abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197313708
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 21:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Over oneliners gesproken...
Weet je zeker dat je eigen perspectief over links en rechts niet een tikje ‘bijzonder’ is? Als ik op mevrouw Kuiken en identiteitspolitiek Google, is het vast ook niet voor niets dat in jouw richting alleen berichten van vrij radicale websites naar voren komen ;).
Eenzelfde vraag kan ik jou voorleggen.

https://debatgemist.tweedekamer.nl/debatten/discriminatie-5
Kijk dit debat eens. Op een gegeven moment doet PvdA lid Kuiken een Surinamer na en na vragen van VVD lid Yassini ontkent ze glashard. Ook geeft ze een antwoord op een vraag van PVV lid Bosma wat gewoon racistisch is.

Oordeel zelf. Ze is dusdanig doorgeslagen in haar strijd tegen discriminatie en racisme dat ze zelf onderscheid wil maken op afkomst. Wat racisme is.
pi_197313823
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 21:33 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Eenzelfde vraag kan ik jou voorleggen.

https://debatgemist.tweedekamer.nl/debatten/discriminatie-5
Kijk dit debat eens. Op een gegeven moment doet PvdA lid Kuiken een Surinamer na en na vragen van VVD lid Yassini ontkent ze glashard. Ook geeft ze een antwoord op een vraag van PVV lid Bosma wat gewoon racistisch is.

Oordeel zelf. Ze is dusdanig doorgeslagen in haar strijd tegen discriminatie en racisme dat ze zelf onderscheid wil maken op afkomst. Wat racisme is.
En dat bewijst dan dus weer dat de PvdA is doorgeslagen naar extreemlinks? Snap je echt niet waar je met je redenatie de mist in gaat? Al doet dit soort retoriek het natuurlijk vast goed bij GS of DDS, dat snap ik wel.
pi_197314092
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 21:38 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

En dat bewijst dan dus weer dat de PvdA is doorgeslagen naar extreemlinks? Snap je echt niet waar je met je redenatie de mist in gaat? Al doet dit soort retoriek het natuurlijk vast goed bij GS of DDS, dat snap ik wel.
Met op de man spelen komen we niet zoveel verder. Ik heb je linkjes gegeven naar verkiezingsprogramma's en een aanbod om er op een onderwerp dieper op in te gaan. Ik heb je een Tweede kamer debat gegeven met daarin een voorbeeld. Ik heb geen inhoudelijk antwoord of weerwoord van jou mogen ontvangen. Slechts verdachtmaking en kleinering. Chapeu.
Heb je het debat eigenlijk al gekeken?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 09-01-2021 21:54:28 ]
pi_197314097
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 21:12 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Nou je mag het storend vinden. Maar ik zeg gewoon wat ik zie.
Nee, je zegt wat je in je onderbuik voelt. Dat is op zich niet erg. Het is veel erger dat je het als objectieve waarheid interpreteert.
pi_197319809
Nieuwe peilingen van de Hond zijn binnen.

Opvallend is dat het linkse blok (SP+PvdA+GL) nu samen op 30 zetels komen. Historisch laag volgens mij. Tel je D66 daarbij dan komen we nu uit op 43 zetels. Doen we daar ook PvdD, Bij1 en DENK bij komen we uit op 54. Bij lange na nog niet genoeg voor een regeringscoalitie.
Van dat linkse blok heb ik, na de aankondiging vorig jaar, ook niets meer van vernomen helaas.
pi_197320294
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 21:52 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Met op de man spelen komen we niet zoveel verder. Ik heb je linkjes gegeven naar verkiezingsprogramma's en een aanbod om er op een onderwerp dieper op in te gaan. Ik heb je een Tweede kamer debat gegeven met daarin een voorbeeld. Ik heb geen inhoudelijk antwoord of weerwoord van jou mogen ontvangen. Slechts verdachtmaking en kleinering. Chapeu.
Heb je het debat eigenlijk al gekeken?
Ik heb op dat onderwerp wat doorgezocht en kom dan vooral uit bij sites als GS en DDS die heel boos doen. Dan weet je, als je de politiek een heel klein beetje volgt, dat de realiteit een tikje anders ligt?
Vervolgens gebruik je dat om de PvdA als racistisch te kwalificeren wat dan weer een voorbeeld zou moeten zijn van doorschieten naar extreemlinks. Uiteindelijk kom je dus met niet meer dan rechts-radicale types die centrumlinkse partijen voor extreemlinks. Dat is toch niet zo sterk?
pi_197320361
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 10:51 schreef DarkwingDuck het volgende:
Nieuwe peilingen van de Hond zijn binnen.

[ afbeelding ]

Opvallend is dat het linkse blok (SP+PvdA+GL) nu samen op 30 zetels komen. Historisch laag volgens mij. Tel je D66 daarbij dan komen we nu uit op 43 zetels. Doen we daar ook PvdD, Bij1 en DENK bij komen we uit op 54. Bij lange na nog niet genoeg voor een regeringscoalitie.
Van dat linkse blok heb ik, na de aankondiging vorig jaar, ook niets meer van vernomen helaas.
Tja, De Hond, die peilt clubs als PVV, FvD, JA21 etc. maar ook SGP altijd fors hoger dan de andere peilers. In de praktijk zal het al vrij bijzonder zijn als die vier bij elkaar op 30 zetels komen.
Er is voor de progressieve partijen zeker werk aan de winkel maar De Hond is daar geen erg werkbare indicator voor.
pi_197320363
quote:
11s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:18 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Ik heb op dat onderwerp wat doorgezocht en kom dan vooral uit bij sites als GS en DDS die heel boos doen. Dan weet je, als je de politiek een heel klein beetje volgt, dat de realiteit een tikje anders ligt?
Ik volg Kamerdebatten. Ik heb geen journalist nodig om de debatten vervolgens te duiden.
quote:
Vervolgens gebruik je dat om de PvdA als racistisch te kwalificeren wat dan weer een voorbeeld zou moeten zijn van doorschieten naar extreemlinks. Uiteindelijk kom je dus met niet meer dan rechts-radicale types die centrumlinkse partijen voor extreemlinks. Dat is toch niet zo sterk?
Ik geef aan dat identiteitspolitiek extreem links is. En dat partijen als PvdA en GroenLinks daar volop in meegaan. En in de basis is identiteitspolitiek ook racistisch. Die link kan je niet ontkennen als je er neutraal en met de gangbare definities tegenaan kijkt. Daar vervolgens geen inhoudelijk antwoord op hebben en dus maar op de man spelen is niet zo sterk.
pi_197320448
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:22 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Tja, De Hond, die peilt clubs als PVV, FvD, JA21 etc. maar ook SGP altijd fors hoger dan de andere peilers. In de praktijk zal het al vrij bijzonder zijn als die vier bij elkaar op 30 zetels komen.
Er is voor de progressieve partijen zeker werk aan de winkel maar De Hond is daar geen erg werkbare indicator voor.
Ik stel voor dat jij er een andere peiling bijpakt die dit jaar is gepubliceerd. Dan gaan we daarmee de optelsommetjes maken.

Iedereen kan zich overigens aanmelden om mee te doen met de peilingen van de Hond. Als alle leden van de PvdA, GL en SP zich morgen aanmelden dan krijgen we volgende week een hele andere uitslag.
pi_197320774
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:26 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Ik stel voor dat jij er een andere peiling bijpakt die dit jaar is gepubliceerd. Dan gaan we daarmee de optelsommetjes maken.

Iedereen kan zich overigens aanmelden om mee te doen met de peilingen van de Hond. Als alle leden van de PvdA, GL en SP zich morgen aanmelden dan krijgen we volgende week een hele andere uitslag.
Grappig dan dat de peilingen van de Hond al jarenlang dezelfde bias laten zijn richting (extreem) rechtse partijen die bij de verkiezingen niet gerealiseerd wordt, het is net alsof er iets fout zit bij de Honds peilingen.
pi_197320813
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Grappig dan dat de peilingen van de Hond al jarenlang dezelfde bias laten zijn richting (extreem) rechtse partijen die bij de verkiezingen niet gerealiseerd wordt, het is net alsof er iets fout zit bij de Honds peilingen.
Ik stel voor dat ook jij met de door jou gewenste recente peilingen aankomt om te kijken hoe het linkse blok er op dit moment voor staat.

Ik heb overigens nog nooit een peiling gezien die overeen kwam met de daadwerkelijke uitslag. Van geen enkel bureau.
pi_197320823
Maar goed, de conclusie van het artikel in het VK was vrij duidelijk, Nederlandse kiezers worden economisch linkser en de meeste Nederlandse politieke partijen bewegen mee met uitzondering van een paar kleine partijen.

Een ander deel van de conclusie was dat de linkse partijen hier, nog, geen echt voordeel uit weten te trekken.
pi_197320864
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:44 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Ik stel voor dat ook jij met de door jou gewenste recente peilingen aankomt om te kijken hoe het linkse blok er op dit moment voor staat.

Ik heb overigens nog nooit een peiling gezien die overeen kwam met de daadwerkelijke uitslag. Van geen enkel bureau.
Ik wens helemaal niets. Ik stel vast dat de Hond's peilingen al jarenlang een bias hebben. Het interesseert mij verder niet wat de andere polls zeggen of niet zeggen, ik heb geen gewenste uitslag en alleen die insinuatie vind ik al een diskwalificatie jouwerzijds.

Ik stem op basis van een partijprogramma later dit jaar, niet op basis van ridicule dogma's of etiketjes.
pi_197320919
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:47 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik wens helemaal niets. Ik stel vast dat de Hond's peilingen al jarenlang een bias hebben. Het interesseert mij verder niet wat de andere polls zeggen of niet zeggen, ik heb geen gewenste uitslag en alleen die insinuatie vind ik al een diskwalificatie jouwerzijds.

Ik stem op basis van een partijprogramma later dit jaar, niet op basis van ridicule dogma's of etiketjes.
Dat laatste kan ik iedereen aanraden.
Ik heb die vermeende bias niet door je onderbouwt zien worden. Dat zou je eventueel kunnen doen door de laatste peiling van de Hond voor de afgelopen verkiezingen erbij te pakken en die naast de daadwerkelijke verkiezingsuitslag te leggen. Blijkt dan dat in de peilingen opzichtig in het voordeel waren van (extreem) rechts dan heb je een punt gemaakt.
pi_197322725
Kiezers nu linkser en minder conservatief dan in 2010.

https://www.ioresearch.nl(...)rvatief-dan-in-2010/

Dit zou je toch in de verkiezingsuitslag moeten gaan zien... al zijn VVD en CDA natuurlijk ook naar links opgeschoven.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197323011
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:22 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Ik volg Kamerdebatten. Ik heb geen journalist nodig om de debatten vervolgens te duiden.
[..]

Ik geef aan dat identiteitspolitiek extreem links is. En dat partijen als PvdA en GroenLinks daar volop in meegaan. En in de basis is identiteitspolitiek ook racistisch. Die link kan je niet ontkennen als je er neutraal en met de gangbare definities tegenaan kijkt. Daar vervolgens geen inhoudelijk antwoord op hebben en dus maar op de man spelen is niet zo sterk.
Tja, als iemand eigen definities gaat verzinnen en vervolgens flink in die driet gaat liggen rollen waarmee hij zichzelf alleen maar belachelijker maakt, dan houdt het snel op.
PvdA en GL als extreemlinks wegzetten is namelijk echt iets wat volledig is voorbehouden aan zeer dubieuze typjes.
pi_197323049
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:50 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Dat laatste kan ik iedereen aanraden.
Ik heb die vermeende bias niet door je onderbouwt zien worden. Dat zou je eventueel kunnen doen door de laatste peiling van de Hond voor de afgelopen verkiezingen erbij te pakken en die naast de daadwerkelijke verkiezingsuitslag te leggen. Blijkt dan dat in de peilingen opzichtig in het voordeel waren van (extreem) rechts dan heb je een punt gemaakt.
De bias van De Hond is natuurlijk niets nieuws en ook geen onbekend verschijnsel. Iemand die beweert de politiek of het nieuws te volgen zou dit moeten weten.
pi_197323058
quote:
10s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:21 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Tja, als iemand eigen definities gaat verzinnen en vervolgens flink in die driet gaat liggen rollen waarmee hij zichzelf alleen maar belachelijker maakt, dan houdt het snel op.
PvdA en GL als extreemlinks wegzetten is namelijk echt iets wat volledig is voorbehouden aan zeer dubieuze typjes.
En wederom op de man en niet inhoudelijk. Ik hoor het wel wanneer je wel een inhoudelijk gesprek wil.
pi_197323115
quote:
10s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:23 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

De bias van De Hond is natuurlijk niets nieuws en ook geen onbekend verschijnsel. Iemand die beweert de politiek of het nieuws te volgen zou dit moeten weten.
"Ik heb die vermeende bias niet door je onderbouwt zien worden. Dat zou je eventueel kunnen doen door de laatste peiling van de Hond voor de afgelopen verkiezingen erbij te pakken en die naast de daadwerkelijke verkiezingsuitslag te leggen. Blijkt dan dat in de peilingen opzichtig in het voordeel waren van (extreem) rechts dan heb je een punt gemaakt."
pi_197323292
Het is in elk geval zo dat bij De Hond ten opzichte van de 3 andere peilingen de zeer rechtse partijen altijd heel goed scoren. Hij heeft VVD ook altijd veel lager staan dan de andere 3, die veel meer op elkaar lijken. Ik sla Kantar en I&O research toch echt hoger aan, ook omdat die bureaus niet te koop lopen met een eigen mening waar De Hond dat zelf wel enorm doet.

Helaas publiceren Kantar en I&O wat minder vaak peilingen, er zijn nog geen peilingen van die 2 waar de toeslagenaffaire en de wissel De Jonge/Hoekstra en het uit elkaar vallen van FvD en het oprichten van partijen als JA21 in zijn verwerkt. Er is veel gebeurd in december.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197323471
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:32 schreef Hanca het volgende:
Het is in elk geval zo dat bij De Hond ten opzichte van de 3 andere peilingen de zeer rechtse partijen altijd heel goed scoren. Hij heeft VVD ook altijd veel lager staan dan de andere 3, die veel meer op elkaar lijken. Ik sla Kantar en I&O research toch echt hoger aan, ook omdat die bureaus niet te koop lopen met een eigen mening waar De Hond dat zelf wel enorm doet.

Helaas publiceren Kantar en I&O wat minder vaak peilingen, er zijn nog geen peilingen van die 2 waar de toeslagenaffaire en de wissel De Jonge/Hoekstra en het uit elkaar vallen van FvD en het oprichten van partijen als JA21 in zijn verwerkt. Er is veel gebeurd in december.
Kijk, en met zo'n reactie kan men wel wat. Ik ben nu dus benieuwd naar de peilingen van Kantar en I&O. Die zullen vast ergens deze maand nog wel komen.
  zondag 10 januari 2021 @ 15:28:38 #197
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_197325537
Die Peter Kanne (voorheen TNS-Nipo) is ook gewoon van het model: uitkomsten en framing kun je kopen.

Voorbeelden te over:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/TNS_NIPO

Het is allemaal wat omzichtiger, netter en minder schreeuwerig aangekleed maar dit soort commerciële bureaus (zoals het duidelijk aan CDA gelieerde Motivaction) bezie ik met hetzelfde wantrouwen als De Hond.

De schoorsteen moet roken en wettelijke integriteitskaders zijn er niet. Niet voor dit soort bureaus en niet voor de partij-financiering. In zijn algemeenheid is de handhaving zwak en is alles te koop in dit land.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-corruptie~af40b7ec/
https://www.bnr.nl/nieuws(...)corruptiebestrijding

Overigens heb ik ook zo mijn bedenkingen bij de overheidsstatistieken en transparantie, dankzij de decennialange eenzijdige dominantie van CDA en VVD op deze departementen en bestuurscultuur. Conservatieve krachten willen geen openheid en transparantie, werken dat welbewust tegen (dit is in democratie indexes, zoals de V-Dem index, een zwak punt net zoals de burgerparticipatie en vrijwel geen enkel publiek ambt verkiesbaar is in Nederland).
https://wid.world/transpa(...)0a%20given%20country.

Zacht en dwingend conformisme doet de rest.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 10 januari 2021 @ 16:23:46 #198
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_197326516
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 20:34 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Overigens zeg ik niet dat we dat systeem van solidariteit moeten redden hè. Ik onderken als geen ander dat er keuzes gemaakt moeten worden in hoe we mensen die het wat minder getroffen hebben moeten ondersteunen. In mijn werk zet ik me al meer dan 20 jaar in om er voor te zorgen dat mensen de ondersteuning en woonruimte krijgen die ze nodig hebben. Maar het is gewoon niet meer te betalen en organisaties aan de frontlinie (gemeenten, woningcorporaties, welzijnsinstellingen) kraken aan alle kanten. Er moet iets veranderen, onze verzorgingsstaat is niet meer houdbaar op deze manier.
Ik zie eerlijk gezegd heel veel gemeenplaatsen en holle retoriek in jouw posts, waarbij je dan jezelf - en dit is belangrijk - kunstmatig in het 'midden' positioneert.

Dit mantra van onbetaalbaarheid horen we al vanaf 1980. Dat de welvaartsstaat niet meer te betalen is. Met een pro-cyclische economie (bubbels!) en een uit de voegen gebarsten financiële sector - wat Scandinavië m.u.v. Denemarken overigens niet heeft - is dat nog waar ook.

Is het toeval dat de Brexit, Boris Johnson en Donald Trump opkwamen in die landen die nou net de grootste financiële sector van de wereld hebben? ‘Er is een directe link tussen over-afhankelijkheid van een financiële sector en ongelijkheid’, zegt hoogleraar Baker, verwijzend naar het fenomeen dat the finance curse heet. ‘Een grote financiële sector parasiteert op de samenleving, drukt de lonen omhoog aan de top en minimaliseert de inkomens aan de onderkant, waardoor het de sociale segregatie vergroot. Dat resulteert alles bij elkaar in een grotere ongelijkheid.’
https://www.groene.nl/artikel/meer-dan-vraag-en-aanbod

Dit gaat niet alleen ten koste van investeringen in de reële economie en dus van innovatie en groei, maar ook van de lonen en financiële buffers van de huishoudens waarvan vele nu niet kunnen rondkomen en hoge schulden hebben.
[...]
Het besteedbaar inkomen van mensen met lage en middeninkomens is de afgelopen twintig jaar vrijwel niet vooruitgegaan. Veel mensen hebben moeite om rond te komen, er zijn veel probleemschulden. Dit vormt een vruchtbare bodem voor populisme.”

https://www.nrc.nl/nieuws(...)an-het-been-a4011500

Vervolgens gaan de conservatieven keihard aan het werk om de overheid inderdaad onbetaalbaar te maken en laten zien dat de overheid niet werkt, dingen achter houdt en niet deugt. Een zwikkie externen, een peperduur anti-fraude apparaat, wat decentralisaties (= o.a. minder schaalvoordelen) en uitbestedingen en hoppa, er zit een berg zand in de machine. Vaste 'starve the beast' truuk en het kost links inderdaad stemmen.

twitter

In werkelijkheid zitten de door de overheid bekostigde sociale uitgaven nu op ~15% van het BNP en ruim onder het OESO gemiddelde. Dat was in 1990 ~25%. .

Daar komen dan werknemersverzekeringen bovenop, maar de helft daarvan is vrijwillig (pagina 6) en maakt dan ook dat ons systeem weinig herverdelend werkt. De Verenigde Staten komt alles bij elkaar trouwens boven de 30% uit, het zogenaamd asociale land. Dit maakt een systeem niet 'onbetaalbaar' want men spaart hier individueel voor. Het krikt wel het percentage mooi op en kan mooi verbloemen hoe sociaal of asociaal een land in elkaar steekt (dat getal van 30% geeft mooie munitie).

Onze belastingdruk zat in 2019 onder het EU27 gemiddelde (bron) en de sociaal-economische segregatie op scholen is hier inmiddels hoger dan in Amerika (bron).

Ik snap heel goed dat een Scandinavisch belastingniveau van 5%-punt hoger mensen angstig maakt. Het is niet direct helder hoe dat kostenplaatje er voor burgers tot en met twee keer modaal uit ziet (krijg maar eens uitgelegd dat voor mensen tot drie keer modaal de lastenstijging niet 5% zal zijn), met daarbij in begrepen de korte en lange termijn opbrengsten.

Maar dat is uiteindelijk een politieke keuze. De vele holle kreten zoals "onbetaalbaar" - 1980 is inmiddels alweer veertig jaar geleden - verhullen die keuze, alsmede het kunstmatig positioneren van jezelf in het midden. De huidige VVD is niet het midden. Misschien dat deze rechtsstaat slopers en vluchtelingen verdrinkers daar weer naartoe bewegen, maar vooralsnog is dat vooral beeldvorming. Concrete bedragen zijn nog niet benoemd en ondertussen gaat de VVD gewoon verder met de flexibele huren of het privatiseren van overheidsdiensten, of het toelaten van commerciële partijen in het onderwijs (de segregerende wet 'Meer Ruimte Nieuwe Scholen' waar het hele onderwijslandschap tegen was).

Dat mensen de kwaliteit van het bestuur wantrouwen begrijp ik volkomen en werkt het open einde op rechts in de hand. Zie bijvoorbeeld dit gerenommeerde instituut.
https://www.sgi-network.org/2020/Netherlands
https://research.vu.nl/files/108325796/SGI2020_Netherlands.pdf

* Over kostenplaatje gesproken: "I would also suggest a more collective sharing of expenses. It is often the less expensive solution. In Denmark, where health care is free for all, we spend 10.5 percent of GDP on it — the United States spends 16.9 percent, according to data from the Organization for Economic Cooperation and Development. Even if we are not real socialists, on this point, Bernie Sanders is right."
https://www.washingtonpos(...)ill-arent-socialist/
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_197327395
Nog een reden waarom links het slecht doet in de peilingen is het gebrek aan diversiteit in hun kieslijsten. Als ik van beide partijen de eerste 15 posities (meer als in de peilingen maar goed verkiesbare plekken) bekijk dan zie ik:

PvdA;
1, 2, 3 Noord-Holland (preciezer Amsterdam)
4 Groningen
5 Noord-Brabant
6 Zuid-Holland
7 Noord-Holland
8 Zuid-Holland
9 Noord-Holland
10 Friesland
11 Noord-Holland
12 Zuid-Holland
13 Zuid-Holland
14 Groningen
15 China

Voor GroenLinks is dit moeilijker te bepalen aangezien ze er zelf geen openheid over geven. Wel berichten meerdere kranten over een Randstedelijke club. Na wat zoekwerk kom ik op het volgende.
GroenLinks:
1 Zuid-Holland
2 Utrecht
3 Noord-Holland
4 Noord-Holland
5 Zuid-Holland
6 Utrecht
7 Noord-Holland
8 Zuid-Holland
9 Noord-Holland
10 Gelderland
11 Gelderland
12 Zuid-Holland
13 Noord-Brabant
14 Noord-Holland
15 Limburg

Ik kom uit Overijssel. Gezien het bevolkingsaantal zou mijn provincie met zo'n 9 a 10 zetels vertegenwoordigd moeten worden voor een democratische representatie.

https://www.rtvoost.nl/ni(...)or-politiek-Den-Haag

Beide partijen bieden mij geen keuze op een verkiesbare plek. Waar zijn de mensen uit Drenthe, Flevoland, Overijssel, Zeeland? Waarom slechts 1 kandidaat uit Friesland en Limburg? Slechts 2 uit een provincie als Brabant waar 2,5 miljoen Nederlanders wonen.

Het is echt heel beschamend hoe Randstedelijk deze twee kieslijsten zijn. Daarmee wordt de kloof tussen de Randstad en de Provincie enkel groter terwijl we juist die kloof kleiner moeten maken.
pi_197328127
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 17:07 schreef DarkwingDuck het volgende:
Nog een reden waarom links het slecht doet in de peilingen is het gebrek aan diversiteit in hun kieslijsten. Als ik van beide partijen de eerste 15 posities (meer als in de peilingen maar goed verkiesbare plekken) bekijk dan zie ik:

PvdA;
1, 2, 3 Noord-Holland (preciezer Amsterdam)
4 Groningen
5 Noord-Brabant
6 Zuid-Holland
7 Noord-Holland
8 Zuid-Holland
9 Noord-Holland
10 Friesland
11 Noord-Holland
12 Zuid-Holland
13 Zuid-Holland
14 Groningen
15 China

Voor GroenLinks is dit moeilijker te bepalen aangezien ze er zelf geen openheid over geven. Wel berichten meerdere kranten over een Randstedelijke club. Na wat zoekwerk kom ik op het volgende.
GroenLinks:
1 Zuid-Holland
2 Utrecht
3 Noord-Holland
4 Noord-Holland
5 Zuid-Holland
6 Utrecht
7 Noord-Holland
8 Zuid-Holland
9 Noord-Holland
10 Gelderland
11 Gelderland
12 Zuid-Holland
13 Noord-Brabant
14 Noord-Holland
15 Limburg

Ik kom uit Overijssel. Gezien het bevolkingsaantal zou mijn provincie met zo'n 9 a 10 zetels vertegenwoordigd moeten worden voor een democratische representatie.

https://www.rtvoost.nl/ni(...)or-politiek-Den-Haag

Beide partijen bieden mij geen keuze op een verkiesbare plek. Waar zijn de mensen uit Drenthe, Flevoland, Overijssel, Zeeland? Waarom slechts 1 kandidaat uit Friesland en Limburg? Slechts 2 uit een provincie als Brabant waar 2,5 miljoen Nederlanders wonen.

Het is echt heel beschamend hoe Randstedelijk deze twee kieslijsten zijn. Daarmee wordt de kloof tussen de Randstad en de Provincie enkel groter terwijl we juist die kloof kleiner moeten maken.
Hier moet je wel wat preciezer kijken. Mensen uit Drenthe die vanwege kamerlidmaatschap naar Zuid-Holland zijn verhuisd, worden vaak plots als Zuid-Holland aangegeven.

Maar sowieso heb ik helemaal niets met provincies en volgens mij kijkt 90% van de mensen daar niet naar. Ik ben zelf geboren in Utrecht, opgegroeid in Gelderland, getrouwd in Zuid-Holland, bijna op de grens met Zeeland, daarna gaan wonen in Zuid-Holland, bijna op de grens met Noord-Holland en Utrecht en woon nu in Groningen. Mijn ouders komen beide uit Drenthe, mijn broers en zussen wonen in Flevoland en Utrecht. Ik heb zo al een heel deel gehad. Maar Nederland is te klein voor een verdeling in zulke hokjes, iemand uit Zuid-Holland verschilt nauwelijks van iemand uit Drenthe. Ik denk dat je het effect van zulke vertegenwoordiging niet moet overdrijven. Als iemand al per sé op een provinciegenoot wil stemmen, zoekt die gewoon de hoogste van zijn/haar provincie bij de favoriete partij. Ik geloof niet dat een substantieel deel van de kiezers daar hun stem op een partij door laat bepalen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')