Klopt inderdaad ja. Meerdere kanten op vertekent het.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:28 schreef Scrummie het volgende:
Het vervelende is wel dat men nu conclusies gaat trekken als 'he, minder slachtoffers, dus het vuurwerkverbod werkt!'.
Ik vraag me af hoe het was gegaan met een verbod en zonder corona. We zullen het komend jaar zien.
Wat zullen we komend jaar gaan zien?quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:28 schreef Scrummie het volgende:
Het vervelende is wel dat men nu conclusies gaat trekken als 'he, minder slachtoffers, dus het vuurwerkverbod werkt!'.
Ik vraag me af hoe het was gegaan met een verbod en zonder corona. We zullen het komend jaar zien.
Daar kan ik me echt zo aan ergeren nu jaquote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:28 schreef Scrummie het volgende:
Haha ja, bijnaquote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:31 schreef tja77 het volgende:
[..]
Wat zullen we komend jaar gaan zien?
Dit verbod was éénmalig.
Absoluut zo.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:31 schreef tja77 het volgende:
[..]
Wat zullen we komend jaar gaan zien?
Dit verbod was éénmalig. Daarnaast was er na de vorige jaarwisseling al een hoop vuurwerk verboden (knalvuurwerk, singleshots en vuurpijlen).
Wel een daling van vuurwerkslachtoffers als ik dat bericht goed lees.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Daar kan ik me echt zo aan ergeren nu ja
Hoe veel letsel zou niet komen van grote groepen dronken personen die wat met vuurwerk spelen? Ik lees ook al dat er in Friesland helemaal geen daling was, hoe zit dat dan?
Er was een verbod op al het vuurwerk m.u.v. cat. 1.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:29 schreef Dar.Adal het volgende:
Wat gisteren de lucht in ging was dus voornamelijk illegaal vuurwerk, desondanks minder slachtoffers...
Ik stem voor verbod op legaal vuurwerk.
https://www.rijksoverheid(...)omende-jaarwisselingquote:
Wat snap je niet aan het woord eenmalig?quote:De verkoop- en het afsteken van vuurwerk wordt de komende jaarwisseling eenmalig verboden. Dit om extra druk op de al zwaar belaste zorg en op de handhaving van de openbare orde te voorkomen
Ik haal er juist uit dat er geen verschil is.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:36 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wel een daling van vuurwerkslachtoffers als ik dat bericht goed lees.
Er werd vele malen minder afgestoken dan voorgaande jaren en daarmee vielen er vele malen minder slachtoffers. Zo lastig is het niet.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:36 schreef tja77 het volgende:
[..]
Er was een verbod op al het vuurwerk m.u.v. cat. 1.
Cat. 1 gaat niet de lucht in.
Kortom, alles wat je kon zien in de lucht was illegaal vuurwerk. Hetzelfde illegale spul waarvan politie al jaren roept dat het levensgevaarlijk is.
Of het nu veel minder was, iets minder was, of net zoveel was. Er werd flink afgestoken en amper gehoor gegeven aan het afsteekverbod. Het aantal slachtoffers is drastisch lager.
Vele malen minder?quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:39 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Er werd vele malen minder afgestoken dan voorgaande jaren en daarmee vielen er vele malen minder slachtoffers. Zo lastig is het niet.
Natuurlijk zeggen ze nu eenmalig. Anders waren alle henkies dit jaar al helemaal verontwaardigd geweest. Verbod werd pre-corona al besprokenquote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:38 schreef tja77 het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)omende-jaarwisseling
[..]
Wat snap je niet aan het woord eenmalig?
Waar lees je dat dan?quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:39 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik haal er juist uit dat er geen verschil is.
Maar goed, ze mogen best eens onderzoeken hoe het toch kan dat er ondanks het feit dat er overal illegaal spul is afgestoken in hoeveelheden slechts marginaal kleiner dan normaal, er veel minder letsel is.
Als ik zeg dat het gehalveerd is waar ik was, overdrijf ik al. En dat geldt voor heel veel plekken.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:39 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Er werd vele malen minder afgestoken dan voorgaande jaren en daarmee vielen er vele malen minder slachtoffers. Zo lastig is het niet.
Heb jij cijfers dat het net zoveel is?quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:40 schreef tja77 het volgende:
[..]
Vele malen minder?
Heb je daar cijfers van? Want jouw anti-vuurwerkcampagne begint sneue vormen aan te nemen.
Verbod werd pre-corona besproken ja. Weet je ook de uitkomst daarvan?quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:40 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Natuurlijk zeggen ze nu eenmalig. Anders waren alle henkies dit jaar al helemaal verontwaardigd geweest. Verbod werd pre-corona al besproken
Nou er zijn al een aantal gemeentes met een vuurwerkverbod. Amsterdam, Rotterdam, Apeldoorn, Barendrecht en nog een stuk of tien. Die groep wordt waarschijnlijk alleen maar groterquote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:38 schreef tja77 het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)omende-jaarwisseling
[..]
Wat snap je niet aan het woord eenmalig?
Jij roept dat er vele malen minder vuurwerk is afgestoken. Waar zijn jouW cijfers dan?quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:41 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Heb jij cijfers dat het net zoveel is?
Jou standpunt dat er net zoveel is afgestoken als voorgaande jaren wordt zelfs in je eigen bronnen tegengesproken
Nouja goed, dan is de conclusie dat illegaal vuurwerk gewoon veiliger is?quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:41 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als ik zeg dat het gehalveerd is waar ik was, overdrijf ik al. En dat geldt voor heel veel plekken.
Klopt, net als met roken en zwarte piet zal ook dit geleidelijk gaan. Het is allemaal geen rocket science hoorquote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:42 schreef tja77 het volgende:
[..]
Verbod werd pre-corona besproken ja. Weet je ook de uitkomst daarvan?
Een verbod op single shots, vuurpijlen en knalvuurwerk.
Er zijn een stuk minder slachtoffers dan voorgaande edities. Dan is de snelle conclusie dat er minder vuurwerk afgestoken is niet radicaal.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:40 schreef tja77 het volgende:
[..]
Vele malen minder?
Heb je daar cijfers van? Want jouw anti-vuurwerkcampagne begint sneue vormen aan te nemen.
Sowieso veel meer illegaal vuurwerk, en minder is niet zo raar. Maar om mij heen was er eigenlijk niet heel veel verschil, deels doordat het sowieso al vrij rustig is normaal.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:41 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Waar lees je dat dan?
En ik vraag me af of er echt net zoveel is afgestoken. Qua illegaal vuurwerk wel vermoed ik, maar volgens mij is er vele malen minder vuurwerk afgestoken door de mensen die normaal enkel legaal kopen. Die zijn echt niet allemaal illegaal gaan inslaan.
En daar moet je imo de daling slachtoffers in zoeken.
Minder slachtoffers, kranten schrijven over minder vuurwerk. Heb geen enkele reden om daar aan te twijfelen. Het is ook gewoon een logisch gevolg van zo een verbod, lang niet iedereen gaat illegaal spul inslaan.quote:Op vrijdag 1 januari 2021 11:43 schreef tja77 het volgende:
[..]
Jij roept dat er vele malen minder vuurwerk is afgestoken. Waar zijn jouW cijfers dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |