abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197790131
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 22:52 schreef sigme het volgende:

[..]

Hmm, ik ging van bedrijfsleven naar volle ambtenarij, en het afpellen dook op bij het bedrijfslevenbedrijf maar heeft hier ten volle de ambtenarij bereikt inmiddels.
Wat betekent het dan? Is het zoiets als een deep dive?

quote:
Gister een vreselijke online kickoff gehad van de TWO (Tijdelijke Werk Organisatie), met nog een praatje wat afgezien van de lidwoorden één grote verzameling bingo was.
Ik heb veel mogelijkheden om lelijk taalgebruik bij ons aan banden te leggen, alleen heb ik geen enkele medestander. Zelfs de communicatiemedewerker snapt m'n zwarte lijst niet. Tot overmaat van ramp heb ik een onvertaalbare functietitel gekregen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 23:00:41 #127
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_197790152
Over vreselijke lingo gesproken, mijn zoontje wilde vorige week weten hoe het nou zat met de draadjes van de kussens van de bank. Via een weefgetouw kwamen we uiteindelijk bij onderstaand filmpje terecht. Zijn jullie het met me eens dat het een legendarische oneenstapvan inhoudsloze clichés is?

Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 23:07:26 #128
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197790328
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 23:00 schreef I.R.Baboon het volgende:
Over vreselijke lingo gesproken, mijn zoontje wilde vorige week weten hoe het nou zat met de draadjes van de kussens van de bank. Via een weefgetouw kwamen we uiteindelijk bij onderstaand filmpje terecht. Zijn jullie het met me eens dat het een legendarische oneenstapvan inhoudsloze clichés is?

Hm. Ik vind het stukje over de productie wel interessant. Maar ik mis wie de zender is en wie de beoogde ontvanger.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 23:08:08 #129
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197790345
Overigens: schering en inslag.
The love you take is equal to the love you make.
pi_197791483
Ik schep er enig genoegen in om af en toe juist een archaïsch woord te gebruiken. Niet om interessant te doen, eerder om het allemaal een beetje minder saai te maken (niet in de laatste plaats voor mijzelf). Geen al te obscure woorden en wel met mate. Af en toe een woord als 'onderwijl' of 'edoch' gebruiken en dan weer door met meer hedendaagse woorden. Als teksten er onbegrijpelijk door worden schiet het z'n doel natuurlijk voorbij. Al heb ik me onlangs even vergist met 'adagium'. Toch wel een bekend woord, dacht ik. Diverse collega's hadden echter geen flauw benul van de betekenis.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-02-2021 01:07:23 ]
  woensdag 3 februari 2021 @ 01:28:53 #131
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_197791560
quote:
9s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 22:31 schreef Claudia_x het volgende:
Bila. Prio. Stakeholder. Onboarding. Roadmap. User experience. Scope. Commitment. Insteken. Aanhaken. Aanvliegen. Inschieten. Ontzorgen. Ik heb zoveel woorden op een zwarte lijst staan dat het vrijwel onmogelijk wordt om met mijn collega's een gesprek te voeren.
Sinds mijn afdeling het in d'r kop heeft gehaald om agile te werken, is die zwarte lijst nog veel langer.

Dat thuiswerken, ik vind het van half negen tot een uur of één wel prima, mits ik niet hoef te vergaderen, :r.
Daarna voer ik eigenlijk geen reet meer uit, dat is ook wel prima.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_197791594
Ben je wel netjes bij de standup meeting met je tribe? Straks mis je nog je deliverables en wordt je scrum master boos.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-02-2021 09:41:44 ]
  woensdag 3 februari 2021 @ 08:28:07 #133
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197792396
quote:
7s.gif Op woensdag 3 februari 2021 01:28 schreef Ringo het volgende:

[..]

Sinds mijn afdeling het in d'r kop heeft gehaald om agile te werken, is die zwarte lijst nog veel langer.

Dat thuiswerken, ik vind het van half negen tot een uur of één wel prima, mits ik niet hoef te vergaderen, :r.
Daarna voer ik eigenlijk geen reet meer uit, dat is ook wel prima.
Bij ons daalt het aantal actieve uren per dag ook langzaam maar gestaag. Daarom denk ik ook dat er op deze crisis een grote ontslagronde voert. Welke commerciele organisatie heeft nu behoefte aan een berg boomers die thuis zitten en geheel vrijblijvend hun licht over allerlei beleidsvoornemens laat schijnen?
Je zou op productiviteit moeten sturen bij thuiswerken, natuurlijk. Maar als die niet echt te benoemen of te meten is dan wordt dat lastig.
The End Times are wild
  woensdag 3 februari 2021 @ 08:34:27 #134
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_197792432
Ik heb van deze coronacrisis geleerd dat ik een mensenmens ben die met een hoop random voorbijgangers moet ouwehoeren op kantoor en daardoor de wereld verder brengt. Dat had ik nooit verwacht van mezelf.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  woensdag 3 februari 2021 @ 09:25:45 #135
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197792989
quote:
8s.gif Op woensdag 3 februari 2021 08:34 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik heb van deze coronacrisis geleerd dat ik een mensenmens ben die met een hoop random voorbijgangers moet ouwehoeren op kantoor en daardoor de wereld verder brengt. Dat had ik nooit verwacht van mezelf.
Dat aan de keukentafel mailtjes typen vind ik ook echt niks aan. Of bedrijfsvoeringsprocessen vastleggen... Yech...
The End Times are wild
  woensdag 3 februari 2021 @ 09:32:26 #136
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197793083
Soms denk ik ook wel eens dat werken een complot is. Om te voorkomen dat bosjes mannen doelloos op straat gaan hangen en het systeem omverwerpen worden ze bezig gehouden.

Vroeger was dat heel anders. Toen had je het ritme van de seizoenen en moest er hard gewerkt worden om te ploegen, zaaien, maaien, dorsen et cetera. Was je blij als je op zondag naar de kerk moest.
Maar eigenlijk is al het werk tegenwoordig voor 90% geautomatiseerd. Een boer met een trekker en een loonwerk rooien op een dag net zoveel aardappelen als 100 mannen in 1920. Wat doen die andere 98 mannen dan? Daarvoor zijn kantoren gebouwd waar ze vooral elkaar bezighouden met het versturen van briefjes en eindeloos oudenhoeren. Permanent wordt de illusie gewekt dat het enorm belangrijk is en dat iedereen heel druk is en er eigenljk mensen te kort zijn. Dat hele kantoor kan echter dicht zonder dat iemand er verder last van heeft. Maar ja, dan staan al die mannen op straat, zich te vervelen, en daar komt gegarandeerd heibel van.
The End Times are wild
pi_197794582
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 01:50 schreef Sodemieters het volgende:
Ben je wel netjes bij de standup meeting met je tribe? Straks mis je nog je deliverables en wordt je scrum master boos.
En je product owner ook, kan ik je vertellen. Goddomme, stelletje cowboys die maar wat doen.
pi_197794655
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 09:32 schreef LXIV het volgende:
Permanent wordt de illusie gewekt dat het enorm belangrijk is en dat iedereen heel druk is en er eigenljk mensen te kort zijn. Dat hele kantoor kan echter dicht zonder dat iemand er verder last van heeft. Maar ja, dan staan al die mannen op straat, zich te vervelen, en daar komt gegarandeerd heibel van.
Niet bij ons, hoor. Dan hebben studenten geen online colleges meer, worden tentamenresultaten niet geregistreerd, kunnen onderzoekers geen onderzoek doen.

Wij hebben écht veel te doen. Ik erger me verschrikkelijk aan de inefficiëntie en het gebrek aan focus en prioritering. Ik ben een groot voorstander van slimmer en niet harder werken. Dat lukt steeds beter, maar ik heb er een flinke taak aan om de :r gremia :r in bedwang te houden zodat ze niet méér vragen als we slimmer werken.
pi_197794673
quote:
8s.gif Op woensdag 3 februari 2021 08:34 schreef I.R.Baboon het volgende:
En ik dat in in het diepst van mijn gedachten een misantroop ben die uitstekend zonder fysiek contact met collega's kan.
  woensdag 3 februari 2021 @ 11:29:49 #140
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197794678
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 11:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Niet bij ons, hoor. Dan hebben studenten geen online colleges meer, worden tentamenresultaten niet geregistreerd, kunnen onderzoekers geen onderzoek doen.

Wij hebben écht veel te doen. Ik erger me verschrikkelijk aan de inefficiëntie en het gebrek aan focus en prioritering. Ik ben een groot voorstander van slimmer en niet harder werken. Dat lukt steeds beter, maar ik heb er een flinke taak aan om de :r gremia :r in bedwang te houden zodat ze niet méér vragen als we slimmer werken.
Bij ons wordt er ook hard gewerkt, zonder meer. De vraag is of er ook veel productie is. Dat geld wel voor het niveau onder mij en ook erboven, maar er is ook zo'n rubberen tussenlaag waar vooral veel geoudehoerd wordt. Daar zit ik dan in.
The End Times are wild
  woensdag 3 februari 2021 @ 14:36:57 #141
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_197797779
quote:
18s.gif Op woensdag 3 februari 2021 11:22 schreef Claudia_x het volgende:

En je product owner ook, kan ik je vertellen. Goddomme, stelletje cowboys die maar wat doen.
Ik vind het echt een schimmelige aandoening, al dat gescrum en ge-agile op kantoren. Het nut van werken in korte cycli snap ik prima en het is goed om helder te maken welke resultaten je met elkaar hebt behaald... maar inmiddels wordt er in elke godvergeten kantoorkneuzentuin een scrum-gazonnetje gelegd waarop iedereen geacht wordt met elkaar het agile spel te spelen. Zeker nu alles online gaat, is dat een verschrikking. In plaats van minder overleg is er méér overleg gekomen, het meeste volgens het boekje maar tamelijk zinloos, en hebben mensen die voorheen gewoon lekker aan de slag gingen in een duidelijke functie nu een agile rol opgelegd gekregen waar ze vaak helemaal geen raad mee weten, als een verkeersagent op een autovrij marktplein. En dat taaltje, godallemachtig, om jezelf door de kop te schieten. Ik hoop echt dat deze verandermanagershysterie gauw weer passé is, zodat we eindelijk weer verder kunnen met waar we voor betaald worden: ons werk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ringo op 03-02-2021 14:43:50 ]
  woensdag 3 februari 2021 @ 14:48:14 #142
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197797944
quote:
9s.gif Op woensdag 3 februari 2021 14:36 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ik vind het echt een schimmelige aandoening, al dat gescrum en ge-agile op kantoren. Het nut van werken in korte cycli snap ik prima en het is goed om helder te maken welke resultaten je met elkaar hebt behaald... maar inmiddels wordt er in elke godvergeten kantoorkneuzentuin een scrum-gazonnetje gelegd waarop iedereen geacht wordt met elkaar het agile spel te spelen. Zeker nu alles online gaat, is dat een verschrikking. In plaats van minder overleg is er méér overleg gekomen, het meeste volgens het boekje maar tamelijk zinloos, en hebben mensen die voorheen gewoon lekker aan de slag gingen in een duidelijke functie nu een agile rol opgelegd gekregen waar ze vaak helemaal geen raad mee weten, als een verkeersagent op een autovrij marktplein. En dat taaltje, godallemachtig, om jezelf door de kop te schieten. Ik hoop echt dat deze verandermanagershysterie gauw weer passé is, zodat we eindelijk weer verder kunnen met waar we voor betaald worden: ons werk.
Om het allerergste cliché dan maar op tafel te gooien:
The End Times are wild
pi_197797969
quote:
9s.gif Op woensdag 3 februari 2021 14:36 schreef Ringo het volgende:

[..]

Da's niet mijn ervaring. Er is meer overleg, maar dat heeft wel een functie. Wij krijgen meer gedaan en sneller. Bovendien voldoen onze systemen beter aan de eisen die men eraan stelt en kunnen we sneller aanpassingen maken.

Het taaltje is verschrikkelijk, dat wel.
pi_197799196
Ik kom uit de oude watervalmethodiek, en dan is agile wel een verademing hoor.
Ik heb er wat stukjes over geschreven in m'n TTK / sigme’s eindeloze feuilleton , en het was echt zo erg.
Het ontwerp was heilig, stond er een fout in het ontwerp dan werd de programmeur geacht het programma te bouwen zoals ontworpen, en de tester moest controleren dat het gelukt was . Als de tester aan de hand van het ontwerp al zag dat er mogelijk iets verkeerd gebouwd kon worden, dan moest je er goed testgevallen voor maken, maar in geen geval de programmeur erop wijzen, want als de programmeur zou weten wat je zou gaan testen dan was het hek van de dam en bestond de optie dat ze gingen maken wat de bedoeling was en dat moest kost wat kost voorkomen worden. Programmeurs moesten ook bij voorkeur(!) niets weten van doel en gebruik van het programma.

En dan dat eindeloze wachten. Twee maanden niks doen was niet eens echt uitzonderlijk.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 3 februari 2021 @ 17:58:07 #145
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197800779
quote:
7s.gif Op woensdag 3 februari 2021 16:10 schreef sigme het volgende:
Ik heb er wat stukjes over geschreven in m'n TTK / sigme’s eindeloze feuilleton , en het was echt zo erg.
Het ontwerp was heilig, stond er een fout in het ontwerp dan werd de programmeur geacht het programma te bouwen zoals ontworpen, en de tester moest controleren dat het gelukt was . Als de tester aan de hand van het ontwerp al zag dat er mogelijk iets verkeerd gebouwd kon worden, dan moest je er goed testgevallen voor maken, maar in geen geval de programmeur erop wijzen, want als de programmeur zou weten wat je zou gaan testen dan was het hek van de dam en bestond de optie dat ze gingen maken wat de bedoeling was en dat moest kost wat kost voorkomen worden. Programmeurs moesten ook bij voorkeur(!) niets weten van doel en gebruik van het programma.

En dan dat eindeloze wachten. Twee maanden niks doen was niet eens echt uitzonderlijk.
Het lijkt me wel lastig om iets te maken zonder dat je weet waaarvoor het gebruikt wordt. Werd dat dan allemaal heel abstract beschreven in allerlei procedures of zo?
Het lijkt me verder ook helemaal niet leuk. ASML is hier in de buurt natuurlijk een grote werkgever en heel royaal voor zijn personeel, maar ik hoor ook verhalen dat het helemaal niet leuk werken is en dat iedereen in een heel klein compartimentje zit en precies moet maken wat hij opgedragen krijgt zonder overzicht op het geheel. Alles extreem voorgeschreven en vastgelegd.
The End Times are wild
pi_197810869
Ik ben het met Loewies eens dat er een "hoop lucht" in de arbeidsmarkt zit. Heel veel hoog opgeleide mensen die veels te serieus met triviale dingen bezig zijn. Of, nog erger, hele slimme mensen die liever bij sexy bedrijven advertenties gaan optimaliseren voor een hoop geld dan die kennis wat nuttiger voor de maatschappij in te zetten. Dat laatste zou je mij wellicht ook enigszins kunnen verwijten (maar ik ben niet heel slim).
Aldus.
pi_197811686
Soms is het een bewuste strategie om mensen geen deelgenoot te maken van het grotere geheel. speelt dat binnen de Fancy niet, LXIV?

Ik sprak ooit een elektrotechnisch ingenieur die in Iran gewerkt had in die omstreden nucleaire faciliteit. Daar waar ze wel of niet werken aan nucleaire wapens. Ik vroeg natuurlijk of-ie daar iets van wist, maar hij gaf aan dat-ie eigenlijk geen idee had waar z'n werk aan bijdroeg. Het waren allemaal kleine klusjes, zonder dat het grote geheel hem bekend was. Alle informatie werd heel strikt op een need-to-know manier verspreid. Je krijgt niets meer te horen dan wat strikt noodzakelijk is om je werk te kunnen doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2021 12:15:02 ]
pi_197812016
Soms verbaas ik me over de manier waarop met name de overheid opdrachten verstrekt. Dat moet allemaal Europees aanbesteed worden. Dan zitten bij zo'n gemeente allemaal hoge ambtenaren en duurbetaalde consultants na te denken over de te volgen procedure. Doen we het me of zonder voorselectie? Welke selectiecriteria, welke gunningscriteria, hoe zwaar wegen we de prijs ten opzichte van de kwaliteit? Moeten we nog iets opnemen over social return?

Vervolgens zitten bij alle leveranciers die mee willen doen ook weer duurbetaalde medewerkers en externe consultants die zich buigen over de eisen die de betreffende overheid nu weer heeft opgesteld. Grote bedrijven hebben zelfs professionele tekstschrijvers en vormgevers in dienst om de in te dienen aanbestedingsstukken zo wervend mogelijk te laten zijn. Waarna de hoge ambtenaren en consultants aan overheidszijde zich weer moeten buigen over al die inschrijvingen om te zien in hoeverre ze voldoen aan alle geformuleerde eisen, zodat er uiteindelijk een winnaar uit de bus komt. En dan moet je nog hopen dat er geen juridische procedure volgt vanuit de verliezende inschrijvers.

Enerzijds snap ik dat wel. De overheid wil open en eerlijk zijn over de vraag wie waarom welke opdracht toebedeeld krijgt. Iedereen maakt kans, geen vriendjespolitiek, geen verworven rechten, geen corruptie. Aan de andere kant is dat aanbesteden een hele sector geworden, waarin duizenden mensen alleen maar bezig zijn met het opstellen en lezen van documenten die verder geen enkel praktisch doel dienen.

Vroeger ging dat heel anders. Dan belde de baas van de gemeentewerken gewoon even met het schildersbedrijf. "Bert, met Frits. Wij willen het stadhuis weer laten schilderen, wat moet dat kosten? Wat?! Bert, doe normaal, Jan doet het voor de helft. Je weet hoe ik denk over Jan, sinds-ie toen met Marietje.... nou ja, je weet wel. Maar er zijn grenzen hè? Ah, dat klinkt al een stuk beter. Zet jij dat even op papier? En heb je mijn huisadres nog, voor het envelopje? Top! Alvast bedankt weer hè?"

Dat was in een uurtje geregeld. Wellicht niet 100% integer, maar wel een stuk efficiënter. Nou wil ik niet zeggen dat we daarnaar terug moeten, maar als het gaat om nutteloos werk... Een 'jurist aanbestedingsrecht' komt wel een aardig eind in die richting.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2021 12:36:55 ]
  donderdag 4 februari 2021 @ 12:48:47 #149
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197812245
Ik vind dat integriteit best wel wat efficiëntie mag kosten. Als je corruptie niet bestrijd wordt het steeds erger.
The End Times are wild
  donderdag 4 februari 2021 @ 14:09:05 #150
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_197813780
quote:
7s.gif Op woensdag 3 februari 2021 16:10 schreef sigme het volgende:

Maar dan is er ook echt een probleem (de watervalmethodiek) dat je met agile werken kunt oplossen. Geldt vooral voor softwareontwikkeling.
In mijn team werd allang min of meer agile gewerkt, in de zin dat wat morgen live moet, vandaag geschreven en gepubliceerd kan worden. Zo heel revolutionair anders is het allemaal niet, we zijn allang flexibel en wendbaar. Wordt er ineens een nieuwe methodiek geïntroduceerd, dan is dat vooral een bureaucratische verandering, die gepaard gaat met veel gewichtigheid en dikdoenerij, moeilijk gedoe over ‘nieuwe werkprocessen’ en natuurlijk dat bijbehorende gruweltaaltje.

Ik heb de meerwaarde nog niet ontdekt, we werken nog steeds zoals vroeger, alleen mogen we elkaar nu vervelen met extra overleggen over de planning, of nog erger, overleggen waarin je met elkaar mag terugblikken op de overleggen hiervóór.
En dat allemaal als ijle zombies vanachter zo’n kutscherm, :r.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')