en overzichtelijker. :)

Maar goed, nu heb ik een prima baan en heb ik het daar ook naar m'n zin. Alleen begin ik het coden nu zo leuk te vinden dat ik er stiekem over nadenk om ooit misschien een switch te maken naar developer. Een hbo/uni opleiding ga ik niet meer doen, maar een portfolio opbouwen kan geen kwaad. Aan een leuk project zit ik nu te denken: monteurs van een autoverhuurbedrijf doen onderhoud aan het wagenpark. Na het inloggen van de monteur kun je zien wat voor onderhoud er per auto gedaan moet worden en die monteur kan dat dan afvinken. Noem schade aan de bumper en daar wordt x tijd voor gerekend. Ook het tanken, wassen, vervangen van onderdelen (na bv een x aantal kilometers) etc komen erin.

Mijn vraag: wat voor projecten staan er goed op je portfolio en zijn niet te complex om te maken met JavaScript? Ik heb wel eens geprobeerd om mini casino te maken maar dat werd me te complex en wellicht is dat in een andere taal eenvoudiger.
Zou me niet te druk maken over Portfolio, ik beoordeel regelmatig Juniors en dan let ik vooral of iemand er plezier in heeft en of iemand creatief denkvermogen heeft. In zekere zin heeft het ook voordeel als iemand weinig ervaring heeft. Als je dan toch iets wilt maken, hou het klein, 95% van dit soort projecten strand omdat het idee te complex is. Wat misschien een leuke is, is een dashboard achtige tool voor het bedrijf, een tool waarbij je alleen readonly zaken hebt is meestal een stuk minder complex :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 6 december 2021 @ 08:56:56 #109
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_202492692
Ik zou in eerste instantie ook kiezen of Frontend (webapps maken met javascript, html, css) of Backend (webservices, java/.net, sql) meer je ding is. Beide tegelijk is wel veel om je van scratch af in te specialiseren.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_202496044
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 08:56 schreef Perrin het volgende:
Ik zou in eerste instantie ook kiezen of Frontend (webapps maken met javascript, html, css) of Backend (webservices, java/.net, sql) meer je ding is. Beide tegelijk is wel veel om je van scratch af in te specialiseren.
Frontend is tegenwoordig ook zo specialistisch dat het bijna niet meer te doen is om beiden bij te houden, sterker nog bij FrontEnd zie je ook steeds meer dat mensen specifiek voor CSS/Html, dan wel scripting kiezen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 6 december 2021 @ 13:12:13 #111
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_202496202
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 13:01 schreef raptorix het volgende:

[..]
Frontend is tegenwoordig ook zo specialistisch dat het bijna niet meer te doen is om beiden bij te houden, sterker nog bij FrontEnd zie je ook steeds meer dat mensen specifiek voor CSS/Html, dan wel scripting kiezen.
Ikzelf doe frontend, backend, testen, infra (ops), support en een deel van de architectuur. Echt end-to-end, in een team van een man of 10.

Tegenwoordig verwacht men juist steeds meer van een (senior) developer..

Een grote uitdaging is het wel: hoe je je, in wat eigenlijk ~5 takken van sport zijn, voldoende weet te verdiepen zodat je de juiste keuzes weet te maken en de beste oplossingen weet toe te passen en ook een beetje tempo weet te houden met nieuwe features opleveren.

Vroegah was ik alleen frontender, tegenwoordig is het een stuk ingewikkelder en uitdagender maar ook wel afwisselender en eerlijkgezegd leuker.

Maar als je net begint is het niet erg realistisch om meteen full stack devopser te worden, je kunt beter in een van die takken van sport beginnen en van daaruit kijken hoeveel hooi je er in welk tempo bij wil hebben op je hooivork.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_202496446
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2021 13:12 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ikzelf doe frontend, backend, testen, infra (ops), support en een deel van de architectuur. Echt end-to-end, in een team van een man of 10.

Tegenwoordig verwacht men juist steeds meer van een (senior) developer..

Een grote uitdaging is het wel: hoe je je, in wat eigenlijk ~5 takken van sport zijn, voldoende weet te verdiepen zodat je de juiste keuzes weet te maken en de beste oplossingen weet toe te passen en ook een beetje tempo weet te houden met nieuwe features opleveren.

Vroegah was ik alleen frontender, tegenwoordig is het een stuk ingewikkelder en uitdagender maar ook wel afwisselender en eerlijkgezegd leuker.

Maar als je net begint is het niet erg realistisch om meteen full stack devopser te worden, je kunt beter in een van die takken van sport beginnen en van daaruit kijken hoeveel hooi je er in welk tempo bij wil hebben op je hooivork.
Het punt is niet alleen het doen, maar ook de kwaliteit van je expertise, en dat is iets wat veel tijd kost om bij te houden, je ontkomt er bijna niet aan om je dan toch te specialiseren, 1 en ander hangt natuurlijk wel van de organisatie af, zelf zat ik bij een high end club waar je daar bijna niet aan ontkwam.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 6 december 2021 @ 13:46:21 #113
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_202496776
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 13:28 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het punt is niet alleen het doen, maar ook de kwaliteit van je expertise, en dat is iets wat veel tijd kost om bij te houden, je ontkomt er bijna niet aan om je dan toch te specialiseren, 1 en ander hangt natuurlijk wel van de organisatie af, zelf zat ik bij een high end club waar je daar bijna niet aan ontkwam.
Ja uiteindelijk hebben we wel allemaal devs die alles kunnen maar de een is sterker in frontend, de anders in ops. Het is bijna onmogelijk om je in 5 gebieden tot in de haarvaten te specialiseren.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_202499898
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 13:46 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja uiteindelijk hebben we wel allemaal devs die alles kunnen maar de een is sterker in frontend, de anders in ops. Het is bijna onmogelijk om je in 5 gebieden tot in de haarvaten te specialiseren.
Ik ken het, ik ben zelf vrij breed in kennis, wel een aantal specialismes die ik vooral heel leuk vind, bijvoorbeeld application monitoring en performance testing. Daarnaast vind ik Cost management heel leuk.
Maar mijn werk is veel breder maar vanuit mijn functie op het moment meer leidinggevend en veel POC's (wat ook leuk is!)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_202500000
Leuk ik ben het niet helemaal met jullie eens omdat:

• een junior is per definitie geen specialist, dus wat kennis van zowel de front als de back-end is juist een pre.
• dat een project niet afkomt doet er niet zo veel toe in mijn ervaring, het gaat erom dat je affiniteit kan aantonen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_202500031
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 13:01 schreef raptorix het volgende:

[..]
Frontend is tegenwoordig ook zo specialistisch dat het bijna niet meer te doen is om beiden bij te houden, sterker nog bij FrontEnd zie je ook steeds meer dat mensen specifiek voor CSS/Html, dan wel scripting kiezen.
Ja waar ik nu werk is er qua front-end de volgende scheiding:
designers
html/css mensen
wat ze hier front-end developers noemen, voornamelijk typescript met wat html en css als opzet, wat vervolgens uitgewerkt wordt om aan het design te voldoen door de html/css mensen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_202500143
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 22:17 schreef Neef_Wuppie het volgende:
Als hobby de laatste maanden veel bezig geweest met JavaScript, vue en SQL oa. Toen ik voor het eerst aan de slag ging met een framework ging er een wereld voor me open, wat wordt het een stuk makkelijker en overzichtelijker. :)

Maar goed, nu heb ik een prima baan en heb ik het daar ook naar m'n zin. Alleen begin ik het coden nu zo leuk te vinden dat ik er stiekem over nadenk om ooit misschien een switch te maken naar developer. Een hbo/uni opleiding ga ik niet meer doen, maar een portfolio opbouwen kan geen kwaad. Aan een leuk project zit ik nu te denken: monteurs van een autoverhuurbedrijf doen onderhoud aan het wagenpark. Na het inloggen van de monteur kun je zien wat voor onderhoud er per auto gedaan moet worden en die monteur kan dat dan afvinken. Noem schade aan de bumper en daar wordt x tijd voor gerekend. Ook het tanken, wassen, vervangen van onderdelen (na bv een x aantal kilometers) etc komen erin.

Mijn vraag: wat voor projecten staan er goed op je portfolio en zijn niet te complex om te maken met JavaScript? Ik heb wel eens geprobeerd om mini casino te maken maar dat werd me te complex en wellicht is dat in een andere taal eenvoudiger.
Maar goed dat je niet met Angular ben begonnen dan had je mogelijk een andere ervaring gehad. :+ Qua projectkeuze maakt het niet zo heel veel uit denk ik, als jet het zelf leuk vindt is het waarschijnlijk ook makkelijker om over te brengen op iemand van een ander bedrijf. Wat ze van een junior zoeken is denk ik vooral, kan je zelf een beetje overweg met wat problemen die je ongetwijfeld tegenkomt bij zo'n project, is het wel echt iets waar je langere tijd mee bezig wilt zijn et cetera.

Mocht je de overstap willen maken dan denk ik wel dat het een gouden moment is voor je, vrijwel ieder bedrijf wat ik tegenkom in deze sector heeft permanent vacatures openstaan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_202536211
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 22:17 schreef Neef_Wuppie het volgende:
Als hobby de laatste maanden veel bezig geweest met JavaScript, vue en SQL oa. Toen ik voor het eerst aan de slag ging met een framework ging er een wereld voor me open, wat wordt het een stuk makkelijker en overzichtelijker. :)

Maar goed, nu heb ik een prima baan en heb ik het daar ook naar m'n zin. Alleen begin ik het coden nu zo leuk te vinden dat ik er stiekem over nadenk om ooit misschien een switch te maken naar developer. Een hbo/uni opleiding ga ik niet meer doen, maar een portfolio opbouwen kan geen kwaad. Aan een leuk project zit ik nu te denken: monteurs van een autoverhuurbedrijf doen onderhoud aan het wagenpark. Na het inloggen van de monteur kun je zien wat voor onderhoud er per auto gedaan moet worden en die monteur kan dat dan afvinken. Noem schade aan de bumper en daar wordt x tijd voor gerekend. Ook het tanken, wassen, vervangen van onderdelen (na bv een x aantal kilometers) etc komen erin.

Mijn vraag: wat voor projecten staan er goed op je portfolio en zijn niet te complex om te maken met JavaScript? Ik heb wel eens geprobeerd om mini casino te maken maar dat werd me te complex en wellicht is dat in een andere taal eenvoudiger.
Maar ook php toch? Ik zie een inlogsysteem en databaseconnectie met javascript niet echt..

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-12-2021 11:04:09 ]
  donderdag 16 december 2021 @ 14:13:02 #119
494059 Scooteraar
Samen met Romana!
pi_202647286
Ik ben op zoek naar een goed alternatief voor Bootstrap. Net zo rock-solid, modern en stabiel.

Het moet snel te leren zijn.

Iemand een idee? :)
pi_202652698
quote:
7s.gif Op donderdag 16 december 2021 14:13 schreef Scooteraar het volgende:
Ik ben op zoek naar een goed alternatief voor Bootstrap. Net zo rock-solid, modern en stabiel.

Het moet snel te leren zijn.

Iemand een idee? :)
Nou ja niet uit mijn hoofd (nooit überhaupt naar gekeken), maar zie dit
https://hackr.io/blog/top-bootstrap-alternatives
Foundation by Zurb blijkbaar vooral

Adobe, Amazon, HP, eBay gebruiken het blijkbaar dus ja het zal vast wel een goed alternatief zijn dan (dan wel niet beter, geen idee)

Tevens welcome back :P Ga je hier weer wat meer posten? :P

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 16-12-2021 19:51:39 ]
pi_202652730
quote:
7s.gif Op donderdag 16 december 2021 14:13 schreef Scooteraar het volgende:
Ik ben op zoek naar een goed alternatief voor Bootstrap. Net zo rock-solid, modern en stabiel.

Het moet snel te leren zijn.

Iemand een idee? :)
Tailwind

Motivatie: gebruiken ze bij mij op mijn werk enige maanden en zijn erg tevreden plus bekijk de grafiekjes van state of css 2021 maar. :7

https://2021.stateofcss.com/en-US/technologies/css-frameworks/
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  donderdag 16 december 2021 @ 20:00:11 #122
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_202652912
quote:
7s.gif Op donderdag 16 december 2021 14:13 schreef Scooteraar het volgende:
Ik ben op zoek naar een goed alternatief voor Bootstrap. Net zo rock-solid, modern en stabiel.

Het moet snel te leren zijn.

Iemand een idee? :)
Waarom niet Bootstrap?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 16 december 2021 @ 22:21:54 #123
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_202656586
quote:
7s.gif Op donderdag 16 december 2021 14:13 schreef Scooteraar het volgende:
Ik ben op zoek naar een goed alternatief voor Bootstrap. Net zo rock-solid, modern en stabiel.

Het moet snel te leren zijn.

Iemand een idee? :)
ik zou voor Material UI of Chakra UI gaan, Fast (fast.design) schijnt ook wel leuk te zijn, zelf nooit mee gewerkt.

EDIT: ja, meer component libraries dan echt bootstrap-achtig, maar ik ben dan ook een programmeur en heb geen zin om met css te kutten.
  vrijdag 17 december 2021 @ 06:42:40 #124
494059 Scooteraar
Samen met Romana!
pi_202659409
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 19:51 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]
Nou ja niet uit mijn hoofd (nooit überhaupt naar gekeken), maar zie dit
https://hackr.io/blog/top-bootstrap-alternatives
Foundation by Zurb blijkbaar vooral

Adobe, Amazon, HP, eBay gebruiken het blijkbaar dus ja het zal vast wel een goed alternatief zijn dan (dan wel niet beter, geen idee)

Tevens welcome back :P Ga je hier weer wat meer posten? :P
quote:
16s.gif Op donderdag 16 december 2021 19:52 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Tailwind

Motivatie: gebruiken ze bij mij op mijn werk enige maanden en zijn erg tevreden plus bekijk de grafiekjes van state of css 2021 maar. :7

https://2021.stateofcss.com/en-US/technologies/css-frameworks/
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 20:00 schreef Perrin het volgende:

[..]
Waarom niet Bootstrap?
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 22:21 schreef ralfie het volgende:

[..]
ik zou voor Material UI of Chakra UI gaan, Fast (fast.design) schijnt ook wel leuk te zijn, zelf nooit mee gewerkt.

EDIT: ja, meer component libraries dan echt bootstrap-achtig, maar ik ben dan ook een programmeur en heb geen zin om met css te kutten.
Mwah... Ik wilde gewoon eens verder kijken dan Bootstrap. Ik gebruik al 7 jaar niets anders. Overigens niet op heel hoog niveau, maar ik kan mooie GUI's maken.

Ik ga denk ik voor Tailwind. Ook omdat Laravel tegenwoordig je Blade views genereert in Tailwind.

Ik kwam trouwens dit tegen: is dit wat? > https://konstaui.com/
pi_202660077
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 december 2021 06:42 schreef Scooteraar het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]
Mwah... Ik wilde gewoon eens verder kijken dan Bootstrap. Ik gebruik al 7 jaar niets anders. Overigens niet op heel hoog niveau, maar ik kan mooie GUI's maken.

Ik ga denk ik voor Tailwind. Ook omdat Laravel tegenwoordig je Blade views genereert in Tailwind.

Ik kwam trouwens dit tegen: is dit wat? > https://konstaui.com/
Heb daar nog nooit van gehoord, maar is ook niet het onderwerp waar ik induik of zo dus zegt niet super veel verder.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_202694417
Behoorlijk matig dat unsplash sinds de overname. :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zondag 20 februari 2022 @ 09:55:24 #127
494059 Scooteraar
Samen met Romana!
pi_203750500
Jeetje, al 60 dagen rustig hier! :D :o

Tijd voor een schopje.

Over een paar weken begin ik bij een nieuwe werkgever. Nog steeds PHP, maar dan echt specifiek Laravel op de backend. En het niveau ligt bij hen een heel stuk hoger dan bij m'n huidige baas (thank god). En de vlag is uit: nooit geen frontend meer! :D

Er zijn een aantal dingen waar ik nog geen kennis van heb, maar wel moet gaan leren. Namelijk:

• Laravel Passport (oAuth 2)
• Laravel Sanctum (uitdelen van tokens)
• TDD (ik schrijf momenteel geen tests, en daar schaam ik me kapot voor)

Dit zijn voor mij wel een beetje de meest belangrijke dingen.
Nu heb ik dus een leuk project nodig om mezelf in te verdiepen. Wat zou nou echt een leuk, tof backend-only project zijn om de bovenstaande technieken in toe te passen?

Kom maar op. Geen enkel idee is fout. :D

[ Bericht 3% gewijzigd door Scooteraar op 20-02-2022 10:22:09 ]
  zondag 20 februari 2022 @ 10:36:56 #128
494059 Scooteraar
Samen met Romana!
pi_203750854
Eigen ideeën tot dusver:

- Backend van een bankensysteem
- Opvolger DigiD
- Boekhoudsysteem, maar die kan ik nog niet helemaal lekker plaatsen
- Een sociaal kredietsysteem zoals in China simuleren

[ Bericht 15% gewijzigd door Scooteraar op 20-02-2022 10:42:42 ]
pi_203750865
quote:
7s.gif Op zondag 20 februari 2022 09:55 schreef Scooteraar het volgende:
Jeetje, al 60 dagen rustig hier! :D :o

Tijd voor een schopje.

Over een paar weken begin ik bij een nieuwe werkgever. Nog steeds PHP, maar dan echt specifiek Laravel op de backend. En het niveau ligt bij hen een heel stuk hoger dan bij m'n huidige baas (thank god). En de vlag is uit: nooit geen frontend meer! :D

Er zijn een aantal dingen waar ik nog geen kennis van heb, maar wel moet gaan leren. Namelijk:

• Laravel Passport (oAuth 2)
• Laravel Sanctum (uitdelen van tokens)
• TDD (ik schrijf momenteel geen tests, en daar schaam ik me kapot voor)

Dit zijn voor mij wel een beetje de meest belangrijke dingen.
Nu heb ik dus een leuk project nodig om mezelf in te verdiepen. Wat zou nou echt een leuk, tof backend-only project zijn om de bovenstaande technieken in toe te passen?

Kom maar op. Geen enkel idee is fout. :D
Maak een mooie api, die is zeer geschikt om TDD te doen, daar kun je dan eerst simpele token based auth inbouwen met sanctum, en dan de volgende stap is oauth zodat je de api ook bijv vanuit een browser op veilige manier kan gebruiken.
  zondag 20 februari 2022 @ 10:47:52 #130
494059 Scooteraar
Samen met Romana!
pi_203750943
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2022 10:38 schreef Farenji het volgende:

[..]
Maak een mooie api, die is zeer geschikt om TDD te doen, daar kun je dan eerst simpele token based auth inbouwen met sanctum, en dan de volgende stap is oauth zodat je de api ook bijv vanuit een browser op veilige manier kan gebruiken.
In mijn geval zal er geen enkele browser/frontend aan te pas komen. :)
Normaal doe je vanuit een GUI inderdaad permissie geven voor een bepaalde scope waar een applicatie bij mag komen, maar ik zou dit graag willen simuleren op de backend.
pi_203751418
quote:
7s.gif Op zondag 20 februari 2022 09:55 schreef Scooteraar het volgende:
Jeetje, al 60 dagen rustig hier! :D :o

Tijd voor een schopje.

Over een paar weken begin ik bij een nieuwe werkgever. Nog steeds PHP, maar dan echt specifiek Laravel op de backend. En het niveau ligt bij hen een heel stuk hoger dan bij m'n huidige baas (thank god). En de vlag is uit: nooit geen frontend meer! :D

Er zijn een aantal dingen waar ik nog geen kennis van heb, maar wel moet gaan leren. Namelijk:

• Laravel Passport (oAuth 2)
• Laravel Sanctum (uitdelen van tokens)
• TDD (ik schrijf momenteel geen tests, en daar schaam ik me kapot voor)

Dit zijn voor mij wel een beetje de meest belangrijke dingen.
Nu heb ik dus een leuk project nodig om mezelf in te verdiepen. Wat zou nou echt een leuk, tof backend-only project zijn om de bovenstaande technieken in toe te passen?

Kom maar op. Geen enkel idee is fout. :D
Misschien kan je het eenvoudig houden in begin. :+ En spelen met een weer API van derden en die exposen door jouw API dmv oAuth, misschien kan je die later nog combineren met een andere API van derden voor een leuk efrect. En probeer 100% test coverage te benaderen.

Misschien kan je ook eens naar postman kijken(als je dat nog niet hebt gedaan), en daarin wat integratietests schrijven daarna voor je nieuwe API in postman.

P.s. gefeliciteerd. :P

[ Bericht 2% gewijzigd door FlippingCoin op 20-02-2022 11:37:32 ]
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zondag 20 februari 2022 @ 13:26:22 #132
494059 Scooteraar
Samen met Romana!
pi_203753110
quote:
16s.gif Op zondag 20 februari 2022 11:28 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Misschien kan je het eenvoudig houden in begin. :+ En spelen met een weer API van derden en die exposen door jouw API dmv oAuth, misschien kan je die later nog combineren met een andere API van derden voor een leuk efrect. En probeer 100% test coverage te benaderen.

Misschien kan je ook eens naar postman kijken(als je dat nog niet hebt gedaan), en daarin wat integratietests schrijven daarna voor je nieuwe API in postman.

P.s. gefeliciteerd. :P
Thanks man! :D _O_

Ik heb even wat onderzoek gedaan. Ik denk dat ik even weg moet blijven van de Laravel authenticatie-packages; is voor mij nu gewoon een veel te hoog niveau.

Ik zit meer te denken aan een chat-applicatie met Laravel, LiveWire en TDD. Dat is misschien een mooi startpunt voor mij.

Over een paar weken/maanden kan ik altijd nog verder omhoog klimmen. Maar ik heb nu geen benul wat ik aan het doen ben, en da's ook niet goed voor me.

Ben je het met me eens? :)
De core van Laravel heb ik wel in mijn koppie. TDD en Livewire zijn dan nieuw voor me.

[ Bericht 6% gewijzigd door Scooteraar op 20-02-2022 13:31:41 ]
pi_203753524
quote:
7s.gif Op zondag 20 februari 2022 13:26 schreef Scooteraar het volgende:

[..]
Thanks man! :D _O_

Ik heb even wat onderzoek gedaan. Ik denk dat ik even weg moet blijven van de Laravel authenticatie-packages; is voor mij nu gewoon een veel te hoog niveau.
Sanctum is vrij toegankelijk en makkelijk te implementeren, het is ook simpel genoeg om te snappen (en je hoeft ook niet alle functies te gebruiken). Passport is wel een stuk ingewikkelder en meestal overkill. Ik heb het zelf nog nooit nodig gehad. Het is nogal wat, om je eigen oauth server op te zetten. Best complexe shit. Voor een oauth client heb je geen passport nodig.

quote:
Ik zit meer te denken aan een chat-applicatie met Laravel, LiveWire en TDD. Dat is misschien een mooi startpunt voor mij.

Over een paar weken/maanden kan ik altijd nog verder omhoog klimmen. Maar ik heb nu geen benul wat ik aan het doen ben, en da's ook niet goed voor me.

Ben je het met me eens? :)
De core van Laravel heb ik wel in mijn koppie. TDD en Livewire zijn dan nieuw voor me.
Een chat applicatie was toevallig een van de eerste dingen die ik ooit zelf met laravel heb gebouwd, was leerzaam. Destijds heb ik het realtime gebeuren met laravel events, pusher.com en laravel echo aan de voorkant gedaan (de frontend heb ik niet gebouwd, alleen de backend). Een chat kun je ook zo simpel of ingewikkeld maken als je zelf wil. Het wordt leuk als je ook met "gelezen vinkjes" gaat werken zoals in whatsapp, dat was wel een uitdaginkje om dat goed werkend te krijgen, vooral in chats tussen meer dan twee personen.
pi_203755161
quote:
7s.gif Op zondag 20 februari 2022 13:26 schreef Scooteraar het volgende:

[..]
Thanks man! :D _O_

Ik heb even wat onderzoek gedaan. Ik denk dat ik even weg moet blijven van de Laravel authenticatie-packages; is voor mij nu gewoon een veel te hoog niveau.

Ik zit meer te denken aan een chat-applicatie met Laravel, LiveWire en TDD. Dat is misschien een mooi startpunt voor mij.

Over een paar weken/maanden kan ik altijd nog verder omhoog klimmen. Maar ik heb nu geen benul wat ik aan het doen ben, en da's ook niet goed voor me.

Ben je het met me eens? :)
De core van Laravel heb ik wel in mijn koppie. TDD en Livewire zijn dan nieuw voor me.
Ja lijkt mij ook wel een goed idee om te maken; qua unit testen zal het misschien ook aantonen dat je code niet loose coupled is en zal het daar ook wat verandering vragen. In mijn ervaring lopen daar wel wat mensen tegen aan, dan lopen ze vast op hoe ze bepaalde code moeten testen en schuilt het antwoord in een andere (betere) opzet van de code.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_204337489
* FlippingCoin schopje

Leuk hoe makkelijk allerlei artikelen losjes omgaan met termen als declarative (in de context van het paradigma) maar niet benoemen waarom, wat dit betreft is er wel echt een niveau verschil tussen boeken en papers en de meeste online content.

Ik zit dus met de vraag, wat het reactieve paradigma nou allemaal meer declarative van aard maakt, wat ik zelf dacht is dat het zowel asynchrone als synchrone events, enkele events en collecties aan events gelijk behandelt als zijnde een push based event stream, en zo de temporale dimensie weg abstraheert.

Maar is dit correct en mist er nog wat aan deze beredenering? :? Als ik er op zoek krijg ik wel overal te lezen dat het reactieve paradigma declarative is, maar niet op basis waarvan. :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 15 augustus 2022 @ 11:48:23 #136
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_205643438
Begonnen met een tof privéproject genaamd Clippy. Deze keer gebruik is al startpunt Laravel Jetstream met Jetstrap zodat ik TailwindCSS kan ontwijken. :')

Waar ik wel een beetje moedeloos van aan het worden ben zijn al die gekke ontwikkelingen de laatste tijd. Ik wil geen NPM of verplicht https://laravel.com/docs/9.x/vite moeten gebruiken. Rot toch een eind op.

Gewoon PHP en voor de frontend even wat bestandjes meeladen zoals we dat al 30 jaar doen.
Eerst je hypotheek afbetalen!
  maandag 15 augustus 2022 @ 11:50:05 #137
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_205643453
Of kan iemand me uitleggen wat de voordelen allemaal zijn? Want ik begrijp het niet. Het lijkt tegenwoordig puur gemaakt te zijn voor mensen die bekend zijn met sjieke frontend-frameworks. Niet cool. Ik houd het graag simpel.

[ Bericht 8% gewijzigd door TomNook op 15-08-2022 11:57:59 ]
Eerst je hypotheek afbetalen!
  maandag 15 augustus 2022 @ 15:34:24 #138
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_205645435
Een nieuw Laravel 9.x project starten op Windows:

composer create-project laravel/laravel

In de nieuwe dir:

• Stel je .env in.

• composer require laravel/ui

• php artisan ui bootstrap --auth

• Schakel de Homestead box uit met vagrant halt

• Vervolgens doe je VANUIT WINDOWS npm install && npm run dev

• Vervang alle referenties naar Laravel Vite in de <head> en vervang het door Bootstrap 5.

• vagrant up

• php artisan migrate

F5 en je kunt beginnen aan je project. :r

Is Laravel tegenwoordig een soort hype-train ofzo? :?
Ik vind het niet vreemd dat ik mezelf tegenwoordig zo onzeker voel over mijn skills. Het gaat allemaal wel èrg snel. Komende tijd wordt het flink aan de bak voor mij.

[ Bericht 7% gewijzigd door TomNook op 15-08-2022 15:42:29 ]
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_205645691
quote:
3s.gif Op maandag 15 augustus 2022 11:48 schreef TomNook het volgende:
Begonnen met een tof privéproject genaamd Clippy. Deze keer gebruik is al startpunt Laravel Jetstream met Jetstrap zodat ik TailwindCSS kan ontwijken. :')

Waar ik wel een beetje moedeloos van aan het worden ben zijn al die gekke ontwikkelingen de laatste tijd. Ik wil geen NPM of verplicht https://laravel.com/docs/9.x/vite moeten gebruiken. Rot toch een eind op.

Gewoon PHP en voor de frontend even wat bestandjes meeladen zoals we dat al 30 jaar doen.
Dat kan gewoon, je hoeft de standaard ui componenten niet te gebruiken, maar dan moet je ze zelf bouwen.
pi_205666837
Oh wat leuk, sign me up!! :+

Ik sta open voor projectjes, ik ben altijd thuis voor iets leuks, ik heb al dergelijke projecten gedeeld.
Viel me op dat er weinig animo voor was alleen.
pi_205666846
quote:
13s.gif Op maandag 15 augustus 2022 15:34 schreef TomNook het volgende:
Een nieuw Laravel 9.x project starten op Windows:

composer create-project laravel/laravel

In de nieuwe dir:

• Stel je .env in.

• composer require laravel/ui

• php artisan ui bootstrap --auth

• Schakel de Homestead box uit met vagrant halt

• Vervolgens doe je VANUIT WINDOWS npm install && npm run dev

• Vervang alle referenties naar Laravel Vite in de <head> en vervang het door Bootstrap 5.

• vagrant up

• php artisan migrate

F5 en je kunt beginnen aan je project. :r

Is Laravel tegenwoordig een soort hype-train ofzo? :?
Ik vind het niet vreemd dat ik mezelf tegenwoordig zo onzeker voel over mijn skills. Het gaat allemaal wel èrg snel. Komende tijd wordt het flink aan de bak voor mij.
Men heb 't geprobeerd aan mij te leren, maar ik vond er niks aan. Was gewoon...saai. lol
pi_205666934
quote:
3s.gif Op maandag 15 augustus 2022 11:48 schreef TomNook het volgende:
Begonnen met een tof privéproject genaamd Clippy. Deze keer gebruik is al startpunt Laravel Jetstream met Jetstrap zodat ik TailwindCSS kan ontwijken. :')

Waar ik wel een beetje moedeloos van aan het worden ben zijn al die gekke ontwikkelingen de laatste tijd. Ik wil geen NPM of verplicht https://laravel.com/docs/9.x/vite moeten gebruiken. Rot toch een eind op.

Gewoon PHP en voor de frontend even wat bestandjes meeladen zoals we dat al 30 jaar doen.
Het is mij niet helemaal duidelijk waar je nu tegen aan loopt... Maar tailwind bevalt ons op het werk wel goed verder. :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_205668481
Bij Javascript kun je als basis HTML/CSS/JS gebruiken maar ook kiezen voor b.v. React/Tailwind. Ik neem aan dat je dat bij PHP ook kunt. Mijn PHP ervaring is zeer beperkt en ligt in het verre verleden maar toen was het gewoon HTML/PHP/JS.

Ik ben het overigens wel eens dat het landschap continue in beweging is en dat je moet oppassen door de bomen het bos niet meer ziet.
pi_205669357
Mja er komen heel veel nieuwe dingen uit ja en je hoeft niet alles te kennen, maar iets als npm of andere package managers is wel zo gemeengoed geworden dat het jezelf wel in de weg staat als je dit uit de weg gaat. (iig als je aan webapplicaties werkt)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_205672841
Handig te weten dat er hier op het forum een berg kennis hier rond loopt die veel waard is :+
  donderdag 18 augustus 2022 @ 13:24:49 #146
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_205675374
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2022 16:01 schreef Farenji het volgende:

[..]
Dat kan gewoon, je hoeft de standaard ui componenten niet te gebruiken, maar dan moet je ze zelf bouwen.
Nee klopt. Ik denk dat ik te moeilijk denk op dat vlak. Gewoon weghalen en zelf wat doen; daar is het immers een FRAMEWORK voor! :P ;) :9
Eerst je hypotheek afbetalen!
  donderdag 18 augustus 2022 @ 13:26:54 #147
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_205675398
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 17:00 schreef TheBarret het volgende:
Oh wat leuk, sign me up!! :+

Ik sta open voor projectjes, ik ben altijd thuis voor iets leuks, ik heb al dergelijke projecten gedeeld.
Viel me op dat er weinig animo voor was alleen.
Ahh nice :) Ik stuur je een DM, gezellig :)
Eerst je hypotheek afbetalen!
  vrijdag 9 september 2022 @ 13:40:17 #148
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_205906231


Aan de slag met Laravel Livewire! _O_
Werkt nog goed ook. :)
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_205921452
Radio AIS (Scheepvaart) Plotter

Het is nog heel alpha allemaal, maar begint ergens op te lijken, het plot alle recente schepen
die door de AIS demodulator (rtl_ais) opgepikt worden en vervolgens alle data uitvouwt zoals
LON/LAT Snelheid, route, identificatie, etc.

Mocht iemand interesse hebben in het demodulatie/decoding process, laat me weten :)

Hier zie je een verzameling van schepen die aangemeerd zijn of bezig zijn, ik heb het een
uurtje laten draaien, 150~ schepen gezien en gevolgd.



pi_205923765
Nice!
pi_205935558
Vergat de github mee te leveren, sorry!

https://github.com/TheBarret/ais2webmap
pi_206019761
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 16:53 schreef TheBarret het volgende:
Radio AIS (Scheepvaart) Plotter

Het is nog heel alpha allemaal, maar begint ergens op te lijken, het plot alle recente schepen
die door de AIS demodulator (rtl_ais) opgepikt worden en vervolgens alle data uitvouwt zoals
LON/LAT Snelheid, route, identificatie, etc.

Mocht iemand interesse hebben in het demodulatie/decoding process, laat me weten :)

Hier zie je een verzameling van schepen die aangemeerd zijn of bezig zijn, ik heb het een
uurtje laten draaien, 150~ schepen gezien en gevolgd.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Gaaf, ik begrijp het niet helemaal maar ziet er wel uit als een tof project. :7

Je hebt wel flink nested if statements. :D
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206020122
quote:
16s.gif Op zondag 18 september 2022 16:06 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Gaaf, ik begrijp het niet helemaal maar ziet er wel uit als een tof project. :7

Je hebt wel flink nested if statements. :D
T'is ver van mooi, maar ik maak sketches en daarop maak betere projecten die wel voldoen aan goeie manieren.
Ik vind het super leuk om van RF input een chain te maken die uiteindelijk in een mooi jasjes gestoken wordt.

Google: AIS en ADS-B voor de gein :)
pi_206080944
Vandaag maar eens het eea in kaart gebracht voor mijn side projectje, begon af en toe wat overzicht te verliezen, zeker als ik er zoals deze zomer weinig mee bezig was. Het parsen van mijn eigen programmeertaal(tje) in de eerste fase is bijna af, alleen nog functie literals en call expressions. Wat wil zeggen dat ik vanuit een file input een AST krijg. :P



I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zaterdag 24 september 2022 @ 11:36:32 #155
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_206084772
quote:
16s.gif Op vrijdag 23 september 2022 21:30 schreef FlippingCoin het volgende:
Vandaag maar eens het eea in kaart gebracht voor mijn side projectje, begon af en toe wat overzicht te verliezen, zeker als ik er zoals deze zomer weinig mee bezig was. Het parsen van mijn eigen programmeertaal(tje) in de eerste fase is bijna af, alleen nog functie literals en call expressions. Wat wil zeggen dat ik vanuit een file input een AST krijg. :P

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
FlippingCoin _O_

Wat een baas ben je.

Ik ga me denk ik verdiepen in PHP-GTK. Is een oud project maar wil toch eens kijken of ik iets van een nieuwe window manager kan maken voor PHP. Ik vind het namelijk best wel een volwassen taal eigenlijk. PHP native op de desktop zou wel eindbaas zijn. :P
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_206085603
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 11:36 schreef TomNook het volgende:

[..]
FlippingCoin _O_

Wat een baas ben je.

Ik ga me denk ik verdiepen in PHP-GTK. Is een oud project maar wil toch eens kijken of ik iets van een nieuwe window manager kan maken voor PHP. Ik vind het namelijk best wel een volwassen taal eigenlijk. PHP native op de desktop zou wel eindbaas zijn. :P
Oh cool, ik ken wel de javascript variant Electron.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zaterdag 24 september 2022 @ 13:54:26 #157
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_206086012
quote:
16s.gif Op zaterdag 24 september 2022 13:09 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Oh cool, ik ken wel de javascript variant Electron.
Ik ben niet goed met JavaScript en heb een beetje een hekel aan die taal. :')
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_206086784
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 13:54 schreef TomNook het volgende:

[..]
Ik ben niet goed met JavaScript en heb een beetje een hekel aan die taal. :')
Tja javascript heeft zijn mindere kanten, maar ook erg goede. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206134345
Vandaag het parsen van een ternary expression gemaakt, was nog een uitdaging. :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  donderdag 29 september 2022 @ 10:56:54 #160
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_206138776
Vraagje;

Als jullie zouden zoeken naar een nieuwe baan als (PHP) ontwikkelaar, waar/hoe zouden jullie dan zoeken? Ik probeer recruiters te ontwijken. :')
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_206139688
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 10:56 schreef TomNook het volgende:
Vraagje;

Als jullie zouden zoeken naar een nieuwe baan als (PHP) ontwikkelaar, waar/hoe zouden jullie dan zoeken? Ik probeer recruiters te ontwijken. :')
Zoek toffe bedrijven en stuur ze een mailtje. Bijv digital agencies, of andere bedrijven waarvan je weet dat ze met php werken. De meeste hebben altijd developers nodig.

Recruiters moet je idd mijden als de pest. Als je via een recruiter ergens binnenkomt heb je meteen het stempel van "onbemiddelbaar" en vooral "extra duur" en sta je al met twee nul achter in de sollicitatie.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:57:08 #162
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_206234231
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2022 12:36 schreef Farenji het volgende:

[..]
Zoek toffe bedrijven en stuur ze een mailtje. Bijv digital agencies, of andere bedrijven waarvan je weet dat ze met php werken. De meeste hebben altijd developers nodig.

Recruiters moet je idd mijden als de pest. Als je via een recruiter ergens binnenkomt heb je meteen het stempel van "onbemiddelbaar" en vooral "extra duur" en sta je al met twee nul achter in de sollicitatie.
Nog bedankt voor je advies. :)
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_206234485
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 10:57 schreef TomNook het volgende:

[..]
Nog bedankt voor je advies. :)
Geen dank, heb je iets leuks gevonden?
pi_206272770
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 10:56 schreef TomNook het volgende:
Vraagje;

Als jullie zouden zoeken naar een nieuwe baan als (PHP) ontwikkelaar, waar/hoe zouden jullie dan zoeken? Ik probeer recruiters te ontwijken. :')
Uh beetje laat... :@

Maar ik heb een paar bedrijven die ik volg op Linkedin die coole projecten doen en met een goede tech stack werken, die zou ik eerst eens naar kijken als ik in die situatie zou zitten denk ik.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206273214
quote:
16s.gif Op vrijdag 23 september 2022 21:30 schreef FlippingCoin het volgende:
Vandaag maar eens het eea in kaart gebracht voor mijn side projectje, begon af en toe wat overzicht te verliezen, zeker als ik er zoals deze zomer weinig mee bezig was. Het parsen van mijn eigen programmeertaal(tje) in de eerste fase is bijna af, alleen nog functie literals en call expressions. Wat wil zeggen dat ik vanuit een file input een AST krijg. :P

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mooi man, jij heb dezelfde interesse als mijn ouwe :D we zouden es wat meer moeten uitwisselen,
ik vermoed dat we elkaar goed kunnen helpen.

Dit is mijn AST (script Engine)

https://github.com/TheBarret/Bastion



Debug log:
pi_206273278
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 11:29 schreef TheBarret het volgende:

[..]
Mooi man, jij heb dezelfde interesse als mijn ouwe :D we zouden es wat meer moeten uitwisselen,
ik vermoed dat we elkaar goed kunnen helpen.

Dit is mijn AST (script Engine)

https://github.com/TheBarret/Bastion

[ afbeelding ]

Debug log:
[ afbeelding ]
Ik zal binnenkort de repo even public maken, was ik toch al van plan als het iets netter is allemaal. :7

Zit nu in de afrondende fase van het parsen, en dan eindelijk beginnen aan de evaluation.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206273283
quote:
16s.gif Op maandag 10 oktober 2022 11:37 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ik zal binnenkort de repo even public maken, was ik toch al van plan als het iets netter is allemaal. :7

Zit nu in de afrondende fase van het parsen, en dan eindelijk beginnen aan de evaluation.
Heb je inv gestuurd van mijn code-group (like minded developers en gamers)
pi_206273304
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 11:37 schreef TheBarret het volgende:

[..]
Heb je inv gestuurd van mijn code-group (like minded developers en gamers)
Cool, zal na het werk even kijken. :)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 10 oktober 2022 @ 12:47:24 #169
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_206275046
quote:
had hem al eerder gezien ja, erg vermakelijk :D
pi_206275443
Ik heb ooit nog wat in FORTRAN 66 moeten programmeren. Is niet veel beter. :P
pi_206275786
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2022 14:39 schreef thabit het volgende:
Ik heb ooit nog wat in FORTRAN 66 moeten programmeren. Is niet veel beter. :P
Fortran wordt nog steeds hier en daar gebruikt, zag het laatst nog bij een Debian package zitten voor een library voor de rtl-sdr's demodulators. verbaasde me echt :+
pi_206275934
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 15:14 schreef TheBarret het volgende:

[..]
Fortran wordt nog steeds hier en daar gebruikt, zag het laatst nog bij een Debian package zitten voor een library voor de rtl-sdr's demodulators. verbaasde me echt :+
Moderne Fortran wordt nog wel gebruikt voor numerieke berekeningen. Maar die oude versie is vreselijk.
pi_206276156
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2022 15:26 schreef thabit het volgende:

[..]
Moderne Fortran wordt nog wel gebruikt voor numerieke berekeningen. Maar die oude versie is vreselijk.
Ahzo, nu begrijp ik die link met die wave forms bij modulaties. makes total sense :D
  woensdag 12 oktober 2022 @ 07:42:09 #175
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_206293464
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 11:32 schreef Farenji het volgende:

[..]
Geen dank, heb je iets leuks gevonden?
Yes. Een lekker kleinschalig bedrijf dat informeel is tot zekere hoogte.

De projecten variëren echt van oud, slecht en saai tot super interessant. Maar ik heb wel eerst door de troep heen moeten komen.

Spaghetticode met heel veel verwarrende XML. Het is een draak.

[ Bericht 5% gewijzigd door TomNook op 12-10-2022 07:48:35 ]
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_206293666
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 07:42 schreef TomNook het volgende:

[..]
Yes. Een lekker kleinschalig bedrijf dat informeel is tot zekere hoogte.

De projecten variëren echt van oud, slecht en saai tot super interessant. Maar ik heb wel eerst door de troep heen moeten komen.

Spaghetticode met heel veel verwarrende XML. Het is een draak.
Herkenbaar. Dat is bijna overal zo. Prijs jezelf gelukkig als er ook een paar nieuwe en beter opgezette projecten tussen zitten, want je hebt ook genoeg bedrijven waar alles crap en complex is.
pi_206315450
quote:
13s.gif Op maandag 15 augustus 2022 15:34 schreef TomNook het volgende:
Een nieuw Laravel 9.x project starten op Windows:

composer create-project laravel/laravel

In de nieuwe dir:

• Stel je .env in.

• composer require laravel/ui

• php artisan ui bootstrap --auth

• Schakel de Homestead box uit met vagrant halt

• Vervolgens doe je VANUIT WINDOWS npm install && npm run dev

• Vervang alle referenties naar Laravel Vite in de <head> en vervang het door Bootstrap 5.

• vagrant up

• php artisan migrate

F5 en je kunt beginnen aan je project. :r

Is Laravel tegenwoordig een soort hype-train ofzo? :?
Ik vind het niet vreemd dat ik mezelf tegenwoordig zo onzeker voel over mijn skills. Het gaat allemaal wel èrg snel. Komende tijd wordt het flink aan de bak voor mij.
Dit valt toch wel mee? Voor sommige dingen heb ik 6 a4 aan documentatie. In vergelijking met vroeger is alles naar mijn idee juist extra gemakkelijk gemaakt door de vele documentatie/handleidingen.

Behalve windows 98 installeren op een ryzen machine }:|

[ Bericht 2% gewijzigd door Muurbloem2001 op 14-10-2022 13:33:16 ]
pi_206315518
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 10:56 schreef TomNook het volgende:
Vraagje;

Als jullie zouden zoeken naar een nieuwe baan als (PHP) ontwikkelaar, waar/hoe zouden jullie dan zoeken? Ik probeer recruiters te ontwijken. :')
Ik kijk om de zoveel tijd eigenlijk vooral op indeed
Bij mijn linkedin account heb ik mijn laatste werkervaring niet vermeld zodat ik niet zoveel verzoeken krijg. Ik had iets van 100 linkedin connections, toen ik recruiters ging verwijderen nog ongeveer 25.

Ik vind recruiters trouwens prima. Dat wil ik wel even melden. Mijn eerste 2 banen waren via hen, ze doen de salarisonderhandelingen (gunstig of niet, als je begint en je krijgt de baan om je carrière te starten dan is het gewoon fijn), stemmen je wel af met goede bedrijven als je gewoon eerlijk bent over hoever je wil reizen etc.

[ Bericht 6% gewijzigd door Muurbloem2001 op 14-10-2022 13:31:55 ]
pi_206322047
Afgelopen 2 maanden software in Powershell geschreven, hoewel ik van mening ben dat dat eigenlijk geen goede keuze is is het best goed te doen :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206330153
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 16:28 schreef raptorix het volgende:
Afgelopen 2 maanden software in Powershell geschreven, hoewel ik van mening ben dat dat eigenlijk geen goede keuze is is het best goed te doen :)
Verschillende kleinere dingen of een groot complex iets in Powershell? :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206330541
quote:
16s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 14:39 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Verschillende kleinere dingen of een groot complex iets in Powershell? :o
Reverse Engineering van PowerBI rapporten en daarna het manipuleren ervan, ja dus best wel groot, wel een mooie solution geworden, de business case was het toevoegen/wijzigen van filters op rapporten, hiermee kunnen ze dus in 1 keer 90 rapporten wijzigen, een klus van normaal een week, die nu in 15 seconden plaats vind :)

:Y)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206331710
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 15:28 schreef raptorix het volgende:

[..]
Reverse Engineering van PowerBI rapporten en daarna het manipuleren ervan, ja dus best wel groot, wel een mooie solution geworden, de business case was het toevoegen/wijzigen van filters op rapporten, hiermee kunnen ze dus in 1 keer 90 rapporten wijzigen, een klus van normaal een week, die nu in 15 seconden plaats vind :)

:Y)
Oh vet, geen ervaring mee verder. :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:14:14 #183
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_206399554
quote:
14s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 08:42 schreef Farenji het volgende:

[..]
Herkenbaar. Dat is bijna overal zo. Prijs jezelf gelukkig als er ook een paar nieuwe en beter opgezette projecten tussen zitten, want je hebt ook genoeg bedrijven waar alles crap en complex is.
Ik ben er eigenlijk een beetje klaar mee. Ik wil gewoon wat nieuws maken met de allerlaatste technieken. En er verantwoordelijk voor blijven.
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_206399752
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 14:14 schreef TomNook het volgende:

[..]
Ik ben er eigenlijk een beetje klaar mee. Ik wil gewoon wat nieuws maken met de allerlaatste technieken. En er verantwoordelijk voor blijven.
Ja dat willen we allemaal wel. Maar het onderhouden van oude code hoort er wel beetje bij, je kan niet alleen maar nieuwe dingen bouwen.
pi_206399812
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 14:40 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ja dat willen we allemaal wel. Maar het onderhouden van oude code hoort er wel beetje bij, je kan niet alleen maar nieuwe dingen bouwen.
Ook niet goed voor je ontwikkeling denk ik. Al heb ik toevallig alleen nog maar aan langlopende greenfield projecten gewerkt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:06:07 #186
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_206399962
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 14:40 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ja dat willen we allemaal wel. Maar het onderhouden van oude code hoort er wel beetje bij, je kan niet alleen maar nieuwe dingen bouwen.
Ik denk dat ik er actief naar ga zoeken. Ik weet alleen nog niet hoe ik een werkgever ga vinden die wat nieuws wil laten maken.

Heb jij ervaring hiermee?
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_206399993
Hm wat ook niet helemaal bij elkaar past is php en de laatste technieken misschien? Iig dat beeld bestaat bij mij een beetje, bedrijven die graag met de laatste technieken werken gebruiken eerder go of zo had ik het idee.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:12:41 #188
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_206400037
quote:
16s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 15:09 schreef FlippingCoin het volgende:
Hm wat ook niet helemaal bij elkaar past is php en de laatste technieken misschien? Iig dat beeld bestaat bij mij een beetje, bedrijven die graag met de laatste technieken werken gebruiken eerder go of zo had ik het idee.
Het PHP ecosysteem is juist best modern en vooruitstrevend. Ik wil een tof project bouwen met Laravel.

Go heeft weer een heel ander toepassingsgebied.

Maar zouden jullie mij misschien willen helpen? Ik voel me nogal gefrustreerd namelijk. Ik wil gewoon iets nieuws neerzetten en daar mijn energie uit halen. Ik ben nu ieder weekend gesloopt.
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_206400060
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 15:12 schreef TomNook het volgende:

[..]
Het PHP ecosysteem is juist best modern en vooruitstrevend. Ik wil een tof project bouwen met Laravel.

Go heeft weer een heel ander toepassingsgebied.

Maar zouden jullie mij misschien willen helpen? Ik voel me nogal gefrustreerd namelijk. Ik wil gewoon iets nieuws neerzetten.
Kwestie van op gesprek gaan denk ik bij bedrijven, en vragen waar je terecht zou komen. En als het via recruiters gaat oid daar op voorhand aangeven. Misschien dat het hier en daar al in de vacatureteksts staat?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206400527
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 15:06 schreef TomNook het volgende:

[..]
Ik denk dat ik er actief naar ga zoeken. Ik weet alleen nog niet hoe ik een werkgever ga vinden die wat nieuws wil laten maken.

Heb jij ervaring hiermee?
Je zit nu toch ook bij een digital agency? Die hebben toch ook wel eens nieuwe klanten of projecten? Bespreek het met je werkgever.

Maar ik denk dat je er niet te eenzijdig naar moet kijken. Het verschil tussen nieuwbouw en onderhoud is niet altijd scherp. Met nieuwbouw ben je ook vaak bezig met onderhoud, als je nieuwe features moet maken waardoor je oude code moet aanpassen en refactoren, en een nieuw project verandert na verloop van tijd ook in oude code die een blok aan je been kan worden, ook als jij alles zelf hebt geschreven. Andersom kun je een oud project ook dermate "ownen" dat het echt van jou wordt, je kan natuurlijk alle oude code steeds meer weg-refactoren en vervangen door je eigen creaties.

Ik heb zelf nooit echt hierop geselecteerd in ieder geval bij het kiezen van een baan of opdracht. Veel belangrijker is het bedrijf zelf, wat ze doen, hoe de sfeer is, wat voor klanten etc, en dan boeit het me echt niet zo veel of ik nou met nieuwe applicaties bezig ben of met oude code. Het heeft allemaal wel zo zijn leuke en minder leuke kanten. Punt is ook, als je goed bent in doorgronden en refactoren van oude code, daarmee kun je je echt onderscheiden, dat verhoogt je waarde.

Als je echt alleen maar nieuwe code wil maken dan kun je dat natuurlijk altijd "onbetaald" doen, maak je eigen projecten, zet ze op github. Dan kun je doen wat je wil. Je betaalde werk is precies dat: betaald werk, en dan geldt toch nog steeds wel vaak: de klant / werkgever / opdrachtgever vraagt, en jij draait.
pi_206400561
En een nieuw project kan ook heel snel een hele grote bende worden waarbij je niet meer vooruitkomt door de regressie. :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206402456
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 15:12 schreef TomNook het volgende:
Maar zouden jullie mij misschien willen helpen? Ik voel me nogal gefrustreerd namelijk. Ik wil gewoon iets nieuws neerzetten en daar mijn energie uit halen. Ik ben nu ieder weekend gesloopt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 14:14 schreef TomNook het volgende:
Ik wil gewoon wat nieuws maken met de allerlaatste technieken. En er verantwoordelijk voor blijven.
Is het een idee dat je blijft werken en in je vrije tijd iets gaat maken (als ondernemer)?

Ik solliciteer niet actief maar kijk af en toe wel en zie soms wel bedrijven die met een nieuw project bezig zijn of startups. Kom meestal wel wat tegen wat dat betreft. Zou denken dat als je werknemer wil blijven je ook wel iets kan vinden wat dat betreft via indeed bijvoorbeeld.
  maandag 31 oktober 2022 @ 10:46:08 #193
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_206507698
Ik wil jullie graag nog bedanken voor de reacties en het advies. Beetje laat, maar ik heb te maken gehad met een zware longontsteking en begin nu pas echt weer te herstellen dankzij de antibiotica.

Ik kan niet klagen want 100 jaar geleden ging je er gewoon dood aan. :')

Zodra ik hersteld ben wil ik op mijn werk vol gas gaan geven en het proberen met hun huidige tech stack. Niet piepen en het opnieuw een kans geven. Iets anders zoeken kan later altijd nog. Ze zijn loyaal naar me geweest en dat wil ik graag ook naar hun zijn voorlopig. :)
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_206556343
Heb jullie hulp nodig...

Ik wil de FOK!verkiezingen van dit jaar organiseren, zoals ik eerder ook heb gedaan (zie de OP van FB / FOK!verkiezingen 2022?).

Nou wilde ik de oplossing van vorige keer hergebruiken, namelijk https://verkiezingen.fokcrew.nl/. Aan die website hadden anderen meegeholpen destijds, waaronder @I ... Helaas is hij niet meer op FOK!, dus kan ik zijn hulp niet meer vragen.

Het kopiëren gaat op zich prima, alleen werkt de autocomplete-functie niet. Usernames werden namelijk automatisch aangevuld... Ik vermoed dat dit gedaan werd door https://verkiezingen.fokcrew.nl/get.php, dat is wat ik in ieder geval kon achterhalen door de .js bestanden te bekijken.

Is er iemand hier die kan helpen om de autocomplete weer werkend te krijgen?

@bondage tag ik ook, omdat ik zag dat er gebruik wordt gemaakt van fokstats... Misschien ziet-ie dit en kan-ie meehelpen.
pi_206556521
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 15:10 schreef YStec het volgende:
Heb jullie hulp nodig...

Ik wil de FOK!verkiezingen van dit jaar organiseren, zoals ik eerder ook heb gedaan (zie de OP van FB / FOK!verkiezingen 2022?).

Nou wilde ik de oplossing van vorige keer hergebruiken, namelijk https://verkiezingen.fokcrew.nl/. Aan die website hadden anderen meegeholpen destijds, waaronder @:I ... Helaas is hij niet meer op FOK!, dus kan ik zijn hulp niet meer vragen.

Het kopiëren gaat op zich prima, alleen werkt de autocomplete-functie niet. Usernames werden namelijk automatisch aangevuld... Ik vermoed dat dit gedaan werd door https://verkiezingen.fokcrew.nl/get.php, dat is wat ik in ieder geval kon achterhalen door de .js bestanden te bekijken.

Is er iemand hier die kan helpen om de autocomplete weer werkend te krijgen?

@:bondage tag ik ook, omdat ik zag dat er gebruik wordt gemaakt van fokstats... Misschien ziet-ie dit en kan-ie meehelpen.
Heb je toegang tot de source code oid?
Bij mij werkt die autocmplete verder gewoon als ik op je link klik.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206556662
quote:
16s.gif Op vrijdag 4 november 2022 15:34 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Heb je toegang tot de source code oid?
Bij mij werkt die autocmplete verder gewoon als ik op je link klik.
De link is dus de werkende versie. :P. Als je de broncode (en de .js/.css) overkopieert, werkt alles behalve de autocomplete.

Probleem is dus dat ik de originele source code niet heb. :P.
pi_206556739
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 15:53 schreef YStec het volgende:

[..]
De link is dus de werkende versie. :P. Als je de broncode (en de .js/.css) overkopieert, werkt alles behalve de autocomplete.

Probleem is dus dat ik de originele source code niet heb. :P.
Als je in je network tab kijkt van jouw versie, wanneer je als user pap intypt, zie je dan het volgende request terug:
1https://verkiezingen.fokcrew.nl/get.php?q=pap
?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206557578
Ik begrijp er niks van, je kan de codes wel kopieren en weten wat er niet werkt na het kopieren maar hebt geen toegang tot de code?
pi_206557602
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 17:39 schreef Muurbloem2001 het volgende:
Ik begrijp er niks van, je kan de codes wel kopieren en weten wat er niet werkt na het kopieren maar hebt geen toegang tot de code?
Ja front-end code/html/css neem ik aan.

Die zou je dan in theorie die verkiezingen API kunnen laten gebruiken voor zover die publiek is, alleen dan moet je nog wel zelf een eigen "back-end" hebben om de stemmen vast te leggen, of een lambda functie of zo.

Ik weet niet of @YStec dat weet?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  FOK!mycroftheld zaterdag 5 november 2022 @ 10:02:32 #200
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_206563611
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 15:10 schreef YStec het volgende:
Heb jullie hulp nodig...

Ik wil de FOK!verkiezingen van dit jaar organiseren, zoals ik eerder ook heb gedaan (zie de OP van FB / FOK!verkiezingen 2022?).

Nou wilde ik de oplossing van vorige keer hergebruiken, namelijk https://verkiezingen.fokcrew.nl/. Aan die website hadden anderen meegeholpen destijds, waaronder @:I ... Helaas is hij niet meer op FOK!, dus kan ik zijn hulp niet meer vragen.

Het kopiëren gaat op zich prima, alleen werkt de autocomplete-functie niet. Usernames werden namelijk automatisch aangevuld... Ik vermoed dat dit gedaan werd door https://verkiezingen.fokcrew.nl/get.php, dat is wat ik in ieder geval kon achterhalen door de .js bestanden te bekijken.

Is er iemand hier die kan helpen om de autocomplete weer werkend te krijgen?

@:bondage tag ik ook, omdat ik zag dat er gebruik wordt gemaakt van fokstats... Misschien ziet-ie dit en kan-ie meehelpen.
Zou best kunnen dat die get.php onderwater iets ophaalt vanaf FOK!stats via een http request, echter gezien je de bron niet hebt is dat niet te controleren...

Je zou een nieuw script kunnen schrijven welke de restultaten hier vandaan haalt (voorbeeld):

https://www.thuisserver.n(...)est=username&q=bonda

De q parameter bevat dan het deel wat reeds in het veld is gezet en je krijgt dan de namen die eraan voldoen terug als een lijst.

