Ik zou voor optie A gaan.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 18:06 schreef buishuis het volgende:
Dank voor de reacties! Vaatwasser bij het spoelen is wel een handige tip.
Ik heb de schets wat aangepast zodat er meer ruimte is voor snijden in optie B.
Wat is een handige maat qua centimeters om aan te houden voor snijgedeelte?
De wasbak zal zo'n 60 cm zijn en de kookplaat zo'n 80 cm. We houden dan 120 cm over waarvan een deel nog opgaat aan de randen links en rechts van wasbak en kookplaat. Alles op het eiland zal dus betekenen ong. 100 cm snijden.
[ link | afbeelding ]
En geen ruimte aan de buitenzijden van de kookplaat en spoelbak. Dan ga je puur voor hoe het eruit ziet en niet voor praktisch gemak.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 18:06 schreef buishuis het volgende:
Dank voor de reacties! Vaatwasser bij het spoelen is wel een handige tip.
Ik heb de schets wat aangepast zodat er meer ruimte is voor snijden in optie B.
Wat is een handige maat qua centimeters om aan te houden voor snijgedeelte?
De wasbak zal zo'n 60 cm zijn en de kookplaat zo'n 80 cm. We houden dan 120 cm over waarvan een deel nog opgaat aan de randen links en rechts van wasbak en kookplaat. Alles op het eiland zal dus betekenen ong. 100 cm snijden.
[ link | afbeelding ]
Zo hebben wij het ook. Koken en spoelen recht tegenover elkaar. Voordeel van de wasbak in het eiland is dat je van alle kanten een glas water kan pakken. Voordeel van de kookplaat aan de muur zijn al genoemd. Als ik de keuken bij ons opnieuw zou moeten doen zou ik er niets aan veranderen.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 18:26 schreef Gieliovd het volgende:
Hier een spoeleiland met recht van de in het midden geplaatste spoelbak de vaatwasser.
De kookplaat zit hier aan de muur, spatscherm erachter. Afzuigkap veel makkelijker te plaatsen aan de wand, zeker de afvoer eenvoudiger.
Wellicht nog te overwegen?
Zoeits hebben wij ook maar dan ook nog kastjes aan de linkerkant een U vorm om zo maar te zeggen.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 16:18 schreef JeMoeder het volgende:
Spoelen bij raam. Op een eiland heb je ruimte nodig zoals @:Fer ook al zegt. Zo hebben wij het ook gedaan, al hebben wij een 'schiereiland' met kastenwand:
[ afbeelding ]
Daar hebben wij gelukkig geen last van, kan me voorstellen dat je daar niet heel vrolijk van wordt. Sowieso maak ik de keuken 1x daags (na de avondmaaltijd) even af, zowel de kastjes, greepvlakken en het blad. Dat doe ik omdat onze kasten wit met een vleugje magnolia rood zijn (off white dus) en je ziet er al snel alles op.quote:Op zaterdag 2 januari 2021 09:56 schreef pasab het volgende:
[..]
Zoeits hebben wij ook maar dan ook nog kastjes aan de linkerkant een U vorm om zo maar te zeggen.
Wij hebben de vaatwasser in de hoek schuin onder de wasbak maar daar hebben we een potje spijt van... Er is altijd wel iemand die een drup koffie of chocomel in het kopje laat zitten en dat spettert dan op de klep tegen de kastjes ernaast aan... Alle dagen dat hoekje schoonmaken....
Als je perse wil spoelen en koken met zicht op de rest van het huis (woonkamer?) dan zou ik er een schiereiland van maken. Met een kook-spoeleiland in deze opstelling heb je te weinig ruimte om lekker te kunnen werken en het aanrecht onder het raam heeft dan ook maar weinig functie. Daarnaast sta je altijd zelf tussen de grootste lichtinval en je werkblad. Ik verwacht dat je altijd het licht aan moet hebben in de keuken wil je lekker kunnen werken.quote:
Heb je ook een tekening met afmetingen er bij?quote:Op zaterdag 2 januari 2021 14:24 schreef buishuis het volgende:
Dank allen! Even wat reacties
[ link | afbeelding ]
Jazekerquote:Op zaterdag 2 januari 2021 17:37 schreef Puala het volgende:
[..]
Heb je ook een tekening met afmetingen er bij?
Dit!quote:Op zondag 3 januari 2021 10:29 schreef Barcaconia het volgende:
Ik heb hier bij onze keuken ook lang over gedacht. Maar alles op het eiland is de winnaar.
Het probleem van spoelen tegen de wand is dat al je verse groentes enzo gespoeld worden, dan moet je ze naar het werkblad overpakken. Als dat aan de overkant is moet je over de vloer, dus wordt alles nat of je moet alles gespoeld in schalen en bakjes doen en dan krijg je veel afwas.
Als je spoelt en snijdt tegen de wand moet je alsnog alles in bakjes doen en sta je de hele tijd met je rug naar het werk (pruttelende pannen) en de huiskamer.
Dus spoelen/snijden/koken op het eiland heb je iets minder werkruimte (heb je meer nodig kun je nog altijd naar de overkant) maar veel meer gemak en minder zooi.
Daar is zeker wat voor te zeggen.quote:Op dinsdag 12 januari 2021 09:38 schreef Bramito het volgende:
[..]
Dit!
Ik heb jaren een (kombuis)keuken gehad met aan één kant de spoelbak en de ander kant de kookplaat. Wat een drama. Ik had altijd water op de vloer. Koken en spoelen kan je beter naast elkaar hebben.
Optie 3?quote:Op vrijdag 1 januari 2021 16:07 schreef buishuis het volgende:
Hoihoi,
Vriendin en ik hebben de feestdagen al discussiërend doorgebracht over het feit waar we het spoel/wasgedeelte van onze nieuwe keuken moeten plaatsen. Vriendinlief is voorstander van zowel kook als spoel op het eiland. Zelf ben ik voorstander van koken op eiland, spoelen bij raam. Zelf komen we er niet aan uit dus mogelijk weet men hier raadHet eiland zelf zal ong. 2,5m breed worden en 1m diep.
Optie A: Bij het raam. Heeft als voordeel dat er meer ruimte is op het eiland en dat deze wat rustiger oogt. Nadeel is dat er wat gedrupt gaat worden met natte groenten om deze te snijden naast het koken.
Optie B: Op het eiland. Voordeel hier is dat wassen, snijden, koken naast elkaar zit. Nadeel is dat het hierdoor wat drukker wordt op het eiland.
[ link | afbeelding ]
[poll=1274]
Heb je nu een douche in je garage?quote:
Handigquote:
Deze indeling is zo ongeveer mijn droomkeuken (alleen het fornuis mag misschien iets opzij of nog een stukje keukenblad eraan, want veel werkruimte). Heb deze opstelling een keer bij kennissen gezien en ik was verkocht.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 15:56 schreef Barry1986 het volgende:
[..]
Optie 3?
[ link | afbeelding ]
Meer aanrecht oppervlak, meer kastruimte, wat speelser.
Edit: dit idee:
[ link | afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |