abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196729658
Merk rondom mij heen en ook online dat er nogal verschillende meningen zijn betreft wat nu wel en geen essentiële winkels zijn. Zeker omdat in België het begrip essentiële winkel behoorlijk uitgebreid is.

Voor mij weten zijn essentiële winkels in Nederland:
- Supermarkten (en andere winkels waar ze eten en drinken verkopen)
- Drogisterijen
- Apotheken
- Dierenwinkels
- En als uitzondering de Oliebollenkraam.

En de winkels op een station, waar je een kop koffie kunt halen blijven toch ook open?

De rest is toch geen essentiële winkel?
pi_196729683
Verwarring ’essentiële winkels’: grijs gebied met pakjesafhaalpunt en sokken in de super
Er is veel verwarring over wat essentiële en niet-essentiële winkels zijn. INretail, brancheorganisatie van non-foodwinkels, verwacht dat de regeling er net zo gaat uitzien als in Duitsland, maar er is ook nog een heel groot grijs gebied.

Supermarkten, levensmiddelenzaken (slagers, bakkers, groentewinkel, enzovoort), dierenwinkels, apotheken, drogisterijen mogen in Duitsland openblijven, net als de fietsenwinkel. Winkels met contactberoepen zoals kapsalons, zijn gesloten. De verschillende branche- en werkgeversorganisaties hebben met het ministerie van Economische Zaken wel een lijst, maar van essentiële en niet-essentiële winkels, maar ze weten niet of die ook daadwerkelijk gevolgd gaat worden.

Strenger dan Duitsland?
„Wij hebben onze input geleverd over mogelijke uitwerking, en ga er maar vanuit dat het Duitse beleid minimaal gekopieerd wordt, of misschien nog iets strenger”, zegt Jan Meerman, directeur van INretail.

Over details is veel onduidelijkheid. „Tuincentra zijn gesloten, maar wat doe je met de afdeling dierenbenodigdheden in een tuincentrum?” Meerman benadrukt dat er tuincentra zijn als de Welkoop, die een groot deel van de omzet uit dierenbenodigdheden halen. „Laat je die afdelingen open? Over dat soort zaken moet nog besloten worden. En afhaalpunten voor pakketjes blijven open, maar wat doe je met winkels van Primera?”

Sportzaak
Ook is het nog niet duidelijk of supermarkten naast levensmiddelen hun non-foodartikelen mogen blijven verkopen. „Als die verkoop niet verboden wordt, zullen wij in ieder geval een beroep doen op de supermarktketens om deze afdeling niet uit te breiden en de verkoop van non-food te beperken”, aldus Meerman. „Het is zuur voor een eigenaar van een sportzaak dat zijn winkel dicht moet, maar dat er bijvoorbeeld in de Lidl wel sportkleding verkocht wordt.”

Retailexpert Michel Kregel vindt ook dat er een grijs gebied ontstaat en wijt dat aan de overheid. „Dit had het kabinet al veel eerder beleid moeten ontwikkelen. Door bijvoorbeeld de 20/80-regeling te hanteren. Als je 80% van de omzet uit menselijke of dierlijke voeding haalt, ben je essentieel. Dan had je deze onduidelijkheid kunnen voorkomen.”

Liever selectie
Overigens had Kregel liever nog helemaal geen sluiting gezien, maar een selectie aan het begin van de binnenstad. „Bijvoorbeeld de even postcodes mogen op de ene dag winkelen en de oneven op de anderen. Dat moet je dan natuurlijk wel controleren bij binnenkomst van de stad. Maar als het kabinet eerder over dit soort beleid had nagedacht, had je dit misschien kunnen voorkomen.”

bron: Telegraaf
pi_196729731
Ik ga al mijn klusspullen verkopen de komende tijd met een flink marge. :D
Check it out
  Redactie Frontpage maandag 14 december 2020 @ 17:40:07 #4
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_196729928
Net bij de slijter geweest voor drank. Wat een drukte ^O^
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_196730515
Iemand die weet of de opticien open blijft? Ik zou net morgen voor een nieuwe bril.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  maandag 14 december 2020 @ 18:29:48 #6
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_196730950
Opvallend druk bij de juweliers. Dat lijkt me wel een van de laatste dingen die je nu nog nodig hebt :')
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_196731008
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 18:29 schreef PzKpfw het volgende:
Opvallend druk bij de juweliers. Dat lijkt me wel een van de laatste dingen die je nu nog nodig hebt :')
Die kijken alvast rond wat er te halen valt wanneer ze dicht zijn.
pi_196731075
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 18:07 schreef Discombobulate het volgende:
Iemand die weet of de opticien open blijft? Ik zou net morgen voor een nieuwe bril.
Lijkt me wel, maar wat als die opticien ook sieraden verkoopt bv (wat ze bij ons doen). Lijkt me gewoon oneerlijk tegenover juweliers.
pi_196731172
slagers, bakkers, groentewinkel.

Waarom zijndit essentiële winkels?? In tijden van nood kun je ook alles verkrijgen bij de supermarkten, die veel meer mogelijkheden hebben om grote voorraden aan te houden.
speak only if it improves the silence.
  Redactie Frontpage maandag 14 december 2020 @ 19:56:14 #10
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_196733939
De slijterij mag open blijven *O* *O* *O*
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_196733984
quote:
3s.gif Op maandag 14 december 2020 18:40 schreef TjjWester het volgende:

Waarom zijndit essentiële winkels?? In tijden van nood kun je ook alles verkrijgen bij de supermarkten, die veel meer mogelijkheden hebben om grote voorraden aan te houden.
Gaat er natuurlijk om dat eten essentieel is. Zou toch wat zijn als de AH vol zit met klanten en de lokale bakker en slager dicht moeten.
pi_196734039
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 18:29 schreef PzKpfw het volgende:
Ik denk mensen die nog snel een kerstgeschenk willen kopen, kan dat nog wel voorstellen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_196734061
quote:
Waarschijnlijk op afspraak.
pi_196734066
quote:
Ja, die blijft open.
Die is zelfs genoemd.
pi_196734073
quote:

Waar slaat dat nou weer op. Waarom mag de ene winkel groente verkopen en de ander niet :')
Facts don't care about your feelings
  roze maandag 14 december 2020 @ 20:01:22 #16
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_196734095
quote:

Anders is het straks tyfus druk in de supermarkten.
Your beauty never ever scared me.
pi_196734189
quote:
1s.gif Op maandag 14 december 2020 20:01 schreef Amarantha het volgende:

[..]

Tevens lijkt het me niet echt fair om op die manier op basis van schaalgrootte voordelen te geven, zou anders een "mooie" manier zijn om de eenmanszaak om de hoek definitief de nek om te draaien en alleen concerns over te houden.
pi_196734284
quote:

Er zijn genoeg dorpen zonder supermarkt, daarnaast is het qua spreiding handiger.
pi_196734301
Zijn autobedrijven niet essentiele winkels?
My dials are pupillated.
pi_196734306
Dus winkels gaan dicht maar morgen mag ik toch gewoon lekker komen werken! :')
pi_196734351
Ik lees net pakket ophaal punten open mogen blijven en onze winkel is een telefoon winkel waar we ook pakketten laten ophalen en bezorgen dus :')
pi_196734412
Coffeeshops open of dicht?
"Pools are perfect for holding water"
pi_196734419
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 20:14 schreef probeer het volgende:
Coffeeshops open of dicht?
Open, maar alleen afhalen.
pi_196734424
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 20:14 schreef raptorix het volgende:

[..]

Open, maar alleen afhalen.
Mooi. Dank voor het antwoord.
"Pools are perfect for holding water"
pi_196734436
en de HEMA ?
pi_196734472
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 20:15 schreef macca728 het volgende:
en de HEMA ?
Wat ik snel op Twitter las, proberen ze uitzondering te krijgen omdat sommige winkels ook een supermarkt / drogisterij functie hebben, ik vermoed dat men gewoon naar de KVK code gaat kijken.
pi_196734516
quote:
14s.gif Op maandag 14 december 2020 20:14 schreef probeer het volgende:

[..]

Mooi. Dank voor het antwoord.
Er stond wel een flinke rij om zes uur vanavond.
pi_196734523
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 20:15 schreef macca728 het volgende:
en de HEMA ?
Als ze dicht gaan dan gaan alle bestelde taarten iig niet door.

https://twitter.com/HEMA/with_replies
pi_196734545
quote:

Brood vd supermarkt :')
pi_196734598
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 20:21 schreef alpeko het volgende:

[..]

Heerlijk brood bij Lidl
pi_196734603
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 20:12 schreef SoldMayor het volgende:
Ik lees net pakket ophaal punten open mogen blijven en onze winkel is een telefoon winkel waar we ook pakketten laten ophalen en bezorgen dus :')
Technisch gezien zou hij dan geen telefoons meer mogen verkopen.

Uiteraard blijven de pakketpunten open, de interneteconomie in de anonieme loods op het industrieterrein moet een extra steuntje krijgen ten kosten van de stenenwinkel.
pi_196734605
Pakketpunten mogen dus open blijven.. maar mogen de betreffende winkels ook gewoon verkopen? Of mogen ze alleen de pakketten verwerken. Als het het laatste is, zullen ze waarschijnlijk liever alsnog sluiten denk ik.. want dat levert weinig op.

Oh dat werd hierboven net ook aangestipt zie ik ;)
Nobody ever seems to remember life is a game we play
pi_196734620
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 20:23 schreef VixenFromHell het volgende:
Pakketpunten mogen dus open blijven.. maar mogen de betreffende winkels ook gewoon verkopen? Of mogen ze alleen de pakketten verwerken. Als het het laatste is, zullen ze waarschijnlijk liever alsnog sluiten denk ik.. want dat levert weinig op.
Ja dan kunnen ze beter sluiten ws, maar dan krijg je wel problemen met pakketjes.
pi_196734626
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 20:23 schreef macca728 het volgende:

[..]

Heerlijk brood bij Lidl
Voorverpakt? Afbakafdeling is prima maar brood bij de super doen we al een tijdje niet meer.
pi_196734642
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 20:21 schreef alpeko het volgende:

[..]

Ik eet al jaren waldkorn van de appie, goede kwaliteit. De waldkorn van de bakkers bij mij uit de buurt komt uit dezelfde fabriek. Op een of andere manier zijn er weinig bakkers die waldkorn zelf maken.
pi_196734645
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 20:24 schreef alpeko het volgende:

[..]

Voorverpakt? Afbakafdeling is prima maar brood bij de super doen we al een tijdje niet meer.
Ja ik heb voorverpakt, smaakt prima, beter dan ik had verwacht en goedkoop.
pi_196734665
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 20:24 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja dan kunnen ze beter sluiten ws, maar dan krijg je wel problemen met pakketjes.
Ik vermoed dat postnl geen sluiting toestaat. Daar zullen vast afspraken over zijn.
pi_196734673
quote:
3s.gif Op maandag 14 december 2020 20:25 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Ik eet al jaren waldkorn van de appie, goede kwaliteit. De waldkorn van de bakkers bij mij uit de buurt komt uit dezelfde fabriek. Op een of andere manier zijn er weinig bakkers die waldkorn zelf maken.
Aanbod brood is hier sowieso heel schraal. Zeker als je na je werk boodschappen doet. Heerst hier nog gewoon een bakkers-cultuur. Meer bakkers dan supers.
pi_196734753
Het begint al ingewikkeld te worden en het plan is pas net officieel.
Wordt een lange rij met uitzonderingen voor die BOA's om te onthouden.
pi_196734914
quote:
10s.gif Op maandag 14 december 2020 20:30 schreef Steven_Stil het volgende:
Het begint al ingewikkeld te worden en het plan is pas net officieel.
Wordt een lange rij met uitzonderingen voor die BOA's om te onthouden.
Ik las eerder op de avond dat ze wilde aansluiten bij duitsland als het gaat om te bepalen wat "essentiele winkels" zijn maar dat er slechts een informatieve lijst ligt maar geen juridische afkadering.
pi_196734940
quote:
3s.gif Op maandag 14 december 2020 20:37 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Ik las eerder op de avond dat ze wilde aansluiten bij duitsland als het gaat om te bepalen wat "essentiele winkels" zijn maar dat er slechts een informatieve lijst ligt maar geen juridische afkadering.
Aansluiten bij Duitsland ligt wat gevoelig.
pi_196735026
quote:
3s.gif Op maandag 14 december 2020 20:26 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Ik vermoed dat postnl geen sluiting toestaat. Daar zullen vast afspraken over zijn.
DHL gaf iig aan pakketten die bij een gesloten punt liggen retour te doen. Pakketten die onderweg zijn naar locaties die sluiten, gaan of naar een ander of ook retour.
Dus weet het niet. Het kan dat er contractuele verplichtingen zijn waardoor ze open moeten blijven. Weet wel dat de winkels er heel weinig voor betaald krijgen.
Nobody ever seems to remember life is a game we play
pi_196735090
quote:
3s.gif Op maandag 14 december 2020 20:26 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Je verdient er geen cent aan als ophaalpunt. Maar wel weer meten met twee maten, want moet de Kruidvat dan ook stoppen met de verkoop van allemaal meuk zoals speelgoed en parfum
pi_196735118
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 20:41 schreef VixenFromHell het volgende:

[..]

DHL gaf iig aan pakketten die bij een gesloten punt liggen retour te doen. Pakketten die onderweg zijn naar locaties die sluiten, gaan of naar een ander of ook retour.
Dus weet het niet. Het kan dat er contractuele verplichtingen zijn waardoor ze open moeten blijven. Weet wel dat de winkels er heel weinig voor betaald krijgen.
Dhl is wel heel wat kleiner dan postnl. Postnl heeft niet de capaciteit om alles twee keer rond te brengen en kan het al zeker niet maken om ze retour te sturen. Ik betwijfel of retour sturen juridisch mag.

Bijna alle grote webshops gebruiken postnl, slechts weinige dhl.
pi_196735153
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 20:44 schreef alopio het volgende:

[..]

Je verdient er geen cent aan als ophaalpunt. Maar wel weer meten met twee maten, want moet de Kruidvat dan ook stoppen met de verkoop van allemaal meuk zoals speelgoed en parfum
Ik weet dat het ophaalpunt het vooral moet hebben van mensen die nog even rondkijken bij het ophalen. Maar ik bekeek de situatie vanuit postnl niet vanuit de winkel.
pi_196735206
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 20:44 schreef alopio het volgende:

[..]

Die indruk heb ik ook, is hooguit een extra'tje voor winkels met weinig inloop.

Bij PostNL punten ligt het lastiger natuurlijk, zitten vaak in tabakszaken waar ook magazines en wenskaarten liggen bijv.
pi_196735211
quote:
3s.gif Op maandag 14 december 2020 20:45 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Dhl is wel heel wat kleiner dan postnl. Postnl heeft niet de capaciteit om alles twee keer rond te brengen en kan het al zeker niet maken om ze retour te sturen. Ik betwijfel of retour sturen juridisch mag.

Bijna alle grote webshops gebruiken postnl, slechts weinige dhl.
Kortom duidelijk iets waar niet goed over is nagedacht.
  maandag 14 december 2020 @ 21:05:42 #48
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_196735559
quote:
1s.gif Op maandag 14 december 2020 20:01 schreef Amarantha het volgende:

[..]

Dat wordt het hoe dan ook met de feestdagen in aantocht.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_196735619
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 21:05 schreef PzKpfw het volgende:

[..]

Dat wordt het hoe dan ook met de feestdagen in aantocht.
Hoe krijg je besmettingen snel omhoog maatregelen uit het boekje.
pi_196735621
Wat is er raar aan afhalen bij een bouwmarkt @Bocaj ? Doe je bij een snackbar toch ook?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')