Wat betekent het dan? Is het zoiets als een deep dive?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 22:52 schreef sigme het volgende:
[..]
Hmm, ik ging van bedrijfsleven naar volle ambtenarij, en het afpellen dook op bij het bedrijfslevenbedrijf maar heeft hier ten volle de ambtenarij bereikt inmiddels.
Ik heb veel mogelijkheden om lelijk taalgebruik bij ons aan banden te leggen, alleen heb ik geen enkele medestander. Zelfs de communicatiemedewerker snapt m'n zwarte lijst niet. Tot overmaat van ramp heb ik een onvertaalbare functietitel gekregen.quote:Gister een vreselijke online kickoff gehad van de TWO (Tijdelijke Werk Organisatie), met nog een praatje wat afgezien van de lidwoorden één grote verzameling bingo was.
Hm. Ik vind het stukje over de productie wel interessant. Maar ik mis wie de zender is en wie de beoogde ontvanger.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 23:00 schreef I.R.Baboon het volgende:
Over vreselijke lingo gesproken, mijn zoontje wilde vorige week weten hoe het nou zat met de draadjes van de kussens van de bank. Via een weefgetouw kwamen we uiteindelijk bij onderstaand filmpje terecht. Zijn jullie het met me eens dat het een legendarische oneenstapvan inhoudsloze clichés is?
Sinds mijn afdeling het in d'r kop heeft gehaald om agile te werken, is die zwarte lijst nog veel langer.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 22:31 schreef Claudia_x het volgende:
Bila. Prio. Stakeholder. Onboarding. Roadmap. User experience. Scope. Commitment. Insteken. Aanhaken. Aanvliegen. Inschieten. Ontzorgen. Ik heb zoveel woorden op een zwarte lijst staan dat het vrijwel onmogelijk wordt om met mijn collega's een gesprek te voeren.
Bij ons daalt het aantal actieve uren per dag ook langzaam maar gestaag. Daarom denk ik ook dat er op deze crisis een grote ontslagronde voert. Welke commerciele organisatie heeft nu behoefte aan een berg boomers die thuis zitten en geheel vrijblijvend hun licht over allerlei beleidsvoornemens laat schijnen?quote:Op woensdag 3 februari 2021 01:28 schreef Ringo het volgende:
[..]
Sinds mijn afdeling het in d'r kop heeft gehaald om agile te werken, is die zwarte lijst nog veel langer.
Dat thuiswerken, ik vind het van half negen tot een uur of één wel prima, mits ik niet hoef te vergaderen,.
Daarna voer ik eigenlijk geen reet meer uit, dat is ook wel prima.
Dat aan de keukentafel mailtjes typen vind ik ook echt niks aan. Of bedrijfsvoeringsprocessen vastleggen... Yech...quote:Op woensdag 3 februari 2021 08:34 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik heb van deze coronacrisis geleerd dat ik een mensenmens ben die met een hoop random voorbijgangers moet ouwehoeren op kantoor en daardoor de wereld verder brengt. Dat had ik nooit verwacht van mezelf.
En je product owner ook, kan ik je vertellen. Goddomme, stelletje cowboys die maar wat doen.quote:Op woensdag 3 februari 2021 01:50 schreef Sodemieters het volgende:
Ben je wel netjes bij de standup meeting met je tribe? Straks mis je nog je deliverables en wordt je scrum master boos.
Niet bij ons, hoor. Dan hebben studenten geen online colleges meer, worden tentamenresultaten niet geregistreerd, kunnen onderzoekers geen onderzoek doen.quote:Op woensdag 3 februari 2021 09:32 schreef LXIV het volgende:
Permanent wordt de illusie gewekt dat het enorm belangrijk is en dat iedereen heel druk is en er eigenljk mensen te kort zijn. Dat hele kantoor kan echter dicht zonder dat iemand er verder last van heeft. Maar ja, dan staan al die mannen op straat, zich te vervelen, en daar komt gegarandeerd heibel van.
En ik dat in in het diepst van mijn gedachten een misantroop ben die uitstekend zonder fysiek contact met collega's kan.quote:Op woensdag 3 februari 2021 08:34 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik heb van deze coronacrisis geleerd dat ik een mensenmens ben die met een hoop random voorbijgangers moet ouwehoeren op kantoor en daardoor de wereld verder brengt. Dat had ik nooit verwacht van mezelf.
Bij ons wordt er ook hard gewerkt, zonder meer. De vraag is of er ook veel productie is. Dat geld wel voor het niveau onder mij en ook erboven, maar er is ook zo'n rubberen tussenlaag waar vooral veel geoudehoerd wordt. Daar zit ik dan in.quote:Op woensdag 3 februari 2021 11:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Niet bij ons, hoor. Dan hebben studenten geen online colleges meer, worden tentamenresultaten niet geregistreerd, kunnen onderzoekers geen onderzoek doen.
Wij hebben écht veel te doen. Ik erger me verschrikkelijk aan de inefficiëntie en het gebrek aan focus en prioritering. Ik ben een groot voorstander van slimmer en niet harder werken. Dat lukt steeds beter, maar ik heb er een flinke taak aan om degremia
in bedwang te houden zodat ze niet méér vragen als we slimmer werken.
Ik vind het echt een schimmelige aandoening, al dat gescrum en ge-agile op kantoren. Het nut van werken in korte cycli snap ik prima en het is goed om helder te maken welke resultaten je met elkaar hebt behaald... maar inmiddels wordt er in elke godvergeten kantoorkneuzentuin een scrum-gazonnetje gelegd waarop iedereen geacht wordt met elkaar het agile spel te spelen. Zeker nu alles online gaat, is dat een verschrikking. In plaats van minder overleg is er méér overleg gekomen, het meeste volgens het boekje maar tamelijk zinloos, en hebben mensen die voorheen gewoon lekker aan de slag gingen in een duidelijke functie nu een agile rol opgelegd gekregen waar ze vaak helemaal geen raad mee weten, als een verkeersagent op een autovrij marktplein. En dat taaltje, godallemachtig, om jezelf door de kop te schieten. Ik hoop echt dat deze verandermanagershysterie gauw weer passé is, zodat we eindelijk weer verder kunnen met waar we voor betaald worden: ons werk.quote:Op woensdag 3 februari 2021 11:22 schreef Claudia_x het volgende:
En je product owner ook, kan ik je vertellen. Goddomme, stelletje cowboys die maar wat doen.
Om het allerergste cliché dan maar op tafel te gooien:quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:36 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik vind het echt een schimmelige aandoening, al dat gescrum en ge-agile op kantoren. Het nut van werken in korte cycli snap ik prima en het is goed om helder te maken welke resultaten je met elkaar hebt behaald... maar inmiddels wordt er in elke godvergeten kantoorkneuzentuin een scrum-gazonnetje gelegd waarop iedereen geacht wordt met elkaar het agile spel te spelen. Zeker nu alles online gaat, is dat een verschrikking. In plaats van minder overleg is er méér overleg gekomen, het meeste volgens het boekje maar tamelijk zinloos, en hebben mensen die voorheen gewoon lekker aan de slag gingen in een duidelijke functie nu een agile rol opgelegd gekregen waar ze vaak helemaal geen raad mee weten, als een verkeersagent op een autovrij marktplein. En dat taaltje, godallemachtig, om jezelf door de kop te schieten. Ik hoop echt dat deze verandermanagershysterie gauw weer passé is, zodat we eindelijk weer verder kunnen met waar we voor betaald worden: ons werk.
Da's niet mijn ervaring. Er is meer overleg, maar dat heeft wel een functie. Wij krijgen meer gedaan en sneller. Bovendien voldoen onze systemen beter aan de eisen die men eraan stelt en kunnen we sneller aanpassingen maken.quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:36 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik vind het echt een schimmelige aandoening, al dat gescrum en ge-agile op kantoren. Het nut van werken in korte cycli snap ik prima en het is goed om helder te maken welke resultaten je met elkaar hebt behaald... maar inmiddels wordt er in elke godvergeten kantoorkneuzentuin een scrum-gazonnetje gelegd waarop iedereen geacht wordt met elkaar het agile spel te spelen. Zeker nu alles online gaat, is dat een verschrikking. In plaats van minder overleg is er méér overleg gekomen, het meeste volgens het boekje maar tamelijk zinloos, en hebben mensen die voorheen gewoon lekker aan de slag gingen in een duidelijke functie nu een agile rol opgelegd gekregen waar ze vaak helemaal geen raad mee weten, als een verkeersagent op een autovrij marktplein. En dat taaltje, godallemachtig, om jezelf door de kop te schieten. Ik hoop echt dat deze verandermanagershysterie gauw weer passé is, zodat we eindelijk weer verder kunnen met waar we voor betaald worden: ons werk.
Het lijkt me wel lastig om iets te maken zonder dat je weet waaarvoor het gebruikt wordt. Werd dat dan allemaal heel abstract beschreven in allerlei procedures of zo?quote:Op woensdag 3 februari 2021 16:10 schreef sigme het volgende:
Ik kom uit de oude watervalmethodiek, en dan is agile wel een verademing hoor.
Ik heb er wat stukjes over geschreven in m'n TTK / sigme’s eindeloze feuilleton , en het was echt zo erg.
Het ontwerp was heilig, stond er een fout in het ontwerp dan werd de programmeur geacht het programma te bouwen zoals ontworpen, en de tester moest controleren dat het gelukt was . Als de tester aan de hand van het ontwerp al zag dat er mogelijk iets verkeerd gebouwd kon worden, dan moest je er goed testgevallen voor maken, maar in geen geval de programmeur erop wijzen, want als de programmeur zou weten wat je zou gaan testen dan was het hek van de dam en bestond de optie dat ze gingen maken wat de bedoeling was en dat moest kost wat kost voorkomen worden. Programmeurs moesten ook bij voorkeur(!) niets weten van doel en gebruik van het programma.
En dan dat eindeloze wachten. Twee maanden niks doen was niet eens echt uitzonderlijk.
Maar dan is er ook echt een probleem (de watervalmethodiek) dat je met agile werken kunt oplossen. Geldt vooral voor softwareontwikkeling.quote:Op woensdag 3 februari 2021 16:10 schreef sigme het volgende:
Ik kom uit de oude watervalmethodiek, en dan is agile wel een verademing hoor.
Ik heb er wat stukjes over geschreven in m'n TTK / sigme’s eindeloze feuilleton , en het was echt zo erg.
Het ontwerp was heilig, stond er een fout in het ontwerp dan werd de programmeur geacht het programma te bouwen zoals ontworpen, en de tester moest controleren dat het gelukt was . Als de tester aan de hand van het ontwerp al zag dat er mogelijk iets verkeerd gebouwd kon worden, dan moest je er goed testgevallen voor maken, maar in geen geval de programmeur erop wijzen, want als de programmeur zou weten wat je zou gaan testen dan was het hek van de dam en bestond de optie dat ze gingen maken wat de bedoeling was en dat moest kost wat kost voorkomen worden. Programmeurs moesten ook bij voorkeur(!) niets weten van doel en gebruik van het programma.
En dan dat eindeloze wachten. Twee maanden niks doen was niet eens echt uitzonderlijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |