Je hebt er inderdaad niks aan, maar het is wel frustrerend dat het constant paniekvoetbal is, in plaats van dat er dingen zijn voorbereid en we nu een scenario kunnen volgen waar al maanden geleden over is nagedacht en dingen voor zijn geregeld.quote:Op vrijdag 18 december 2020 13:04 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Mja... ik wil niet mopperen op wat geweest is, daar heb je zo weinig aan, maar begint inmiddels wel frustrerend te worden om echt continu achter de feiten aan te hobbelen.
Op de site van de Rijksoverheid worden de belangrijkste vragen beantwoord, bijv. m.b.t. veiligheid: https://www.rijksoverheid(...)eilig-en-betrouwbaarquote:Op vrijdag 18 december 2020 12:57 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik snap ook niet dat hier nog geen campagne voor opgezet is. De zorgmedewerkers zijn al vlot aan de beurt en je leest dat ze (terecht) nog met veel vragen zitten. Geef antwoord op die vragen, licht ze in en licht ze voor.
Snap niet waarom dat nog niet op gang gekomen is.
In de eerste plaats begin ik steeds meer het gevoel te krijgen dat "je niet willen laten vaccineren" ook een geloofsovertuiging is. Het is een geloofsovertuiging die niet onder een kerk of god valt.quote:Op vrijdag 18 december 2020 13:00 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Er is helemaal geen reden om de maatschappij gesloten te houden, of om gevaccineerden extra voordelen te geven, op het moment dat de risico groepen en ouderen gevaccineerd zijn. Dat er mensen zijn die zich niet willen laten vaccineren in het begin hoeft dus helemaal geen problemen te veroorzaken.
Die vergelijking met boerka's is ook niet helemaal eerlijk natuurlijk. Jezelf laten vaccineren is een lichamelijke keuze. Het gaat om je leven. Een boerka is een cultuur/geloofsdingetje. Ook belangrijk voor veel mensen, maar toch echt even wat anders.
Ik zou niet twijfelen aan de echtheid van de bronnen, maar de overheid moet meer 'naar de burger toe' met deze informatie. Iedereen in dit topic op Fok! weet de bronnen prima te vinden en kijkt daar ook met een kritische blik naar, maar er zijn veel Nederlanders die niet weten waar ze moeten zoeken, die het niet kunnen lezen omdat ze de taal niet spreken of welke andere reden ook.quote:Op vrijdag 18 december 2020 13:06 schreef Cynicio het volgende:
[..]
Op de site van de Rijksoverheid worden de belangrijkste vragen beantwoord, bijv. m.b.t. veiligheid: https://www.rijksoverheid(...)eilig-en-betrouwbaar
Het wordt natuurlijk moeilijker wanneer mensen voor zichzelf gaan bepalen dat overheidsbronnen niet te vertrouwen zijn.
2021 gaat in dit tempo echt niet beter worden hoor. In het beste scenario mogen we weer iets meer na de zomer. Vrij grote zure appel dus.quote:Op vrijdag 18 december 2020 13:06 schreef Ven1972 het volgende:
Ik laat me wel vaccineren, ik doe dit voor anderen en voor mijzelf. Maar goed, ik snap jullie heel graag dat jullie van maatregelen af willen, zeker duurt wel eventjes hoor. We moeten nog even goed door zure appel heen bijten, zodat in 2021 hopelijk heel andere jaar wordt dan in 2020.; Zeker willen we ook in 2021 meer mogelijkheden hebben om leuke dingen te doen zoals stappen, festivals bezoeken, op vakantie gaan en veel dingen meer mogelijk zijn dan in coronajaar 2020.
Ik ben het helemaal met je eens, met de kanttekening dat het gros van de mensen zich wel wil laten vaccineren, maar twijfels heeft. Twijfels over de snelheid waarmee het ontwikkeld is en de techniek. Daar doet de media natuurlijk net zo hard aan mee, maar daar moet wel wat mee gedaan worden.quote:Op vrijdag 18 december 2020 13:08 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
In de eerste plaats begin ik steeds meer het gevoel te krijgen dat "je niet willen laten vaccineren" ook een geloofsovertuiging is. Het is een geloofsovertuiging die niet onder een kerk of god valt.
Duizenden wetenschappers en artsen zijn er over eens dat vaccins prima werken en dat voor iedereen de nadelen (als die er al zijn) niet opwegen tegen de voordelen. Mensen die daar hun eigen werkelijkheid omheen creëeren kiezen ervoor om een ongefundeerd geloof te hebben.
Los daarvan kunnen we dit niet vergelijken met bijvoorbeeld de seizoensgriep. Het COVID virus is een SARS virus dat relatief makkelijk muteert en daar potentieel immuunresistentie mee weet te omzeilen. Feitelijk hoeft het virus alleen maar spike-eiwitten te produceren waar de antlichamen die worden opgewekt door het vaccin niet meer aan kunnen binden en we kunnen weer van voor-af-aan beginnen. Bij het griepvirus zijn de jaarlijke gevolgen van resistentie tegen vaccinantie veel minder groot.
Het enige dat we dus kunnen doen is de vaccinatiegraad zo hoog laten zijn dat dit type virus uitsterft.
Over de griepprik. Ik zie een bizarre toename in percentage van ziekenhuismedewerkers die het prikje halen. 10% meer dan vorig jaar.quote:Op vrijdag 18 december 2020 13:15 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens, met de kanttekening dat het gros van de mensen zich wel wil laten vaccineren, maar twijfels heeft. Twijfels over de snelheid waarmee het ontwikkeld is en de techniek. Daar doet de media natuurlijk net zo hard aan mee, maar daar moet wel wat mee gedaan worden.
Ik weet zeker dat vrijwel heel Nederland geen idee heeft op welke basis de 'gewone' griepprik gemaakt wordt. Wie weet, misschien wordt de griepprik wel stukken beter als ze dat ook op basis van mRNA kunnen gaan doen. Maar op dit moment is het nieuw en is het spannend. Er wordt weinig tot niets aan gedaan om die angst weg te nemen, dat is waar het fout gaat.
Kijk maar naar zorgmedewerkers, er is een grote groep die zegt: Ik twijfel want voor mijn gevoel is het te snel gegaan. Die mensen staan in veel gevallen veel dichter bij het vuur. Het gros van die mensen kent wel een arts-microbioloog die het uit kan leggen aan ze, maar ook die hebben twijfels.
Die kleine groep 'antivaxxers' zul je altijd houden, maar dat is gelukkig een hele kleine minderheid.
Kleine groepen schreeuwen het hardst en krijgen vaak (onterecht) alle aandacht. Zie Willem Engel en zijn clubje, maar ook in de hele BLM- en Zwarte Piet-discussie, het asielbeleid etc.quote:Op vrijdag 18 december 2020 13:15 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens, met de kanttekening dat het gros van de mensen zich wel wil laten vaccineren, maar twijfels heeft. Twijfels over de snelheid waarmee het ontwikkeld is en de techniek. Daar doet de media natuurlijk net zo hard aan mee, maar daar moet wel wat mee gedaan worden.
Ik weet zeker dat vrijwel heel Nederland geen idee heeft op welke basis de 'gewone' griepprik gemaakt wordt. Wie weet, misschien wordt de griepprik wel stukken beter als ze dat ook op basis van mRNA kunnen gaan doen. Maar op dit moment is het nieuw en is het spannend. Er wordt weinig tot niets aan gedaan om die angst weg te nemen, dat is waar het fout gaat.
Kijk maar naar zorgmedewerkers, er is een grote groep die zegt: Ik twijfel want voor mijn gevoel is het te snel gegaan. Die mensen staan in veel gevallen veel dichter bij het vuur. Het gros van die mensen kent wel een arts-microbioloog die het uit kan leggen aan ze, maar ook die hebben twijfels.
Die kleine groep 'antivaxxers' zul je altijd houden, maar dat is gelukkig een hele kleine minderheid.
Ik ben het er helemaal mee eens dat voorlichting behoorlijk te kort schiet.quote:Op vrijdag 18 december 2020 13:15 schreef chratnox het volgende:
[..]
In ziekenhuizen komen er gerichte campagnes voor personeel.quote:Op vrijdag 18 december 2020 13:19 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Ik ben het er helemaal mee eens dat voorlichting behoorlijk te kort schiet.![]()
Veel mensen zullen er geen geduld voor hebben... maar ik zou graag heldere uitleg vanuit de overheid zien over de werking van het vaccin. Zelf weet ik hoe het werkt... maar het is nogal een biologieles om dat mijn eigen familie uit te leggen.
Zelfs als iedereen dat zou willen hebben de onderhandelaars het al voor elkaar gekregen om niet 1 miljoen, maar slechts een half miljoen vaccinaties te verkrijgen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 12:48 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Als iedereen zich gewoon laat vaccineren dan kunnen we per direct weer 50.000 man naar een concert laten gaan.
Zal ik het maar voor je doen dan?quote:Op vrijdag 18 december 2020 13:20 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
In ziekenhuizen komen er gerichte campagnes voor personeel.
Tot op heden heb ik daar overigens nog niks van gezien.
Die kleine groep anti vaxers wordt wel groter door Social media. Ik zag bijv een Facebook groep waarin een nieuwsartikel werd gedeeld dat 60% van de bevolking zich wil laten vaccineren. Er werd een poll gehouden in de groep wie zich zou laten vaccineren en dat percentage lag op 30%quote:Op vrijdag 18 december 2020 13:15 schreef chratnox het volgende:
[..]
Volgens mij staan er voor 2021 veel meer vaccins op de planning. Ik denk dat je het nu over 1 famaceut hebt?quote:Op vrijdag 18 december 2020 13:22 schreef daNpy het volgende:
[..]
Zelfs als iedereen dat zou willen hebben de onderhandelaars het al voor elkaar gekregen om niet 1 miljoen, maar slechts een half miljoen vaccinaties te verkrijgen.
Dit wil zeggen dat er 250k mensen gevaccineerd kan worden, en de andere 17,5 miljoen nog een onbepaalde tijd moeten wachten.
Schrijf die concerten dan maar vast af volgend jaar, want die komen niet.
Het duurt ongeveer 14 dagen voordat je immuniteit hebt opgebouwd.quote:Op vrijdag 18 december 2020 13:25 schreef Tijn het volgende:
Het is ook niet zo dat je na het ontvangen van het vaccin gelijk *poef* immuun bent. Het bouwt op over een aantal weken. Bovendien krijg je later nog een tweede inenting. Hoe lang duurt het na de eerste prik voordat iemand echt immuun genoemd kan worden? Een week of zes ofzo?
Niet helemaal eens dat het een geloof is, of dat het gelijk staat aan een godsdienst. Mensen hebben gewoon twijfels omdat er nog zo weinig over bekend is. Er loopt niemand rond die het vaccin al langere tijd met zich mee draagt. Ik geloof wetenschappers best dat het goed getest is, maar het voelt verder vrij onduidelijk aan. Lange termijn bijwerkingen zijn een stuk meer onzeker dan bij veel van de voorgaande vaccins. Mensen moeten een beslissing maken over hun eigen lichaam. Dat zou je gewoon niet moeten mogen forceren (ook niet indirect..); helemaal niet bij zoiets nieuws als dit vaccin. Laat het vrijwillig gebeuren, omdat er goede informatiecampagnes georganiseerd worden.quote:Op vrijdag 18 december 2020 13:08 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
In de eerste plaats begin ik steeds meer het gevoel te krijgen dat "je niet willen laten vaccineren" ook een geloofsovertuiging is. Het is een geloofsovertuiging die niet onder een kerk of god valt.
Duizenden wetenschappers en artsen zijn er over eens dat vaccins prima werken en dat voor iedereen de nadelen (als die er al zijn) niet opwegen tegen de voordelen. Mensen die daar hun eigen werkelijkheid omheen creëeren kiezen ervoor om een ongefundeerd geloof te hebben.
Los daarvan kunnen we dit niet vergelijken met bijvoorbeeld de seizoensgriep. Het COVID virus is een SARS virus dat relatief makkelijk muteert en daar potentieel immuunresistentie mee weet te omzeilen. Feitelijk hoeft het virus alleen maar spike-eiwitten te produceren waar de antlichamen die worden opgewekt door het vaccin niet meer aan kunnen binden en we kunnen weer van voor-af-aan beginnen. Bij het griepvirus zijn de jaarlijke gevolgen van resistentie tegen vaccinantie veel minder groot.
Het enige dat we dus kunnen doen is de vaccinatiegraad zo hoog laten zijn dat dit type virus uitsterft.
Ik heb het over de huidige bestelling, die al van 1 miljoen naar een half miljoen is gezakt, ja.quote:Op vrijdag 18 december 2020 13:25 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Volgens mij staan er voor 2021 veel meer vaccins op de planning. Ik denk dat je het nu over 1 famaceut hebt?
Ah, dat valt mee! Ik dacht dat je pas "echt" immuun was na dat tweede shot, maar dat is dus niet zo.quote:Op vrijdag 18 december 2020 13:27 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Het duurt ongeveer 14 dagen voordat je immuniteit hebt opgebouwd.
De tweede shot zorgt er vervolgens voor dat er voldoende B-memory cellen worden geproduceerd om die immuniteit minimaal 10 jaar in stand te houden.
Ik dacht dat het nog helemaal niet zo zeker was hoelang de immuniteit in stand blijft?quote:Op vrijdag 18 december 2020 13:27 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Het duurt ongeveer 14 dagen voordat je immuniteit hebt opgebouwd.
De tweede shot zorgt er vervolgens voor dat er voldoende B-memory cellen worden geproduceerd om die immuniteit minimaal 10 jaar in stand te houden.
Hetgeen in de hand wordt gewerkt door het gerotzooi bij de overheid. Weet je wie wel dingen als absolute feiten presenteren? Dubieuze bronnen. Het is niet heel gek dat mensen in deze tijd op zoek gaan naar zekerheid en veiligheid en als de overheid dan roept dat het niet naar Nederland komt en dat carnaval in kleine gr...nou ja, we kennen het riedeltje inmiddels wel.quote:Op vrijdag 18 december 2020 13:06 schreef Cynicio het volgende:
[..]
Op de site van de Rijksoverheid worden de belangrijkste vragen beantwoord, bijv. m.b.t. veiligheid: https://www.rijksoverheid(...)eilig-en-betrouwbaar
Het wordt natuurlijk moeilijker wanneer mensen voor zichzelf gaan bepalen dat overheidsbronnen niet te vertrouwen zijn.
Helemaal eens met dit.quote:Op vrijdag 18 december 2020 13:27 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Niet helemaal eens dat het een geloof is, of dat het gelijk staat aan een godsdienst. Mensen hebben gewoon twijfels omdat er nog zo weinig over bekend is. Er loopt niemand rond die het vaccin al langere tijd met zich mee draagt. Ik geloof wetenschappers best dat het goed getest is, maar het voelt verder vrij onduidelijk aan. Lange termijn bijwerkingen zijn een stuk meer onzeker dan bij veel van de voorgaande vaccins. Mensen moeten een beslissing maken over hun eigen lichaam. Dat zou je gewoon niet moeten mogen forceren (ook niet indirect..); helemaal niet bij zoiets nieuws als dit vaccin. Laat het vrijwillig gebeuren, omdat er goede informatiecampagnes georganiseerd worden.
Ik ben het er mee eens dat het fijn zou zijn dat zoveel mogelijk mensen zich laten vaccineren, maar ik snap de twijfels ook echt wel. Twijfels hebben is wat anders dan een 100% geloof in iets hebben (bv de echte anti vaxxers die elk vaccin weigeren, omdat ze niet eens meer open staan voor informatie over een vaccin - ze gaan er automatisch vanuit dat het slecht is). Het is oprecht jammer dat de twijfelaars van dit vaccin (waar ik ook toe behoor) door aardig wat mensen (niet jij) weggezet worden als anti vaxxers.
quote:Op vrijdag 18 december 2020 12:39 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Ik ben er volledig voor!![]()
Vroeger kreeg men toch ook beloningen als je iets voor volk en vaderland deed.
Ik dacht dat ookquote:Op vrijdag 18 december 2020 13:28 schreef Mammietje het volgende:
[..]
[/b]
Ik dacht dat het nog helemaal niet zo zeker was hoelang de immuniteit in stand blijft?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |