quote:Het CDA wint in de laatste zetelpeiling van Ipsos en EenVandaag van dit jaar. Na de komst van Wopke Hoekstra als CDA-leider krijgt de partij er drie zetels bij.
Samen met de PVV neemt het CDA deze maand iets meer afstand van linkse middenpartijen als de PvdA, D66 en GroenLinks. Zij dongen vorige maanden nog mee om de tweede plek, maar lijken nu achter te raken op de rechtse partijen.
Ook VVD sluit jaar winnend af
Het CDA komt met haar winst nog steeds niet in de buurt van de VVD. De VVD, in 2020 nog duidelijker de grootste partij gebleken, torent nog altijd hoog boven de rest uit. Na er vorige maand drie te hebben ingeleverd, komen er deze maand weer drie zetels bij. De partij van Rutte staat nu op 42 zetels.
Forum voor Democratie bereikt deze maand haar dieptepunt in 2020. Na openlijk geruzie over de jongerenafdeling komt de partij van Thierry Baudet uit op drie zetels. Voor nieuwe partijen als JA21, LHK en Code Oranje is nog niet genoeg steun te zien voor een zetel.
Over het onderzoek
De zetelverdeling is gebaseerd op onderzoek van Ipsos onder een representatieve steekproef van 1.050 stemgerechtigde Nederlanders. De gegevens zijn verzameld van 18 tot en met 21 december 2020. Het onderzoek is gewogen op leeftijd, geslacht, opleiding, regio, werkzaamheid en stemgedrag bij de vorige Tweede Kamerverkiezingen. Voor de zetels gelden statistische marges van +/- 1 procent bij de kleine partijen en +/- 2.5 procent bij de grootste partijen.
Heeft rechts bij elkaar (Met SGP en FVD 90) ooit zo'n grote meerderheid gehad?quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:37 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
VVD, CDA, PVV 85 zetels
Rechts likt zijn vingers af
Zo ver ik weet nietquote:Op dinsdag 22 december 2020 22:40 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Heeft rechts bij elkaar (Met SGP en FVD 90) ooit zo'n grote meerderheid gehad?
Ondertussen was rechts nog nooit zo groot. Maar toch gefeliciteerd denk ik?quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:43 schreef Discombobulate het volgende:
Geweldig hoe FvD kapot gegaan is, heerlijk die schadenfreude.
Gristenen vinden Geert niet lief. Gaat dus niet gebeuren.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:40 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Heeft rechts bij elkaar (Met SGP en FVD 90) ooit zo'n grote meerderheid gehad?
Maar VVD en CDA zijn niet rechts genoeg hoor, voor onze 'vingeraflikkers'.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:44 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Ondertussen was rechts nog nooit zo groot. Maar toch gefeliciteerd denk ik?
Alsof PVV ooit gaat meeregerenquote:Op dinsdag 22 december 2020 22:37 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
VVD, CDA, PVV 85 zetels
Rechts likt zijn vingers af
Meh, PVV is economisch midden-links, VVD en CDA centrum.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:44 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Wat moet er eigenlijk nog rechtser in dit land? Kan dat?quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:44 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Ik denk dat dit klopt. Maar dichterbij komen ze niet.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maar VVD en CDA zijn niet rechts genoeg hoor, voor onze 'vingeraflikkers'.
Alsof Nederland rechts isquote:Op dinsdag 22 december 2020 22:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat moet er eigenlijk nog rechtser in dit land? Kan dat?
Heb je het nieuws van de afgelopen weken nog gevolgd? Dat falen van de overheid hebben we met een toeslagen affaire en een dubieus Corona beleid wel mogen aanschouwen.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:47 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Alsof PVV ooit gaat meeregerenals de PVV ooit in de coalitie komt, heb je wel echt gefaald als land
doe eens wat voorstellen...quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:49 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Alsof Nederland rechts ishooguit centrum-links. Mag wat mij betreft een fikse duw naar rechts krijgen op economisch vlak
Van mij hoeft er niks rechtser. Maar het beleid kan in theorie nog een heel eind naar rechts.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Democratie moeten we niet willen met z'n allen.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:47 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Alsof PVV ooit gaat meeregerenals de PVV ooit in de coalitie komt, heb je wel echt gefaald als land
Deze ts denkt amerikaan te zijn. Dus dat. Ieder voor zich, god zegene de greep. Dat werkquote:Op dinsdag 22 december 2020 22:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
doe eens wat voorstellen...
Nou de grenzen kunnen nog wel wat meer open, te weinig arbeidskrachten is slecht voor de loonontwikkeling. En er wordt toch ook wel erg veel gebouwd momenteel. Dat is slecht voor de waardeontwikkeling dus maar even pas op de plaats. We moeten natuurlijk geen kapitaalvernietiging hebben door volledig aan de woonvraag te voldoen. Stel je voor dat mensen minder dan 40-50 procent aan woonlasten hebben *ril*quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je bedoelt dat gefaalde 'kabinet' dat binnen 6 maanden al onhoudbaar werd en na anderhalf jaar ontslag indiende omdat er niet samen te werken valt met de PVV?quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:51 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Daarnaast; je weet dat PVV gedoogpartner is geweest?
quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat kabinet ja. Is CDA nog bijna om geïmplodeerd. Dat was écht popcorn momentje.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:56 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Je bedoelt dat gefaalde 'kabinet' dat binnen 6 maanden al onhoudbaar werd en na anderhalf jaar ontslag indiende omdat er niet samen te werken valt met de PVV?
Maken we haar premier van Madurodam.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:57 schreef Twiitch het volgende:
Ben benieuwd. Ik gok dat VVD, CDA en D66 het nieuwe kabinet gaan vormen. Alleen heeft dat sekreet Kaag haar zinnen gezet op het premierschap. Denk niet dat VVD dat privilege zomaar opgeeft.
Flinke hervorming toeslagenstelsel. Geen toeslagen meer indien je een baan hebt. Hervorming zorgstelsel. Geen aanvullende verzekeringen voor mensen die een toeslag krijgen en meer vrijheid naar verzekeraars om het basispakket in te vullen.quote:Op dinsdag 22 december 2020 22:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet met zo'n zetelverschil neequote:Op dinsdag 22 december 2020 22:57 schreef Twiitch het volgende:
Ben benieuwd. Ik gok dat VVD, CDA en D66 met deze verdeling het nieuwe kabinet gaan vormen. Alleen heeft dat sekreet Kaag haar zinnen gezet op het premierschap. Denk niet dat VVD dat privilege zomaar opgeeft.
FvD en Baudet walgelijk vinden heeft niks met links of rechts te maken, maar met fatsoenquote:Op dinsdag 22 december 2020 22:44 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |