abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 zondag 3 januari 2021 @ 14:02:12 #51
7889 tong80
Spleenheup
pi_197188455
Over René van der Gijp kun je de meest uiteenlopende dingen zeggen. Dat-ie vaak grappig is en de lach aan zijn kont heeft hangen.

Dat-ie niet het uiterste uit zijn talent haalde. Dat-ie na zijn loopbaan een nog grotere cultheld werd dan hij als speler al was.

Hij debuteerde september 1982 als aanvaller van Lokeren in het Nederlands elftal. Huub Stevens, Gullit en Willy van der kerkhof waren ploeggenoten. Hij speelde in zijn beginjaren samen met Louis van Gaal bij Sparta. Die mocht het vuile werk voor hem en topscorer Ruud Geels opknappen. Een geweldenaar als rechtsbuiten. De beste van zijn generatie. Als speler van Feyenoord weggestuurd, omdat-ie zich met bolhoed en al bij de training liet afzetten. Zestien jaar oud. Op zijn 20ste liet-ie zich filmen met zwemvliezen aan en een duikbril op. De training van Sparta werd afgelast.

Had-ie de juiste voetbalmentaliteit zou ie in 1988 met PSV en Oranje met de beker in zijn handen hebben gestaan. Een mooie man en persoonlijkheid. Wat weinigen nog weten is dat-ie in de Hitparade heeft gestaan met 'Geef me Hoop Jomanda.' Een cover van Eddy Grant's 'Gimme hope Jo'anna.' In 1995. Hoogste notering 28. Cultfiguur pur sang. De laatste die zichzelf serieus neemt. Kan de huidige generatie nog iets van leren.

Kijk en huiver van dit wonderdoelpunt. Weet niet meer waar, geloof Engeland, werd het gekozen tot mooiste doelpunt ooit .....

Achteraf zei hij dat-ie te lui was om door te lopen.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_197192832
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 15:11 schreef tong80 het volgende:

Roze, de kleur van de onschuld. Wel je haren verliezen. Maar je onschuld en streken ?

Was je zelf tevreden over die zin?
pi_197193099
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2017 14:13 schreef tong80 het volgende:
Over René van der Gijp kun je de meest uiteenlopende dingen zeggen. Dat-ie vaak grappig is en de lach aan zijn kont heeft hangen.

[ afbeelding ]

Dat-ie niet het uiterste uit zijn talent haalde. Dat-ie na zijn loopbaan een nog grotere cultheld werd dan hij als speler al was.

[ afbeelding ]

Hij debuteerde september 1982 als aanvaller van Lokeren in het Nederlands elftal. Huub Stevens, Gullit en Willy van der kerkhof waren ploeggenoten. Hij speelde in zijn beginjaren samen met Louis van Gaal bij Sparta. Die mocht het vuile werk voor hem en topscorer Ruud Geels opknappen.

[ afbeelding ]

Had ie de juiste voetbalmentaliteit zou ie in 1988 met PSV en Oranje met de beker in zijn handen hebben gestaan. Een mooie man en persoonlijkheid. Wat weinigen nog weten is dat ie in de Hitparade heeft gestaan met 'Geef me Hoop Jomanda.' Een cover van Eddy Grant's 'Gimme hope Jo'anna.' In 1995. Hoogste notering 28. Cultfiguur pur sang. De laatste die zichzelf serieus neemt. Kan de huidige generatie nog iets van leren.

Kijk en huiver van dit wonderdoelpunt. Weet niet meer waar, geloof Engeland, werd ie gekozen tot mooiste doelpunt ooit....

Achteraf zei hij dat ie te lui was om door te lopen. :)

Dit heb je al gepost in 2017. Bedankt voor de herhaling.
  Trouwste user 2022 dinsdag 5 januari 2021 @ 18:21:39 #54
7889 tong80
Spleenheup
pi_197230327
'Als ik de kans krijg maak ik van deze club iets groots.' Woorden van Aad de Mos bij zijn aanstelling vlak voor het einde van het seizoen om Sparta te behoeden voor degradatie.

Bescheidenheid is hem altijd vreemd geweest. Omhooggevallen als hulptrainer van Ajax. Net zoals Leo Beenhakker ooit hoofdtrainer werd in Amsterdam. April 2010 stelde Sparta hem aan. Naar verluidt voor 2 ton in vier wedstrijden. Het werden er zes. Play-offs tegen het nietige Excelsior rekten het seizoen.

Op de persconferentie bij zijn aanstelling bij PSV sprak ie de woorden: 'Ik ben een garantie voor succes.' De afloop is bekend. Aad Afkoopsom is niet voor niets zijn bijnaam. Hij won met KV Mechelen onterecht van Ajax de EC-2. Danny Blind werd er na 10 minuten al uitgestuurd. Ook zo'n "grote coach."

Terug naar Sparta. De club degradeerde ooit één keer. Aad de Mos zou het wanbeleid van de roemruchte club niet kunnen omdraaien. Op het Kasteel gleed ie nog op zijn knieën langs de zijlijn toen Sparta in de 85ste minuut scoorde tegen Excelsior. Nahijgend in zijn euforie zag ie Excelsior in de play-off tegen degradatie, zittend op de bank, de Rotterdamse concurrent in de 90ste minuut toch nog scoren.

Geen Aad afkoopsom ditmaal. Wel een staart tussen de benen, die weer vertrok. Geld opgestreken om de beste analist na Jan Mulder te worden. Markante man. Altijd leuke tv, maar als coach niet de begenadigde coach die hij zich inbeeldt te zijn. Zijn middelvinger tegen Ajax vergeef ik hem nooit. De club waar ie als coach alles aan heeft te danken.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_197230565
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 18:21 schreef tong80 het volgende:
'Als ik de kans krijg maak ik van deze club iets groots.' Woorden van Aad de Mos bij zijn aanstelling vlak voor het einde van het seizoen om Sparta te behoeden voor degradatie.

Bescheidenheid is hem altijd vreemd geweest. Omhooggevallen als hulptrainer van Ajax. Net zoals Leo Beenhakker ooit hoofdtrainer werd in Amsterdam. April 2010 stelde Sparta hem aan. Naar verluidt voor 2 ton in vier wedstrijden. Het werden er zes. Play-offs tegen het nietige Excelsior rekten het seizoen.

Op de persconferentie bij zijn aanstelling bij PSV sprak ie de woorden: 'Ik ben een garantie voor succes.' De afloop is bekend. Aad Afkoopsom is niet voor niets zijn bijnaam. Hij won met KV Mechelen onterecht van Ajax de EC-2. Danny Blind werd er na 10 minuten al uitgestuurd. Ook zo'n "grote coach."

Terug naar Sparta. De club degradeerde ooit één keer. Aad de Mos zou het wanbeleid van de roemruchte club niet kunnen omdraaien. Op het Kasteel gleed ie nog op zijn knieën langs de zijlijn toen Sparta in de 85ste minuut scoorde tegen Excelsior. Nahijgend in zijn euforie zag ie Excelsior in de play-off tegen degradatie, zittend op de bank, de Rotterdamse concurrent in de 90ste minuut toch nog scoren.

Geen Aad afkoopsom ditmaal. Wel een staart tussen de benen, die weer vertrok. Geld opgestreken om de beste analist na Jan Mulder te worden. Markante man. Altijd leuke tv, maar als coach niet de begenadigde coach die hij zich inbeeldt te zijn. Zijn middelvinger tegen Ajax vergeef ik hem nooit. De club waar ie als coach alles aan heeft te danken.

Ik sluit me bij @Bolasie aan. Dit is de leukste rubriek op FOK!

quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2017 14:20 schreef tong80 het volgende:

[ afbeelding ]

Bescheidenheid is hem altijd vreemd geweest. Omhooggevallen als hulptrainer van Ajax. Net zoals leo Beenhakker ooit hoofdtrainer werd in Amsterdam. April 2010 stelde Sparta hem aan. Naar verluidt voor 2 ton in vier wedstrijden. Het werden er zes. Play Offs tegen het nietige Excelsior rekten het seizoen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Terug naar Sparta. De club degradeerde ooit één keer. Aad de Mos zou het wanbeleid van de roemruchte club niet kunnen omdraaien. Op het Kasteel gleed ie nog op zijn knieën langs de zijlijn toen Sparta in de 85 minuut scoorde tegen Excelsior. Na hijgend in zijn euforie zag ie Excelsior in de Play-Off tegen degradatie, zittend op de bank, de Rotterdamse concurrent in de 90ste minuut toch nog scoren.

[ afbeelding ]

Trouwste user 2022 dinsdag 5 januari 2021 @ 18:36:26 #56
7889 tong80
Spleenheup
pi_197230603
Ik ga gewoon door. Briljantie kent geen grenzen.

pi_197230641
Dit is stiekem erg pijnlijk maar toch grappig
  Trouwste user 2022 maandag 11 januari 2021 @ 14:37:18 #58
7889 tong80
Spleenheup
pi_197343065
Dirk Kuijt verdiende een mooi afscheid. Als Ajacied hoopte ik dat ie het mooie afscheid een jaartje zou uitstellen. Geen stilist. Maar een onbedwingbare honger naar succes en erkenning. Niet de meest verfijnde speler en niet de meest getalenteerde. Als je dan in je laatste wedstrijd, met een hattrick, Feyenoord het landskampioenschap kan bezorgen mag je spreken van de kers op de taart.

Johan Derksen zaagt heel zijn leven voetballers af, maakt en kraakt voetballers, breekt soms hun loopbaan. Denk aan Ton Blanker, die hij de nieuwe Cruijff noemde. Die betiteling natuurlijk nooit kon waarmaken. Bij enig weerwoord komt ie niet meer in een TV-programma. Zelf kan ie niet tegen kritiek. Dan drukt ie zijn snor en pocht met zijn muziekkennis over duizend doodsaaie bluesmuzikanten.

Hij verwijt zelfs Dirk Kuijt zijn voetbalcarriere en zijn saaie teksten. Terwijl ie praatjesmakers ook met de grond gelijk maakt. Net zoals ie als verdediger deed. Er nog trots op is ook. Wees blij dat er in de Kuip weer een cultheld was. Iemand die niet raaskalde. Dat deed Dennis Bergkamp ook niet. Iemand die zijn voeten liet spreken. Een speler waar Derksen als voetballer niet aan had kunnen tippen. Een topscorer in de Eredivisie met 29 doelpunten voor Feyenoord in het seizoen 2003/2004.

Een voetballer die zes seizoenen voor Liverpool heeft gespeeld. Er zelfs de Champions League finale mee haalde. Liverpool verloor. Dirk uit Katwijk scoorde die wedstrijd wel. Kattik zeggen ze plaatselijk. Daar wordt ie op handen gedragen. Net zoals in Rotterdam en Liverpool. Derksen wordt pas bij zijn begrafenis op handen gedragen. Dan gaat ie als sigarenroker de pijp uit. En kijkt die dekselse Dirk uit Katwijk toe.

:T
  maandag 11 januari 2021 @ 15:25:51 #59
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_197344170
Leuke column Tong.
Zelf altijd een bloedhekel aan Kuyt maar wel respect voor zijn loopbaan. Onvermoeibaar.
  Trouwste user 2022 maandag 11 januari 2021 @ 15:40:19 #60
7889 tong80
Spleenheup
pi_197344495
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 15:25 schreef maxi-mus het volgende:
Leuke column Tong.
Zelf altijd een bloedhekel aan Kuyt maar wel respect voor zijn loopbaan. Onvermoeibaar.
Zo sta ik er ook in. Die heeft er echt alles uitgehaald.

pi_197344967
Geen eredivisie maar heb je ooit eens een column gewijd aan Rivellino, heb altijd wel een zwak voor voetballers met een goede snor _O_
pi_197345002
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 14:37 schreef tong80 het volgende:
Daar wordt ie op handen gedragen.
Die tijd is inmiddels wel voorbij hoor
  Trouwste user 2022 dinsdag 12 januari 2021 @ 13:19:05 #63
7889 tong80
Spleenheup
pi_197360752
Je zal als spits Marco van Basten moeten opvolgen bij Ajax. Bij AC Milan deed George Weah het met verve.
Dat werd een negen, waar van Basten een negen en half was. Bij Ajax had een andere kleurling minder fortuin. Henny Meijer, kwam, zag, en verloor. Een schitterende carrière echter. Qua dikke kont.

Deze dikke kont bleef op relatief laag of middelmatig niveau presteren.
Hij vormde met Milco Djurovski een perfect duo bij FC Groningen en bij Volendam gingen ze met deze neger in kostuum op de foto.

Hij maakte voor Roda JC negentien doelpunten in het seizoen 1986/1987. Opportunistisch als de voetbalwereld is kochten ze bij Ajax deze spits met dikke kont. Zijn verblijf in de Meer werd geen succes. Na een jaar vertrok ie met de staart tussen de billen. Hij scoorde ooit vijf keer als speler van Telstar tegen Heracles bij een 5-1 overwinning. Kom ik nu pas aangescheten met dit feitje.

Henny Meijer won ooit de gouden schoen in Nederland. Henny Meijer speelde één interland met z'n dikke reet. Henny Meijer was de eerste die scoorde in de Japanse J-Leaque. Bert Konterman deed het hem niet na.
Meijer was in 1989 een van de voetballers die met het Kleurrijk Elftal een toernooi in Suriname zouden spelen. Hij en Stanley Menzo vlogen niet met de grote groep mee maar namen een eerdere vlucht; zo ontsnapten beiden aan de SLM-ramp.

Reteveel geluk. Henny Meijer, die maar één voetballer met een dikkere reet voor zich mag dulden. De grootste reet die ooit wereldtopper werd is natuurlijk Ronald Koeman. Die had zelfs schijt aan de Duitsers.

Trouwste user 2022 dinsdag 12 januari 2021 @ 13:48:13 #64
7889 tong80
Spleenheup
pi_197361306

Trouwste user 2022 dinsdag 12 januari 2021 @ 20:37:18 #65
7889 tong80
Spleenheup
pi_197370757
Er zijn WK's die herinnerd worden door legendarische wedstrijden en legendarische spelers. De laatste toernooien worden we niet meer verwend. Had je in het verleden talloze wereldsterren op één toernooi. Het lijkt alsof we het de laatste jaren met Messi en Ronaldo moeten doen.

Op het WK-98 speelden in het Nederlands-elftal alleen al meer wereldtoppers dan in andere finale-wedstrijden op WK's de laatste jaren. Ik overdrijf natuurlijk, het is meer een gevoel. Op het WK-2006 werden wel records gebroken. Er werden op dat WK liefst 28 rode kaarten uitgedeeld. De wedstrijd Nederland-Portugal was een schande. Vier rode kaarten in deze Achtste finale.

Zelfs de finale dat toernooi eindigde niet met 22 spelers. Het kroonjuweel van het internationale voetbal destijds, Zinedine Zidane, liet zich provoceren door een Italiaanse houwdegen. Hij gaf na een provocerende opmerking, een kopstoot aan Marco Materazzi. Met rood verliet Zidane het veld.

In de achtste finale tegen Australië had deze beperkte voetballer, Materazzi, zelf rood gekregen. Italië werd wereldkampioen. Een wereldkampioen die niet de geschiedenis in zal gaan zoals Zinedine Zidane als individu.
Dit wereldkampioenschap is een voetnoot in de voetbalgeschiedenis, net zoals Italië als de wereldkampioen van het WK-2006.

Zidane zal echter herinnerd worden als één van de grootste voetballers ooit. Is geen voetnoot in de voetbalgeschiedenis. Heeft een eigen standbeeld, geplaatst op een voetstuk, waar Marco Materazzi alleen maar van kan dromen. Zinedine Zidane als speler groter dan het wereldkampioenschap van Italië in 2006. Hij verloor zijn hoofd. Blijft echter aan kop van zijn generatie.

Trouwste user 2022 donderdag 14 januari 2021 @ 20:36:55 #66
7889 tong80
Spleenheup
pi_197412657
Pierre, destijds reserve van het Nederlands Elftal, zou tegenwoordig vaste basisspeler en spits zijn in Oranje. Geen twijfel mogelijk. We liepen over van kwaliteit. Beseften het niet allemaal. Vonden het normaal om top-favoriet te zijn op een EK en de finale te halen op een WK. Werd er gescholden, waarom die en deze en dat verkeerd dekten. Oranje was een top-land qua nationale elftal. Op Ajax na midden jaren 90 was het echter behelpen met de clubteams.

De weelde van een gewonnen Europacup, zoals Feijenoord in 2002, werd destijds ook niet echt in proporties gezien. Ze werden niet eens sportploeg van het jaar. Dat werd het Nederlandse-dames turnen team. Dat werd derde op het EK-turnen.

In de eigen Kuip. In de finale tegen Dortmund. Ondertussen even Inter Milaan uitschakelend. Ik wil het echter hebben over één van de mooiste vrije trappen ooit. De reservespeler van Oranje nam ze vaker. Nam ze vaker op de wreef. Hij wreef het er op dat moment in dat een reserve van Oranje ook een ster kan zijn.

Zelden is er een vrije trap mooier in de kruising gegaan dan deze van van Hooijdonck tegen Freiburg. Feijenoord won de EC in de Kuip. Als Totterdammer kun je niet meer wensen. Maar deze vrije trap staat in mijn geheugen. Het requiem van het Nederlandse voetbal. Een laatste briljante ademtocht. Totdat Oranje weer een gouden lichting kreeg.

Hang me er niet aan op. Kruisig me niet. Als Ajacied blijf ik objectief. Eén van de mooiste vrije trappen ooit. Van een geweldige spits, die de pech had briljante midvoors, voor zich te hebben.

Trouwste user 2022 vrijdag 29 januari 2021 @ 19:36:09 #67
7889 tong80
Spleenheup
pi_197708775
Niet veel landen blijven ongeslagen op een WK. Op het WK van 2014 waren het er drie. Waaronder Nederland.

Het eerste land waar je aan denkt is natuurlijk wereldkampioen Duitsland. Won zes wedstrijden. Het andere land is misschien verrassend.

Costa Rica speelde tegen Uruguay, Engeland, Italië en Griekenland en vertrok niet met de krul in de staart. De staart van de wedstrijd zal het zich nog herinneren.

Costa Rica, het kleine voetballand, dacht tegen het kleine land uit Europa met een grote voetbal-historie zelf historie te kunnen schrijven.

De geniale coach van Gaal stak daar een stokje voor. Tim Krul kwam in het doel te staan. Tim Krul blijft eeuwig in het geheugen. Werd vlak voor tijd ingebracht. Stopte de penalties in de strafschoppenserie. Wie hij verving is straks vergeten. Van Gaal niet. Die heeft nog meer op zijn kerfstok. Het WK-Brazilië blijft ook in onze gedachte. Het lijkt zo lang geleden voor Oranje en het Nederlandse voetbal.

Nederland haalde de finale niet. Strandde tegen het middelmatige Argentinië. Sommigen zeiden achteraf dat we toch geen kans hadden gemaakt tegen Duitsland. Als voetballiefhebber gaan dan m'n nekharen omhoog staan. Hoe vaak werd West-Duitsland niet onverdiend wereldkampioen?

Straks een uitgesteld EK. Met een nog betere lichting dan in 2014. Als voetbal-romanticus droom ik nu al van het Oranje van de jeugd. Met eerbied voor een mooi gekleurd Oranje verleden.

pi_197709301
Ik had de hoop dat je na tien dagen nuchter zijn ook niet meer zou verder zou gasan met die kutstukjes van je. Helaas.
  Trouwste user 2022 vrijdag 29 januari 2021 @ 20:10:11 #69
7889 tong80
Spleenheup
pi_197709705
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:56 schreef T3hTommay het volgende:
Ik had de hoop dat je na tien dagen nuchter zijn ook niet meer zou verder zou gasan met die kutstukjes van je. Helaas.
Leg eens uit wat je niet bevalt.

Trouwste user 2022 vrijdag 29 januari 2021 @ 20:11:09 #70
7889 tong80
Spleenheup
pi_197709737
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:56 schreef T3hTommay het volgende:
Twee keer zou en gasan. Dat is pas schrijftalent. _O_

Trouwste user 2022 zaterdag 30 januari 2021 @ 10:52:29 #71
7889 tong80
Spleenheup
pi_197719513
quote:
7s.gif Op woensdag 30 december 2020 00:56 schreef JR-Style-93 het volgende:

[..]

Plaats eens wat van je columns die in je plaatselijke krant staan dan.
Zal eens kijken.

Trouwste user 2022 zaterdag 30 januari 2021 @ 10:54:45 #72
7889 tong80
Spleenheup
pi_197719540
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 16:00 schreef tjoptjop het volgende:
Geen eredivisie maar heb je ooit eens een column gewijd aan Rivellino, heb altijd wel een zwak voor voetballers met een goede snor _O_
Zie die van afgelopen vrijdag op de FP.

Over Abe van den Ban.

zaterdag 30 januari 2021 @ 10:55:38 #73
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_197719554
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:36 schreef tong80 het volgende:
Met een nog betere lichting dan in 2014.
Dat lijkt mij niet.
  Trouwste user 2022 zaterdag 30 januari 2021 @ 10:57:09 #74
7889 tong80
Spleenheup
pi_197719576
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 10:55 schreef maxi-mus het volgende:

[..]

Dat lijkt mij niet.
Ik begin nu te twijfelen. Misschien overdreef ik wel. Nee, je hebt gelijk.

pi_197719594
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:36 schreef tong80 het volgende:
Niet veel landen blijven ongeslagen op een WK. Op het WK van 2014 waren het er drie. Waaronder Nederland.

Het eerste land waar je aan denkt is natuurlijk wereldkampioen Duitsland. Won zes wedstrijden. Het andere land is misschien verrassend.

Costa Rica speelde tegen Uruguay, Engeland, Italië en Griekenland en vertrok niet met de krul in de staart. De staart van de wedstrijd zal het zich nog herinneren.

Costa Rica, het kleine voetballand, dacht tegen het kleine land uit Europa met een grote voetbal-historie zelf historie te kunnen schrijven.

De geniale coach van Gaal stak daar een stokje voor. Tim Krul kwam in het doel te staan. Tim Krul blijft eeuwig in het geheugen. Werd vlak voor tijd ingebracht. Stopte de penalties in de strafschoppenserie. Wie hij verving is straks vergeten. Van Gaal niet. Die heeft nog meer op zijn kerfstok. Het WK-Brazilië blijft ook in onze gedachte. Het lijkt zo lang geleden voor Oranje en het Nederlandse voetbal.

Nederland haalde de finale niet. Strandde tegen het middelmatige Argentinië. Sommigen zeiden achteraf dat we toch geen kans hadden gemaakt tegen Duitsland. Als voetballiefhebber gaan dan m'n nekharen omhoog staan. Hoe vaak werd West-Duitsland niet onverdiend wereldkampioen?

Straks een uitgesteld EK. Met een nog betere lichting dan in 2014. Als voetbal-romanticus droom ik nu al van het Oranje van de jeugd. Met eerbied voor een mooi gekleurd Oranje verleden.

[ afbeelding ]

Blijf deze foto geweldig vinden. De coach van Costa Rica met een blik van "the fuck is this?"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')