Zoiets:
1
2
3
4
5
6
<?php
$suggest_url 
"https://www.thuisserver.net/fokstats/index.php?suggest=username&q=" $_GET['q'];
if(
filter_var($suggest_urlFILTER_VALIDATE_URL)) {
    echo 
file_get_contents($suggest_url);
}
?>


[ Bericht 22% gewijzigd door bondage op 05-11-2022 10:34:33 ]
pi_206568373
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 17:39 schreef Muurbloem2001 het volgende:
Ik begrijp er niks van, je kan de codes wel kopieren en weten wat er niet werkt na het kopieren maar hebt geen toegang tot de code?
quote:
16s.gif Op vrijdag 4 november 2022 17:42 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ja front-end code/html/css neem ik aan.

Die zou je dan in theorie die verkiezingen API kunnen laten gebruiken voor zover die publiek is, alleen dan moet je nog wel zelf een eigen "back-end" hebben om de stemmen vast te leggen, of een lambda functie of zo.

Ik weet niet of @:ystec dat weet?
Een samenvatting dan maar:
- Ik heb jarengeleden ooit een eerste versie van de verkiezingspagina gemaakt. Dit was de simpelste vorm. Als je de HTML-code van mijn versie kopieert en opslaat en lokaal opent, werkt alles.

- Deze versie is later uitgebreid door @I, hij heeft een paar verbeteringen doorgevoerd, onder andere de autocomplete. Deze versie staat op https://verkiezingen.fokcrew.nl/. Ik heb de broncode van zijn versie niet, dus geen idee wat-ie precies allemaal heeft toegevoegd.

- Wat ik nu heb gedaan: de broncode (HTML) van https://verkiezingen.fokcrew.nl/ overgekopieerd en alle paden gecorrigeerd (.css/.js). Daarmee werkt bijna alles, behalve de autocomplete.

- De autocomplete werkt niet, ik vermoed omdat ik niet alle benodigde pagina's/onderdelen heb. In één van de .js heb ik een verwijzing naar 'get.php' gezien, en ik denk dat 'get.php' de autocomplete regelt.

Dus, ik heb nu iets dat bijna helemaal werkt, maar alleen de autocomplete mist. Alleen heb ik geen idee wat er nodig is om de autocomplete werkend te krijgen... Kleine kans dat jullie kunnen helpen, maar ik dacht ik probeer het toch.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-11-2022 19:26:09 ]
pi_206568418
quote:
11s.gif Op zaterdag 5 november 2022 10:02 schreef bondage het volgende:

[..]
Zou best kunnen dat die get.php onderwater iets ophaalt vanaf FOK!stats via een http request, echter gezien je de bron niet hebt is dat niet te controleren...

Je zou een nieuw script kunnen schrijven welke de restultaten hier vandaan haalt (voorbeeld):

https://www.thuisserver.n(...)est=username&q=bonda

De q parameter bevat dan het deel wat reeds in het veld is gezet en je krijgt dan de namen die eraan voldoen terug als een lijst.

Zoiets:
[ code verwijderd ]

Probleem is dat ik niet verderkom dan HTML, dus een script schrijven is een stap te ver. :P.

Maar ik ga even kijen of ik iets kan met je suggestie.

En anders wordt het maar zonder autocomplete.
pi_206568517
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 19:25 schreef YStec het volgende:

[..]
[..]
Een samenvatting dan maar:
- Ik heb jarengeleden ooit een eerste versie van de verkiezingspagina gemaakt. Dit was de simpelste vorm. Als je de HTML-code van mijn versie kopieert en opslaat en lokaal opent, werkt alles.

- Deze versie is later uitgebreid door @:I, hij heeft een paar verbeteringen doorgevoerd, onder andere de autocomplete. Deze versie staat op https://verkiezingen.fokcrew.nl/. Ik heb de broncode van zijn versie niet, dus geen idee wat-ie precies allemaal heeft toegevoegd.

- Wat ik nu heb gedaan: de broncode (HTML) van https://verkiezingen.fokcrew.nl/ overgekopieerd en alle paden gecorrigeerd (.css/.js). Daarmee werkt bijna alles, behalve de autocomplete.

- De autocomplete werkt niet, ik vermoed omdat ik niet alle benodigde pagina's/onderdelen heb. In één van de .js heb ik een verwijzing naar 'get.php' gezien, en ik denk dat 'get.php' de autocomplete regelt.

Dus, ik heb nu iets dat bijna helemaal werkt, maar alleen de autocomplete mist. Alleen heb ik geen idee wat er nodig is om de autocomplete werkend te krijgen... Kleine kans dat jullie kunnen helpen, maar ik dacht ik probeer het toch.
Maar worden de stemmen ook opgeslagen dan?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206568660
Lijkt me moeilijk om dan voor elkaar te krijgen, ook al heb ik alle vertrouwen in je hoor.

https://www.w3schools.com/JS/js_ajax_intro.asp

Dat ophalen lijkt me te gaan via ajax. Nou dat lijkt heel wat maar stelt niks voor eigenlijk zolang je maar wel een beetje een vis in het water bent om het zo maar te zeggen.

https://www.w3schools.com/JS/tryit.asp?filename=tryjs_ajax_first

Links zie je het script, rechts kan je het laten draaien.

document.getElementById("demo").innerHTML =
this.responseText;

Dit stuk is wat die webpagina terugstuurt waar je naar verwijst, daar is dat:ajax_info.txt

Dat pakt ie dan en laat hij zien.

Wat jij wil is dat bij onkeyup zo'n ajax scriptje gaat draaien, dat ie verwijst naar een php bestand die verbinding maakt met de database, daar de users uithaalt die beginnen met bijvoorbeeld de 'a' als de a ingetypt is en dat terugstuurt. Dat stuur je dan terug naar een div met een id.

En daarna dat stuk van flippingcoin dat je het bij de submit moet opslaan in de database. Eigenlijk inderdaad niet zo simpel merk ik nu ik dit typ maar ja..
pi_206568808
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 19:49 schreef Muurbloem2001 het volgende:
Lijkt me moeilijk om dan voor elkaar te krijgen, ook al heb ik alle vertrouwen in je hoor.

https://www.w3schools.com/JS/js_ajax_intro.asp

Dat ophalen lijkt me te gaan via ajax. Nou dat lijkt heel wat maar stelt niks voor eigenlijk zolang je maar wel een beetje een vis in het water bent om het zo maar te zeggen.

https://www.w3schools.com/JS/tryit.asp?filename=tryjs_ajax_first

Links zie je het script, rechts kan je het laten draaien.

document.getElementById("demo").innerHTML =
this.responseText;

Dit stuk is wat die webpagina terugstuurt waar je naar verwijst, daar is dat:ajax_info.txt

Dat pakt ie dan en laat hij zien.

Wat jij wil is dat bij onkeyup zo'n ajax scriptje gaat draaien, dat ie verwijst naar een php bestand die verbinding maakt met de database, daar de users uithaalt die beginnen met bijvoorbeeld de 'a' als de a ingetypt is en dat terugstuurt. Dat stuur je dan terug naar een div met een id.

En daarna dat stuk van flippingcoin dat je het bij de submit moet opslaan in de database. Eigenlijk inderdaad niet zo simpel merk ik nu ik dit typ maar ja..
Je kan ook een eventListeren aan een input element hangen, en bij iedere call een http request laten doen, dat is allemaal wel goed te doen op zich. https://developer.mozilla(...)LElement/input_event

Dat wil ik op zich nog wel voor hem maken, maar het is niet duidelijk hoe het zit met het opslaan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206568967
quote:
16s.gif Op zaterdag 5 november 2022 19:33 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Maar worden de stemmen ook opgeslagen dan?
Nee.

Users vullen de lijst in, en krijgen dan de UBB-code die ze hier op het forum kunnen posten.

Op die manier hoef er niets geverifieerd te worden en kan iedereen de stemmen meevolgen.
pi_206569008
quote:
16s.gif Op zaterdag 5 november 2022 19:59 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Je kan ook een eventListeren aan een input element hangen, en bij iedere call een http request laten doen, dat is allemaal wel goed te doen op zich. https://developer.mozilla(...)LElement/input_event

Dat wil ik op zich nog wel voor hem maken, maar het is niet duidelijk hoe het zit met het opslaan.
Het stemproces:

- Users openen een pagina.

- Ze vullen de lijst in (niet alles hoeft ingevuld te worden, alleen eentje is ook goed).

- In "Het resultaat"-box zien de users de UBB-code die ze hier op het forum moeten posten. Je stem is alleen geldig met een post in het juiste topic. (Er wordt dus niets opgeslagen.)

- Ik zie de posts, verzamel ze en tel dan de stemmen. En op een gegeven moment deel ik de resultaten.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-11-2022 20:16:06 ]
pi_206569015
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 20:12 schreef YStec het volgende:

[..]
Nee.

Users vullen de lijst in, en krijgen dan de UBB-code die ze hier op het forum kunnen posten.

Op die manier hoef er niets geverifieerd te worden en kan iedereen de stemmen meevolgen.
Ahhhhhhhh. :!

Oke helder.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206569022
Bedankt voor het meedenken overigens. O+.
pi_206569029
@YStec ik kan wel even kijken of ik die autosuggest aan de praat krijg anders
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206569197
1
2
3
4
5
6
7
8
const intelligentInput = document.getElementById('intelligent');

intelligentInput.addEventListener('input', async (event) => {
  const inputValue = event.target.value;
  const url = `https://verkiezingen.fokcrew.nl/get.php?q=${inputValue}`;
  const response = await fetch(url);
  console.log(response);
});

Zo iets krijg je dan, en je zou dan het eea kunnen abstraheren om de functie herbruikbaar te maken voor alle inputs uiteraard.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206569331
quote:
16s.gif Op zaterdag 5 november 2022 20:31 schreef FlippingCoin het volgende:

[ code verwijderd ]

Zo iets krijg je dan, en je zou dan het eea kunnen abstraheren om de functie herbruikbaar te maken voor alle inputs uiteraard.
Niet lullig bedoeld, leuk en admirabel dat je de tijd erin steekt, maar hij geeft aan dat hij zelf niet verder komt dan html...

Zonder dat een developer zelf echt de code kan zien of maken (als in plaatsen en uitproberen) tezamen met de database connectie denk ik niet dat dit echt iets gaat worden. Niet om jou dus, maar dit is zoiets waarvan ik zelf het idee heb dat het niet echt kan gaan slagen tenzij er echt toegang tot de broncode/server etc wordt gegeven

Of dat er ontelbaar veel reacties worden geplaatst met problemen die voorkomen etc. waarop antwoord gegeven moet worden en we weken verder zijn
pi_206569374
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 20:45 schreef Muurbloem2001 het volgende:

[..]
Niet lullig bedoeld, leuk en admirabel dat je de tijd erin steekt, maar hij geeft aan dat hij zelf niet verder komt dan html...

Zonder dat een developer zelf echt de code kan zien of maken (als in plaatsen en uitproberen) tezamen met de database connectie denk ik niet dat dit echt iets gaat worden. Niet om jou dus, maar dit is zoiets waarvan ik zelf het idee heb dat het niet echt kan gaan slagen tenzij er echt toegang tot de broncode/server etc wordt gegeven
Een database is schijnbaar niet de bedoeling, je moet alleen bb output krijgen uit de applicatie om dit hier op het forum te posten, als ik het goed begrijp.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206569396
quote:
16s.gif Op zaterdag 5 november 2022 20:50 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Een database is schijnbaar niet de bedoeling, je moet alleen bb output krijgen uit de applicatie om dit hier op het forum te posten, als ik het goed begrijp.
Ja klopt, had ik ook gelezen maar alsnog weer vergeten blijkbaar, voor mij voelt het alsof het vanuit moeilijkheidsgraad 100 naar 99 gaat. Maar ik ben benieuwd, serieus, hoop dat het lukt maar zie hier zelf veel beren op de weg
pi_206569407
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 20:51 schreef Muurbloem2001 het volgende:

[..]
Ja klopt, had ik ook gelezen maar alsnog weer vergeten blijkbaar, voor mij voelt het alsof het vanuit moeilijkheidsgraad 100 naar 99 gaat. Maar ik ben benieuwd, serieus, hoop dat het lukt maar zie hier zelf veel beren op de weg
Ja en de meerwaarde is ook niet heel groot als je het alsnog op het forum moet posten misschien, kunnen de users ook gewoon een lijstje typen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206569413
quote:
16s.gif Op zaterdag 5 november 2022 20:52 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ja en de meerwaarde is ook niet heel groot als je het alsnog op het forum moet posten misschien, kunnen de users ook gewoon een lijstje typen.
Lol ja klopt :D Had ik zelf niet om gedacht, zegt wel wat over mij jammer genoeg

@YStec Is het inderdaad geen idee om gewoon een lijst te maken in het forum zelf?

Dan heb je dus alleen dat users een username verkeerd kunnen spellen maar dat zal ook wel meevallen in de praktijk denk ik

[ Bericht 9% gewijzigd door Muurbloem2001 op 05-11-2022 21:03:28 ]
pi_206631717
quote:
11s.gif Op zaterdag 5 november 2022 10:02 schreef bondage het volgende:

[..]
Zou best kunnen dat die get.php onderwater iets ophaalt vanaf FOK!stats via een http request, echter gezien je de bron niet hebt is dat niet te controleren...

Je zou een nieuw script kunnen schrijven welke de restultaten hier vandaan haalt (voorbeeld):

https://www.thuisserver.n(...)est=username&q=bonda

De q parameter bevat dan het deel wat reeds in het veld is gezet en je krijgt dan de namen die eraan voldoen terug als een lijst.

Zoiets:
[ code verwijderd ]

Dankjewel @bondage, dat kleine stukje .php-code is exact wat ik nodig had. Autocomplete werkt ermee.

Nogmaals bedankt!
pi_206758934
We leven nu hier. :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206829805
Ik ben van plan die amazon firetvstick, om te bouwen naar iets anders.
Ik wil er een echte 0 energie slurpende nano pc proberen van te maken, vooral als iets waar ik ook 24 uur torrents mee kan seeden.
LineageOS erop en met dit OTG kabeltje.

  donderdag 12 januari 2023 @ 16:12:48 #220
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_207527266
Hey vraagje voor iemand met een Mac...

Ik kan me herinenren dat er een mooie applicatie is om databases mee te draaien. Er zit een GUI voor waarmee je ze kunt aanmaken, vervolgens kun je ze vanuit een lokale applicatie gewoon aanroepen.

Weet iemand hoe deze applicatie heet of weet wat voor mij? :?
Eerst je hypotheek afbetalen!
  donderdag 12 januari 2023 @ 16:16:10 #221
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_207527335
quote:
17s.gif Op donderdag 12 januari 2023 16:12 schreef TomNook het volgende:
Hey vraagje voor iemand met een Mac...

Ik kan me herinenren dat er een mooie applicatie is om databases mee te draaien. Er zit een GUI voor waarmee je ze kunt aanmaken, vervolgens kun je ze vanuit een lokale applicatie gewoon aanroepen.

Weet iemand hoe deze applicatie heet of weet wat voor mij? :?
TablePlus is de bekendste..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 12 januari 2023 @ 17:11:05 #222
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_207528130
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 16:16 schreef Perrin het volgende:

[..]
TablePlus is de bekendste..
Deze ken ik! Ik gebruik zelf Sequel Ace.

Het gaat echter om het aanmaken van een nieuwe lokale database server. Er is een tool zodat je niet via de terminal database software hoeft te installeren.
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_207528149
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 17:11 schreef TomNook het volgende:

[..]
Deze ken ik! Ik gebruik zelf Sequel Ace.

Het gaat echter om het aanmaken van een nieuwe lokale database server. Er is een tool zodat je niet via de terminal database software hoeft te installeren.
phpmyadmin? afhankelijk van de DB type etc?
Redacted
  donderdag 12 januari 2023 @ 17:22:13 #224
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_207528267
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 17:12 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]
phpmyadmin? afhankelijk van de DB type etc?
Ben een C# tutorial aan het volgen en die beginnen daar over Docker. Ik heb echter niet zo veel zin om me daarin te moeten verdiepen en zoek dus...

Wacht misschien kunnen jullie helpen. :D

Mijn tutorial vraag om een MongoDB database aan te maken en aan te spreken. Ik ben er overigens niet mee bekend; ik heb alleen begrepen dat het geen engine heeft en en gebruik maakt van .JSON files om objecten mee te bewaren. Het zal wel: ik vind al die meuk maar irritant en vermoeiend.

Ik heb gewoon een lokale database server nodig voor macOS waar ik mee kan werken vanuit .NET. Ik heb tot dusver alleen MySQL gebruikt, omdat het nog steeds het meest populair is.

Bij een cliënt applicatie zou ik de voorkeur hebben voor binary files als het gaat om data opslaan. Iemand tips?

Zal ik desnoods een virtuele machine inrichten met SQL Browser en Server van Microsoft? Is dat een heel gek idee?

Ik ben een ouwe PHP-rot en ben een beetje blijven hangen bij Vagrant Homestead en een VM met Ubuntu erop.
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_207528294
Waarom een MongoDB? Omdat iedereen het doet is niet echt een reden. Omdat ik iets nieuw wil proberen ook niet.
Want dan moet je onderzoeken waarom je het wil.

Wat zijn je eisen?
Redacted
  donderdag 12 januari 2023 @ 17:24:18 #226
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_207528302
quote:
11s.gif Op donderdag 12 januari 2023 17:23 schreef cablegunmaster het volgende:
Waarom een MongoDB?
Wat zijn je eisen?
Heb m'n bericht aangepast haha :P
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_207528310
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 17:24 schreef TomNook het volgende:

[..]
Heb m'n bericht aangepast haha :P
MSsQL Database of een MySQL DB.
Simpel en relationeel houden. :P
Redacted
  donderdag 12 januari 2023 @ 17:26:01 #228
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_207528323
Ik moet binnen 2 maanden van PHP omwisselen naar de .NET stack en ren nu een beetje als kip zonder kop rond. Ik moet mezelf redden en heb geen hulp, dus moet alles zelf uitvogelen aan de hand van tutorials.

Is er iemand die we zou willen helpen met mijn avontuur? Ik zit soms tegen aan paniekaanval aan. _O-
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_207528328
quote:
15s.gif Op donderdag 12 januari 2023 17:26 schreef TomNook het volgende:
Ik moet binnen 2 maanden van PHP omwisselen naar de .NET stack en ren nu een beetje als kip zonder kop rond. Ik moet mezelf redden en heb geen hulp, dus moet alles zelf uitvogelen aan de hand van tutorials.

Is er iemand die we zou willen helpen met mijn avontuur? Ik zit soms tegen aan paniekaanval aan. _O-
Moet? Van wie? :P
Redacted
  donderdag 12 januari 2023 @ 17:27:35 #230
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_207528334
quote:
11s.gif Op donderdag 12 januari 2023 17:24 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]
MSsQL Database of een MySQL DB.
Simpel en relationeel houden. :P
Is MS SQL een beetje te doen op macOS? Ik ben in eerste instantie niet van plan MS SQL te leren. Ik gebruik uitsluitend Entity Framework als je dat niet erg vind. :')
Eerst je hypotheek afbetalen!
  donderdag 12 januari 2023 @ 17:27:56 #231
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_207528344
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 17:26 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]
Moet? Van wie? :P
Detacheerder. :)

Ik denk ook wel dat ze gelijk hebben.
Maar de syntax en snufjes zijn wel heftig voor mij.
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_207528346
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 17:27 schreef TomNook het volgende:

[..]
Detacheerder. :)
Ben jij gedetacheerd? :P
Redacted
  donderdag 12 januari 2023 @ 17:29:05 #233
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_207528363
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 17:28 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]
Ben jij gedetacheerd? :P
Nu bankzittend xD Eerst studeren, daarna een opdracht zien te vinden met .NET. :)

Ik doe het voor het eerst, maar ik denk wel dat het leuk is.

Ik kan trouwens ook niet echt een geschikte cursus vinden voor "ervaren" ontwikkelaars. Basis C# ken ik al.
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_207528387
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 17:29 schreef TomNook het volgende:

[..]
Nu bankzittend xD Eerst studeren, daarna een opdracht zien te vinden met .NET. :)

Ik doe het voor het eerst, maar ik denk wel dat het leuk is.
Waarom ook een mac gebruiken ;(
Als in .NET en aanverwante omgeving is zo ingericht dat het ideaal is om op windows te werken. :P
Zou haast zeggen draai een VM met windows op je mac om alles te installeren.
Redacted
pi_207528404
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 17:29 schreef TomNook het volgende:

[..]
Nu bankzittend xD Eerst studeren, daarna een opdracht zien te vinden met .NET. :)

Ik doe het voor het eerst, maar ik denk wel dat het leuk is.

Ik kan trouwens ook niet echt een geschikte cursus vinden voor "ervaren" ontwikkelaars. Basis C# ken ik al.
Welk bedrijf Cap?
Redacted
  donderdag 12 januari 2023 @ 17:33:18 #236
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_207528410
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 17:30 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]
Waarom ook een mac gebruiken ;(
Als in .NET en aanverwante omgeving is zo ingericht dat het ideaal is om op windows te werken. :P
Zou haast zeggen draai een VM met windows op je mac om alles te installeren.
Ik geef toe dat ze het je inderdaad wel erg makkelijk maken. XD :D
Eerst je hypotheek afbetalen!
  donderdag 12 januari 2023 @ 17:34:00 #237
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_207528417
quote:
10s.gif Op donderdag 12 januari 2023 17:32 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]
Welk bedrijf Cap?
Sorry, dat wil ik niet zeggen tenzij ik je goed in het echt ken. :P
Eerst je hypotheek afbetalen!
  donderdag 12 januari 2023 @ 17:41:45 #238
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_207528509
Yo gast

Ze hebben net een ¤2500 M1 machine gekocht voor me. :')

Omdat ik er zelf om vroeg :')

Maar dat maakt me niet zo uit. Ik heb gewoon echt een hekel aan Windows. Daarom dacht ik misschien te makkelijk over .NET Core op een Mac.

Maargoed ik kan altijd VMware Fusion gebruiken. :D
Eerst je hypotheek afbetalen!
  donderdag 12 januari 2023 @ 18:09:50 #239
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_207528796
Joh... Ik heb gelukkig nog een prima Windows laptop hier.
Dan gebruik ik daar voorlopig wel Windows 10 op, prima. :')

Dan kan ik tenminste mijn tutorials op een normale manier volgen. Optimaliseren komt dan later wel. :D
Eerst je hypotheek afbetalen!
  donderdag 12 januari 2023 @ 19:25:57 #240
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_207529808
Als je EF core gebruikt is de database zelf niet zo belangrijk. Je zou zelfs een in-memory database (https://learn.microsoft.c(...)tabs=dotnet-core-cli) kunnen gebruiken als je alleen wil testen.

Tip: leer code-first EF-core (https://learn.microsoft.c(...)rkflows/new-database) en vergeet je database gui. Voor standaard database werk met EF heb je geen GUI nodig - dat komt pas wanneer je queries moet gaan optimaliseren of met stored procedures/triggers/etc gaat werken. Zodra je zover bent weet je vanzelf wel wat voor features je GUI nodig heeft.

MSSQL en SSMS werkt het beste wat mij betreft met EF, maar andere databases kan ook natuurlijk.
Overigens is MongoDB gewoon een database zoals mysql of mssql, alleen werkt het niet met standaard tabellen maar met objecten of documenten - visueel en structureel heeft het weg van json en de query syntax is anders dan SQL maar de database werkt verder vergelijkbaar met andere databases.

kennis van docker (zie bijv https://builtin.com/softw(...)anagement-studio-mac, zelf niet gevolgd Mac=aids) lijkt me sowieso niet verspilde moeite om wat beginnerskennis over te krijgen.
pi_207534958
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 17:41 schreef TomNook het volgende:
Yo gast

Ze hebben net een ¤2500 M1 machine gekocht voor me. :')

Omdat ik er zelf om vroeg :')

Maar dat maakt me niet zo uit. Ik heb gewoon echt een hekel aan Windows. Daarom dacht ik misschien te makkelijk over .NET Core op een Mac.

Maargoed ik kan altijd VMware Fusion gebruiken. :D
Peanuts money voor een bedrijf :D daar moet je je niet op verkijken.
Als Consultant wordt je al snel voor 100 - 120 eu weggezet per uur.
daar romen ze al snel 30 - 40 % vanaf, PC kunnen ze van de belastingdienst aftrekken, effectieve kosten mss 1200 eu, dat hebben ze er snel uit.

Als ze je duurder kunnen inzetten , verdienen ze meer terug. Kunstje is simpel, dat zal elke ex consultant die weggaat bij dit soort bedrijven beamen, die ZZP-er is geworden.
Redacted
  donderdag 19 januari 2023 @ 13:20:33 #242
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_207625996
Heyo....

Een Song en Album zijn toch beiden Multimedia? OOP gezien? Ik kan ander soort entiteit bedenken.

Dus:

Multimedia {
song_id
album_id

Song : Multimedia {

Album : Multimedia {

Een Multimedia kan parent class zijn van allerlei soorten multimedia, zoals song, Video, Podcast. Maar ook Album omdat een album een Collection is van Songs.
Eerst je hypotheek afbetalen!
  donderdag 19 januari 2023 @ 13:51:02 #243
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_207626424
Yeah, ik denk dat ik het wel goed voor ogen heb nu. :) *O*
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_208166270
Is dit nu het algemene topic voor scripting? zo ja, hoop dat jullie een antwoord hebben op mijn vraag.

Met een scriptje verander ik een hoop bestanden qua naam maar soms gaat het fout en kan de fout niet begrijpen.

1rename(x:\www\cards\50d71dbb3b7c32bab057b463b02608db.png,.\renamed\Hey you-yes you stop being unhappy with yourself you are perfect stop wishing you looked like someone else or wishing people liked you as much as they like someone else stop trying to get attention from those who hurt you stop hating your body your.png): Invalid argument in X:\www\cards\index.php on line 35

Lengte met dir is 262 chars
Lengte zonder dir is 252 chars, dus zou technisch gezien moeten kunne..

Deze regel is line 35
1
2
3
<?php
rename
($filename$dir '\\' $_POST['imgtext']);
?>

Maar wat is er nou fout? ziet iemand het wat ik niet zie? :@
Just say hi!
pi_208166435
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:55 schreef Chandler het volgende:
Is dit nu het algemene topic voor scripting? zo ja, hoop dat jullie een antwoord hebben op mijn vraag.

Met een scriptje verander ik een hoop bestanden qua naam maar soms gaat het fout en kan de fout niet begrijpen.
[ code verwijderd ]

Lengte met dir is 262 chars
Lengte zonder dir is 252 chars, dus zou technisch gezien moeten kunne..

Deze regel is line 35
[ code verwijderd ]

Maar wat is er nou fout? ziet iemand het wat ik niet zie? :@
Probeer eens uit te zoeken bij welke bestandsnamen het fout gaat. Mogelijk is er een algemeen patroon in te vinden.
pi_208168433
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2023 15:13 schreef thabit het volgende:

[..]
Probeer eens uit te zoeken bij welke bestandsnamen het fout gaat. Mogelijk is er een algemeen patroon in te vinden.
Reeds gedaan maar kon geen patroon ontdekken, want bij een bestaand bestand moet je een andere foutmelding krijgen...
Just say hi!
pi_208168463
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:55 schreef Chandler het volgende:
Is dit nu het algemene topic voor scripting? zo ja, hoop dat jullie een antwoord hebben op mijn vraag.

Met een scriptje verander ik een hoop bestanden qua naam maar soms gaat het fout en kan de fout niet begrijpen.
[ code verwijderd ]

Lengte met dir is 262 chars
Lengte zonder dir is 252 chars, dus zou technisch gezien moeten kunne..

Deze regel is line 35
[ code verwijderd ]

Maar wat is er nou fout? ziet iemand het wat ik niet zie? :@
Ja hoor mag hier ook.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_208168611
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 17:59 schreef Chandler het volgende:

[..]
Reeds gedaan maar kon geen patroon ontdekken, want bij een bestaand bestand moet je een andere foutmelding krijgen...
Wat heb je al geprobeerd om het te debuggen?

Of de originele naam of de naam waarin je hem wilt veranderen is een invalid argument voor de rename functie.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_208168656
quote:
16s.gif Op maandag 27 februari 2023 18:13 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Wat heb je al geprobeerd om het te debuggen?

Of de originele naam of de naam waarin je hem wilt veranderen is een invalid argument voor de rename functie.
Handmatig geprobeerd te veranderen, enige melding die totalcommander gaf was dat het meer dan 259 tekens bevatte, maar dat moet met windows gewoon kunnen en kon! :)

Meer debuggen kan ik niet... de meldingen die ik kreeg van PHP waren niet erg behulpzaam.

En zoals je in de code kon zien, de namen zijn het probleem niet:

van
50d71dbb3b7c32bab057b463b02608db.png

naar
Hey you-yes you stop being unhappy with yourself you are perfect stop wishing you looked like someone else or wishing people liked you as much as they like someone else stop trying to get attention from those who hurt you stop hating your body your.png
Just say hi!
pi_208168694
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 18:16 schreef Chandler het volgende:

[..]
Handmatig geprobeerd te veranderen, enige melding die totalcommander gaf was dat het meer dan 259 tekens bevatte, maar dat moet met windows gewoon kunnen en kon! :)

Meer debuggen kan ik niet... de meldingen die ik kreeg van PHP waren niet erg behulpzaam.
Ik begrijp je niet helemaal, wat is totaalcommander bijvoorbeeld? En waarom zou je niet kunnen loggen welke input sets misgaan onwille van een andere error?


Hoe ik het zou aanpakken is loggen welke input misgaat, misschien kan je dat hier delen ook.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_208168710
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 18:16 schreef Chandler het volgende:

[..]
Handmatig geprobeerd te veranderen, enige melding die totalcommander gaf was dat het meer dan 259 tekens bevatte, maar dat moet met windows gewoon kunnen en kon! :)

Meer debuggen kan ik niet... de meldingen die ik kreeg van PHP waren niet erg behulpzaam.

En zoals je in de code kon zien, de namen zijn het probleem niet:

van
50d71dbb3b7c32bab057b463b02608db.png

naar
Hey you-yes you stop being unhappy with yourself you are perfect stop wishing you looked like someone else or wishing people liked you as much as they like someone else stop trying to get attention from those who hurt you stop hating your body your.png
Want als je dit met die php functie probeert dan werkt het normaal wel? Misschien zit er wel een limiet op die php functie he.

Let wel ik ben geen php developer of zo.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_208169176
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 18:16 schreef Chandler het volgende:

[..]
Handmatig geprobeerd te veranderen, enige melding die totalcommander gaf was dat het meer dan 259 tekens bevatte, maar dat moet met windows gewoon kunnen en kon! :)

Meer debuggen kan ik niet... de meldingen die ik kreeg van PHP waren niet erg behulpzaam.

En zoals je in de code kon zien, de namen zijn het probleem niet:

van
50d71dbb3b7c32bab057b463b02608db.png

naar
Hey you-yes you stop being unhappy with yourself you are perfect stop wishing you looked like someone else or wishing people liked you as much as they like someone else stop trying to get attention from those who hurt you stop hating your body your.png
Heb je nog een paar voorbeelden waarbij het fout gaat?
pi_208169451
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2023 18:55 schreef thabit het volgende:

[..]
Heb je nog een paar voorbeelden waarbij het fout gaat?
Op dit moment niet, ben niet in de buurt van m'n develop systeem! :) maar het lijkt wel of het toch iets met de lange bestandsnamen te maken heeft... terwijl die daarvoor toch echt een foutmelding zou moeten geven. En moet toch echt eens m'n php versie uppen, draai nog steeds 5 (offline dat dan weer wel)
Just say hi!
  maandag 27 februari 2023 @ 19:40:49 #254
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_208169879
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 14:55 schreef Chandler het volgende:
Met een scriptje verander ik een hoop bestanden qua naam maar soms gaat het fout en kan de fout niet begrijpen.
[ code verwijderd ]
Er is geen manier om meer info van PHP te krijgen? Dat zou wel wat treurig zijn. In dat geval kan je weinig anders dan proberen het issue to localizen:
1. Comment alle andere code uit en check of de bug nog steeds gebeurt;
2. Gebeurt de bug nog steeds, log dan de source en target name en doe een file_exists-call op beide (en log die booleans ook);
3. Levert ook dit niks op, probeer dan bv. eens een copy-call i.p.v. rename-call (note dat je huidige rename-call eigenlijk meerdere dingen doet: renamen én naar een andere directory verplaatsen, maar onder water waarschijnlijk nog meer deelstappen, die weer afhangen van je OS).

Zie bv. wat Oracle schrijft over de rename-method van Java:
quote:
Many aspects of the behavior of this method are inherently platform-dependent: The rename operation might not be able to move a file from one filesystem to another, it might not be atomic, and it might not succeed if a file with the destination abstract pathname already exists. The return value should always be checked to make sure that the rename operation was successful.
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_208170007
quote:
14s.gif Op maandag 27 februari 2023 19:40 schreef 2thmx het volgende:
Er is geen manier om meer info van PHP te krijgen? Dat zou wel wat treurig zijn. In dat geval kan je weinig anders dan proberen het issue to localizen:
1. Comment alle andere code uit en check of de bug nog steeds gebeurt;
Script bestaat uit nog geen 200 regels... dus dat hoeft niet, werkt bij alle korte bestandsnamen wel.
quote:
2. Gebeurt de bug nog steeds, log dan de source en target name en doe een file_exists-call op beide (en log die booleans ook);
Gedaan, en zelf een handmatige rename, deze werkt wel maar gaf een melding van dat het meer dan 259 karakters was
quote:
3. Levert ook dit niks op, probeer dan bv. eens een copy-call (note dat je huidige rename-call eigenlijk meerdere dingen doet: renamen én naar een andere directory verplaatsen, maar onder water waarschijnlijk nog meer deelstappen, die weer afhangen van je OS.
Kan, maar ik dacht even googlen, nou dat even is heel wat langer geworden en waarschijnlijk het probleem gevonden.

Het probleem zit hem waarschijnlijk in de manier waarop PHP 5 met het bestandssysteem omgaat, deze support niet echt longfilenames... Ik ga morgen eens proberen om m'n php versie te upgraden en dan zien of het probleem dan is opgelost! :Y

Maar volgens vele mensen met een soortgelijk probleem zal dat de oplossing zijn! :)
Just say hi!
  maandag 27 februari 2023 @ 20:04:04 #256
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_208170452
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 19:45 schreef Chandler het volgende:

[..]
Script bestaat uit nog geen 200 regels... dus dat hoeft niet,
Al waren het maar 2 regels, als die code de file/resource niet goed teruggeeft aan de OS, dan zou dat het kunnen verklaren.
quote:
werkt bij alle korte bestandsnamen wel.
Schreef je een paar uur geleden niet nog dat je geen patroon kon ontdekken in de file names die faalden? Anyway: het maximum van Windows is voor het pad, dus dat is inclusief de folders, dus niet alleen de file name.
quote:
Microsoft Windows has a MAX_PATH limit of ~256 characters. If the length of the path and filename combined exceed ~256 characters you will be able to see the path/files via the Windows Explorer, but may not be able to delete/move/rename these paths/files.
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
  maandag 27 februari 2023 @ 22:04:40 #257
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_208172341
Oude win32 meuk (ansi?) heeft inderdaad een max pad lengte van 260 karakters, maar is niet echt hard en kan omzeild worden dmv een registry switch of de \\?\ prefix (bijv \\?\C:\pad\naar\x). Oude libraries werken nog steeds met die max pad lengte omdat dat getal overal en nergens hardcoded terugkomt - een oudere php versie zal allicht nog checken op een max pad lengte van 260 karakters en dan erroren, de huidige php versies lijken (gezien de broncode) ook te checken op 260 karakters en tot max 2048 karakters daar automatisch de \\?\ of \\?\UMC\ prefix voor te plakken mocht dit gezien worden zodat de actie toch kan plaatsvinden.

zie ook:

https://learn.microsoft.c(...)tation?tabs=registry
https://github.com/php/php-src/blob/master/win32/ioutil.h (php broncode)
  vrijdag 12 mei 2023 @ 12:26:20 #258
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_209118075
Hoi, hoe is iedereen hier? :)

Ik heb even een vraag want ik kom er niet zo goed uit. Misschien kan iemand helpen zodat ik verder kan.

Ik heb altijd al angst gehad voor de 'normale' variant van Datatables die je echt moet beheersen met JavaScript. Ik zal het ook nooit hoeven gebruiken, want Livewire voldoet in 99% van de gevallen.

Dus stel: je bent bezig met Laravel Livewire en je wil Livewire Datatables integreren.

In mijn geval heb ik vier models waar ik gegevens van wil hebben. Maar het kunnen er héél erg veel zijn, soms wel meer dan 100.000!

Weet iemand of je dit op een normale manier kunt integreren met Livewire Datatables? Hij mag in ieder geval niet meer gegevens ophalen dan nodig per pagina. :'(
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_209118466
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 12:26 schreef TomNook het volgende:
Hoi, hoe is iedereen hier? :)

Ik heb even een vraag want ik kom er niet zo goed uit. Misschien kan iemand helpen zodat ik verder kan.

Ik heb altijd al angst gehad voor de 'normale' variant van Datatables die je echt moet beheersen met JavaScript. Ik zal het ook nooit hoeven gebruiken, want Livewire voldoet in 99% van de gevallen.

Dus stel: je bent bezig met Laravel Livewire en je wil Livewire Datatables integreren.

In mijn geval heb ik vier models waar ik gegevens van wil hebben. Maar het kunnen er héél erg veel zijn, soms wel meer dan 100.000!

Weet iemand of je dit op een normale manier kunt integreren met Livewire Datatables? Hij mag in ieder geval niet meer gegevens ophalen dan nodig per pagina. :'(
Ja, met pagination. Dan haal je alleen de records op voor 1 pagina en kun je vooruit/achteruit bladeren. https://rappasoft.com/doc(...)on/available-methods
  vrijdag 12 mei 2023 @ 16:25:47 #260
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_209120710
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 13:09 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ja, met pagination. Dan haal je alleen de records op voor 1 pagina en kun je vooruit/achteruit bladeren. https://rappasoft.com/doc(...)on/available-methods
Bedankt voor het reageren. :)

Ik zie inderdaad dat je een model door kunt geven en dan queries kunt uitoefenen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 13:09 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ja, met pagination. Dan haal je alleen de records op voor 1 pagina en kun je vooruit/achteruit bladeren. https://rappasoft.com/doc(...)on/available-methods
Ik ga even onderzoek doen (en het uitproberen), maar ik geloof dat DataTables gelijk alles ophaalt, óók wanneer je het pagineert. Maar misschien dat deze instelling inderdaad helpt.

Idee: wellicht gebruik maken van de skip() en take()- functies van de query builder en met het pagina-nummer uitrekenen welke data je ophaalt?

Heb jij een idee om meerdere models te gebruiken voor zo'n datatable?

Mijn apenbrein kwam aanzetten met een Bootstrap modal waarin je aan de hand van een radius button de juiste Table tevoorschijn kunt toveren. Iets aanklikken triggert dan andere Livewire Components op de pagina.

Ik ben nogal een lul die het nog moet leren, maar ik hoop snel veel ervaring op te kunnen doen met Livewire en hoop dat je verder nog tips hebt voor me.
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_209121392
quote:
17s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 16:25 schreef TomNook het volgende:

[..]
Bedankt voor het reageren. :)

Ik zie inderdaad dat je een model door kunt geven en dan queries kunt uitoefenen.
[..]
Ik ga even onderzoek doen (en het uitproberen), maar ik geloof dat DataTables gelijk alles ophaalt, óók wanneer je het pagineert. Maar misschien dat deze instelling inderdaad helpt.

Idee: wellicht gebruik maken van de skip() en take()- functies van de query builder en met het pagina-nummer uitrekenen welke data je ophaalt?

Heb jij een idee om meerdere models te gebruiken voor zo'n datatable?

Mijn apenbrein kwam aanzetten met een Bootstrap modal waarin je aan de hand van een radius button de juiste Table tevoorschijn kunt toveren. Iets aanklikken triggert dan andere Livewire Components op de pagina.

Ik ben nogal een lul die het nog moet leren, maar ik hoop snel veel ervaring op te kunnen doen met Livewire en hoop dat je verder nog tips hebt voor me.
Ik weet niet wat je precies probeert te doen. Je wil een datatable tonen waarvan de data uit meerdere modellen bestaat? Hebben die modellen een relatie met elkaar? Dat is een kwestie van de juiste query bouwen in je php backend. Of wil je gewoon meerdere tabellen maken met elk een ander model? Dan wordt het vooral een frontend ding, dat je de juiste table toont.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 22:19:34 #262
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_209125834
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 17:06 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik weet niet wat je precies probeert te doen. Je wil een datatable tonen waarvan de data uit meerdere modellen bestaat? Hebben die modellen een relatie met elkaar? Dat is een kwestie van de juiste query bouwen in je php backend. Of wil je gewoon meerdere tabellen maken met elk een ander model? Dan wordt het vooral een frontend ding, dat je de juiste table toont.
Ik denk dat ik het juiste pad ga vinden nu, dankzij jouw hulp. Bedankt dus. Ik dacht veel te ingewikkeld.
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_209126233
  dinsdag 16 mei 2023 @ 09:27:13 #264
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_209170510
quote:
6s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 22:46 schreef thabit het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb zelf lange tijd alleen gewerkt aan backend projecten. Ben zelf wel vaardig met Bootstrap en jQuery, maar er gaat wel een andere wind waaien.
Eerst je hypotheek afbetalen!
  zaterdag 26 augustus 2023 @ 01:52:28 #265
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_210426513
In de late uurtjes bezig met een persoonlijk boekhoudsysteem.
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_211296942
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 01:52 schreef TomNook het volgende:
In de late uurtjes bezig met een persoonlijk boekhoudsysteem.
Hoe verloopt dit? :)
pi_211297400
Al maanden VS Code niet aangeraakt. :@
pi_211521800
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 20:36 schreef TargaFlorio het volgende:
Al maanden VS Code niet aangeraakt. :@
Ik verleden week nog, wat gekloot met de Youtube API, loop tegen vervelende maximum calls aan. Wilde mijn playlist alfabetisch sorten op band en dan titel maar zie nog geen resultaat.
pi_211955353
Ik ben hier een tijdje afwezig geweest, maar ik heb niet stilgezeten. In de tussentijd ben ik bezig geweest met mijn grootste side projects waar ik ooit aan gewerkt hebt, een interpreter(over een tijdje compiler) voor mijn eigen programmeertaal. *O*

Vandaag een hele grote milestone behaald, de kern van mijn taal is het ondersteunen van het reactive paradigma, en vandaag heb ik het subscription model eindelijk werkend gekregen.

Hier een screenshot van een klein stukje code in mijn nieuwe taal met daaronder in de terminal de output van de interpreter over deze code, het is nog een work in progress dus er gaat het eea veranderen.



Wat dit doet, met de ~> operator wordt de functie aan de rechterzijde iedere keer dat de waarde c wordt bijgewerkt uitgevoerd met de nieuwe waarde voor c als input. Vervolgens zet ik a op 1, waardoor c een nieuwe waarde krijgt zijnde true, en daarna zet ik b op 2 waardoor c weer false wordt. Hierdoor wordt 2 keer de print functie aangeroepen welke het simpelweg naar de terminal print.

De laatste null line is de output van de assignment b = 2; dit levert geen waarde op en de laatste loc wordt momenteel naar de terminal geprint. Dit is een nalatenschap van voor de tijd dat er nog een print functie beschikbaar was.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_211955498
Zit je te trollen?
pi_211955534
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 22:00 schreef Masberum het volgende:
Zit je te trollen?
Neen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_211955822
Ik ben begonnen met het leren van Python in Visual Studio Code met Django als frontend, beetje spelen. Eens kijken wat ik ga bouwen.
pi_211955874
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 22:34 schreef Managarm het volgende:
Ik ben begonnen met het leren van Python in Visual Studio Code met Django als frontend, beetje spelen. Eens kijken wat ik ga bouwen.
Nice, al ervaring met andere talen?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_211956053
quote:
16s.gif Op zondag 7 januari 2024 22:40 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Nice, al ervaring met andere talen?
22 jaar gewerkt als ontwikkelaar. Begonnen met C, Turbo Pascal, Delphi. Daarna C# met een backend gehost in Azure, frontend WPF. Nieuwe taal leren is gewoon om wat anders te doen dan tv kijken en gamen.
pi_211956069
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 23:00 schreef Managarm het volgende:

[..]
22 jaar gewerkt als ontwikkelaar. Begonnen met C, Turbo Pascal, Delphi. Daarna C# met een backend gehost in Azure, frontend WPF. Nieuwe taal leren is gewoon om wat anders te doen dan tv kijken en gamen.
Bij mij staat Haskell hoog op de lijst om te leren.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_212088275
Hallo developers :W, ik ben een browser extensie aan het ontwikkelen voor dit forum. Voor nu heeft de extensie maar 3 functies: posts verbergen van specifieke gebruikers, specifieke posts verbergen en afbeeldingen uploaden zonder het forum te verlaten (na het invoeren van een api key). De extensie werkt voor firefox en chrome, vooralsnog alleen op desktop.

Ik vroeg me af of iemand hier zin heeft om de extensie te testen? Het is een simpele en kleine extensie dus het testen duurt niet lang. Als iemand mij hiermee wil helpen dan post ik de source code (github repo), de folder van de extensie en instructies..
  vrijdag 19 januari 2024 @ 11:22:18 #277
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_212088770
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 10:45 schreef oblo het volgende:
Hallo developers :W, ik ben een browser extensie aan het ontwikkelen voor dit forum. Voor nu heeft de extensie maar 3 functies: posts verbergen van specifieke gebruikers, specifieke posts verbergen en afbeeldingen uploaden zonder het forum te verlaten (na het invoeren van een api key). De extensie werkt voor firefox en chrome, vooralsnog alleen op desktop.

Ik vroeg me af of iemand hier zin heeft om de extensie te testen? Het is een simpele en kleine extensie dus het testen duurt niet lang. Als iemand mij hiermee wil helpen dan post ik de source code (github repo), de folder van de extensie en instructies..
Wow, real nice! Lekker bezig! :)

Ik zou hem wel een keer willen testen.
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_212088924
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 11:22 schreef TomNook het volgende:

[..]
Wow, real nice! Lekker bezig! :)

Ik zou hem wel een keer willen testen.
Super cool, bedankt!

Alles is hier te vinden: https://github.com/Golannnnn/fok_toolkit/

Source code, folders voor je specifieke browser (firefox/chrome) en instructies. Als je ergens niet uit komt stuur me een bericht :)
pi_212139184
Hey,

Ik had een vraag, is het een beetje moeilijk om dit soort dingen op jezelf te leren? Ik zat eraan te denken te gaan leren hoe ik wellicht een webdeveloper kan worden. Maar ik weet niet of er veel vraag naar is, en ook niet zo goed waar te beginnen. Al eerder wat advies ingewonnen maar er is me verteld dat AI dat allemaal gaat overnemen.

Ik heb geen geld om een ICT-opleiding te volgen op het moment, maar ja ik dacht ik vraag het hier eens. Of mensen misschien tips hebben.
My Kingdom for a horse.
pi_212177356
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 11:47 schreef Zoon_John het volgende:
Hey,

Ik had een vraag, is het een beetje moeilijk om dit soort dingen op jezelf te leren? Ik zat eraan te denken te gaan leren hoe ik wellicht een webdeveloper kan worden. Maar ik weet niet of er veel vraag naar is, en ook niet zo goed waar te beginnen. Al eerder wat advies ingewonnen maar er is me verteld dat AI dat allemaal gaat overnemen.

Ik heb geen geld om een ICT-opleiding te volgen op het moment, maar ja ik dacht ik vraag het hier eens. Of mensen misschien tips hebben.
Ik ben zelf sinds enkele weken begonnen met het leren van Python. Dit met de cursus van Harvard (CS50P). Begin het ook steeds leuker te vinden!
pi_212177421
quote:
Bedankt!

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 16:38 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Ik ben zelf sinds enkele weken begonnen met het leren van Python. Dit met de cursus van Harvard (CS50P). Begin het ook steeds leuker te vinden!
Klinkt leuk, goed bezig! Die cursus is aan te raden?
My Kingdom for a horse.
pi_212177482
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 16:45 schreef Zoon_John het volgende:
[..]
Klinkt leuk, goed bezig! Die cursus is aan te raden?
Zeker. Ook hele goede instructeur.
CS50 heeft trouwens verschillende cursussen, van 'standaard' computer science, python, AI, web development, etc. Allemaal gratis te volgen. https://www.edx.org/cs50
pi_212177892
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 16:52 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Zeker. Ook hele goede instructeur.
CS50 heeft trouwens verschillende cursussen, van 'standaard' computer science, python, AI, web development, etc. Allemaal gratis te volgen. https://www.edx.org/cs50
Ik zie een betaallink, dus even kijken hoe ik het gratis kan doen. Bedankt voor de tip wel!
My Kingdom for a horse.
pi_212184903
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 17:38 schreef Zoon_John het volgende:

[..]
Ik zie een betaallink, dus even kijken hoe ik het gratis kan doen. Bedankt voor de tip wel!
De cursus volgen is gratis, voor een certificaat en andere extra's moet je betalen. Klik door naar een specifieke curses en klik op "Enroll":

https://www.edx.org/learn(...)-to-computer-science
pi_212185438
De CS coursers van Harvard zijn erg goed hoor, maar of de insteek pragmatisch aansluit bij een doelstelling van beginnend webdeveloper die op zoek is naar een baan weet ik niet. Maar misschien is het materiaal een stuk minder theoretisch geworden sinds ik deze heb gezien heel wat jaar geleden.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_212185939
quote:
16s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 09:56 schreef FlippingCoin het volgende:
De CS coursers van Harvard zijn erg goed hoor, maar of de insteek pragmatisch aansluit bij een doelstelling van beginnend webdeveloper die op zoek is naar een baan weet ik niet. Maar misschien is het materiaal een stuk minder theoretisch geworden sinds ik deze heb gezien heel wat jaar geleden.
Ik volg nu YouTubevideo's van Brad Traversy Media, en heb ook wat udemy cursussen. Ik vind het alleen lastig, want hij doet dingen en ik doe dat dan na. Maar zo leer ik voor mijn gevoel niet zelf het toepassen. Ik leer alleen het nadoen, maar goed de bedoeling is natuurlijk dat je nadenkt over wat je nadoet en dan na een tijdje zelf dingen kan toepassen.
My Kingdom for a horse.
pi_212186095
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 10:52 schreef Zoon_John het volgende:

[..]
Ik volg nu YouTubevideo's van Brad Traversy Media, en heb ook wat udemy cursussen. Ik vind het alleen lastig, want hij doet dingen en ik doe dat dan na. Maar zo leer ik voor mijn gevoel niet zelf het toepassen. Ik leer alleen het nadoen, maar goed de bedoeling is natuurlijk dat je nadenkt over wat je nadoet en dan na een tijdje zelf dingen kan toepassen.
Ja ik denk dat de beste methode is om gewoon een techniek te kiezen waar veel vraag naar is(React vermoed ik), daar een goede uitgebreide course in te volgen, en daarna direct een project te gaan maken met die techniek. Parallel aan het uitwerken van dat project kan je dan wat boeken lezen die wat meer op de fundamenten ingaan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_212186200
quote:
16s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 11:12 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ja ik denk dat de beste methode is om gewoon een techniek te kiezen waar veel vraag naar is(React vermoed ik), daar een goede uitgebreide course in te volgen, en daarna direct een project te gaan maken met die techniek. Parallel aan het uitwerken van dat project kan je dan wat boeken lezen die wat meer op de fundamenten ingaan.
Bedankt maat, ik ben nu bezig met de basics. HTML en CSS, met die twee kun je al een website maken, maar natuurlijk is functionaliteit ook belangrijk. Javascript staat daarna dus op het menu, en een stukje PHP. React komt vervolgens ook aan bod.

Anderzijds zit ik eraan te denken misschien een tweejarige associate degree in de IT te doen, maar ik weet niet of zo'n associate degree wat waard is. Het thuis oefenen met cursusmateriaal en eventueel een boek is een stuk goedkoper.

Boeken zijn wellicht wel een goed idee, eens kijken of ik wat goede boeken kan vinden. Ook zijn er gratis codecamps voor java en zo, dus ik vermoed dat ik daar gewoon veel gebruik van ga moeten maken. De bedoeling is ook niet om binnen een paar maanden alles te kunnen, de bedoeling is genoeg te leren om ergens een positie te krijgen en vandaaruit verder te groeien.

Ik zoek ook nog naar traineeships, maar alles wat ik nu bijleer, is meegenomen en kan ook helpen wanneer ik voor een traineeship ga.
My Kingdom for a horse.
pi_212186486
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 11:26 schreef Zoon_John het volgende:

[..]
Bedankt maat, ik ben nu bezig met de basics. HTML en CSS, met die twee kun je al een website maken, maar natuurlijk is functionaliteit ook belangrijk. Javascript staat daarna dus op het menu, en een stukje PHP. React komt vervolgens ook aan bod.

Anderzijds zit ik eraan te denken misschien een tweejarige associate degree in de IT te doen, maar ik weet niet of zo'n associate degree wat waard is. Het thuis oefenen met cursusmateriaal en eventueel een boek is een stuk goedkoper.

Boeken zijn wellicht wel een goed idee, eens kijken of ik wat goede boeken kan vinden. Ook zijn er gratis codecamps voor java en zo, dus ik vermoed dat ik daar gewoon veel gebruik van ga moeten maken. De bedoeling is ook niet om binnen een paar maanden alles te kunnen, de bedoeling is genoeg te leren om ergens een positie te krijgen en vandaaruit verder te groeien.

Ik zoek ook nog naar traineeships, maar alles wat ik nu bijleer, is meegenomen en kan ook helpen wanneer ik voor een traineeship ga.
Prima, probeer alleen wel zelf dingen te maken. Een valkuil is dat je met die courses lekker meewerkt maar zo sla je erg weinig op, zodra je zelf dingen moet uitzoeken en vastloopt sla je dingen goed op. Mininale is opgaven zelf uitbreiden en aanpassen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_212186506
quote:
16s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 11:55 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Prima, probeer alleen wel zelf dingen te maken. Een valkuil is dat je met die courses lekker meewerkt maar zo sla je erg weinig op, zodra je zelf dingen moet uitzoeken en vastloopt sla je dingen goed op. Mininale is opgaven zelf uitbreiden en aanpassen.
Ja, dat zeker. Daarom heb ik nu zo'n programma waar je een beetje de basics doet volgen. Vervolgens als ik die een beetje heb, of ik heb het gevoel van ik kan nu wat. Dan ga ik zelf eens wat proberen. Design boeit mij niet, ik ben geen designer, maar dan kan ik bijvoorbeeld zeggen: 'Ik wil een eigen blog site maken.' En dan ga ik dat doen.

Ik moet even kijken hoe en wat ik het wil doen, maar voor nu sta ik echt nog in het voorportaal ergens.
My Kingdom for a horse.
  zaterdag 27 januari 2024 @ 17:31:29 #292
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_212189494
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 11:57 schreef Zoon_John het volgende:
Design boeit mij niet
Want het maakt je niet uit wat eindgebruikers ervan vinden? Gebruiksgemak en gebruikerswaardering hangt voor een supergroot deel van het design af..

[ Bericht 0% gewijzigd door Perrin op 27-01-2024 18:07:47 ]
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_212189552
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 17:31 schreef Perrin het volgende:

[..]
Want het maakt je uit wat eindgebruikers ervan vinden? Gebruiksgemak en gebruikerswaardering hangt voor een supergroot deel van het design af..
Maar dat is niet voor iedereen weggelegd om te maken, en ik kan ook wel begrijpen dat het niet binnen het interessegebied van iemand ligt.

[ Bericht 0% gewijzigd door FlippingCoin op 27-01-2024 17:50:35 ]
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_212189585
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 17:31 schreef Perrin het volgende:

[..]
Want het maakt je uit wat eindgebruikers ervan vinden? Gebruiksgemak en gebruikerswaardering hangt voor een supergroot deel van het design af..
Een webdesigner heeft een apart vak geleerd daarvoor.
My Kingdom for a horse.
pi_212190865
De chat met ajax requests die ik wou maken is eindelijk af (af genoeg) na iets van 16 uur of meer. Wel van geleerd maar achteraf gezien zat ik weer uren maar wat te prutsen
  donderdag 1 februari 2024 @ 18:35:15 #296
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_212253347
Lieve mensen in dit topic,

Ik wil graag wat nieuws gaan bouwen. Laravel als backend, C# console applicatie aan de voorkant.

Iemand ideeën voor een tof project?
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_212253651
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 18:35 schreef TomNook het volgende:
Lieve mensen in dit topic,

Ik wil graag wat nieuws gaan bouwen. Laravel als backend, C# console applicatie aan de voorkant.

Iemand ideeën voor een tof project?
Een quiz app misschien een idee?

Maak een quizapplicatie waarin gebruikers quizzen kunnen maken, delen en deelnemen. Laravel kan dan volgens mij de backend beheren met gebruikersaccounts, quizgegevens en resultaten, terwijl de C# console applicatie kan worden gebruikt voor het afspelen van de quizzen denk ik..
  vrijdag 2 februari 2024 @ 10:46:05 #298
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_212261424
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 19:00 schreef Masberum het volgende:

[..]
Een quiz app misschien een idee?

Maak een quizapplicatie waarin gebruikers quizzen kunnen maken, delen en deelnemen. Laravel kan dan volgens mij de backend beheren met gebruikersaccounts, quizgegevens en resultaten, terwijl de C# console applicatie kan worden gebruikt voor het afspelen van de quizzen denk ik..
Geen gek idee! :)
Weet alleen nog niet hoe de console app er dan uit komt te zien. Daar kan ik over nadenken.

Zal ik gewoon REST API doen of kijken naar websockets? Zou ik dat samen kunnen laten werken? Ik wil niet dat de cliënt moet pollen.

Misschien eerst een beginnen met een string laten echo'en en daarop voortbouwen.
Eerst je hypotheek afbetalen!
  vrijdag 2 februari 2024 @ 18:51:40 #299
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_212267246
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 10:46 schreef TomNook het volgende:

[..]
Geen gek idee! :)
Weet alleen nog niet hoe de console app er dan uit komt te zien. Daar kan ik over nadenken.

Zal ik gewoon REST API doen of kijken naar websockets? Zou ik dat samen kunnen laten werken? Ik wil niet dat de cliënt moet pollen.

Misschien eerst een beginnen met een string laten echo'en en daarop voortbouwen.
niet moeilijk doen met websockets en long pollen. Voor een quizje meer dan voldoende.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 19:02:12 #300
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_212267391
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:51 schreef ralfie het volgende:

[..]
niet moeilijk doen met websockets en long pollen. Voor een quizje meer dan voldoende.
Idd websockets en long pollen is gaaf voor live updates tussen client en server. Voor eenvoudig vraag/antwoord is een reguliere REST api veel beter geschikt.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 20:23:50 #301
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_212268289
Dit topic sluit automatisch over 1 post.
Eerst je hypotheek afbetalen!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')