quote:Winkelketens als de Action, Hema en Wibra openden ook in onze regio woensdagochtend 'gewoon' hun deuren, omdat dertig procent van hun assortiment uit essentiële levensmiddelen zou bestaan. Dit is tegen het zere been van Wouter Kolff, voorzitter van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid en burgemeester van Dordrecht. Het percentage wordt volgens hem verhoogt naar zeventig procent.
quote:De winkels van Action en Wibra mogen de deuren toch niet openen. Het kabinet zal later vandaag aankondigen dat zij gesloten moeten blijven. Dat melden bronnen rond het kabinet.
Godzijdankquote:Op woensdag 16 december 2020 11:13 schreef VixenFromHell het volgende:
Het kabinet gaat toch ingrijpen, lees ik net:
https://www.destentor.nl/(...)iet-openen~acac8f70/
[..]
Ja maar de Hema vind dat ze de supermarkten ontlasten. Dat ze hiermee meer reisbewegingen veroorzaken vergeten ze gemakshalve.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:06 schreef noodgang het volgende:
Typisch weer, heel Nederland vindt zich meteen weer essentieel en we gaan er ook in mee. Action, Hema en Wibra jaja....
Je kunt je schoonmaakspul en eten (lekker essentiële worsten en taart) toch gewoon in de supermarkt (of online) halen.
Hoe dan? Als ik vandaag naar de Hema ga voor bier en chips en mijn buurman gaat naar de Jumbo voor bier en chips dan zijn er 2 reisbewegingen en spreiding. Als we alle twee naar de Jumbo zouden gaan zijn er twee reisbewegingen en geen spreiding. Tenzij je het over het personeel hebt, maar ik verwacht dat het nadeel van die extra reizen niet opwegen tegen het voordeel van de spreiding.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:42 schreef sanger het volgende:
[..]
Ja maar de Hema vind dat ze de supermarkten ontlasten. Dat ze hiermee meer reisbewegingen veroorzaken vergeten ze gemakshalve.
Het assortiment van Hema is natuurlijk maar zeer beperkt. De Hema-gangers gaan dus naast de Hema ook nog gewoon naar Jumbo voor de rest van hun boodschappen.quote:Op woensdag 16 december 2020 12:00 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Hoe dan? Als ik vandaag naar de Hema ga voor bier en chips en mijn buurman gaat naar de Jumbo voor bier en chips dan zijn er 2 reisbewegingen en spreiding. Als we alle twee naar de Jumbo zouden gaan zijn er twee reisbewegingen en geen spreiding. Tenzij je het over het personeel hebt, maar ik verwacht dat het nadeel van die extra reizen niet opwegen tegen het voordeel van de spreiding.
Aldus Primera-directeur.quote:"We horen geluiden van supermarkten die een beroep op onze winkels doen om ook tabak te verkopen om de supers te ontlasten. Tabak is ook een eerste levensbehoefte, er moet meer duidelijkheid over komen", aldus Van Doorn.
Nederland is echt zo'n verwend kutland. "Eerste levensbehoefte" mn reet.quote:Op woensdag 16 december 2020 14:14 schreef ChipsZak. het volgende:
Het is misschien al genoemd maar
[..]
Aldus Primera-directeur.x 10000!
quote:Op woensdag 16 december 2020 14:14 schreef ChipsZak. het volgende:
Het is misschien al genoemd maar
[..]
Aldus Primera-directeur.x 10000!
Ja, en in plaats van naar de McDrive te rijden kun je ook bij de Jumbo wat te eten halen en dat zelf thuis maken.quote:Op woensdag 16 december 2020 11:06 schreef noodgang het volgende:
Typisch weer, heel Nederland vindt zich meteen weer essentieel en we gaan er ook in mee. Action, Hema en Wibra jaja....
Je kunt je schoonmaakspul en eten (lekker essentiële worsten en taart) toch gewoon in de supermarkt (of online) halen.
Geldt ook voor de bakker, slager, groenteboer, etc..quote:Op woensdag 16 december 2020 14:04 schreef sanger het volgende:
[..]
Het assortiment van Hema is natuurlijk maar zeer beperkt. De Hema-gangers gaan dus naast de Hema ook nog gewoon naar Jumbo voor de rest van hun boodschappen.
Maar als action zijn normale assortiment weg haalt en focust op food, schoonmaakspullen en verzorging dan voldoen ze aan de 70% norm. Dat is geen oplossing.quote:Op woensdag 16 december 2020 15:59 schreef VixenFromHell het volgende:
Volgens mij was/is redelijk duidelijk wat onder essentiele producten valt, en daar moest dan minimaal 30% van de omzet vandaan komen. Daar vallen zoals nu blijkt toch veel winkels nog onder, die dan uiteraard open willen. Dat vind ik op zich best logisch, maar daar lag volgens mij het probleem. Nu is die 30% norm dus maar weer geschrapt, zodat alleen de winkels die minstens 70% van hun omzet uit essentiele goederen halen open kunnen blijven. In mijn ogen hadden ze die 30% uitzondering uberhaupt niet moeten maken.
Ze zijn volgens mij open voor reparaties en verkopen niets.quote:Op woensdag 16 december 2020 16:01 schreef Adrie072 het volgende:
Computerwinkels, hoe zit het daarmee? Ook nu met thuiswerken en school?
Ze geven de vervangende onderdelen die nodig zijn voor reparatie gratis weg?quote:Op woensdag 16 december 2020 16:18 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Ze zijn volgens mij open voor reparaties en verkopen niets.
De intentie was en is natuurlijk het funshoppen stoppen. Gezellig een dagje stad. Dus niet shoppen voor nieuwe kleding, niet voor dat domme bordje met domme teksten wat je aan de muur kunt hangen die je bij de action koopt, geen sieraden en geen plantjes voor in de tuin.quote:Op woensdag 16 december 2020 15:59 schreef VixenFromHell het volgende:
Volgens mij was/is redelijk duidelijk wat onder essentiele producten valt, en daar moest dan minimaal 30% van de omzet vandaan komen. Daar vallen zoals nu blijkt toch veel winkels nog onder, die dan uiteraard open willen. Dat vind ik op zich best logisch, maar daar lag volgens mij het probleem. Nu is die 30% norm dus maar weer geschrapt, zodat alleen de winkels die minstens 70% van hun omzet uit essentiele goederen halen open kunnen blijven. In mijn ogen hadden ze die 30% uitzondering uberhaupt niet moeten maken.
Mag toch hopen dat ze met zo'n geintje niet weg zouden komenquote:Op woensdag 16 december 2020 16:05 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Maar als action zijn normale assortiment weg haalt en focust op food, schoonmaakspullen en verzorging dan voldoen ze aan de 70% norm. Dat is geen oplossing.
Nee, dat is ook niet wat ik zeg.quote:Op woensdag 16 december 2020 16:36 schreef Steven_Stil het volgende:
[..]
Ze geven de vervangende onderdelen die nodig zijn voor reparatie gratis weg?
Er is nog maar weinig elektronica te repareren, onderdelen vervangen komt het op neer.quote:Op woensdag 16 december 2020 16:46 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Nee, dat is ook niet wat ik zeg.
Je kan je elektronica laten repareren, maar ze verkopen geen losse onderdelen.
Dat is wat ik heb begrepen.
Als bijvoorbeeld je oplader stuk is dan moet je dit online bestellen.
Wat mij betreft zou dat beter kloppen met de intentie en ook beter te handhaven zijn inderdaad (mits supermarkten voldoende capaciteit hebben).quote:Op woensdag 16 december 2020 15:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Geldt ook voor de bakker, slager, groenteboer, etc..
Allemaal maar dicht dan?
Dat valt onder reparatie volgens mij.quote:Op woensdag 16 december 2020 16:49 schreef Steven_Stil het volgende:
[..]
Er is nog maar weinig elektronica te repareren, onderdelen vervangen komt het op neer.
Aan de ene kant is het een extra beweging natuurlijk terwijl de supermarkt ook gewoon vlees verkoopt.quote:Op donderdag 17 december 2020 07:56 schreef sanger het volgende:
[..]
Wat mij betreft zou dat beter kloppen met de intentie en ook beter te handhaven zijn inderdaad (mits supermarkten voldoende capaciteit hebben).
Alleen slagers? Wij draaien rond de Kerst ca. 40-50% van onze jaaromzet en dat wordt nu ook de nek omgedraaid.... Waarom zou dat dan wel goedkomen?quote:Op donderdag 17 december 2020 08:52 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Aan de ene kant is het een extra beweging natuurlijk terwijl de supermarkt ook gewoon vlees verkoopt.
Maar slagers draaien echt topomzetten met kerst. Als dat een week van tevoren moet worden opgevangen door supermarkten gaat het niet goed komen.
Ik heb het niet over omzet die onmisbaar is. Horeca was ook liever open geweest. En terecht. Waarom kan een goed geregeld en streng gehandhaafd restaurant niet, maar kun je wel met 50 man door de smalle gangpaden van de kruidvat lopen?quote:Op donderdag 17 december 2020 10:45 schreef sanger het volgende:
[..]
Alleen slagers? Wij draaien rond de Kerst ca. 40-50% van onze jaaromzet en dat wordt nu ook de nek omgedraaid.... Waarom zou dat dan wel goedkomen?
Hoezo? Mensen hadden toch vrijwel allemaal mondkapjes op? Of werken die nietquote:Op woensdag 16 december 2020 16:39 schreef alopio het volgende:
[..]
De intentie was en is natuurlijk het funshoppen stoppen. Gezellig een dagje stad. Dus niet shoppen voor nieuwe kleding, niet voor dat domme bordje met domme teksten wat je aan de muur kunt hangen die je bij de action koopt, geen sieraden en geen plantjes voor in de tuin.
Dat dan de bakker en slager open is lijkt me prima, dat je schoonmaak middelen kunt halen ook, en de delicatesse winkel en de slijterij lijkt me ook prima. Dat zorgt namelijk niet voor drukke binnensteden. Het probleem lag sowieso in de drukke binnensteden. Niet bij de kleinere gemeenten waar dat boetiekje gevestigd is.
Als je zo redeneert heb je geen enkele oplossing. Want boodschappen doen in 5 tot 6 winkels zorgt voor veel meer reisbewegingen en veel meer menselijk contact. Allemaal wat de overheid juist niet wilt.quote:Op donderdag 17 december 2020 10:57 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ik heb het niet over omzet die onmisbaar is. Horeca was ook liever open geweest. En terecht. Waarom kan een goed geregeld en streng gehandhaafd restaurant niet, maar kun je wel met 50 man door de smalle gangpaden van de kruidvat lopen?
Wat ik meer bedoel is. Als alle mensen die hun vlees bij de slager halen, hun groente bij de groenteman, hun brood bij de bakker, hun wijn bij de slijterij en hun kaas en hapjes bij de delicatessenwinkel allemaal naar de supermarkt moeten, je lege schappen gaat krijgen als je daar een week voor kerst mee komt.
Dat kerststress onnodig is en andere sectoren ook hun grote omzet missen is een ander verhaal. Wat mij betreft was kerst gewoon geannuleerd en deden mensen op 24 en 25 december gewoon wat ze op 24 november of augustus ook doen.
Ja dat is wel een goed idee ja!quote:Op donderdag 17 december 2020 12:52 schreef sanger het volgende:
[..]
Men had moeten stimuleren dat de supermarkten lege schappen voorkomen door in te kopen bij de door jou genoemde (lokale) bakker, slager, slijter etc. Tegen de normale prijzen voor die ondernemingen en een kleine bijdrage voor de supermarkten. Dat is pas een win-win situatie, de lokale economie gaat niet kapot en de supers verdienen ook iets extras (en nee dat kanabaliseert niet van hun gewone verkopen, de schappen waren immers leeg).
Je blijft maar thuis. Onverantwoord om nu te verhuizen.quote:Op donderdag 17 december 2020 13:59 schreef Xenorium het volgende:
Best kut als je nu in een verhuizing zit..
Wat een klets allemaal.quote:Op woensdag 16 december 2020 16:42 schreef VixenFromHell het volgende:
[..]
Mag toch hopen dat ze met zo'n geintje niet weg zouden komen![]()
Onder de uitzondering had dat gemogen met schappen/gangpaden afzetten maar nu niet meer.
De halve winkel leeg halen zullen ze toch vast niet in trappendaar ben ik iig niet bang voor.
De winkels die wel open mogen blijven, mogen trouwens ook niet hun assortiment van niet essentiele goederen uitbreiden. Het is sowieso al wel jammer dat ze hier wel die dingen mogen blijven verkopen, zoals speelgoed bij de kruidvat, of de super die wel alles mag verkopen dat de primera er naast niet mag (terwijl ze wel open zijn voor pakjes). In Belgie hebben ze beperkingen opgelegd om zulke dingen te voorkomen.
Niet iedereen zit online.quote:Op donderdag 17 december 2020 17:32 schreef Johan_de_1e het volgende:
[..]
Wat een klets allemaal.
Ook bij de AH vind je genoeg dingen die niet "essentieel" zijn. Je gaat echt niet dood zonder tijdschriften, mayonaise of kersttruien.
En in hoeverre is een bankkantoor nog essentieel? Je kunt tegenwoordig alles online regelen. En de pomp kan het prima af met een betaalautomaat naast de pomp.
Gooi gewoon alles open. Dat het druk was in de winkelstraat komt vooral ook omdat mensen verder weinig te doen hadden. Alsof mensen de hele dag binnen kruiswoordpuzzels gaan zitten maken.
En da's voor een groot deel juist de risicogroep. Die mensen hebben nu ook al vanaf maart de tijd gehad om zich dat toch eens eigen te maken.quote:Op donderdag 17 december 2020 20:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Niet iedereen zit online.
Er is nog steeds een categorie mensen die geen computer of internet hebben.
Voor het geestelijk welzijn is een beetje vermaak wel fijn. Er is al zo weinig. Laat die zogenaamd zinloze dingen lekker bij AH liggen; echt 'funshoppen' doen mensen daar toch niet.quote:Op donderdag 17 december 2020 17:32 schreef Johan_de_1e het volgende:
[..]
Wat een klets allemaal.
Ook bij de AH vind je genoeg dingen die niet "essentieel" zijn. Je gaat echt niet dood zonder tijdschriften, mayonaise of kersttruien.
Moeten ze dat wel kunnen. Ik heb enkele in de familie die geen computer of internet hebben, en dat wordt het hem ook niet meer. Zijn verder gewoon fit en vitaal, dus niet die hout of zo.quote:Op vrijdag 18 december 2020 05:57 schreef Johan_de_1e het volgende:
[..]
En da's voor een groot deel juist de risicogroep. Die mensen hebben nu ook al vanaf maart de tijd gehad om zich dat toch eens eigen te maken.
Nee, de ziekenhuisopnames betreft vooral patiënten uit de categorie die wel internet heeft en jonger is.quote:De rollen worden beperkt omgedraaid. De risicogroep beschermen doet men door iedereen binnen te houden en dwars te zitten.
Van solidariteit koop je niks. Er moet geld verdient worden. Voor de supermarkten ideaal dat de sigarenboer geen tijdschriften e.d. meer mag verkopen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:24 schreef Nia het volgende:
Hoe groot is de moeite voor deze branchevervaagde ketens om die schappen leeg te trekken? Dat doe je toch gewoon uit fatsoen en uit solidariteit met de ondernemers die hun spullen nu even niet mogen verkopen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |